نوشته شده توسط : mehdi

با آموزش معاملات ارز دیجیتال همراه شما هستیم. این مقاله از آن دسته مقالات آموزش ترید ارز دیجیتال است که به نظر ما بسیار جالب است و برای رسیدن به قسمت های آموزشی مقاله لحظه شماری می کنیم. در دوره آموزش معاملات ارز دیجیتال با ارائه نکات و راهکارهای معاملاتی این ارزها، در این بازار حرفه ای خواهید شد.

برای کسانی که هنوز در این دوره شرکت نکرده اند، این مقاله آموزشی ممکن است نکات جالب زیادی داشته باشد. شرکت کنندگان در این دوره همچنین برخی از بهترین تکنیک های تحلیل ارز دیجیتال را بررسی خواهند کرد. همه چیزهایی را که دارید کنار بگذارید، زیرا ما ارزهای دیجیتال را می بلعیم.

اهمیت آموزش تجارت ارز دیجیتال
چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اکنون به اولین و مهمترین روش سرمایه گذاری در میان اکثر کاربران جهانی تبدیل شده است. در سال 2009، زمانی که قیمت بیت کوین در بازار کمتر از 0.001 سنت بود، معامله با این ارز مانند یک بازی کودکانه بود که والدین آن را از کودکان بدرقه کردند. همین وضعیت در حال حاضر در مورد ارزهای دیجیتال جدید اتفاق می افتد.اگرچه هیچکس از آینده این ارزها اطلاعی ندارد، اما آموزش تجارت ارزهای دیجیتال راه حلی عالی برای پیش بینی شرایط آینده آنها است. بنابراین آموزش تجارت ارز دیجیتال برای همه افراد جامعه ضروری است.

ما شخصا ترجیح می‌دهیم به صورت مستقیم به آموزش تجارت ارزهای دیجیتال پرطرفدار بپردازیم و زیاد وارد اصول مقاله نمی‌شویم، اما با توجه به اینکه بسیاری از کاربران تجربه کافی در بازار ارزهای دیجیتال ندارند و سعی می‌کنند با این بازار آشنا شوند. صفر تا صد ابتدا اصول این آموزش را توضیح می دهیم و سپس نحوه معامله بهترین ارزهای دنیا را به شما آموزش می دهیم.

بیشتر بخوانید:آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

 

آموزش رایگان تجارت ارز دیجیتال
آموزش رایگان تجارت ارز دیجیتال از طریق مقالات و آموزش در اینترنت به یک امر عادی تبدیل شده است و شما می توانید این آموزش ها را بدون نیاز به شرکت در دوره های مختلف تکمیل کنید. اما ذکر چند نکته برای حضور در این آموزش ضروری خواهد بود. این را باید بدانید:

هر تمرینی امتیاز کافی ندارد.
انتخاب منابع آموزشی برای این سوال بسیار مهم است.
شما به همه آموزش ها نیاز نخواهید داشت.
برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال، هر هزینه ای می تواند به یک سرمایه گذاری بزرگ تبدیل شود.دوره رایگان تجارت ارز دیجیتال
گزینه گذراندن دوره رایگان تجارت ارز دیجیتال نیز در صرافی موجود است. برای این منظور دو راه حل پیش رو دارید. در مرحله اول می توانید با ورود به قسمت دوره های غیر حضوری ارز دیجیتال سایت و شرکت در مسابقه از فرصت استفاده از خدمات آموزشی رایگان استفاده کنید و برای روش دوم باید موارد زیر را رعایت کنید. روش های زیر:

ابتدا به صفحه اصلی سایت کانون بورس بروید.
سپس کافی است دوره حضوری ارز دیجیتال را انتخاب کرده و در آن ثبت نام کنید.
حداقل دو برابر سرمایه شهریه داشته باشد.
1 زمان که صرف هزینه های شرکت در دوره می شود.
با 1 برابر بیشتر، در همان دوره به همراه اساتید در بازار ارزهای دیجیتال شرکت و سرمایه گذاری خواهید کرد.
ما حداقل 100% سود را در همان دوره به شما تضمین می کنیم.
با این روش می توانید با شرکت در دوره رایگان تجارت ارز دیجیتال حتی بیشتر از سرمایه اولیه خود درآمد کسب کنید. بهتر است نظرات کاربران خود را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.دوره آموزشی تجارت ارز دیجیتال
یکی از انواع آموزش های جذاب این روزها در دانشکده های مالی در ایران دوره تجارت ارز دیجیتال است. این دوره به دلیل جذابیت زیادی که برای ارزهای دیجیتال در بازار ایجاد کرده ایم بسیار محبوب شده است. اما باید بدانید که هر دوره ای برای این دسته از آموزش ها مناسب نیست. زیرا:

بسیاری از بسته های آموزشی ارزهای دیجیتال اصلا کیفیت لازم را ندارند.
اکثر اوقات پشتیبان این دوره ها نبود و تمامی مطالب موجود در آن ها از سایت های مختلف جمع آوری و گردآوری می شد.
در نهایت با این دوره ها نمی توانید به موفقیتی دست پیدا کنید.
توصیه ما به شما این است که از خدمات آموزشی استفاده کنید که دوره های ارز دیجیتال را نیز به صورت حضوری در اختیار شما قرار می دهد.

نکات مهم تجارت ارز دیجیتال
برای حضور موفق در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا لازم است نکات لازم برای سرمایه گذاری در این ارزها را یاد بگیرید. به همین منظور، در این بخش، برخی از نکات برجسته لازم برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال را با شما مرور می کنیم که توجه به آنها به شما امکان می دهد تا شروع بهتر و قوی تری در این بازار داشته باشید:

آموزش معاملات ارز دیجیتال را از صفر تا صد دنبال کنید و به دنبال آموزش های پراکنده نباشید.آموزش مبتدیان در تجارت ارز دیجیتال اولین قدم برای کسانی است که هنوز تجربه ای در این بازار ندارند. هرگز بدون این آموزش روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکنید.
یک برنامه تمرینی معاملات ارز دیجیتال داشته باشید و آن را دنبال کنید تا دانش کافی در مورد معامله در این بازار به دست آورید.
روش تجارت ارز دیجیتال را جدی بگیرید و هرگز سرمایه های ارزشمند خود را بدون تمرین وارد بازار نکنید.
بهترین سایت تجارت ارز دیجیتال سایت Trading View است که به شما امکان تجزیه و تحلیل تمام ارزهای دیجیتال را می دهد.
بهترین سایت برای آشنایی با معاملات ارزهای دیجیتال، سایت Coin Market Cap است که امکان مشاهده تمامی اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می دهد.
فیلم آموزش معاملات ارز دیجیتال نیز گامی عالی برای این آموزش هاست.
می توانید نرم افزار دمو ارز دیجیتال Trading View را دانلود و بر روی لپ تاپ خود نصب کنید. این نرم افزار به شما در تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال کمک می کند.
آموزش معاملات ارز دیجیتال از صفر تا صد
به قسمت هیجان انگیز این مقاله یعنی آموزش تجارت ارز دیجیتال از صفر تا صد رسیدیم. در این قسمت از مقاله سعی داریم تا برخی از مهم ترین و بهترین ارزهای دیجیتال از 0 تا 100 را بررسی و تحلیل کنیم و روند معاملات آنها را به شما آموزش دهیم.البته باید اشاره کنیم که روش های مورد استفاده برای معامله بیت کوین و دوستان به شرح زیر است:

آنها کاملا حرفه ای هستند و در حال حاضر توسط بسیاری از معامله گران استفاده می شود.
آنها فوق العاده قابل اعتماد و اثبات شده هستند و موفقیت با تسلط کامل بر این روش ها تضمین می شود.
همچنین می توان از این روش ها برای معامله هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کرد.
با این اوصاف، یادگیری و تسلط بر این روش ها باید بسیار ارزشمند باشد. همچنین در حین تجزیه و تحلیل و معامله این ارزها سعی شده است همه چیز به تفصیل توضیح داده شود تا با گذراندن مراحل مشابه بتوانید آنها را معامله کنید.

آموزش ترید ارز دیجیتال بیت کوین
در مرحله اول، زمان آن فرا رسیده است که نحوه معامله بیت کوین را یاد بگیرید. بیت کوین این ارز دیجیتال فوق العاده محبوب است که بازار اصلی ارزهای دیجیتال است که می تواند برای تجارت بسیار جذاب باشد. برای معامله بیت کوین می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله 1: اطلاعات اولیه در مورد بیت کوین را بررسی کنید
اولین قدم در یادگیری تجارت بیت کوین، بررسی اطلاعات اولیه آن است. آیا بیت کوین ارزش خرید و سرمایه گذاری دارد؟ اگرچه شما کورکورانه به این سوال پاسخ مثبت می دهید، اما ما ترجیح می دهیم این موضوع را بسیار دقیق ارزیابی کنیم و در نهایت به یک پاسخ منطقی برسیم.برای این منظور لازم است اطلاعات اولیه در مورد بیت کوین بررسی شود. بنابراین ورود به سایت کوین مارکت کپ بیت کوین ضروری است. با ورود به این قسمت از سایت سکه بازار با تصویر زیر مواجه خواهید شد.

1: این بخش نشان می دهد که بیت کوین رتبه اول را در بین ارزهای دیجیتال جهان دارد. چه خوب که در حال معامله با بهترین ارز دیجیتال در جهان هستید.

2: در این قسمت مشاهده می کنید که بیش از 2800000 نفر این ارز دیجیتال را در فهرست پیگیری وب سایت Coin Market Cap دارند که نشان از جذابیت فوق العاده آن دارد.

3: در این بخش مشاهده می کنید که کمترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 57604.35 دلار بوده است.

4: این بخش نشان می دهد که بالاترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 59,040.61 دلار بوده است.

5: در بخش 5 می توانید قیمت فعلی بیت کوین را مشاهده کنید.

6: در بخش 6 مشخص است که قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 1.21 درصد افزایش یافته است.

 

کدام ارزها برای معامله گران مهم هستند؟
در پایان این مقاله، ارزهای دیجیتال معتبری را به شما معرفی کرده ایم که می توانند نقش بسیار مهمی در سرمایه گذاری شما داشته باشند.با توجه به اینکه شناخت ارزهای رمزپایه معتبر برای سرمایه گذاران بسیار مهم است، اطلاعات این قسمت از مقاله را می توان به عنوان ردیابی و تحلیل روند آنها و همچنین مراحل قبل در نظر گرفت، می توانید به ماهیت اصلی آنها پی ببرید. این ارزها به شرح زیر است:

بایننس، توضیحات زیر را می توان یک سرنخ در نظر گرفت و تحلیل روند، با دانستن ارزهای رمزپایه معتبر برای سرمایه، کاران کوین یکی از ارزهای رمزپایه امیدوارکننده در بازار است که به لطف حمایت صرافی خود به راحتی می توان به آینده خود خوش بین بود.
برای کسانی که به دنبال یک ارز دیجیتال عالی هستند، سولانا با نماد Sol می تواند یک انتخاب ایده آل باشد.
ارز دیجیتال Cosmas نیز یکی از بهترین پروژه های ارز دیجیتال است که بسیاری از تحلیلگران را به خود جذب کرده است.
اگر با پروژه ارز دیجیتال کاردانو آشنایی داشته باشید، با ماهیت و جذابیت فوق العاده این پروژه نیز آشنا خواهید شد.
پولکادیت نیز یکی از ارزهای دیجیتال آینده در بازار است و بهتر است اطلاعات مربوط به آن را در بازار بررسی کنید.
مونرو یکی دیگر از پروژه های ارز دیجیتال بزرگ در بازار است. این پروژه همچنین به بررسی مبانی و نقد نمودار قیمت مونرو می پردازد.همه این ارزهای رمزپایه از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که سرمایه گذاری روی آنها می تواند برای شما خوشحال باشد. البته به شرطی که مراحل آموزش تجارت ارز دیجیتال را گذرانده باشید و دیگر چالشی برای تایید این ارزهای دیجیتال نداشته باشید.

 

بهترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال چیست؟
یکی از سوالاتی که در آموزش معاملات ارز دیجیتال باید به آن پاسخ داده شود این است که بهترین بستر برای معامله و نوسان در بازار ارز دیجیتال چیست؟ البته این سوال از دو جنبه قابل بررسی است. در ابتدا می توان بهترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال را برای تمامی کاربران جهانی بررسی کرد و همچنین پاسخ به این سوال به صورت اختصاصی برای کاربران ایرانی امکان پذیر است.

اگر بخواهیم بهترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال را برای همه کاربران جهانی ارائه کنیم، به موارد زیر دست خواهیم یافت:

پلتفرم صرافی بایننس قطعا بهترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال در حال حاضر است که می توانید به تعداد زیادی صرافی دسترسی داشته باشید و با حجم بسیار بالایی از تراکنش ها مواجه خواهید شد.
صرافی هایی مانند Baybit، OKX و Coinbase از دیگر بسترهای مناسب برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال هستند.همچنین بستر صرافی کوکوین شرایط خوبی برای انجام تراکنش های ارز دیجیتال در بازه های زمانی کوتاه دارد.
اما نکته بسیار مهم در اینجا این است که بسیاری از این صرافی ها و پلتفرم ها امکان استفاده از خدمات خود را برای کاربران ایرانی محدود می کنند و در صورت مشاهده آدرس IP ایرانی، امکان مسدودسازی حساب های کاربران ایرانی وجود خواهد داشت. بنابراین کاربران ایرانی باید تمامی نکات امنیتی لازم را در نظر بگیرند و از بسترهای مناسب تری برای این منظور استفاده کنند.

اگر می توانید از یک IP خارجی ثابت برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید، استفاده از خدمات صرافی بایننس یا بای بیت و حتی صرافی کوکوین می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق معامله گران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال از خدمات صرافی کوکوین استفاده می کنند. البته لازم به توضیح است که خدمات این صرافی برای کاربران ایرانی نیز محدود است و برای این استفاده باید از فیلترشکن یا آدرس های IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

کاربران ایرانی نیز می توانند از خدمات صرافی کوینکس برای تراکنش در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند.این صرافی نیز از این نظر شرایط بسیار خوبی دارد و امکان تراکنش های سریع و راحت با حجم بسیار بالا را بدون نیاز به استفاده از IP ثابت در خارج از ایران برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. سایر صرافی ها مانند One Inch Exchange نیز خدمات خوبی در این زمینه به کاربران ارائه کرده اند که شما نیز می توانید از آنها استفاده کنید.

معاملات آتی ارز دیجیتال یا معاملات لحظه ای؟
اگر به دنبال آموزش معاملات ارزهای دیجیتال هستید، حتما نام معاملات آتی ارز دیجیتال را شنیده اید. معاملات آتی ارزهای دیجیتال، بازاری پر از پتانسیل سودآور برای کاربران بازار است. شما می توانید در نوسانات ارز دیجیتال به تسلط کافی دست پیدا کنید، به راحتی می توانید از این بازار برای کسب سود قابل توجه استفاده کنید. البته شایان ذکر است که این بازار با تمام مزیت ها و پتانسیل سود بسیار بالایی که دارد با چالش های زیادی نیز مواجه است که عدم توجه به این چالش ها می تواند روند معاملات شما را با مشکلات زیادی مواجه کند.

بازار آتی ارزهای دیجیتال از آنجایی که می تواند بازاری برای کسب درآمدهای قابل توجه باشد، امکان از دست دادن آسان سرمایه را نیز برای شما فراهم می کند و به همین دلیل اگر دقت کافی در انجام این روش سرمایه گذاری نداشته باشید، با هنگفتی مواجه خواهید شد. تلفات.اما اگر بخواهیم مقایسه کوتاهی بین معاملات آتی ارز دیجیتال و تراکنش های اثباتی داشته باشیم، به نتایج زیر خواهیم رسید:

معاملات آتی ارز دیجیتال می تواند پتانسیل سود بسیار بالاتری نسبت به بازار نقدی برای شما داشته باشد.
گزینه بهتر این است که برای سرمایه گذاری های بلندمدت در بازار نقدی حضور داشته باشید.
در کوتاه مدت، بازار آتی ارزهای دیجیتال ممکن است به شرایط بهتری برای معامله گران در بازار منجر شود.
برای کسانی که به دنبال نوسانات ارز دیجیتال هستند، بازار آتی ارزهای دیجیتال به شرایط بهتری منجر خواهد شد.
با توجه به میزان ریسک و چالش‌های سرمایه‌گذاری در بازار آتی ارزهای دیجیتال، شرایط فوق‌العاده سختی دارد و انجام معاملات در این بازار می‌تواند باعث از بین رفتن تمامی سرمایه‌های کاربران غیرحرفه‌ای شود.
اگر در ابتدای فرآیند سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال هستید، ورود به بازار نقدی گزینه بهتری برای شما خواهد بود.
بازار آتی ارزهای دیجیتال نیز پتانسیل سودآوری سرمایه گذاری های کوچک را دارد.
در بازار آتی ارزهای دیجیتال می توانید از اهرم معاملاتی برای افزایش حجم معاملات خود استفاده کنید.در این شرایط باید بررسی کنید که کدام روش از نظر شرایط سرمایه گذاری و تحمل ریسک به روحیه شما نزدیکتر است و سپس به دنبال معامله آن باشید. البته اگر تجربه زیادی در انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، می توانید همزمان در هر دو بازار کار و سرمایه گذاری کنید.

بیشتر بخوانید:آموزش ارز دیجیتال

 

معامله یا نوسان ارز دیجیتال؟
نکته بعدی که باید در آموزش ترید ارز دیجیتال در نظر بگیریم، مقایسه بین میانگین تجارت و نوسان است. در مقاله آموزش نوسانات ارز دیجیتال سعی کردیم تمامی جزئیات مربوط به این روش سرمایه گذاری را با شما در میان بگذاریم. واقعیت این است که سرمایه گذاری نوسانی شباهت های زیادی با تجارت دارد. نوسان به معاملات کوتاه مدت کمتر از 10 روز اشاره دارد و معاملات عمدتاً به معاملاتی اطلاق می شود که کل فرآیند آن در کمتر از چند ساعت به پایان می رسد. در واقع در فرآیند معامله ارز دیجیتال در کمتر از چند ساعت نتیجه تراکنش خود را خواهید دید اما به دلیل نوسانات ممکن است چندین روز طول بکشد.

به این ترتیب نوسان در بازار ارز دیجیتال آسان است، در واقع یک روش سرمایه گذاری میانی بین تراکنش های نقطه ای و معاملات تجاری است.اگر در ابتدای ورود به بازار ارزهای دیجیتال هستید، بهتر است فرآیند معاملات را با ورود به بازار اثبات شروع کنید و سپس در مرحله بعد معادلات را به روش نوسان اجرا کنید. اگر در هر دو روش معاملاتی تجربه کافی داشته باشید، می توانید وارد بازار آتی ارزهای دیجیتال برای معامله شوید. در نظر داشته باشید که اگر این روند را طی نکنید، ممکن است در حین معامله وجوه خود با چالش های زیادی مواجه شوید و با ضررهای سنگین مواجه شوید.

آموزش تجارت ارز دیجیتال را جدی بگیرید
برای درک بهتر اهمیت آموزش تجارت ارزهای دیجیتال، لازم است پتانسیل سودآوری بازارهای مالی مختلف را در بازه های زمانی مقایسه کنیم. بهترین بازار سرمایه گذاری در ایران، بورس ایران است که به کاربران امکان می دهد در مدت 10 سال دارایی خود را تا 1000 درصد افزایش دهند. اگر فقط 100 میلیون تومان در بورس داشته باشید و 10 سال در این بازار سرمایه گذاری کنید، ارزش دارایی شما به یک میلیارد تومان افزایش می یابد و در بهترین شرایط می توانید در این مدت دارایی خود را به 10 میلیارد تومان برسانید. .یکی دیگر از بازارهای مالی مناسب برای سرمایه گذاری های پر سود در ایران، بازار سکه است که طی 10 سال توانسته است ارزش دارایی های کاربران را به کمی بیش از 600 درصد برساند. این میزان رشد سرمایه برای دوره 10 ساله چندان مناسب نیست.

نکته بسیار جالب در مورد بازار ارزهای دیجیتال این است که این بازار پتانسیل چنین درآمدهایی را حتی در بازه زمانی روزانه به شما ارائه می دهد و اگر مراحل معامله ارز دیجیتال را به خوبی طی کنید، می توانید ارزش دارایی های خود را در یک بازه زمانی افزایش دهید. روز به بیش از 100 برابر افزایش یابد.

البته اینطور نیست که معامله در بازار ارزهای دیجیتال آماده باشد و بتوانید بدون هیچ مشکلی معاملات خود را در این بازار شروع کنید و به موفقیت برسید، بلکه باید قدم به قدم شرایط و نحوه معامله در این بازار را یاد بگیرید و به تدریج تبدیل تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید. اگر به دنبال سود 10000 درصدی در بازه زمانی 10 ساله هستید، با همین مدت زمان در بازار ارزهای دیجیتال، می توانید چند صد میلیون کونا سود کنید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم آموزش تجارت ارز دیجیتال را جدی بگیرید و حتما سعی کنید بخشی از دارایی های اضافی خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید.بازار ارزهای دیجیتال به فرصتی برابر برای همه کاربران جهانی برای ثروتمند شدن در آینده تبدیل شده است و شما نباید این فرصت را از دست بدهید.

 


:: برچسب‌ها: آموزش ترید ارز دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

احتمالاً نام فارکس را شنیده اید و افرادی را می شناسید که ادعا می کنند با سرمایه گذاری در فارکس سود خوبی به دست می آورند. فارکس به معنای بازار ارز است. به عبارت دیگر، در بازار ارز فرآیند تبدیل از یک ارز به ارز دیگر انجام می شود. در بازار فارکس، همانطور که از نامش پیداست، مردم فقط معامله می کنند و سرمایه گذاری نمی کنند. اگر مبتدی هستید، قبل از اینکه وارد بازار فارکس شوید، مدتی را صرف یادگیری در مورد فارکس کنید. در ادامه مقاله از صفر تا صد فارکس را آموزش خواهیم داد. اگر به بازار فارکس علاقه مند هستید و قصد ورود به این بازار را دارید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارز چیست؟
فارکس به معنای بازار ارز است. ساده ترین تعریف، تجارت و تبدیل یک ارز به ارز دیگر است. معامله گران فارکس (همچنین به عنوان "معامله کنندگان ارز" شناخته می شوند) ارزها را به امید فروش آنها با قیمت بالاتر در آینده خریداری می کنند. بازار ارز بزرگترین بازار مالی در جهان است. حجم معاملات روزانه آن بیش از 5 تریلیون دلار است، در حالی که بزرگترین بازار سهام جهان، بورس نیویورک، گردش مالی روزانه حدود 25 میلیارد دلار دارد.یکی از جنبه های منحصر به فرد این بازار بین المللی این است که هیچ مرکزی برای آن وجود ندارد. در عوض، معاملات فارکس به صورت الکترونیکی انجام می شود، به این معنی که تمام تراکنش ها از طریق شبکه های کامپیوتری بین معامله گران در سراسر جهان انجام می شود. تمامی ارزهای رایج دنیا به صورت 24 ساعته در فارکس معامله می شوند. (از ساعت 22:00 به وقت گرینویچ یکشنبه تا ساعت 22:00 روز جمعه) البته این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. روز معاملاتی بازار فارکس با بیدار شدن معامله گران در سیدنی، استرالیا آغاز می شود، سپس به توکیو، لندن و در نهایت نیویورک منتقل می شود، جایی که تجارت دوباره در سیدنی آغاز می شود.

تاریخچه فارکس
در آموزش فارکس، سابقه شما را بررسی می کنیم. بازار فارکس قرن هاست که وجود داشته است. مردم همیشه برای خرید کالا و خدمات در حال تبادل ارز هستند. با این حال، بازار فارکس، همانطور که ما امروز از آن استفاده می کنیم، یک اختراع نسبتا مدرن است. پس از فروپاشی قرارداد برتون وودز در سال 1971، ارزهای بیشتری شرایط تجارت آزادانه با یکدیگر را پیدا کردند.ارزش هر سکه بسته به تقاضا و تیراژ آن متفاوت خواهد بود.

فارکس در سال 1973، بازار فارکس به شکل مدرن خود شروع به فعالیت کرد. در آن زمان نرخ ارز نسبت به هم شناور بود (ثابت نبود و دائماً در حال تغییر بود) و هیچ دولتی سعی در کنترل و ثابت نگه داشتن این نرخ ها نکرد. در ابتدا از تلفن ها برای تجارت فارکس استفاده می شد، اما سپس رایانه ها جایگزین سیستم های قدیمی شدند.

در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگی بود که به نمایندگی از مشتریان اقدام می‌کردند. اما به تدریج، معامله گران و سرمایه گذاران با راه اندازی هلدینگ های خود شروع به مشارکت کردند. در حال حاضر شاهد هستیم که مردم عادی در سراسر دنیا با سرمایه بسیار اندک و شخصاً از طریق کارگزاران مختلف وارد بازار ارز شده اند. در حال حاضر مشارکت کنندگان در این بازار دولت ها، موسسات، بانک های سرمایه گذاری، بانک های تجاری، شرکت های خصوصی (هلدینگ) و سرمایه گذاران خرد هستند.

 

آموزش اصطلاحات فارکس
در آموزش فارکس دانستن شرایط این بازار از اولین قدم هایی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.جفت ارز چیست؟
ارزهایی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و در برابر یکدیگر معامله می شوند، جفت ارز نامیده می شوند. به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/USD، ارز اول (سمت چپ) ارز پایه و ارز دوم (سمت راست) ارز ضد نامیده می شود. اکثر ارزهای معامله شده در فارکس:

جفت ارزهای اصلی
بیشتر معاملات روزانه در فارکس با جفت ارزهای اصلی انجام می شود. این جفت ارزها نقدینگی بیشتری دارند:

EUR/USD – یورو/دلار آمریکا
USD/JPY – یورو/ین ژاپن
GBP/USD – پوند انگلیس/دلار آمریکا
USD / CHF - دلار آمریکا / فرانک سوئیس
USD/CAD – دلار آمریکا/دلار کانادا
AUD/USD – دلار استرالیا/دلار آمریکا
NZD/USD – دلار نیوزلند/دلار آمریکا
جفت ارزهای فرعی یا ضربدر
جفت ارزهایی که حاوی دلار آمریکا نیستند، جفت ارزهای متقاطع یا فرعی هستند. فعال ترین صلیب های معامله شده نتیجه تجارت در سه ارز اصلی غیر دلاری است: JPY، EUR و GBP. صلیب های اصلی را صلیب های کوچک نیز می گویند.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

 

EUR/GBP – یورو/پوند بریتانیا
EUR/JPY – یورو/ین ژاپن
GBP/JPY – پوند بریتانیا/ین ژاپن
GBP / CAD - پوند انگلیس / دلار کانادا
CHF / JPY - فرانک سوئیس / ین ژاپن
EUR/AUD – یورو/دلار استرالیا
NZD/JPY – دلار نیوزلند/ین ژاپن
جفت ارز غیر معمول
جفت ارزهای غیرمعمول یک ارز اصلی و واحد پول کشورهای در حال توسعه (برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان و غیره)) تشکیل می دهد. این جفت ارزها کمتر معامله می شوند و کارمزد معاملاتی آنها معمولا بالاتر است. جفت ارزهای عجیب و غریب به دلیل نقدینگی کمتر نسبت به رویدادهای اقتصادی و سیاسی حساس هستند و در این موارد نوسانات شدیدی را تجربه می کنند. بنابراین اگر می خواهید یک جفت ارز عجیب و غریب معامله کنید، باید محتاط تر باشید.

EUR/TRY – یورو/لیره ترکیه
USD/HKD – دلار آمریکا/دلار هنگ کنگ
JPY / NOK – ین ژاپن / کرون نروژ
NZD / SGD - دلار نیوزیلند / دلار سنگاپور
GBP/ZAR – پوند بریتانیا/راند آفریقای جنوبی
AUD/MXN – دلار استرالیا/پزو مکزیک
برای مشاهده جفت ارزها و قیمت آنها می توانید از وب سایت فارکس فاکتوری استفاده کنید.

نمادهای ارز در فارکس
نمادهای ارز سه حرف دارند. دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم به نام واحد پول کشور اشاره دارد. برای مثال USD را در نظر بگیرید. US مخفف ایالات متحده و D مخفف دلار است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 180 ارز قانونی در جهان وجود دارد. اما همه آنها نمی توانند یکدیگر را تبدیل کنند. کارگزاران فارکس معمولا تا 70 جفت ارز را برای معامله ارائه می دهند.نرخ ارز چقدر است؟
نرخ برابری ارز یا نرخ تبدیل ارز به زبان ساده به این معناست که برای دریافت یک واحد ارز از کشور دیگر باید چند واحد ارز از کشور مبدا پرداخت کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر برای خرید هر یورو باید 1.4746 دلار بپردازید. (شما ارز پایه را می خرید و ارز متقابل را می فروشید.) اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه نسبت به ارز پیشخوان افزایش می یابد، می توانید آن جفت ارز را خریداری کنید و اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه نسبت به ارز پیشخوان کاهش می یابد، می توانید جفت ارز را کوتاه کنید.

پسوند چیست؟
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کارگزاران فارکس برای هر جفت ارز دو قیمت متفاوت ارائه می دهند. BID قیمتی است که ارز پایه را با آن می فروشید و ASK قیمتی است که ارز پایه را با آن خریداری می کنید. اسپرد تفاوت قیمت بین BID و ASK است. کارگزاران سکه شما را با قیمت کمتری می خرند و با قیمت بالاتری می فروشند. تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش، اسپرد یا کارمزد کارگزار است. اسپرد به طور کلی با پیپ اندازه گیری می شود و پیپ کوچکترین واحد حرکت قیمت در یک جفت ارز است.

مهم ترین اصطلاحات فارکس را بیاموزید
در ادامه به بررسی مهم ترین اصطلاحات فارکس می پردازیم.

کمیسیون
مقدار مشخصی کارمزد برای انجام معاملات که برای جفت ارزها و کارگزاران مختلف متفاوت است.این نوع کمیسیون یا کارمزد در حساب ها (ecn) وجود دارد. تفاوت کارمزد و اسپرد در این است که اسپرد تفاوت بین قیمت های BID و ASK است و بر روی جفت ارزهای مختلف، بروکرهای مختلف و غیره امکان پذیر است. ممکن است متفاوت باشد، اما کمیسیون همیشه یکسان خواهد بود.

تبادل
در فارکس، سودی است که پس از یک روز به معاملاتی که هنوز باز هستند اعمال می شود. روز بعد بسته به تفاوت نرخ سود ارز مبنا، واریز یا از حساب معامله گر کسر می شود.

تعادل
موجودی همان وجه نقدی است که در ابتدا در دلال قرار می دهیم و سپس با معامله کم یا زیاد می شود. تعادل در لغت به معنای تعادل است و به همین دلیل نتایج تراکنش ها با شاخص موجودی در فارکس نمایش داده می شود. به عبارت ساده تر، مقدار پولی که به حساب خود واریز کرده اید موجودی شما نامیده می شود.

انصاف
منظور از حقوق صاحبان سهام در فارکس به ارزش جاری حساب از طریق محاسبه سود و زیان غیر واقعی (سود و زیان ناشی از معاملات باز که هنوز در ترازنامه محاسبه نشده است) اشاره دارد. بنابراین در صورت باز بودن یک یا چند موقعیت (معاملات) شاهد تغییر در حقوق صاحبان سهام خواهیم بود.

لبه
این مقدار پولی است که باید به پلتفرم معاملاتی خود واریز کنید تا بتوانید سفارش دهید و تجارت خود را در بازار فارکس حفظ کنید.مارجین به عنوان وثیقه برای کارگزار استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که می توانید ضررهای احتمالی ناشی از معاملات خود را پوشش دهید.

حاشیه آزاد
Free Margin در فارکس به معنای حاشیه آزاد برای انجام معاملات جدید است، به عبارت دیگر، Free Margin تفاوت بین Equity و Margin است. مارجین آزاد نشان می دهد که میزان سهام یک معامله گر خارج از مارجین کال است.

سطح حاشیه
سطح مارجین (سطح مارجین) به معنای سطح مارجین است که وضعیت حساب معاملاتی را بیان می کند. هنگامی که سطح مارجین به زیر 100 می رسد، اولین هشدار تماس حاشیه به معامله گر داده می شود و معامله گر نمی تواند معامله جدیدی را باز کند. معمولاً وقتی سطح مارجین به 70 می رسد، کارگزاران به طور خودکار شروع به بستن معاملات با بیشترین حجم و زیان می کنند.

فراخوان حاشیه
اگر سطح حاشیه به زیر 70٪ (حتی 0.01 دلار) برسد، حساب در وضعیت تماس حاشیه قرار می گیرد. یعنی زیان تراکنش های تاجر از 30 درصد موجودی جاری بیشتر می شود و پس از آن اخطاریه افزایش برای افزایش مانده حساب صادر می شود.اگر موجودی افزایش پیدا نکند، معامله گر نمی تواند معامله کند.

بازار دو طرفه در فارکس چیست؟
افزایش قیمت همیشه ما را خوشحال می کند و کاهش قیمت ما را ناراحت می کند، اما در فارکس ماجرا فرق می کند. بازار فارکس یک بازار دو طرفه است. این بدان معنی است که شما می توانید از کاهش یا افزایش قیمت به طور همزمان سود ببرید. به معاملاتی که در آن از کاهش قیمت بهره مند شوید، فروش و اگر از افزایش قیمت بهره مند شوید، خرید نامیده می شود.

مفهوم شورت بلند و کوتاه
اگر می خواهید خرید کنید (ارز پایه را بخرید و ارز متقابل را بفروشید) می خواهید قیمت ارز پایه افزایش یابد و سپس آن را با قیمت بالاتری بفروشید، به این موقعیت خرید یا خرید می گویند.
اگر می خواهید ارز هدف را کوتاه کنید (ارز پایه را بفروشید و ارز متقابل بخرید)، می خواهید ارز پایه ارزش خود را از دست بدهد و سپس آن را با قیمت کمتری خریداری کنید. در اصطلاح معاملاتی، به این موقعیت فروش کوتاه یا فروش می گویند.
مقدار زیادی فارکس
در فارکس خرید و فروش جفت ارز با توجه به حجم معاملات انجام می شود و واحدی که بر این اساس حجم معاملات را اندازه گیری می کند لات نام دارد. هنگامی که یک معامله انجام می دهید، معاملات در اندازه های لات قرار می گیرند.هر چه تعداد لات بیشتر باشد، سود و ریسک معامله بیشتر می شود. تاجر با کمک قرعه می تواند سرمایه و سود و زیان خود را مدیریت کند.

هر لات برابر با 100000 دلار است، بنابراین برای شروع معامله و تجارت فارکس به 100000 دلار نیاز دارید. از آنجایی که سرمایه گذاری 100 هزار دلاری فقط برای سرمایه داران امکان پذیر است، واحدهای کوچکتری از لات وارد بازار شد تا معامله برای همه افراد با هر سرمایه ای امکان پذیر باشد. چهار نوع لات که در حال حاضر در فارکس تعریف شده است. دسته های استاندارد، دسته های کوچک، دسته های میکرو و دسته های نانو وجود دارد.
همانطور که گفته شد اندازه استاندارد لات 100000 واحد ارزی است و در حال حاضر اندازه های مینی، میکرو و نانو وجود دارد که 10000 واحد ارزی، 1000 واحد ارزی و 100 واحد ارزی هستند.

مقدار زیادی در فارکس و نحوه محاسبه آن

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد تغییر ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر است که با پیپ اندازه گیری می شود که درصد بسیار بسیار کمی از ارزش ارز است. برای استفاده از این تغییر لحظه ای ارزش، باید مقادیر زیادی از یک ارز خاص را معامله کنید تا سود یا زیان قابل توجهی را مشاهده کنید.روند بازار
3 نوع روند در بازار وجود دارد. بازار خرسی، بازار گاوی و بازار خنثی.

نزولی: بازاری است که در آن قیمت ارزهای پایه کاهش می یابد. بازارهای نزولی نشان دهنده یک روند نزولی است و نتیجه ضعف بنیادی اقتصادی خواهد بود.

صعودی: بازاری است که در آن قیمت ارزهای پایه افزایش می یابد. بازارهای گاوی حکایت از روند صعودی در بازار دارد و نتیجه اخبار خوش بینانه در مورد اقتصاد است.

خنثی: بازاری است که در آن روندی وجود ندارد و نمودار قیمت در یک محدوده حرکت می کند.

بیشتر بخوانید:آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

 

قرارداد (CFD) در فارکس
آنها قراردادهایی هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا در مورد تغییرات قیمت ارز سفته‌بازی کنند، بدون اینکه واقعاً دارایی اصلی را در اختیار داشته باشند. معامله‌گری که شرط می‌بندد قیمت یک جفت ارز افزایش می‌یابد، CFD‌ها را روی آن جفت ارز می‌خرد، در حالی که کسانی که معتقدند قیمت کاهش می‌یابد، CFD‌ها را روی آن جفت ارز می‌فروشند. استفاده از اهرم در معاملات فارکس به این معنی است که یک معامله اشتباه CFD می تواند منجر به زیان های بزرگ شود.

آموزش پلتفرم فارکس
در این ویدیو مهم ترین پلتفرم های فارکس از جمله Trading View، Forex Factory و.ما شما را معرفی کرده ایم و نحوه کار با آنها را به شما آموزش داده ایم.

متاتریدر چیست؟
متاتریدر یکی از موضوعات مهم در آموزش فارکس است. همه کارگزاران از محیطی به نام پلتفرم معاملاتی برای دسترسی مشتریان به بازار استفاده می کنند. شرکت های مختلف این پلتفرم ها را طراحی و ارائه می کنند و هر کدام از این پلتفرم ها قابلیت های متفاوتی دارند. برخی از آنها برای تجارت و برخی دیگر برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده می شوند. یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای معاملاتی که بسیاری از کارگزاران از آن استفاده می کنند، نرم افزار متاتریدر است. متاتریدر پلتفرم های معاملاتی را به هم متصل می کند و امکان تجارت با رایانه و تلفن همراه را فراهم می کند. این نرم افزار در دو نسخه 4 و 5 توسط شرکت روسی MetaQuotes به بازارهای مالی ارائه شد.

 


:: برچسب‌ها: آموزش فارکس ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ارز دیجیتال بازاری است که بیشتر افراد با قصد سرمایه گذاری وارد آن می شوند. اما باید در نظر داشته باشید که دیر یا زود برای بسیاری از معاملات روزمره به ارزهای الکترونیکی نیاز خواهیم داشت. ورود به بازار ارزهای دیجیتال می تواند دیدگاه شما را نسبت به پول و سرمایه تغییر دهد. برای شروع، تعاریف اولیه و البته ضروری مناسب برای مبتدیان بازار ارزهای دیجیتال را گردآوری کرده ایم که مطالعه آن ها می تواند فوق العاده موثر باشد.

راهنمای ورود به بازار ارز دیجیتال برای تازه واردان
در سال های اخیر افزایش قیمت برخی سکه ها و ژتون ها باعث شده افراد زیادی به این بازار هجوم بیاورند. مشکل اکثریت این است که آنها دقیقا نمی دانند از کجا شروع کنند و چگونه بدون از دست دادن پول وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند. نکته مهم این است که این بازار به خصوص در ایران فضای نسبتا جدیدی است که کمتر کسی با سازوکار آن آشنایی دارد. مهمترین ویژگی بازار کریپتو پویایی آن است. در نتیجه، حتی معامله‌گران موفق نیز ممکن است از بسیاری از بازار ارزهای دیجیتال آگاه نباشند یا از آن اطلاعی نداشته باشند.

سوالات متداول در مورد معرفی ارزهای دیجیتال
تنوع محتوا در بازار ارزهای دیجیتال و گستره این فضا به قدری زیاد است که مطمئناً تمام دانش مربوط به آن در یک مقاله گنجانده نخواهد شد.اما در این مقاله سعی کرده ایم مهمترین و اساسی ترین مفاهیم مورد نیاز برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال را به ساده ترین شکل ممکن به شما ارائه دهیم.
در این مقاله چگونه ارزهای دیجیتال بخریم؟ از چه طریق و چگونه می توان از آنها حمایت کرد؟ انواع کیف پول دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ و اطلاعات مهم دیگری را می توانید در این مقاله بیابید. اگر دنیای ارزهای دیجیتال را به صورت آکادمیک و صبورانه دنبال کنید، مطمئناً می توانید با وجود برخی پیچیدگی های آن، مهارت های مفیدی برای سرمایه گذاری در این بازار کسب کنید.

چطور وارد بازار ارز دیجیتال شویم
ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از آنها مدت زیادی است که به طور جدی در بین جوامع مطرح نشده است. بنابراین اکثر ما به دنبال کسب دانش و تجربه از این راه هستیم. بنابراین کلمه مبتدی بار منفی ندارد و بسیار صحیح است. سوالاتی که در زیر مطرح می شود اغلب سوالاتی هستند که در ابتدای ورود به بازار ارزهای دیجیتال ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول می کنند.
چقدر ارز دیجیتال بخریم؟
یکی از اولین سوالاتی که اکثر تازه واردان به این بازار از ما می پرسند این است که چه مقدار از سرمایه خود را باید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟ پاسخ به این سوال بسته به شرایط هر فرد ممکن است متفاوت باشد.پاسخی که افراد با تجربه در مواجهه با این سوال می دهند این است که به طور کلی، اگر پولی دارید که می دانید ماه ها یا حتی سال ها به آن نیاز ندارید، ابتدا آن را بازاریابی کنید.

حداقل سرمایه برای ورود و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
در همان ابتدا لازم است بدانید که هیچ حداقلی برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. برای ورود به این فضا، باید مقداری از پول خود را سرمایه گذاری کنید که می دانید برای مدت طولانی به آن نیاز نخواهید داشت. این مبلغ می تواند برای یک نفر 20 دلار و برای دیگری 1000 دلار باشد. اهمیت معرفی سرمایه های کوچک در ابتدا به این دلیل است که هر چقدر هم اطلاعات و دانش داشته باشید، در نهایت اگر معاملات را تمرین نکنید، راه های معامله گری را یاد نخواهید گرفت. مقدار کمی را وارد کنید که نگران از دست دادن آن نباشید. سپس نحوه ورود به بازار را توضیح خواهیم داد.

بازداشت
هلدینگ اصطلاحی برای سرمایه گذاری بلند مدت است. توصیه افراد باتجربه تر در این زمینه این است: وقتی پس از تحقیق روی یک توکن یا سکه، مقداری سرمایه به قصد نگهداری آن وارد بازار می کنید، فرض کنید آن پول را از دست داده اید و امیدوار باشید که ماه ها طول بکشد یا سال‌ها برای - بعداً، سرمایه‌گذاری کوچک شما نتیجه بزرگی خواهد داشت.این فرآیند تا حدودی شبیه به بیمه است. اگر شانس با شماست، و مهمتر از همه، اگر روی ارز به اصطلاح معاملاتی سرمایه گذاری کنید، به احتمال زیاد سرمایه گذاری شما نتیجه خواهد داد. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر حدود 6000 ارز دیجیتال وجود دارد و در عرض 5 سال (کم و بیش)، بسیاری از آنها از بین خواهند رفت. پس در بازداشت از این ماجرا آگاه باشید.

 

چه ارزهایی بخریم؟ قبل از خرید باید آموزش ارز دیجیتال را سپری کنید
اگر متوجه شده باشید، اکثر معامله گران فعال در بازار به طور جدی به شخص دیگری ارز ارائه نمی دهند. دلیل این امر غیرقابل پیش بینی بودن بازار است. برخی ممکن است پیش بینی خوبی از آینده یک ارز در کوتاه مدت داشته باشند، اما هیچ کس آینده را به طور قطع نمی داند.

حال سوال این است که با چه ارزی شروع کنیم؟ برای رسیدن به این سوال ابتدا باید تکلیف خود را با خودتان مشخص کنید. چه بخواهید در بلندمدت، چه میان مدت یا کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید. با توجه به درخواست شما شرایط هر ارز متفاوت است. ممکن است یک ارز برای سرمایه گذاری بلندمدت و دیگری برای سرمایه گذاری میان مدت یا کوتاه مدت مناسب باشد.چگونه در مورد ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟
دو روش برای تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال توصیه می شود و هر دو روش مکمل یکدیگر هستند. راه اول؛ تحقیق کنید و از آشنایان که تجربه بیشتری نسبت به شما در این زمینه دارند جستجو کنید. مشاوره با این افراد می تواند برای شما موثر باشد.
راه دوم تحقیق و مطالعه مطالب، کتاب های تخصصی بازار ارزهای دیجیتال و سایت های اطلاعاتی معتبر است. یکی از مهمترین ویژگی های یک معامله گر موفق در بازار ارزهای دیجیتال، تحقیق فعال، جستجوی اطلاعات، خواندن اخبار و تفکر در مورد تحلیل های روز دنیا برای ارزهای مورد علاقه اوست. در این بین تسلط بر زبان انگلیسی نیز می تواند به شما کمک کند. در زیر دو سایت از بهترین منابع در بازار کریپتو را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

سایت سرمایه بازار سکه (CoinMarketCap)
یکی از مهمترین منابع برای دسترسی به اطلاعات دقیق است. شما می توانید قیمت، کل بازار، حجم تراکنش و بسیاری اطلاعات دیگر در مورد سکه ها و توکن ها را در این سایت پیدا کنید. یکی از مهم ترین ویژگی های CoinMarketCap سهولت استفاده از آن است. طراحی به گونه ای است که یک مبتدی می تواند به راحتی با آن کار کند.

 


:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

سيگنال پرايس‌ اکشن

حرکات قيمتي يا پرايس اکشن چيست؟ و آموزش پرايس اکشن

حرکات قيمتي زير شاخه اي از تحليل تکنيکال است. در اين روش تحليلي، معامله گر از نمودار هاي شمعي (Candlestick) براي بررسي بازار استفاده مي کند. هدف نهايي تحليل پرايس اکشن يا حرکات قيمتي، پيدا کردن نقاطي در بازار است که احتمال بازگشت بازار از آن سطوح بسيار بالاست. در اين روش از هيچ نوع انديکاتور تکنيکالي استفاده نمي شود. و تمرکز معامله گر يا تحليلگر تنها بر خود قيمت و تاريخچه قيمتي بازار است.

 

مرحله به مرحله با استراتژي حرکات قيمتي:

– اولين مرحله در استراتژي حرکات قيمتي، يافتن روند بازار است. اين موضوع که بازار روند دارد يا بدون روند است، بر ميزان موفقيت معاملات تاثير مي گذارد.

– دومين مرحله، يافتن سطوح حمايت/مقاومت و يا محدوده هاي تقاضا/عرضه است. محدوده تقاضا، محدوده اي است که خريداران به دنبال ورود به بازار از اين محدوده هستند. در مقابل، عرضه محدوده اي از بازار است که فروشندگان منتظر ورود به بازار و پايين آوردن قيمت ها هستند. به طور خلاصه، تقاضا محل تجمع خريداران است و عرضه محل تجمع فروشندگان.

– سومين مرحله در استراتژي حرکات قيمتي، سيگنال يابي است. وقتي روند بازار مشخص باشد و همچنين سطوح بازگشتي بازار هم تعيين شده باشند، معامله گر در محدوده هاي احتمالي بازگشتي بازار اقدام به سيگنال يابي مي کند. قدرت استراتژي حرکات قيمتي در الگوهاي شمعي آن نهفته است. دو الگوي مشهور و قوي پين بار (Pin Bar) و الگوي کندل پوششي (Engulfing) از مهمترين ابزار در سيگنال يابي است. يعني معامله گر با ظهور يکي از دو الگو مي تواند شرايط ورود به معامله را بررسي کند.

– چهارمين مرحله، اصل انطباق است. هر سيگنالي به معني ورود به معامله نيست. استراتژي حرکات قيمتي، سيگنال هاي قوي را صادر مي کند، اما اين به معني موفقيت تمام معاملات نيست. براي اينکه موفقيت معاملات مبتني بر الگوي حرکات قيمتي افزايش يابد، ما از اصل انطباق استفاده مي کنيم. بر اساس اين اصل، حداقل بايد دو عامل با سيگنال ظاهر شده مطابقت داشته باشد و در يک راستا باشد. يعني اگر در سطح حمايت هستيم و بازار در محدوده تقاضا هم قرار دارد، تنها با صدور سيگنال هاي صعودي مي توانيم وارد معامله شويم. در ادامه مثال هاي تصويري اين موضوع بررسي خواهند شد.

بيشتر بخوانيد:راهنماي نهايي درباره استراتژي مناسب براي کسب سودهاي معاملاتي

نحوه استفاده از تحليل هاي پرايس اکشن (Price Action) يا همان استراتژي حرکات قيمتي ايران بورس آنلاين:

بخش تحليلي ايران بورس آنلاين به طور منظم از روز هاي دوشنبه تا جمعه و بين ساعت ها 9 تا 12 صبح اقدام به انتشار تحليل هاي پرايس اکشن براي جفت ارز هاي اصلي و بازار طلا مي کند، اينجا را کليک کنيد . در اين بخش سعي داريم تا با نحوه استفاده از اين تحليل آشنا شويم (برخي اوقات به دليل نوسانات اندک بازار شايد تا چند روز تحليل هاي پرايس اکشن به روز رساني نشوند).

اولين کار در استفاده از تحليل هاي حرکات قيمتي، پياده سازي نمودار تحليل هاي ارائه شده در وب سايت بر روي پلتفرم معاملاتي است. به طور مثال در (تصوير شماره 1) تحليل USD/JPY روز دوازده آوريل را مشاهده مي کنيم:

 

همان طور که در بالا هم اشاره شد، دو الگوي مشهور و قوي پين بار (Pin Bar) و کندل پوششي (Engulfing) مهمترين ابزار ما در سيگنال يابي است.

هر دو الگو نشانگر بازگشت در بازار هستند، يعني الگو هاي بازگشتي محسوب مي شوند. ولي مي توان در جهت روند هم مورد استفاده قرار گيرند. چون اصل انطباق در تحليل هاي پرايس اکشن رعايت شده، ما تنها به دنبال سيگنال هايي خواهيم بود که توسط تحليل با عنوان معامله خريد يا فروش ذکر شده باشند. وقتي معامله خريد باشد، سيگنال صعودي و وقتي معامله فروش باشد سيگنال نزولي.

الگوي پين بار يا همان Pin Bar، از يک کندل قيمتي تشکيل شده است. يافتن الگوي پين بار در نمودار کار بسيار آساني است. کندل پين بار از يک بدنه کوچک تشکيل شده، اما دنباله کندل بسيار بلند است. براي اينکه کندل قيمتي، پين بار باشد، بايستي دنباله اي سه برابر اندازه بدنه کندل داشته باشد، در سطوح بازگشتي ايجاد شده باشد، بدنه پين بار در محدوده بدنه کندل ماقبل بسته شده باشد و همچنين بدنه پين بار بايستي در يکي از دو سر کندل قرار گرفته باشد، يعني بدنه نبايد در وسط کندل قيمتي باشد.

 


:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

افرادي که به سرمايه‌گذاري در بازارهاي مالي علاقه دارند، قطعا نام بازار فارکس را شنيده‌اند؛ يک بازار مالي بين‌المللي که سوالات بسياري را در ذهن سرمايه‌گذاران ايجاد کرده است. در اين مطلب ابتدا بررسي مي‌کنيم که فارکس چيست و معاملات فارکس چگونه انجام مي‌شوند و سپس قوانين و نحوه فعاليت در آن را بررسي مي‌کنيم 

به علت ممنوعيت معاملات فارکس در ايران و بالا بودن ريسک معاملاتي آن، سرمايه‌گذاري در اين بازار مورد تائيد کارگزاري آگاه و بآشگاه مشتريان آگاه نيست.

تعريف فارکس چيست و چگونه کار مي‌کند؟

کلمه فارکس (FOREX) برگرفته از عبارتForeign Exchange Market  و به معناي تبادل ارزهاي خارجي است. همان طور که از نام آن پيدا است فارکس بازاري است که در آن به خريد و فروش ارز پرداخته مي‌شود و اصلي‌ترين و مهم‌ترين فعاليت در اين بازار تبديل ارزها به يکديگر است. اين تبادل براي خريد و فروش کالا، خدمات شرکت‌ها و دولت‌ها، هزينه‌هاي سفر مسافران يا سرمايه‌گذاري اشخاص و بنگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در فارکس موسسات مالي بزرگ، بانک‌ها، شرکت‌هاي چند مليتي، تجار، شرکت‌هاي بيمه‌اي، شرکت‌هاي صادرات و واردات، سفته‌بازها و اشخاص حقيقي، ارزهاي مختلفي چون دلار آمريکا، يورو، پوند، ين و… را مورد معامله قرار مي‌دهند. اين معامله با خريد يک ارز و فروش هم‌زمان ارزي ديگر اتفاق مي‌افتد.

بازار تبادل ارز جهاني، مکان فيزيکي مشخصي ندارد و تمامي معامله‌گران از طريق شبکه الکترونيکي در حال معامله ارزهاي مختلف هستند. با وجودي که فارکس (OTC)Over the counter يعني بازاري بدون مکان فيزيکي است اما مراکز اصلي اين تجارت در لندن، نيويورک و توکيو واقع شده‌اند. در حال‌ حاضر بزرگترين کارگزاري‌هاي بورس دنيا در آمريکاي شمالي هستند و معاملات فارکس در اين کشور به ‌طور دقيق قانون‌گذاري شده است. البته قوانين بسيار محکمي که براي تائيد شدن از جانب قانون‌گذاران وجود دارد باعث شده تنها تعداد کمي از شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات به مشتريان در آمريکاي شمالي باقي بمانند.

سازمان‌هاي متعددي وظيفه نظارت بر فعاليت کارگزاران و جلوگيري از وقوع تخلف در بازار فارکس را بر عهده دارند. به اين سازمان‌ها، نهادهاي نظارتي يا رگولاتور گفته مي‌شود. نهادهاي زير از جمله مهم‌ترين رگولاتورها هستند:

  • NFA آمريکا
  • FCA انگلستان
  • FINMA سوئيس
  • BaFin آلمان
  • Mifid اتحاديه اروپا
  • ASIC استراليا
  • FMA نيوزلند
  • CySEC قبرس

در بازار متنوع خاورميانه، کشورهاي قبرس و امارات به‌ عنوان مقاصد برتر براي حضور قانوني کارگزاران فارکس شناخته‌ مي‌شوند. با وجودي که به ‌تازگي تمرکز روي بازارهاي در حال ‌توسعه افزايش‌ يافته است؛ براساس تعداد کارگزاران فارکس، اروپا قاره پيشرو در اين حوزه به حساب مي‌آيد و معامله‌گران اين بازار با اطمينان بيشتري با کارگزاران اين قاره همکاري مي‌کنند. گروه‌هاي مختلفي از سرمايه‌گذاران در فارکس فعاليت مي‌کنند که در اصل بازيگران بازار هستند. اين بازيگران با اهداف و انگيزه‌هاي مختص به خود در اين بازار فعال هستند؛ گاه به منظور سفته‌بازي و گاه به منظور کسب سود‌ اما در نهايت در راستاي حفظ تماميت و ثبات بازار نقش خود را ايفا مي‌کنند.

در فارکس نيز مانند تمامي بازارهاي مالي از تحليل بنيادي و تحليل تکنيکال براي آناليز حرکات قيمتي جفت ارزها استفاده مي‌شود. جفت ارزي از اصطلاحات رايج در فارکس است. به هر دو ارزي که با يکديگر معامله مي‌شوند، جفت ارزي مي‌گويند. با بررسي وضعيت اقتصادي و سياسي دو ارز مي‌توان تحليل بنيادي مناسبي براي تبادل آن دو ارائه داد. از جمله عوامل اقتصادي که مي‌تواند بر روند معاملات تاثير بگذارد، سياست‌هاي پولي بانک مرکزي و تمايل آن‌ها به افزايش يا کاهش نرخ بهره، ميزان رشد اقتصادي، نرخ تورم و… است. براي اطلاع از رويدادهاي اقتصادي سايت‌هاي متعدد معتبري مانند  forexfactory.com،fxstreet.com  و… وجود دارند که مي‌توان ليست کامل اين اطلاعات را تحت عنوان تقويم اقتصادي در آن‌ها مشاهده کرد.

در اين سايت‌ها علاوه بر اطلاعات، پيش‌بيني کارشناسان خبره نيز ارائه مي‌شود. با مقايسه رقم گزارش‌ شده و تفاوت آن با ميزان پيش‌بيني شده يا مقادير دوره‌هاي قبل، مي‌توان ارزش يک جفت ارز در مقابل جفت ارز ديگر را تقويت يا تضعيف کرد. از عوامل سياسي که مي‌تواند مستقيما بر روند معاملات فارکس تاثيرگذار باشد، اخبار سياسي مانند انتخابات، جنگ و… است. در واقع سرمايه‌گذار بايد به طور مستمر پيگير اخبار سياسي کشورهاي مختلفي باشد که قرار است ارز آن‌ها را معامله کند و چشم‌اندازي از روند آتي نرخ ارز کشورهاي مختلف داشته باشد. به ‌عنوان ‌مثال بداند که با انتشار نتيجه رفراندوم جدايي انگلستان از اتحاديه اروپا، ارزش پوند در مقابل ارزهاي ديگر کاهش خواهد داشت. در بازار تبادل ارز جهاني، علاوه‌بر تحليل بنيادي يا فاندامنتال، تحليل تکنيکال نيز از اعتبار بالايي برخوردار است و مي‌تواند کمک فراواني به پيش‌بيني رفتار آينده قيمت کند.

 

معاملات فارکس چگونه انجام مي‌شود؟

در گذشته مبادلات ارز تنها از کانال بانک‌هاي عاملي که امکان خريد و فروش ارز را داشتند انجام مي‌شد. اما بعد از مدتي بانک‌ها تصميم گرفتند براي افزايش منافع خود برخي از مشتريان را در اولويت سرمايه‌گذاري قرار دهند. اين اقدام بانک‌ها سبب شد که ساير مؤسسات مالي، شرکت‌هاي چند مليتي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هم به اين شيوه عمل کنند. اما امروزه با همه‌گير شدن و توسعه اينترنت و با وجود کارگزاران تمامي افراد با شرايط يکسان و در هر لحظه به راحتي مي‌توانند با سفته‌بازان، شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و… نرخ ارزها را از بانک‌هاي مختلف جمع‌‌آوري و معامله کنند. کارگزاران عامل‌هاي واسطه بين معامله‌گران و بازار معاملات فارکس هستند و مهم‌ترين نقش آن‌ها نيز انتقال سفارش‌هاي معاملاتي تريدر به بازار جهاني است. اين انتقال اطلاعات از طريق نرم‌افزارهاي اختصاصي کارگزاري صورت مي‌گيرد. نرم‌افزارهايي که نرخ ارزها را به ‌صورت لحظه‌اي به نمايش مي‌گذارند و مشتريان نيز سفارش خود را از طريق همان نرم‌افزار‍‌ها به کارگزاري مربوطه منتقل مي‌کنند.

کارگزاري‌ها يا بروکرها در 4 دسته طبقه‌بندي مي‌شوند:

  • بازار سازها (Market Maker) به اختصار MM
  • بازار اصلي (No Dealing Desk) به اختصار NDD
  • پردازش مستقيم سفارشات (Straight Through Processing) به اختصار STP
  • پردازش مستقيم بهينه سفارشات (Electronic Communication Network) به اختصار ECN

همانطور که اشاره کرديم براي معامله در بازار فارکس لازم است در اولين اقدام يک کارگزاري مناسب انتخاب کنيد و انجام معاملات ارزي خود را به کارگزار مورد نظرتان بسپاريد. براي اين کار بايد قراردادي بين کارگزار و شخص منعقد شود و تريدر مبلغي را که براي سرمايه‌گذاري در اين بازار در نظر دارد به عنوان پشتوانه معاملات خود به ‌حساب کارگزار واريز کند. اين سپرده به نام خود مشتري باز مي‌شود تا پس از گشايش حساب و گرفتن نام کاربري و رمز عبوري از کارگزار، مشتري بتواند از طريق نرم‌افزار معاملاتي بر خط کارگزاري به انجام معاملات ارزي خود بپردازد. در نرم‌افزارهاي مخصوص کارگزاري اصولا مراحلي چون دريافت تقاضاهاي پيش‌خريد، پيش‌فروش و باز کردن و بستن معاملات روي کالاها يا ارزهاي به خصوص است که هر کارگزار با استفاده از نرم‌افزار (پلتفرم) خاصي اين خدمات را ارائه مي‌دهد و گاهي ممکن است اين پلتفرم در ميان بسياري از کارگزاري‌ها مشترک باشد. مانند نرم‌افزار متاتريدر (Metatrader) که از معروف‌ترين نرم‌افزارهاي معاملات بازار فارکس است و توسط شرکتي روسي‌ به نام MetaQuotes طراحي شده است.

 

آخرين نسخه اين نرم‌افزار بيش از 20 زبان مختلف دنيا از جمله فارسي را پشتيباني مي‌کند. به‌ طورکلي هر فرد مواردي مانند نوع ارز مورد معامله، قيمت انجام ‌شده معامله، حجم معامله و تعيين نوع عمليات (خريد يا فروش) را در اکانت نرم‌افزار معاملاتي خود مشاهده مي‌کند و کارگزاران در ازاي اين خدمات کارمزد معاملاتي  (Spread) دريافت مي‌کنند. همانطور که گفتيم معاملات فارکس به ‌صورت جفت ارز انجام مي‌گيرد و همواره ارزش يا قيمت هر ارز در بازار فارکس با ارز ديگري تعيين مي‌شود. به‌ عنوان‌ مثال ارزش يورو بايد براساس ارز ديگري بيان شود. براي مثال قيمت يورو در مقابل دلار يعني هر يک يورو چه ميزان نسبت به دلار ارزش دارد، يا قيمت يورو در مقابل پوند يعني براي هر يک يورو چه مقدار پوند بايد پرداخت شود.

بيشتر بخوانيد:الگوي ادامه دهنده

لازم به ذکر است که در زمان انجام معاملات در فارکس، مبلغي تحت عنوان حق کميسيون يا کارمزد از حساب معامله‌گر کسر مي‌شود. اين مبلغ با توجه به مواردي مانند حجم مبادلات و ميزان نقدينگي حساب تعيين مي‌شود. همچنين در صورت باز ماندن معامله مورد نظر تا روز بعد، مبلغي تحت عنوان سوآپ (Swap) با توجه به تفاوت نرخ بهره ارز يا دارايي پايه به حساب معامله‌گر افزوده يا از حساب وي کسر مي‌شود.

جفت ارزها با نماد اختصاري (ISO) دو ارز مشخص مي‌شوند مانند:

  • EUR/USD (ميزان برابري يورو در مقابل دلار)
  • GBP/USD (ميزان برابري پوند در مقابل دلار)
  • USD/CHF (ميزان برابري دلار در مقابل فرانک سوئيس)
  • USD/JPY (ميزان برابري دلار در مقابل ين ژاپن)

در حالت کلي جفت ارزها به سه دسته زير تقسيم مي‌شوند:

  • جفت ارزهاي اصلي: بيشترين معاملات روزانه با اين جفت ارزها انجام مي‌شود.
  • جفت ارزهاي فرعي: جفت ارزهايي که دلار آمريکا در آن‌ها وجود ندارد.
  • جفت ارزهاي غيرمعمول: جفت ارزهايي که از يک ارز اصلي و يک واحد پول کشورهاي در حال توسعه تشکيل شده‌اند.

بازار فارکس چه ويژگي‌هايي دارد؟

در ادامه مهم‌ترين ويژگي‌هاي بازار فارکس براي شما تشريح شده است.

1- فعاليت شبانه‌روزي

از خصوصيات منحصربه‌‌فرد فارکس، کارکرد 24 ساعته و ساختار غيرمتمرکز آن است. يعني از روز دوشنبه تا پايان روز جمعه، امکان تبادلات شبانه‌روزي وجود دارد. حجم تبادلات در زمان‌هاي مختلف بستگي به ساعت کاري کشورهاي مشارکت‌کننده در فارکس دارد. ارزها در بزرگترين بورس‌هاي سهام و بازارهاي سرتاسر جهان مانند زوريخ، هنگ‌کنگ، نيويورک، توکيو، فرانکفورت، لندن، سيدني و پاريس معامله مي‌شوند. هرگاه بازار در ايالات‌متحده بسته شود، روز کاري در توکيو و هنگ‌کنگ شروع مي‌شود. اين انعطاف زمان کار براي معامله‌گراني که برنامه کاري پرمشغله‌اي دارند بسيار مناسب است زيرا لازم نيست نگران ساعات باز و بسته شدن بازار باشند و در هر ساعتي مي‌توانند معاملات خود را انجام دهند. لازم به ذکر است که بهترين زمان براي سرمايه‌گذاري، ساعاتي از شبانه روز است که در آن، فعاليت بازارهاي مختلف (مانند بازار آمريکا و اروپا) با يکديگر همپوشاني دارند.

بيشتر بخوانيد:رابطه شاخص قيمت مصرف‌کننده و بازار فارکس

2- داشتن اعتبار اهرمي بالا  (High Leverage)

يکي از نکات مهم در مورد نحوه انجام معامله در فارکس، وجود اعتبار اهرمي بالا است. براي شروع به ارائه توضيحاتي درباره مفهوم اعتبار اهرمي يا لوريج مي‌پردازيم. در بازار فارکس همانند بازار آتي در ايران براي انجام معاملات از طريق کارگزار (Broker) نيازي نيست تا مشتري تمام سرمايه لازم را در اختيار داشته باشد؛ بلکه تنها با پرداخت سهم کوچکي از حجم کلي معامله مورد نظر (معمولاً 1 تا 2 درصد) مي‌تواند اقدام به انجام آن معامله کند. به اين اعتبار اصطلاحا Leverage گفته مي‌شود. از آن جايي ‌که معمولا ميزان نوسانات نرخ يک ارز در طول روز به ‌ندرت از يک يا دو سنت بيشتر مي‌شود، اگر از اين اعتبار در معاملات فارکس استفاده نشود، ميزان سود يا ضرر در معاملات بسيار پايين خواهد بود و جذابيتي براي سرمايه‌گذار در اين بازار ايجاد نخواهد شد.

اعتباري که به ‌طور معمول در بازار فارکس وجود دارد برابر 1:100 (يک به صد)  يا 1:500 (يک به پانصد) است. يعني هر 1000 دلار از پول شما به ترتيب معادل صد هزار و پانصد هزار دلار خواهد بود. فرض کنيد که کل سرمايه شما ده هزار دلار آمريکا باشد و اين پول را براي سرمايه‌گذاري در بازار سهام در نظر گرفته باشيد؛ بنابراين بزرگ‌ترين معامله‌اي که مي‌توانيد انجام دهيد از کل پول شما تجاوز نخواهد کرد اما اگر با اين مقدار پول در بازار فارکس فعاليت کنيد مي‌توانيد تا صد برابر حجم سرمايه خود به معامله بپردازيد. در واقع با سرمايه اوليه ده هزار دلاري خود، مي‌توانيد تا سقف يک‌ ميليون دلار معامله کنيد. وجود لوريج بالا براي بسياري از افراد تازه وارد در بازارهاي مالي جهاني مي‌تواند در نگاه اول بسيار جذاب و وسوسه‌کننده باشد؛ زيرا ممکن است افراد اين تصور را داشته باشند که با اين ميزان اعتبار اهرمي و يک معامله موفق مي‌توانند طي يک شب راه چندين ساله را طي کنند و به ثروت گزافي دست پيدا کنند. با اين حال کسي که کمترين سابقه معامله در اين بازار را داشته باشد به‌ خوبي از ميزان ريسک آن و امکان از بين رفتن تمام سرمايه آگاه است. البته اعتبار اهرمي لزوما باعث زيان معامله‌گران نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد:آموزش فارکس

بايد به اين نکته توجه کرد که معامله‌گري در بازارهاي مالي بيشتر از هر کسب‌ و کار ديگري نيازمند کسب دانش، تجربه و مديريت صحيح سرمايه است. به‌ عبارت ‌ديگر وجود داشتن يا نداشتن اعتبار معاملاتي قطعا تاثيري در موفقيت شما در بازارهاي مالي نخواهد داشت. اين جمله را به خاطر داشته باشد که «اگر نمي‌توانيد بدون اعتبار اهرمي سود کسب کنيد، هرگز با اعتبار اهرمي نيز سود نخواهيد کرد». اگر مي‌خواهيد در بازار فارکس معامله کنيد، اعتبار اهرمي 1:100 را فراموش کنيد و ابتدا ياد بگيريد که چگونه بايد معامله کرد.

 


:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

معامله‌گري در بازار فارکس قطعاً تجربه هيجان‌انگيزي است اما بايد مواظب باشيد که اين اشتباهات خطرناک را که بيشتر مبتديان مرتکب‌ مي‌شوند، انجام ندهيد.

دو اشتباه خطرناکي که معامله گران تازه‌کار فارکس انجام مي‌دهند

 

1. سرمايه کم

سرمايه اوليه ناکافي اولين اشتباه مبتديان است و معمولاً منجر به شکست آنها مي‌شود.

معامله‌گراني را ديده‌ام، از جمله خود من، که کل حساب معاملاتي خود را در اولين ماه يا اولين هفته ازدست‌داده‌اند. من يکي از حساب‌هاي خود را تنها در عرض 30 دقيقه از دست دادم.

سرمايه مورد معامله، حتي قبل از اينکه زمان کافي براي يادگيري صحيح نحوه معامله داشته باشيد ازدست‌رفته است.

مواردي که براي معامله گران تازه کار روي مي‌دهد به ترتيب زير هستند:

  • آنها دانش و تجربه کافي درزمينه معامله‌گري ندارند.
  • با اصول مديريت ريسک آشنا نيستند.
  • به ندرت ريسک‌هايي را که در زمان معامله با آن‌ها روبرو مي‌شوند را تشخيص مي‌دهند و هميشه قادر به بررسي و ارزيابي آن‌ها نيز نيستند؛ بنابراين اغلب اقدامات نادرستي را براي کاهش آن‌ها انجام مي‌دهند.

عقل سليم شما را به سمت اين باور سوق مي‌دهد که بهترين راه براي کاهش ريسک ضررهاي احتمالي معامله، استفاده از حجم پايين است. سپس با افزايش تجربه و مهارت‌ها، مي‌توانيد حجم معامله را بزرگ‌تر کنيد. از نظر من اين ديدگاه بي معني است.

اينکه تازه‌کارها با لات پايين و حد ضرر کوچک سعي در معامله دارند تا ريسک را به حداقل برسانند و در همين حال سعي در کسب تجربه معاملاتي دارند تا لا‌ت‌هاي بزرگ‌تر با حد ضررهاي بزرگ‌تر را معامله کنند، احمقانه است.

بايد درک کنيد که يک حساب معاملاتي کوچک درواقع ريسک ضرر را افزايش مي‌دهد. شروع با سرمايه کم کاهش ريسک را غيرممکن مي‌سازد. به‌اين‌علت که با کاهش موجودي حساب، ضررها بخش بزرگي از حساب معاملاتي هستند.

با استفاده از حد ضررهاي نزديک و کوچک، امکان فعال شدن حد ضررها بيشتر مي‌شود و ضرر نهايي شما که از ضررهاي کوچک تشکيل خواهد شد، افزايش مي‌يابد.

حساب معاملاتي شما بايد تا حد ممکن بزرگ باشد تا با شرايط بازار مطابقت داشته باشد و انعطاف لازم براي اتخاذ تصميمات معاملاتي را داشته باشد.

اندازه حساب معاملاتي شما ابزار ديگري در موفقيت معاملات شما است.

همچون ديگر کسب‌وکارها بايد مطمئن باشيد که سرمايه لازم براي اين کار را در اختيار داريد. سعي نکنيد تنها با واريز بخش کوچکي از سرمايه معاملاتي موجود، ريسک خود را کاهش دهيد.

به‌درستي تأمين سرمايه کنيد اما از ميزان پول و مديريت ريسک مناسب استفاده کنيد.

بيشتر بخوانيد:بازنگري سه فاکتور فارکس مؤثر در بازيابي انگيزه

2- معامله‌ با حجم بالا

منظور از معامله با حجم زيادي، زماني است که شما (با اميد به دريافت حداکثر سود ممکن) پوزيشن بزرگي متشکل از چند لات باز مي‌کنيد. با در نظر گرفتن فعاليت معمول بازار، از دست دادن نيم يا حتي تمام سرمايه معاملاتي شما با اين روش آسان است.

اين مشکل گاهي مستقيماً به سرمايه ناکافي معاملاتي مربوط مي‌شود.

اما احتمالاً اين مسئله به دليل نداشتن اطلاعات در زمينه اصول مديريت سرمايه روي مي‌دهد که به معناي عدم شايستگي براي کنترل کامل سرمايه معاملاتي است.

سرمايه معاملاتي شما براي کسب درآمد به کار مي‌رود. بايد با هر دلار با دقت و احتياط رفتار کنيد مثل يک کودک تازه متولدشده.

اولين و مهم‌ترين مسئوليت شما حفظ سرمايه است. اگر آن را از دست بدهيد، براي کسب درآمد پولي نخواهيد داشت.

بيشتر بخوانيد:چک‌ليست 7 مرحله‌اي معامله‌گري پيش از ورود به هر معامله‌اي

آيا تا به حال از اين اشتباهات مرتکب شده‌ايد؟ لطفاً تجربه خود را در بخش نظرات زير با ما به اشتراک بگذاريد.

 


:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

يکي از مهم‌ترين نياز تريدرها داشتن استراتژي معاملاتي است. حالا شايد براي شما سؤال پيش بيايد استراتژي معاملاتي چيست يا استراتژي معاملاتي بايد داراي چه خصوصياتي باشد. در ادامه قصد داريم، تمام نکات مرتبط با 8 استراتژي معاملاتي را به صورت خلاصه توضيح دهيم تا بتوانيد بهترين آن را انتخاب و بيشترين ميزان سود را از بازار فارکس کسب کنيد. توجه داشته باشيد در اين مقاله سعي کرده‌ايم، اکثر سيستم‌هاي معاملاتي قابل‌استفاده در بازار فارکس، بورس‌هاي داخلي و خارجي را به صورت خلاصه توضيح دهيم؛ پس با ما همراه باشيد.

البته شما مي توانيد از ساير مقالات ما در زمينه بررسي بروکرهايي مثل آلپاري و ارانته و … استفاده کنيد.

بيشتر بخوانيد:راهنماي GDP و معامله‌گري در فارکس

 استراتژي برتر معاملات فارکس چيست؟

در واقع به سيستمي که معامله‌گر براي زمان خريد و فروش يک جفت ارز در نظر مي‌گيرند را استراتژي معاملاتي مي‌گويند. استراتژي معاملاتي انواع مختلفي دارد که هر معامله‌گر بايد نسبت به سليقه خود آن را انتخاب کند. اگر بخواهيم به ‌طورکلي توضيح دهيم، استراتژي موفق است که حاصل چندين و چند استراتژي ناموفق باشد؛ پس براي انتخاب استراتژي عجله نکنيد و تمام سيستم‌هاي معاملاتي را بررسي تا بتوانيد بهترين آن را نسبت به روحيات و دانش خود انتخاب کنيد.

ويژگي استراتژي معاملاتي چيست؟

  • روان و قابل ‌فهم باشد.
  • جزئيات کامل مشخص باشد.
  • حد ضرر آن تعريف شده باشد.
  • حد سود آن نيز مشخص باشد.
  • نقطه ورود و خروج مشخص داشته باشد.

اين‌گونه معامله‌گر مي‌تواند با آرامش خيال و با قدم‌هاي شمرده گام بردارد و بدون نگراني معامله خود را انجام دهد.

استراتژي معاملاتي انواع مختلفي دارد که در ادامه خصوصيات هرکدام از قبيل مدت‌زمان معامله، نسبت ريسک به سود معامله و … را توضيح مي‌دهيم.

انواع استراتژي فارکس

  1. استراتژي معامله بر اساس پرايس اکشن در فارکس

در روش پرايس اکشن، قيمت‌هاي معاملاتي برحسب تحليل تکنيکال بررسي مي‌شود؛ تريدرها مي‌توانند از اين روش به‌عنوان يک انديکاتور نيز استفاده کنند. اصولاً به ‌ندرت از تحليل فاندامنتال در استراتژي‌هاي معاملاتي فارکس بر اساس پرايس اکشن استفاده مي‌شود، اما تريدرها مي‌توانند چند روش را با هم ادغام و از آن به‌عنوان يک فاکتور اثبات‌کننده استفاده کنند.

  • مدت‌زمان معامله در پرايس اکشن

تريدرها مي‌توانند از اين روش به‌صورت کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت استفاده کنند؛ همين امر موجب شده اين استراتژي توجه معامله‌گران زيادي را به خود جلب کند.

  • نقاط ورود و خروج در پرايس اکشن

براي تعيين نقطه ورود و خروج در اين روش مي‌توان از فيبوناچي اصلاحي، سايه کندل، تشخيص روند، انديکاتور و اسيلاتورها استفاده کرد.

2. استراتژي معامله در مناطق رنج

در روش استراتژي معامله در مناطق رنج، تريدرها مي‌توانند نقاط حمايت و مقاومت را تشخيص و بعد از آن حوالي نقاط شناسايي شده، معامله انجام دهند. توجه داشته باشيد اصلي‌ترين ابزار در انجام معاملات با اين استراتژي تحليل تکنيکال است. اين روش بيشتر زماني که بازار روند مشخصي ندارد و نوسانات آن زياد است، استفاده مي‌شود.

  • مدت‌زمان معامله در مناطق رنج

تريدرها مي‌توانند از اين روش به‌صورت کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت استفاده کنند؛ اما تريدرها بايد اين نکته را در نظر داشته باشند که زماني که خطوط مقاومتي و حمايتي شما در اين معاملات شکسته شوند، بهتر است معامله خود را ببنديد.

  • مزايا:
  1. وجود فرصت‌هاي زياد براي معامله
  2. مطلوب بودن نسبت ريسک به پاداش
  • معايب:
  1. نياز به انجام سرمايه‌گذاري‌هاي مدت‌دار
  2. نياز به مهارت بالا در انجام تحليل تکنيکال

3. استراتژي معاملاتي روند محور

يکي از آسان‌ترين استراتژي‌ها، استراتژي معاملاتي روند محور است که به علت راحتي در استفاده، معامله گران زيادي از آن استفاده مي‌کنند. تريدرها براي به‌دست‌آوردن سود، مي‌توانند از مومنتوم جهت‌دار در بازارها استفاده کنند.(مومنتوم (Momentum) نرخ شتاب قيمت يا حجم يک ورق بهادار است)

  • مدت‌زمان معامله در روند محور

تريدرها مي‌توانند از اين روش به‌صورت ميان‌مدت و بلندمدت استفاده کنند؛ توجه داشته باشيد از تحليل‌هاي تايم فريم و پرايس اکشن مي‌توانيد در اين استراتژي بهره‌مند شويد.

  • مزايا:
  1. ايجاد فرصت‌هاي معاملاتي زياد
  2. نسبت ريسک به پاداش يا همان سود به ضرر مطلوب
  • معايب:
  1. نياز مسلط بودن تريدر به تحليل‌هاي تکنيکال
  2. سرمايه‌گذاري به‌صورت مدت‌دار

4. استراتژي معامله‌گري پوزيشن يا پوزيشن تريدينگ

استراتژي معاملاتي پوزيشن يا پوزيشن تريدينگ بيشتر بر اساس فاکتورهاي فاندامنتال و براي انجام معامله‌هاي بلندمدت استفاده مي‌شود. البته توجه داشته باشيد از اين روش مي‌توان در ساير بازارهاي مالي بهره برد؛ همچنين از برخي از فاکتورهاي تحليل تکنيکال مانند موج اليوت مي‌توانيد در اين استراتژي استفاده کنيد.

  • مدت‌زمان معامله در پوزيشن تريدينگ

همان‌طور که توضيح داديم مدت‌زمان معامله در اين روش بايد طولاني‌مدت باشد. حالا اين مدت‌زمان مي‌تواند يک هفته، چند ماه يا يک سال باشد. اگر صبر و حوصله گذشت اين مدت را نداريد،ُ بهتر است سمت استفاده از اين روش نرويد.

  • مزايا
  1. نسبت ريسک به سود بسيار خوب
  2. نياز به حداقل سرمايه‌گذاري زماني
  • معايب
  1. ضرورت تسلط به تحليل‌هاي فاندامنتال و تحليل ارز ديجيتال

5. استراتژي معاملات روزانه

در اين استراتژي معاملاتي، مي‌توانيد چند معامله را در طول روز انجام دهيد؛ اما بهتر است توجه داشته باشيد که پيش از بسته‌شدن بازار، تمامي پوزيشن‌ها در آن روز، بسته خواهند شد.

  • مدت‌زمان معامله در معاملات روزانه

مدت‌زمان انجام معاملات با استراتژي معاملات روزانه، از چند دقيقه تا چند ساعت متغير است؛ که تمامي پوزيشن‌ها در آن روز بسته خواهند شد.

  • مزايا
  1. امکان انجام معاملات بيشتر
  2. متوسط بودن نسبت ريسک به پاداش
  • معايب
  1. نياز به سرمايه‌گذاري زماني زياد براي انجام معامله
  2. نياز به مهارت بسيار قوي در انجام تحليل تکنيکال

6. استراتژي اسکالپ يا نوسان‌گيري کوتاه‌ مدت

به انجام معاملات با سود اندک در تعداد بالا را نوسان‌گيري يا اسکالپينگ مي‌گويند. پس همان‌طور که از اسم آن مشخصه معامله گران با بازکردن مکرر معاملات در طول يک روز، سود کسب مي‌کنند. توجه داشته باشيد از اين روش مي‌توان هم به‌صورت دستي و هم به‌ صورت به‌کارگيري الگوريتم با الگوي از پيش تعيين شده، استفاده کرد.

بهتر است اين استراتژي را براي آن دسته از جفت ارزها استفاده کنيد که از نقدشوندگي بيشتري برخوردار هستند. از آن جايي که اين استراتژي کوتاه‌مدت است، اسپرد برد کمتر اين جفت ارزها آن‌ها را به‌خوبي با اين سياست هماهنگ مي‌کند.

استراتژي اسکالپ انواع مختلفي دارد که شما مي‌توانيد از بين آن‌ها ساده‌ترين استراتژي اسکالپ را انتخاب کرده و از آن استفاده کنيد. اسکالپ تريدينگ با استفاده از انديکاتور استوکستيک، اسکالپ تريدينگ با استفاده از ميانگين متحرک، اسکالپ تريدينگ با استفاده از انديکاتور پارابوليک SAR، و اسکالپ تريدينگ با استفاده از انديکاتور RSI را مي‌توان از جمله ساده‌ترين استراتژي اسکالپ دانست.

  • مدت‌زمان معامله در اسکالپ

مدت‌زمان معامله در اين استراتژي بين 1 الي 30 دقيقه است.

  • مزايا
  1. نسبت به ساير روش‌ها تعداد معاملات بيشتري را شامل مي‌شود.
  •  معايب
  1. مدت‌زمان معامله طولاني‌تر نسبت به ساير روش‌ها
  2. نياز به مهارت بالا در تحليل تکنيکال
  3. نسبت ريسک به سود پايين

7. استراتژي سوئينگ تريدينگ يا معاملات نوساني

در اين استراتژي معامله گران در کنار بازار روندي، از بازار رنج هم سود کسب مي‌کنند. براي استفاده از اين روش بايستي سقف و کف قيمتي را مشخص نماييد.

  • مدت‌زمان معامله در سوئينگ تريدينگ

تريدرها مي‌توانند از استراتژي معامله‌گري سوئينگ يا سوئينگ تريدينگ به‌صورت ميان‌مدت، از چند ساعت تا چند روز از آن استفاده کنند.

  • مزايا
  1. نسبت ريسک به پاداش متوسط
  2. تعداد فرصت‌هاي معامله‌اي نسبت به ساير روش‌ها بيشتر است.
  • معايب
  1. تريدر بايد به‌صورت حرفه‌اي تحليل تکنيکال آموزش ديده باشد.

8. استراتژي معامله‌گري انتقالي

در اين استراتژي تريدر بايد يک ارز با نرخ بهره پايين را قرض و آن را در يک ارز با نرخ بهره بالاتر سرمايه‌گذاري کند تا به سوددهي مثبت برسيد.

  • مدت‌زمان معامله در معاملات انتقالي

تريدرها مي‌توانند از استراتژي معامله‌گري معامله انتقالي به‌صورت ميان‌مدت يا طولاني‌مدت استفاده کنند.

  • مزايا
  1. نسبت به ساير روش‌ها نياز به اختصاص زمان کوتاه‌تري دارد.
  • معايب
  1. ايجاد فرصت‌هاي معاملاتي کم
  2. استفاده انحصاري آن در بازار فارکس

   

نتيجه‌گيري

در اين مقاله سعي بر اين داشتيم تا انواع استراتژي‌هاي معاملاتي پزطرفدار بازار فارکس را به صورت خلاصه توضيح دهيم تا بتوانيد با مطالعه، تمرين و تکرار يکي از بهترين آن را متناسب با دانش و دارايي خود انتخاب کنيد. توجه داشته باشيد انتخاب استراتژي کار يک شب نيست و علاوه بر تجربه، مهارت و دانش کافي، شما به مشورت با يک فرد متخصص نياز داريد تا بتوانيد استراتژي متناسب با خصوصيات شخصيتي خود را پيدا کنيد.

 


:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

نظريه داو هميشه بخشي جدايي‌ناپذير از تحليل تکنيکال بوده است. نظريه داو حتي قبل از کشف نمودارهاي شمعي (کندل استيک‌ها) توسط جهان غرب به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گرفت. در واقع امروزه نيز از مفاهيم نظريه داو استفاده مي‌شود. مي‌توان گفت که تريدرها بهترين شيوه‌ها را با کمک نظريه داو و کندل استيک‌ها ترکيب مي‌کنند.

نظريه داو توسط چارلز اچ داو (Charles H. Dow) که سرويس اخبار مالي داو جونز (وال استريت ژورنال) را نيز تأسيس کرد، به جهان معرفي شد. او در زمان حيات خود، مجموعه‌اي از مقالات را از دهه 1900 نوشت که در سال‌هاي بعد با عنوان «نظريه داو» شناخته مي‌شد. در اين نظريه اعتبار زيادي به ويليام پي هميلتون (William P. Hamilton) تعلق دارد که اين مقالات را با نمونه‌هاي مرتبط در يک دوره 27 ساله گردآوري کرد. از زمان چارلز داو خيلي چيزها تغيير کرده است و از اين رو اين نظريه طرفداران و منتقدان زيادي دارد.

نظريه داو چيست؟

اساساً، نظريه داو (DOW) چارچوبي براي تحليل تکنيکال است که بر اساس نوشته‌هاي چارلز داو در مورد تئوري بازار است. او به همراه ادوارد جونز (Edward Jones) و چارلز برگسترسر (Charles Bergstresser)، شرکت Dow Jones & Company را تأسيس کردند و ميانگين صنعتي داو جونز را در سال 1896 توسعه دادند.

داو بنيانگذار و سردبير وال استريت ژورنال و يکي از بنيانگذاران Dow Jones & Company بود. وي به عنوان بخشي از اين شرکت، به ايجاد اولين شاخص سهام، معروف به شاخص حمل و نقل داوجونز (DJT) و به دنبال آن ميانگين صنعتي داوجونز (DJIA) کمک کرد. داو اين نظريه را در مجموعه‌اي از سرمقاله‌هاي وال استريت ژورنال بيان کرد.

داو هرگز ايده‌هاي خود را به عنوان يک نظريه خاص ننوشت و به آنها چنين اشاره‌اي نکرد. با اين حال، بسياري از طريق سرمقاله‌هايش در وال استريت ژورنال از او مطالب زيادي ياد گرفتند. پس از مرگش، ويراستاران ديگري، مانند ويليام هميلتون، اين ايده‌ها را اصلاح کرده و از سرمقاله‌هاي او براي گردآوري آنچه که امروزه به عنوان نظريه داو شناخته مي‌شود، استفاده کردند.

چارلز داو در سال 1902 درگذشت و به اين دليل هرگز نظريه کامل خود را در بازار منتشر نکرد، اما چند نفر از پيروان و همکاران او کارهاي وي را گسترش داده و در مقالاتي منتشر کردند. برخي از مهم‌ترين افرادي که با مقالات خود به انتشار نظريه داو کمک کردند عبارتند از:

  • «فشار سنج بازار سهام»، ويليام پي هميلتون (1922)
  • «نظريه داو»، رابرت ريا (1932)
  • «چگونه به بيش از 10000 سرمايه‌گذار براي کسب سود در سهام کمک کردم»، جورج شفر (1960)
  • «نظريه داو امروزي»، ريچارد راسل (1961)

داو معتقد بود که بازار سهام به عنوان يک کليت، معيار قابل اعتمادي از شرايط کلي کسب‌و‌کار در اقتصاد است و با تجزيه و تحليل کل بازار مي‌توان به دقت آن شرايط را ارزيابي کرده و جهت روندهاي اصلي بازار و جهت احتمالي تک تک سهم‌ها را شناسايي کرد.

اين نظريه در تاريخ بيش از 100 ساله خود دستخوش تحولات زيادي شده است، از جمله مشارکت‌هاي ويليام هميلتون در دهه 1920، رابرت ريا (Robert Rhea) در دهه 1930 و اي. جورج شفر (E. George Shaefer) و ريچارد راسل (Richard Russell) در دهه 1960. جنبه‌هاي اين تئوري جايگاه خود را از دست داده‌اند، براي مثال، تأکيد آن بر بخش حمل‌ونقل، يا راه‌آهن، در شکل اصلي‌اش، اما رويکرد داو همچنان هسته تحليل تکنيکال مدرن را تشکيل مي‌دهد.

اين مقاله مقدمه‌اي بر تئوري داو ارائه کرده و مراحل مختلف روند بازار بر اساس کار داو را مورد بحث قرار مي‌دهد. مانند هر نظريه ديگري، اصول زير خطاناپذير نبوده و قابل بحث و تفسير هستند.

بيشتر بخوانيد:راهنماي سوئينگ تريدينگ رمزارزها براي تازه‌کارها

1. بازار گوياي همه چيز است

اين اصل در راستاي فرضيه بازار کارآمد (EMH) است. داو معتقد بود که بازار گوياي همه چيز است، به اين معني که تمام اطلاعات موجود از قبل در قيمت منعکس شده است.

به عنوان مثال، اگر انتظار مي‌رود شرکتي به طور گسترده سودهاي بهبود يافته و مثبتي را گزارش کند، بازار قبل از وقوع آن را منعکس خواهد کرد. تقاضا براي سهام اين شرکت قبل از انتشار گزارش افزايش مي‌يابد و پس از اينکه در نهايت گزارش مثبت مورد انتظار منتشر شود، قيمت ممکن است تغيير چنداني نداشته باشد.

در برخي موارد، داو مشاهده کرد که ممکن است قيمت سهام يک شرکت پس از اخبار خوب کاهش يابد، زيرا آن اخبار آنطور که انتظار مي‌رفت خوب نبوده‌اند.

هنوز بسياري از تريدرها و سرمايه‌گذاران به اين اصل اعتقاد دارند، به ويژه کساني که از تحليل تکنيکال زياد استفاده مي‌کنند. با اين حال، کساني که تحليل فاندامنتال را ترجيح مي‌دهند مخالف آن هستند و معتقدند ارزش بازار منعکس‌کننده ارزش ذاتي يک سهام نيست.

2. روندهاي بازار

برخي افراد مي‌گويند که کار داو همان چيزي است که مفهوم روند بازار را به وجود آورد که اکنون به عنوان يک عنصر اساسي در دنياي مالي تلقي مي‌شود. نظريه داو مي‌گويد که سه نوع اصلي از روند بازار وجود دارد:

  • روند اوليه – اين روند حرکت اصلي بازار است که از چند ماه ‌ تا چندين سال طول مي‌کشد.
  • روند ثانويه – از هفته‌ها تا چند ماه طول مي‌کشد.
  • روند ثالث- اين نوع روند در کمتر از يک هفته و نه بيشتر از ده روز تمايل به از بين رفتن دارد. در برخي موارد، ممکن است فقط براي چند ساعت يا يک روز دوام داشته باشند. اين روندها عمدتاً در حکم نويز هستند.

سرمايه‌گذاران با بررسي اين روندهاي مختلف، مي‌توانند فرصت‌هايي را پيدا کنند. در حالي که روند اوليه روند کليدي است که بايد به آن توجه شود، فرصت‌هاي مطلوب زماني رخ مي‌دهند که به نظر مي‌رسد روندهاي ثانويه و ثالث با روند اوليه در تضاد هستند.

براي مثال، اگر فکر مي‌کنيد که يک ارز ديجيتال روند اوليه مثبتي دارد، اما يک روند ثانويه منفي را تجربه مي‌کند، ممکن است فرصتي وجود داشته باشد که در قيمت کم خريد کرده و پس از افزايش قيمت، آن را بفروشيد.

در اينجا مشکل در تشخيص نوع روندي است که مشاهده مي‌کنيد و اينجاست که تحليل تکنيکال وارد مي‌شود. امروزه، سرمايه‌گذاران و تريدرها از طيف گسترده‌اي از ابزارهاي تحليلي استفاده مي‌کنند تا به کمک آنها بفهمند به دنبال چه نوع روندي هستند.

بيشتربخوانيد:زمان انقضاي قرارداد آپشن و تأثيرات آن بر بازار فارکس

3. سه مرحله روندهاي اوليه

داو ثابت کرد که روندهاي اوليه بلندمدت داراي سه مرحله هستند. به عنوان مثال، در يک بازار صعودي، اين مراحل به شرح زير خواهند بود:

  • انباشت- پس از بازار نزولي قبلي، ارزش دارايي‌ها همچنان پايين است، زيرا تمايل بازار عمدتاً منفي است. تريدرهاي هوشمند و بازارسازها در طول اين دوره، قبل از افزايش قابل توجه قيمت، شروع به انباشت مي‌کنند.
  • مشارکت عمومي- اکنون کل بازار فرصتي را که تريدرهاي هوشمند قبلاً مشاهده کرده‌اند، درک کرده و عموم مردم به طور فزاينده‌اي به خريد روي مي‌آورند. در اين مرحله قيمت‌ها به سرعت افزايش مي‌يابند.
  • مازاد و توزيع- در مرحله سوم، عموم مردم همچنان به سوداگري ادامه مي‌دهند، اما روند به پايان خود نزديک مي‌شود. در اين مرحله، بازارسازها شروع به توزيع دارايي‌هاي خود مي‌کنند، يعني دارايي‌هاي خود را به افرادي مي‌فروشند که هنوز متوجه نشده‌اند روند در شرف معکوس شدن است.
 


:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

قرارداد آتي چيست؟ در بازار رمز ارزها معاملات فيوچرز يک ارز ديجيتال چگونه انجام مي‌شود؟ چه تفاوتي ميان تريد مارجين و مبادله ارزهاي ديجيتال در بازار Futures وجود دارد؟ انجام معامله در بازار فيوچرز صرافي بايننس و ساير پلتفرم‌هاي معاملاتي چگونه است؟ اين مقاله را به معرفي قراردادهاي آتي در بازار ارزهاي رمزنگاري شده اختصاص داده‌ايم.

قرارداد آتي چيست؟ 

فعاليت در بازارهاي مالي به روش‌هاي مختلفي امکان‌پذير است. يکي از دلايل وجود تنوع در اين بازارها، جذب حداکثر سرمايه و تامين نيازهاي طيف گسترده‌اي از تريدرهاست. معاملات اسپات، بازار مارجين و قرار داد آتي سه ابزار محبوب و شناخته شده انجام معامله و تريد در بازار ارزهاي ديجيتال است. اگر با معاملات اسپات و تفاوت آن با معاملات مارجين آشنايي نداريد، پيشنهاد مي‌شود ابتدا مقاله زير را مطالعه کنيد:

در اين بخش، مفهوم معاملات فيوچرز يا معاملات آتي بيت کوين، اتريوم و ساير رمز ارزها در بازار ارزهاي ديجيتال را معرفي خواهيم کرد.

قرارداد آتي در ارز ديجيتال

اساسا قرارداد آتي همانطور که از اسمش پيداست، توافقنامه‌اي بين دو طرف به منظور خريد يا فروش دارايي مورد نظر مانند بيت کوين با قيمت مشخص و در زمان مشخصي در آينده است. دو پارامتر، “زمان” و “قيمت” در اين قراردادهاي فيوچرز بسيار مهم است. فاکتور زمان تحت عنوان Expiration Date (تاريخ انقضا يا تاريخ تسويه) و فاکتور قيمت نيز تحت عنوان Price در قراردادهاي Futures تعيين مي‌شود. يک قرارداد آتي بر روي هر دارايي (طلا، برنج، نفت، بيت کوين و ساير ارزهاي ديجيتال) قابل اجراست. در يک بازار معاملات آتي، تريدرها قرارداد خريد يا فروش يک دارايي را در زمان مشخص در آينده و يا قيمتي مشخص که در قرارداد قيد خواهد شد، بين هم تنظيم مي‌کنند. مثلا، امروز شنبه 1 خرداد 1400، دو تريدر قرارداد آتي 2 کوين بيت کوين به تاريخ شهريور 1400 به قيمت 40,000 دلار بين خود تنظيم مي‌کنند. مطابق اين قرارداد، فروشنده بايد در روز آخر شهريور ماه، 2 بيت کوين را به قيمت 40000 دلار به خريدار تحويل دهد. اينکه در آخرين روز شهريور، بيت کوين در بازار ارزهاي ديجيتال به چه قيمتي معامله مي‌شود، تاثيري بر اين قرارداد نخواهد داشت. اگر قيمت بيت کوين در بازار، 20000 دلار باشد. خريدار متعهد است تا بيت کوين را به قيمت 40,000 دلار خريداري کند( دو برابر قيمت بيت کوين در آن روز) و برعکس اگر قيمت بيت کوين در بازار 80,000 دلار باشد، فروشنده متعهد است تا بيت کوين خود را به قيمت 40,000 دلار به فروش برساند( نصف قيمت واقعي بيت کوين در آن روز) و همين اختلاف قيمت يک دارايي در بازار با قيمت توافق شده در قرارداد آتي، محلي براي کسب سود براي تريدرها خواهد بود.

قرارداد آتي دائمي يک رمز ارز چيست؟

مدلي که در بالا توضيح داديم، قرارداد آتي داراي تاريخ سررسيد است. گونه‌ي ديگري از قراردادهاي فيوچرز، Perpetual Futures Contract بوده که قراردادهاي آتي بدون سررسيد يا بدون تاريخ انقضا ترجمه مي‌شود. اين قرارداد، تاريخي براي تسويه قرارداد نداشته و به عبارتي تاريخ تسويه براي اين قرارداد وجود ندارد و تريدرها مي‌توانند هر زماني که بخواهند آن را تسويه کنند. صرافي بايننس و بسياري از صرافي‌هايي که در حوزه ارز ديجيتال فعاليت دارند، هم قرارداد آتي داراي تاريخ سررسيد و هم قرارداد فيوچرز بدون تاريخ سررسيد را ارائه مي‌دهند.

چرا تريدرها در بازارهاي Futures معامله مي‌کنند؟

مديريت ريسک سبد سرمايه‌گذاري؛ يکي از دلايل اصلي استفاده تريدرها از معاملات آتي در بازار ارزهاي ديجيتال است.

کسب سود در زمان ريزش قيمت‌ها؛ اين مورد نيز يکي از کاربردهاي اصلي بازار فيوچرز و مارجين در بازار رمز ارزها است. در بازار اسپات، تريدرها زماني که يک کوين يا توکن را خريداري مي‌کنند، تنها در صورت افزايش قيمت‌ها، سود مي‌کنند. اما با استفاده از قرارداد آتي فروش يا Short در بازار فيوچرز، تريدر مي‌توان در زمان ريزش قيمت نيز سرمايه خود را افزايش دهد.

استفاده از ابزار اهرم معاملاتي يا لوريج؛ اين مورد نيز يکي از دلايل اصلي استفاده از معاملات آتي است. در بازار اسپات، تريدر براي خريد يک دارايي بايد 100 درصد قيمت آن دارايي را شخصا بپردازد، اما در معاملات مارجين و فيوچرز، استفاده از Leverage اين امکان را به تريدرها مي‌دهد که تنها درصدي از سرمايه مورد نياز براي خريد يک دارايي را پرداخته و مابقي را از صرافي قرض بگيرد.

متعال‌سازي و مديريت ريسک؛ قراردادهاي آتي مي‌توانند براي کاهش ريسک‌هاي به خصوص مورد استفاده قرار گيرند. براي مثال، ممکن است يک ماينر بيت کوين، رمز ارزهايي که هنوز استخراج نکرده را با استفاده از قردادهاي آتي بفروشد تا مطمئن شود در آينده، حتي با وجود اتفاقات نامساعد و نوسانات بازار، مبلغ مشخصي پول دريافت خواهد کرد.

کسب سودهاي بزرگ از حرکت‌هاي کوچک بازار؛ براي مثال اگر يک تريدر يک قرارداد آتي لانگ با لوريج 10 بر روي بيت کوين باز کند، در صورتي که قيمت بيتکوين 1 درصد افزايش پيدا کند، اين تريدر 10 درصد سود خواهد کرد. اين ويژگي باعث شده تا معامله‌گران بسياري به اين بازار علاقه‌مند شوند.

در ادامه با مهمترين اصطلاحات در بازار معاملات آتي رمز ارزها آشنا مي‌شويم.

Leverage يا لوريج

لوريج يا اهرم معاملاتي ابزاري براي چند برابر کردن سرمايه در معاملات فيوچرز است. در نتيجه، ميزان سود و زيان تريدر نيز به همان ميزان افزايش خواهد يافت. صرافي‌هاي مختلف بر اساس ميزان نقدينگي و سياست‌هاي داخلي خود، لوريج‌هاي مختلفي را ارائه مي‌دهند. براي مثال صرافي بايننس، در بخش معاملات آتي خود تا لوريج 125 را ارائه مي‌دهد. لوريج 125 به معني، 125 برابر شدن سرمايه تريدر است. در زمان نگارش اين مقاله، قيمت بيت کوين در محدوده 38,000 دلار معامله مي‌شود. اگر يک تريدر بخواهد، يک بيت کوين را خريداري کند، بايد حداقل 38000 دلار در اکانت تريد خود موجودي داشته باشد. بديهي است اگر فردي، در اکانت خود 19,000 دلار داشته باشد، تنها مي‌تواند 0.5 بيت کوين خريداري کند. اما با استفاده از Leverage در بازار فيوچرز، مي‌تواند دارايي خود را چند برابر کند. مثلا اگر اين تريدر، در بازار آتي از لوريج 5 استفاده کند، مقدار سرمايه او (19,000 دلار) پنج برابر خواهد شد. او اکنون 19,000*5=95,000 دلار دارايي داشته و مي‌تواند 2.5 واحد بيت کوين خريداري کند، اين در حالي است که در بازار اسپات تنها مي‌توانست 0.5 بيت کوين خريداري کند.

بيشتر بخوانيد:مقدمه اي بر اقتصاد رمزارز محور

سفارش Short

از آنجا که در يک قرارداد آتي دو طرف خريدار و فروشنده حضور دارند، زماني که يک طرف قرارداد معتقد است که قيمت يک دارايي در آينده کاهش پيدا مي‌کند، او به عبارتي دارايي مورد نظر را در زمان حال به فروش رسانده تا در آينده مجددا آن دارايي را در قيمتي پايينتر خريداري کرده و قرارداد آتي را تسويه کند.

  

سفارش Long

تريدري که يک قرارداد آتي لانگ را باز مي‌کند، معتقد است که قيمت دارايي مورد نظر در آينده افزايش خواهد يافت. به عبارتي دارايي مورد نظر را در قيمت فعلي خريداري کرده تا در آينده آن را به قيمتي بالاتر به فروش برساند و قرارداد فيوچرز را تسويه کند.

Liquidation يا قيمت ليکوييد

ليکوييد شدن يا کال مارجين شدن در معاملات بازار فيوچرز به معني صفر شدن دارايي تريدر در يک معامله است. از آن‌جا که در اين بازارها، تريدرها از لوريج استفاده کرده و دارايي خود را چند برابر مي‌کنند، سود و زيان آنها نيز چند برابر خواهد شد. اگر ميزان زيان در يک معامله به اندازه کل سرمايه‌ي خود تريدر شود، معامله به صورت خودکار تسويه شده و دارايي تريدر صفر خواهد شد. مثلا، اگر يک تريدر يک قرارداد Futures لانگ با لوريج 20 باز کند و قيمت آن دارايي  5 درصد (در حقيقت اين عدد به دليل در نظر گرفتن کارمزد معاملات کمتر از 5 درصد خواهد بود) کاهش يابد، از آنجا که اين تريدر از لوريج 20 استفاده کرده، ميزان زيان او نيز 20 برابر شده و در نتيجه زيان او 100 درصد سرمايه‌اش خواهد شد( 20*5=100). در چنين وضعيتي تريدر ليکوييد شده و کل دارايي او از بين خواهد رفت. اين اتفاق تنها در زماني که از لوريج استفاده شود، رخ خواهد داد.

بيشتر بخوانيد:آموزش ارز ديجيتال

مارجين اوليه يا Initial Margin

مارجين اوليه يا حداقل مارجين در يک قرارداد آتي به حداقل ميزان سرمايه‌اي که بايد توسط خود تريدر تامين شود اشاره دارد. براي مثال اگر يک تريدر قصد انعقاد قرارداد با لوريج 10 براي خريد 100 رمز ارز اتريوم را دارد، بايد حداقل 10 درصد قيمت اتريوم رو در حساب خود داشته باشد و 90 درصد مابقي از جانب صرافي تامين خواهد شد.

Market Price يا Mark Price

بازار فيوچرز بازاري متفاوت از بازار اسپات است. سفارش‌ها در اين دو بازار يکسان نبوده و عرضه و تقاضا در اين دو بازار، متفاوت است. براي مثال در زمان نگارش اين مقاله، قيمت بيت کوين در بازار اسپات بايننس 38300 دلار بوده و اين در حالي است که قيمت بيت کوين در بازار فيوچرز اين صرافي، 37800 دلار است. براي معامله در بازار آتي، قيمت دارايي‌ها در اين بازار ملاک است. محاسبه سود و زيان، قيمت ليکوييد و هرآنچه به قيمت يک دارايي وابسته است، بر اساس قيمت آن در بازار فيوچرز محاسبه خواهد شد.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

استرس در معامله چطور ميتونه روي تريدهاي شما اثر بزاره؟ قبلا راجع به ترس و غلبه بر ترس در معامله گري، دلايل ايجاد آن و همينطور راهکارهاي کنترل و مديريت آن صحبت کرديم و متوجه شديم که ترس دشمن ماست؛ به شرطي که از حالت عادي خارج و باعث پريشاني و از دست رفتن تمرکز ما بشه. بسياري از معامله گران به دليل همين پريشاني، دچار افسردگي در معامله گري شده و براي هميشه با اين حرفه خداحافظي ميکنن! 

در اين مقاله قراره راجع به استرس در معامله گري صحبت کنيم و کاري کنيم که اين استرس تنها به صورت اضطراب عادي خودش را نشان دهد و هيچوقت به پريشاني ما تبديل نشود!

بنابراين،مشغول هرکاري که هستيد به مدت 5 دقيقه متوقفش کنيد ??
يک نفس عميق و آگاهانه بکشيد!
اين مقاله توجه کامل شما رو لازم داره چون حاصل تجربيات شخصي بوده و تصميم دارم يکسري نکات منحصر به فرد براي مديريت استرس در معامله گري رو با شما در ميون بزارم.

بيا شروع کنيم!

دوشنبه هاي فارکسي و معرفي ستاپ هاي معاملاتي

تحليل بازار فارکس در تاريخ هفته آخر آوريل 2022:

اگر براي اولين بار هست که دوشنبه هاي فارکسي رو مشاهده ميکني لازمه بگم که دوشنبه هر هفته ستاپ هاي معاملاتي و تحليل هفتگي بازار فارکس براي شما دوستان عزيزم با اين رويکرد که بازار در هفته پيش رو به چه صورت عمل مي کنه تهيه و انتشار داده ميشه.

 

اثرات مخرب اضطراب و استرس در معاملات چيست؟

معامله گري مي تواند فرآيندي گيج کننده باشد. توانايي فرد در سود کردن، بستگي به نوع تعامل او با بازاري دارد که اغلب غيرقابل پيش بيني و نامطمئن است. بسياري از معامله گران، اين احساس عدم اطمينان در بازار را استرس زا مي دانند که اگر کنترل نشود، مي تواند باعث ايجاد مشکلات جسمي و رواني براي فرد شود.

چرا زمان معامله استرس دارم؟

 احساسات منفي مرتبط با استرس مي تواند به نوبه خود باعث به هم خوردن روحيه معامله گر و ضعف در تصميم گيري او شود که در نهايت به اشتباهات معاملاتي او دامن ميزند! علاوه بر اين، معامله گراني که تنها منبع درآمد آنها از اين راه است، در زمانهاي تعطيلي بازار درگير فشارهاي ناشي از خريد و برآورده کردن انتظارات خانواده و دوستان هم ميشوند که اين عامل هم تاثير به سزايي در استرس زايي آنها دارد.

 

کنترل و کاهش استرس و اضطراب هنگام معامله ضروري است؟

مبارزه با استرس و تلاش براي کنترل آن امري حياتي است! در ابتدا هر معامله‌گري مضطرب مي‌شود زيرا نمي‌داند در حال انجام چه کاري است و از شکست خوردن و همه دلايل ديگر مي‌ترسد! اما نحوه پاسخ او به شکست اوليه و حتي نوع اضطرابي که تجربه مي کند، عاملي است که موفقيت او را به عنوان يک معامله گر تعيين مي کند. تريدر حرفه اي، ريسکها و عدم قطعيت بازار را ميداند و نهايتا احساس اضطراب ميکند که منجر به کنترل ريسک آگاهانه اش ميشود و درنتيجه هيچگاه دچار پريشاني نميشود! اين درحالي است که معامله گر مبتدي، بدون توجه به کنترل ريسک و بدون حد ضرر و با حجم نامناسب معامله ميکند که همين عامل باعث تبديل شدن اضطراب به پريشاني در او ميشود که خب نتيجه هم مشخص است!

بيشتر بخوانيد:اگر با نحوه معامله بانکداران آشنا شويد، کسب درآمد در فارکس آسان است

براي پيدا کردن منشأ استرس آستين بالا بزنيد

هر فرد، بازار را در ذهنش تفسير ميکند و طبق ادراکي که از آن دارد، رفتار ميکند. يعني نتايج متفاوت افراد در بازار، نتيجه ادراک و تفسير متفاوت آنها از بازار است! زماني که معامله گر به بازار به چشم يک تهديد نگاه ميکند که کنترلي هم روي آن ندارد، اين ادراک اشتباه باعث ايجاد رفتار پرتنش در بازار و سپس پريشاني ناشي از آن ميشود. به عنوان مثال:

  • بازار رنج است و او موقعيتي نميبيند و با بازار ميخواهد بجنگد که حتما وارد معامله شود!
  • امروز پنج شنبه است و معامله گر به هدف سود هفتگي خود که هزار دلار است نرسيده و ميخواهد هرطور شده به اين هدف برسد! درنتيجه تريدهاي نامتعارف ميکند!
  • به شخصي بدهکار است و ميخواهد اين بدهي را از محل معامله فعلي خود تامين کند!

کمبود اعتماد بنفس چگونه اثر منفي بر معاملات مي گذارد؟

دليل ديگر مضطرب شدن افراد در معامله گري، عدم اعتماد به نفس آنها است که ناشي از عدم اطمينان به مهارت هاي معاملاتي خود است.
تريدري که دانش معاملاتي ندارد و فقط به برخي از ارائه دهندگان سيگنال اعتماد ميکند تا به او بگويند چه زماني بخرد يا بفروشد؛ باعث ميشود که برنامه و استراتژي معاملاتي پايداري براي کمک به کاهش استرس معاملاتي خود نداشته باشد و با کوچکترين رفتارهاي نامتعارف بازار، کنترل خود را از دست ميدهد و باعث تصميمات اشتباه بعدي ميشود!

حالا که با دلايل و منشاء استرس و اضطراب آشنا شديد بريم سراغ قسمت اصلي ماجرا و روش هاي مديريت و کنترل استرس…

حالا چگونه از چرخه دائمي اضطراب و استرس خارج شويم؟

بترسيم ولي اقدام کنيم! با وجود اضطراب و چالش برانگيز بودن کار، کاري را که بايد انجام شود، انجام دهيم. به اين ترتيب مي توانيم بر اضطراب ناشي از عدم اعتماد به نفس غلبه کنيم.

جهت کنترل اين چرخه در بلندمدت و همچنين افزايش خودآگاهي، توصيه ميکنم که راهکارهاي زير را هم به مدت دو هفته تست کنيد. اين تمرينات با هدف خودآگاهي بيشتر هستند و در ميان مدت، نتيجه اجراي آنها شگفت زده تان خواهد کرد!

 

قوي ترين اسلحه در برابر استرس و اضطراب

هيجان و اضطراب هردو هورمون آدرنالين هستند ولي اين کجا و آن کجا! مثل آرامش و بيحوصله بودن که هر دو بدن يک حالت دارد! پس رفتن به سمت هيجان و اضطراب به ذهن و باورهاي معامله گر بستگي دارد و همانطور آرامش و بيحوصله بودن!
احتمال 70 درصد برنده با احتمال 30 درصد بازنده هردو يک چيز را ميگويند! ولي اگر بگوييم 70 درصد برنده ميشويم، باعث ايجاد هيجان ميشود و اگر بگوييم 30 درصد بازنده هستيم، اضطراب و حتي پريشاني ايجاد ميکند! 

بيشتر بخوانيد:فارکس يا ارز ديجيتال

در شرايطي که پريشان احوال هستيم، بهتر است از خودمان بپرسيم:
چرا من دارم اين عمل را انجام ميدهم؟!
چرا در مواجه با اين چالش، اين رفتار را دارم بروز ميدهم؟

 اين سوال ها باعث ميشود ذهن از چرخه افکار منفي بيرون بيايد و با ايجاد فکر جديد، فکر قبلي را فراموش کند (زيرا ما در هر لحظه فقط روي يک فکر ميتوانيم تمرکز کنيم که در مقاله جداگانه اي به اين موضوع خواهيم پرداخت) و از آن چرخه اشتباه که گير کرده است خلاص شود و درنتيجه بتواند احساس پريشاني را به خوبي کنترل کند!

 


:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

پرايس اکشن (price action) يک روش معامله‌گري است که به تريدر‌ها در بازارهاي مالي کمک مي‌کند تا بازدهي معاملاتشان افزايش يابد. در اين روش معامله‌گر بدون استفاده از هيچ انديکاتوري براي محاسبات پيچيده و صرفا با استفاده از چارت قيمتي خام به پيش‌‌بيني و معامله‌گري بپردازند.

پرايس اکشن (Price action)

پرايس اکشن قسمت مهمي از تحليل ارز ديجيتال است. اين نوع تحليل براي تريدر‌هايي که انتخاب‌هاي خود را بر اساس قيمت دارايي‌ها قرار مي‌دهند، مناسب است. به هر حال، نوسانات قيمت در بازار‌هاي مالي مانند بازار کريپتو باعث سود يا زيان مي‌شود، بنابراين پيش‌بيني درست قيمت ارز ديجيتال و اوراق بهادار يکي از نشانه‌هاي موفقيت است.

نحوه خواندن پرايس اکشن و آموزش پرايس اکشن

امواج روند و امواج پولبک که به‌عنوان امواج ايمپالس يا پيشرو و امواج اصلاحي نيز شناخته مي‌شوند، هنگام معامله بر اساس روند قيمت تحليل مي‌شوند. هنگامي که تعداد امواج روند از امواج اصلاحي بيشتر باشد، روند پيشرفت مي‌کند. تريدر‌ها به جهت تعيين روند، به سوئينگ بالا، سوئينگ پايين و يا مدت زمان موج‌هاي روند و پولبک نگاه مي‌کنند. با توجه به اين معيار‌ها، قيمت در طول يک صعود، سوئينگ‌هاي بالاتر وسوئينگ‌هاي پايين‌تري ايجاد مي‌کند. عکس آن نيز براي قيمت نزولي صادق است. خطوط روند بين خطوط حمايت و مقاومت در نمودار قيمت شناور مي‌شوند و قله‌ها بين آن‌ها قرار مي‌گيرند.

به تصوير زير که خطوط نمودار کندل استيک آمازون (AMZN) است نگاه کنيد، اين تصوير امواج اصلي بالا و پايين و تغيير روند نزولي و معکوس  شدن به روند صعودي را به تصوير مي‌کشد.

امواج قيمت همچنين مي‌توانند الگو‌هايي مانند محدوده (امواج با اندازه مساوي در حال افزايش و کاهش)، مثلث (امواج قيمت در حال کوچک شدن و کوچک شدن) و دامنه افزايش (سوئينگ بالاتر و سوئينگ پايين‌تر) ايجاد کنند.

در واقع روند‌ها و الگو‌ها عضو اصلي در پرايس اکشن هستند. تريدر‌ها همچنين به نمودار‌هاي کندل استيک براي سطوح و الگو‌هاي عرضه و تقاضا توجه مي‌کنند.

 

پرايس اکشن در فارکس

معاملات پرايس اکشن در همه بازار‌ها از يک قانون پيروي مي‌کند. با اين حال، نکاتي را بايد خاطر نشان کرد. نکته اول اين است که با وجود اينکه ارز‌هاي ديجيتالي 24 ساعته در حال معامله هستند، اما بعضي از جفت‌هاي فارکس زماني که بازر آن‌ها بسته است، حرکت کمتري دارند. در ادامه‌ي مقاله نحوه کار پرايس اکشن در بازار‌هاي مختلف مانند بازار‌هاي فارکس، سهام، شاخص و کالا را به شما آموزش مي‌دهيم.

نحوه تريد عرضه و تقاضا به کمک پرايس اکشن

زماني که فروشندگان زيادي وارد بازار مي‌شوند، کاهش شديد قيمت و عدم بازگشت آن رخ مي‌دهد که در آن مناطق عرضه قابل توجه است. بعد از آموزش تريد ارز ديجيتال بايد مراقب اين موارد باشند، زيرا ممکن است فروشندگان هنوز در اطراف باشند و در صورت افزايش قيمت آماده فروش باشند و قيمت را دوباره به پايين بکشند. در جايي که خريداران زيادي به بازار مي‌پيوندند، مناطق تقاضا شکل مي‌گيرد. قيمت بالا رفته و از آن به بعد کاهش نمي‌يابد. تريدر‌ها به دنبال اين هستند که ببينند چنانچه قيمت به آن سطح بازگردد، آيا بعد از خريد مجدداً افزايش مي‌يابد يا خير.

الگو‌هاي معاملاتي پرايس اکشن

الگو‌هاي ادامه دهنده

اين الگوها در طول يک روند ظاهر مي‌شوند. فرض کنيد نمودار صعودي باشد و يک مثلث تشکيل شده است. قيمت به دليل فرايند صعودي به طور چشمگيري و به صورت صعود به سمت بالا ‌مي‌رود؛ زيرا حرکت صعودي است. همين موضوع در روند نزولي نيز صدق مي‌کند. تکنيک اين است که منتظر بمانيد تا يک روند توسعه يابد، سپس منتظر بمانيد تا يک الگو ظاهر شود، و در نهايت تنها در صورتي تريد کنيد که قيمت در جهت روند از الگو خارج شود.

به مثال زير توجه کنيد:

الگو‌هاي ريورسال

زماني که قوانين يک روند صعودي يا نزولي شکسته مي‌شود، ريورسال پرايس اکشن رخ مي‌دهد. وقتي يکي از اين اصول اساسي نقض شود، روند دچار مشکل مي‌شود. اگر هر دو معيار نقض شوند، بسته به اينکه کدام امواج مشاهده مي‌شود، روند برمي گردد.

 

به ياد داشته باشيد که يک نمودار صعودي با سوئينگ بالا و پايين‌تر، نشان دهنده يک خطر است. زماني که يک سوئينگ پايين را پايين مي‌آورد، اگر قيمت پس از آن به سوئينگ پايين‌تري نيز رسيد، يک ريورسال اتفاق خواهد افتاد. البته اين امر احتمال برگشت را رد نمي‌کند و باعث مي‌شود نمودار صعودي از سر گرفته شود. داده‌ها فقط نشان مي‌دهند که يک ريورسال ممکن است رخ دهد. نمودار بالا يک تغيير قيمت از صعودي به يک روند نزولي و سپس بازگشت به يک روند افزايشي را نمايش مي‌دهد.

 

استراتژي‌هاي پيشرفته پرايس اکشن

استراتژي معاملاتي ريجکشن قيمت

زماني که قيمت سعي مي‌کند از يک سطح کليدي عبور کند اما به دليل اينکه نيروي کافي براي ادامه حرکت وجود ندارد، موفق به انجام اين کار نمي‌شود، اين موضوع به عنوان ريجکشن قيمت يا رد قيمت شناخته مي‌شود. زماني که اين اتفاق رخ مي‌دهد ممکن است حرکت خلافي انجام دهيد. به همين دليل در زمان ريجکشن قيمت به نکات زير دقت کنيد:

  • قيمت به يک سطح بحراني (عرضه، تقاضا، يا منطقه شکست الگو) نزديک مي‌شود.
  • قيمت در حال نزديک شدن است يا ممکن است در منطقه شکسته شود.
  • هنگامي که حرکت قيمت شکسته مي‌شود، قيمت به سمت ديگري مي‌رود.
  • کندل معمولاً لانگ تيل (long tail) دارد.
  • فرصت براي ورود با روند قيمت به سمت ديگر فراهم مي‌شود.

به پرايس ريجکشن در نمودار عرضه و تقاضاي EUR/USD دقت کنيد. کندل‌ها داراي لانگ تيل هستند، که نشان‌دهنده تلاش‌هاي شکست‌خورده قبلي است.

 

استراتژي پرايس اکشن رنکو (Renko)

نمودار‌هاي رنکو از آجر تشکيل شده‌اند که هر آجر زماني ظاهر مي‌شود که قيمت مقدار مشخصي افزايش يافته باشد. آجر‌ها فقط در زواياي 45 درجه ظاهر مي‌شوند و تا زماني که برعکس شوند به همان رنگ باقي مي‌مانند. هنگامي که قيمت دو آجر در جهت ديگر حرکت مي‌کند، به اين حالت ريورسال گفته مي‌شود و جالب است بدانيد که در بازار‌هاي پرطرفدار، نمودار‌هاي رنکو مؤثر هستند.

نکته: اگر نمودار رنکو همان رنگ را حفظ کرد و روند ادامه داشت، تريدر‌ها بايد در معامله باقي بمانند. اما اگر معکوس شود، ممکن است زمان ترک معامله فرا رسيده باشد. بلوک‌هاي رنکوي بالا که براي ساختن نمودار تسلا ايجاد شده‌اند را در نظر بگيريد. اين نمودار تريدر‌ها را در طول فرايند صعودي در ماه مارس نگه داشته است.

استراتژي پرايس اکشن اسکالپينگ

روش معاملاتي که در آن سود و زيان به سرعت انجام مي‌شود و معاملات فقط چند دقيقه يا کمتر طول مي‌کشند، اسکالپينگ گفته مي‌شود. اين روش مستلزم استفاده از 3 تا 5 پيپ حد ضرر و هدف 5 تا 10 پيپ در اسکالپينگ فارکس است. در بازار سهام، ممکن است براي به دست آوردن يا ريسک کردن چند سنت باشد. اسکالپينگ عبارت است از ورود و خروج سريع يک موقعيت به منظور سود بردن از نوسانات جزئي قيمت. نمودار‌هاي يک دقيقه‌اي معمولاً توسط اسکالپر‌ها استفاده مي‌شود.

 

تکنيک اسکالپينگ به اين صورت است که در جهت روند معامله کنيد و در طي يک پولبک زماني که قيمت شروع به حرکت به سمت عقب در جهت روند مي‌کند، وارد شويد. تريدر‌ها معمولاً در اين مواقع به دنبال الگو‌هايي مانند يک شمع در جهت روند، يک شمع را در جهت عقب نشيني هستند تا ورود کنند. در نمودار 1 دقيقه‌اي Alcoa [AA]، فلش‌ها الگو‌هاي فراگير را نشان مي‌دهند که نشان‌دهنده ورود احتمالي است. در حالي که اين يکي از نمونه‌هاي تکنيک اسکالپينگ است، ممکن است از هر يک از تاکتيک‌ها و اصول توصيف شده در پرايس اکشن کاربرد داشته باشد.

استراتژي پرايس اکشن براي معاملات سوئينگ

يک استراتژي سوئينگ مي‌تواند هر يک از تاکتيک‌هاي پرايس اکشن ذکر شده در بالا را در بر بگيرد. تريدر‌هاي سوئينگ، اغلب به دنبال تنظيمات معاملاتي در نمودار‌هاي ساعتي، 4 ساعته و روزانه هستند، در حالي که ممکن است ورودي بازار خود را در نمودار‌هاي 15 دقيقه يا 5 دقيقه تنظيم کنند.

 


:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اگر با وجود اينکه شنا کردن را بلد نيستيد و هيچ ابزار نجات‌بخشي هم در دسترس نداريد براي شنا کردن به تنهايي دل به دريا ميزنيد؛ احتمالا بدون دانش و ابزار کارآمد هم مي‌توانيد براي ورود به بازار ارزهاي ديجيتال اقدام کنيد!

تقريبا با اطمينان مي‌توان گفت شروع هيچ کسب و کاري بدون پيش‌زمينه علمي و يا تجربي، موفق نخواهد بود. با اين وجود بازار ارزهاي ديجيتال براي بسياري از افراد از اين جهت فريب‌دهنده است؛ چرا که صحبت‌هاي ساير افراد درمورد آن بسيار اميدبخش، هيجان‌انگيز و ساده بنظر مي‌رسد.

بازارهاي مالي آدم‌هاي سطحي‌نگر را به قمار کردن و آدم‌هاي هوشمند را به درک پيچيدگي‌ها، يادگيري و برنده شدن ترغيب مي‌کند. شما قصد داريد جزو کدام دسته باشيد؟

بيش از ده سال است که با ظهور بيت‌کوين و سر زبان افتادن ارزهاي ديجيتال و البته رشد چشمگير استفاده از اينترنت، اين بازار مالي پرچالش بعنوان يک فرصت سرمايه‌گذاري در ميان ملت‌ها جا گرفته است. حالا در اين شرايط بيشتر از هميشه به اين سوال پاسخ مي‌دهيم که «چطور مي‌توانيم وارد بازار ارزهاي ديجيتال شويم؟» اگر قصد آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال و سرمايه‌گذاري يا درآمدزايي از فرصت‌هاي اين بازار را داريد نکات اين نوشتار را آويزه گوش‌هايتان کنيد.

 

چه زماني وارد بازار ارز ديجيتال شويم؟

وظيفه خودمان مي‌دانيم در قدم اول دلايل درست و غلطي که افراد به خاطر آن‌ها قدم در بازار ارزهاي ديجيتال مي‌گذارند را روشن کنيم. هروقت کسي پاسخ سوال اين مقاله را از من مي‌خواهد، با يک سوال شروع مي‌کنم. «چرا قصد ورود به اين بازار را داري؟»

دلايل غلط براي کارهاي درست (با اين دلايل وارد بازار ارزهاي ديجيتال نشويد)

سرمايه‌ي راکد دارم، اين بازار سودآور است: درست است که اين بازار سودآور است اما هيچ دستاوردي بدون هزينه نيست. هزينه‌ي زمان و انرژي براي يادگيري را به جان بخريد و به اميد سيگنال دادن افراد و کانال‌هايي که دائما درحال تبليغ هستند نباشيد. اگر اين افراد از سيگنال‌هاي خود مطمئن بودند به اين راحتي آن‌ها را با شما به اشتراک نمي‌گذاشتند. فرصت‌هاي بي‌شماري براي شما و سرمايه‌تان وجود دارد که ‌مي‌توانيد سراغ آن‌ها برويد. معامله رمز ارز ها ساده نيست.

من فضاي اينترنت را دوست دارم، کار با رمزارز هم کار با اينترنت است:‌ تسلط در کار با اينترنت ابتدايي‌ترين نياز شما براي ورود به اين بازار است اما تنها نياز شما نيست! غرور بي‌جا درمورد دانسته‌ها در بازار پر نوسان خريد و فروش ارزهاي ديجيتال قطعا شما را به سرعت نااميد و غرق خواهد کرد.

به پول زيادي نياز دارم، دوستانم به سرعت در اين بازار رشد کرده‌اند:‌ درست است که اين بازار براي بسياري از افراد يک سکوي پرتاپ در زندگي‌ مالي‌شان بوده اما تعداد آن‌ها از افراد ورشکست شده در اين بازار بيشتر نيست! نوسانات شديد، نوظهور بودن، وجود اتفاقات پيش‌بيني نشده و گسترده بودن اطلاعات مورد نياز براي موج‌سواري در آن، ريسک اين بازار را بالا برده است. بي‌گدار به آب نزنيد.

 

دلايل درست براي کارهاي درست

آينده‌دار بودن بازار :‌ استقبال گسترده‌ي عامه‌ي مردم از بازار رمزارزها و حضور سرمايه گذاران و معامله گران بزرگ و حرفه‌اي طي سال‌هاي شروع تا کنون، پشتوانه‌اي براي آينده‌ي روشن اين بازار مالي است. خوشبين بودن و نگاه بلندمدت به ارزش‌هاي اين بازار شما را تبديل به يک برنده مي‌کند.

سرمايه گذاري متنوع :‌ براي معامله گران حرفه‌اي معيار سودآور بودن يک بازار امکان ايجاد سبد سرمايه گذاري و تنوع اقلام اين سبد است. خريد و فروش ارز ديجيتال هم اين روزها محدود به بيت کوين نيست و وجود صدها ارز اين فرصت را به شما مي‌دهد که ريسک سرمايه گذاريتان را به حداقل برسانيد.

نقدينگي : نقطه ضعف بازارهاي سرمايه شايد همين يک کلمه باشد :‌ «نقد شوندگي». سرعت تبديل دارايي به پول نقد همان چيزي‌ست که واکنش شما را براي حفظ دارايي‌هايتان بالا مي‌برد و بازار ارزهاي ديجيتال اين امکان را به شما مي‌دهد تا بدون محدوديت و در زماني کوتاه سرمايه‌تان را به پول نقد تبديل کنيد.

روش‌هاي درآمدزايي در بازار رمز ارز ها

تکنولوژي پتانسيل‌هاي درآمدزايي از اين بازار مالي را دستخوش تغييراتي کرده است. قدم بعدي انتخاب روش‌ مناسب براي شماست تا به اين بازار ورود کنيد.

نوسان گيري (تريدينگ) يا معامله ارز ديجيتال

به خريد و فروش رمز ارز در بازه زماني کوتاه مدت با بکارگيري تحليل‌هاي تکنيکال و يا فاندامنتال، تريد کردن گفته مي‌شود. اين روش بدون شک نيازمند آموزش، کسب تجربه و توسعه مهارت‌هاي فردي مثل کنترل هيجانات و تصميم‌گيري در شرايط استرس است. پيشنهاد مي‌کنيم به اين روش درآمدزايي بعنوان يک کار تمام وقت براي چندماه و پس از کسب تجربه لازم بعنوان يک کار نيمه وقت نگاه کنيد.

 

هولد کردن يا نگهداري سرمايه

برخلاف روش قبلي، اين روش براي بازه‌هاي زماني ميان‌مدت و بلندمدت است. هدف کسب سود از اختلاف قيمت ناشي از رشد وضعيت يک رمز ارز نوپا يا درحال رشد در بازه زماني نسبتا طولاني است. اين روش مناسب کساني است که نمي‌خواهند به اين بازار بعنوان يک شغل يا حرفه نگاه کنند و از ريسک‌هاي پايين‌تر بيشتر لذت مي‌برند.

روش‌هايي که براي ورود به بازار رمز ارز توصيه نمي‌کنيم

ماينينگ: اين روش در سال‌هاي شروع فعاليت بيت کوين سودآوري خوبي براي ماينرها بدنبال داشت. اما با بالا رفتن قيمت سخت‌افزارهاي پردازشگر، نرخ محاسبه برق و زمان ديگر اين روش براي کاربران عادي بصرفه و معقول نيست.

استيکينگ و واگذاري وام:‌ اين دو روش نيز براي شروع ورود به اين بازار منطقي نيستند اما پيشنهاد مي‌کنيم با يک جستجوي ساده در سطح وب با اين دو شيوه درآمدزايي آشنا شده و فرصت‌هاي اين بازار را بشناسيد.

ابزارهاي مورد نياز براي ورود به بازار و معامله ارز ديجيتال

مثل هر حرفه و يا بازار سرمايه‌ي ديگري، براي فعاليت در دنياي ارزهاي ديجيتال هم نيازمند يادگيري و کار با ابزارهايي خواهيد بود.

صرافي آنلاين رمز ارز

 

براي خريد ارز ديجيتال و فروش آن بايد به صرافي‌هاي آنلاين مراجعه کنيد. توجه کنيد که صرافي‌هاي خارجي ريسک تحريم و بلوکه شدن دارايي ها را بدنبال دارند اما خوشبختانه صرافي‌هاي ايراني خوبي مثل اکسکوينو، نوبيتکس يا والکس فضايي استاندارد و حرفه‌اي را براي انجام معاملات کاربران ايراني ايجاد کرده‌اند.

کيف پول ديجيتال و آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال

فضايي براي نگهداري دارايي‌هاي ديجيتالتان. پس از خريد ارزهاي ديجيتال به فضايي امن براي نگهداري آن‌ نياز خواهيد داشت. کيف پول‌هاي ديجيتال انواع مختلفي دارند که متناسب با نيازتان بايد يکي از آن‌ها را تهيه کنيد. برخي پلتفرم‌ها مثل اکسکوينو بصورت يکپارچه و رايگان اين ابزار را در اختيار کاربرانشان قرار مي‌دهند.

آموزش، آموزش، آموزش

قطعا بارها از زبان افراد مختلفي اهميت يادگيري نحوه خريد ارز ديجيتال و کسب سود از اين نوع معاملات را شنيده‌ايد. لازم است ما هم مجددا در پايان اين مقاله به اين نکته تاکيد کنيم که يادگيري مداوم و عميق مفاهيم، اصطلاحات و مهارت‌هاي مورد نياز اين بازار، تنها راه مطمئن براي کسب سود و لذت بردن از نعمت‌هاي اين بازار آزاد است.

به انتخاب يک دوره  آموزش ارز ديجيتال با تبليغات فريبنده اکتفا نکنيد. مداوما و از منابع معتبر داخلي و خارجي ياد بگيريد، با معامله در فضاهاي تست تجربه کسب کنيد، از مبلغ پايين سرمايه گذاري شروع کنيد و از نتيجه‌ي تصميم درستتان در سال‌هاي آينده لذت ببريد.

 


:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

همه ي افرادي که وارد دنياي معامله گري مي شوند، سعي دارند بهترين و مناسب ترين بازار مالي (فارکس يا ارز ديجيتال) را انتخاب کنند.

افرادي که تمايل دارند در بازار هاي مالي بين المللي فعاليت کنند، معمولا در انتخاب بين بازار کريپتوکارنسي و بازار فارکس بر سر يک دوراهي قرار مي گيرند.

در اين مقاله قصد داريم که دو بازار کريپتوکارنسي و فارکس را با هم قياس کنيم.

فارکس يا ارز ديجيتال؟ 


بازار فارکس يک بازار بين المللي است که در آن نسبت نرخ ارز کشور هاي مختلف مورد معامله قرار مي گيرد.

بازار فارکس در بين تمام بازار هاي مالي بيشترين نقدينگي را دارد.

به جرئت مي توان گفت که بيشتر معامله گران در اين بازار فعاليت مي کنند.

در مقابل بازار ارز ديجيتال وجود دارد که بازاري کم سابقه و پر ريسک است.

اما کاربران و علاقه مندان زيادي را به خود جلب کرد و به يک بازار مالي محبوب تبديل شد.

توجه کنيد که انتخاب بازار مالي کاملا به خودتان و توقعات شما از معامله گري بستگي دارد.

نمي توان يک بازار مالي را به عنوان بهترين بازار معاملاتي معرفي کرد.

براي مقايسه ي اين دو بازار مالي بايد موارد زيادي را در نظر گرفت که با هم بررسي مي کنيم.

  

نقدينگي کدام بهتر است؟ فارکس يا ارز ديجيتال؟

يکي از فاکتور هاي مهم در انتخاب بازار هاي فارکس يا ارز ديجيتال حجم نقدينگي و متعاقب آن تعداد معامله گران ان بازار است.

بدون شک بازار مالي فارکس بيشترين حجم نقدينگي را در بين تمام بازار هاي مالي دارد.

 

در مقابل در بازار کريپتوکارنسي حجم نقدينگي بالايي را شاهد نيستيم چراکه اين بازار نسبتا کم سابقه ترين بازار مالي است.

هنوز تعداد زيادي از کاربران و معامله گران وارد اين بازار نشده اند.

 

امنيت

يکي از مهم ترين و شايد بتوان گفت اولين دغدغه ي اساسي کاربران بازار هاي فارکس يا ارز ديجيتال امنيت آن بازار است.

معامله گران بخشي از سرمايه ي خود را در يکي از بازار هاي مالي به عنوان سپرده ي اوليه قرار مي دهند.

طبيعي است که اگر سپرده ي کاربران از امنيت کافي برخوردار نباشد قطعا بخش زيادي از کاربران نسبت به بازار هاي مالي بي اعتماد مي شوند.

معاملات در بازار مالي فارکس عموما در بروکر ها و معاملات در بازار کريپتوکارنسي در صرافي ها انجام مي شوند.

توجه داشته باشيد که در صورت رعايت نکات امنيتي از جمله نگه داري و حفاظت از رمز ها و … و استفاده از صرافي ها و بروکر هاي مطمئن و با سابقه، بخش زيادي از مشکلات امنيتي برطرف خواهد شد.

 

امکان احراز هويت (آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال )

در صورت احراز هويت در صرافي ها و بروکر ها بخش زيادي از اعتماد و امنيت تامين خواهد شد.

متاسفانه موضوع احراز هويت در بازار فارکس تا حد زيادي بدون اشکال مي باشد و در بسياري از صرافي هاي معتبر مي توان به سادگي احراز هويت انجام داد.

در صورتي که در بازار کريپتوکارنسي و در صرافي هاي غير ايراني براي احراز هويت بايد مدارک غير ايراني استفاده کرد که اين موضوع را تا حد زيادي پيچيده و نشدني مي کند.

بنابراين اگر قصد فعاليت در بازار کريپتوکارنسي را داريد حتما به اين نکته توجه داشته باشيد که در بسياري از صرافي ها از جمله صرافي بايننس نمي توانيد فعاليت کنيد.

 

نوسانات

نوسانات بازار فارکس تا حد زيادي نسبت به نوسانات بازار کريپتوکارنسي قابل پيش بيني تر مي باشد.

از اين جهت که در بازار کريپتو کارنسي که يک بازار داراي جهت است ممکن است تغييرات قيمتي بسياري زيادي (مثلا 1000 درصدي) رخ دهد در صورتي که امکان ايجاد چنين تغييراتي در بازار فارکس تقريبا صفر است.

در بازار فارکس اقتصاد و نرخ ارز کشور ها در مقابل هم قرار مي گيرند و چنين تغييراتي مي تواند به منزله ي نابودي و فروپاشي اقتصاد برخي از کشور ها باشد.

 

ريسک

با توجه به شکل نوسانات در بازار هاي مالي فارکس و کريپتوکارنسي و احتمال حرکت هاي قيمتي شديد در بازار کريپتوکارنسي مي توان گفت که ريسک بازار کريپتوکارنسي نسبت به بازار فارکس بيشتر است.

البته جمله ي فوق يک نتيجه گيري کلي است و ريسک معامله گري در هر بازاري توسط خود معامله گر تعيين مي شود.

چه بسا معامله گراني که در بازار پر ريسک و کم سابقه ي کريپتوکارنسي توانايي بيشتري از خوشان نشان مي دهند و سرمايه ي خود را کمتر از سايرين به خطر مي اندازند.

اما به طور کلي به دليل وجود پروژه هاي غير معتبر و بدون پشتوانه در بازار کريپتوکارنسي احتمال انتخاب مسير اشتباه توسط تريدر ها بيشتر است.

 

زمان فعاليت

بازار مالي ارز ديجيتال هفت روز هفته و به صورت 24 ساعته فعال است و شما مي توانيد در هر زمان که تمايل داشتيد تغييرات قيمت را مشاهده کنيد و به معامله بپردازيد.

در صورتيکه بازار مالي فارکس روز هاي شنبه و يکشنبه که تعطيلات اخر هفته ي بين المللي است تعطيل است و در ساير 5 روز ديگر به صورت 24 ساعته فعال است.

 

دارايي ها

تعداد پروژه ها و ارز ها در بازار کريپتو کارنسي زياد است و به 10000 هم مي رسد.

اين در حالي است که در بازار فارکس تعداد جفت ارز ها محدود مي باشد به خصوص جفت ارز هايي که حجم معاملات خوبي دارند.

 

نتيجه انتخاب فارکس يا ارز ديجيتال  


نکته اي که بايد بدان توجه داشته باشيد اين است که معامله گري در هر کدام از بازار هاي مالي نيازمند تجربه و تخصص است.

در غير اين صورت هر بازار مالي صرف نظر از نوسانات و امنيت و اعتباري که دارد مي تواند بسيار پر ريسک و خطرناک باشد.

صرف نظر از اين که بازار کريپتو کارنسي را براي معاملاتتان انتخاب مي کنيد و يا بازار فارکس را ترجيح مي دهيد، رعايت اصول معامله گري و صحيح است که مي تواند شما را به سود برساند.

هيچ بازاري به خودي خود، ضررده يا سود ده نمي باشد و عملا همه چيز به خود معامله گر بستگي دارد.

براي اينکه بتوانيد درست تصميم بگيريد تمام موارد فوق را در انتخاب بازار مالي مورد نظرتان بررسي کنيد.

فراموش نکنيد که شرط اصلي موفقيت در هر بازاري، تجربه و دانش کافي است.

 


:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

از بسياري جهات، بازار ارزديجيتال تفاوتي با بازار سهام ندارد. دارايي به هر شکلي که باشد يک زيربناي منحصر به فرد است و تجزيه و تحليلي که براي رديابي ارزش دارايي انجام مي شود بسيار مشابه است. اگر از اصول تجزيه و تحليل پيروي کنيد، مي توانيد انتظار دريافت نتايج مثبت داشته باشيد. ما در اين مقاله بهترين روش هاي تحليل ارزديجيتال را معرفي مي کنيم.

با افزايش محبوبيت بيت کوين و ساير ارزهاي ديجيتال، تعداد معامله گران در بازار ارزهاي ديجيتال نيز افزايش يافت. نوسان بالاي ارزهاي ديجيتال به معامله گران اجازه مي دهد تا پول خوبي به دست آورند، اما تکيه بر شانس يا شهود در معاملات ايده بدي است. يک معامله گر بايد به طور مداوم بازار را تجزيه و تحليل کند. خوشبختانه امروزه روش هاي مختلفي براي تحليل بازار موجود است. يکي از اين روش تحليل ارز ديجيتال است. علاوه بر اين روش مي توان از تحليل بنيادي و تحليل احساسات نيز استفاده کرد.

تحليل بنيادي چيست؟ 

با تجزيه و تحليل بنيادي، شما به دنبال پيش بيني قيمت نيستيد؛ بلکه سعي مي کنيد بفهميد چه عواملي مي تواند بر قيمت تأثير بگذارد.

با استفاده از اين تجزيه و تحليل، مي توانيد تعيين کنيد که آيا داده ها مي گويند که ارزديجيتال در حال حاضر قيمت کمتري دارد يا بيش از حد قيمت گذاري شده است. انجام تحليل بنيادي و يافتن تمامي عوامل مؤثر بر حرکات قيمت کار آساني نيست؛ اما اگر بخواهيد مي توانيد آن را بياموزيد و به کار بگيريد.

تحليل احساسات چيست؟

يکي ديگر از بهترين روش هاي تحليل ارزديجيتال تحليل احساسات است. اين روش مي تواند نقش بسيار مفيدي در مبادلات ارزهاي ديجيتال نيز داشته باشد؛ اما بايد در تحليل احساسات در سرمايه گذاري بسيار مراقب باشيد.

با تجزيه و تحليل احساسات، شما فراتر از اعداد و ارقام نگاه مي کنيد تا ببينيد بازيکنان کليدي چگونه فکر مي کنند و چه احساسي نسبت به بازار دارند. اين بازيکنان ممکن است شامل افراد تأثيرگذار، سرمايه گذاران، مديران صندوق هاي تأميني و اقتصاددانان باشند. ايده اصلي در اين روش اين است که داده ها هميشه نشان دهنده آنچه قرار است اتفاق بيفتد نيستند.

اگر بتوانيد اعتماد يا عدم اعتماد عمده در بازار نسبت به يک ارزديجيتال خاص را تشخيص دهيد، مي توانيد بفهميد که رشد يا کاهش شديدي در راه است يا خير. در اين صورت شما مي توانيد بدون اينکه بازار هنوز واکنشي نشان داده باشد آينده آن را پيش بيني کنيد.

تحليل تکنيکال چيست؟

تحليل تکنيکال يکي از بهترين روش هاي تحليل ارزديجيتال است. با تجزيه و آموزش تحليل ارز ديجيتال، شما روندهاي آماري را مطالعه مي کنيد و به حجم و فعاليت هاي تاريخي از جمله حرکات و نوسان قيمت نگاه مي کنيد تا پيش بيني هاي آگاهانه اي در مورد اينکه قيمت در کوتاه مدت و بلندمدت به کجا مي رود داشته باشيد. در اين روش بايد تعيين کنيد که کدام ابزار معاملاتي تکنيکال در استراتژي معاملاتي شما کاربردي و مناسب تر است.

يکي از ابزارهاي بسيار محبوب در تحليل تکنيکال ابزارهاي فيبوناچي است که براي تعيين سطوح مهم در عملکرد قيمت استفاده مي شود. انجام معاملات بر اساس سطوح فيبوناچي عبارت از درنظرگرفتن دو منطقه مهم از قيمت، معمولاً يک بالا و پايين و سپس تقسيم آن بر يک نسبت فيبوناچي براي تعيين سطوح حمايت و مقاومت است.

اين روش براي تجزيه و تحليل نوسان قيمت ارزهاي ديجيتال مي تواند خوب عمل کند، اما اگر قصد استفاده از آن را داريد بايد سريع وارد عمل شويد. با اين همه نوسان، سطوح حمايت و مقاومت مي توانند فراز و نشيب هاي بزرگي را تجربه کنند. نشان دادن عکس العمل به موقع مي تواند شما را به سود برساند.

تحليل تکنيکال روشي براي تعيين چگونگي و زمان معامله يک دارايي و پيش بيني تغييرات احتمالي قيمت آن از طريق مطالعه داده هاي گذشته بازار است. برخلاف تحليل بنيادي، تحليل تکنيکال تلاشي براي تعيين «قيمت واقعي» يک دارايي ندارد. در عوض، بر تاريخچه تغييرات قيمت اين دارايي تکيه مي کند تا آينده آن را پيش بيني کند.

با توجه به اينکه يکي از بهترين روش هاي تحليل ارز ديجيتال، تحليل تکنيکال است، بيش از ديگر روش هاي تحليل بازار به آن مي پردازيم. تحليل تکنيکال بر اساس نظريه داو عمل مي کند. نظريه اي که به نام مبتکر آن چارلز داو نام گذاري شده است.

منظور از تئوري داو در تحليل تکنيکال چيست؟

 اين نظريه از شش ايده اساسي تشکيل شده است:

  • قيمت يک دارايي در بازار، همه چيز را نشان مي دهد. بر اساس اين ايده، قيمت يک دارايي شامل تمام اطلاعات مربوط به اين دارايي، از جمله احساسات بازار و انتظارات معامله گران است.
  • سه نوع روند در بازار وجود دارد. حرکت قيمت نامنظم نيست؛ بلکه قيمت در طول روندهايي حرکت مي کند. تعدادي روند اوليه يا اصلي وجود دارد که از چند ماه تا بيش از يک سال طول مي کشد. در روندهاي اوليه، روندهاي ثانويه اي وجود دارد که اغلب اصلاحاتي نسبت به روندهاي اوليه هستند و معمولاً چندين هفته طول مي کشند. در نهايت، روندهاي کوتاه مدت يا جزئي وجود دارد که کمتر از يک يا دو هفته به طول مي انجامند.
  • هر روند اوليه داراي سه مرحله متوالي است:
    1. تجمع: در اين مرحله، معامله گران باتجربه شروع به خريد يا فروش يک دارايي مي کنند. از آنجا که تعداد آنها بسيار کم است، قيمت تغيير زيادي نمي کند.
    2. مشارکت عمومي: همان طور که معامله گران بيشتري متوجه روند جديدي مي شوند و آن را دنبال مي کنند، قيمت به سرعت شروع به تغيير مي کند.
    3. توزيع: معامله گران با تجربه شروع به توزيع دارايي هاي خود در زمان سفته بازي مي کنند.
  • شاخص ها بايد يکديگر را تأييد کنند. سيگنال هاي يک شاخص بايد سيگنال هاي شاخص ديگري را تأييد کنند. در بازار ارزهاي ديجيتال، اين اصل را مي توان در ارتباط بين حرکات جفت ارزهاي ديجيتال مشاهده کرد. لازم به ذکر است اين ايده ها براي درک تحليل تکنيکال به عنوان يکي از بهترين روش هاي تحليل ارز ديجيتال ضروري است.
  • حجم بايد روند را تأييد کند. اگر حرکت قيمت با افزايش حجم همراه باشد، به اين معني است که قيمت در جهت روند حرکت مي کند. اگر حجم کاهش يابد، قيمت برخلاف روند حرکت مي کند.
  • يک روند تا زماني که سيگنال هاي واضحي از معکوس شدن خود بدهد، ادامه مي يابد. قيمت بيشتر از اينکه روند را تغيير دهد، مطابق با روند فعلي پيش مي رود. تشخيص تغيير روندهاي اوليه مي تواند دشوار باشد. تغيير روندها اغلب با روندهاي ثانويه اشتباه گرفته مي شوند.

انواع روش هاي تحليل تکنيکال کدامند؟

روش هاي زيادي در تحليل تکنيکال استفاده مي شود، اما معمولاً هرکدام به يکي از انواع زير تعلق دارند:

  • آمار مربوط به معاملات (حجم و غيره)
  • تجزيه و تحليل کندل استيک
  • الگوهاي نموداري
  • سطوح مقاومت و حمايت
  • انديکاتورهاي تکنيکال

معامله گران با تجربه معمولاً چندين تکنيک مختلف را براي به دست آوردن بهترين روش هاي تحليل ارزديجيتال با هم ترکيب مي کنند و منتظر تأييد متقابل آنها هستند. يک سيگنال تأييد شده را مي توان براي تصميم گيري قابل اعتمادتر در نظر گرفت.

درک اين نکته مهم است که نمي توانيد مطمئن باشيد که قيمت در آينده چگونه حرکت خواهد کرد. اما مي توانيد تعيين کنيد که کدام فرصت ها احتمالاً براي باز کردن يک موقعيت، مناسب هستند و کدام موقعيت ها مناسب نيستند. به همين دليل هميشه مهم است که مديريت ريسک را در نظر داشته باشيد.

  

1. چارچوب زماني (تايم فريم)

هيچ تايم فريم يا بازه زماني کاملي براي همه ارزهاي ديجيتال وجود ندارد. بازه هاي زماني طولاني تر معمولاً مهم تر هستند، اما اين بدان معنا نيست که در بازه هاي زماني کوتاه تر، معاملات خوبي پيدا نخواهيد کرد. پس پيشنهاد مي شود همواره بازه هاي زماني متعدد را بررسي کنيد و بر اساس آن ها فرصت هاي معاملاتي را ارزيابي نماييد تا در انجام معامله خود به سود برسيد.

انتخاب يک بازه زماني به استراتژي معاملاتي معامله گر بستگي دارد. به اصطلاح، اسکالپرها که موقعيت هاي خود را به سرعت باز و بسته مي کنند، تايم فريم هاي بسيار کوتاهي مانند نمودارهاي 1 دقيقه اي يا 5 دقيقه اي را ترجيح مي دهند. معامله گران روزانه که معمولاً در يک روز وارد معاملات شده و از آن خارج مي شوند، در درجه اول از نمودارهاي 5 دقيقه اي، 15 دقيقه اي يا ساعتي استفاده مي کنند. در نهايت، معامله گراني که رويکرد بلندمدت را ترجيح مي دهند، از نمودارهاي روزانه يا حتي هفتگي استفاده مي کنند.

زماني که بازار، نوسان شديدي را تجربه مي کند، يک بازه زماني کوتاه تر اغلب براي شناسايي نقاط ورودي و خروجي، بهتر از بازه هاي زماني طولاني تر جواب مي دهد. البته به شرطي که در زمان مناسبي وارد معامله شده و از آن خارج شويد. در واقع اگر از تايم فريم مناسب استفاده کنيد مي توانيد از آن به عنوان يکي از بهترين روش هاي تحليل ارز ديجيتال نام ببريد.

2. حجم معاملات

حجم معاملات نقش مهمي در تحليل تکنيکال ارزهاي ديجيتال و ساير دارايي ها ايفا مي کند. حجم، تعداد کوين هاي معامله  شده در يک بازه زماني انتخاب شده است. حجم اغلب به صورت رديفي از ستون ها در امتداد پايين نمودار قيمت نشان داده مي شود. ارتفاع اين ستون ها به عنوان يک شناسه بصري براي تعيين حجم عمل مي کند. حجم نشان مي دهد که يک روند چقدر جدي است. روندهاي قوي تر با حجم معاملات بالاتر همراه است و بالعکس؛ در نتيجه از روي حجم مي توانيد اعتبار و قدرت روند را مشخص کنيد.

3. الگوهاي کندل استيک

استفاده از کندل استيک (شمع ها) يکي از بهترين روش هاي تحليل ارزديجيتال است. هر يک از کندل ها در نمودار کندل استيک حرکت قيمت يک کوين را در يک بازه زماني انتخاب شده نشان مي دهد. هر کندل از يک بدنه و حداکثر دو سايه تشکيل شده است و رنگ آن مي تواند سبز يا قرمز باشد. بدنه نشان دهنده تفاوت بين قيمت باز شدن و بسته شدن است. اگر بدنه سبز باشد، پايين آن قيمت باز شدن و بالاي آن قيمت بسته شدن را نشان مي دهد. براي شمع هاي قرمز، برعکس اين موضوع صادق است. بنابراين، کندل سبز نشان مي دهد که قيمت پاياني در اين دوره، بالاتر از قيمت باز شدن بوده؛ يعني قيمت افزايش يافته است. يک شمع سبزرنگ را شمع صعودي مي نامند. در مقابل يک شمع قرمز نشان دهنده کاهش قيمت است و به آن “شمع نزولي” مي گويند. هر دوي اين موارد در تصوير زير قابل مشاهده است.

سايه هايي که از بدنه بيرون مي آيند محدوده قيمت ها را از کمترين تا بالاترين، در آن دوره نشان مي دهند. اين نوع نمودار قيمت، بسيار مفيد است زيرا مهم ترين اطلاعات را در مورد حرکت قيمت در يک زمان معين نشان مي دهد. با کندل استيک مي توانيم به وضوح درک مي کنيم که آيا قيمت در بازه زماني انتخاب  شده افزايش يا کاهش يافته است و مقادير حداکثر و حداقل قيمت را براي آن دوره به راحتي ببينيم. گاهي اوقات، برخي از کندل ها در کنار هم الگوهاي خاصي با نام هاي ويژه اي تشکيل مي دهند. بياييد به برخي از آنها نگاه کنيم. استفاده از اين الگوها يکي از بهترين روش هاي تحليل ارز ديجيتال است.

  

الگوهاي تغيير روند صعودي

الگوهاي معکوس صعودي پس از کاهش قيمت شکل مي گيرد و نشان دهنده تغيير احتمالي روند است. چند نمونه از اين ها در ادامه آمده است.

1.الگوي چکش صعودي: اين الگو يک الگوي تک شمعي است. بدنه شمع کوتاه، يک سايه کوچک در بالا و يک سايه بلند در پايين بدنه قرار دارد. اين الگو نشانه آن است که فروشندگان قيمت را در طول دوره زماني موردنظر پايين تر آورده اند و به دنبال آن فشار شديدي توسط خريداران وارد شده و دوره را با قيمت بالاتر به پايان رسانده اند.

2. انگلفينگ يا شمع پوشاي صعودي: اين الگو يک الگوي دو شمعي است. بدنه شمع دوم صعودي، بدنه شمع اول را که نزولي است کاملاً مي پوشاند. اين الگو به اين معني است که فشار خريداران بر فروشندگان غلبه کرده و حرکت صعودي شتاب قوي تري نسبت به حرکت نزولي داشته است.

3. الگوي ستاره صبحگاهي: اين الگو يک الگوي سه شمعي است و شامل يک شمع با بدنه بسيار کوچک بين شمع هاي بلند نزولي و صعودي است. علاوه بر اين، بدنه شمع وسط با بدنه شمع نزولي همپوشاني ندارد. اين الگو به اين معني است که فشار فروشندگان تمام شده است و روند اکنون صعودي شده است.

الگوي ستاره دنباله دار: اين الگو يک الگوي تک شمعي است که در اصل مخالف الگوي چکش صعودي است. يک شمع ستاره دنباله دار داراي بدنه کوچک است، سايه پاييني کمي  دارد و سايه بالايي نسبتاً بلند است.

 


:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

ايردراپ به معني دريافت ارز ديجيتالي است که شما در قبال دريافت آن هيچ هزينه‌اي متقبل نمي‌شويد، به عبارتي شما به صورت رايگان رمزارز دريافت مي‌کنيد. شايد اين سوال براي شما پيش آيد که چطور ايردراپ رايگان دريافت کنم؟ براي يافتن پاسخ اين سوال توصيه مي‌کنم در ادامه اين مطلب از بيتستان با ما همراه باشيد. ما در اين مطلب علاوه بر بيان اينکه چگونه مي‌توانيد ايردراپ دريافت کنيد، مطالبي در خصوص محبوب‌ترين ايردراپ‌ها و دلايل عرضه توکن‌هاي رايگان نوشته‌ايم.

چطور ايردراپ رايگان دريافت کنم؟

حتما تا به حال کلمه ايردراپ بارها به گوش‌تان خورده است و حتما کم و بيش با آن آشنايي داريد. ما در زير به طور مفصل در مورد مفهوم ايردراپ صحبت کرده‌ايم. اما بهتر است قبل از اينکه در مورد نحوه دريافت ايردارپ صحبت کنيم، با خود مفهوم ايردراپ بيشتر آشنا شويم . پس از درک اين مفهوم مي‌توانيد نحوه دريافت آن را به طور کامل و دقيق بخوانيد. بنابراين در ادامه اين مطلب با ما همراه باشيد.

ايردراپ چيست؟

بياييد با يک مثال شروع کنيم. فرض کنيد شرکتي را تازه تاسيس کرده‌ايد و به دنبال افزايش تعداد مشتريان خود هستيد. اما از کدام راه مي‌توانيد به راحتي تعداد مشتريان شرکت خود را بيشتر کنيد؟ يکي از اين راه‌ها اهداي محصولاتي است که کاربران در مقابل دريافت آن هزينه‌اي پرداخت نمي‌کنند. با اينکار نه تنها تعداد مشتريان شما بيشتر مي‌شود بلکه برند شما نيز شناخته تر شده و رفته رفته طرفداران محصولات شما افزايش خواهند يافت.

ايردراپ هم دقيقا به همين معناست. زماني که شرکتي ارز ديجيتال خود را ايجاد مي‌کند به دنبال راهي است که بتواند هم تعداد سرمايه‌گذاران توکن خود را افزايش دهد و هم توکن را تبديل به رمزارزي کند که تمامي افراد حاضر در بازار ارزهاي ديجيتال آن را مي‌شناسند. از اين رو اقدام به اعطاي توکن‌هاي رايگاني مي‌کنند که در دنياي ارزهاي ديجيتال از آن با نام ايردراپ ارزهاي ديجيتال ياد مي‌شود.

همانطور که متوجه شديد ايردراپ به معناي اعطاي رمزارزهاي رايگان توسط سازندگان آن است. حال که متوجه شديد ايردراپ چيست، در ادامه مطلبِ چطور ايردراپ رايگان دريافت کنم، دلايل اعطاي توکن‌هاي رايگان در قالب ايردراپ را براي شما بيان خواهيم کرد.

دليل اهداي توکن‌هاي رايگان چيست؟

حتما براي شما نيز جالب است که بدانيد دلايل اعطاي توکن‌هاي رايگان در قالب ارز ديجيتال چيست؟ به طور کلي مي‌توان گفت که توکن هاي رايگان روشي بري تبليغ توکن پروژه يا يک بلاک‎چين است پلتفرم‌هاي مختلف با ارسال توکن‌هاي رايگان براي کاربران مي‌توانند طرفداران پروژه خود را افزايش داده و اطمينان حاصل کنند که پروژه آن‌ها به درستي تبليغ شده است.

کاربران پس از اينکه ايردراپ رايگاني را دريافت مي‌کنند، تشويق مي‌شوند تا توکن دريافتي خود را به ديگر افراد نيز معرفي کنند. با اينکار نيز کاربران يک پلتفرم به شکل چشمگيري افزايش خواهند يافت و هر چقدر تعداد کاربران بيشتر شود، قيمت توکن نيز افزايش مي‌يابد.

نه تنها کاربران با دريافت توکن رايگان آن را توزيع مي کنند بلکه پلتفرم‌ها آن‌ها را تبليغ مي کنند و به اين شکل تعداد کاربران بيشتر مي‌شود! به عبارتي مي‌توان گفت ايردراپ يک روش تبليغاتي است که براي جذب کاربر انجام مي‌شود. آيا مي‌دانيد که چگونه مي‌توانيد ايردراپ هاي رايگان را دريافت کنيد؟ در ادامه مطلب پاسخ سوال چطور ايردراپ رايگان دريافت کنم را بيان خواهيم کرد.

آموزش نحوه دريافت ايردراپ رايگان

در اين بخش شما مي‌توانيد راهنماي گام به گام جهت دريافت توکن ايردراپ را مشاهده کنيد:

  • در مرحله اول بايد يک کيف پول مطمئني داشته باشيد تا توکن‌هاي دريافتي شما به اين کيف پول واريز شوند.
  • در مرحله دوم شما بايد برخي سايت‌ها را به صورت روزانه چک کنيد تا مطلع شويد کدام پروژه‌ها ايردراپ مي‌دهند. در ادامه مطلب اين سايت‌ها را معرفي کرده‌ايم.
  • در مرحله سوم بايد پروژه‌هاي مختلف را مورد بررسي قرار دهيد و بفهميد که آيا واجد شرايط دريافت ايردراپ هستيد يا نه؟
  • در مرحله چهارم نيز شما بايد در رابطه با ايردراپ مد نظر خود تحقيقاتي را انجام دهيد که آيا ايردراپ دريافتي شما کلاهبرداري است يا خير؟

به طور کلي ايردراپ‌ها انواع گوناگون دارند و روش دريافت توکن براي هر کدام از آن‌ها با يکديگر متفاوت است. در واقع نحوه دريافت ايردراپ رايگان به نوع ايردراپ بستگي دارد. مثلا در ايردراپ استاندارد شما هيچ کار خاصي لازم نيست انجام دهيد. اما در بقيه ايردراپ‌ها شما بايد مراحل خاصي را طي کنيد. ما در زير انواع ايردراپ و نحوه دريافت هر کدام را به طور مفصل توضيح داده‌ايم.

  • ايردراپ استاندارد
  • ايردراپ انحصاري
  • ايردراپ بونتي
  • ايردراپ هولدر

 

همانطور که گفتيم براي دريافت هر يک از ايردراپ‌ها شما بايد مراحل خاصي را طي کنيد که در ادامه ما به توضيح هر يک از اين موارد پرداخته‌ايم:

1) ايردراپ استاندارد 

يکي از ساده‌ترين راه‌هايي که شما مي‌توانيد از طريق آن توکن‌هاي رايگان را دريافت کنيد ايردراپ استاندارد است. در اين روش شما هيچ کار خاصي را انجام نخواهيد داد و توکن‌هاي رايگان بدون هيچ دردسري به کيف پول شما واريز خواهند شد. تنها نياز است که در برخي از فعاليت‌ها شرکت داشته باشيد.

 2)ايردراپ هولدر 

دومين موردي که قصد معرفي آن را داريم ايردراپ‌هاي هولدر است. هولدرها برخي از سرمايه‌گذاران بازار ارزهاي ديجيتال هستند که طولاني مدت يک رمزارز را در کيف پول خود ذخيره مي‌کنند.

در ايردراپ هولدر نيز به کساني که ارز ديجيتال را براي مدت زماني طولاني هولد کرده‌اند، ارزهاي ديجيتال رايگاني در قالب ايردراپ اهدا مي‌شود.  براي مثال اگر کاربري حتي يک اتريوم در کيف پول خود داشته باشد واجد شرايط ايردراپ رايگان است.

 3) ايردراپ بونتي 

ايردراپ بونتي نيز يکي ديگر از انواع راه‌ها براي دريافت ايردراپ رايگان است. در اين روش  کاربران بايد در برخي از فعاليت‌هاي تبليغاتي شرکت کنند. اين فعاليت‌هاي تبليغاتي مي‌توانند به اشتراک‌گذاري يک پست يا استوري، عضويت در انجمن‌هاي براي بحث در رابطه با پروژه مورد نظر و يا لايک برخي از پست‌ها باشند.

 4) ايردراپ انحصاري 

اگر جزو آن دسته از کاربراني هستيد که در يک پروژه سابقه حضور و فعاليت درخشاني داشته باشيد بي شک واجد شرايط دريافت ايردراپ‌هاي رايگان خواهيد بود. به عنوان مثال در سپتامبر 2020 يوني‌سواپ به کاربران وفادار خود تقريبا 2500 توکن UNI اعطا کرده بود.

حال که با انواع روش‌هاي دريافت رايگان ارزهاي ديجيتال آشنا شديد، در ادامه مطلب چطور ايردراپ رايگان دريافت کنم، چند مورد از ايردراپ‌هاي محبوب سال 2022 را معرفي کرده‌ايم.

  

ايردراپ‌هاي پرسود و محبوب 

همانطور که در ابتداي متن نيز بيان کرديم ايردراپ‌ها روشي براي تبليغات يک پروژه هستند. در اين ميان چند مورد از پروژه‌ها وجود دارد که ايردراپ‌هاي آن‌ها در اين ماه محبوب شده‌اند که در بخش زير به معرفي هر يک از آن‌ها خواهيم پرداخت.

 1) RIDOTTO از بهترين پروژه‌هاي ايردراپ 

Ridotto يکي از پروژه‌هاي محبوب اين ماه است که متعلق به اکوسيستم ديفاي مي‌باشد. در حال حاضر اين پروژه اولين ايردراپي است که امنيت لازم را دارد. در اين پروژه کاربران مي‌توانند از طريق بازي، توکن‌هاي رايگان ايردراپ را دريافت کنند.

تاريخي براي اتمام اين ايردراپ تاکنون مطرح نشده است. جالب است بدانيد که اين ايردراپ‌ها تنها براي 10 نفر داده مي‌شود. کاربران براي شرکت در اين ايردراپ بايد در توييتر حساب‌هاي Ridotto-io و  BNBswap را فالو کرده و پست‌هاي آن‌ها را لايک کنند. پس از اين کار بايد پنج دوست خود را زير پست تگ کنند تا بتوانند واجد شرايط دريافت ايردراپ باشند.

 2) ايردراپ GMEJEY NETWORK 

ايردراپ GmeJey Network متعلق به يک پروژه nft است که هنوز ادامه دارد. اين شبکه يک توکن به نام JET دارد. در اين ايردراپ شما تنها مي‌توانيد يک توکن را دريافت کنيد. براي دريافت اين ايردراپ نيز کاربران بايد اکانت اين شبکه را در توييتر، فيس بوک، رديت و بسياري از شبکه‌هاي مجازي ديگر دنبال کنند.

 3) ايردراپ دوج متاورس 

ايردراپ دوج متاورس يکي ديگر از ايردراپ‌هاي محبوب اين ماه است که احتمالا در 22 ژوئيه 2022 به پايان خواهد رسيد.

 4) ايردراپ BOREDAPE TOKEN 

Borderapps يکي از پلتفرم‌هاي مبتني بر nft است. اين پلتفرم براي افزايش فعاليت ميان کاربران در پلتفرم اقدام به ارائه رايگان توکن‌هاي Boredape  کرده است. اين ايردراپ محبوبيت زيادي در بين کاربران دارد و احتمالا در 15 جولاي 2022 به پايان برسد.

از برخي ديگر از ايردراپ‌هاي محبوب و پر سود مي‌توان به  موارد زير اشاره کرد:

  • Teranetwork
  • ايردراپ Jackals
  • ايردراپ Siderum

تمامي اين ايردراپ‌هاي ذکر شده در ماه (ژوئن) محبوبيت پيدا کرده و بسيار پرسود بودند. در ادامه مطلب نيز بيان خواهيم کرد که براي پيدا کردن ايردراپ‌ها بايد به چه نکاتي توجه کنيد؟ براي پاسخ به اين مورد در ادامه مطلب چطور ايردراپ رايگان دريافت کنم با ما همراه شويد.

 


:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اهرم در ارز ديجيتال چيست؟ اگر شما هم در حوزه رمزارزها فعاليت داريد و به تازگي با اين مفهوم آشنا شديد؛ اما هنوز جزئيات مربوط به آن را نمي‌دانيد بهتر است تا انتهاي اين مقاله را مطالعه کنيد.

مفاهيم متعددي در حوزه ارزهاي ديجيتال وجود دارد که تريد، خريد و فروش تنها بخش محدودي از آن‌ها هستند. سرمايه گذاران اين حوزه در تلاشند تا با استفاده از روش‌هاي مختلف سود بيشتري کسب کنند؛ البته در اين مسير ريسک‌هايي نيز آن‌ها را تهديد مي‌کند که با کسب تخصص و مهارت مي‌توان به راحتي آن‌ها را پشت سر گذاشت.

قبل از مطالعه ادامه مقاله لازم است که برخي مفاهيم پايه و اساسي همچون ارز ديجيتال چيست را بررسي کنيد و سپس با پشت سر گذاشتن آموزش ارز ديجيتال به تدريج به سمت معاملات اهرمي برويد.

مفهوم اهرم در معاملات ارز ديجيتال يا همان لوريج روشي است که اگر به آن تسلط داشته باشيد به راحتي مي‌توانيد در مدت زماني کوتاه سودهاي کلاني را کسب کنيد؛ در مقابل اگر تخصص کافي نداشته باشيد يک شبه دارايي خود را از دست خواهيد داد. با توجه به اهميت اين موضوع براي يافتن پاسخ “اهرم در معاملات ارز ديجيتال چيست” با ما همراه باشيد.

 

 

 

منظور از اهرم در ارز ديجيتال چيست؟

يکي از روش‌هاي معاملاتي پرريسک که اتفاقا طرفداران بسياري نيز دارد اهرم يا لوريج نام دارد. در اين روش سرمايه‌گذاران يا معامله‌گران با پرداخت سپرده‌اي محدود مي‌توانند مبلغي را تحت عنوان وام يا قرض از صرافي دريافت کنند.

هر چقدر سرمايه گذار ريسک بيشتري را متحمل شود و سرمايه خود را در معرض بازار بزرگتري قرار دهد پاداش‌هاي بيشتري نيز دريافت مي‌کند.

مجموعه اريترون تنها صرافي ارز ديجيتال در ايران است که امکان اهرم يا همان لوريج را ارائه مي‌دهد تا کاربراني که به اين حوزه تسلط دارند، بتوانند با صرف مبلغي اندک، در مدت زماني کوتاه، سودهاي کلان دريافت کنند.

نکته مهم:

در نظر داشته باشيد که استفاده از معاملات اهرمي همان قدر که پر بازده است، مي‌تواند تمامي سرمايه شما را در يک چشم برهم زدن نيست و نابود کند؛ در نتيجه اگر تخصص کافي نداريد به هيچ وجه به اين حوزه ورود نکنيد.

براي شروع معاملات لوريج حتما آموزش‌هايي اصولي و تخصصي را پشت سر بگذاريد و سپس با اطمينان به اين موضوع که توانايي تحليل تکنيکال و فاندامنتال و تجزيه و تحليل بازار را داريد به اين حوزه ورود کنيد.

در نظر داشته باشيد آنچه در اين مقاله ارائه مي‌شود صرفا جنبه اطلاعات عمومي دارد و حاوي هيچ سيگنالي نيست و اريترون هيچ مسئوليتي در قبال معاملات اهرمي شما ندارد.

 

صفر تا صد آنچه بايد در مورد معاملات اهرمي ارز ديجيتال بدانيد!

اهرم يا لوريج مفهوم پيچيده‌اي است؛ به همين دليل براي درک بهتر اين موضوع با کمک مثال‌ آن را توضيح مي‌دهيم.

زماني که شما سرمايه اندکي داريد، نمي‌توانيد به بازارهاي مالي بزرگ وارد شويد؛ به همين دليل برخي صرافي‌ها مبلغي را تحت عنوان وام يا قرض در اختيار شما قرار مي‌دهند. شما مي‌توانيد با دارايي که قرض گرفتيد در بازارهاي بزرگ و پرريسک سرمايه گذاري کنيد و پس از پايان معامله مبلغي که وام گرفتيد را به صرافي بازگردانيد و صد درصد سود حاصل شده را دريافت کنيد.

اگر شما صاحب 10 دلار سرمايه هستيد بايد بدانيد که شانس سرمايه گذاري در بازارهاي بزرگ را نداريد؛ اما با وجود معاملات اهرمي مي‌توانيد تا 100 برابر سرمايه خود را افزايش دهيد و يک معامله اهرمي باز کنيد.

به مثال زير توجه کنيد:

10 دلار خود را نزد صرافي بگذاريد و اهرم را روي 100 درصد ببنديد (با توجه به ميزان ريسک پذيري خود مي‌توانيد مقاديري همچون 20، 50 يا 100 را انتخاب کنيد) حال شما صاحب 1000 دلار سرمايه هستيد که مي‌توانيد با استفاده از آن يک معامله پربازده و پرريسک باز کنيد. پس از پايان معامله سود حاصل شده از آن شماست و بايد اصل پول را به صرافي بازگردانيد.

 

آشنايي با مزايا و معايب لوريج

در ادامه کمي بيشتر با مزايا و معايب لوريج يا همان اهرم آشنا خواهيم شد تا چنانچه قصد ورود به اين حوزه پرريسک را داريد، بتوانيد با در نظر گرفتن کليه فاکتورها و عوامل تاثيرگذار انتخابي آگاهانه داشته باشيد.

  • افزايش دارايي در مدتي کوتاه:

افرادي که از معاملات اهرمي استفاده مي‌کنند در مقايسه با کساني که صرفا با سرمايه محدود خود خريد و فروش مي‌کنند گردش حساب بيشتري خواهند داشت و در مدت زمان بسيار کوتاهي مي‌توانند دارايي خود را تا چندين برابر افزايش دهند.

  • انجام معاملاتي منعطف:

انجام معاملات بزرگ با سرمايه‌اي محدود و دريافت سودهاي قابل توجه از جمله مواردي است که انعطاف‌پذيري اين عرصه را نمايش مي‌دهد.

  • سودهاي کلان:

مهم‌ترين مزيتي که موجب شده اکثر معامله گران به معاملات اهرمي علاقه نشان دهند کسب سودهاي نامحدود است.

  • افزايش قدرت خريد:

با استفاده از سرمايه‌اي که از صرافي قرض مي‌گيريد و وامي که دريافت مي‌کنيد، مي‌توانيد در بازارهاي مالي متنوع، پربازده و پر ريسک سرمايه گذاري کنيد. اين درحاليست که با سرمايه محدود خود امکان انجام خريدهاي متنوع وجود ندارد.

معايب لوريج

حال که با مزاياي اهرم در ارزهاي ديجيتال آشنا شديد بهتر است معايب آن را بدانيد تا با ديدگاهي جامع و کامل به اين عرصه ورود کنيد.

مهم‌ترين نکته‌اي که مي‌توان به عنوان فاکتور منفي به اين معاملات نسبت داد ريسک بالاي آن است. بازار ارزهاي ديجيتال سراسر ريسک است و با کوچک‌ترين اخباري دچار نوسان مي‌شود و اصلا قابل پيش‌بيني نيست. حال با توجه به اين نکته بايد در نظر داشته باشيد که اين امکان وجود دارد با کمترين نوساني شما دارايي خود را از دست بدهيد و نه تنها سود نکنيد بلکه ضرر سنگيني را متحمل شويد.

 

نکته مهم ديگر که بايد يادآور شويم اين است که افراد تازه وارد و کساني که قدرت ريسک پايين دارند به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي هيچگونه معامله اهرمي باز نکنند؛ زيرا قطعا ضرر خواهند کرد.

 

اريترون، اولين صرافي ايراني با امکان معاملات اهرمي

در ابتدا امکان باز کردن معاملات اهرمي صرفا در صرافي بايننس امکان پذير بود و با توجه به تحريم‌هاي ايران و محدوديت‌هايي که در حوزه نقل و انتقال ارز وجود داشت ايرانيان نمي‌توانستند از معاملات لوريج استفاده کنند.

به تدريج با همه‌گيري خريد و فروش ارزهاي ديجيتال در ايران اريترون اين امکان را به صرافي خود افزود تا ايرانيان نيز بتوانند در فضايي امن و مطمئن از امکانات معاملات اهرمي بهره‌مند شوند و با خيالي آسوده بدون نياز به تهيه تتر و بدون نياز به پشت سر گذاشتن چالش‌هاي موجود در بايننس معاملات لوريج انجام دهند.

در انتها خوب است بدانيد که اين حوزه صرفا به آموزش و تخصص نياز دارد و ورود به آن بدون تخصص جز ضرر هيچ نتيجه‌اي نخواهد داشت؛ پس لازم است در ابتدا اطلاعات خود را در اين حوزه ارتقا دهيد و سپس با پذيرش ريسک‌هاي موجود و احتمال زيان ديدن معاملاتي اهرمي ببنديد.

بيشتر بخوانيد:کيف پول ارز ديجيتال

آيا معاملات لوريج يا اهرم دار براي همه تريدرها مناسب است؟

همانطور که مي‌دانيد معاملات لوريج در دسته معاملات پر سود و البته پرريسک قرار مي‌گيرد؛ در نتيج براي همه تريدرها مناسب نيست. اگه تريدر حرفه‌اي باشيد با انجام اين معاملات مي‌توانيد در مدت زمان کوتاهي سودهاي زيادي را به دست بياوريد. 

در ادامه اين بخش به شرايطي که يک تريدر مي‌تواند در معاملات اهرم دار شرکت کند اشاره مي‌کنيم.

  • آگاهي کامل از معاملات اهرم دار

براي اينکه تريدر بتواند معاملات اهرم دار را انجام دهد بايد اطلاعات کافي درباره نحوه انجام آن‌ها داشته باشد و به سود و ضرر مشرف باشد.

  • قابليت تحليل روند بازار

داشتن توانايي تحليل دقيق روند بازار در انجام معاملات اهرمي يکي از مهم‌ترين لازمه تريدرها است تا بتواند از ضررهاي سنگين جلوگيري کنند. توانايي تحليل بازار به شما اين کمک را مي‌کند تا سرمايه شما حفظ شود.

  • آشنا به اصول مديريت سرمايه 

يکي از مهم‌ترين مواردي که بايد تريدرهاي به آن آگاه باشند اصول مديريت مالي سرمايه است. يکي از دلايلي که اين اصول براي تريدرها الزامي است ريسک بالا معاملات اهرم دار است که بايد زمينه بازار مالي را به صورتي تعيين کنند تا از سرمايه خود محافظت کنند

  • ريسک پذير باشند

اين موضوع را که معاملات لوريج ريسک بالايي دارند را بارها گفته‌ايم؛ به اين علت که حساسيت اين معاملات به طور جدي بالا است و بايد تريدرها تمام دقت خود را در اين موضوع به کار گيرند. نقطه سود و يا ضرر تريدرها در اين زمينه تفاوت ثانيه‌اي دارد؛ به همين دليل اين افراد بايد قدرت ريسک پذيري بالايي داشته باشند.

 

در چه بازارهايي مي‌توان از لوريج استفاده کرد؟

معاملات اهرم دار از روش‌هاي رايج بازارهاي مالي است که تريدرها از آن استفاده مي‌کنند. شناخت کامل اين بازار اين امکان را براي شما فراهم مي‌کند تا بتوانيد سودهاي قابل توجهي را به دست آوريد. در ادامه اين بخش به بازارهايي که معاملات لوريج را پشتيباني مي‌کنند اشاره مي‌کنيم

بازار کريپتو کارنسي

لوريج در ارز ديجيتال جايگاه ويژه‌اي دارد و امکان معاملات پر سودي را براي شما فراهم مي‌کند.

بازار جهاني فارکس

در بازار فارکس مي‌توان از معاملات اهرم دار با سهام‌هاي مختلف استفاده کرد

 تفاوت معاملات اهرم دار و معاملات بدون اهرم

اين دو معاملات با يکديگر بسيار متفاوت است و طرفداران خاص خود را دارد. در معاملات بدون اهرم شما در روند صعودي و سود بازار معامله مي‌کنيد؛ به اين صورت که سود و ضرري که از اين معاملات داريد ريسک کمتري را به دنبال خواهد داشت.

از طرفي معاملات پر ريسک اهرم دار سودهاي بسيار خوبي دارند و اين امکان را براي شما فراهم مي‌کند تا هم در بازار صعودي و هم بازار ريزشي سود خود را داشته باشيد.

 

استفاده درست از لوريج در ارز ديجيتال يکي هوشمندانه‌ترين تصميماتي است که يک تريدر مي‌تواند بگيرد.

 


:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بررسي کلي بازار ارزديجيتال

در بهترين حالت، شما براي فعاليت در هر حوزه‌اي، بايد با ماهيت، شرايط و پتانسيل‌هاي موجود در آن حوزه آشنا شويد تا بتوانيد بهترين عملکرد و بازدهي را به دست آوريد. پس به عنوان اولين قدم براي ورود به دنياي ارزهاي ديجيتال نيز به همين صورت عمل مي‌کنيم و با اين موارد آشنا مي‌شويم.

  1. ماهيت بازار ارزهاي ديجيتال: ارزهاي ديجيتال ماهيتي غيرمتمرکز دارند به اين معنا که هيچ نهاد، گروه يا سازماني دولتي و بين المللي آن‌ها را کنترل نمي‌کند. در اصل ارزهاي ديجيتال براي امنيت بيشتر، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن و عدم نظارت سازماني ايجاد شده است و همين ويژگي‌هاست که ارزهاي ديجيتال را جذاب مي‌کند.
  2. پتانسيل‌هاي موجود در ارزهاي ديجيتال: با توجه به ماهيت ارزهاي ديجيتال، اين حوزه پتانسيل زيادي در زمينه‌هاي مختلف مالي و تکنولوژي دارد. ارزهاي ديجيتال هنوز در ابتداي راه خود هستند و با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فردي که در خود جاي دادند، پتانسيل رشد بالايي در آينده خواهند داشت. مواردي مانند وجود استفاده از ارزديجيتال به عنوان پول الکترونيکي، کسب و کارهاي استارتاپي، امنيت و روش‌هاي سرمايه‌گذاري و کسب درآمد مواردي هستند که جزو شاخصه‌هاي دنياي ارزهاي ديجيتال هستند.
  3. شرايط لازم براي ورود به دنياي ارزهاي ديجيتال: لازمه ورود به دنياي ارزهاي ديجيتال فقط کسب دانش و آگاهي لازم است. شما نياز به انجام هيچ پروسه‌ي پيچيده‌اي نداريد و با هر شرايطي مي‌توانيد به راحتي به اين حوزه وارد شويد.

به طور کلي مي‌توان گفت؛ بازار ارزديجيتال، بازاري مالي است بر مبناي تکنولوژي که در اين بازار پر مخاطب امکان سرمايه‌گذاري و کسب درآمد از طريق روش‌هاي مختلفي مثل سرمايه‌گذاري، معامله (خريد و فروش) و روش‌هاي مختلف کسب درآمد رايگان بدون نياز سرمايه‌گذاري وجود دارد. در سال‌هاي اخير دست‌يابي دارندگان ارزهاي ديجيتال، به سودهاي چشمگير و پتانسيل موجود براي کسب درآمد از اين بازار، باعث شده به راحتي نتوان از اين بازار بزرگ چشم‌پوشي کرد، البته با کسب دانش کافي!

شما براي ورود به دنياي ارزديجيتال، ابتدا بايد با مفاهيم و ساختار رمزارزها آشنا بيشيد، سپس نکات امنيتي را ياد بگيريد و مراحل و در نهايت آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال، نقل و انتقال و همچنين روش‌هاي کسب درآمد در اين بازار را ياد بگيريد.

 

 

 

مباني اوليه و اصطلاحات پرکاربرد ارزديجيتال

در شروع هر فعاليتي آشنايي با آموزش سريع ورود به بازار ارزديجيتالو مفاهيم پرکاربرد امري واجب است. براي ورود و فعاليت در دنياي ارزهاي ديجيتال نيز شما در ساده‌ترين حالت، به طور مختصر بايد با اصطلاحات اصلي و پرکاربرد اين حوزه آشنا شويد. بنابراين لازم اصل با برخي از اين موارد آشنا شويد.
  1. ارزديجيتال چيست: ارزديجيتال يا صحيح‌تر بگوييم رمزارز (Cryptocurrency) شکل خاصي از پول ديجيتال است که بر پايه تکنولوژي و علم رمزنگاري ايجاد شده است.  بيشتر ارزهاي ديجيتال به منظور امنيت بيشتر، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن و عدم نظارت سازمان‌ها و دولت‌ها طراحي شده‌اند.(براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله ارزديجيتال چيست را مطالعه کنيد)
  2. بيت‌کوين (Bitcoin) چيست: بيت کوين اولين ارزديجيتال است که بر اساس اهدافي که قبل‌تر گفته شد مثل غير متمرکز بودن و عدم نظارت سازمان‌ها و نهادهاي دولتي ايجاد شد. بيت کوين که اصطلاحا آن را پادشاه ارزهاي ديجيتال نيز مي‌نامند توسط فرد ناشناسي به نام ساتوشي ناکاموتو در سال 2009 ايجاد شد تا همه مردم دنيا بتوانند از اين پول ديجيتالي استفاده کنند.(براي آشنايي بيشتر با پادشاه ارزهاي ديجيتال مقاله بيت‌کوين چيست را مطالعه کنيد.)
  3. آلت کويت (Altcoin) چيست: با ظهور بيت کوين و قابليت‌هاي جذاب و منحصر به فرد آن، کم کم پروژه هاي و ارزهاي ديگري براي اصلاح و تکميل ويژگي‌هاي آن ظهور کردند که به آنها آلت کوين مي‌گويند و شامل همه ارزهايي که بعد از بيت‌کوين متولد شده‌اند مي‌شود. (در رابطه با اين مورد مي‌‌توانيد استيبل کوين چيست، ميم کوين چيست، شت کوين چيست را هم بررسي کنيد)
  4. بلاک‌چين (Blockchain) چيست: بلاکچين شبکه‌اي است که ارزهاي ديجيتال براي انجام تراکنش‌ها و انتقال و درج اطلاعات از آن استفاده مي‌کنند. واژه بلاک چين از دو کلمه Block به معناي بلوک و Chain به معناي زنجيره تشکيل شده است که در بلوک‌ها هرگونه اطلاعاتي مي‌تواند وارد و ثبت شود. (براي آشنايي کامل‌تر با بلاکچين مي‌توانيد مقاله بلاکچين چيست را مطالعه کنيد)
  5. کيف پول (Wallet) ارزديجيتال چيست: کيف پول‌هاي ارزديجيتال، نرم‌افزارها يا سخت‌افزارهايي هستند که ارزهاي ديجيتال شما را ذخيره و نگهداري مي‌کنند. با کمک کيف پول ارزديجيتال مي‌توانيد دارايي‌هاي خود را ذخيره کنيد يا ارزهاي ديجيتال را ارسال و دريافت کنيد. همچنين با استفاده از کيف پول ارزهاي ديجيتال مي‌توانيد در پلتفرم‌هاي مختلف به صورت مستقيم به معامله (آموزش ارز ديجيتال) ارزهاي ديجيتال بپردازيد. (از معروف‌ترين کيف‌پول‌هاي ارزهاي ديجيتال مي‌توان به متامسکو تراست والت اشاره کرد)

به جز موارد ذکر شده، قاعدتا موارد ديگري نيز وجود دارد که کم کم بايد با آنها آشنا شويد. براي بررسي موارد بيشتر مي‌توانيد از بخش دانشنامه ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

   

 

 

ابزار و روش‌هاي بررسي ارزهاي ديجيتال

شما براي بررسي انواع ارزهاي ديجيتال نياز به منابعي داريد که بتوانيد اطلاعات و وضعيت بازار ارزهاي ديجيتال، همچنين اطلاعات و مشخصات پروژه‌هاي ارزديجيتال، آدرس‌ها، قيمت لحظه‌اي، مارکت‌هاي ليست شده، کيف پول‌هاي قابل استفاده براي رمزارز، وضعيت مارکت، سابقه خريد و فروش و موارد ديگر را به دست بياوريد. براي اين منظور ما از چند ابزار مهم و کاربردي استفاده مي‌کنيم. برخي از اين منابع و ابزارها شامل موارد زير مي‌شوند.

  1. کوين مارکت کپ (CoinmarketCap): وب سايت کوين مارکت کپ Coinmarketcap يکي از پرکاربرد‌ترين و بهترين وب‌سايت‌ها در زمينه رمزارزها است. شما در اين وب سايت مي‌توانيد تمامي اطلاعاتي که براي رصد بازار لازم داريد را به دست بياوريد. در کوين‌مارکت‌کپ مي‌توان اطلاعات مربوط به حجم بازار، رتبه بندي بر اساس معيارهاي مختلف، تغييرات قيمت، تاريخچه معاملات ارزهاي ديجيتال و همچنين مشخصات و اطلاعات کامل ارزهاي ديجيتال مختلف را مشاهده کنيد.(براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله آموزش کوين‌مارکت‌کپ را بررسي کنيد)
  2. کوين جکو (Coingecko): وب سايت کوين جکو Coingecko نيز مانند وب سايت کوين مارکت کپ، اطلاعات لازم در مورد بازار ارزهاي ديجيتال را در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين وب سايت هم ابزار و منبعي مفيد براي بررسي کامل بازار(مانند حجم‌معاملات،‌ بررسي پروژه‌ها، صرافي‌ها و ارزهاي ديجيتال مختلف است. (براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله آموزش کوين‌جکو را بررسي کنيد)
  3. دکس تولز (Dextools): دکس تولز ابزار کاملا حرفه‌اي براي بررسي معاملات ارزهاي ديجيتال بر روي شبکه‌هاي هوشمند اتريوم، بايننس، پاليگان، آوالانچ و … که بر روي صرافي‌هاي غير متمرکز انجام مي‌شود، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دکس تولز ابزاري براي بررسي ارزهاي ديجيتال با امکان توکن‌ها است. ( براي آشنايي و بررسي اين سايت مقاله بررسي و آموزش دکس تولز را مطالعه کنيد)
  4. پوکوين (Poocoin): وب سايت پوکوين ابزاري مفيد براي بررسي کامل و تجزيه تحليل توکن‌هاي شبکه بايننس اسمارت چين (BSC) است، که امکانات بسيارخوبي را براي بررسي معاملات و توکن‌هاي ايجاد شده بر روي اين شبکه است. (آموزش اين سايت در مقاله بررسي و آموزش پوکوين‌ ارائه شده است)

 

 

 

امنيت در بازار رمزارزها

بازار ارزديجيتال يک بازار نوپا بر پايه تکنولوژي روز است و همانطور که قبل‌تر گفته شد روش‌هايي زيادي براي کسب درآمد و سرمايه‌گذاري در اين بازار وجود دارد. شرايط و پتانسيل‌هاي موجود در اين حوزه باعث شده توجه بسياري از افراد سودجو را براي کلاهبرداري از تازه واردان و افراد ناآگاه به اين بازار، به خود جلب کند. نکاتي وجود دارد که توجه به آن‌ها مي‌تواند از امنيت فعاليت‌هاي شما را تا حد زيادي افزايش دهد.

  1. خريد و فروش ارزهاي ديجيتال: براي خريد و فروش ارزهاي ديجيتال حتما از پلتفرم‌هاي معتبر مثل صرافي‌هاي معروف ايراني يا صرافي‌هاي بين المللي استفاده کنيد و از خريد و فروش مستقيم ارزديجيتال با اشخاص حقيقي مخصوصا در شبکه‌هاي اجتماعي خودداري کنيد.
  2. نگهداري ارزهاي ديجيتال: براي نگهداري ارزديجيتال از کيف‌پول خود استفاده کنيد و بهتر است از نگهداري اصل دارايي خود در صرافي‌هاي ايراني يا خارجي خودداري کنيد.
  3. کيف پول الکترونيکي: از کليد خصوصي (Private Key) کيف پول خود محافظت کامل را به عمل بياوريد، بهتر هست کلمات دسترسي به کيف پول ارزديجيتال خود را روي کاغذ و در يک جاي امن نگهداري کنيد و از ذخيره کردن آن در ايميل، حساب تلگرام يا به هر صورت آنلاين خود داري کنيد. کلمات دسترسي (Private Key) را هيچ گاه و به هيچ عنوان در اختيار کسي قرار ندهيد.
  4. شرکت در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري هايپ: پيشنهاد مي‌شود در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري با پلن‌هاي سوددهي بالا و بي منطق خودداري کنيد. همه پروژه‌هايي که اعلام سوددهي بالا با سرمايه‌گذاري شما مي‌کنند، در نهايت به کلاهبرداري ختم مي‌شود.
  5. خريد و فروش شت‌کوين‌ها: درصد زيادي از شت‌کوين‌هاي ايجاد شده بيشتر جنبه‌ي کلاهبرداري دارند يا تيم و برنامه‌ي قوي براي آينده ندارند، بنابراين به راحتي مي‌تواند محلي براي سوختن سرمايه شما باشد. پس بهتر است زماني وارد بازار شت کوين‌ها شويد که يا دانش کافي داشته باشيد يا راهنماي قوي و کاربلدي درکنار خود داشته باشيد.
  6. شرکت در گروه‌‌هاي پامپ PUMP: گروه‌هاي PUMP در تلگرام و ديگر شبکه‌اي اجتماعي وجود دارند که با جذب اعضا و سرمايه در يک ساعت مشخص و در مدت زمان کوتاهي، قيمت يک ارزديجيتال (معمولا شت کوين) را بالا مي‌برند. دقت داشته باشيد 99 درصد اين گروه‌ها کلاهبرداري هستند و فقط در حال سرقت دارايي افراد و جذب سرمايه براي خود هستند.

اينها برخي از موارد امنيتي هستند که براي فعاليت در بازار ارزديجيتال براي حفظ دارايي و زمان خود بايد مد نظر داشته باشيد. براي کسب اطلاعات تکميلي مي‌توانيد مقاله نکات امنيتي فعاليت در بازار ارزهاي ديجيتال را مطالعه کنيد.

 


:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

نگهداري ارزهاي ديجيتال به شکل امن و بدون نگراني از چالش‌هاي اوليه کاربران ارزهاي ديجيتال است. 

خطر سرقت و از دست رفتن اطلاعات حساب، مهمترين خطراتي هستند که در نگهداري ارزهاي ديجيتال وجود دارد به همين دليل ساخت کيف پول ارز ديجيتال اولين گامي است که شما بايد در هنگام ورود به اين دنيا انجام دهيد.

حتي اگر شما فقط به فکر معامله استيبل کوين‌هاي با پشتوانه دلار باشيد، ساخت کيف پول تتر نيز ضروري است چرا که ذخيره دارايي‌ها در صرافي‌هاي متمرکز باعث به خطر افتادن دارايي‌هاي‌تان خواهد شد.

ولت‌ها يا کيف‌ پول‌هاي زيادي وجود دارد، از جمله کيف‌ پول‌هاي آنلاين، آفلاين و سخت‌افزاري که هرکدام مزايا و معايب خاص خود را دارند.

اگر فکر مي‌کنيد ساخت کيف پول را مي‌توان به بعدا موکول کرد لازم است يادآوري کنيم مهم نيست دارايي‌هاي شما در کدام صرافي متمرکز قرار داشته باشد، زماني که آن را از دست بدهيد ديگر راه برگشتي نيست. 

حتي در بين صرافي‌هاي ايراني نيز نمونه‌هايي از سرقت دارايي‌ها و برنگرداندن آن وجود دارد که اين موضوع براهميت ساختن کيف پول مي‌افزايد.

بارها اتفاق افتاده که قصد داشته باشيد يک ارز که فکر مي‌کنيد آينده خوبي دارد را خريداري کنيد ولي نمي‌دانيد چطور آنرا با امنيت نگه داريد.

همچنين اگر شما داراي چندين ارز هستيد حتما با معضل داشتن چندين کيف پول مواجه شده‌ايد (زيرا هر ارز کيف پول مجزاي خود را دارد و براي هر ارز بايد کلي مراحل طي کنيد و آنرا امن کنيد)

در اين مطلب از سايت بورسينس قصد داريم يک کيف پول آنلاين معرفي کنيم که با آن مي‌توانيد ارزهاي زيادي را بصورت يکجا داشته باشيد و از زحمت ايجاد کيف پول براي هر ارز خلاص شويد.

اگر از طرفداران پر و پا قرص بيت کوين هستيد، تا انتهاي اين مقاله به ساخت کيف پول بيت کوين نيز خواهيم پرداخت.

 

 

ساخت کيف پول ارز ديجيتال، گامي ساده اما مهم با آموزش ارز ديجيتال

 

آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال اهميت زيادي دارد اما وقتي صحبت از ذخيره دارايي‌ها در يک کيف پول امن مي‌شود، منظور هر کيف پولي نيست.

 

در مقالات مربوط به کيف پول‌ها در بورسينس ما به دفعات به نوع حضانتي (Custodial) و غيرحضانتي (non-Custodial) آن‌ها اشاره کرده‌ايم.

 

نحوه ساخت کيف پول ارز ديجيتال حضانتي و غيرحضانتي تفاوت‌هاي زيادي دارد.

ممکن است يک وبسايت ارز ديجيتال که حتي امکان معامله دارايي‌ها در آن وجود نداشته باشد، ولي امکان ذخيره دارايي‌ها را با استفاده از يک حساب کاربري در اختيار‌تان قرار دهد.

ذخيره دارايي‌ها در چنين حساب‌هايي شايد به نظر جذاب باشد اما بايد بدانيد خطرات ساخت کيف پول ارز ديجيتال حضانتي بسيار بالاست.

در کيف پول‌هاي حضانتي شما هيچ کنترلي بر روي دارايي‌هاي خود نداريد و عبارت بازيابي (Seed Phrase) و کليد خصوصي کيف پول کاملا در اختيار واسط مورد نظر قرار دارد.

اين واسط مي‌تواند يک صرافي متمرکز يا سايت مرتبط با ذخيره ارزهاي ديجيتال باشد. 

متاسفانه بسياري از کاربران به دليل سهولت ذخيره دارايي‌ها در کيف پول‌هاي حضانتي مانند آن‌چه در صرافي‌هاي متمرکز وجود دارد، کمتر به سمت استفاده از کيف پول‌هاي ايمن غيرحضانتي تمايل پيدا مي‌کنند که اين موضوع مي‌تواند باعث به خطر افتادن دارايي‌هاي‌شان شود.

روش ساخت کيف پول ارز ديجيتال غيرحضانتي شامل چند گام ساده است اما حفظ عبارت بازيابي مسئوليت سنگيني بر دوش شما تحميل مي‌کند که بايد به خوبي به همه نکات امنيتي آن توجه کنيد. 

در ادامه به معرفي انواع ولت‌هاي غيرحضانتي و آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال خواهيم پرداخت:

 

1. کيف پول کوينومي (Coinomi)

کيف پول coinomi بيش از 200 ارز ديجيتال شامل بيت‌کوين، بيت‌کوين‌کش، لايت‌کوين و اتريوم کلاسيک و همه توکن‌هاي شبکه اتريوم (توکن‌هاي ERC20) و بسياري ديگر از ارزهاي ديجيتال را پشتيباني مي‌کند.

ليست همه ارزهايي که در اين کيف پول مي‌توانيد نگهداري کنيد را در اينجا ببينيد.

با وجوديکه نظرات منفي زيادي در مورد اين کيف پول در گوگل‌پلي درج شده است ولي مي‌توان از اين کيف براي نگهداري مبالغ کوچک استفاده کنيد.

کيف پول Coinomi تا همين اواخر متن‌باز بود ولي به دليل اينکه برخي از هکرها قصد دستکاري در کدهاي اين کيف پول، از حالت متن‌باز خارج شد.

 

اين کيف پول رابط کاربري بسيار ساده و خوبي دارد و کار ارسال و دريافت ارز از بلاک‌چين‌ها مختلف را راحت کرده است.

 

مزاياي ساخت کيف پول ديجيتال کوينومي

  • پشتيباني از سيستم عامل اندرويد، Ios و پلتفرم دسکتاپ
  • صرافي داخلي تبديل ارز ديجيتال
  • سهولت استفاده
  • غيرحضانتي(Non-custodial)
  • امکان ذخيره توکن‌هاي NFT بستر اتريوم
  • پشتيباني از مشتريان 7/24
  • امنيت کافي
  • پشتيباني از Web3
  • پشتيباني از چندين زنجيره 
  • پشتيباني از ديفاي
  • استيک ارزهاي ديجيتال و کسب درآمد
  • تست شده: بله

معايب کوينومي

 

  • عدم امکان ذخيره سرد
  • متن بسته

 

آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال کوينومي

کيف پول ارزهاي ديجيتال را به خاطر اهميتي که در حفظ و نگهداري ارز دارند فقط از منابع معتبر مانند اپ‌استور، گوگل‌پلي و يا سايت اصلي سازنده والت دانلود و نصب کنيد.

استفاده از کيف پول coinomi بسيار ساده است.

پس از نصب اپليکيشن ولت کوينومي روي گوشي موبايل‌تان، با سه تب receive و balance و send روبرو مي‌شويد.

  • تب send: براي ارسال ارز به ساير آدرس‌هاست، کافيست آدرس گيرنده و مبلغ ارسالي را وارد کرده و دکمه send را بزنيد.
  • تب receive: آدرس کيف پول شما را نمايش مي‌دهد. مي‌توانيد آدرس نمايش داده شده را کپي کنيد و براي دريافت ارز ديجيتال، به ديگران بفرستيد.
  • تب balance: موجودي ارز مورد نظر را به همراه معادل دلاري يا يورو آن نمايش مي‌دهد.

نکته قابل توجه در مورد اين کيف پول، اين است که خودتان بايد ارزهايي که مايليد از آنها استفاده کنيد را به منو اضافه کنيد.

براي اينکار روي علامت سه خط سمت چپ بالاي کيف بزنيد، سپس با کليک روي coins+ يا tokens+ مي‌توانيد ارز يا توکن را به منو اضافه کنيد.

پس از اضافه شدن هر ارز به منو، براي ارسال، دريافت يا مشاهده موجودي آن ارز بايد همان ارز را از منو انتخاب کنيد. براي اضافه کردن هر ارز نيز از شما رمز عبوري که در ابتداي ايجاد والت، وارد کرده‌ايد خواسته مي‌شود.

 

2. کيف پول دسکتاپ و موبايلي Atomic wallet

اين کيف پول هم رابط کاربري بسيار زيبا و حرفه‌اي را براي کاربرانش فراهم کرده است.

 

Atomic wallet علاوه بر قابليت نصب روي دسکتاپ  براي موبايل‌هاي اندرويد و IOS نيز در دسترس است.

 

ساخت کيف پول ارز ديجيتال اتميک در ميان کيف پول‌هاي چند سکويي (چندپلتفرمي) محبوبيت زيادي دارد. شما مي‌توانيد با ساخت کيف پول ديجيتال در چندين دستگاه با سيستم عامل‌هاي مختلف از آن استفاده کنيد.

مانند بسياري از کيف پول‌هاي کريپتو رايگان، امکان خريد و فروش ارزهاي ديجيتال نيز در آن‌ها وجود دارد. البته کارمزد معامله در اين کيف پول مانند ساير کيف پول‌هاي چند دارايي، کمي بالاتر از صرافي‌ها است.

اين کيف پول صدها ارز و توکن ارز ديجيتال را پشتيباني مي‌کند، ارزهايي شامل:

Salt, OmiseGo, Litecoin, Golem, Gnosis, FunFair, Ethereum, ETH Classic, EOS, District0x, Decerd, Dash, Civic, Bitcoin, Bat, Augur, Aragon

مزاياي ساخت کيف پول ارز ديجيتال اتميک

  • پشتيباني از سيستم‌ عامل‌هاي اندرويد، Ios، ويندوز، لينوکس و Mac
  • امکان تبديل ارزهاي ديجيتال
  • سهولت استفاده
  • کيف پول غيرحضانتي
  • تست شده: بله
  • استيک ارزهاي ديجيتال و کسب درآمد
  • پشتيباني از توکن‌هاي NFT در چندين زنجيره محبوب از جمله اتريوم، BSC، پاليگان، سولانا و آوالانچ
  • پشتيباني از مشتريان 7/24

معايب اتميک

  • عدم پشتيباني از ديفاي
  • عدم پشتيباني از Web3
  • متن بسته
  • عدم پشتيباني از همه توکن‌هاي ارز ديجيتال بر بستر زنجيره‌هاي تحت پوشش

 

3. کيف پول Trust wallet

ساخت کيف پول تراست والت يکي از گزينه‌هاي محبوب براي دسترسي به دنياي نامحدود ديفاي و اپليکيشن‌هاي غيرمتمرکز است.

در واقع با اپليکيشن تراست والت دسترسي شما به دنياي ارزهاي ديجيتال به راحتي و با اطمينان خواهد بود.

 

کيف پول تراست والت نسخه پلاگين مرورگر کروم خود را منتشر کرده است که به کمک آن مي‌توانيد در پلتفرم دسکتاپ با اپليکيشن‌هاي غيرمتمرکز تعامل برقرار کنيد.

 

 

آموزش ساخت کيف پول تراست ولت شامل چند گام ساده است به همين دليل کاربران بسياري از اين اپليکيشن استفاده مي‌کنند. 

 


:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

آموزش تريد ارز دیجیتال

دوره سوپر تريدر، به عنوان يک دوره فوق‌العاده و عجيب، شما را از صفر تا تسلط کامل بر بازارهاي مالي و آموزش تريد هدايت مي‌کند. اين دوره که به مدت چهار ترم طي مي‌شود، به شما آموزش مي‌دهد که چطور از بازارهاي مالي سود دلاري کسب کنيد. با شرکت در اين دوره، به شيوه‌اي ساده و قابل فهم، مي‌توانيد تجربه‌ي بي‌نظيري در حوزه تريد و کسب درآمد دلاري از طريق ارزهاي ديجيتال پيدا کنيد. اگر قصد داريد تا به يک تريدر کريپتوکارنسي تبديل شويد، پيشنهاد مي‌شود تا اين مقاله را به طور کامل مطالعه کنيد. پس از مطالعه اين مقاله، خواهيد دانست که در دوره سوپر تريدر قرار است چه چيزهايي ياد بگيريد و اينکه چطور مي‌توان درآمد دلاري داشت. با ما همراه باشيد.

  

دوره آموزش تريد ارز ديجيتال

در دوره سوپر تريدر، شما کريپتوکارنسي را از صفر ياد خواهيد گرفت. در ترم اول اين دوره، شما با دنياي رمزارزها آشنا مي‌شويد. شما به نحوه تبديل تومان به ارزهاي ديجيتال و انتخاب کيف پول مناسب براي ذخيره‌سازي ارزهاي ديجيتال آشنا مي‌شويد. همچنين، روش‌هاي تبديل ارز به تومان را نيز خواهيد آموخت.

آشنايي با دنياي رمزارزها و نحوه کار با صرافي

در ترم دوم دوره سوپر تريدر، شما با تحليل پرايس اکشن به سبک دکتر پاشا، که شامل تکنيک‌هاي مختلفي است، آشنا مي‌شويد. از جزئيات کوچک‌ترين تکنيک‌ها تا ترکيب انديکاتورها و اسيب‌سنج‌ها با روند و چارت‌ها، همه‌ي اين مفاهيم به شما آموزش داده مي‌شوند.

تحليل ارز ديجيتال و بازارهاي مالي به سبک سامان کريمي شاد

دوره سوپر تريدر با استفاده از رويکرد و سبک تحليلي منحصر به فرد دکتر پاشا، يک دوره ي آموزشي فوق‌العاده است که به شما کمک مي‌کند تا به صورت حرفه‌اي در تحليل ارزهاي ديجيتال و بازارهاي مالي عمل کنيد. اين دوره جامع، شما را از مباحث ابتدايي تا تکنيک‌ها و راهکارهاي پيشرفته تريد در بازار ارزهاي ديجيتال هدايت مي‌کند.

آموزش کريپتو از صفر

يکي از اصلي‌ترين بخش‌هاي اين دوره، آموزش تحليل ارزهاي ديجيتال و بازارهاي مالي به سبک دکتر پاشا است. با استفاده از اين روش تحليلي منحصر به فرد، شما با مهمترين روش‌ها و تکنيک‌هاي تحليل پرايس اکشن آشنا مي‌شويد. از جزئيات تکنيک‌هاي پايه‌اي تا ترکيب انديکاتورها و الگوريتم‌هاي پيچيده تريد، همه اين موارد به شيوه‌اي ساده و قابل فهم به شما آموزش داده مي‌شود.

 

آموزش تريد اسپات

در دوره سوپر تريدر، شما با آموزش تريد اسپات آشنا مي‌شويد. تريد اسپات به شما اجازه مي‌دهد ارزهاي ديجيتال را به صورت مستقيم و در زمان واقعي خريداري و فروش کنيد. اين آموزش شامل نکات و راهنمايي‌هاي عملي براي تريد اسپات، استفاده از صرافي‌ها و بخش‌هاي مختلف کاربردي آن مي‌شود. همچنين، شما با تمرين خريد و فروش در بازار ارزهاي ديجيتال در چارچوب اين دوره آشنا مي‌شويد.

همه چيز درباره اسپات تريدينگ

آموزش تريد فيوچرز

بخش ديگري از دوره سوپر تريدر، آموزش تريد ارز ديجيتال از نوع فيوچرز است. در اين بخش، شما با روش‌ها، تکنيک‌ها و راهکارهاي تريد فيوچرز آشنا مي‌شويد. تريد فيوچرز امکان خريد و فروش ارزهاي ديجيتال در قراردادهاي آتي (فيوچرز) را فراهم مي‌کند. در اين بخش، به صورت جزئي و عملي نکات و تکنيک‌هاي مربوط به تريد فيوچرز به شما آموزش داده مي‌شود.

آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال و آموزش ترید ارز دیجیتال

بخش آخر اين دوره، به آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال – آموزش تريد ارز ديجيتال اختصاص دارد. شما با مفاهيم و تکنيک‌هاي مربوط به خريد و فروش ارزهاي ديجيتال، از جمله راهنمايي‌هاي عملي درباره‌ي موقعيت‌هاي خريد و فروش، مديريت ريسک و تحليل بازار آشنا مي‌شويد. اين آموزش شما را به يک تاجر حرفه‌اي در بازار ارزهاي ديجيتال تبديل مي‌کند.

با شرکت در دوره سوپر تريدر و بهره‌برداري از تمامي آموزش‌هاي فوق، شما توانسته‌ايد مهارت‌هاي تريد در بازارهاي مالي و ارزهاي ديجيتال را به صورت حرفه‌اي به دست آوريد. با تسلط به روش‌هاي تحليلي دکتر پاشا، تريد اسپات و تريد فيوچرز، و همچنين تکنيک‌هاي خريد و فروش ارزهاي ديجيتال، شما قادر خواهيد بود به طور مستقل و با اطمينان در بازارهاي مالي فعاليت کنيد و درآمد دلاري قابل توجهي را از طريق تريد ارزهاي ديجيتال به دست آوريد.

 

لزوم يادگيري ارزهاي ديجيتال جهت کسب درآمد دلاري

در دوره سوپر تريدر، به طور کامل با مباحث ارز ديجيتال آشنا خواهيد شد. در دنياي امروز، بازار ارزهاي ديجيتال به عنوان يک فرصت بسيار مهم و جذاب براي کسب درآمد دلاري شناخته مي‌شود. در ادامه به برخي از دلايل و لزوم‌هاي يادگيري ارزهاي ديجيتال جهت کسب درآمد دلاري مي‌پردازيم:

1. رشد و پتانسيل: بازار ارزهاي ديجيتال به سرعت در حال رشد است و پتانسيل بالايي براي کسب سود دلاري فراهم مي‌کند. شما نيز مي‌توانيد از اين بازار سود کسب کنيد. ارزهاي ديجيتال مانند بيتکوين، اتريوم و ديگر ارزها با رشد قابل توجهي در سال‌هاي اخير مواجه بوده‌اند و ممکن است در آينده نيز رشد خود را ادامه دهند.

2. دسترسي آسان: بازار ارزهاي ديجيتال با استفاده از فناوري بلاکچين و اينترنت، دسترسي آساني را به همه افراد در سراسر جهان فراهم کرده است. هر فردي با اتصال به اينترنت و داشتن يک کيف پول ديجيتال مي‌تواند در بازار ارزهاي ديجيتال فعاليت کرده و درآمد دلاري را به دست آورد.

3. تنوع سرمايه‌گذاري: بازار ارزهاي ديجيتال تنوع بالايي در ارزها و پروژه‌هاي مختلف دارد. اين ارزها از نظر تکنولوژي، محدوده کاربرد و ميزان ريسک متفاوتي دارند. اين تنوع به شما امکان مي‌دهد سرمايه‌گذاري خود را بر اساس استراتژي‌هاي مختلف تنظيم کرده و از ريسک و سود مطلوب خود بهره‌برداري کنيد.

4. معامله در زمان واقعي: بازار ارزهاي ديجيتال 24 ساعته و در طول هفته فعال است. اين به شما امکان مي‌دهد در هر زماني که برايتان مناسب است، معاملات خود را انجام داده و به سرعت به سود دلاري دست پيدا کنيد.

 

نتيجه

با توجه به لزوم و اهميت يادگيري ارزهاي ديجيتال جهت کسب درآمد دلاري، دوره‌هاي آموزشي مانند دوره سوپر تريدر با استفاده از روش‌ها و تکنيک‌هاي حرفه‌اي، شما را به يک تاجر ماهر در بازار ارزهاي ديجيتال تبديل مي‌کنند. با يادگيري تحليل ارزها، تريد اسپات، تريد فيوچرز و مهارت‌هاي خريد و فروش ارزهاي ديجيتال، شما مي‌توانيد به طور مستقل در اين بازار فعاليت کنيد و به درآمد دلاري قابل توجهي دست يابيد. بنابراين، يادگيري ارزهاي ديجيتال و شرکت در دوره‌هاي آموزشي مرتبط با آن، براي هر کسي که به کسب درآمد دلاري از طريق فعاليت در بازارهاي مالي علاقه‌مند است، بسيار مفيد و ضروري است.

 


:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اين روزها تنور ارزهاي ديجيتال، داغِ داغ است. افراد زيادي به دنبال سرمايه گذاري در ارز ديجيتال هستند. هر کس از هر کجاي دنيا مي‌تواند با قبول ريسک سرمايه گذاري، بخشي از دارايي خود را وارد بازار ارزهاي ديجيتال کرده و به معامله مشغول شود. ارزهاي ديجيتال يک کلاس دارايي جديد و هيجان‌انگيز را به وجود آورده‌اند. اما اين بدان معنا نيست که راه ما از آموزش و تحليل جدا شده است. در واقع، بايد براي ورود، ماندگاري و درک سازوکار اين سيستم، آستين‌ها را بالا بزنيم و با کمک تحقيق و استفاده از منابع موجود در مسير آموزش ارز ديجيتال قدم برداريم. در اين قسمت از خانه سرمايه، نگاهي گسترده به اصلي‌ترين مفهوم‌هاي ارزهاي ديجيتال مي‌اندازيم. اگر قصد ورود به بازار رمز ارزها را داريد، اين مقاله را از دست ندهيد.

آموزش ارز ديجيتال

مانند هر روش آموزشي ديگر، لازم است معرفي و آموزش ارز ديجيتال را با توضيح مفاهيم اوليه آن شروع ‌کنيم:

ارز ديجيتال چيست؟

ارز ديجيتال پول مجازي، رمزنگاري‌شده، غيرمتمرکز و مبتني بر فناوري بلاک چين است. يکي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي رمز ارزها اين است که توسط هيچ مرجع مرکزي صادر نشده و دولت‌ها در مديريت و حفظ آن‌ها دخالتي ندارد.

ممکن است با محبوب‌ترين کوين‌ها، يعني بيت کوين و اتريوم آشنا باشيد، اما جالب است بدانيد که امروزه بيش از 5000 رمز ارز مختلف در گردش هستند.

بسياري از افراد همانند ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري (بورس، فلزات گران‌بها و…)، ارزهاي ديجيتال را راهي کوتاه براي رسيدن به سودهاي کلان مي‌دانند. بااين‌حال، بد نيست بدانيد ارزهاي رمزنگاري‌شده مبتني بر سيستمي هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌صورت آنلاين فراهم است، بنابراين مي‌توانيد براي خريد کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

ارزهاي رمزنگاري ‌شده بر پايه سيستمي هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌ صورت آنلاين فراهم شده است. بنابراين مي‌توانيد حتي براي خريد کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

گذشته از اين، تمام معاملات رمز ارزها توسط قدرت محاسباتي بسيار بالا تاييد مي‌شود و نسبت به ساير روش‌هاي سنتي، هزينه معاملاتي در آن بسيار کم است.

معرفي بيت کوين

«بيت کوين» که به آن «BTC» نيز گفته مي‌شود، اولين پروژه موفق ارز ديجيتال است که در ژانويه 2009 ايجاد شد. ايده اصلي اين رمز ارز در وايت پيپر بيت کوين توسط فرد يا گروهي ناشناس به نام «ساتوشي ناکاموتو» ارائه شد. بيت کوين يک فناوري متن‌باز (Open Source) است؛ يعني هيچ فردي مالک يا کنترل‌کننده آن نيست. بنابراين، کد منبع آن در اختيار همه مردم جهان قرار گرفته است و هر کسي مي‌تواند آن را بررسي و ويرايش کرده و در بهبود و توسعه آن شرکت کند.

بيت کوين نه ‌تنها اولين ارز ديجيتال است، بلکه به ‌عنوان محبوب‌ترين و با ارزش‌ترين آن‌ها نيز شناخته مي‌شود. تا تاريخ 1 مارس 2021 بيش از 6/18 ميليون بيت کوين در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 ميليارد دلار برآورد شده است.

در معاملات اين رمز ارز از فناوري همتا به همتا استفاده مي‌شود؛ يعني زماني که دو نفر با يکديگر معامله مي‌کند، هيچ بانک يا مرکزي به‌عنوان واسط و يا شخص ثالث ميان آن‌ها وجود ندارد.

بيت کوين نه‌تنها اولين ارز ديجيتال است، بلکه به‌عنوان محبوب‌ترين و باارزش‌ترين آن‌ها نيز شناخته مي‌شود. تا تاريخ 1 مارس 2021 بيش از 6/18 ميليون بيت کوين در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 ميليارد دلار برآورد شده است.

آلت کوين چيست؟

پس از موفقيت بيت کوين؛ ارزهاي ديجيتال ديگر باهدف رقابت با آن طراحي و وارد بازار شدند. به ساير ارزهاي ديجيتال آلت کوين گفته مي‌شود.AltCoin در لغت از دو کلمه Alternative و Coin تشکيل‌شده و به معناي سکه جايگزين است. برخي از آلت کوين‌ها عبارت‌اند از: Ethereum، Peercoin، Litecoin، Cardano و EOS.

با وجود ويژگي‌هاي مشترکي که ميان آلت کوين‌ها و بيت کوين ديده مي‌شود در برخي جنبه‌ها با يکديگر متفاوت هستند. مثلا عده‌اي از آلت کوين براي توليد «بلاک» يا «اعتبار سنجي از سازوکار اجماع متفاوتي نسبت به بيت کوين» استفاده مي‌کنند. اين رمز ارزها با ارائه قابليت‌هاي جديد و اضافه مانند «قراردادهاي هوشمند» و «نوسانات قيمت» سعي دارند با بيت کوين رقابت کنند.

از آنجايي ‌که آلت کوين‌ها برگرفته از بيت کوين هستند، قيمت آن‌ها نيز از بيت کوين پيروي مي‌کند. با اين‌ حال، کارشناسان فکر مي‌کنند که با بلوغ اکوسيستم‌هاي سرمايه‌گذاري ارزهاي ديجيتال و توسعه بازارهاي جديد در آينده، حرکت قيمت آلت کوين‌ها مستقل از سيگنال‌هاي معاملات بيت کوين خواهد شد.

در حال حاضر ارزش کل ارزهاي ديجيتال حدود 5/1 تريليون دلار است و بيت کوين 60% از ارزش کل بازار را در اختيار دارد.

 

بلاک چين و فناوري به‌کار رفته در آن

بلاک چين به معناي زنجيره‌اي از بلاک‌ها است. اطلاعات در بلاک‌هاي مجزايي ذخيره‌شده و پس از پر شدن، به زنجيره بلاک‌هاي قبلي اضافه و متصل مي‌شود. به‌اين‌ترتيب اطلاعات به ترتيب زماني به يکديگر متصل مي‌شوند. درواقع مي‌توان گفت بلاک چين نوع خاصي از پايگاه داده‌ است و تفاوت اصلي آن با يک پايگاه داده معمولي نحوه ذخيره اطلاعات در آن است.

جالب اينجا است که مي‌توان اطلاعات مختلفي را در بلاک چين ذخيره کرد؛ اما تاکنون رايج‌ترين کاربرد آن، استفاده به‌ عنوان دفتر معاملات بوده است. بلاک چين از متدهاي سازمان ‌يافته‌اي براي اطمينان از يکپارچگي داده‌هاي معاملاتي استفاده مي‌کند و از بخش‌هاي اساسي بسياري از رمز ارزها است.

در بيشتر ارزهاي ديجيتال از بلاک چين به‌ صورت غيرمتمرکز استفاده مي‌شود. بنابراين، داده‌هاي وارد شده – يعني همان اطلاعات تراکنش‌ها – در اين نوع بلاک چين‌ها‌ غير قابل ‌حذف و ويرايش هستند. در واقع، همه اطلاعات يا معاملات، به‌ صورت دائمي در آنها ثبت مي‌شود و براي همه افراد، قابل ‌مشاهده هستند.

برخي از کارشناسان باور دارند که بلاک چين و فناوري‌هاي مرتبط با آن باعث اختلال در بسياري از صنايع مثلا امور مالي و حقوقي خواهند شد.

منظور از ماينينگ ارزهاي ديجيتال چيست؟

همان‌طور که تا به اينجا مشخص شد ارزهاي رمزنگاري‌شده پول‌هاي ديجيتالي هستند که مانند ساير ارزهاي سنتي (ارز فيات) توسط بانک‌هاي مرکزي کشورها چاپ نمي‌شوند. تنها راه ايجاد سکه‌هاي بيشتر و جديد استخراج يا ماينينگ آن‌ها است.

هر بار که رمز ارزي خريدوفروش مي‌شود، اطلاعات مربوط به معامله در بلاک چين ذخيره مي‌گردد. بنابراين سابقه همه تراکنش‌ها در بلاک چين وجود دارد؛ اما براي آنکه تراکنش‌ها و معاملات انجام ‌شده معتبر باشند، بايد درستي آن‌ها توسط کاربران ديگر شبکه – يعني همان ماينرها – تاييد شود. فرايند تاييد تراکنش‌ها از هزينه‌هاي اضافي جلوگيري مي‌کند و باعث يکپارچگي شبکه مي‌شود.

ماينينگ رمز ارز، فرايندي است که در آن پس از تاييد تراکنش‌ها و انجام محاسبات رياضي (هش) از طريق رمز ارز بومي بلاک چين، به ماينرها پاداش داده مي‌شود.

در برخي موارد تعداد کل ارزهاي ديجيتال يک بلاک چين محدود است و همين موضوع باعث حفظ و افزايش ارزش رمز ارزها مي‌شود. مثلا تعداد کل بيت کوين‌هاي بلاکچين بيت کوين، 21 ميليون BTC بوده و تاکنون نزديک به 19 ميليون آن استخراج ‌شده است.

 

مبادلات و امنيت ارزهاي ديجيتال

براي خريد، فروش و مبادله ارزهاي ديجيتال لازم است در کنار آموزش ارز ديجيتال و يادگيري نحوه کارکرد آن‌ها از روش‌هاي ذخيره‌سازي و مبادلات آن نيز اطلاعاتي داشته باشيد. در ادامه به اين موارد مي‌پردازيم:

کيف پول چيست؟ چگونه بايد از آن استفاده کرد؟

کيف پول ارزهاي ديجيتال، راهي براي ذخيره و بازيابي رمز ارزها است. شايد شيوه ذخيره رمز ارز در کيف پول را مانند ذخيره‌سازي فولدرهاي موجود در کامپيوتر تصور کنيد؛ اما در حقيقت، اطلاعات ذخيره ‌شده در کيف پول به محل رمز ارز شما در بلاک چين اشاره دارد.

کيف پول ديجيتالي مي‌تواند يک دستگاه فيزيکي، نرم‌افزار، اپليکيشن، وب‌سايت آنلاين يا همان سرويس ارائه ‌شده توسط صرافي‌هاي مبتني بر رمز ارز باشد.

انواع کيف پول ديجيتالي و آموزش ساخت کيف پول ارز ديجيتال

  1.  کيف پول گرم:

مانند ساير نرم‌افزارهاي موبايل و کامپيوتر قابل دانلود بوده و مستقيم به اينترنت متصل مي‌شود.

مزاياي کيف پول گرم:

    • کيف پول گرم رايگان است و براي انجام معاملات روزانه گزينه مناسبي است.
    • معايب: به دليل اتصال مستقيم با اينترنت درخطر حمله سايبري و هکرها قرار دارد.
    • انواع: کيف پول دسکتاپ، موبايل و وب (صرافي‌ها).
    • مثال: کيف پول موبايلي:Trust wallet، Bitcoin Wallet، GreenAddress، Atomic Wallet، BitPay
    • کيف پول دسکتاپ: Atomic wallet، Bitcoin Core، BitPay، Electrum و Exodus
    • کيف پول وب‌سايت (صرافي): Coinbase، Binance و…
  1. کيف پول سرد:

کيف پول سرد يک وسيله کوچک، قابل‌حمل و شبيه به USB است. شما مي‌توانيد ارزهاي ديجيتال خود را در آن بارگيري و حمل کنيد.

مزاياي کيف پول سرد:

  • بهترين گزينه براي ذخيره طولاني‌مدت دارايي‌هاي ارزهاي ديجيتال است، چراکه دارايي‌ها به‌صورت آفلاين ذخيره‌شده و خطر هک وجود ندارد.
  • معايب: کيف پول سرد قيمت نسبتاً بالايي دارد. امکان مفقود شدن آن نيز وجود دارد.
  • مثال: شرکت Trezor باقيمت 60 تا 200 دلار و شرکت Ledger با حدود قيمت 60 تا 120 دلار.

 

نحوه استفاده از کيف پول ديجيتالي

کيف پول ارز ديجيتال با ذخيره کليدهاي خصوصي و عمومي امکان خريد ارزهاي ديجيتال را براي معامله‌گر فراهم مي‌کند. شما با کليد خصوصي کيف پول مي‌توانيد به‌ حساب خود دسترسي پيدا کرده و معامله کنيد يا اينکه رمز ارزهاي خود را به يک نوع رمز ارز ديگر يا ارز فيات تبديل کنيد.

زماني که مي‌خواهيد رمز ارزي را خريداري يا به هر نحوي دريافت کنيد بايد ابتدا آدرس منحصر به‌ فرد ترکيبي از حروف انگليسي (بزرگ و کوچک) و اعداد صادر شده توسط کيف پول را به فرد فرستنده وجه ارسال کنيد.

در واقع، آدرس کيف پول ديجيتالي مانند شماره ‌حساب بانکي شما در دنياي حقيقي عمل مي‌کند. به همين دليل همان‌طور که انتشار شماره ‌حساب بانکي خطري ندارد، ارائه آدرس کيف پول ديجيتالي براي انجام فرايند انتقال وجه ضروري است و خطري براي امنيت دارايي شما ايجاد نمي‌کند.

آيا ارزهاي ديجيتال امن هستند؟

بلاک چين با داشتن فناوري پيچيده و فني کار را براي هکرها دشوار و تقريباً غيرممکن کرده است. با استفاده از الگوريتم‌ها و تکنيک‌هاي رمزنگاري مانند رمزگذاري منحني بيضوي، توابع هش، جفت کليد عمومي و خصوصي از اطلاعات بلاک چين و ورودي‌هاي بلاک محافظت مي‌شود.

اما الگوريتم اصلي امنيت بلاک چين «Proof of Work» يا اثبات انجام کار است که معمولا آن را با عنوان «POW» مي‌شناسند. «POW» الگوريتم اصلي اجماع در شبکه بلاک چين است که از آن براي تاييد تراکنش‌ها و توليد بلاک‌هاي جديد در زنجيره بلاک چين استفاده مي‌شود.

الگوريتم «POW» بر پايه محاسبات پيچيده رياضي بنا شده است. اين محاسبات پيچيده توسط کامپيوترهاي قدرتمند (ماينرها) انجام‌ مي‌شود و با حل محاسبات از شبکه پاداش دريافت مي‌کنند.

الگوريتم ديگري که در تامين امنيت بلاک چين دخيل است «Proof of Stake»  يا «اثبات سهام» نام دارد. برخي از بلاک چين‌ها به‌گونه‌اي طراحي‌ شده‌اند که کاربران مي‌توانند با خريد بخشي از رمز ارز بومي بلاک چين بخشي از سهام شبکه را خريداري کنند.

اين افراد، سهام خريداري‌ شده را به شبکه اختصاص مي‌دهند و بر اساس ارزش سهام و مدت‌زمان مسدود شدن آن در شبکه از طريق شرکت در فرايند تاييد تراکنش‌ها، پاداش دريافت مي‌کنند.

علاوه بر امنيت بالاي فناوري بلاک چين، انجام تراکنش‌ها به يک فرايند احراز هويت دوعاملي نياز دارد.

مثلا براي شروع معامله ابتدا نام کاربري و رمز عبور خود را وارد کرده و پس ‌از آن بايد کد امنيتي ارسال ‌شده به ايميل يا خط تلفن همراه را وارد کنيد.

براي حفظ امنيت دارايي‌‌ها بايد سيستم احراز هويت دوعاملي کيف پول خود را فعال کرده و از رمز عبور مناسب استفاده کنيد. گذشته از اين نبايد رمز عبور و کليدهاي خصوصي و عمومي خود را در اختيار افراد ديگر قرار دهيد. پيشنهاد مي‌کنيم که در جايي امن از آنها نگهداري کنيد.

امنيت کليدهاي خصوصي بسيار مهم است. چون هر کسي با دسترسي به کليد خصوصي مي‌تواند به پول ذخيره شده در کيف پول ديجيتالي شما دسترسي پيدا کرده و آن‌ها را به آدرس کيف پول خود منتقل کند.

يادتان باشد که در بازار ارزهاي ديجيتال، هر سرمايه‌گذار مسئول محافظت از دارايي خود است. به اين معنا که به دليل عدم وجود نهاد رسمي پشتيبان، در صورت سرقت يا گم شدن ارز ديجيتال، مسئوليت آن، گريبان شخص شما را مي‌گيرد.

 


:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بيت کوين به عنوان جايگزيني مناسب براي طلا، جايگاه ويژه اي را ميان سرمايه گذاران حوزه ارزهاي ديجيتال پيدا کرده است. با وجود اين که صدها سال از پيدايش طلا گذشته است اما بيت کوين توانسته طي يک دهه به جايگاهي بالاتر از جايگاه طلا دست پيدا کند. در اين مقاله به مقايسه ويژگي هاي طلا و بيت کوين مي پردازيم تا دلايل جايگزين شدن بيت کوين با طلا و علاقه افراد به سرمايه گذاري در اين بازار را بررسي کنيم. جهت مقايسه طلا و بيت کوين، بررسي 5 شاخص که شامل ارزندگي، محدوديت منابع، تقاضا، پشتوانه بودن و کاربرد است که مي تواند اطلاعات شفافي را ارائه دهد. در ادامه به شرح مفصلي از اين موارد مي پردازيم.

معيارهاي مقايسه طلا و بيت کوين(چگونه معاملات آپشنز انجام دهيم)

1- ارزندگي

ارزندگي يکي از معيارهاي مقايسه طلا و بيت کوين است. از زمان پيدايش طلا، اين کالا به عنوان يک دارايي بسيار با ارزش و قابل مبادله در معاملات مورد توجه مردم و تجار بوده است. با گذشت سالها از زمان پيدايش طلا، همچنان امروزه در بخش هاي تجاري، پزشکي و صنايع کاربرد فراوان دارد که ارزندگي آن را همچنان حفظ کرده است. ويژگي هاي بيت کوين از جمله قابليت مبادله بدون محدوديت هاي زماني و مکاني بسيار، امنيت بالا، کم هزينه و سريع بودن است که سبب شده اين ارز ديجيتال ارزندگي بسيار بالايي را داشته باشد.

در مقايسه ارزندگي طلا و بيت کوين مي توان به اين مورد اشاره کرد: در سال 2017 براي اولين بار قيمت يک بيت کوين از قيمت يک اونس تروا طلا بيشتر شد. با توجه به بازدهي بالاي بيت کوين، حتي سرمايه گذاران سرسخت و با سابقه طلا به ارزندگي بالاي بيت کوين پي برده اند و آن را جايگزيني براي سرمايه گذاري طلا انتخاب کرده اند. براي مثال در کشور هند که از بزرگترين دارندگان طلا در جهان هستند، حرکت گسترده سرمايه گذاران از طلا به بيت کوين به قدري بود که ميزان سرمايه گذاري آنها در بازار کريپتوکارنسي از 200 ميليون دلار به 40 ميليارد دلار رسيد.

2- محدوديت منابع 

نه تنها منابع طلا محدود هستند، بلکه منابع برخي ارزهاي ديجيتال مثل بيت کوين نيز با محدوديت روبرو هستند. اين محدوديت موجودي، تاثير به سزايي بر روي ميزان تقاضا و در نتيجه افزايش قيمت آنها دارد اما تفاوت اين محدوديتها در شفافيت آن مي باشد. هيچ آمار دقيقي از ميزان طلاي باقي مانده در جهان وجود ندارد اما ميزان محدوديت بيت کوين شفاف است (21 ميليون توکن) و ذخيره بيت کوين تا سال 2140 به پايان مي رسد و بعد از آن بيت کوين جديدي ايجاد نمي شود.

در مورد طلا حتي اين احتمال وجود دارد که در ساير سياره ها بتوان آن را استخراج کرد. علاوه بر محدوديت منابع، محدوديت دسترسي نيز از وجه تمايز طلا و بيت کوين محسوب مي شود. برخلاف سيستم هاي سنتي، که برخي از افراد به آن دسترسي ندارند، براي دسترسي به بيت کوين در سراسر جهان امکاناتي فراهم شده تا بتوانند بدون هيچ هزينه اي به مبادلات بپردازند.

3- کاربردها

يکي ديگر از معيارهاي مقايسه طلا و بيت کوين، کاربردهاي آن در بازار است. از جمله مزايا و کاربردهاي طلا مي توان به حفاظت از دارايي ها در برابر تورم اشاره کرد. نگهداري طلا در مواقعي که اقتصاد در حالت تورم قرار دارد، از ذخيره پول هاي کاغذي منطقي تر و سودآورتر مي باشد. 

بيت کوين سه کاربرد اصلي و مهم دارد که عبارتند از: پرداخت، سرمايه گذاري، نقل و انتقال پول

پرداخت: افراد مي توانند در شبکه غيرمتمرکز بيت کوين، بدون طي کردن فرآيندهاي افتتاح حساب، از طريق بيت کوين پرداخت هاي خود را بدون کنترل شدن از سوي نهادي انجام دهند. از بيت کوين براي خريد هر چيزي حتي قهوه استفاده مي شود.

سرمايه گذاري: سرمايه گذاري در بيت کوين به صورت کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت امکان پذير است که عمده سرمايه گذاري بيت کوين در معاملات کوتاه مدت و روزانه مي باشد.

نقل و انتقال پول: بيت کوين يک راه براي انتقال پول در داخل کشور و حتي خارج از کشور مي باشد که در زمان تحريم ها بيش از پيش اهميت و سودمندي خود را نشان مي دهد. همچنين کارمزد کم و سرعت بالا در اين روش، انتقال پول را به صرفه تر از ساير روش ها تبديل کرده است.

در رابطه با بيت کوين مي توان گفت به دليل محدوديت منابع، يک دارايي کاملا عاري از تورم محسوب مي شود.

4- تقاضا

با توجه به مزاياي بسيار زياد بيت کوين، قانوني شدن، پذيرش جهاني و محدوديت منابع، تقاضا براي آن روز به روز افزايش مي يابد و در نتيجه اين افزايش تقاضا، قيمت آن نيز رو به رشد مي باشد. محدود بودن منابع طلا و ارزش آن در حفظ سرمايه نيز سبب شده که تقاضا براي طلا نيز با گذشت سالها از زمان پيدايش آن همچنان ادامه داشته باشد و حتي افزايش پيدا کند.

5- پشتوانه

پشتوانه نيز يکي از معيارهاي مقايسه طلا و بيت کوين محسوب مي شود. تقاضاي جهاني علاوه بر اينکه پشتوانه طلا مي باشد، پشتوانه اصلي ارزهاي ديجيتال از جمله بيت کوين نيز به حساب مي آيد و مي توان گفت تا زماني که ميزان تقاضا براي بيت کوين و طلا بالا باشد، امکان رشد قيمت براي آنها وجود دارد. طلا را مي توان پشتوانه با سابقه اي براي ارزهاي سنتي معرفي کرد اما در حال حاضر بيت کوين به عنوان پشتوانه دارايي هاي ديگر شناخته نشده است.

مقايسه چند شاخص ديگر

تاريخچه

يکي ديگر از موارد مقايسه طلا و بيت کوين تاريخچه اين دوست. بيت کوين تاريخچه محدودي به عنوان ذخيره ارزش دارد و تنها در سال 2009 ايجاد شده است. طلا براي حداقل 5000 سال و به احتمال زياد شايد 7000 سال به عنوان ذخيره ارزش مورد استفاده قرار گرفته است.

 مقاومت در برابر تقلب

طلا به عنوان يک دارايي فيزيکي، احتمال تقلب و يا کم شدن ميزان خلوص در آن وجود دارد، با اين که امکان فاسد شدن فلز، رد کردن طلاي تقلبي و دزدي طلا امر آساني نيست. در مورد امنيت بيت کوين مي توان گفت که مبتني بر فناوري بلاک چين است و امکان تقلب در آن وجود ندارد.

قابليت و هزينه هاي جا به جايي

يکي ديگر از معيارهاي مقايسه طلا و بيت کوين معيار هزينه و جا به جايي است. هزينه جابه جايي طلا از مکاني به مکان ديگر بسيار سنگين و تامين امنيت براي آن بسيار دشوار است، به خصوص اگر ميزان طلا زياد و فاصله بين مبدا و مقصد طولاني باشد، در حالي که مي توان مقدار زيادي بيت کوين را به وسيله تلفن همراه به دورترين نقطه در سريع ترين زمان ممکن ارسال کرد.

غيرمتمرکز بودن

برخلاف طلا که استخراج و قيمت گذاري آن تحت نظارت و کنترل دولت‌ها مي باشد، بيت کوين غيرمتمرکز است و همين موضوع باعث شفافيت و تقاضاي بيشتر براي ارزهاي ديجيتال به ويژه بيت کوين شده است.

تقسيم پذيري

ميزان تقسيم پذيري بيت کوين در برابر طلا بسيار بيشتر است در حالي که يک بيت کوين قابل تقسيم به 10,000,000 ساتوشي مي باشد و مي توان آن را به راحتي مبادله کرد اما خريد و فروش يک سوت طلا به عنوان کوچک ترين واحد طلا امکان پذير نمي باشد.

نقدينگي

در رابطه با نقدينگي يا Liquidity هم بيت کوين و هم طلا به راحتي قابليت تبديل شدن به يک دارايي ديگر را دارند و مي توان آنها را حتي با ارزهاي فيات نيز تبادل کرد.

عاري از سانسور

هيچ نهادي (از جمله توسعه دهندگان يا ماينرها) هيچ تاثير ناروايي بر بيت کوين کاربران ندارد. به اين ترتيب، بيت کوين در برابر سانسور مقاوم است و چون پروتکل غيرمتمرکز است، مشمول تقاضا يا محدوديت هاي شرکت ها يا دولت هاي بزرگ نيست. اما دولت ها مالکيت طلا و انتقال طلا را در طول تاريخ محدود کرده اند.

نوسانات

يکي از معايب بيت کوين نوسانات شديد و گاهي غير قابل پيش بيني آن است که باعث شده به عنوان يک دارايي نا امن براي سرمايه گذاران ايجاد نگراني کند. همين نوسانات شديد قيمت، باعث شده طلا به يک دارايي ايمن تري نسبت به بيت کوين تبديل شود.

دوام

بيت‌کوين نه نابود مي‌شود و نه از بين مي‌رود. تا زماني که شبکه زنده بماند، زنده مي‌ماند، که با توجه به غيرمتمرکز بودن شبکه، نابودي بيت‌کوين را بسيار سخت مي‌کند. وقتي طلا را با بيت‌کوين مقايسه مي‌کنيم، هر دو بادوام هستند.

نتيجه گيري

از آنجايي که بيت کوين علاوه بر دارا بودن اکثريت مزيت هاي طلا، مزاياي منحصر به فرد خود را نيز دارا مي باشد به آن طلاي ديجيتال نيز گفته مي شود اما با توجه به ناشناخته بودن بازار ارزهاي ديجيتال، طلا همچنان براي افراد کم ريسک و محافظه کار و بيت کوين براي افراد ريسک پذير توصيه مي شود و نمي توان به طور قطعي در باره اين که کدام يک برتري کامل دارند، اظهار نظر کرد.

 


:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

تاحالا اسم انديکاتورهاي تکنيکال شنيديد؟ ميدونيد از انديکاتورها چجوري استفاده ميکنن؟بهترين انديکاتور رو ميشناسيد؟

به زبان ساده براي تحليل قيمت ها در معاملات از انواع انديکاتورهاي تکنيکال استفاده مي شود. بعضي از اين انديکاتورها مانند RSI ، Stochastic، ميانگين متحرک بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند و دسته ديگري از انديکاتورها هم وجود دارند که شايد تابحال نام آنها را نشنيده باشيد.

يادگيري هر يک از اين انديکاتورها و کار با آنها به صورت ترکيبي مي تواند شما را به يک استراتژي مناسب معامله که قابليت يافتن فرصت هاي محتمل تر دارد هدايت کند.

براي اينکه بدانيد هر انديکاتور چگونه عمل مي کند و چه اطلاعاتي را منتقل مي کند به تقسيم بندي آنها در 5 دسته کلي زير مي پردازيم:

 

آشنايي با انواع انديکاتورهاي روندي 

يافتن روند قيمت با نگاه کردن به قيمت در زمان هاي مختلف امکان پذير است اما انديکاتورهاي مختلفي براي نشان دادن روند فعلي قيمت وجود دارند. ميانگين متحرک ساده ، مکدي و ايچيموکو موارد پرکاربردتري هستند که اغلب معامله گران از آن استفاده مي کنند. انديکاتورهاي ديگري از جمله Super Trend، cciو Parabolic SAR هم در اين گروه جاي دارند.

اين انديکاتورهاي روندي به شما در معامله در مسير روند زمينه اي که هميشه سودده ترين استراتژي است کمک مي کند. همچنين اين انديکاتورها تغيير در روند را نشان مي دهند و اين به شما امکان مي دهد که در  موقعيت مناسب در شروع يک روند وارد شويد.

 

آشنايي با انواع انديکاتورهاي مومنتوم 

قيمت يک دارايي معمولا به مدت زيادي نزولي يا صعودي مي ماند. براي درک قدرت يک روند خاص از اين دسته از انديکاتورها استفاده مي شود.

از جمله اين انديکاتورها مي توان به RSI، Stochastics و MFI و باند بولينگر اشاره کرد. در اين انديکاتورها با تغيير قيمت، نوسان بين اشباع خريد و اشباع فروش رخ مي دهد. اگرچه نمي توان صد درصد به آنها تکيه کرد اما معمولا نشانگر اين هستند که احتمال برعکس شدن روند به محض ورود به محدوده اشباع خريد يا اشباع فروش وجود دارد.

 

آشنايي با انواع انديکاتورهاي حجمي 

در بازار سرمايه، حجم يا حجم معاملات، مقدار کل يک ارزديجيتال است که در طي يک دوره معين معامله مي‌شود.
در زمينه معامله? يک سهم واحد در ارزديجيتال، حجم معمولاً به عنوان تعداد سهام گزارش شده‌اي است که در يک روز معين تغيير کرده و معمولاً هنگامي افزايش مي‌يابد که قيمت يک سهم در حال تغيير است.
اخبار مربوط به وضعيت ارزديجيتال ، مثبت يا منفي، معمولاً به افزايش موقت در حجم معاملات سهام آن ارز منجر مي‌شود.

شاخص‌هاي حجم را بيشتر معامله‌گران استفاده مي‌کنند، زيرا يافتن داده‌هاي حجمي براي جفت ارزهاي فردي دشوار است. علاوه بر انديکاتور حجم، شاخص‌هاي ديگري براي حجم نيز وجود دارند که مي‌توانيد از آنها استفاده کنيد، مانند انديکاتورهاي Chaikin Money Flow و On Balance Volume

بنابراين اگر مي‌خواهيد به حجم يک ارز خاص نگاه کنيد، بايد از انديکاتور هاي حجمي استفاده نموده و يک پلت فرم نموداري پيدا کنيد که اين داده‌ها را منتشر کند، و داراي انديکاتورهايي بر اساس اين داده‌ها باشد.

بيشتر بخوانيد:

برگشت (Reversal)

بررسي سه فاکتور فارکس مؤثر در بازيابي انگيزه

 

 

آشنايي با انواع انديکاتورهاي نوساني

گاهي قيمت يک ارز به شدت بي‌ثبات بوده و به سمت بالا و پايين مي‌رود، و زمان‌هاي آرامتري وجود خواهد داشت که قيمت به سختي در حال حرکت است و در يک محدوده باريک معاملات گير کرده است.
استفاده از يکي از انديکاتورهاي نوساني بسيار مفيد است زيرا اين موارد نشانگر خوبي از نوسانات در هر لحظه خواهند بود. شاخص‌هاي Envelope و Average True Range دو تا از بهترين انديکاتورهايي هستند که مي‌توانيد براي اين منظور استفاده کنيد.

 

بهترين انديکاتور تحليل تکنيکال کدام است؟

هر معامله‌گر مجموعه انديکاتورهاي مورد علاقه خود را دارد، اما اگر مي‌خواهيد يک ديد واقعي از بازار داشته باشيد و بخواهيد تعداد زيادي از مجموعه‌هاي با احتمال زياد را پيدا کنيد، هميشه ايده خوبي است که حداقل از چند انديکاتور به صورت ترکيبي استفاده کنيد.
مسلماً يافتن يک انديکاتور کامل و بي خطا دشوار است، اما مطمئناً بايد حداقل يک شاخص روند، حرکت و نوسانات موجود در نمودارهاي خود را داشته باشيد زيرا اين امر دستيابي به يک استراتژي برنده را بسيار ساده تر مي‌کند.

 


:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

صرافي کوين بيس از بهترين و محبوب ترين صرافي هاي آنلاين ارزهاي ديجيتال در دنيا است که در سال 2012 توسط برايان آرمسترانگ و فرد ارسام راه اندازي شد و در سال اول تاسيس توانست 1 ميليون کاربر جذب کند و در حال حاضر ميليون ها کاربر از سراسر جهان در آن فعاليت مي کنند. اين صرافي از نظر ميزان جذب کاربر در سال اول تاسيس، رکورد دار مي باشد. کاربران اين صرافي مي توانند با ارزهاي فيات خود از طريق اين صرافي اقدام به خريد ارزهاي ديجيتال کنند. در اين صرافي دو محصول اصلي در اختيار کاربران قرار داده مي شود. اين محصولات شامل اوراق بهادار و بستر حرفه اي تجاري به نام GDAX مي باشند.

معرفي صرافي کوين بيس

کوين بيس يک صرافي معروف ارزهاي ديجيتال است که خريد، فروش و مبادله ارزهاي ديجيتال را آسان مي کند. در واقع مي توان گفت صرافي کوين بيس خريد بيت کوين را به آساني خريد سهام از طريق يک کارگزاري آنلاين آسان مي کند.

صرافي کوين بيس يک پلتفرم تجارت و سرمايه گذاري کريپتوکارنسي است که به کاربران امکان خريد، فروش و مبادله بيش از 100 ارز ديجيتال قابل معامله مانند بيت کوين، اتريوم و دوج کوين را مي دهد. Coinbase يک شرکت بزرگ با بيش از 98 ميليون کاربر و 256 ميليارد دلار دارايي در اين پلتفرم است.

بیشتر بخوانید:آموزش ارز دیجیتال

مبتديان احتمالاً پلتفرم اصلي Coinbase را براي سفارشات خريد و فروش ساده ترجيح مي دهند. کاربران پيشرفته تر مي توانند از طريق Coinbase Pro که در دسترس هر کاربر Coinbase است، به ويژگي هاي اضافي و انواع سفارشات دسترسي داشته باشند.

ارزهاي رمزنگاري شده يک طبقه دارايي نسبتاً جديد هستند که مي توانند پرخطر و نوسان باشند که براي همه سرمايه گذاران مناسب نيست. با اين حال، اگر به ارز ديجيتال علاقه مند هستيد، Coinbase يک گزينه عالي براي افراد تازه کار و کهنه کار است.

تريد در صرافي کوين بيس

همانطور که در بالا ذکر شد، اين شرکت دو پلتفرم مختلف به نام‌هاي Coinbase و Coinbase Pro را اجرا مي‌کند. هر کدام به شما امکان خريد، فروش و تريد ارزهاي ديجيتال را مي دهند اما ويژگي هاي منحصر به فردي را نيز ارائه مي دهند.

کوين بيس (Coinbase)

تريد در Coinbase براي افراد مبتدي و آسان براي استفاده براي هر کسي که مهارت هاي اوليه کامپيوتري دارد، مناسب است. Coinbase در وب يا از طريق دستگاه هاي تلفن همراه Android و iOS در دسترس است. اگر تا به حال سهام را از طريق يک کارگزاري آنلاين معامله کرده باشيد، تجربه مشابهي خواهيد داشت.

در داشبورد اصلي، مي‌توانيد نمونه کارها Coinbase خود را مشاهده کنيد و براي خريد و فروش ارز، هرگز بيش از چند کليک از يک صفحه فاصله نداريد.

بازارهاي ارزهاي ديجيتال 24 ساعته کار مي کنند، بنابراين مي توانيد در هر زمان وارد شويد و وارد معامله شويد. خريد با استفاده از وجوه موجود در حساب شما يا مستقيماً از طريق يک حساب بانکي يا کارت متصل در دسترس است. بسته به نحوه پرداخت شما براي خريد ارز ديجيتال، ممکن است هزينه هاي اضافي اعمال شود. خريدها فوراً به حساب شما واريز مي شوند، اگرچه ممکن است قبل از برداشت بايد منتظر بمانيد تا سپرده خود را تسويه کند.

کوين بيس پرو (Coinbase Pro)

Coinbase Pro به نظر چيزي است که منحصراً براي معامله گران حرفه اي ساخته شده است اما هر کسي که يک حساب Coinbase داشته باشد مي تواند به نسخه حرفه اي دسترسي داشته باشد و از آن استفاده کند. اين به شما انواع معاملات بيشتري مي دهد، به ويژه سفارشات محدود و توقف را که در پلتفرم اصلي Coinbase در دسترس نيستند.

ويژگي ها و مزيت هاي صرافي کوين بيس

1- وجود ارزهاي ديجيتال شاخص

کاربران در اين صرافي مي توانند اقدام به خريد و فروش ارزهاي ديجيتال داراي ضمانت و پشتوانه محکم کنند. صرافي کوين بيس از زمان شروع فعاليت خود، فقط 4 ارز ديجيتال مطرح و بزرگ بيت کوين، اتريوم، لايت کوين و همچنين بيت کوين کش را تحت پوشش قرار داد اما بعد از آن ارزهاي ديجيتال ريپل، استلار و بت را که توسط عرضه کننده هاي خود پشتوانه معتبري داشتند، به ليست ارزهايي که از آن پشتيباني مي کند اضافه شد. اين صرافي از ارزهاي ديجيتال شاخص براي تضمين سود کاربران خود، بهره مي برد.

2- رابط کاربري ساده

محيط گرافيکي و نرم افزاري صرافي کوين بيس بسيار ساده و کاربردي مي باشد به طوري که کاربران مبتدي نيز مي توانند به راحتي و بدون هيچ مشکل و سردرگمي در اين پلتفرم به انجام مبادلات خود بپردازند. کاربران مي توانند به صورت شبانه روزي در اين پلتفرم ريسپانسيو شده با هر نوع وسيله اي از جمله لپ تاپ، کامپيوتر و تلفن هاي همراه هوشمند اقدام به خريد و فروش ارزهاي ديجيتال کنند. 

3- امکان پرداخت به شيوه هاي مختلف

کاربران در اين صرافي مي توانند عمليات پرداختي و برداشتي خود را از طريق شيوه هاي مختلفي از جمله پي پال، دبيت کارت(debit card)، پرداخت از طريق کارت و کرديت کارت(credit card) انجام دهند.

4- تبادل فوري

پلتفرم صرافي کوين بيس با هدف راحتي کاربران و همچنين افزايش سرعت معاملات از سيستم تبادل فوري استفاده کرده است. کاربران در اين صرافي مي توانند از طريق ارزهاي فيات، ارزهاي ديجيتال مدنظر خود را خريداري کنند. براي مثال در اين صرافي کاربران مي توانند از طريق پنل کاربري خود ارز فيات پرداخت کنند و اين پرداخت به ارز ديجيتال بيت کوين تبديل شود. اين روش براي کاربران به صورت کاملا رايگان مي باشد. سرعت معاملات در اين صرافي براي معاملاتي که ارزهاي فيات نقش اساسي دارند، بسيار زياد مي باشد، همچنين ارزهاي فيات به صورت خودکار به ارزهاي ديجيتال مدنظر کاربران تبديل مي شوند.

5- امنيت بالا

صرافي کوين بيس به دليل ذخيره سازي آفلاين اطلاعات مربوط به دارايي هاي کاربران در ديتابيس، امنيت بالايي دارد، همچنين در اين صرافي ذخيره سازي تنها يک درصد از دارايي هاي کاربران به صورت آنلاين صورت مي گيرد. 

بنابراين در اين صرافي احتمال دزدي، کلاهبرداري و سو استفاده بسيار کم است. در اين صرافي تمامي ارزهاي ديجيتال داراي بيمه هستند و دارايي هاي که به سرقت رفته اند در صورتي که اين صرافي مسئول آن باشد، به صورت کامل به دارندگان بازگردانده مي شود. هدف اين صرافي، جلب رضايت کامل کاربران خود مي باشد.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

Binance يک صرافي چيني در حال رشد در بازار ارزهاي رمزپايه است. صرافي بايننس توانست در مدت 5 ماه در ميان ده صرافي برتر ارزهاي ديجيتال در جهان قرار گيرد. محبوبيت صرافي بايننس به سبب ويژگي هاي کابردي آن از جمله پشتيباني از چندين زبان مختلف (انگليسي، چيني، ژاپني، کره اي)، داشتن رابط کاربري ساده و توانايي بسيار بالا در سرعت پردازش داده ها است. Binance قادر به پردازش 1?4 ميليون سفارش در ثانيه است.

Binance در حال حاضر بزرگترين صرافي ارزهاي رمزپايه در جهان است که بطور ميانگين بيش از 6 ميليارد دلار دارايي طي 24 ساعت در آن معامله مي شود. در حالي که اين صرافي مدتي پيش از طريق يک ICO راه اندازي شد، در حال حاضر به عنوان يک جايگزين خوب براي Bittrex تلقي مي شود. با توجه به آسيايي بودن Binance، تاکنون کاربران ايراني در استفاده از آن با مشکل يا محدوديتي مواجه نشده و در حال حاضر به ايرانيان نيز خدمات خريد و فروش ارزهاي ديجيتال را ارائه مي دهد. در اين مقاله به آموزش بايننس و نحو? استفاده از آن جهت مبادلات ارز هاي ديجيتال در پنج بخش مجزا مي پردازيم :

  1. ثبت نام در صرافي بايننس (Binance)
  2. مبادله ارزهاي رمزنگاري شده در صرافي بايننس (Binance)
  3. بايننس کوين (BNB) چيست؟
  4. ارزهاي پشتيباني شده در صرافي بايننس (Binance)
  5. محدوديت انتقال در صرافي بايننس (Binance)

Binance همراه با راه اندازي صرافي، يک ICO نيز راه اندازي نمود. بايننس کوين (BNB) يک توکن ERC-20 بر پايه اتريوم است. عرضه کل آن محدود به 200 ميليون توکن BNB است و پس از آن هيچ سکه اي ايجاد نخواهد شد.

شما مي توانيد از BNB جهت پرداخت کارمزد مبادلات در Binance استفاده کنيد؛ در حالي که مي توانيد پرداخت کارمزد هاي خود را با ارزي که مبادله مي کنيد نيز انجام دهيد. Binance يک تخفيف 50 درصدي را به عنوان انگيزه جهت پرداخت کارمزد ها به وسيله BNB ارائه مي دهد. در اولين سال عضويت در Binance، کارمزد ها هنگام پرداخت با BNB مشمول 50% تخفيف مي شوند. با سپري شدن هر سال، تخفيف کارمزد ها کاهش مي يابد. در پنجمين سال عضويت در صرافي بايننس، هيچگونه تخفيفي جهت کارمزد معاملات وجود ندارد.

از آنجا که تخفيف کارمزد هر ساله کاهش مي يابد، ارزش توکن BNB نيز انتظار مي رود در طول زمان کاهش يابد. براي مقابله با اين استهلاک، Binance در طول زمان توکن هاي BNB را از بين مي برد و مجموع عرضه BNB را از 200 ميليون به 100 ميليون کاهش مي دهد. هدف از اين کار، ايجاد قيمت پايدار براي بايننس کوين (BNB) در طول زمان است.

در حالي که پرداخت کارمزد هدف اصلي BNB است، مي توانيد از آن براي سرمايه گذاري در برخي از ICO هايي که در برنامه Launchpad بايننس شرکت مي کنند، استفاده کنيد. پس از پايان هر ICO، توکن هاي جديد به طور خودکار در Binance فهرست مي شوند.

 

ارزهاي پشتيباني شده در صرافي بايننس (Binance)

تعداد ارزهاي رمزپايه پشتيباني شده در Binance بسيار زياد است، اما در حال حاضر يک طرف معامله حتما بايد يکي از ارز هاي بيت کوين، اتريوم، تتر (USDT) يا بايننس کوين (BNB) باشد. به عنوان مثال شما نمي توانيد ريپل را مستقيماً به کاردانو تبديل کنيد، بلکه ابتدا بايد ريپل را به يکي از 4 ارز گفته شده تبديل نموده و سپس ارز مورد نظرتان را خريداري کنيد. تعدادي از رمز ارزهاي پشتيباني شده در Binance به شرح زير است :

  • آرک (ARK)
  • بيت کوين (BTC)
  • بيت کوين کش (BCH)
  • بيت کوين گلد (BTG)
  • دش (DASH)
  • اي او اس (EOS)
  • اتريوم (ETH)
  • اتريوم کلاسيک (ETC)
  • آيوتا (IOTA)
  • لايت کوين (LTC)
  • نئو (NEO)
  • و بيش از 40 ارز ديجيتال ديگر

 

محدوديت انتقال در صرافي بايننس (Binance)

تقريبا هيچ محدوديتي در بايننس جهت خريد و فروش ارزهاي ديجيتال وجود ندارد. در بايننس سه سطح حساب کاربري وجود دارد. حساب کاربري LEVEL 1 نياز به هيچگونه تأييدي ندارد و شما مي توانيد تا سقف روزانه 2BTC از حساب خود برداشت نماييد. حساب کاربري LEVEL 2 نياز به ارسال اسکن پاسپورت و مدارک شناسايي داشته و محدوديت برداشت را به 100BTC در روز افزايش مي دهد. براي ارتقاء حساب کابري خود به LEVEL 3 نيز بايد با پشتيباني بايننس ارتباط برقرار کنيد.

شما فقط مي توانيد توسط ارزهاي رمزنگاري شده حساب خود را شارژ کنيد، اما هيچ محدوديتي براي مبلغي که مي توانيد سپرده گذاري کنيد وجود ندارد. هيچ کارمزدي نيز بابت سپرده گذاري از مشتريان دريافت نمي شود. جهت ارتقاء حساب کاربري خود به LEVEL 2، بايد احراز هويت دو عاملي يا Google Authenticator را فعال کنيد. در حال حاضر، فقط شماره هاي چيني براي احراز هويت دو عاملي پشتيباني مي شوند. پس از آن شما نياز داريد تا اطلاعات زير را در اختيار صرافي بايننس قرار دهيد:

  • نام و نام خانوادگي
  • جنسيت
  • کشور
  • شماره گذرنامه
  • عکس پاسپورت
  • يک عکس سلفي با گذرنامه
 


:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

دش کوين براي اولين بار در سال 2014 معرفي شد و از زمان پيدايش تحت عنوان نام هاي xcash و darkcoin معرفي شد و سپس با تغيير برند به دش تبديل شد. ارز ديجيتال دش در کنار تفاوت هايي که با ارز ديجيتال بيت کوين دارد، از شباهت هايي نيز برخوردار است. به عنوان مثال روش استخراج دش مشابه با بيت کوين است. 

ارز ديجيتال دش از محبوبيت بالايي برخوردار است، زيرا حريم خصوصي بهتر و سرعت معامله بيشتري نسبت به بيت کوين دارد. البته عملکرد شبکه ارز ديجيتال دش، با استفاده از يک مدل منحصر به فردي که شامل Masternodes است، قابل ارائه است. 

در واقع مدل Masternodes به عنوان ستون فقرات شبکه دش عمل مي کند. ارز ديجيتال دش کوين، برخلاف بيت کوين مي تواند بودجه مورد نياز خود را براي ايجاد پيشرفت بهتر در فناوري دش کوين ايجاد کند.

کيف پول هاي ارز ديجيتال DASH چيست؟

ارز ديجيتال دش، مانند ديگر ارزهاي ديجيتال، هم داراي کيف پول هاي سخت افزاري است و هم نرم افزاري. با استفاده از چنين کيف پول هايي مي توان ارز ديجيتال دش را هم ذخيره، دريافت و ارسال کرد. 

براي ارز ديجيتال دش در حال حاضر، کيف پول هاي بسياري عرضه شده است. اما بهتر است از کيف پول هايي استفاده کرد که از امنيت بالاتري برخوردار باشند. در ادامه به معرفي چند نوع کيف پول ارز ديجيتال دش مي پردازيم. 

کيف پول الکتروم دش

اين نوع کيف پول، امنيت بالايي داشته و کليدهاي خصوصي را به صورت مستقيم بر روي کامپيوتر ذخيره مي کند. مزيت اصلي که اين مدل کيف پول، عدم نياز به همگام سازي با بلاک چين ندارد. اين نوع از کيف پول، دو ويژگي ارسال فوري و ارسال خصوصي را حمايت نمي کند. 

کيف پول جکس

مورد ديگري از کيف پول هاي ارز ديجيتال امن دش کوين است که علاوه بر اين ارز، از ارزهاي ديگري نيز حمايت مي کند. به علاوه اين نوع کيف پول بر روي پلتفرم هاي مختلفي قابل اجراست. 

 کيف پول موبايل دش

 ارز ديجيتال دش، بر روي دو سيستم عامل اندرويد و ios داراي نرم افزار کيف پول رسمي است. اين نوع از کيف پول ها، داراي رابط کاربري بسيار ساده اي است که از امنيت بالايي برخوردار است. 

کيف پول Edg

 يکي از کيف پول هاي تاييد شده و امني بوده که داراي رابط کاربري بسيار ساده و زيبايي است که بر روي دو سيستم عامل اندرويد و ios قابل نصب است. اين نوع کيف پول از ديگر ارزهاي ديجيتال هم چون بيت کوين، اتريوم و لايت کوين و... پشتيباني مي کند. 

بيشتر بخوانيد:

آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال

آموزش تريد ارز ديجيتال

آموزش ارز ديجيتال

استخراج ارز ديجيتال دش چگونه انجام مي شود؟

ارز ديجيتال دش، از الگوريتم اثبات کار براي استخراج ارز خود استفاده مي کند. استخراج دش با استفاده از پردازنده، کارت گرافيک و يا دستگاه هاي استخراج مخصوص اي سيک انجام مي شود.

زماني که براي توليد هر بلاک در دش مورد نياز است، در حدود 2.5 دقيقه بوده و اين بدان معناست که در حدود 56 تراکنش در ثانيه تاييد مي شود. 

تمامي پاداش هايي که در شبکه استخراج به وجود مي آيد، مربط به ماينرها نيست. علاوه بر ماينرها گروهي از کاربران هم که مستر نود هستند، براي انجام يک سري از عملکردهاي خاص پاداش مي گيرند. مسترنودها، ويژگي هاي ديگري را در شبکه ارز ديجيتال دش بر عهده دارند که شامل اين موارد است:

  1. ارسال فوري: با استفاده از اين قابليت، کاربران مي توانند با کارمزد بيشتر، تراکنش هاي خود را سريع تر انجام مي دهند.
  2. ارسال خصوصي: با اين قابليت، تراکنش ها به صورت مخفي و بدون نياز به کد رهگيري ايجاد مي شود. 

مستر نودها و ماينرها هر يک در حدود 45 درصد از پاداش شبکه را به خود اختصاص مي دهند و مابقي پاداش ها در خزانه شبکه نگهداري شده و به توسعه دهندگان تعلق مي گيرد. 

 

مزاياي ارز ديجيتال دش DASH  چيست؟

ارز ديجيتال دش از جمله قوي ترين و سريع ترين ارز هاي رمز نگاري شده در جهان است که استفاده از اين نوع ارز ديجيتال مزايي به همراه دارد که شامل موارد زير است:

عدم مشکلات مقياس پذيري شبکه بيت کوين را ندارد

سرمايه گذاران در حوزه ارز ذيجيتال بيت کوين فعاليت مي کنند، براي بار معامله اول خود نياز به 8 دلار دارند که براي براي تاييد معامله نياز به يک يا چند دقيقه زمان نياز است و البته در برخي از موارد ممکن است تاييد اين معاملات يک روز کاري طول بکشد. 

بودجه توسعه ماهانه 2.5 ميليون دلار دارد

يکي از مزيت هايي که ارز ديجيتال نسبت به ديگر ازهاي ديجيتال دارد، بودجه توسعه ماهانه 2.5 ميليون دلاري است. اين بدان معناست که ارز ديجيتال دش مي تواند منبع خوبي براي ايجاد رشد خود دارد. 

نسبت به ديگر ارزهاي ديجيتال غير متمرکزتر است

برخي تصور مي کنند که ارز ديجيتال دش، به دليل اينکه مدير عامل دارد، بايد يک ارز ديجيتال متمرکز باشد، در صورتي که اين واقعيت ندارد، چرا که ارز ديجيتال دش از بيشتر پروژه هاي اصلي رمز نگاري، غيرمتمرکزتر است. 

 


:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بلاک چين مونرو يکي از پرحاشيه ترين و جنجالي ترين رمزارزهاي موجود در عرصه بلاکچين است. اين رمز ارز بدليل ويژگي هايي که دارد همواره مورد توجه و استقبال بوده است بطوريکه همواره يکي از 20 رمزارز برتر جهان رده بندي مي شود. به همين خاطر لازم ديديم در قالب يک مقاله جامع به معرفي مونرو و سازوکار آن بپردازيم.

رمز ارز مونرو در سال 2014 در قالب يک بلاکچين متن باز شروع به کار کرد. مي توان گفت اساس تکنولوژي بلاکچين اين است که يک دفتر کل عمومي وجود دارد که تمام تراکنش هاي انجام شده روي آن ثبت شده و براي کاربران شبکه قابل مشاهده است. ولي بلاک چين مونرو با انديشيدن تمهيداتي بگونه اي طراحي شده است که تراکنش هاي آن غيرقابل پيگيري و شناسايي باشند. بعبارت ديگر تمرکز اصلي مونرو بر روي حفظ حريم خصوصي کاربران و ايجاد فرصت برابر براي تمام افراد براي اجراي برنامه هايشان است.

تاريخچه مونرو

در سال 2014 گروهي از فعالان حوزه بلاک چين با کمک يکديگر پروژه ي مونرو (Monero) را ايجاد کردند. کدهاي پروژه مونرو بر اساس کدهاي پروژه کريپتونوت (CryptoNote) و بايت کوين (Bytecoin) نوشته شده است. کريپتون ت در سال 2012  توسط فردي با نام مستعار نيکولاس ون سيبرهيگن Nicolas van Saberhagen))  معرفي شد. يکسال بعد او با بهبود دادن ويژگي هاي مختلف کريپتونوت وايت پيپر جديدي به نام کريپتونوت 0.2 منتشر نمود، اين نسخه داراي ويژگي هاي کاربردي و مثبتي بود که از آنها در ساختار مونرو نيز استفاده شده است.

بايت کوين اولين رمزارزي بود که از پروتکل مخفي کردن حريم خصوصي کريپتونوت استفاده کرد. ولي با مشخص شدن اين موضوع که تيم توسعه‌ دهنده ارزديجيتال بايت کوين 80% از کل توکن هاي اين پروژه را از قبل براي خود استخراج کرده‌اند، توسط کاربران پس زده شد. سپس گروهي از کاربران به رهبري ريکاردو اسپاگني نسخه جديدي از بايت کوين را طراحي نمودند که هيچ يک از توکن هايش استخراج نشده بود و اعضاي توسعه دهنده اين ارزديجيتالي هيچ سهمي براي خود در نظر نگرفته بودند. به اين ترتيب تمام اعضاي بلاکچين مونرو با يکديگر برابر هستند و بسته به ميزان کار خود مي توانند رمز ارز مونرو بيشتري داشته باشند.

 

آيا هويت بنيان گذاران مونرو فاش شده است؟(آموزش تريد ارز ديجيتال)

تيم توسعه دهنده رمز ارز مونرو در ابتدا شامل 7 نفر بود. 5 نفر از اين افراد ترجيح دادند هويت خود را مخفي نگه دارند. فقط دو نفر به نام‌هاي ريکاردو اسپاگني (Riccardo Spagni) وDavid Latapie  هويت خود را فاش کرده اند.

 

استخراج مونرو فرصتي که همه مي تواند از آن بهره ببرند

هنگام طراحي ارز ديجيتال مونرو بنيانگذاران اين ارز توجه ويژه اي به برابري در بين تمام افراد جامعه داشته‌اند. بهمين دليل تيم سازنده مونرو در هنگام عرضه اوليه هيچ سهمي براي خود در نظر نگرفتند و تمام رمزارزهاي موجود را بر روي شبکه و قابل استخراج قرار داده اند. فرايند استخراج رمز ارز مونرو بسيارآسان است. به اين ترتيب که افراد حتي با پيوستن به استخرهاي استخراج و شروع به استخراج مونرو پاداش دريافت مي کنند. البته ناگفته نماند که براي استخراج مونرو به دستگاه هاي سخت افزاري خاصي نياز نداريد و به راحتي مي توانيد به استخراج مونرو با لپ تاپ شخصيتان بپردازيد. . شايان ذکر است که استخراج يک سکه مونرو تقريبا فقط 2 دقيقه طول مي کشد.

مقياس پذيري رمز ارز مونرو چگونه است؟

يکي از اصلي ترين ايرادات بلاک چين ها محدوديت مقياس پذيري آنهاست و دليل اين مشکل اين است که اندازه بلاک ها همواره ثابت و غيرقابل تغيير هستند. اما بلاکچين مونرو به گونه اي طراحي شده است که با افزايش تعداد تراکنش ها اندازه بلاک نيز بزرگتر مي شود.

آيا سرمايه گذاري بر روي رمز ارز مونرو کار عاقلانه اي است؟ براساس آمار از 15 ژانويه 2020 تا 15 ژانويه 2021 قيمت مونرو 137% افزايش يافته است. در ضمن مونرو بدليل ويژگي‌هايي که دارد يکي از رمز ارزهاي محبوب در بين کاربران است. از سوي ديگر براي استخراج اين رمز نياز به هيچ سخت افزار خاص و گرانبهايي نداريد و مي توانيد با استفاده از رايانه شخصي خود به استخراج ارز ديجيتال مونرو بپردازيد. اين ويژگي ها باعث مي شود که استخراج و حتي خريد رمز ارز مونرو توجيه اقتصادي بالايي داشته باشد.

 

مونرو چگونه از شناسايي کاربران خود جلوگيري مي کند؟

در بلاک چين مونرو تمام اطلاعات مربوط با تراکنش مانند: هويت فرستنده و گيرنده تراکنش و همچنين مقدار ارز منتقل شده به شکل موثري مخفي مي شود و فقط شناسه تراکنش در دفتر بلاکچين قابل مشاهده است. گروه سازندگان مونرو براي حفظ حريم خصوصي کاربران و مخفي کردن هويت آن ها از امضاهاي حلقه اي و آدرس هاي مخفي استفاده کرده اند. 

در انجام تراکنش ها با روش امضاي حلقه اي مقدار تراکنش نيز مخفي مي ماند. به دليل عملکرد خوبي که اين شيوه در مخفي کردن هويت فرستنده و گيرنده و مبلغ تراکنش داشت از سال 2017 استفاده از اين شيوه در تمام تراکنش هاي شبکه مونرو الزامي شد.

انواع آدرس ها در بلاکچين مونرو

بلاک چين مونرو از 4 نوع آدرس مختلف پشتيباني مي کند. کاربران اين شبکه مي توانند با توجه به نوع تراکنشي که مي‌خواهند انجام دهند هر نوع آدرسي را که مايلند ايجاد کنند.

  1. آدرس استاندارد: در ابتداي شروع بکار بلاکچين مونرو فقط آدرس استاندارد در دسترس بود. اما از سال 2019 آدرس هاي جايگزيني به ليست اضافه شدند ولي هنوز هم تعدادي از کاربران از آدرس هاي استاندارد براي دريافت پاداش استخراج استفاده مي کنند.
  2. آدرس هاي ادغام سازي شده: اين آدرس ها در واقع آدرس اصلي مونرو به علاوه يک کد پرداخت هستند و معمولاً توسط صرافي ها مورد استفاده قرار مي گيرند. زيرا به دليل ناشناس بودن تراکنش ها در شبکه مونرو صرافي ها راهي براي فهميدن اينکه تراکنش توسط چه کسي انجام شده است ندارند. پس از کاربران خود مي خواهند تا در هنگام انجام تراکنش کد پرداخت را هم در آدرس تراکنش وارد کنند تا مشخص شود چه کسي تراکنش را انجام داده است.
  3. آدرس هاي مخفي: آدرس هاي مخفي يکبار مصرف هستند. در اين حالت مبلغ مورد نظر مستقيما از يک آدرس به آدرس ديگر واريز نمي شود. سازوکار آدرس هاي مخفي به اين شکل است که فرستنده به صورت تصادفي و يکبار مصرف آدرس مضاعفي ايجاد مي کند. سپس رمز ارز مورد نظر به آن آدرس واريز مي کند. پس از آن گيرنده مي تواند با استفاده از کليد خرج عمومي که در اختيار دارد ارز ديجيتال مورد نظر را برداشت کند. به اين ترتيب به دليل وجود آدرس واسطه پي بردن به ارتباط بين آدرس کيف پول گيرنده و فرستنده غير ممکن مي شود.

امضاي حلقه اي چيست و چه کاربردي دارد؟

در بلاکچين مونرو براي انجام هر تراکنشي فرستنده و گيرنده به همراه ده ميکسين يک حلقه را تشکيل مي دهند. 

ميکسين چيست؟  ميکسين ها در واقع سايه تراکنشهاي قديمي هستند که پيش از اين بر روي بلاک چين تراکنش انجام داده اند. با اضافه شدن ميکسين ها به حلقه تراکنش شناسايي اينکه کدام يک از افراد گيرنده و کدام يک فرستنده است کاملاً غيرممکن مي شود.

چرا هر 2 سال يک هارد فورک بر روي بلاک چين مونرو رخ مي دهد؟

بنيانگذاران مونرو معتقد بودند که همه افراد جامعه بايد براي بدست آوردن XMR شانس يکساني داشته باشند. به همين دليل سيستمي بر روي مونرو طراحي نمودند که به صورت برنامه ريزي شده هر دو سال يک فورک سخت ( هارد فورک) انجام شود. طي هر هارد فورک نواقص بلاکچين مونرو برطرف و امنيت آن افزايش ميابد. در نتيجه هر فورک الگوريتم استخراج نيز تغيير مي کند، به اين ترتيب اگر ماينرهايي منطبق با ساختار مونرو توليد شده باشند با انجام اين پروژه فورک بدون استفاده مي شوند. در نتيجه از استخراج مونرو تمرکززدايي مي شود و همه فرصت برابري براي بدست آوردن پاداش استخراج مونرو خواهند داشت.

مزاياي بلاکچين مونرو 

  • بلاک چين مونرو حريم خصوصي کاربران را به طور کامل حفظ مي کند و کاملا غيرقابل ردگيري مي باشد.
  • هر فردي مي تواند به استخراج مونرو با لپ تاپ خود بپردازد و استخراج اين رمزارز در انحصار ماينرها نيست.
  • براي حفظ ارزش XMR روند صدور رمز ارزهاي جديد بسيار آهسته و کند انجام مي شود. براساس اطلاعات تخمين زده مي شود حدود 117 سال زمان لازم است تا مقدار XMR هاي موجود به دو برابر مقداري که در عرضه اوليه صادر شده بود، برسد. 
  • بلاکچين مونرو بصورت پويا طراحي شده است. به اين معنا که ميزان اندازه بلاکها هيچ محدوديتي ندارد و با افزايش تعداد تراکنش ها اندازه بلاک ها هم بزرگتر مي شود.
  • شبکه مونرو به کاربران خود اجازه مي دهد تا تصوير حساب خود را با ديگران به اشتراک بگذارند، بدون اينکه که توکن هاي درون حساب به خطر بيوفتند. به اين ترتيب اگر لازم باشد براي انجام معامله اي به گيرنده ثابت کنيد که مقدار معيني XMR داريد، مي توانيد دارايي خود را به او نشان بدهيد. و در عين حال مطمئن باشيد که رمز ارز مونرو شما غيرقابل دسترس و در امنيت مي باشد.

معايب رمز ارز مونرو چيست؟

  1. بدليل غيرقابل ردگيري بودن تراکنش ها در بلاکچين مونرو خلافکاران به طور گسترده از اين رمزارز براي انجام معاملات غير قانوني استفاده مي کنند. بطوريکه مونرو تبديل به رمز ارز محبوب فعالان بازار دارک وب شده است. اين مسئله باعث ايجاد بدبيني نسبت به بلاک چين مونرو شده است. 
  2. با وجود اينکه در بلاک چين مونرو تلاش بر اين است که همه افراد شانس برابر براي استخراج XMR داشته باشند. ولي براساس اطلاعات منتشر شده تقريباً 43% استخراج اين رمز ارز توسط چند استخر کنترل مي شود. 
  3. رمز ارز مونرو توسط بسياري ازکيف پول هاي سخت افزاري پشتيباني نمي شود. به همين دليل محافظت از XMR  بصورت ايمن کمي سخت است.

سخن آخر

استفاده گسترده از ارز ديجيتال مونرو در معاملات غير قانوني باعث شده است دولت ها و گروهي از کاربران ديد منفي نسبت به اين ارز ديجيتال داشته باشند. 

اما بر اساس آمار رمز ارز مونرو در چند سال گذشته همواره يکي از 20 ارز محبوب در بازار ارزهاي ديجيتال بوده است. بسياري ارز ديجيتال مونرو را با ويژگي غيرقابل ردگيري بودن و امنيت بالاي حريم خصوص کاربران مي شناسند. ولي اين ارز ديجيتالي ويژگي هاي مثبت بيشتري دارد که ما در اين مقاله سعي کرديم بطور مختصر به معرفي مونرو و ويژگي هاي برجسته آن بپردازيم. 

 


:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

دوج کوين چيست؟ ارز ديجيتال Dogecoin اولين ميم کوين بازار رمز ارز شناخته مي‌شود. ارز دوج کوين توسط ثروتمندترين فرد دنيا حمايت مي‌شود. علاوه بر آن، رمز ارز DOGE داراي يک جامعه کاربري قدرتمند است که همه جانبه از دوج کوين حمايت مي‌کنند. ارز ديجيتال دوج کوين بر اساس معيار مهم مارکت کپ جزو برترين رمز ارزهاي بازار کريپتو محسوب مي‌شود. کم هزينه بودن تراکنش‌هاي Dogecoin سبب شده اين ارز حجم معاملات روزانه تقريبا بالايي داشته باشد.... 

 

دوج کوين چيست؟ معرفي ارز ديجيتال DOGE

رمز ارز دوج کوين (DOGE) بدون شک پادشاه ميم کوين‌ها است. ارز ديجيتال dogecoin که يکي از اولين آلت کوين‌هاي بازار بود براي دست انداختن دنياي پيچيده و فني کريپتو ساخته شد اما به سرعت در ميان کاربران شبکه‌هاي اجتماعي مشهور شد و به رده‌هاي بالاي بازار راه يافت. ايلان ماسک، ثروتمندترين مرد جهان نيز ارز ديجيتال doge را ارز مورد علاقه خود اعلام کرد و باعث رشد بيشتر آن شد. اما داستان دوج کوين چيست؟ چرا رمز ارز doge همچنان در ميان برترين رمز ارزهاي دنيا باقي مانده است؟ چگونه به ارز منتخب خرده‌فروشان تبديل شد؟ آينده دوج کوين چيست؟ آيا در درازمدت شانسي دارد؟ اينها سؤالاتي است که در مقاله حاضر به آنها پاسخ مي‌دهيم.

آشنايي با دوج کوين و آموزش سريع ورود به بازار ارزديجيتال

 

دوج کوين يک ارز ديجيتال همتابه‌همتا و متن‌باز است که براي ارسال و دريافت پرداخت‌هاي ديجيتال از طريق شبکه بلاک چين دوج کوين طراحي شده است. رمز ارز doge به طور غيرمستقيم بر اساس اولين ارز ديجيتال دنيا، بيت کوين (BTC)، ساخته شده است. به طور خاص، ارز ديجيتال doge به عنوان هاردفورکي از لاکي کوين که اکنون منسوخ شده است، خلق شد. خود لاکي کوين نيز فورکي از لايت کوين (Litecoin) بود و لايت کوين اولين ارز فورک شده از بيت کوين بود! به عبارتي، ارز ديجيتال dogecoin بيشتر به عنوان يک شيطنت ساخته شد تا يک پروژه جدي، اما کاربران ماهيت طنزآميز دوج کوين (DOGE) را با آغوش باز پذيرفتند و به رشد آن کمک کردند.

علي‌رغم جدي نبودن رمز ارز doge در آغاز، دنبال‌کنندگان زياد باعث شد خيلي زود به مارکت کپ قابل‌توجهي دست يابد. قيمت دوج کوين در ماه‌هاي اول انتشار خود رشدي انفجاري را تجربه کرد که حتي باعث شد در ژانويه 2014 براي مدت کوتاهي از مجموع حجم بازار ديگر ارزها از جمله بيت کوين فراتر برود. ارز ديجيتال dogecoin پس از اينکه چند سال را در سطح نسبتاً ثابتي معامله شد، در ژانويه 2021 پس از شش سال دوباره به جمع ده ارز ديجيتال اول بازار بازگشت. در اين سال اين ميم کوين مشهور بازگشت سرمايه 5000 درصدي را براي هولدرهاي خود به ارمغان آورد.

ابزار علاقه ايلان ماسک به ارز ديجيتال doge در سال 2019 نيز باعث شد همه نگاه‌ها به سوي اين ارز برگردد. همچنين، پس از خريد توييتر توسط ايلان ماسک شايعاتي در مورد افزودن رمز ارز دوج کوين (DOGE) به توييتر به عنوان روش پرداخت شنيده شد. اين احتمال بسياري از هولدرهاي ارز دوج کوين را به آينده آن اميدوارتر کرده است. در هر حال پايگاه کاربران دوج کوين هر سال در حال افزايش بوده است و مارکت کپ آن به طور پيوسته بالاتر مي‌رود.

بنيانگذاران دوج کوين

بيلي مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) دو بنيان‌گذار آمريکايي رمز ارز دوج کوين (DOGE) هستند. مارکوس در IBM کار مي‌کرد و پالمر يک مهندس نرم‌افزار در Adobe بود. آنها در 6 دسامبر 2013 با يکديگر ملاقات کردند تا روي يک ارز ديجيتال جديد مبتني بر Bitcoin کار کنند. مارکوس و پالمر تغييراتي در کد بيت کوين ايجاد کردند که تنها چند ساعت زمان برد. همچنين، آنها براي اينکه اين ارز ديجيتال جديد احساسي از خودماني بودن به کاربران بدهد، عمداً از ميم اينترنتي سگ شيبا اينو که سگي محبوب از نژاد ژاپني است به عنوان نماد ارز ديجيتال dogecoin استفاده کردند. پالمر در سال 2015 پروژه ارز ديجيتال doge را ترک کرد اما مارکوس تا امروز نيز توسعه‌دهنده اصلي آن است.

نحوه تامين امنيت ارز ديجيتال DOGE

ارز ديجيتال doge از لاکي کوين و لايت کوين، تکنولوژي اسکريپت (Scrypt) و الگوريتم اجماع اثبات کار (PoW) را قرض گرفت. در نتيجه شبکه دوج کوين نيز مثل بيت کوين و مشتقات آن براي ايمن‌سازي بلاک چين و اعتبارسنجي تراکنش‌هاي خود به ماينرها وابسته است. مشارکت‌کنندگان در بلاک چين دوج کوين (DOGE) از قدرت محاسباتي کامپيوترها و ماينرهاي خود براي ايمن‌سازي شبکه دوج و ايجاد بلوک در حين تأييد تراکنش‌ها استفاده مي‌کنند. بنابراين با حل يک معادله رياضي بلوک جديدي استخراج مي‌شود و ماينرها با ارزديجيتال dogecoin پاداش مي‌گيرند.

کاربردهاي ارز ديجيتال DogeCoin

براي اينکه ببينيم داستان موفقيت دوج کوين چيست و خريد دوج کوين چه آينده‌اي خواهد داشت، مهم است که کاربردهاي رمز ارز doge را بدانيم. ارز دوج کوين (DOGE) يک ارز ديجيتال همتا به همتا است که به عنوان يک سيستم پرداخت سريع و فوري ايجاد شد. ارز ديجيتال dogecoin که مديرعامل يا هيچ نهاد رسمي پشت آن نيست، عمدتاً توسط هولدرهاي پرشور و وفادار آن به جلو رانده مي‌شود.

رمز ارز دوج کوين عمدتاً براي جمع‌آوري سرمايه و انعام آنلاين به توليدکنندگان محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي مثل توييتر و رديت استفاده مي‌شود. همچنين ارز ديجيتال doge به لطف کارمزد تراکنش پايين و حمايت ايلان ماسک توسط تعدادي از شرکت‌ها به عنوان روش پرداخت پذيرفته شده است. ليست کمپاني‌هايي که در حال حاضر پرداخت‌ ارز ديجيتال dogecoin را مي‌پذيرند، شامل موارد زير است:

  • Tesla
  • AMC Theaters
  • GameStop
  • airBaltic
  • Dallas Mavericks
  • EasyDNS
  • Newegg
  • Twitch
  • Gucci
  • BitPay

 

 

 

 

مزايا و معايب دوج کوين چيست؟

اينکه آينده دوج کوين چيست و آيا سرمايه‌گذاري روي رمز ارز doge گزينه مطلوبي است يا نه مستلزم شناخت نقاط ضعف و قوت آن است. در ادامه مزايا و معايب ارز دوج کوين (DOGE) را بررسي مي‌کنيم.

نقاط قوت رمز ارز doge

  • دوج کوين رويکرد بازاريابي منحصربه‌فردي دارد. برخلاف ديگر پروژه‌هاي ارز ديجيتال که به عنوان پروژه‌هاي جاه‌طلبانه و پيشگامي معرفي مي‌شدند، رمز ارز دوج کوين (DOGE) رويکرد خودماني‌تري در پيش گرفت و در عين حال ويژگي‌هاي مطلوبي مانند کارمزد تقريباً صفر، تراکنش‌هاي فوري و استخراج غيررقابتي را ارائه مي‌کند.
  • جامعه کاربران قوي و سرزنده يک امتياز بزرگ براي دوج کوين است. در واقع يکي از خدمات ارز دوج کوين اين بود که اهميت جامعه کاربران در اين صنعت را به همه نشان داد. کاربران پرشور ارز ديجيتال doge اصلي‌ترين دليل ماندگاري و استقبال از آن بوده‌­اند.
  • رمز ارز doge توسط افراد مشهور زيادي پشتيباني مي‌شود. علاوه بر ايلان ماسک که بزرگ‌ترين حامي آن است مي‌توان به مارک کيوبن (ميلياردر معروف) و اسنوپ داگ (رپر آمريکايي) اشاره کرد.
  • ارز دوج کوين (DOGE) جنبه بشردوستانه نيز دارد. اين کوين براي انعام دادن به افراد توليدکننده محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌شود. همچنين از ارز ديجيتال dogecoin براي تأمين کمک مالي استفاده شده است. براي مثال، کاربران دوج کوين براي تيم سورتمه‌سواري جامائيکا که در المپيک پذيرفته شده بود اما هزينه‌هاي سفر را نداشت 50 هزار دلار دوج کوين جمع‌آوري کردند.

 

نقاط ضعف رمز ارز doge

  • رمز ارز دوج کوين (DOGE) تا بي‌نهايت قابل استخراج است. اين عرضه نامحدود باعث شده ارز ديجيتال doge رمز ارز کميابي نباشد و رشد آن محدود شود.
  • کاربردهاي محدود: تنها کاربرد ارز ديجيتال dogecoin به عنوان روش پرداخت است و هيچ راهکار ديگري براي افزايش پذيرش آن در نظر گرفته نشده است.
  • مقدار زيادي از کل عرضه رمز ارز doge در اختيار نهنگ‌ها است. براي مثال يک والت حاوي تقريباً 30 درصد از تمام دوج کوين هاي استخراج شده است. نهنگ‌ها مي‌توانند با دستکاري بازار يا فروش ناگهاني باعث زيان ديدن کاربران خرد شوند.
 


:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در پاسخ به سوال اتريوم چيست؛ در يک کلام بايد گفت اين ارز يک شبکه‌ي مبتني بر بلاکچين است. از آن‌رو که بلاکچين را اين روزها همه با نام بيت‌ کوين مي‌شناسند؛ اين تصور ايجاد شده است که اين توکن هم يک ارز ديجيتال است. اما اين گونه نيست؛ اتريوم يک پلتفرم براي اجراي برنامه‌هاي غير متمرکز و قراردادهاي هوشمند بدون دخالت واسطه‌ها است. در واقع بيت‌ کوين در تلاش براي حذف واسطه‌هاي مالي بوده است؛ اما بلاکچين آن هدف خود را در غيرمتمرکز کردن همه‌چيز و حذف نظارت‌هاي سليقه‌اي در دنياي وب قرار داده ‌است. اگر شما هم قصد خريد Ethereum و سرمايه‌گذاري روي اين رمزارز را داريد بهتر است در ادامه با ما همراه باشيد زيرا در اين مقاله به اين سوال پاسخ خواهيم داد.

 

ارز ديجيتال اتريوم چيست؟ 

همان‌طور که گفتيم، eth يک سيستم آزاد و عمومي بر پايه‌ي فناوري بلاکچين است که داراي مرورگر،‌ زبان برنامه‌نويسي و سيستم پرداخت مخصوص به خود است. اين ارز هيچ کنترل کننده‌ي واحد و مرکزي ندارد و هزاران سيستم کامپيوتري به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنيا آن ‌را کنترل مي‌کنند. اين کاربران نود يا گره نام دارند و امنيت شبکه نيز به عهده‌ي آن‌ها است.

در اين ارز خبري از ثبت داده‌ها بر روي يک سرور مرکزي و به صورت محرمانه نيست. تمامي اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل ميان نود‌ها توزيع شده است و هر گره يک کپي از تمامي داده‌هاي بلاکچين در اختيار دارد.

به طور کلي، در پاسخ به اين سوال که ارز Ethereum چيست مي‌توان گفت شبکه به طور کامل خود مختار است و هيچ شخص، سازمان يا نهادي مديريت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد. نحوه خريد ETH نيز پيچيدگي خاص ندارد و شما با افتتاح حساب در يک صرافي امن مي‌توانيد اين ارز را معامله کنيد.

چرا Ethereum به وجود آمد؟

اين شرکت‌ها تيم‌هاي تخصصي خودشان را در جهت ذخيره و ايمن‌سازي اطلاعات گسترش داده‌اند و هزينه‌هاي مرتبط با زمان کار و انجام آن را مي‌پردازند؛ لذا استفاده از اين شرکت ها فوايدي بسياري دارد.

اما همراه با اين تسهيلات، معايبي نيز وجود دارد؛ همان‌طور که مي‌دانيم و ياد گرفته‌ايم، يک هکر يا دولت‌ها مي‌توانند بدون اطلاع شما به فايل‌هايتان دسترسي داشته باشند که مطمئناً دلخواه شما نيست. اين کار را از طريق اعمال نفوذ يا حمله به يک شخص ثالث (طرف سوم) انجام مي‌دهند و به اين معناست که مي‌توانند اطلاعات شما را بدزدند، افشا کنند يا تغيير دهند.

برايان بهلندورف (Brian Behlendorf)، سازنده‌ي سرور اينترنتي apache، براي اينکه اين نوع طراحي را در واقع «گناه اصلي اينترنت» بنامد، يک سري اقدامات انجام داده است. بهلندورف و امثال وي اين عقيده را دارند که اينترنت هميشه بايد غير متمرکز باشد.

در راستاي غير متمرکز کردن اينترنت، جهشي در تکنولوژي به نام بلاکچين روي داده است و اتريوم در ساختار همين شبکه سعي در غيرمتمرکز کردن اينترنت دارد. در حالي که بيت کوين سعي مي‌کند سيستم بانکداري آنلاين و پرداختي را تغيير دهد، اين ارز اين هدف را دنبال مي‌کند که با استفاده از بلاکچين، طرف سوم (واسطه‌ها) را حذف کند.

طرف سوم يا همان شخص ثالث اينترنتي، همان‌هايي هستند که کار ذخيره‌سازي اطلاعات، انتقال پول و ثبت ابزارهاي مالي پيچيده را انجام مي‌دهند. جوزف لوبين يکي از توسعه دهندگان آن گفته است:

Ethereum ايجاد شده است تا براي حل نمودن امورات زندگي‌مان به بانک و نهادهاي مشابه ديگر احتياج نداشته باشيم.

اتريوم و سيستم‌هاي جهاني 

به طور خلاصه، اين ارز مي‌خواهد يک کامپيوتر جهاني بشود تا بتواند مدل «مشتري-سرور» فعلي را غير متمرکز و مردمي‌تر کند. با وجود اين ارز، سرورها و کلودها توسط هزاران کاربر به اصطلاح گره‌هايي (node) که از داوطلبان از سراسر جهان تشکيل شده است، جابجا مي‌شوند. اين همان معناي يک کامپيوتر جهاني است. چشم انداز اين است که بتواند چنين عملکردي را براي هر مردمي در هر جاي جهان فراهم کند.

اگر يک  گشت و گذار ساده در فروشگاه‌هاي فروش برنامه (application) داشته باشيم، مي‌توانيم تنوعي از مربع‌هاي رنگي ببينيم که همه چيز از بانکداري تا برنامه‌هاي تناسب اندام و برنامه‌هاي پيام‌رسان را اراه مي‌دهند.

اين برنامه‌ها به خود شرکت يا به يک طرف سومي نياز دارند تا اطلاعات کارت بانکي و ديگر اطلاعات شخصي را در خود ذخيره کنند. انتخاب برنامه توسط ما نيز به وسيله‌ي شخص ثالثي اداره و کنترل مي‌شود؛ دقيقا همان‌طور که اپل و گوگل مسئوليت برنامه‌هاي خاصي که ما بتوانيم دانلود کنيم را برعهده دارند و از آنها محافظت مي‌کنند.

اگر تمام مسائلي که در مورد اين ارز گفته شد محقق شود، کنترل اطلاعات را در اين نوع خدمات به خود دارنده اطلاعات و حق و حقوق را به خود نويسنده باز مي‌گرداند.

در اين توکن هدف اين است که ديگر يک نهاد مستقل کنترلي، روي نوشته‌هاي ما وجود نداشته باشد و ديگر کسي هم نتواند برنامه‌اي را از طرف خود به ناگاه قطع کند و نوشته‌هاي ما را بردارد!  تنها و فقط خود کاربر مي‌تواند اطلاعات را تغيير دهد.

به معناي ديگر، هر بار که ويرايشي انجام دهيم و ذخيره‌اش کنيم يا نوشته‌هايمان را پاک و يا اضافه کنيم، همان گره‌هاي موجود در شبکه اين تغييرات را ثبت خواهند کرد.

اتريوم از کجا آمده است؟ و تحليل ارز ديجيتال

تاريخچه اتريوم با ويتاليک بوترين گره خورده است. در سال 2013 ويتاليک بوترين (Vitalik Buterin) وايت پيپر اتريوم، را براي دوستان خود ارسال کرد تا آن‌ها نظرات و انتقادات خود را در رابطه با نظريه‌ي او بيان کنند؛ اما پاسخي دريافت نکرد. او در سال 2014 نظريه‌ي خود را عمومي کرد و در سال 2015 بلاکچين آن را راه‌اندازي کرد.

ميهاي اليسي (Mihai Alisie)،آنتوني دي لوريو (Anthony Di Iorio) و چارلز هاسکينسون (Charles Hoskinson) در کنار ويتاليک بوترين و جوزف لوبين، بنيان‌گذاران اين شبکه بودند. بوترين سعي کرد بلاکچين بيت‌ کوين را ارتقا دهد و در بلاکچين خود قرارداد هوشمند بدون واسطه و برنامه‌ها غير متمرکز را پياده کند. پس از مدتي نيز از رمزارز بومي «اتر» رونمايي کرد.

ويتاليک در يک از مصاحبه‌هاي خود گفت که قصد دارد با حفظ Ethereum به عنوان پلتفرم مرتبط با بلاکچين، بر مسائل فني آن تمرکز داشته باشد و با بهبود امنيت آن آينده‌اي جديد براي آن بسازد.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

به بلاک چين (blockchain) مي‌توان به عنوان يک دفتر حسابداري نگاه کرد که تمام فعاليت‌ها، نقل و انتقالات، مالکيت ها و ارزش‌گذاري‌هاي واحدهاي پولي ديجيتال را درون خود ثبت و ضبط مي‌کند. بلاکچين تعداد محدودي از انتقالات را درون خود دارد که با گذر زمان اين مقدار افزايش پيدا مي‌کند. بلاک چين کاربردهاي بسيار زياد فراتر از رمز ارز دارد. اما معمولاً فناوري بلاک چين به واسطه بيت کوين شناخته مي‌شود و از همان ابتدا بيت کوين توانست افراد زيادي را به خود جلب کند. زيرا هم يک نوآوري انقلابي محسوب مي‌شد و هم براي عموم آزاد بود. درواقع، يک شبکه غيرمتمرکز و مستقل که در آن کاربران عادي مسئوليت ضمانت و تاييد تراکنش‌ها را بر عهده داشتند. با اين حال بلاک چين براي بيتکوين مانند اينترنت است براي ايميل. يک سيستم الکترونيکي بزرگ که روي آن مي‌توان اپليکيشن ساخت و ارز فقط يکي از آن‌هاست. درواقع بلاک چين بستري است که باقابليت‌هاي خاصي که ارائه مي‌کند، پتانسيل لازم براي ارائه پاره‌اي خدمات و فناوري‌ها را براي متخصصان فراهم مي‌کند. رمز ارز ازجمله اتريوم يکي از اين کارکردهاست. ارزهاي ديجيتال مانند اتريوم و بيت کوين بااينکه نرم‌افزار مبتني بر بلاک چين هستند اما تفاوت‌هايي ازلحاظ کاربرد و توانايي با يکديگر دارند.

رمز ارز چيست؟

رمز ارز‌ها از پروتکل هاي رمزگرافيکي و يا کد‌هاي فوق‌العاده پيچيده براي رمز‌گذاري ديتاهاي حساس و انتقال آن‌ها استفاده مي‌کنند تا معاملات امني را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها اين پروتکل‌‌ها را بر پايه اصول پيچيده رياضيات و مهندسي کامپيوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غيرقابل نفوذ مي‌کند. اين پروتکل‌ها همچنين هويت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفي نگه مي‌دارد و رديابي و پيدا کردن آن‌ها را براي هر کسي و هر دولتي دشوار مي‌کند. رمز ارزها همچنين براي کنترل شدن غير متمرکز خود شناخته مي‌شوند. اين به آن معناست که تمام فعاليت‌ها و ارزش‌هاي اين بازار توسط همان کد‌هاي پيچيده کنترل و ارزيابي مي‌شوند و بانک‌ها و يا مقامات دولت ها کنترلي روي آن‌ها ندارند. ارزهاي ديجيتال امکان معامله شدن توسط ارزهاي واقعي را نيز دارا مي‌باشند و شما مي‌توانيد در بعضي از مارکت هاي خاص و صرافي هاي شناخته شده، مانند بايننس (Binance)، ارز‌هاي ديجيتال خود را با دلار، پوند، يورو و غيره جايگزين کنيد. خطر اصلي در همين مرحله اتفاق مي‌افتد جايي که هکر‌ها و بدافزار‌ها امکان بلوکه کردن پول شما را در حين اين انتقال دارا هستند.

رمز ارز ها 7 خصيصه کليدي دارند:

 1- ديجيتالي بودن: رمز ارز ها فقط به صورت ديجيتالي و بر روي کامپيوترها وجود دارند. هيچ سکه يا اسکناسي در کار نيست. هيچ پولي به عنوان پشتوانه در بانک‌هاي مختلف مثل بانک مرکزي براي رمز ارز ها وجود ندارد!

2- غير متمرکز: رمز ارز ها سرور مرکزي ندارند. آن‌ها معمولاً در ميان شبکه‌اي از هزاران کامپيوتر توزيع شده‌اند. شبکه‌هايي که سرور مرکزي نداشته باشند، شبکه‌هاي غير متمرکز ناميده مي‌شوند.

3- همتا به همتا: رمز ارز ها به صورت آنلاين از يک شخص به شخص ديگر منتقل مي‌شوند. کاربران رمز ارز از طريق بانک، پي‌پال (PayPal) يا فيسبوک با هم در ارتباط نيستند. آن‌ها بدون واسطه با يکديگر داد و ستد دارند. در دنياي پول فيات، بانک‌ها، پي‌پال و فيسبوک به عنوان اشخاص ثالث معتمد شناخته مي‌شوند. اما در دنياي رمز ارز ها هيچ شخص ثالث معتمدي وجود ندارد!

4- نام مستعار: اين مورد يعني براي استفاده از رمز ارز ها يا به تملک درآوردن آن‌ها لازم نيست حتما اطلاعات شخصي خود را ارائه کنيد. شما مي‌توانيد با يک نام مستعار و به صورت ناشناس به معامله رمز ارزها بپردازيد.

5- بدون نياز به اعتماد: عدم وجود اشخاص ثالث معتمد به معناي اين است که براي استفاده از سيستم لازم نيست لزوماً به شخص يا سازمان ديگري براي نظارت و کنترل دارايي خود اعتماد کنيد. کاربران در همه حال کنترل کامل پول و اطلاعات خود را در اختيار دارند.

6- رمزنگاري ‌شده: هر کاربر کد ويژه‌اي دارد که از دسترسي ساير کاربران به اطلاعات او جلوگيري مي‌کند. به اين عمل رمزنگاري گفته مي‌شود و هک کردن آن تقريباً غيرممکن است. اين‌جاست که بخش Crypto از اصطلاح Cryptocurrency وارد بازي مي‌شود. Crypto به معناي رمزنگاري شده و مخفي شده است. وقتي اطلاعات از طريق رمزنگاري مخفي مي‌شود، اصطلاحاً مي‌گويند اطلاعات رمزنگاري شده است.

7- جهاني: هر کشور ارز مخصوص به خودش دارد که به آن ارز فيات مي‌گويند. انتقال ارزهاي فيات در سطح جهاني کار دشواري است. رمز ارز ها را به راحتي مي‌توان به سراسر جهان ارسال کرد. ارزهاي رمزنگاري ‌شده به ارزهاي بدون مرز موسوم‌اند!

 

تاريخچه رمز ارزها و اهرم در ارز ديجيتال

ارز‎هاي ديجيتال مدت‌ها قبل از اينکه اولين ارز مجازي به وجود بيايد، به عنوان يک ساختار تئوريک وجود داشت تا بتواند جايگزيني براي مدل‌ فعلي مبادلات و پول‌هاي رايج بشود. در اوايل دهه 80 ميلادي يک رمزنگار آمريکايي با نام David Chaum الگوريتمي را با نام “blinding” طراحي کرد که در رمز‌گذاري مدرن وب امروزي نيز به عنوان هسته مرکزي به کار گرفته مي‌شود. اين الگوريتم فضايي امن و غيرقابل ردگيري براي انتقال پول بين دو طرف معامله را فراهم مي‌کرد و يک پول الکترونيکي با نام blinded money براي انتقالات استفاده مي‌شد. در اواخر دهه 80 Chaum به هلند نقل مکان کرد و سعي در تجاري سازي blinded money داشت و شرکتي با نام DigiCash را در آنجا تاسيس نمود و واحدهاي پولي را بر پايه الگوريتم طراحي شده خودش به کار مي‌گرفت.

برخلاف بيت کوين و اکثر ارز‌هاي ديجيتال امروزي، blinding money و اين کمپاني کنترل غير متمرکز نداشتند و درست مثل بانک‌ها عمل مي‌کردند. شايد اين يکي از دلايلي بود که در حال حاضر چيزي از اين موضوع و اين کمپاني نمي‌شنويم. بعد از فشار‌هاي بانک مرکزي هلند براي محدود کردن معامله DigiCash  تنها با بانک‌هاي رسمي و همکاري ناموفق با مايکروسافت براي پرداخت‌هاي درون ويندوز با استفاده از اين پول الکترونيکي، DigiCash کم کم در اواخر دهه نود ميلادي رو به ورشکستگي و فراموشي حرکت کرد. در همان زمان يکي از دستياران Chaum با نام Nick Szabo پولي با نام Bit Gold را اختراع کرد که از سيستم بلاک چين استفاده مي‌کرد و پايه و پدر رمز‌ ارزهاي امروزي بود، ولي درست مثل DigiCash هيچگاه معروف نشد و به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت.

بعد از DigiCash مطالعات در زمينه اين نوع از پول گسترش يافت و يکي از مهم‌ترين و قابل توجه ترين پول هاي اينترنتي رايج آن زمان که در آمريکا استفاده مي‌شد، e-gold نام داشت. e-gold توسط يک شرکت تکنولوژي واقع در فلوريدا با نام مشابه ساخته شده بود و خدماتي براي خريداران طلاي الکترونيکي ارائه مي‌داد. کاربران مي‌توانستند اين پول را خريد و فروش کنند و در ازاي آن طلاي واقعي و يا دلار دريافت کنند. gold در دوران اوج خودش در سال‌هاي 2005 و 2006 ميليون‌ها اکانت فعال داشت و همين موضوع باعث شد که هکرها يک مکان فوق‌ العاده براي به دست‌ آوردن و دزديدن پول را پيدا کنند. از بين رفتن ميليون ها سرمايه و مشکلات قانوني که هر ثانيه بر سر اين کمپاني سرا زير مي‌شد در نهايت باعث شد که فشار بيش از حد وارد بر e-gold کار خودش را بکند و اين پول مجازي نهايتا در سال 2009 به طور کامل بسته شد.

بيت کوين به عنوان اولين ارز ديجيتال مدرن شناخته مي‌شود که داراي کنترل غيرمتمرکز بود و براي تبادلات مالي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بيت کوين براي اولين بار در يک مقاله نوشته شده توسط Satoshi Nakamoto به دنيا وارد شد. در اوايل سال 2009 Nakamoto بيت کوين را وارد بازار کرد و گروهي از افراد مشتاق و توسعه‌دهندگان شروع به تبادل و استخراج بيت‌ کوين کردند. در اواخر سال 2010 ميلادي تعداد ديگري از رمز‌ ارزها مانند Litecoin نيز وارد کار شده بودند. در اواخر سال 2012 وردپرس اولين کمپاني بزرگي بود که پرداخت هزينه‌ها با بيتکوين را به رسميت شناخت و از آن بهره برد. در ادمه کمپاني‌هاي ديگر مثل مايکروسافت، Expedia و… بيت کوين را وارد معاملات خود کردند و هم اکنون صد‌ها کمپاني بزرگ و کوچک از مهم‌ترين و معتبر ترين رمز ارز دنيا براي پرداخت‌هاي خود استفاده مي‌کنند. بعد از ظهور بيت کوين تعداد زيادي ارز‌هاي ديجيتال ديگر وارد بازار جهاني شدند.

سودآوري رمز ارزها

اين موضوع را بايد در نظر داشت که بسياري از افراد از طريق رمز ارز وعده ثروت يک شبه مي‌دهند. بايد مراقب باشيد که گول افرادي سودجو را نخوريد. درست است سرمايه‌گذاري در رمز ارز ممکن است درآمدي بيشتر از بورس اوراق بهادار يا صندوق سرمايه گذاري داشته باشد. شما ممکن است با 1000 دلار سرمايه‌گذاري در بيت کوين، اتريوم و … در يک سال بيش از 300 درصد سود کسب کرده باشيد. با اين حال بايد اذعان داشت که وقتي صحبت از ارزهاي رمزنگاري شده مي‌شود شک و ترديد زيادي وجود دارد که بازدهي آن فقط براي يک سال است و چشم‌اندازي از آينده آن وجود ندارد. اما شواهد تاکنون نشان داده است که ارزهاي رمزنگاري شده واقعي هستند و به طور فزاينده‌اي توليد مي‌شوند تا بمانند.

بنابراين توصيه مي‌شود اگر در مرحله حدس و گمان به سر مي‌بريد سرمايه‌گذاري کوچک در اين مقوله کنيد چون مي‌توانيد درآمد زيادي کسب کنيد. اگر بتوانيد با صرف اندک پول از اين طريق درآمد زيادي را کسب کنيد برنده هستيد و اگر سرمايه خود را ازدست داديد شکست سنگيني نخورده‌ايد. اگر با منابع معتبر در زمينه آموزش کسب درآمد از طريق رمز ارز آشنايي داشته باشيد همگي متفق القول هستند که سرمايه‌گذاري در رمز ارز ثروتي يک شبه نيست و مستلزم زمان و هزينه براي کسب مهارت و تجارت در آن است.

در ادامه به ماينينگ و تريد ارز ديجيتال که دو روش از مهم‌ترين روش‌هاي کسب درآمد از رمز ارز هستند مي‌پردازيم.

ماينر چيست؟

دستگاه ماينر يا Asic اصطلاحي است که براي دستگاه‌هاي استخراج رمزارزها به‌کار برده مي‌شود و درحال حاضر اين دستگاه‌ها بسيار متنوع هستند. در سراسر جهان افرادي که به کار استخراج رمزارزها اعم از بيت‌کوين يا ساير ارزهاي رمزنگاري شده مشغول هستند، ماينر مي‌گويند و آن‌ها تلاش مي‌کنند با استفاده از ابزارهاي متنوع استخراج به تعداد بيشتري از رمزارزهاي استخراج نشده دست يابند و با فروش آنها به سود و درآمدزايي دست پيدا کنند. به طور کلي ماينينگ فرآيند تأييد تراکنش‌هاي رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزيع استخراج است. اين فرآيند به غيرمتمرکز سازي شبکه رمزارزها و افزايش امنيت شبکه کمک مي‌کند و در نهايت رمزارز جديد ايجاد مي‌کند. به شکل کاملاً ساده تراکنش‌هاي تأييد شده در بلوک‌ها جمع مي‌شوند و براي اضافه شدن اين بلوک‌هاي تازه به زنجيره بلوک‌هاي موجود يک پازل کدگذاري وجود دارد که از پيچيدگي‌هاي بالايي برخوردار است و بايد حل شود. هر سيستمي که اين پازل را حل کند پاداش مي‌گيرد.

براي انجام فرآيند ماينينگ به چه چيزهايي نياز است؟

اگر دشواري استخراج و هزينه‌هاي استخراج بيت‌کوين براي شما مشکلي ايجاد نمي‌کند، براي ورود به دنياي ماينرها سه مرحله قابل اجرا وجود دارد:

  • خريد دستگاه استخراج
  • بکارگيري يک کيف پول امن و مناسب
  • پيوستن به يک استخر براي انجام فرآيند استخراج

در ادامه به ماينينگ و تريد ارز ديجيتال که دو روش از مهم‌ترين روش‌هاي کسب درآمد از رمز ارز هستند مي‌پردازيم.

 


:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اگر شخصي از شما بپرسد «بازار کريپتو چيست؟» چه پاسخي براي او داريد؟ ساده‌ترين تعريف را چگونه مي‌توانيم توضيح دهيم تا همه آن را درک کنند؟ اگر شما سرمايه‌گذاري باشيد که مدت‌هاي زيادي در مارکت حضور داشته‌ايد، قطعا مي دانيد بازار کريپتو پيچيده است! اما چطور مي‌توان اين پيچيدگي را ساده کرد؟

 

بياييد براي درک عميق‌تر بازار کريپتو سفري در اين دنياي پيچيده و جذاب داشته باشيم تا در نهايت بتوانيم مفهومي ساده و روان براي توضيح آن پيدا کنيم. سفر ما از کجا بايد شروع شود؟ چه زماني اين بازار شکل گرفت؟

همه چيز با بيت کوين شروع شد:(چطور وارد بازار ارز ديجيتال شويم)

بيت کوين اولين ارز ديجيتال موفق در دنياي رمزنگاري شده است که مي‌تواند بهترين نمونه براي بررسي منظور ما از «بازار کريپتو» باشد. زماني که ساتوشي ناکاموتو، خالق مرموز Bitcoin، اين ارز ديجيتال را به صورت عمومي معرفي کرد، ايده خود را تقريبا اين چنين توضيح داد:

بيت کوين يک ارز همه‌منظوره براي جايگزيني يا تقويت ارزهاي فيات صادر شده توسط دولت‌ها ايجاد شد.

به عبارتي ايده او اين بود که بتوانيم به مغازه لباس‌فروشي برويم و به همان راحتي که با کارت اعتباري خريد مي‌کرديم، با انتقال بيت کوين هزينه خريد را پرداخت کنيم. با پيشرفت تکنولوژي استفاده از پول‌هاي کاغذي بسيار کاهش يافته است.

در نتيجه مي‌توان گفت منطقي است تا ارز جديدي داشته باشيم که از پيشرفت‌هاي فناوري محاسباتي و شبکه‌اي بهره ببرد و مصرف‌کنندگان را از محدوديت‌هاي ارزهاي دولتي و کارت‌هاي بانکي با قوانين و مقررات رها کند.

علاقه‌مندان به ارزهاي ديجيتال براي توصيف آينده پول ديجيتالي که آرزوي آن را دارند عبارت کوتاهي را به‌کار مي‌برند: «خريد يک فنجان قهوه با بيت کوين».

 

با گذشت زمان آينده‌اي که دوستداران بيت کوين براي آن متصور شده بودند، رخ داد. پلتفرم‌هاي آنلايني به‌وجود آمدند تا افراد بتوانند خريد و فروش بيت کوين را خيلي راحت‌تر از گذشته انجام دهند؛ حتي امکان تبديل بيت کوين به فيات نيز امکان‌پذير شد.

توسعه اين پلتفرم‌هاي آنلاين يا همان صرافي‌هاي ارز ديجيتال باعث شد تا خريد و فروش بيت کوين با ارزهاي فيات رايج شود؛ به اين صورت که مقداري از دارايي خود را به بيت کوين تبديل مي‌کردند و منتظر افزايش قيمت آن مي‌ماندند تا در نهايت کوين‌هاي خود را بفروشند و سودي به جيب بزنند.

حال بيت کوين علاوه بر هدف اصلي خود به عنوان يک ارز ديجيتال، به يک دارايي با ارزش براي سرمايه‌گذاري نيز تبديل شده است.

پلتفرم‌هاي آنلاين معاملات و سرمايه‌گذاري‌ها روي بيت کوين، محبوبيت اين ارز ديجيتال را بيشتر از پيش افزايش دادند و در نهايت به سمت تشکيل بازار کريپتو سوق داده شدند؛ طوري که حجم بازار در حال حاضر برابر با 858 ميليارد دلار است!

در چند هزار ضرب کنيد!

از سال 2009 که بيت کوين شروع به‌کار کرد تاکنون هزاران ارز ديجيتال توسعه يافتند و هر يک از آن‌ها هدف اصلي خاصي دارند. البته قابل ذکر است که به هر يک از آن‌ها به ديد سرمايه‌گذاري مي توان نگاه کرد؛ در صورتي که پروژه ارزش سرمايه گذاري کردن را داشته باشد.

بيت کوين صنعتي جديد را به دنيا معرفي کند و  توانست بازارهاي اقتصادي بزرگ جهان را کنار بزند؛ همين موضوع باعث شد تا رهبران بازارهاي اقتصادي بزرگ مجبور شوند پيشرفت آن را تماشا کنند و براي ورود به بازار کريپتو و اين دنياي جذاب و پرمخاطب به دنبال رويکردهاي نو و متفاوت باشند.

 

در حال حاضر تيم‌هاي استارتاپي و سازمان‌هاي کوچک و بزرگ بسيار زيادي در حال عرضه کوين‌ و توکن‌ خود به بازار کريپتو هستند. برخي از اين تيم‌ها با ارائه فناوري‌هاي جديد و نوآورانه تلاش مي‌کنند تا دنياي بلاک چين را بهبود ببخشند، بعضي ديگر توسط تيم‌ها و افراد سرشناس و خوبي پشتيباني مي‌شوند؛ بعضي افراد سودجو نيز با ساخت پروژه‌هاي اسکم به دنبال خرابکاري و کلاهبرداري هستند که بايد مراقب چنين پروژه‌هايي باشيد.

در کل تمام اين پروژه‌ها با اهداف خاص و در حوزه‌هاي مختلفي مانند سرمايه‌گذاري، امور مالي، NFTها، قراردادهاي هوشمند و…، همچنين خريداران و فروشندگان، بازار کريپتو را تشکيل مي‌دهند. تمام پروژه‌هاي کريپتويي با وجود سرمايه‌گذاران و معامله‌گران در کنار هم مي‌توانند باعث جذابيت اين دنياي اغواکننده و محبوب شوند.

تفاوت بازار کريپتو با ساير بازارها

بازارهاي مالي انواع متفاوتي دارند که ويژگي دارايي‌هاي هر يک از آن‌ها و معامله‌گران مشخصات هر بازار را تعيين مي‌کنند؛ بازار کريپتو، فارکس(بازار تبادل ارز خارجي)، سهام، اوراق قرضه، کالا و… نمونه‌هايي از محبوب‌ترين بازارهاي مالي هستند. 

از آنجا که هنوز براي بازار کريپتو قانون‌گذاري شفافي انجام نشده است، مي‌توان گفت هر دارايي که در اين بازار آزاد و قانون‌گذاري نشده مبادله شود، مي‌تواند داراي نوسانات زيادي باشد. در نتيجه بارزترين و مهم‌ترين ويژگي اين مارکت نوسانات زياد آن است.

آيا نوسانات در يک بازار به عنوان ويژگي منفي شناخته مي‌شود؟ خير – قطعا چنين نوساناتي در يک بازار نمايانگر ديد منفي نخواهد بود. هر بازار قدرتمندي در ابتداي تولد و سال‌هاي اوليه شکل‌گيري با چنين نوساناتي روبه‌رو شده است. به عنوان مثال، بازار طلا در سال 1969 که اوايل شکل‌گيري‌اش بود و هنوز قانون‌گذاري نشده بود، نوسانات زيادي را تجربه کرد.

 

درک ارزش و روش انتقال ارزش در بازار کريپتو

همانطور که گفتيم يکي از ويژگي‌هاي اين بازار نوسانات زياد آن است، اما چرا نوسان در بازار کريپتو بيشتر از ساير بازارها است؟ يکي از مشکلاتي که باعث به وجود آمدن نوسانات مي‌شود، تفاوت در درک ارزش ذاتي ارزهاي ديجيتال به عنوان هدف اصلي ساخته شده آن‌ها، همان ايده «خريد يک فنجان قهوه با بيت کوين» يا انتقال ارزش با مفهوم ذخيره ارزش است.

ذخيره ارزش مفهومي است که مي‌گويد: کالا يا دارايي خاصي در آينده، با توجه به پيش‌بيني‌ها، مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ در نتيجه عملکرد افراد شامل پس‌انداز و تبادل آن با کالاها يا خدمات مي‌شود.

هر شي يا مفهومي که به عنوان انتقال دارايي از هر صورتي به شکل يک کالا بين دو معامله‌گر انجام شود را انتقال ارزش مي‌گويند که ايده اصلي ارزهاي ديجيتال در بازار کريپتو نيز همين موضوع است.

با توجه با اين تعريف‌ها بي‌ثباتي بازار ارزهاي ديجيتال، مخصوصا بيت کوين را مي‌توانيم به ابهامات بحث ذخيره ارزش ربط دهيم؛ اما در بخش انتقال ارزش تا حدود زيادي مي‌توانيم بگوييم موفق شده‌اند.

تغيير قيمت در بازار کريپتو

تغيير قيمت در بازار کريپتو همانند ساير بازارها يک عامل بسيار مهم دارد: تفاوت بين عرضه و تقاضا. اين تفاوت بين عرضه و تقاضا در هر حرکت بازار کاملا مشهود است؛ به عبارتي ساده‌تر، «عرضه» کل ارزهاي ديجيتال يا همان دارايي‌هاي افرادي است که تمايل به فروش آن‌ها دارند و افرادي که اين دارايي‌ها را خريداري مي‌کنند «تقاضا» را تشکيل مي‌دهند.

حال با توجه به اين تعاريف مي‌توانيم بگوييم حرکت قيمت در بازار کريپتو به اختلاف بين عرضه و تقاضا بستگي دارد؛ هر چه اين اختلاف بيشتر شود، تغييرات و حرکت بازار نيز بيشتر مي‌شود. چه چيزي باعث مي‌شود عرضه يا تقاضا بيشتر شود؟ دليل اين اختلاف و تحرکات بازار چيست؟

بررسي دلايل تحرکات

بازار کريپتو سيستمي پيچيده دارد؛ اين سيستم وابسته به سرمايه‌گذاران کوچک و بزرگ که در مورد طيف وسيعي از دارايي‌ها براي سرمايه‌گذاري يا معامله به صورت ناهماهنگ تصميم مي‌گيرند. اين تصميم‌گيري بر چه اساسي نهايي مي‌شود؟

اطمينان سرمايه‌گذاران به ثبات در سرمايه‌گذاري‌هاي آينده خود، نقشي اساسي در صعود يا نزول يک بازار دارد. افراد قطعا نسبت به دارايي که آن‌ها را به روياهاي بزرگ خود برساند، بيشتر رغبت نشان مي‌دهند و اين باعث افزايش قيمت يک ارز ديجيتال خواهد شد.

در عين حال اگر دليلي پيدا شود که يک ارز ديجيتال مي‌تواند در آينده عملکرد بدي از خود نشان مي‌دهد، سرمايه‌گذاران رغبتي به خريد آن نشان نمي‌دهند؛ برخي از اين دلايل شامل:

  • هک شدن يک صرافي يا کيف پول
  • تغييرات رود مپ يک پروژه
  • سياست‌هاي مالي و دولتي
  • نگراني‌هاي قانوني
  • و…
 


:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اگر طي چند سال اخير، خريد ارز ديجيتال را تجربه يا اخبار حوزه کريپتوکارنسي را پيگيري کرده باشيد، احتمالاً با فناوري بلاک چين آشنايي داريد. در جستجو‌هايي که براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد Blockchain انجام داده‌ايد، حتماً با تعريف زير روبه‌رو شده‌ايد: بلاک چين يک دفتر کل توزيع شده، غيرمتمرکز و عمومي است. هر چند اين تعريف ساده است اما مي‌تواند براي شما بسيار نامفهوم باشد. به همين دليل در اين مقاله به زباني ساده تکنولوژي شگفت انگيز بلاک چين را تعريف مي‌کنيم و مزاياي آن را بررسي خواهيم کرد.

بلاکچين چيست؟ 

بلاک چين (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و چين (Chain) تشکيل شده است. معناي لغوي بلاک چين، زنجيره بلاک (زنجيره بلوک) است؛ زماني که در مورد زنجيره و بلاک در بلاکچين صحبت مي‌کنيم، در واقع در مورد زنجيره‌‌ايي از اطلاعات ديجيتالي صحبت مي‌کنيم و هر بلاک اين اطلاعات را در خود نگهداري مي‌کند.

در يک تعريف کلي، مي‌توانيم بگوييم بلاک چين يک دفتر کل توزيع شده، غيرمتمرکز و اشتراکي است که به صورت زنجيره‌اي از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در اين زنجيره، مسئول ذخيره‌سازي نوعي از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است.

هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاريخ، زمان، مبلغ خريد شما از سايت و اطلاعات فروشندگان و خريداران در معاملات را ذخيره مي‌کند. به جاي استفاده از نام واقعي شما در معاملات، خريد شما بدون هيچ گونه اطلاعات هويتي و با استفاده از امضاي ديجيتال منحصر به فرد انجام مي‌شود. براي مثال، در سايت ديجي کالا با استفاده نام کاربري، خريد شما ثبت مي‌شود. هر بلاک کد منحصر به فردي به نام هش را ذخيره مي‌کند که براي تشخيص هرگونه فعاليت در بلاک چين است.

به عنوان مثال، فرض کنيد شما قبلاً از ديجي کالا محصولي را خريداري کرده‌ايد، بعد از مدتي، مجدد تصميم مي‌گيريد که يک خريد ديگر انجام دهيد. حتي اگر جزئيات خريد جديد شما با خريد قبلي‌تان تقريباً يکسان به نظر برسد، سايت ديجي کالا مي‌تواند 2 خريد شما را از هم جدا کند؛ بنابراين، به دليل کدهاي منحصر به فردي که در بالا به نام هش عنوان شد، ما مي‌توانيم بلاک‌ها را از هم جدا کنيم.

مثالي که در بالا براي ذخيره يک خريد واحد از ديجي کالا عنوان شد، در واقعيت با بلاک در بلاک چين کمي متفاوت است. يک بلاک روي بلاک چين حجم خاصي از داده را مي‌تواند ذخيره کند. اين بدان معناست که بسته به اندازه معاملات، يک بلاک واحد مي‌تواند چند هزار تراکنش را در خود جاي دهد.

 

چرا به بلاکچين نياز داريم؟ 

مفهوم بلاک چين براي اولين بار توسط استوارت هابر و دبليو اسکات استورنتتا در سال 1991 به عنوان زنجيره‌اي از بلوک‌هاي امن از نظر رمزنگاري معرفي شد و با گذشت زمان جاي خود را در ميان پايگاه‌داده‌هاي سراسر دنيا باز کرد. مالکان کسب و کارهاي ديجيتال به فکر استفاده از اين فناوري در جهت پيشرفت امور خود افتادند و در نهايت نياز به استفاده از اين فناوري در همه دنيا احساس شد. اما سه دليل اصلي براي نياز به بلاک چين وجود دارد؛

 افزايش قدرت پردازش ديجيتال 

بلاک چين با توجه به ساختار طراحي شده‌اش به قدرت پردازش بالاتري نسبت به محاسبات داده‌هاي معمولي نياز دارد. طراحي بلاکچين بر اساس رمزنگاري تعريف شده است و رمزگذاري و رمزگشايي داده‌ها طبيعتاً يک امر پرهزينه است. امروزه کامپيوترها به لطف پردازنده هاي مدرن توسعه يافته از قدرت پردازش بيشتري برخوردارند که اين امر منجر به رشد تقاضا براي استفاده از اين فناوري شده است.

 رشد سريع جرايم سايبري 

جرايم سايبري در چند سال گذشته چند برابر شده است. هک بيش از يک ميليارد حساب ياهو، لو رفتن اطلاعات کاربران در فيسبوک و افزايش آسيب هاي بدافزارها تنها چند مورد از اين جرايم هستند. در واقع روزانه بيش از يک ميليون تهديد سايبري منتشر مي‌شود که اين به خودي خود توجه بيشتري به امنيت را ايجاد مي‌کند. امروزه امنيت سايبري يکي از بزرگترين چالش‌هاي مالکان کسب و کارهاي اينترنتي است. Blockchain با استفاده از سيستم رمزنگاري قدرتمند خود تا حدودي اين نياز را پاسخ مي‌دهد.

ظهور بيت کوين و ارز ديجيتال

بيت کوين و  ساير ارزهاي ديجيتال يکي از بزرگترين دلايل افزايش محبوبيت Blockchain هستند. بيت کوين يک ارز ديجيتال است که توسط شخصي ناشناس به نام ساتوشي ناکاموتو ايجاد شده است که از فناوري بلاکچين براي ايجاد و توزيع ارز ديجيتال امن استفاده کرده است.

بلاکچين چگونه کار مي‌کند؟

همانطور که اکنون مي‌دانيد، بلاک چين شامل چندين بلاک است که به هم وصل شده‌اند. براي اينکه يک بلاک به بلاک چين اضافه شود بايد 4 اتفاق رخ دهد:

1. شروع يک معامله يا تراکنش

هر گونه معامله يا تراکنشي که در شبکه انجام مي‌شود، منجر به افزوده شدن يک بلاک جديد در بلاک چين مي‌شود. به عنوان مثال، در صورتي که قصد داريد مقداري اتريوم کيف پول دوستتان واريز کنيد، اين تراکنش با ايجاد بلاکي جديد در اکوسيستم اتريوم انجام مي‌شود.

2. تاييد تراکنش

پس از ثبت درخواست انتقال شما، ماينر‌هاي شبکه مسئول تاييد تراکنش شما خواهند بود. ابتدا نياز است که اطلاعات جديد وارد سيستم شود. اين کار به عهده کامپيوترها است. اين شبکه غالباً از هزاران کامپيوتر تشکيل شده است که در سراسر جهان پخش شده‌اند.

3. ذخيره معامله

معامله شما بايد در يک بلاک ذخيره شود. پس از تأييد صحت معامله، مبلغ درخواستي شما براي واريز و امضاي ديجيتالي شما در يک بلاک ذخيره مي‌شوند. 

4. اضافه شدن بلاک به بلاکچين با استفاده از هش

پس از تأييد کليه معاملات يک بلاک، بايد يک کد شناسايي کننده منحصر به فرد به نام هش (Hash) به بلاک اختصاص يابد. پس از هش شدن مي‌توان بلاک را به Blockchain اضافه کرد.

پس از ايجاد يک بلاک جديد در شبکه، اين بلاک براي همه در دسترس خواهد بود. به عنوان مثال اگر نگاهي به بلاکچين بيت کوين بيندازيد، خواهيد ديد که به داده‌هاي معامله دسترسي داريد و مي‌توانيد اطلاعات زير را مشاهده کنيد:

  • ارتفاع بلاک (Height) که بر اساس تعداد کل بلاک‌‌ها محاسبه مي‌شود و نشان مي‌دهد که اين چندمين بلاکي است که روي زنجيره بلاک چين قرار مي‌گيرد.
  • هش بلاک (Hash) که يک رشته کد 64 رقمي که شامل اعداد و حروف است و با صفر شروع مي‌‌شود.
  • چه زماني طول کشيده است تا بلاک استخراج شود (Mined).
  • توسط چه کسي استخراج شده است (Miner).
  • اندازه بلاک چقدر است (Size).

 

انواع شبکه هاي بلاک چين

بلاکچين دسته بندي‌هاي مختلفي دارد که عبارتند از: بلاک چين عمومي، خصوصي، کنسرسيومي و هيبريد. در ادامه به بررسي انواع بلاک چين و ويژگي‌هاي آن‌ها مي‌پردازيم.

 بلاکچين عمومي

در بلاکچين‌ عمومي مانند بيت کوين، همه افراد مي‌توانند عضو سيستم شوند و محدوديت دسترسي وجود ندارد. هر کسي مي‌تواند محتويات بلاک چين‌هاي عمومي مانند بلاک چين بيت کوين را مشاهده کند. همچنين، کاربران مي‌توانند کامپيوترهاي خود را به شبکه بلاک چين متصل کنند. با انجام اين کار، هر زمان که يک بلاک جديد اضافه شود، کامپيوترها يک نسخه از بلاک چين را که به طور خودکار بروزرساني مي‌شود، دريافت مي‌کنند.

 بلاکچين خصوصي

در بلاکچين‌ خصوصي مانند بلاک چين‌هاي شرکتي، محدوديت دسترسي به اطلاعات (مانند دستمزد کارمندان) وجود دارد و براي ثبت نام و استفاده از اين سيستم، به تاييد نياز داريد.

بلاکچين کنسرسيومي

بلاکچين کنسرسيوم (Consortium Blockchain) نيمه غير‌متمرکز است. اين بلاک چين‌‌ها زماني بسيار کاربردي هستند که چند سازمان يا شرکت، قصد شراکت و همکاري با يکديگر را دارند. آن‌‌ها مي‌توانند در اين بستر يک فضاي مشترک ايجاد کنند و به ‌راحتي اطلاعات را در امنيت کامل با يکديگر به اشتراک بگذارند.

بلاکچين هيبريد

بلاکچين هيبريد ترکيبي از بلاک چين‌‌هاي عمومي و خصوصي است. از مزاياي هر دو نوع اين بلاکچين‌ها بهره برده و معايب را به حداقل رسانده است. در اين نسخه، اجازه‌ي عضويت با دستور مسئول کنترل کننده‌ي آن صادر مي‌شود و ميزان اجازه‌ي فعاليت در شبکه نيز با همين روش مشخص مي‌شود. ورود به اين شبکه براي عموم آزاد نيست.

هر کامپيوتر در شبکه Blockchain يک کپي از بلاک چين دارد. در مورد بيت کوين، ميليون‌ها نسخه از بلاک چين وجود دارد که بين هزاران نفر پخش شده است. گسترش اطلاعات در يک شبکه از کامپيوترها باعث مي‌شود که دستکاري اطلاعات دشوارتر شود.

با اين حال، با نگاهي به Blockchain بيت کوين متوجه مي‌شويد که به اطلاعات کاربراني که در حال انجام معاملات هستند، دسترسي نداريد. اطلاعات شخصي در مورد کاربران فقط به امضاي ديجيتال يا نام کاربري آنها محدود مي شود. 

آيا بلاکچين امن است؟

فناوري بلاک چين موضوعات مختلفي از جمله امنيت و اعتماد را پوشش مي‌دهد. بلاک‌هاي جديد هميشه بصورت خطي ذخيره و به انتهاي زنجيره Blockchain اضافه مي‌شوند. اين بدان معني است که جديدترين بلاک هميشه در انتهاي زنجيره قرار دارد. بعد از اينکه يک بلاک به انتهاي بلاکچين اضافه شد، برگرداندن و تغيير محتواي بلاک بسيار دشوار است. به اين دليل که هر بلاک حاوي هش مخصوص به خود و هش بلاک قبل از آن است. کدهاي هش توسط يک عملکرد رياضي (تابع هش) ايجاد مي‌شوند که اطلاعات ديجيتال را به رشته‌اي از اعداد و حروف تبديل مي‌کند. اگر آن اطلاعات به هر طريقي ويرايش و دستکاري شود، کد هش نيز تغيير مي‌کند؛ اين مسئله براي امنيت شبکه مهم است.

براي مثال، فرض کنيد يک هکر سعي دارد معاملات شما را از سايت ديجي کالا ويرايش کند تا مجبور شويد دوبار هزينه خريد خود را بپردازيد. به محض اينکه مقدار تومان معامله شما توسط هکر تغيير کند، هش بلاک تغيير خواهد کرد. بلاک بعدي در زنجيره هنوز حاوي هش قديمي است و هکر براي پوشش تغييرات خود بايد بلاک قديمي را به روز رساني کند. با انجام اين کار، هش اين بلاک تغيير خواهد کرد.

بنابراين، به منظور تغيير يک بلاک واحد، يک هکر بايد هر بلاکي که پس از آن روي Blockchain ايجاد شده است را تغيير دهد. محاسبه مجدد همه اين هش‌ها، انرژي محاسباتي بسيار زياد و غيرقابل تصوري را به همراه دارد و براي هکرها صرفه اقتصادي ندارد. بنابراين، پس از افزودن يک بلاک به بلاکچين، ويرايش آن بسيار مشکل خواهد بود و حذف آن غيرممکن است.

 

الگوريتم اجماع در بلاکچين

براي حل مسئله اعتماد، انواع شبکه‌هاي بلاک چين تست‌هايي را براي کامپيوترهايي که مي‌خواهند به آنها بپيوندند و بلاک‌هاي جديدي به زنجيره اضافه کنند، در نظر گرفته است. اين آزمايشات که الگوريتم اجماع (consensus models) ناميده مي‌شود، کاربران را مجبور مي‌کند قبل از شرکت در يک شبکه Blockchain و اضافه کردن بلاک، خود را ثابت کنند. يکي از متداول‌ترين اين نمونه‌ها که در شبکه بيت کوين به کار مي‌رود، گواه اثبات کار (proof of work) ناميده مي ‌شود.

در سيستم اثبات کار، کامپيوترها بايد ثابت کنند که روي حل يک مسئله پيچيده رياضي، کار کرده‌اند. اگر کامپيوتري يکي از اين مسائل را حل کند، واجد شرايط اضافه شدن يک بلاک به بلاک چين مي‌شود. اما روند افزودن بلاک، آنچه جهان کريپتوکارنسي آن را ماينينگ (Minig) مي‌نامد آسان نيست.

در حقيقت، با توجه به سايت خبري BlockExplorer.com، شانس حل يکي از اين مسائل رياضي در شبکه بيت کوين در فوريه 2019، حدود 1 در 5.8 تريليون بود. براي حل اين مسائل پيچيده، بايد از دستگاه‌هايي استفاده شود که قدرت محاسباتي بالايي دارند. اين دستگاه‌ها انرژي زيادي مصرف مي‌کنند و ماينرها بايد هزينه‌هاي زيادي را پرداخت کنند.

اثبات کار، حملات هکرها را غيرممکن نمي‌کند، اما باعث مي‌شود اين حملات تا حدودي بي فايده باشند. اگر يک هکر بخواهد حمله به Blockchain را هماهنگ کند، او بايد مسائل پيچيده رياضي را با شانس 1 در 5.8 تريليون درست مثل هر فرد ديگري در شبکه، حل کند. هزينه سازماندهي چنين حمله‌اي تقريباً و مطمئناً از مزاياي آن فراتر خواهد رفت.

 


:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در سال‌هاي اخير افراد زيادي با هدف کسب سود وارد بازار ارز ديجيتال شدند. اين بازار پرنوسان هرچند با سودهاي زيادي همراه است، اما برخي نيز متحمل ضررهاي مالي زيادي مي‌شوند. يکي از مهم‌ترين دلايل عدم موفقيت در اين بازار، عدم داشتن دانش کافي در اين حوزه است. بازار رمزارزها نيز مانند ساير بازارها داراي اصطلاحات مخصوص به خود است. متاسفانه افراد زيادي هستند که با اين اصطلاحات چندان آشنا نيستند و به درستي کاربرد آن‌ها را نمي‌دانند. يکي از اصطلاحات دنياي ارزهاي ديجيتال، Token است که گاهي به اشتباه به جاي کوين يا اشاره به برخي از انواع ارز ديجيتال استفاده مي‌شود. در اين مطلب به اين سوال پاسخ خواهيم داد که توکن چيست و کاربردهاي آن صحبت خواهيم کرد.

 

 

آشنايي با توکن (Token) و عرضه اوليه آن

Token يکي از اصطلاحات ارز ديجيتال است که به يک رمزارز منحصربه فرد يا ارزهاي ديجيتال اشاره دارد. توکن‌ها دارايي‌ها يا ابزارهاي قابل تعويض و قابل مبادله‌اي هستند که بلاکچين‌ مخصوص به خود را ندارند. Tokenها معمولاً از طريق فرآيند استاندارد عرضه اوليه کوين (ICO) ايجاد مي‌شوند و مي‌توانند براي مقاصد سرمايه‌گذاري، ذخيره ارزش يا خريد از آن‌ها استفاده کرد.

 هدف از ساخت توکن 

يکي از مهمترين دلايل ساخت اين ارز توسط پروژه‌ها، کاهش هزينه‌ها است. زيرا ساخت Token در بستر ارزهاي ديجيتال نيازمند صرف هزينه‌هاي زيادي نيست. از طرف ديگر با استفاده از عرضه اوليه مي‌توان سرمايه مورد نياز براي فعاليت شرکت را جمع کرد.

يکي ديگر از دلايلي که شرکت‌ها به جاي ساخت بلاکچين مخصوص خود، Token ايجاد مي‌کنند اين است که ساخت آن، راحت است. شرکت‌ها با به کار گرفتن افرادي که دانش برنامه‌نويسي دارند و با قراردادهاي هوشمند به طور نسبي آشنا هستند مي‌توانند توکن خود را ايجاد کنند.

از طرف ديگر کار کردن بر بستر ارزهاي ديجيتال امن و بزرگ مانند اتريوم، امنيت لازم را براي بسياري از شرکت‌ها فراهم مي‌کند. زيرا با افزايش تعداد کاربران يک شبکه بلاکچيني، امنيت آن نيز افزايش پيدا مي‌کند.

 

 

 

کاربردهاي توکن

Tokenها بر پايه خصوصيات و عملکردهايشان کاربردهاي مختلفي دارند. مهم‌ترين کاربرد Token جذب سرمايه و برگزاري ICO است. توکن‌ها  به روش‌هاي مختلفي مانند مالکيت دارايي ديجيتال، حسابداري براي اقدامات ديجيتالي، اطمينان از امنيت شبکه و … مي‌توانند مورد استفاده قرار بگيرند. 

توکن‌ها، ارزهاي ديجيتال و آلت کوين‌ها

اصطلاح Token اغلب به اشتباه به جاي دو کلمه رمزارز و آلت کوين استفاده مي‌شود. اما اين اصطلاحات از يکديگر متمايز هستند.

آلت کوين‌ها ارزهاي رمزنگاري شده جايگزيني هستند که پس از موفقيت عظيمي که بيت کوين به دست آورد راه اندازي شد. آلت کوين‌ها به عنوان جايگزين‌هاي پيشرفته بيت کوين راه اندازي شدند که ادعا مي‌کنند در برخي از موارد به بيت کوين برتري دارند و نقاط ضعف آن را پوشش مي‌دهند.

لايت کوين (LTC)، بيت کوين کش (BCH) و دوج کوين (DOGE) از نمونه‌هاي رايج آلت‌کوين‌ها هستند. اگر چه هر کدام از اين آلت کوين‌ها توانسته‌اند تا حدي به موفقيت برسند،اما هيچ‌کدام نتوانسته‌اند محبوبيتي شبيه به بيت‌کوين کسب کنند. آلت کوين‌ها برخلاف توکن‌ها داراي بلاکچين اختصاصي خود هستند و در درجه اول به عنوان يک بستر براي پرداخت‌هاي ديجيتال استفاده مي‌شوند.

 توکن مثلي و غير مثلي 

Tokenها را در حالت کلي مي‌توان به دو دسته توکن‌هاي «مثلي» و «غيرمثلي» تقسيم کرد. به توکن‌هاي مثلي توکن «تعويض‌پذير» (Fungibile) و به توکن‌هاي غير مثلي توکن «تعويض‌ناپذير» (None-Fungible Token) نيز گفته مي‌شود. تعويض‌پذيري يکي از ويژگي‌هاي توکن‌ها است که به بيان ساده به اين معني است که يک واحد مشخص از آن نوع Token، هيچ تفاوتي با واحدي ديگر از آن ندارد.

به عبارت ساده، يک دلار هميشه يک دلار است و بيت کوين هميشه بيت کوين است. شما مي‌توانيد اسکناس‌هاي 10 دلاري را با فرد ديگري مبادله کنيد و هر کدام از شما همچنان همان ارزش را در کيف پول خود خواهيد داشت. قابليت تعويض‌پذيري به اين معني است که يک ارز ديجيتال و دارايي خاص ارزشمندتر يا کمياب‌تر از بقيه نيستند. در صورتي که اين چنين باشد، کل اکوسيستم را مختل مي‌کند و معاملات روزمره را با مشکلات بزرگي مواجه خواهد کرد.

Tokenهاي مثلي را مي‌توان براي خريد، فروش و معاملاتي که در آن‌ها به واحدهاي مثل هم توکن‌ها نياز است، استفاده کرد. در مقابل از Tokenهاي غير مثلي در مواردي استفاده مي‌شود که نياز است هر واحد از Token منحصر‌به‌ فرد باشد مانند بازي‌هاي بلاک چيني جديد و آثار هنري ديجيتال.

انواع توکن 

توکن‌ها بر حسب نوع به چند دسته گوناگون تقسيم مي‌شوند. دسته‌بندي‌هاي مختلفي براي توکن‌ها وجود دارد، اما در حالت کلي Tokenها را مي‌توان به چهار دسته زير تقسيم‌بندي کرد:

 توکن‌هاي کاربردي (Utility Token)  

Tokenهاي کاربردي نوع محبوبي از نمونه‌هاي قابل تعويض هستند که به تعداد محدودي عرضه مي‌شوند و از آن‌ها مي‌توان براي پرداخت هزينه‌ها، خريد کالا و دريافت خدمات در يک يا چند پروژه خاص استفاده کرد.

 معروف‌ترين نمونه Token کاربردي اتر است که تمام تراکنش‌ها و قراردادهاي هوشمند را در شبکه اتريوم تامين مي‌کند. همانطور که قبلاً گفتيم اتريوم را مي‌توان به عنوان وسيله پرداخت استفاده کرد، با اين حال، هدف اصلي آن استفاده در بلاک چين است.

 توکن‌هاي اجتماعي (Social Tokens)

Tokenهاي اجتماعي نوع بسيار جالبي از دارايي هستند که اخيراً در فضاي رمزنگاري محبوبيت زيادي به دست آورده‌اند. همچنين باعث شده‌اند تا مردم با مفهوم Token بيشتر آشنا شوند. توکن‌هاي اجتماعي توسط اعتبار يک فرد، برند، باشگاه ورزشي يا هر جامعه‌اي پشتيباني مي‌شود. از آنها مي‌توان به‌عنوان توکن‌هاي طرفداري (Fan Token) براي خريد محتواي اضافي، کالاها يا فقط براي حمايت از جامعه مورد علاقه استفاده کرد.

وقتي کاربر روي سکه‌هاي اجتماعي سرمايه‌گذاري مي‌کند در واقع، در يک جامعه سرمايه‌گذاري مي‌کند، با اين انتظار که اين جامعه در طول زمان رشد کرده و ارزشمندتر خواهد شد.

توکن‌هاي اوراق بهادار (Security token)

در مقابل جمع‌آوري پول با Tokenهاي کاربردي، ساير ICOها تصميم گرفتند که کمپين‌هاي جمع‌آوري سرمايه را به صورت آشکار اعلام کنند و از مقررات پيروي کنند. اينگونه بود که توکن‌هاي امنيتي متولد شدند. در اصل يک گواهي سهام ديجيتال است که مالکيت دارنده آن را روي بلاکچين ثبت مي‌کند.

توکن حاکميتي (Governance token)

توکن حاکميتي نوعي دارايي رمزنگاري است که به دارندگان آن حق تصميم‌گيري در مورد پروتکل پروژه، محصول و ويژگي‌هاي آن را اعطا مي‌کند. دارندگان مي‌توانند بر تصميم‌گيري‌هاي درون پروژه مانند پيشنهاد يا تصميم‌گيري در مورد ويژگي‌هاي جديد، تغيير مدل‌هاي توزيع Token و حتي بازسازي خود سيستم حاکميتي تأثير بگذارند. 

توکن پرداخت (Payment token)

هدف از ايجاد اين نوع ، پرداخت هزينه خدمات و کالا است. دارندگان اين ارزها مي‌توانند با استفاده از توکن پرداخت در فضاي اينترنت محصولات مورد نظر خود را بخرند و يا هزينه لازم را براي دريافت خدمات خاص را با پرداخت کنند.

 


:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

مهم‌ترين پرسش براي افرادي که براي اولين بار نام ارز رمزنگاري‌شده را مي‌شنوند، اين است که بيت کوين چيست؟ همچنين افرادي که از ارز ديجيتال بيت کوين به عنوان ابزار سرمايه‌گذاري يا تريد استفاده مي‌کنند نيز اطلاعات ناقصي در مورد فناوري و تکنولوژي مورد استفاده در بيت کوين دارند. اگر سوالاتي مانند نحوه کارکرد بيت کوين، نحوه خريد و فروش بيت کوين، روش‌هاي استخراج بيت کوين، تاريخچه قيمت بيت کوين، روش‌هاي کسب درآمد از بيت کوين  غيره ذهن شما را به خود مشغول کرده، در ادامه اين مقاله با ميهن بلاک‌چين همراه باشيد؛ چرا که قصد داريم به تمام اين سوالات پاسخ دهيم و مطالب متعددي درباره اولين رمزارز تاريخ بشر بگوييم.

 

 

بيت کوين چيست؟

بيت کوين (Bitcoin) اولين ارز ديجيتال غيرمتمرکز است که با نماد BTC يا ? شناخته مي‌شود. اين رمزارز توسط هيچ نهاد دولتي اداره نمي‌شود و تنها 21 ميليون واحد از آن وجود دارد. سايت رسمي بيت کوين Bitcoin.org است که در سال 2008 توسط ساتوشي ناکاموتو خريداري شده است. برخلاف پول‌هايي مانند ريال، دلار و يورو که امروزه در دسترس ما قرار دارند و توسط دولت‌ها ايجاد شده و حکومت‌ها بر آن نظارت دارند، ارز ديجيتال بيت کوين توسط هيچ دولتي ايجاد نشده و يک ارز ديجيتال يا ارز رمزنگاري شده است که به‌صورت غيرمتمرکز مي‌تواند توسط افراد مختلف در سرتاسر جهان مديريت شود. افرادي که در شبکه بيت کوين فعاليت مي‌کنند نيز توسط فرد يا نهاد خاصي انتخاب نمي‌شوند و تصميم براي فعاليت در اين شبکه، کاملا داوطلبانه و اختياري است.

بيت کوين به دليل نوسانات قيمتي منحصربه‌فرد و سود هنگفتي که به سرمايه‌گذاران اوليه خود داده بر سر زبان‌ها افتاده و توجه علاقه‌مندان به بازارهاي مالي را به خود جلب کرده است. اما حيف است که اطلاعات ما از اين پديده نوظهور در حد ابزاري براي کسب ثروت محدود بماند. براي اولين بار است که در تاريخ بشر  پولي خلق شده که هيچ پشتوانه سياسي ندارد و توسط نهاد مالي يا پولي دولتي راهبري نمي‌شود.

اگر بخواهيم تعريفي فني‌تر براي بيت کوين ارائه بدهيم، بايد بگوييم بيت کوين يک ارز رمزنگاري شده همتابه‌همتا است که به صورت غيرمتمرکز اداره مي‌شود و تمام سابقه آن به صورت زنجيره‌وار، بر روي دفتر کلي به نام بلاک چين ذخيره مي‌شود. مهم‌ترين و برجسته‌ترين ويژگي‌هاي بيت کوين اين موارد هستند: بيت کوين قابل سانسور نيست، امکان بيش از يک بار خرج کردن آن وجود ندارد و تراکنش‌هاي آن در هر زمان و هر مکاني قابل انجام هستند.

 بيت کوين چه کاربردي دارد؟ 

ارز ديجيتال بيت کوين دو کاربرد اساسي دارد؛ کاربرد پول و ابزاري براي انتقال ارزش، به اين صورت که افراد بتوانند با آن کالاهاي مورد نياز خود را خريداري کنند. کاربرد بعدي ابزاري مانند طلا براي ذخيره ارزش است.  افراد با خريداري آن مي‌توانند ارزش دارايي خود را حفظ کنند و از تورم در امان بمانند.

چرا انسان پول را خلق کرد؟

براي شناخت بهتر بيت کوين، نياز است که نيم‌نگاهي گذرا به سرگذشت پول بيندازيم. از زماني که انسان زندگي اجتماعي خود را آغاز کرد، براي تامين نيازهاي خود به تعامل با ساير افراد احتياج پيدا کرد. مبادله کالا به کالا يا معاملات پاياپاي اولين شکل انتقال ارزش بود.

فقدان يک ابزار واحد براي سنجش ارزش کالا و خدمات، اتلاف وقت و انرژي از جمله مشکلات اين سيستم بود، بنابراين بشر به فکر ايجاد يک راه حل براي اين معضل افتاد و مفهومي به‌عنوان پول به‌عنوان واسطه خلق شد.

پول بايد چيزي مي‌بود که نگهداري و جابه‌جايي آن آسان باشد و به راحتي فاسد نشود. پس از انتخاب انواع کالاها که چنين مشخصاتي را داشتند، انسان از سکه‌هاي فلزي به عنوان پول استفاده کرد. اين سکه‌ها عموما از فلزاتي کمياب و ارزشمند مثل طلا و نقره انتخاب مي‌شدند. اينجا زمان حکمراني امپراطوري‌هاي بزرگ در جهان است و پاي حکومت‌ها به ميان آمد. سکه‌ها نيز مشکلات خود را داشتند. براي مثال يکسان نبودن خلوص فلز به کار رفته شده يا سنگيني آن‌ها از جمله مشکلات رايج اين نوع از پول بود.

براي حل اين مساله خزانه‌هايي ايجاد شد تا افراد با ذخيره سکه‌هاي طلا يا نقره خود در آن، اعتبارنامه دريافت مي‌کردند. اين مدل را شايد بتوان اولين استفاده از پول کاغذي در تاريخ ناميد. به تدريج حکومت‌ها و دولت‌هاي قدرتمند کنترل اين خزانه و انتشار اين اسناد کاغذي را در دست گرفتند. در نتيجه به جايي رسيديم که وظيفه انتشار پول به دست دولت‌ها افتاد. اين مساله باعث مي‌شود، دولت‌ها هر زمان که بخواهند بدون وقفه پول چاپ کرده که نتيجه‌ آن در بيشتر مواقع توليد تورم و کاهش قدرت خريد مردم است. اينجا زماني است که بيت کوين وارد زندگي ما شد.

 

تاريخچه بيت کوين؛ اولين پول الکترونيکي غيرمتمرکز 

در روز 31 اکتبر 2008 مصادف با 10 آبان ماه 1387 مقاله‌اي با عنوان “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System” به معني «بيت کوين: يک سيستم پول الکترونيکي همتا به همتا» منتشر شد. نام نويسنده اين مقاله ساتوشي ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نوشته شده بود. کسي نمي‌داند که اين نام، اسم يک نفر است يا گروهي از دانشمندان چنين نامي را براي خود انتخاب کرده‌اند. اين مقاله که وايت پيپر بيت کوين است، تنها 9 صفحه داشت. ايده‌ اصلي اين مقاله ارائه‌ يک سيستم پرداخت مالي الکترونيکي به صورت فرد به فرد است؛ به اين معني که افراد بتوانند بدون نياز به نهاد واسطه مانند بانک‌ها يا دولت‌ها مبادله مالي داشته باشند. پس مي‌توان گفت که بيت کوين، رقيبي براي بانک‌ها است. مقاله مربوط به وايت پيپر بيت کوين را مي‌توانيد از اين لينک مشاهده کنيد.

دو مشکل در اينجا به‌وجود مي‌آيد. يک اينکه افراد چگونه به يکديگر اعتماد کنند و مورد دوم اينکه چگونه مي‌توان جلوي مفهومي را به‌نام دوبار خرج کردن (Double Spending) گرفت؟ در دوبار خرج کردن که يک نوع حمله است، يک فرد ممکن است يک مبلغ را براي دو نفر بفرستد و از اين روش سوءاستفاده کند.

بيشتر بخوانيد:آموزش تريد ارز ديجيتال

ساتوشي مشکل اول را از طريق امضاي ديجيتال حل کرد. او با توضيح درباره اينکه در تبادلات شبکه بيت کوين از فناوري بلاکچين استفاده مي‌شود و در اين فناوري توابع رمزنگاري به‌کار گرفته مي‌شوند، براي تغيير و حمله به آن به دستگاه‌هاي قدرتمند (از نظر توان محاسباتي)‌ نياز است و تغيير در آن‌ها به اين راحتي صورت نخواهد گرفت، مشکل دوم را حل کرد. 

 خالق بيت کوين کيست؟ 

يکي از جنجالي‌ترين مباحث از ابتداي معرفي بيت کوين تاکنون، هويت خالق يا خالقان اين سيستم مالي جديد است. ساتوشي ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) نام مستعاري است که فرد يا افرادي که بيت کوين را به‌وجود آورده‌اند، براي خود انتخاب کرده‌اند. ساتوشي ناکاموتو کار بر روي کدهاي شبکه بلاک چين بيت کوين را از سال 2007 آغاز کرد. در 18 آگوست سال 2008 يا 28 مرداد 1387 او يک وبسايت به نشاني www.Bitcoin.org را خريداري کرد و در نهايت در تاريخ 31 اکتبر 2008 يا 10 آبان 1387 مقاله بيت کوين را منتشر کرد. او در هيچ يک از فعاليت‌هاي خود اطلاعاتي از خود منتشر نکرده بود و کسي از هويت واقعي او خبر نداشت.

پشتوانه بيت کوين چيست؟

پشتوانه ارزهاي فيات (ريال، دلار، يورو) معمولا دولت و قدرت اقتصادي آن کشور است؛ اما تکليف بيت کوين با توجه به غيرمتمرکز بودنش چه مي‌شود؟ به‌طور کلي چيزي که اولين رمزارز معتبر دنيا را ارزشمند مي‌کند، استقبال مردم از تکنولوژي آن، به رسميت شناختن آن و استفاده از آن براي اهداف مختلف است. براي درک بهتر اين مطلب مثالي مي‌زنيم:

فرض کنيد تمامي مردم جهان عدس را به عنوان يک واحد پول بپذيرند و به عنوان مثال براي خريدهايشان عدس مبادله کنند. با اين منوال عدس ارزشمند مي‌شود در حالي که دولت‌ها عدس را توزيع و کنترل نمي‌کنند و عدس پشتوانه‌اي ندارد. شايد خود عدس به خودي خود ارزش چنداني نداشته باشد؛ اما بنا بر دلايلي، مردم آن را به عنوان يک نوع پول پذيرفته‌اند و در معاملاتشان از آن استفاده مي‌کنند و حتي ممکن است برخي به اين اميد که عدس شايع‌تر و ارزشمندتر مي‌شود، به منظور سرمايه‌گذاري براي آينده عدس نگهداري کنند.

البته مسلم است که داستان بيت کوين و عدس تفاوت بسيار زيادي دارد و دلايلي که باعث پذيرش بيت کوين توسط مردم شده‌اند، دلايل بسيار محکم و مهمي هستند.

تقابل دولت‌ها با بيت کوين

قانون‌گذاري بيت کوين و به طور کلي بازار ارزهاي ديجيتال، يکي از جنجالي‌ترين مسائلي است که اين حوزه با آن دست‌وپنجه نرم مي‌کند. احتمالا اين سوال برايتان پيش آمده که اگر بيت کوين ساختار اقتصادي فعلي را به چالش کشيده، آيا بيت کوين قانوني است و دولت‌ها تا چه اندازه بر روي اين ارز ديجيتال محبوب کنترل دارند و اصلا آيا دولت‌ها مي‌توانند بيت کوين را محدود کنند. 

کشورها رويکردهاي متفاوتي نسبت به اين موضوع دارند و هر کدام قوانين خاص خود را براي فعاليت‌هاي مربوط به اين حوزه وضع کرده‌اند. بعضي دولت‌ها نيز ترجيح داده‌اند فعلا به قانون‌گذاري اين حوزه ورود نکنند؛ يعني آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال در بعضي کشورها هنوز تحت هيچ قانون خاصي نيست. عدم قانون‌گذاري مشخص براي بيت کوين، نشان‌دهنده غيرقانوني بودن آن نيست. آخرين وضعيت قانون‌گذاري در حوزه کريپتوکارنسي را مي‌توانيد از اين لينک مطالعه کنيد. دولت‌ها تنها مي‌توانند بر شرکت‌ها و صرافي‌هاي متمرکز که در آن کشورها مشغول به فعاليت هستند، قانون‌گذاري کنند و حساب افراد را از طريق صرافي‌ها رصد کنند.

در نتيجه مي‌توان دولت‌ها را بزرگ‌ترين رقيب و دشمن بيت کوين معرفي کرد؛ زيرا بيت کوين اولين سيستم مالي است که تحت نظارت هيچ نهادي نيست و هويت کاربران آن تا حدي ناشناس است. مورد دوم از اين جهت باعث نگراني دولت‌ها است، زيرا ممکن است از اين طريق فرار ماليات، پولشويي، استفاده در فعاليت‌هاي غيرقانوني مثل توزيع مواد مخدر، اسلحه، قاچاق انسان و امثالهم بيشتر شود. البته اين قضيه نگراني کاميونيتي کريپتو و بيت کوين را نيز به همراه دارد.

بلاک چين بيت کوين چيست؟

بلاکچين ابزاري براي ذخيره اطلاعات به صورت به‌ هم پيوسته و زنجيره‌وار است. اين اطلاعات در دفتر کل (Ledger) آن شبکه ذخيره مي‌شود. اين دفتر کل يا Ledger مي‌تواند عمومي باشد و تمام افراد به طور يکسان به آن دسترسي داشته باشند. از آنجايي که بيت کوين يک دارايي با ارزش است و ماهيت آن به گونه‌اي است که توسط تمام افراد حاضر در شبکه اداره مي‌شود، بايد محلي براي ذخيره کردن تمام تراکنش‌ها داشته باشد. اگر قرار است پاي بانکي براي ذخيره کردن بيت کوين در ميان نباشد، تراکنش‌هاي آن بايد در محلي امن و مطمئن ذخيره شوند. ساتوشي ناکاموتو از فناوري بلاک چين براي ذخيره تراکنش‌هاي بيت کوين استفاده کرد.

کل شبکه بيت کوين از فناوري بلاکچين استفاده کرده و به اين فناوري وابسته است. تمام تراکنش‌هايي که در شبکه بيت کوين تاييد مي‌شوند، در بلاک چين بيت کوين ذخيره مي‌شوند. اين شبکه توسط بازيگراني که به آنها نود (Node) يا گره گفته مي‌شود، کنترل مي‌شود. هر Full Node (نود اصلي شبکه که اختيار تمام دارد) در شبکه بيت کوين، به طور مستقل لجر بيتکوين را ذخيره مي‌کند. زماني که چند نود مستقل يک نسخه واحد از بلاک چين را ذخيره کنند، اعتماد به اطلاعات ذخيره شده در اين شبکه افزايش مي‌يابد. 

بلاک چين بيت کوين چطور کار مي‌کند؟

اگر شخصي بخواهد تراکنشي در شبکه بيت کوين داشته باشد، درخواست تراکنشش براي تمام اعضاي  شبکه ارسال مي‌شود. اعضاي شبکه با بررسي سابقه متوجه مي‌شوند که او موجودي کافي براي انجام اين تراکنش را دارد يا نه و در نهايت تراکنش او را معتبر يا غير معتبر در نظر مي‌گيرند. اگر تراکنشي معتبر باشد، منتظر تاييد اعضاي شبکه مي‌ماند. يکي از اجزاي مهم بلاکچين بيت کوين، هدر هر بلاک است. اين جز از بلاک داراي اطلاعات مهمي است که در ادامه به آن اشاره مي‌کنيم.

مفهوم Block Header در بيت کوين چيست؟

در شبکه بلاکچين، هر بلاک با استفاده از هش Header Block آن بلاک شناخته مي‌شود. در هدر بلاک شش داده ذخيره مي‌شود. لازم به ذکر است که هدر هر بلاک 80 بايت از حجم 1 مگابايتي شبکه بيت کوين را اشغال مي‌کند. در هر هدر بلاک شبکه بيت کوين اطلاعات زير ذخيره مي‌شود:

  • نسخه بيت کوين: ورژن يا Version بيت کوين به نسخه نرم‌افزار بيت کويني اشاره دارد که ماينر از آن استفاده کرده است. اين بخش 4 بايت حجم دارد.
  • Previous block hash: هدر بلاک قبلي با استفاده از تابع رمزنگاري بيت کوين هش شده (به فرم رمزنگاري درآمده) و در بلاک بعدي ذخيره مي‌شود. اين بخش 32 بايت حجم دارد.
  • Merkle Root: ساتوشي براي تامين امنيت تراکنش‌ها از يک ساختار درختي براي هش کردن تراکنش‌ها استفاده کرده است. اين ساختار درختي را Merkle Tree مي‌گوييم.اين بخش 32 بايت حجم دارد. تصوير زير اين مورد را نشان مي‌دهد:
 


:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()