نوشته شده توسط : mehdi

 

نکات کلیدی قبل از انتخاب درمان ارتودنسی نامرئی که باید بدانید

درمان ارتودنسی یکی از محبوب‌ترین درمانهای حوزه دندانپزشک است و تقاضا برای انجام این درمان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. علت این است که بیشتر ما دندان های صاف و مرتب نداریم و دندان هایمان نیاز به اصلاح دارند.

 

اما بسیاری از افراد علی رغم نیاز به درمان ارتودنسی و حتی تمایل برای انجام آن، اقدامی انجام نمی دهند چون دوست ندارند با دندانهای سیم کشی بیرون بروند و دیگران آنها را با لبخند فلزی ببینند و یا هنگام صحبت کردن در موقعیتهای حساسی مانند سمینار یا مصاحبه های شغلی نتوانند کلمات را درست ادا کنند.

ارتودنسی نامرئی این مشکل را برطرف کرده است و در درمان ارتودنسی نامرئی دیگر از براکت فلزی استفاده نمی شود و شما نگرانی از بابت سیم و براکت فلزی چسبیده به دندان ها ندارید.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

در ارتودنسی نامرئی از سیستمی برای حرکت دادن دندان ها استفاده می شود که بر خلاف براکت معمولی جلب توجه نمی کند و دیگران به سختی متوجه آن می شوند. ارتودنسی نامرئی شامل چند روش ارتودنسی است که محبوب ترین و معروف ترین آنها الاینر شفاف یا اینویزالاین می باشد.

 

معایب و مزایای انواع روش های ارتودنسی نامرئی چیست؟

براکت پشت دندانی

  • مزیت های براکت پشت دندانی یا لینگوال

براکت پشت دندانی عملاً نامرئی است چون به جای این که به سطح جلویی دندان های تان وصل شود به پشت آنها متصل می شود در نتیجه هنگامی که دهان خود را باز می کنید صحبت می‌کنید و یا میخندید دیده نمی شوند.

از نظر مقاومت و دوام براکت پشت دندانی گزینه خوبی است.

  • معایب براکت پشت دندانی لینگوال

به دلیل نصب شدن به پشت دندانها، دسترسی دکتر به براکت برای نصب و تنظیم و تعمیرهای احتمالی سخت است.

از طرفی مسواک زدن و تمیز کردن کامل براکت سخت تر است.

صحبت کردن نیز با وجود براکت پشت دندانی، سخت تر از بقیه روشهای ارتودنسی (ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک) است.

براکت سرامیکی

  • مزیتهای براکت سرامیکی

براکت سرامیکی عملاً نامرئی نیست اما چندان هم جلب توجه نمی کند چون به جای براکت های فلزی از براکت های بیرنگ یا سفید رنگ استفاده می‌شود و این باعث می‌شود رنگ براکت در زمینه سفید رنگ دندان مستتر شود .

همچنین غالباً به جای سیم نقره ای رنگ، از سیمی با روکش سفید رنگ استفاده می‌شود که سیستم براکت هر چه نامحسوس تر و نامشخص تر شود.

  • معایب براکت سرامیکی

در صورتی که مراقب نباشید امکان تغییر رنگ نگینهای براکت وجود دارد.

امکان شکستن نگینهای براکت بیشتر از براکتهای فلزی است.

پلاک شفاف (الاینر)

این پلاک شفاف پلاستیکی سیستمی متفاوت با براکت دارد و مهمترین تفاوت آن ثابت نبودن است. اینویزالاین یکی از معروفترین برندهای تجاری آن است.

  • مزیت های الاینر شفاف

الاینر شفاف به دندان ها چسبانده نمی شود و به راحتی می توانید هر زمانی که می خواهید آن را از دهانتان در بیاورید و دوباره در دهان بگذارید.

از طرفی الاینر از پلاستیک بی رنگ ساخته شده است و هیچ قطعه یا بخش دیگری که رنگ متمایزی داشته باشد در آن وجود ندارد. بنابراین هنگامی که این پلاک را در دهان می گذارید نامرئی است و اصلاً مشخص نمی شود.

  • معایب الاینر

ثابت نیست بنابراین تمامی درمان به شما بستگی دارد که چقدر در گذاشتن الاینر در دهان جدی و پایبند هستید.

اگر مراقب نباشید امکان تغییر رنگ الاینر و یا تاب برداشتن آن وجود دارد.

فواید درمان ارتودنسی چیست؟

شاید فکر می‌کنید درمان ارتودنسی برای زیبایی دندانها و لبخند انجام می شود اما باید بدانید این تنها یکی از مزیت‌های درمان ارتودنسی است.

فواید مهم درمان ارتودنسی عبارتند از:

  • تمیز کردن دندانها راحت‌تر می‌شود. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان هم کمتر می‌شود.
  • فاصله های نامناسب بین دندان ها بسته می شود و دندان ها همگی هم ردیف قرار می گیرند. بنابراین احتمال باقی ماندن ذرات غذا یا پلاک و باکتریها بین دندانها کاهش می یابد در نتیجه احتمال عفونت لثه و بوی بد دهان کمتر می شود.
  • از آنجایی که دندانها صاف و مرتب شده اند و تماس آنها با هم اصلاح شده است احتمال لب پر شدن یا شکستن آنها کمتر می شود.
  • استهلاک و ساییدگی دندان ها کمتر می شود چرا که هنگام جویدن غذا، فشار فک بر دندان ها به صورت یکنواخت توزیع می شود. در حالی که اگر دندان ها در وضعیت درستی نسبت به هم قرار نداشته باشند هنگام جویدن غذا فشار بر برخی از دندان ها و یا برخی از سطوح یک دندان بیشتر از بقیه وارد می‌شود و باعث ترک خوردن و یا ساییدگی زود هنگام آنها می شود.
  • توزیع یکنواخت و مناسب فشار بر دندانها پس از درمان ارتودنسی باعث می‌شود فشار کمتری بر مفصل و عضله های فک وارد شود. کسانی که دندان هایشان بر هم جفت نیستند و به اصطلاح بایت درستی ندارند، فشار زیادی بر مفصل فک شان وارد می شود. به تدریج مفصل تخریب شده و مشکلاتی مانند سردرد، گردن درد، درد فک، درد دندان ها و صدا دادن فک در هنگام باز یا بستن دهان تجربه می‌شود.
  • نامناسب بودن وضعیت دندان ها به مرور زمان باعث تغییر شکل ساختار فک می شود در نتیجه تعادل و توازن صورت بر هم می‌خورد.

استفاده از الاینر شفاف برای درمان ارتودنسی چگونه است؟

ابتدا از دندانها قالب گیری می شود و سپس بر اساس وضعیت دندانهایتان، تعدادی الاینر برایتان ساخته می شود.

توجه داشته باشید در هر مرحله از درمان تعدادی الاینر به شما داده می شود که در فواصل مشخصی مثلاً (هر دو هفته یک بار) باید قبلی را با الاینر شماره بعد عوض کنید. چون هر الاینر برای مرحله مشخصی از حرکت دندان ها طراحی شده است و پس از رسیدن به آن مرحله باید الاینر مرحله بعد استفاده شود تا حرکت بعدی انجام شود.

 

فواید و مزیتهای ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف چیست؟

الاینر شفاف درمان نسبتاً جدیدی در ارتودنسی است که به سرعت جای خود را در بین متقاضیان درمان ارتودنسی باز کرده است. علت آن مزیت‌های این وسیله ارتودنسی بر سایر روش های درمان ارتودنسی است:

  • زیبایی لبخند و دندان ها خراب نمی شود. هنگامی که از الاینر استفاده می کنید کسی که شما را می بیند به راحتی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود چون این پلاک کاملا شفاف است.
  • تمیز کردن الاینر راحت تر از براکت است چون برای تمیز کردن آن کافی است الاینر را از دهان در بیاورید و زیر شیر آب بگیرید و آن را با مسواک تمیز کنید.
  • دندان هایتان را همانند گذشته به راحتی مسواک می‌زنید اما در مورد براکت ها، تمیز کردن دهان سخت‌تر است و باید مراقب فواصل بین براکت و سیم و دندانها باشید.
  • اگر برنامه مهمی در پیش دارید که برایتان مهم است راحت بتوانید صحبت کنید، می توانید الاینر را موقتاً از دهان در بیاورید و با آسودگی خاطر با دیگران معاشرت کنید.
  • هیچ محدودیتی در غذا خوردنتان ایجاد نمی‌شود چون هنگام غذا خوردن باید پلاک را از دهان در بیاورید. در حالی که با براکت محدودیت‌های زیادی در غذاهایی که می توانید بخورید ایجاد می شود تا براکت آسیب نبیند.

 

مراقبت از الاینر شفاف چگونه است؟

خوشبختانه استفاده از الاینر ارتودنسی پیچیدگی خاصی ندارد. فقط باید همیشه الاینر را تمیز کنید. در مراقبت از الاینر نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتماً هنگام غذا خوردن یا خوردن هر چیزی به جز آب باید پلاک را از دهان در بیاورید.
  • هنگام مسواک زدن باید الاینر را در بیاورید و آن را با جداگانه مسواک تمیز کنید. هر بار هم که می خواهید آن را دوباره در دهان بگذارید ابتدا آن را بشویید.
  • برای تمیز کردن الاینر از متخصص ارتودنسی بپرسید با چه شوینده ای این کار را باید انجام دهید. معمولا گفته‌ می‌شود خمیر دندان به دلیل مواد ساینده ای که دارد برای تمیز کردن الاینر مناسب نیست و باعث کدر شدن آن می شود. به جای آن از مایع دستشویی و یا شوینده دندان مصنوعی میتوان استفاده کرد.
  • یادتان باشد الاینر یک پلاک پلاستیکی است و هرگز نباید آن را در معرض حرارت قرار دهید. بنابراین زیر آب داغ آن را نشوید، در آب جوش نیندازید و در کنار منابع حرارتی مانند بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. الاینر در معرض حرارت خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می دهد.
  • هر بار که الاینر را نمی خواهید استفاده کنید، حتماً آن را در جعبه مخصوصی قرار دهید تا هم از گم شدن یا زیر دست و پا ماندن آن جلوگیری شود و هم خراب نشود و همیشه همراهتان باشد.
  • در زمانی که پلاک در دهانتان قرار دارد نباید هیچ نوشیدنی به جز آب بخورید. چون هر چیز دیگری باعث تغییر رنگ آن شده و شفافیت و زیبایی خود را از دست می دهد.
  • الاینر را طبق دستور ارتودنتیست استفاده کنید. معمولا از شما خواسته می شود حتماً روزی ۲۲ ساعت آن را در دهانتان بگذارید.

 

آیا درمان با الاینر شفاف درد دارد؟

مکانیسم عملکرد این پلاک ارتودنسی همانند براکت از طریق اعمال نیرو به دندان‌ها است. بنابراین به دلیل فشاری که باید به دندان‌ها وارد کند ممکن است در روزهای اول کمی درد یا اذیت داشته باشد اما خیلی زود به این فشار عادت می کنید و درد آن برطرف می شود. در روزهای اول گذاشتن الاینر میتوانید با مسکن درد را آرام کنید.

اگر پلاک ارتودنسی گم کردم یا خراب شد چه باید بکنم؟

باید هر چه زودتر با مطب ارتودنتیست تماس بگیرید. احتمالاً نوبت به شما داده می‌شود تا هر چه زودتر الاینر جدید برای تان ساخته شود تا وقفه ‌ای در روند درمان ارتودنسی ایجاد نشود.با این حال اگر زمان نوبت بعدی یا استفاده از الاینر بعدی نزدیک باشد ممکن است نیازی به ساخت مجدد الاینر کنونی نباشد.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

تجهیزات دندانپزشکی طیف وسیعی از رشته مهندسی پزشکی را دربر میگیرد. ما تصمیم داریم تا با یاری خداوند متعال شما را با تجهیزات دندانپزشک آشنا کنیم. در این مطلب شما به عنوان یک مهندس پزشک با اکثریت تجهیزات دندانپزشکی آشنا می شوید.

لیست تجهیزات دندانپزشکی

  1. آینه دندانپزشکی:

    آینه دندانپزشکی یا آینه دهانی از ابزارهای بکار رفته در دندانپزشکی است. سر این آینه معمولاً گرد است و بیشتر از شماره ۴ و ۵ این آینه استفاده می‌کنند. شماره ۲ معمولاً وقتی استفاده می‌شود که از اندازه‌ای کوچک تر بخواهیم استفاده کنیم بخصوص در مواقعی که در حال کار روی دندان‌های عقب باشیم و سد دندانی در دهان باشد. دامنه استفاده این آینه وسیع است. مهم‌ترین مزیت‌هایش: دادن دید غیر مستقیم به دندانپزشک، تاباندن نور به سطوح مورد نیاز و استغفار بافت‌های نرم است.
    دید غیر مستقیم در جاهایی از دهان که دیده نمی‌شوند یا به سختی قابل دیدن هستند، مورد نیاز است. سطوح خلفی (زبانی) دندان‌های ماگزیلاری، محل‌های مهمی هستند که از آینه دندانپزشکی استفاده می‌شود. بقیه مناطق دهان را به آسانی با استفاده از این آینه می‌توان مشاهده کرد. اگرچه حتی بدون آینه دندانپزشکی هم این سطوح قابل دیدن هستند، مشروط بر اینکه دندانپزشک در وضعیت نامناسب جسمانی خود را قرار دهد. بدون آینه دندانپزشکی، وضیعت‌های نامناسب جسمی برای دندانپزشک هر روز ایجاد می‌شد و باعث بروز دردهای مزمن در ناحیه گردن و کمر می‌گردید.
    مکان‌های دیگری نیز در دندان قرار دارد که حتی با وجود نور بالای سر بیمار، باز هم روشن نمی‌شوند. در این مواقع، از آینه دندانپزشکی برای منعکس کردن نور به این سطوح استفاده می‌شود. این آینه همچنین بسیار مفید واقع می‌شود اگر به‌طور همزمان نور را منعکس کند و سطوح غیرقابل دیدن را نیز نمایان سازد.
    همچنین از این آینه برای عقب کشیدن بافت مثل گونه و زبان استفاده می‌شود تا دید بهتری از دندان‌ها بدست آید.
    مهندس‌ها هم از آینهٔ دندانپزشکی برای دیدن فضاهای باریک و گوشه کنارها استفاده می‌کنند. همچنین در آزمایشگاه‌های لیزر و بینایی هم بصورت مدارم از این آینه استفاده می‌شود.

  2. آنگل
  3. توربین دندانپزشکی
  4. جرم‌گیر دندان
  5. فورسپس:

    فورسپس(به انگلیسی: Forceps) یا انبر ابزاری دستی بوده و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء بکار می‌رود. زمانی از فورسپس استفاده می‌شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله‌ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می‌باشیم که فورسپس همین ویژگی‌ها را دارا می‌باشد. در خارج از رده پزشکی و نزد عوام (انگلیسی زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچین، انبرک، انبردست‌ها، کلیپ یا گیره اشاره می‌شود.
    فورسپس پزشکی از جنس فولاد کربنی بوده و قابلیت استریل شدن در دمای بالای اتوکلاو را دارد. در دندانپزشکی نیز به گیره مخصوص کشیدن دندان، فورسپس گفته می‌شود
    امروزه نوع یکبارمصرف و از جنس پلاستیک نیز مورد استفاده دارد. نوع دیگری از فورسپس در مامایی استفاده می‌شود و فورسپس مامایی نام دارد که توسط خانوادهٔ چمبرلین اختراع شد؛ کار آن‌ها قابلگی بود. نوزادان اغلب با سر به دنیا می‌آمدند، برای همین فورسپس مامایی که توسط آن‌ها طراحی شد، دارای دو تیغهٔ مسطح با اندکی قوس بود و سر نوزاد را به طور کامل دربر می‌گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر نوزاد بیرون می‌آمده و بقیه بدن به راحتی خارج می‌شد.

  6. دستگاه مکش (ساکشن) دندان پزشکی
  7. تابوره

    صندلی تابوره صندلی‌های چرخدار بدون تکیه هستند که در بارها و هم‌چنین در آزمایشگاه از آن استفاده می‌شود
    تابوره جهت نشستن جراح، کمک جراح، متخصصین بیهوشی در هنگام عمل جراحی در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اندازه‌های مختلف قابل دسترس است.این صندلی قابلیت قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارد.
    این صندلی باید بعد از هر عمل جراحی باید استریل مجدد شود

  8. یونیت دندانپزشکی

    یونیت صندلی شرکت اوستم یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاههای حال حاضر در دنیاست . زیبایی وطراحی منحصر بفرد ، تکنولوژی روز دنیا و آپشن های گوناگون آن در کنار قیمت مناسب دستگاه از اصلی ترین مزیتهای آن است.

  9. فرز
  10. آمالگاماتور:دستگاه آمالگاماتور به دونوع تقسیم می شود:
    1. دستگاه کپسولی: دراین نوع دستگاه کپسول درمحل استقرار گیره کپسول قرار داده می شود. تنظیم میزان پودر و جیوه امکان پذیر نیست چون شرکت سازنده مقدار واحد آمالگام و جیوهرا مشخص نموده مانند ۱ واحد یا ۲ یا ۳ یا … که در کپسول جاسازی کرده و نیاز به تنظیم خاصی ندارد .
    2. دستگاه پودری و کپسولی: دراین نوع دستگاه میزان پودرآمالگام متغییر است که پیچ تنظیم آن در بغل دستگاه قرار گرفته است ولی مقدار جیوه همیشه ثابت است. هرچه پیچ تنظیم به طرف مثبت باشد پودر بیشتر و به طرف منفی پودر کمتر است. پس از هر بار استفاده ازآمالگاماتور از برس مخصوصی که جهت تمیز نمودن داخل لوله و درپوش آمــالـگـامـاتـور اسـت، استفـاده مـی شـود. قبـل از توقف کامل درپوش لوله آمالگاماتور،دقت شود کـه بـا دسـت تـماس نداشته باشد. از قرار دادن آمالگاماتور درمعرض نور آفتاب اجتناب شود و هر هفته یکی دو مرتبه آمالگاماتور را چند بار سر و ته کرده و سپس در جای خود قرار داده شود. به دلیل لرزش دستگاه پودر آمالگام در مخزن خود فشرده می شود و باعث عبور نکردن مقدار لازم پودر در لوله ترکیب آمالکاما تور می شود که کم شدن پودر، تنظیم دستگاه را به هم می زند.
  11. لایت کیور
  12. اتوکلاو:

    اتوکلاو(به انگلیسی: Autoclave) برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب می‌باشد. همچنین از این وسیله در مواردی که برای انجام واکنش شیمیایی نیاز به دما و فشار بالا باشد استفاده می‌شود. ابعاد این وسیله از اندازه آزمایشگاهی که معمولاً به شکل یک استوانه دردار است تا ابعاد صنعتی که طول آن به ۵۰ فوت می‌رسد متغیر است. این وسیله توسط میکروبیولوژیست فرانسوی چارلز چمبرلن در سال ۱۸۷۹ اختراع شد. واژه اتوکلاو از ترکیب دو واژه (auto-) در زبان یونانی به معنی خودکار و (clavis) در زبان لاتین به معنی کلید تشکیل شده‌است.یک لایه فویل داخل آن کشیده شده‌است تا هنگام آزمایش مقاوت دمایی آن بالا رود.

  13. فرز توربین
  14. فرز آنگل
  15. اسید اچ
  16. باندینگ
  17. ماسک
  18. دستکش
  19. مایع ضدعفونی سطوح و مایع ضدعفونی ابزار
  20. روکش موقت
  21. آکریل
  22. ماده قالبگیری
  23. شیلد های محافظ
  24. پیشبند و روکش یونیت
  25. میکروبراش
  26. تیغ جراحی
  27. خون بند
  28. سرساکشن
  29. دوربین داخل دهانی:

    حتما شما هم دوست دارید بدانید دندانپزشکتان در حین درمان چه کاری روی دندان‌های شما انجام می‌دهد و قبل و بعد از درمان دندان شما به چه شکلی درخواهد آمد. در این صورت باید از دندانپزشکتان بخواهید که دستگاه دوربین داخل دهانی‌اش را به کار گیرد. این دستگاه از یک دوربین فیلم‌برداری و عکس‌برداری کوچک تشکیل شده که به‌صورت بدون سیم و یا با یک سیم به یک مانیتور در روبه‌روی شما وصل است. این وسیله از محیط داخل دهان شما فیلم‌برداری کرده و تصویر را روی مانیتور روبه‌روی شما می‌اندازد. با این وسیله می‌بینید که دندان شما قبل ار ترمیم چه وضعیتی دارد و پس از درمان نیز می‌توانید دندان ترمیم شده خود را ببینید. دوربین داخل دهانی وسیله خوبی است که شما را در جریان روند درمانتان قرار می‌دهد و می‌توانید نقاطی از دهانتان را که در حالت عادی نمی‌توانید ببینید، رویت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

همه چیز در مورد دندان عقل نهفته

دندان عقل با توجه به ویژگی های متفاوت خود، با نام های مشخصی شناخته می شود. یکی از این نام ها دندان عقل نهفته است. چنین اسمی بیانگر مخفی بودن دندان عقل است. در انتهای ردیف دندانی و جایی که دو فک به هم می رسند، محل رویش دندان عقل قرار دارد. در مواردی که این دندان به دلیل شرایط دندان ها، کوچک بودن فک و جهت رویش نامناسب، نتواند از لثه خارج و به سمت بالا بیاید به عنوان دندان عقل نهفته باید تحت درمان قرار بگیرد. در حالت عادی همگی از مشکلات دندان عقل آگاه هستیم، اگر این دندان به صورت درونی و پنهانی باشد، به مراتب مشکلات و خطرات آن بیشتر می شود. پس علاوه بر اینکه در مورد نحوه تشخیص آن باید اطلاعات کاملی داشته باشیم، جهت درمان هرچه سریعتر نیز باید اقدام نماییم.

 

علائم وجود دندان عقل نهفته

اگر فرد در قسمت انتهایی دهان خود با مشکلاتی مانند درد شدید، عفونت و تورم مواجه شود در صورتی که دندان های او سالم است، می تواند عاملی برای وجود دندان عقل نهفته باشد. برای تشخیص دقیق در این مرحله باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و معاینات اولیه و عکس برداری را انجام دهید.

مشکلات ناشی از آن

این دندان انتهایی در موقعیت بسیار حساسی قرار می گیرد که امکان نظافت آن وجود ندارد و از طرفی بخاطر اینکه درون لثه است به بافت لثه و نواحی اطراف فشار زیادی وارد می کند. این موقعیت سبب می شود مشکلات زیر برای فرد بوجود بیاید :

  • درد و ورم در لثه : با شروع رشد دندان این درد شروع می شود و مدتها با شما خواهد بود. خوردن و آشامیدن را سخت می کند و با کوچکترین فشاری درد آن افزایش پیدا می کند. رشد دندان به لثه و بافت آن فشار زیادی وارد می کند.
  • پوسیده شدن دندان : عدم امکان نظافت و مسواک لثه در قسمت انتهایی، فشار زیاد به بافت ها و .. از جمله عوامل ایجاد عفونت در این ناحیه می باشند که منجر به پوسیده شدن دندان عقل نهفته و دندان جانبی آن می شود.
  • اعمال فشار به سایر دندان ها از سمت دندان عقل نهفته بسیار بیشتر از حالت دیگر است. چرا که در این حالت دندان نزدیک به حالت افقی رشد می کند و به راستای عمودی دندان کناری نیرو وارد می کند. به همین شکل به صورت دومینو وار همه دندان ها را به هم فشار می دهد. اگر فضای بین دندان ها کم باشد دندان ها منحرف می شوند و روی هم قرار می گیرند که علاوه بر خراب شدن دندان ها ظاهر نامناسبی نیز به فضای دهان فرد می دهد.
  • ایجاد کیست در موارد محدود از دیگر مشکلات این دندان می باشد. عاملی که تخریب و پوسیدگی سایر دندان ها را به همراه خواهد داشت و انجام فرآیند درمانی را بسیار دشوار می کند.

 

عمق دندان عقل نهفته

یک اصطلاح تخصصی است که بیشتر از اینکه مراجعه کننده به اطلاعات مربوط به آن نیاز داشته باشد، دندانپزشک با آن سر و کار دارد. این اطلاعات کمک می کند برای انجام درمان و فرآیند درمانی مسیر درست تری توسط دندانپزشک انتخاب شود. برای تعریف عمق دندان نهفته نسبت به پلان اکلوزال (cant occlusal )، آنها را در سه دسته بندی یا کلاس متفاوت به شرح زیر قرار می دهند :

  • کلاس A: حالت نرمالی که دندان محدود به استخوان نیست و پلان اکلوزال دندان نهفته با پلان اکلوزال دندان کناری هم سطح می باشد.
  • کلاس B : در این دسته دندان هایی قرار می گیرند که نه به طور کامل خارج از محدوده استخوانی هستند و نه به طور کامل محدود شده اند. فقط قسمتی از دندان پایین تر از محل اتصال CEJ است.
  • کلاس C : دندان های نهفته ای که در این کلاس قرار دارند به صورت کامل در محدوده استخوانی قرار می گیرند و هیچ بخشی از آن خارج نشده است. پلان اکلوزال این نوع از دندان ها با پلان اکلوزال دندان مجاور هم راستا نمی باشند.

با انجام معاینات و عکس برداری کامل از دندان، دندانپزشک تشخیص می دهد که وضعیت دندان بیمار در کدام کلاس قرار دارد و برای درمان آن کشیدن دندان مناسب است یا باید جراحی صورت بگیرد.

 

علت دردناک بودن در آمدن دندان عقل نهفته چیست؟

جدای اینکه دندان عقل از کدام دسته و نوع باشد، فرآیند در آمدن و رشد آن همراه با دردهای مختلفی است که شایع ترین آنها عبارتند از درد در لثه و فک، گوش درد، درد در زمان باز کردن دهان، عدم توانایی باز کردن کامل دهان، درد در هنگام خوردن و آشامیدن، درد در لثه و دیوار کناری دهان، درد در فک و …

موضوعی که باعث این دردها می شود از دو زاویه قابل بررسی است یکی خود فرآیند در آمدن دندان حتی دندان طبیعی همراه درد است. در کودکان نیز میبینم که در زمان دندان درآوردن بی تابی زیاد است. مورد بعدی که میزان درد درآمدن دندان عقل هفته را بیشتر می کند جهت رشد آن است که به فک، لثه، دندان های کناری و عصب فشار زیادی وارد می کند. این دندان برای رشد با دیواره دندان کناری محدود می شود و در ادامه به تمام جهات فشار وارد می کند. هم عصب آن درد می گیرد و هم محل سایر دندان ها.

چه زمانی جراحی دندان عقل نهفته الزامی است و چه زمانی لازم نیست؟

برای درمان دندان عقل نهفته همیشه نیاز نیست فرد تحت جراحی قرار بگیرد و الزام جراحی توسط معاینات، عکس برداری ها و تصمیم نهایی دندانپزشک مشخص می شود. برخی از مواردی که معمولا دندانپزشک با توجه به آنها تصمیم به تجویز جراحی می گیرد عبارتند از :

  • درد شدید

اولین موری که با آن مواجه می شویم همان درد است که در خیلی موارد با درمان های مقدماتی برطرف نمی شود و زندگی عادی فرد را مختل می کند.

  • آسیب به سایر دندان ها

دندان عقل در جهت غیر معمولی رشد می کند و باعث به هم ریختن فرم و حالت سایر دندان ها می شود. در شرایطی که فشار ناشی از این دندان زیاد باشد، نیاز به جراحی وجود دارد.

  • عفونت لثه

عدم انجام بهداشت در این ناحیه سبب می شود که بستر عفونی شدن دندان فراهم باشد و بسیاری از افراد دچار این مشکل شوند. زمانی که عفونت لثه در اطراف دندان نهفته زیاد شود، نیاز به جراحی است.

  • عفونت استخوانی

عدم درمان به موقع عفونت لثه عاملی برای عفونت استخوان فک و سایر دندان ها می شود. در چنین شرایطی دندان عقل نهفته حتما باید عمل شود.

  • عفونی شدن سایر بدن

انتقال عفونت اطراف دندان عقل نهفته خطرات زیادی را برای فرد ممکن است ایجاد کند که همراه با نشانه هایی از جمله تب، تورم، خستگی شدید، بدن درد و … می شود.

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته اگرچه وحشتناک به نظر می‌رسد، درد و مشکلات ناشی از جراحی به مراتب کمتر از درد و مشکلات دندان عقل نهفته است. در حقیقت بیش از ۵۰% دندان های عقل به روش جراحی یا غیر جراحی کشیده می‌شوند. کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل نهفته جزء وظایف دندانپزشکان عمومی و یا جراحان فک و صورت است.

 

نحوه انجام جراحی دندان عقل نهفته

پس از بی‌حسی با انجام یک برش به دندان عقل نهفته دسترسی ایجاد می شود. ممکن است لازم باشد استخوانی که بر روی دندان عقل نهفته قرار دارد با دستگاه برش برداشته شود.

وقتی جراح به دندان عقل دسترسی پیدا کرد تصمیم می گیرد که آیا باید دندان عقل را چند تکه کند یا نه. تقسیم دندان به چند بخش، باعث کاهش صدمات وارده به فک می شود.

بعد از خارج کردن دندان عقل در محل برش چند بخیه زده می‌شود. اگر از نوع غیرقابل جذب باشند لازم است بعد از یک هفته بخیه‌ها کشیده شوند. اما در صورتی که قابل جذب باشند نیازی به کشیدن ندارند و بعد از چند هفته محو می شوند.

قبل از انجام جراحی دندان عقل باید عکس رادیولوژی دهان و دندان داشته باشید.

پس از جراحی ممکن است خونریزی بند نیاید که در این صورت باید دندانپزشک خود را مطلع کنید. در صورتی که برای شما دارو تجویز شده باشد به موقع و سر وقت آن‌ها را مصرف کنید.

استفاده از کمپرس یخ در روز جراحی و کمپرس گرم در روزهای بعد به کاهش تورم و درد کمک می کند.در چند روز اول باید از رژیم غذایی نرم استفاده کنید تا به محل جراحی فشاری وارد نشود.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی

از فردای جراحی می‌توانید از روش معمول بهداشت دهان خود استفاده کنید. مخصوصاً موقع مسواک زدن مراقب باشید زخم جراحی آسیب نبیند. از دستگاه‌های کمکی مانند آکواجت برای بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان خود می‌توانید استفاده کنید. با نشت خونابه از محل زخم، باکتری های دهان فعال شده، ترکیبات موجود در خونابه را به مواد بد بو تبدیل می کنند. همچنین ممکن است مزه بدی احساس کنید که برای برطرف کردن این دو مشکل، از دهانشویه دارای زینک و پراکسید هیدروژن می توانید کمک بگیرید.

عوارض جراحی دندان عقل نهفته

یکی از معمول ترین روش های درمان دندان عقل نهفته، انجام جراحی دندان است. این نوع جراحی خطرناک نیست اما عوارض جزئی را به همراه خواهد داشت که بین ۳ روز تا یک هفته بهبودی آنها طول می کشد. برخی از شایع ترین عوارض جراحی دندان عقل نهفته عبارتند از :

  • بی حسی موقت در لب ها و گونه ها : باید دقت داشته باشید که بخاطر بی حسی ایجاد شده برای جراحی، نواحی اطراف دندان نیز دچار بی حسی می شوند و مدتی طول می کشد به حالت قبل برگردند. پس مراقب باشید که لب و قسمت داخلی دیواره های دهان را گاز نگیرید.
  • بی حسی ماندگار : در موارد محدودی بخاطر جراحی دندان عقل نهفته ممکن است به عصب های لب پایین و یا زبان آسیب وارد شود و باعث شود برای مدت طولانی این دو قسمت حس خود را از دست بدهند.
  • عفونت و ورم : محل جراحی درون دهان است که طی خوردن و آشامیدن تحت فشار قرار می گیرد و سخت تر از خم های بیرونی بهبود پیدا می کند. همین موضوع امکان ایجاد عفونت را فراهم می کند. معمولا عفونت های جزئی و ورم های کوتاه مدت چند روزی برای برخی بیماران اتفاق می افتد.
  • ایجاد خشکی در دهان و اطراف لثه که باعث ایجاد محدودیت حرکت فک و دهان می شود.

 

 
 


:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

بلیچینگ دندان در زعفرانیه تهران در کلینیک دندانپزشکی ماکان و با بهترین مواد و همراه با تخفیف بلیچینگ دندان برای شما عزیزان انجام می شود. به طور معمول بلیچینگ دندان برای افرادی انجام می شود که از شکل و فرم دندان های خود راضی هستند. و فقط می خواهند تا رنگ دندان های خود را سفیدتر و درخشان تر کنند.

 

بلیچینگ دندان چیست

بلیچینگ دندان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی محسوب می شود که موجب می شود تا دندان هایی سفید و درخشان داشته باشید. در این روش که به دو صورت بلیچینگ دندان در خانه و مطب انجام می شود با استفاده از مواد بلیچینگ دندان رنگ دندان ها سفید و درخشان می شود.

زردی و تیرگی دندان ها به علت های مختلفی مانند مصرف خوردنی ها و نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه، استعمال دخانیات، علل ژنتیکی، مصرف برخی داروها، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند ایجاد شود.

در صورت بروز هر کدام از موارد بالا شما می توانید با روش هایی مانند بلیچینگ دندان اقدام به سفید کردن دندان های خود نمایید.

مواردی که در انجام بلیچینگ دندان بسیار مهم هستند:

  • پوسیدگی دندان دارید یا خیر
  • تغییر رنگی که انتظارش را دارید با این روش درمان نتیجه می گیرید یا خیر
  • بهداشت دهان و دندان خود مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه را انجام می دهید یا نه
  • دندان های حساسی دارید یا نه ( زیرا افراد با مینای دندان نازک کاندیدای مناسبی برای این کار نیستند).
  • عادات روزانه شما به چه صورت است؟ به عنوان مثال مصرف قهوه و سیگار و …

جرم گیری یا بروساژ

جرم گیری دندان یک روش نیمه تهاجمی برای از بین بردن رسوب ها و جرم های روی دندان می باشد. بروساژ دندان نیز یک روش غیرتهاجمی برای از بین بردن رنگدانه های دندان می باشد که قبل از انجام بلیچینگ دندان در زعفرانیه تهران انجام می شود تا تاثیر بلیچینگ دندان چند برابر شود.

 

بهترین دکتر برای بلیچینگ دندان در زعفرانیه تهران

مطب دندانپزشک زیبایی و ترمیمی دکتر اسحاقی در زعفرانیه تهران، مجهزترین و پیشرفته ترین دستگاه های دندانپزشکی را دارا بوده و بهترین مواد بلیچینگ دندان از دو برند معروف ultradent و fgm که با توجه به نوع دندان های شما انتخاب می شود، کار بلیچینگ دندان های شما را به دو صورت بلیچینگ دندان در مطب و خانه انجام می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص ارتودنسی دندان در زعفرانیه تهران

ارتودنسی یکی از بهترین راه ها برای منظم سازی دندان ها می باشد. مرتب بودن دندان ها علاوه بر زیبایی چهره و لبخند از پوسیدگی زودرس نیز جلوگیری خواهد کرد. از آنجایی که پروسه ارتودنسی دندان بین 3 ماه تا دو سال ممکن است زمانبر باشد باید دندانپزشکی را انتخاب کنید که در نزدیکی محل کار یا زندگی شما باشد تا نخواهید مسافت های طولانی را طی کنید و وقت خود را از دست دهید. اگر با سرچ در گوگل به این صفحه از سایت ما رسیده اید احتمالا به دنبال دندانپزشک متخصص ارتودنسی دندان در محله زعفرانیه و اطراف آن هستید پس ما را همراهی کنید تا بهترین دندانپزشک متخصص ارتودنسی دندان در زعفرانیه تهران را به همراه اطلاعات تماس و آدرس معرفی کنیم.

 

پیدا کردن دندانپزشک ارتودنسی خوب در محله زعفرانیه تهران

اگر نمی دانید بین دندانپزشکان و کلینیک هایی که معرفی کرده ایم کدام را انتخاب کنید در ادامه مواردی را بیان می کنیم که با در نظر گرفتن آن ها می توانید انتخاب دقیق تر و مورد اعتماد تری داشته باشید.

  • بررسی سوابق کاری و تحصیلی دندانپزشک در زمینه ارتودنسی دندان ها
  • استفاده دندانپزشک از ابزار و دستگاه های ارتودنسی باکیفیت
  • پرس و جو از افرادی که نزد دندانپزشکانی که معرفی کرده ایم تجربه ارتودنسی داشته اند.
  • بررسی نمونه کارهای دندانپزشک در سایت های معتبر و اینستاگرام
  • داشتن امکانات و تجهیزات مدرن دندانپزشکی
  • و…

ارتودنسی اقساطی در زعفرانیه

هزینه انجام ارتودنسی نزد دندانپزشک دارای تجربه و مهارت با دستگاه های با کیفیت برای برخی از افراد جامعه سنگین خواهد بود اما نگران نباشید هزینه کل در طول دوره درمان تقسیم خواهد شد و لازم نمی باشد کل هزینه را یک جا پرداخت کنید.

اگر دوست دارید بعد از پایان دوره ارتودنسی خود درمان های زیبایی را انجام دهید به لیست دندانپزشک زیبایی در محله زعفرانیه سایت ما جهت اخذ نوبت مراجعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

جراح فک و دهان و صورت کیست؟

جراح فک و دهان و صورت کسی است که مشکلات دندانپزشکی و پزشکی مربوط به حفره دهان و ناحیه فک و صورت را درمان می کند. ناحیه فک و صورت بدن شامل استخوان های پیشانی ، صورت ، گونه ها و بافت های نرم است.

درمان اغلب شامل انجام عمل جراحی و روشهای مرتبط با آن برای درمان بیماری ها ، نقص ها یا آسیب دیدگی ها و بهبود عملکرد یا ظاهر می باشد.

 

جراح فک و دهان و صورت چه می کند؟

یک جراح فک و صورت برای انجام بیماری ها ، نقص ها یا آسیب دیدگی ها و همچنین بهبود عملکرد یا ظاهر ، جراحی و روش های مربوطه را انجام می دهد.

جراحان دهان و فک و صورت اغلب با بیمارانی ملاقات می کنند که از دندانپزشک عمومی یا پزشک اصلی مراقبت های اولیه خود پس از تشخیص تشخیص داده می شوند.

بیشتر افراد به این جراح به عنوان یک تخصص دندانپزشکی فکر می کنند ، اما نوع کار مورد نیاز معمولاً بسیار پیچیده تر و پیچیده تر از کاری است که یک دندانپزشک عمومی انجام می دهد. یک جراح فک و صورت واقعاً ترکیبی از دندانپزشک و پزشک پزشکی است – بسیاری از جراحان فک و صورت از نظر پزشکی و پزشکی دارای درجه است.

 

محل کار یک جراح دهان و فک و صورت چیست؟

جراحان دهان و فک و صورت برای بیمارستان ها ، مراکز بزرگ پزشکی و دندانپزشکی کار می کنند. فرصت های پیشرفت ممکن است شامل کار کردن به عنوان استاد در یک دانشکده دندانپزشکی یا نظارت بر دانشجویان در آموزش باشد. علاوه بر کار برای یک عمل دندانپزشکی یا یک مرکز درمانی ، بسیاری از جراحان دهان و فک و صورت عملکردهای خود را باز می کنند.

جراحان دهان و فک و صورت اغلب ساعات بسیار طولانی کار می کنند. جراحی داخل حفره دهان و ناحیه فک و صورت اغلب بسیار پیچیده و پیچیده است. جراحان دهان و دندان نیز ممکن است در موارد اضطراری که نیاز به درمان فوری دارند ، نیاز به فراخوانی داشته باشند.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

داشتن لبخندی زیبا و دندان هایی سفید و مرتب، آرزوی همه انسان هاست. یکی از تکنیک های دندانپزشکی زیبایی که برای اصلاح فرم دندان های کج، شکسته، لب پریده و تغییر رنگ پیدا کرده به کار می رود، کامپوزیت دندان است. انواع کامپوزیت دندان از نظر میزان استحکام و مقاومت، اندازه ذرات، مواد، مکان نصب، رنگ و ... تفاوت های اساسی باهم دارند که بر روی عمر این روکش تاثیرگذار هستند، بنابراین اگر شما قصد نصب کامپوزیت ونیر را دارید، حتما باید پیش از اجرای این روش، با انواع مدل های کامپوزیت دندان آشنا شوید. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک دندانپزشکی ماکان با انواع کامپوزیت ها بیشتر آشنا خواهید شد.


انواع کامپوزیت دندان از جهت اندازه ذرات

انواع مدل کامپوزیت دندان از نظر اندازه ذرات سازنده آن تقسیم بندی می شود. ابعاد و اندازه ذراتی که در ساخت انواع کامپوزیت به کار رفته در کیفیت آن بسیار تأثیر دارد. به طور مثال هر چه ابعاد ذرات ریزتر باشد فرم دادن آن توسط دندانپزشک راحت تر است. همچنین ونیرهایی که اندازه کوچکتری دارند، پولیش پذیری بالاتری دارد و شکل نهایی طبیعی تر خواهد بود. در عوض کامپوزیت های درشت دانه مقاومت و استحکام بالاتری دارند. این روکش ها با توجه به میزان حساسیت دندان ها و جنس آن ها ساخته شده اند. انواع کامپوزیت دندان از نظر ابعاد و سایز ذرات تشکیل دهنده به شرح زیر است:

  • کامپوزیت ماکروفیل
  • کامپوزیت میکروفیل
  • کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
  • نانو کامپوزیت
  • کامپوزیت ونیر بولک (بالک)

 

کامپوزیت ماکروفیلد (دانه درشت)

ابعاد ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت ماکروفیلد بزرگتر از دیگر انواع کامپوزیت دندان است. این ذرات چیزی حدود 10 تا 15 میکرومتر بزرگ تر و دارای ابعاد 10 تا 50 میکرومتر هستند و اولین مواد کامپوزیتی میباشند. ماکروفیل به دلیل پولیش پذیری کم منسوخ شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا به عنوان روکش دندان بسیار بزرگ هستند.

کامپوزیت میکروفیلد (دانه ریز)

ذرات کامپوزیت دندان میکروفیلد دارای ابعاد کمتر از 100 نانومتر است. این کامپوزیت که به نوع ریزدانه مشهور است دوام و استحکام کم و پولیش پذیری بالایی دارد. از این نوع کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می شود. در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت هیبریدی و نانو کامپوزیت ها می پردازیم.

کامپوزیت دندان هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید

کامپوزیت هیبرید به اندازه ماکروفیل ها مقاوم و به اندازه میکروفیل ها پولیش پذیر است. ابعاد ذرات این نوع کامپوزیت ونیر بین 10 تا 50 میکرومتر و ابعاد برخی از آن ها نیز 40 نانومتر است. مهم ترین کاربرد کامپوزیت دندان هیبریدی در ترمیم دندان های پیشین است. این نوع کامپوزیت به مرور زمان درخشندگی خود را از دست داده و دچار تغییر رنگ می شود. مراقبت از کامپوزیت دندانی هیبرید بسیار مهم بوده و در طول عمر آن نقش بسزایی دارد. میکروهیبرید ها دارای ذراتی با ابعاد کمتر از 100 نانومتر هستند.

 

نوع دیگری از کامپوزیت های هیبریدی وجود دارد که با ذرات نانو ترکیب شده اند. این نوع کامپوزیت دندان به نانو هیبرید مشهور است. از مهم ترین ویژگی های این نوع ونیر کامپوزیت می توان به اقتصادی بودن، کوتاه بودن طول دوره درمان، عدم نیاز به تراش دندان های طبیعی و رنگ و ظاهر کاملاً طبیعی آن ها اشاره کرد.

نانوکامپوزیت

نانوکامپوزیت جدیدترین نوع کامپوزیت دندان است که این روزها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نانوکامپوزیت ها دارای ذراتی با ابعاد 20 نانومتر هستند. مقاومت بالا در برابر ساییدگی، خاصیت پولیش پذیری بالا و دوام و طول عمر بالا از ویژگی های بارز نانو کامپوزیت است. از مهم ترین کاربردهای نانوکامپوزیت ها می توان به ترمیم و رفع نقص کامپوزیت های هیبریدی و ترمیم دندان های عقب اشاره کرد.
مهم ترین مزیت نصب این مدل کامپوزیت دندان می توان به فرم پذیری آسان، تنوع در رنگ بندی و قابلیت انتخاب رنگ مناسب با دندان های بیمار و مایع و روان بودن آن اشاره کرد. روان بودن بافت نانو کامپوزیت به نفوذ کامل آن در حفره های دندان کمک کرده و مقاومت و چسبندگی آن را افزایش می دهد.

کامپوزیت دندان بولک

کامپوزیت ونیر بولک از زیرکونیوم و سیلیس غیر تجمعی تشکیل شده اند. ونیر بولک نسبت به سایر انواع مدل های کامپوزیت دندان، مقاومت کمتری در برابر ساییدگی و تغییر رنگ دارد، اما فضای بین دندان ها را خیلی خوب پر می کند و هیچ جای خالی برای باقی ماندن ذرات مواد غذایی نمی گذارد.

 

انواع کامپوزیت ونیر از نظر روش نصب

انواع کامپوزیت دندان از نظر متد اجرایی و نحوه استفاده به انواع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود.

کامپوزیت دندان مستقیم

کامپوزیت مستقیم یا (Direct composite veneers) در مطب و توسط دندانپزشک در یک جلسه انجام می شود، به همین خاطر به آن روش مستقیم می گویند زیرا نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار ندارد. پلیمریزاسیون این نوع کامپوزیت دندان به وسیله تابش اشعه لیزر به صورت دستی انجام می شود. در واقع با فناوری نانو میتوان در یک روز صاحب دندان های جدیدی شد. از روش کامپوزیت دندان مستقیم برای پر کردن حفره ها و فاصله های بین دندانی کوچک استفاده می شود.

کامپوزیت دندان غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم (Indirect composite veneers) ساخت کامپوزیت ها در لابراتوار انجام می شود. طول دوره درمان در این روش بلند تر از روش مستقیم بوده و از آن می توان برای ترمیم سطوح وسیع تر و عیوب بزرگتر استفاده کرد. در این روش دندانپزشک از دندان ها قالب گرفته و این قالب را به لابراتوار ارسال میکند. تا زمانی که کامپوزیت های دندانی آماده شوند، روکش های موقت به بیمار داده می شود. بعد از آماده شدن قالب ها، روکش ها توسط چسب مخصوص روی دندان ها اعمال میشوند.

روکش کامپوزیت ونیر با روش غیر مستقیم دوام بیشتری دارد زیرا از مواد باکیفیت تری ساخته می شود و زمان بیشتری برای قالب دادن آن صرف شده است. ترمیم بخش وسیعی از تاج دندان، اصلاح طرح لبخند، ساخت پل هایی با دو تا سه دندان و روکش دندان به کمک این روش انجام می شود.

انواع مواد کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت از همان موادی ساخته می شوند که برای پر کردن یا باندینگ دندان (رزین) استفاده می شود. این روکش ها از رزین های کامپوزیتی که مخلوطی از شیشه و پلاستیک هستند ساخته شده اند. پرکننده های کامپوزیت دندان از یک رزین پلیمری آلی به نام بیس فنول-آ-گلیسیدیل متاکریلات (BIS-GMA)T سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون و ذرات معدنی مانند کوارتز، شیشه بوروسیلیکات و سیلیکات آلومینیوم لیتیوم تشکیل شده اند. مواد کامپوزیت دندان همرنگ دندان طبیعی است و در طیف وسیعی از سایه ها موجود است تا مراجعه کننده بتواند مطابق با رنگ سایر دندان ها، چشم، رنگ پوست و … بهترین رنگ کامپوزیت ونیر را انتخاب کند. همچنین انواع مواد کامپوزیت دندان می توانند به گونه ای با سایر دندانها ترکیب شود که مصنوعی بودن آنها مشخص نشود.

انواع برندهای کامپوزیت دندان

یکی از تفاوت های مهم بین انواع کامپوزیت دندان، برندهای مختلف آن میباشد. برندهای آمریکایی و ژاپنی بهترین تولید کنندگان کامپوزیت ونیر در جهان هستند. در ادامه انواع مارک های کامپوزیت دندان و بهترین نوع ونیر را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • bisco :BISCO برندی آمریکایی است که کامپوزیت های خود را از جنس یونومر شیشه (هیدروکسید کلسیم) می سازد. قابلیت فرم پذیری ، دوام و ماندگاری بالا از مهم ترین ویژگی های این محصول است.
  • برند COLTENE: با ویژگی هایی از قبیل قیمت مناسب، استحکام بالا، رنگ ثابت، پولیش پذیری آسان و مقاومت بالا به یکی از پرطرفدارترین کامپوزیت های دندانی تبدیل شده است. این کامپوزیت از نوع نانو ذرات هیبریدی است.
  • برند DMG AMERICA: از محبوب ترین تولیدکنندگان کامپوزیت های دندانی است. محصولات این برند در برابر انواع ضربه، فشار و سایش بسیار مقاوم هستند.
  • برند DMP DENTAL: نیز در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم بوده و بسیار شبیه به دندان های طبیعی است. این محصول دارای تنوع در رنگ بندی بوده و فرم گیری سریعی دارد.
  • IVOCLAR VIVADENT: کامپوزیت ونیر برند IVOCLAR VIVADENT بسیار فرم پذیر است. بافت سختی دارد و در برابر فشارهای وارده به هنگام جویدن کاملاً مقاوم است.
  • KERR: کامپوزیت دندان برند KERR با بافت دندان و لثه بسیار سازگار است، همچنین این برند مقاومت بالایی در برابر ساییدگی دارد. سرعت بالا در شکل پذیری و رنگ مناسب نیز از دیگر ویژگی های این کامپوزیت است.
  • Tokuyama Dental America: برندی ژاپنی از نوع میکروفیلد است. قابلیت پولیش پذیری و فرم گیری بالا، تنوع در رنگ بندی، دوام بالا و قیمت مناسب از مهم ترین ویژگی های این کامپوزیت دندان است.
  • SDI: ونیر کامپوزیت برند SDI آمریکا به مقاومت و دوام بالا شناخته می شود. شفافیت بالا، طبیعی بودن، فرم پذیری و پولیش پذیری بالا از جمله ویژگی های این روکش است.

 

انواع مدل کامپوزیت دندان بر اساس کاربرد

انواع کامپوزیت ها بر اساس ویژگی های مصرفی نیز به سه دسته جهانی، مایع و بسته بندی شده تقسیم می شود:

کامپوزیت جهانی

کامپوزیت های جهانی در سراسر جهان بسیار محبوب بوده و دارای سابقه درخشانی هستند. این نوع کامپوزیت ها معمولاً برای درمان های سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. از این مدل کامپوزیت دندان در مواردی که عمق پوسیدگی زیاد است یا اینکه ظاهر دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مواردی که مینای دندان کافی نیست استفاده نمی شود.

کامپوزیت مایع

ونیرهای مایع یکی از انواع کامپوزیت است که قابلیت پر کنندگی کمی داشته و به خاطر ویسکوزیته کمتر آن، مقاومت بالاتری نسبت به کامپوزیت جهانی در مقابل ساییدگیدارد. از این نوع کامپوزیت به منظور ترمیم نقاط کوچک، شکاف ها، حفره های خطی و مواردی که تحت فشار نیستند استفاده می شود. اما باید از این نوع کامپوزیت ونیر برای دندان هایی تحت فشار زیادی هستند، استفاده کرد.

کامپوزیت های بسته بندی شده

ونیر کامپوزیت های بسته بندی شده نیز که از قوام و چسبندگی بسیار بالاتری برخوردار هستند، برای ترمیم دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع کامپوزیت بر اساس میزان استحکام

انواع کامپوزیت ها از نظر میزان قوام و انسجام به دو نوع سیال (Flowable Composite) و تراکم پذیر (Packable Composite) تقسیم بندی می شود.

کامپوزیت های سیال

این روکش، بافتی رقیق دارد و به راحتی به منافذ دندان نفوذ می کنند. از این کامپوزیت ها برای ترمیم طوق دندان ها، ترمیم حفره های کم عمق دندانی و پیشگیری از پوسیدگی دندان های خلفی استفاده می شود. کامپوزیت های دندانی تراکم پذیر دارای استحکام بسیار بالایی هستند. این نوع کامپوزیت ونیر انتخاب مناسبی برای پر کردن و ترمیم دندان های خلفی است.

کامپوزیت IPS

کامپوزیت IPS از پرکاربردترین کامپوزیت هایی است که در سال های اخیر با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است. این روکش از جنس سرامیک تولید شده و دارای مقاومت بالایی در برابر تغییر رنگ است. همچنین کامپوزیت آی پی اس از استحکام و انسجام بالایی در مقایسه با نمونه های مشابه برخوردار است.

کامپوزیت دندان بالک فیل

روکش های بالک فیل یکی از نسل های جدید انواع کامپوزیت دندان است که در این مدل، دست دندانپزشک برای قرار دادن مواد کامپوزیتی روی دندان باز است، یعنی میتواند مقدار زیادی از مواد رزین روی دندان بیمار اعمال کند و به همین خاطر دیگر ذرات غذا در لای دندان ها گیر نمیکند. همچنین این روکش دوام بالایی داشته و در برابر تغییر رنگ و ضربه های بیرونی مقاوم است.

 

انواع کامپوزیت دندان اساس مکان نصب

کامپوزیت دندان بر پایه مکان نصب و قرار گیری نیز دسته بندی می شوند. 1. کامپوزیت قدامی 2. کامپوزیت خلفی 3. کامپوزیت یونیورسال که در ادامه به توضیح هر یک از انواع کامپوزیت دندان می پردازیم.

کامپوزیت دندان جلو:

کامپوزیت های قدامی برای دندان های جلویی به کار برده می شوند و کاملا جنبه زیبایی دارند. کامپوزیت دندان جلو نه تنها دندان های قدامی را سفید و زیبا نشان میدهند بلکه فاصله بین دندان ها را نیز پوشانده و در بیشتر موارد میتوان بدون تراشیدن دندان، این روکش ها را نصب کرد. بیشتر افرادی که برای نصب کامپوزیت ونیر به کلینیک ایرانمهر مراجعه میکنند، برای کامپوزیت کردن دندان های جلو است.

کامپوزیت دندان پشتی:

بیشتر اوقات بیماران از ونیر کامپوزیت برای اصلاح ظاهر دندان های جلویی استفاده میکنند، اما واقعیت این است که از این روکش میتوان برای حفاظت از دندانهای پشتی نیز بهره گرفت. ممکن است که زیبایی دندان های خلفی به چشم نیاید اما با نصب کامپوزیت دندان میتوان از آنها در برابر سایش و پوسیدگی و آسیب های دیگر محافظت کرد. از آنجایی که دندان های عقب معمولا سریع تر و بیشتر از دندان های جلویی خراب می شوند، در نتیجه کامپوزیت دندان های پشتی هم در معرض خطر بیشتری هستند، بنابراین باید نکات بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت کنید تا میزان دوام و طول عمر کامپوزیت را افزایش دهید.

کامپوزیت دندان یونیورسال:

اگر به دنبال کامپوزیت دندانی هستید که هم زیبا و هم محکم باشد، ما کامپوزیت یونیورسال را به شما پیشنهاد میکنیم. ما همیشه با دندان های پشتی، مواد غذایی را می جویم و زیبایی دندان های قدامی هم برای ما در اولویت است. کامپوزیت دندان چندکاره استحکام و قابلیت پالیش پذیری بالایی دارد و میتواند برای دندان های پشتی و جلویی استفاده شود. یعنی هم از دندان های پشتی به خوبی محافظت کند و هم اینکه زیبایی و جذابیت دندان های جلویی را نمایان کند.

کامپوزیت های سلف کیور (self cure):

مواد کامپوزیتی که روی دندان اعمال می شوند، باید به 2 روش سفت و محکم شوند، روش اول این گونه است که توسط نور لیزر، کامپوزیت روی دندان سفت میشوند، اما در روش دوم مواد کامپوزیتی به مرور زمان و به صورت طبیعی سفت میشود. به این روش، سلف کیور گفته می شود. کامپوزیت دندان سلف کیور نیازی به نور لیزر برای سفت شدن مواد رزین ندارد. در داخل بریج یا پل دندان از کامپوزیت سلف کیور به عنوان ریشه برای پروتز استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای ونیرهای سلف کیور، پر کردن سوراخ های دندان های پشتی است. امروزه به علت طولانی بودن فرظایند درمان کامپوزیت دندان سلف کیور، این روش کاربرد چندانی ندارد.

 

کامپوزیت های ارتودنسی:

در حالت عادی از ونیر کامپوزیت میتوان برای پوشش فاصله های بین دندانی استفاده کرد اما اگر این فاصله زیاد باشد، دیگر این روش کارساز نیست. در چنین شرایطی میتوان از کامپوزیت ارتودنسی برای کاهش شکاف های بین دندانی استفاده نمود. کامپوزیت های ارتودنسی توسط براکت ها یا اتصال باند ارتودنسی به سطح دندان چسبانده می شوند و میتوانند شکاف های بلند دندان را هم پر کنند.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

یکی از مزایای کامپوزیت دندان این است که از تنوع رنگ بالایی برخوردار میباشد. انتخاب رنگ مناسب در اجرای کامپوزیت ونیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کاتالوگ رنگ کامپوزیت در 4 گرید A، B، C و D تولید شده است. گروه A دارای سایه قهوه ای، گروه B سایه زرد، گروه C سایه خاکستری و گروه D دارای سایه قرمز است که هر یک از یک این گریدها طیف رنگ های مختلفی دارند. دندانپزشک در انتخاب انواع رنگ کامپوزیت به رنگ و شکل طبیعی دندان های بیمار و رنگ پوست، رنگ چشم و فرم صورت او توجه می کند. البته که نظر شخصی بیمار نیز حائز اهمیت است. XL، A1, A2, A3, A3.5, A4, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW متداول ترین سایه های در کاتالوگ رنگ روکش دندان هستند.

 

بهترین رنگ های کامپوزیت کدامند؟

همان طور که گفتیم، انواع رنگ های کامپوزیت دندان بسیار گسترده هستند که باهم اختلاف رنگ بسیار کمی دارند. از بین رنگ های ونیر کامپوزیت، سایه XL و BW از محبوبیت و کاربرد بیشتری برخوردار هستند. هدف اکثر افرادی که دندان های خود را کامپوزیت میکنند، این است که دندان های سفید و براق داشته باشند، به همین خاطر سفیدترین رنگ را انتخاب میکنند، درحالی که سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان، ظاهری مصنوعی خواهد داشت. پیشنهاد میکنیم برای اینکه کسی متوجه ونیرهای دندان شما نشود، از سایه های XL و BW استفاده نمایید.


:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

احتمال ایجاد عفونت، درد و آسیب در ریشه دندان ها بعد از انجام لمینت دندان وجود دارد و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیافتد. ایجاد درد و عفونت در ریشه دندان لمینت شده تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ می دهد، که می توان با انجام مراقبت های اصولی و درست تا مقدار زیادی از وقوع آن جلوگیری کرد. با همه این ها اطلاع از درمان ریشه دندان و دردهای دندانی در زمان بعد از لمینت بسیار اهمیت دارد. یکی از سوالات پر تکرار برای افرادی که لمینت دندان انجام داده اند نیز همین مورد می باشد که آیا دندان لمینت شده را می توان عصب کشی کرد؟ در ادامه علاوه بر اینکه به جواب این سوال می پردازیم، نکات درمانی و مراقبتی را در مورد عصب کشی دندان لمینت شده نیز مطرح خواهیم کرد.

 

آیا می توان دندان لمینت شده را عصب کشی کرد؟

بله امکان عصب کشی دندان لمینت شده وجود دارد. تحت عوامل گسترده ای که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می دهد، فرد با درد شدیدی مواجه می گردد که نیاز به انجام عصب کشی دندان پیدا می کند. برای انجام درمان بعد از انتخاب یک متخصص حرفه ای در این زمینه، باید اقدام نمایید. طی فرآیند لمینت، ترمیم دندان ها توسط لایه های مختلف مواد از جمله کامپوزیت، پورسلین، پلی وینیل فلوراید و … صورت می گیرد. زمانی که نیاز باشد عصب کشی دندان انجام گیرد این لایه لمینت در مقابل شما قرار دارد. گستردگی استقبال از انجام لمینت دندان بخاطر ویژگی هایی که ایجاد می کند باعث می شود که نیاز داشته باشیم در مورد نحوه انجام عصب کشی اطلاعات کاملی داشته باشیم.

با خراب شدن لایه لمینت، ایجاد خراش بر روی آن، شکستگی و … زمینه ایجاد درد در ریشه دندان فراهم می گردد. دردی که با انجام عصب کشی درمان خواهد شد.

 

عصب کشی دندان لمینت شده چطور انجام می شود؟

متخصص عصب کشی دندان ابتدا اقدام به برداشتن یک بخش از لایه لمینت می کند و در مسیر ریشه دندان پیش می رود. انجام این نوع عصب کشی نیاز به دقت و توانایی بالایی دارد. زمانی که فضای دسترسی به ریشه دندان ایجاد شد، متخصص با کمک تجهیزات حرفه ای فرآیند عصب کشی را به طور کامل در ریشه دندان انجام می دهد. با انجام این فرآیند عصب کشی دندان لمینت شده صورت می پذیرد اما با ناحیه ای از لمینت دندان روبرو هستیم که دچار تخریب شده است. در این شرایط متخصص دندان پزشکی لمینت از بین رفته را با لایه جدید می پوشاند و ظاهر دندان مشابه سایر دندان ها می گردد.

مرحله های انجام عصب کشی در دندان لمینت شده با همان شیوه عصب کشی سایر دندان های عادی انجام می شود با این تفاوت که در مرحله اول باید دقت بالایی برای ایجاد مسیر دسترسی به ریشه اعمال گردد تا کمترین میزان آسیب را به لمینت دندان وارد کند.

در مواردی برای جلوگیری از سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی و ترمیم کامل نیاز است که از روکش استفاده شود، حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

 

مراقبت های بعد از آن

زمانی که دندان لمینت شده را عصب کشی کنید باید به مراتب نکات مراقبتی و بهداشتی را بیشتر رعایت کنید. عدم رعایت مراقبت ها به طور کامل باعث می شود که فرآیند درمان طولانی تر شود و همچنین در برخی موارد شرایط درد و حساسیت بالایی برای فرد ایجاد شود. از مهمترین این مراقبت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص دندانپزشکی به صورت منظم و کامل. این داروها اغلب در زمینه کاهش درد و التهاب تجویز می گردند و به بیمار کمک می کند دوره نقاهت را سریعتر طی کند و درد کمتری احساس نماید.
  • عدم خوردن غذاهای سفت و سخت که سبب ایجاد فشار بر دندان عصب کشی شده بعد از لمینت می شود. ایجاد هرگونه فشار ناگهانی و ضربه ممکن است به دندان ترمیم شده آسیب زیادی وارد کند و التهاب آن را افزایش دهد.
  • عدم مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های شیرین، گازدار و با قند بالا مانند نوشابه. این نوع مواد خوراکی با ایجاد محیط اسیدی در فضای دندان شرایط حساسیت ریشه دندان درمان شده را افزایش می دهند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان. استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز و همچنین دو بار مسواک زدن تا مقدار زیادی بهداشت دهان را فراهم می کند و از ایجاد عفونت و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید.

با توجه به شرایط هر فرد، جدای مراقبت های عمومی ممکن است متخصص نکات و مراقبت های اختصاصی را نیز بیان کند که باید آنها را هم به طور کامل انجام دهید.

 

چگونه می‌توانم از درد پس از عصب کشی دندان لمینت شده جلوگیری کنم؟

این احتمال وجود دارد که برای چند روز احساس درد و حساسیت داشته باشید. اقداماتی که برای کاهش درد و همچنین ممانعت از عفونت می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ : بسته ها یا همان کیسه یخ کمک می کند تا به مقدار زیادی تورم ایجاد شده در ناحیه دندان کاهش پیدا کند و مانع ایجاد دردهای بیشتر می گردد. در فاصله های زمانی مشخص و برای مدت ۱۵ دقیقه می توانید از این کیسه های یخ استفاده کنید.
  • مصرف داروی مسکن : در میان داروهای تجویز شده توسط متخصص برای هر فرد، استامینوفن، ایبوپروفن و سایر داروهای تسکین دهنده درد معمولا تجویز می گردد. این داروها بهترین گزینه برای کاهش درد هستند.
  • خنثی کننده حساسیت دندان : استفاده از این خنثی کننده های حساسیت دندان به مقدار زیادی در زمینه رفع حساسیت و التهاب کمک می کند.
  • درمان های گیاهی : روغن مرزه، عصاره آلوئه ورا و … را نیز برای کاهش التهاب و درد استفاده می کنند.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک : رعایت بهداشت دهان به مقدار زیادی در کاهش درد بعد از عصب کشی دندان لمینت شده اثر گذار می باشد.

ادامه دار شدن درد، التهاب و حساسیت به مدت چندین روز از مواردی است که باید حتما تحت درمان قرار بگیرد و برای معالجه به متخصص دندانپزشکی مراجعه گردد.

 

آیا می توانم بعد از آن غذا بخورم؟

بله می توان بعد از عصب کشی دندان لمینت شده غذا خورد، به شرطی که نکات مراقبتی که در مورد نوع غذاها بیان شد را حتما رعایت کنید. به هیچ وجه از غذاها و میوه های سفت و سخت استفاده نکنید و در حد امکان چند روز اول خوراکی های له و غذاهایی با قابلیت نرم شدن بالا را تهیه کنید.

  • خوردن غذاهای بسیار داغ و بسیار سرد در چند هفته اول بعد از عصب کشی کاملا ممنوع می باشد.
  • بهتر است از خوراکی ها و غذاهای چسبنده مانند شکلات استفاده نکنید.

 

هزینه عصب کشی دندان لمینت شده

هزینه خدمات درمانی دندانپزشک تحت تاثیر عوامل مختلف تعیین می گردد. در مورد عصب کشی بعد از لمینت اینکه به کدام متخصص مراجعه کنید، شرایط لمینت به چه شکل باشد و نیاز به استفاده از روکش دندان باشد یا نه و … در هزینه نهایی تاثیرگذار است. با مراجعه به متخصص و انجام معاینات اولیه هزینه دقیق درمان شما مشخص می گردد و به اطلاع شما می رسد.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

استفاده از تمیزکننده‌های بین دندانی (مانند نخ دندان) بخش مهمی از برنامه مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها است. دندانپزشک توصیه می‌کنند که بین دندان‌ها را روزی یک بار تمیز کنید. استفاده از نخ دندان از آن رو مهم است که اگر پلاک با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نرود، در نهایت سخت و تبدیل به جرم یا تارتار می‌شود. کشیدن نخ دندان از ابتلا به بیماری‌های لثه و و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

 

چهار نکته کلیدی استفاده صحیح از نخ دندان

بیماری لثه از خط لثه و بین دندان‎ها شروع می‌شود. نخ کشیدن روزانه بخش مهمی از رعایت بهداشت دهان و دندان است که در زدودن پلاک از ناحیه‌هایی موثر است که مسواک به آنجا دسترسی ندارد. برای این که بیشترین فایده را از نخ دندان ببرید، باید به روش صحیح از آن استفاده کنید. چهار نکته کلیدی کشیدن نخ دندان به روش صحیح عبارت است از:

  • پیچیدن نخ: حدود 50 سانتی‌متر از نخ را دور انگشتان وسط هر دست بپیچید. نخ را بین دو انگشت شست و اشاره به گونه‌ای بگیرید که دو و نیم تا پنج سانتی‌متر از نخ بین دو انگشت کشیده شود. نخ را با انگشت شست بین دندان‌های بالا برانید.
  • هدایت نخ: دو و نیم تا پنج سانتی‌متر از نخ را محکم بین انگشتان بگیرید. نخ را با انگشت اشاره بین دندان‌های پایین ببرید.
  • حرکت دادن نخ: نخ را با حرکتی زیگزاگی به آرامی بین دندان‌ها راه ببرید. نخ را با شدت از بین دندان‌ها بیرون نکشید. نخ را دور دندان بیاندازید.
  • لغزاندن نخ: نخ را بین سطح دندان و زیر خط لثه به بالا و پایین بلغزانید. برای هر دندان از یک قطعه تمیز از نخ استفاده کنید.

این روش برای انواع نخ دندان، مومی، غیرمومی، اسفنجی یا چسب دندانی، کاربرد دارد. این که نخ دندان کشیدن را از دندان‌های بالا شروع می‌کنید یا پایین، جلو یا عقب مهم نیست. فقط همه دندان‌ها از جمله سمت عقب آخرین دندان چپ، راست، بالا و پایین دهان را نخ بکشید. همچنین فراموش نکنید که زیر خط لثه و کنار دندان‌هایی را تمیز کنید که در کنار جای خالی دندان‌های غایب قرار دارد، چرا که ذرات غذا در این فضاها گیر می‌کند.

 

کمک کننده نخ دندان

اگر نخ دندان کشیدن برایتان سخت است از یکی از وسایل زیر استفاده کنید. روشی را انتخاب کنید که برایتان راحت‌تر است.

نگهدارنده نخ دندان

  • این وسیله نخ دندان را نگه می‌دارد تا بتوانید دندان‌ها را با یک دست نخ بکشید.
  • نگهدارنده نخ دندان به ویژه برای متخصصینی مفید است که انگشتان بزرگ دارند یا به بیماران مبتلا به رفلاکس گگ کمک می‌کنند.
  • نخ دندان را دور دسته نگهدارنده بپیچید.
  • نخ را بین تمام دندان‌ها فرو ببرید و آن را کنار هر دندان بالا و پایین بلغزانید.
  • نخ استفاده شده را جدا کنید و نگهدارنده را با آب داغ، دهانشویه و … تمیز کنید.
  • همچنین می‌توانید نگهدارنده یکبار مصرف تهیه کنید و آن را پس از استفاده دور بیاندازید.

سوزن نخ دندان

  • این وسیله منعطف پلاستیکی یا نایلونی برای نخ کشیدن زیر بریج (پل دندانی) ثابت کاربرد دارد.
  • نخ دندان را از حلقه انتهای دستگاه رد کنید.
  • نخ را بین لثه و پل ببرید.

برس بین دندانی

  • برس بین دندانی یا پروکسی مسواک کوچک نوک تیز دسته‌داری است که فضای در دسترس بین دندان‌ها را تمیز می‌کند.
  • نوک برس را بین دندان‌ها وارد کنید و فضای بین دندانی را تمیز کنید.

خلال دندان

  • خلال دندان وسیله چوبی یا پلاستیکی یکبار مصرف است.
  • خلال را در فضای بین دندان‌ها وارد کنید.

اگر نمی‌توانید نخ دندان بکشید

  • فراورده‌هایی وجود دارد که نخ نیستند اما بین دندان‌ها را بهتر از مسواک تمیز می‌کنند.
  • این فراورده‌ها از آب یا مخلوطی از هوا و آب برای پاک کردن بین دندان‌ها استفاده می‌کنند.
  • سر دستگاه را بین دندان‌ها قرار دهید و آن را چند ثانیه بین دندان‌ها اسپری کنید.

 

توصیه‌هایی برای استفاده صحیح از نخ دندان

حد اعتدال را در نخ دندان کشیدن رعایت کنید، نه بیش از حد محکم نه بیش از حد آرام

از آنجایی که نخ دندان کشیدن به روش اشتباه عوارضی را به دنبال دارد، انجام این کار به آرامی و روش صحیح، به ویژه در صورت استفاده از دستگاه‌های برقی بسیار مهم است. قبل از استفاده از دستگاه‌های برقی حتماً روش صحیح کاربرد آن‌ها را یاد بگیرید. اگر اطمینان ندارید، می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید تا به شما آموزش دهند.

به خاطر داشته باشید که تمیز کردن بین دندان‌ها نباید دردناک باشد. اگر این کار را با خشونت انجام دهید، به بافت بین دندان‌ها آسیب خواهید زد. از طرفی اگر بیش از حد ملایم باشید، ذرات غذا بین دندان‌ها باقی خواهد ماند. اندکی احساس ناراحتی در ابتدای استفاده از نخ دندان طبیعی است، اما نباید تسلیم شوید. این ناراحتی با هر روز مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌ها ظرف کمتر از یک یا دو هفته برطرف می‌شود. چنانچه درد از بین نرفت با دندانپزشک صحبت کنید.

 

نوع مناسب نخ دندان

هنگام تهیه نخ دندان با محصولات متفاوتی روبرو می‌شوید: مومی یا غیرمومی، طعم‌دار دارچینی یا ساده، نواری یا اشکال مختلف. واقعیت این است که تا زمان استفاده روزمره از نخ دندان نوع آن چندان مهم نیست. با این حال لازم به ذکر است که نخ‌های چندرشته‌ای به اندازه نخ دندان معمولی مفید نیست، چون سطح کوچک آن‌ها باکتری‌ها را مجدداً در تمام دهان پخش می‌کند.

بهترین زمان کشیدن نخ دندان ـ قبل یا بعد از مسواک زدن

مهم‌ترین نکته تمیز کردن بین دندان‌ها این است که نخ دندان را فراموش نکنید. مادامی ‌که این کار را انجام دهید، زمان آن چندان مهم نیست. هر روز چند دقیقه مشخص را به مراقبت از دهان و دندان‌های خود اختصاص دهید. افرادی که ساعات پایانی شب خسته‌تر از آن هستند که به فکر نخ دندان کشیدن بیفتند، بهتر است تمیز کردن بین دندان‌ها را به ساعات ابتدایی صبح یا بعد از ناهار موکول کنند. عده‌ای نیز ترجیح می‌دهند آخر شب با دهانی کاملاً تمیز به خواب بروند.

پرورش عادت نخ دندان کشیدن

اکثر بزرگسالان به اهمیت نخ دندان کشیدن روزانه واقف هستند، اما این وظیفه مهم را به دلیل مشغله فراوان و خستگی فراموش می‌کنند یا پشت گوش می‌اندازند. نخ دندان کشیدن نیز مانند ورزش کردن یا رژیم غذایی سالم عادتی است که باید برای نهادینه شدن آن تلاش کنید. حال سوال اینجا است که چطور می‌توان این عادت ضروری را ایجاد کرد؟ کافی است به حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود متعهد باشید و نخ کشیدن روزانه را وظیفه خود بدانید. جعبه نخ دندان را جایی، مثل کنار شیر روشویی، قرار دهید که آن را هر شب ببینید و به خود یادآوری کنید که بهداشت دهان و دندان را تا زمان استفاده نکردن از نخ دندان به طور کامل رعایت نکرده‌اید.

نخ کشیدن اطراف وسایل ارتودنسی

اگر از بریس یا دیگر وسایل ارتودنسی استفاده می‌کنید، کشیدن نخ دندان به روش صحیح برای جلوگیری از گیر کردن نخ دندان به سیم یا براکت ارتودنسی ضروری است. می‌توانید از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید که سر سفتی دارد و می‌توان آن را به راحتی زیر سیم اصلی (سیم قوسی ارتودنسی) بریس لغزاند. همچنین می‌توانید سوزن نخ دندان یا floss threader تهیه کنید؛ یک سر این وسیله‌ی انعطاف‌پذیر حلقوی است و سر دیگر آن تیز است. برای استفاده از سوزن نخ دندان کافی است حدود 18 اینچ از نخ دندان را از حلقه رد کنید، سپس سر نوک تیز آن را زیر سیم اصلی ارتودنسی بگذارید و آن را بکشید تا نخ زیر سیم برود. پس از قرار گرفتن نخ در جای مناسب نخ دندان کشیدن را به روش صحیح توضیح داده شده برای نخ معمولی ادامه دهید.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

دکتر بابک اسحاقی یکی از کارآمد ترین متخصصین ترمیم و زیبایی در تهران هستند.

وی دوره ی تخصص ترمیم و زیبایی را با موفقیت سپری کرد و توانست در سال ۱۳۹۴ مدرک تخصصی خود را اخذ کند.

در صورتی که در فکر اصلاح شکل ظاهری دندان ها و یا تبدیل لبخندتان به لبخندی هالیوودی هستید،

می توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی ماکان، متخصص ترمیم دندان در زعفرانیه تماس حاصل فرمایید و یا به صورت آنلاین وقت بگیرید.

 

خدمات ترمیم و زیبایی دکتر بابک اسحاقی

برخی از خدمات ترمیم و زیبایی دکتر بابک اسحاقی

شامل:

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان،

  • کلیه ترمیم هاى دندانى از ترمیم هاى ساده تا پیچیده
  • انواع ونیر های کامپوزیت
  • لمینت های سرامیکی
  • انواع روکش ها ( شامل روکش ایمپلنت دندان )
  • و درمانهاى اینله و اُنله ى سرامیکى( بهترین کاندید براى پرکردن دندان هاى اندو شده) می باشد.


:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تأثیر قابل توجهی در عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد. در همان زمان‌، باعث می‌شود جذابتر و جوانتر به نظر برسید. اگر به دلیل فضاهای ناهموار بین دندان‌هایتان احساس خوبی ندارید، مشکلی نیست که حل نشود.

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله راهکارهای زیبایی دندانها در دندانپزشکی هستند. این دو روکشی نازک‌ به رنگ دندان هستند که به جلو دندان شما وصل می شوند و انواع مشکلات آن را برطرف می کنند. انتخاب روش روکش لمینت و کامپوزیت به مجموعه متفاوتی از معیارهای مختلف بستگی دارد. قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش‌ دندان، ابتدا باید بفهمید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ انتخاب معیار مناسب، فاکتور بسیار مهمی ‌در موفقیت استفاده از روش‌های لمینت و کامپوزیت است. در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

مزایای روکش لمینت و کامپوزیت دندان

  • هزینه پایین‌تر روکش کامپوزیت

یکی از مهمترین عوامل موثر در اختلاف قیمت لمینت و کامپوزیت، انتخاب روکش مناسب دندان است. عمده‌ترین مزیت روکش کامپوزیت نسبت به لمینت، هزینه پایین‌تر آن است. به طور میانگین، لمینت‌ دارای اختلاف قیمتی دو برابر بیشتر از روکش کامپوزیت می‌باشد‌ که برای برخی از افراد بسیار مهم است‌، زیرا بیشتر درمان ها توسط بیمه پوشش داده نمی‌شوند‌.

مدت زمان انجام روکش لمینت و کامپوزیت نیز متفاوت است. معمولا ونیر کامپوزیت در یک جلسه ویزیت به طور کامل انجام می‌شود. بدین منظور، دندانپزشک دندان ها را با پوششی از نوع رزین می پوشاند، لایه‌های اضافی رزین اعمال شده، تراشیده می‌شود. سپس رزین از طریق نوری شدید سخت شده و در نهایت روکش‌ها جلا پیدا می کنند. نیاز است تا برای داشتن ظاهری طبیعی، رزین صیقل داده شود تا مشابه دندان واقعی شود. برای انجام این درمان نیاز به تراشیدن دندان نیست.

اما لمینت سرامیکی دندان نیاز به دو الی سه هفته زمان نیاز دارد. ابتدا دندانپزشک کمی از مینای دندان را تراش می دهد و بعد از آنها قالب گیری می کند و برای ساخت روکش دندان، قالب ها را به آزمایشگاه ارسال می کند. بعد از دو هفته روکش ها آماده می شود و برای نصب به دندانپزشک تحویل داده می شود. اکنون دندانپزشک روکش لمینت را به دندان های شما میچسباند.

  • برگشت پذیری

روش لمینت و کامپوزیت از نظر میزان برگشت پذیری نیز با یکدیگر متفاوت هستند. خوب است بدانید که مهمترین مزیت درمان روکش کامپوزیت نسبت به لمینت، قابلیت برگشت پذیری آن می باشد. زیرا برای انجام باندینگ (کامپوزیت) نیازی به تراشیدن دندان نیست و می توان بعد از مدتی روکش ها را از دندان جدا کرد و از دندان های طبیعی خود استفاده کرد، اما به دلیل تراشیدن دندان در درمان لمینت دیگر نمی توان از دندان های طبیعی خود بهره برد. در واقع روش لمینت دندان (ونیر پرسلین) قابلیت برگشت پذیری ندارد.

  • طول عمر لمینت و کامپوزیت

فکر می‌کنید از نظر طول عمر لمینت و کامپوزیت، کدام یک برای شما بهتر است؟ هر چند روکش کامپوزیت دارای مزایای زیادی است‌، اما از نظر ماندگاری با روش لمینت قابل مقایسه نیست. با وجود پیشرفت انجام شده در طی سالیان دراز برای ماده رزین، اما ماده به کار رفته در روش لمینت، بسیار قویتر از رزین کامپوزیت است. لازم به ذکر است که لمینت به طور میانگین چیزی حدود ۱۰-۱۵ سال مقاومت داشته و دوام می‌آورد‌، هر چند با رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی از دستورالعمل‌های دندانپزشک، حتی می‌توان برای مدت طولانی‌تری از آنها استفاده کرد. روکش کامپوزیت تمایل به ماندگاری حدود نیمی‌ از زمان‌، یعنی چیزی حدود ۵-۷ سال دارد.

با توجه به مطالب بیان شده، اگر به فکر جایگذاری روکش هستید بسیار مهم است که تفاوت طول عمر و قیمت لمینت و کامپوزیت را با یکدیگر در نظر بگیرید. در واقع، در حالی که ممکن است کامپوزیت‌ها‌ نصف لمینت قیمت داشته باشند‌، اما آنها فقط به اندازه نصف عمر لمینت دوام می‌آورند.

 

عوارض لمینت و کامپوزیت

اکثر دندانپزشکان اتفاق نظر دارند که روش لمینت‌، زیبایی‌ طبیعی‌ مشابه با دندان‌های اصلی برای شما فراهم می کنند. این روش زیبایی دندانپزشکی، از نظر کیفیت، دارای شفافیتی کاملا مشابه مینای دندان شما است. همچنین، روش لمینت به علت بالا بودن استحکام ماده و لعاب مصرفی پس از درمان، در مقابل لکه‌ شدن و خراشیدگی بسیار مقاوم می‌باشد. این در حالی است که روش روکش کامپوزیت، از درجه تخلخل بالاتری برخوردار است. بنابراین، این روکش در معرض خطر لک شدن قرار دارد‌. به همین خاطر، به منظور جلوگیری از ایجاد لک توسط برخی از مواد غذایی به وجود آورنده لک در دندان، ضروری است تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. علاوه بر این، برای داشتن دندان‌هایی به زیبایی دندان اصلی، روکش کامپوزیت باید پرداخت شود.

در روش لمینت ممکن است بیمار بیشتر از روش کامپوزیت درگیر باشد و اغلب اوقات افراد به علت انتظار برای ساخت روکش ها در آزمایشگاه دچار خستگی مفرط می‌شوند. با این وجود دندانپزشکان در تلاش هستند تا از فناوری CAD / CAM برای ساخت استفاده کنند. اگر به دنبال استفاده از روش روکش لمینت و کامپوزیت هستید، خوب است بدانید که بررسی انواع مختلف فناوری‌های در دسترس دندانپزشک شما، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

انواع کامپوزیت دندان و مزایای آنها

روش روکش کامپوزیت دندان دارای انواع مختلفی از جمله کامپوزیت درشت دانه، ریز دانه، هیبرید، نانو کامپوزیت و … می باشد که در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده است:

کامپوزیت درشت دانه و یا ماکروفیل دارای ذراتی به ابعاد ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر می‌باشد که بزرگی ابعاد ذرات تاثیر فوق‌العاده‌ای در مقاومت کامپوزیت دارد. این در حالی است که در روش ریز دانه (میکروفیل) ابعاد ذرات به ۱۰۰ نانومتر می رسد. در این روش دوام کامپوزیت کمتر از روش درشت دانه است، اما سهولت انجام امر پولیش کردن از جمله مزایای آن است. روش هیبریدی یا ترکیبی، ابعاد ذرات ما بین دو روش قبلی یعنی چیزی حدود ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر و همچنین تا ۴۰ نانو متر هستند. فیلر بالای مواد پرکننده منجر به افزایش مقاومت آنها در برابر ساییده شدن می شود. اما عیب این روش، کاهش یافتن زیبایی روکش با گذشت زمان و در اثر استهلاک است. نانو کامپوزیت نیز از جمله روش های جدید روکش است که ابعاد ذرات حدود ۲۰ نانومتر است. به علت تجمع ذرات ریز و تشکیل ذرات با ابعاد بزرگتر، مقاومت در برابر سایش، امکان پولیش و محکم بودن کامپوزیت افزایش پیدا کرده است. از بین روش‌های بیان شده، به احتمال زیاد روکش نانو کامپوزیت بهترین گزینه است.

 

انواع لمینت دندان و مزایای آنها

انواع روش های روکش لمینت دندان شامل لمینت دندان سرامیکی، کامپوزیتی، فوری، قابل جابجایی و … می باشد. در روش سرامیکی، به علت روشن بودن و شفافیت مینای دندان، ظاهر یکدستی دارد. این روکش، بسیار قوی و مقاوم در برابر تراشیدن می‌باشد، اما قیمت آن گران است. این در حالی است که روش لمینت کامپوزیتی، ارزان‌تر بوده و با پنهان کردن نواقص دندانی، لبخند زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد. روکش لمینت فوری، از پیش ساخته می‌شود و نسبت به بقیه ارزان‌تر است، اما دوام کمتری دارد. روکش لمینت قابل جابجایی نیز با استفاده از رزین سفت ساخته شده و کاملا طبیعی است. این روش از جمله جدیدترین روش‌های روکش دندان است که کار با آنها آسان است.

اگر دندانتان به طور کامل از دست رفته و نمی توان با روش های روکش دندان آن را ترمیم کرد باید از درمانهایی مانند ایمپلنت استفاده نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص عصب کشی دندان در زعفرانیه

عصب کشی دندان زمانی انجام می شود که پوسیدگی و آسیب دندان به عصب برخورد کرده باشد. از آنجایی که عصب کشی یکی از حساس ترین درمان های دندانپزشکی می باشد حتما در نظر داشته باشید در صورت نیاز، به دندانپزشکی مراجعه کنید که دارای تجربه و مهارت باشد. برای انتخاب دندانپزشک کاربلد در زمینه عصب کشی در شهری مثل تهران نزدیک بودن آن دندانپزشک به محل زندگی شما نیز بسیار اهمیت دارد تا مجبور نباشید مسافت های طولانی را در ترافیک های سنگین با هدر رفتن وقت و هزینه طی کنید. اگر با جستجو در گوگل به این صفحه از سایت ما رسیده اید احتمالا به دنبال دندانپزشک عصب کشی در محله زعفرانیه یا اطراف آن هستید پس ما را در ادامه همراهی کنید تا بهترین دندانپزشک متخصص عصب کشی دندان در زعفرانیه تهران را به همراه آدرس و شماره تماس معرفی کنیم.

دندانپزشک عصب کشی خوب در محله زعفرانیه تهران

احتمالا با مشاهده جدول عصب کشی دندان در زعفرانیه برای انتخاب دندانپزشک مورد اعتماد دچار تردید هستید، برای داشتن انتخابی مطمئن مواردی را که در ادامه ذکر می کنیم را بخوانید.

  • سوابق کاری و تحصیلی دندانپزشک را در زمینه عصب کشی دندان بررسی کنید.
  • اگر کسی را می شناسید که نزد دندانپزشکان معرفی شده عصب کشی دندان انجام داده از رضایت او مطلع شوید.
  • امروزه برای انجام عصب کشی دندان روش های جدیدی ابداع شده است پس دندانپزشکی را انتخاب کنید که با روش های نوین آشنایی داشته باشد.
  • مطب یا کلینیکی را انتخاب کنید که دارای امکانات و تجهیزات مدرن دندانپزشکی می باشد.
  • و…

توجه!

شما می توانید برای اطمینان از اینکه دندان شما نیاز به کشیدن عصب داد یا خیر با دندانپزشکان متخصص درمان ریشه در زعفرانیه سایت ما مشورت کنید.

از آنجایی که معمولا بعد از عصب کشی ممکن است نیاز به روکش باشد می توانید به لیست بهترین دندانپزشک روکش دندان در زعفرانیه سر بزنید.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

یکی از مشکلات معمول در سیستم سلامتی انسان، خراب شدن دندان های افراد می باشد. موردی که تا مقدار زیادی به نگهداری، حفظ بهداشت، عدم آسیب رساندن، جنس دندان و … بستگی دارد. به هرحال با تمام این شرایط در اکثر موارد خراب شدن دندان ها در میان سالی امری اجتناب ناپذیر می باشد. به گونه ای که شرایط ایجاد می کند تعداد زیادی از دندان ها به دلیل عدم امکان قالب گیری و پر شدن، کشیده شوند. در اینگونه موارد که بیش از دو سوم دندان های فرد کشیده می شود استفاده از روش هایی مانند ایمپلنت دندان، بسیار هزینه بالایی را شامل می شود. پس انجام آن توصیه نمی گردد. همچنین دست دندان های سنتی نیز به دلیل مشکلاتی مانند عدم قالب گیری صحیح، کیفیت های نامناسب، لق شدن و … چندان مورد استقبال نیست. در همین راستا استفاده از اوردنچر (Overdenture) توصیه می گردد. روشی که در آن دو روش ایمپلنت و دست دندان مصنوعی به صورت ارتقا یافته استفاده می گردد.

 

اوردنچر چیست ؟

اوردنچر را میتوان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد. از یک دید، همان دست دندان های معمول است که حالا به صورت ارتقاء یافته اجرا می شود و با پایه در فک سفت می شوند و از دید دیگر همان روش ایمپلنت است که هر پایه به جای نگهداری یک تاج دندان مسئول نگهداری چند تاج دندان است. در این روش نقص های موجود در ایمپلنت که باعث می شود تک تک پایه ها نصب نشود و همچنین مشکل لقی دست دندان ها برطرف گردیده است.

متخصص یک پروتز دندانی را که متناسب با فک و فرم دندان های فرد طراحی و ساخته شده است را با پایه های ایمپلنت در جای خود نصب می کند. اوردنچر انواع مختلفی دارد و بر اساس اینکه به صورت ثابت اجرا شود یا نه، ویژگی های متفاوتی را ارائه می کند. در تعریف اوردنچر پایه ایمپلنت باید بگوییم که چند ایمپلنت تیتانیومی در زیر دندان ها به عنوان پایه و نگهدارنده استفاده می شوند که به صورت ریشه دندان جدید عمل می کنند.

 

انواع اوردنچر کدام است؟

در روش درمانی اوردنچر، می توان با توجه به شرایط و تشخیص پزشک، از سه روش آن استفاده کرد. این سه روش که شامل انواع اوردنچر می شود به صورت زیر است :

۱. کاشت دندان بر پایه بافت لثه

در این نوع اوردنچر، متخصص در فک بالا و پایین ایمپلنت هایی قرار می دهد که بتواند پروتز دندانی را روی آنها نصب کند و کاشت دندان بر روی ایمپلنت اتفاق می افتد. پس پروتز مورد نظر باید منطبق با این پایه ها طراحی و ساخته شده باشد. اوردنچر متکی بر بافت لثه به صورت ثابت اجرا می شود.

۲. اوردنچر بر پایه ایمپلنت

همان طور که در تعریف اوردنچر بیان شد، در این روش ریشه دندان های جدید همان ایمپلنت ها می باشند که به نحوی پایه و نگهدارنده دندان هستند. متخصص دندان های مصنوعی را با توجه به نوع طراحی به صورت کامل یا با کمک تاج های تلسکوپی، بر روی پایه های ایمپلنتی قرار می دهد. پزشک تشخیص می دهند که با توجه به نوع فک شما، نیروی وارده و … چه تعداد پایه ایمپلنت نیاز است. معمولا در اکثر موارد برای نگهداری مجموع دندانی، ۴ تا ۶ پایه کاشت می گردد.

۳. کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه

در این حالت مقداری از نگهداری دندان با کمک ایمپلنت و مقداری با کمک لثه صورت می گیرد. تعداد پایه های کاشت شده کمتر می شود و شامل دو مورد در محل دندان های نیش می باشد. این دو پایه توسط یک میله به یکدیگر متصل می شوند و دندان بر روی آنها قرار می گیرد. نام دیگر کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه، اوردنچر میله ای می باشد که اشاره به همین میله استفاده شده در بین دو ایمپلنت دارد.

مزایای اوردنچر

مهمترین مزایای آن حذف مشکلاتی است که در دست دندان های طبیعی وجود دارد. یکی از این مشکلات ساییده شدن لثه هاست. چرا که دندان های مصنوعی به صورت کامل روی لثه قرار می گیرند و فشار ناشی از جویدن غذا به لثه منتقل می شود. بعد از مدتی لثه ساییده شده و دندان دچار لقی می گردد. اما در مورد اوردنچر به خاطر حضور پایه های ایمپلنتی فشار به لثه وارد نمی شود و این مشکل بر طرف می گردد.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند بعد از مدتی با مشکلاتی مانند چروک شدن یا جمع شدن فک مواجه می گردند که این مورد بر روی ساختار صورت نیز تاثیر می گذارد و چهره فرد تغییر می کند. اما در مورد اوردنچر این مشکل وجود نخواهد داشت و زیبایی و جوانی صورت حفظ می گردد.

غذا خوردن با دندانهای مصنوعی گاهی مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد از جمله رفتن غذا زیر دندان، تکان خوردن دندان ها، لقی های نابهنگام و … اما زمانی که از اوردنچر استفاده کنید، این مشکلات بر طرف می گردد و با احساس خوشایندی می توانید به خوردن و آشامیدن بپردازید.

طول عمر بالا، کیفیت مناسب و همچنین هزینه کمتر نسبت به ایمپلنت تکی از دیگر مزایای این روش درمانی می باشد.

معایب

معایب این روش بیشتر مربوط به ترمیم و نگهداری آن می شود. چرا که از نظر استفاده و کارکرد مشکلی را برای فرد بوجود نمی آورد اما در بازه های کوتاه مدت ۶ ماهه تا یک ساله برای انجام ترمیم نیاز به حضور در دندانپزشکی وجود دارد. در این دوره های ترمیمی، معاینه کاملی نسبت به شرایط اوردنچر انجام می شود و در صورت بروز مشکل، دندانپزشک آن را برطرف می نماید.

عدم توجه به نگهداری درست در زمینه دندان مصنوعی مشکل دیگری است که افراد با آن روبرو می شوند. این مشکل بخاطر عدم توجه به اینگونه دندان ها به اندازه دندان های طبیعی است. نباید به دندان ها فشار زیادی وارد کرد و همچنین در زمینه نظافت و مراقبت از آنها باید دقت زیادی داشت.

تفاوت اوردنچر و دست دندان

در تعریف اوردنچر بیان کردیم که این روش درمانی مانند دست دندان مصنوعی است که مشکلات آن حذف شده است. دست دندان ها برای افراد در شرایطی تجویز می گردند که دیگر نمی توان ایمپلنت را انجام داد. اما اوردنچر استفاده از دست دندان مصنوعی همراه ایمپلنت است.

عدم لقی دندان ها تفاوت بارز اوردنچر و دست دندان است. مورد بعدی اینکه دست دندان ها قابلیت برداشتن از دهان در هر لحظه را دارند. طول عمر، زیبایی و آسایش در زمینه اوردنچر بالاتر می باشد. افرادی که از اوردنچر استفاده می کنند در زمینه صحبت کردن نیز راحت تر از افرادی هستند که از دست دندان استفاده می کنند.

هزینه اوردنچر از دست دندان بیشتر است که بخاطر ایمپلنت های استفاده شده می باشد.

 

مراقبت های بعد از آن

درست است که ایمپلنت یک روش مناسب و ماندگار برای دندان های طبیعی است اما امکان ایمپلنت برای هر لثه ای وجود ندارد و در برخی موارد بعد از ایجاد مشکل در ایمپلنت اولیه، امکان ایمپلنت ثانویه وجود نخواهد داشت. پس این مورد را که همیشه استفاده از ایمپلنت در دسترس است از ذهن دور کنیم و در زمینه مراقبت از آن دقت بالایی را انجام دهیم.

نکته ای که اهمیت دارد این است که اوردنچر و دندان ایمپلنت شده به مراقبتی به مراتب بیشتر از دندان طبیعی نیاز دارد. مراقبت هایی که باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دندان می شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت بهداشت بعد از انجام اوردنچر که سبب می شود از مشکلات لثه و دندان جلوگیری شود.
  • برای دندان های ایمپلنت شده مواردی مانند نخ دندان، مسواک و حذف باقی مانده خوردنی ها از بین آنها ضروری است.
  • حضور در دندانپزشکی برای انجام معاینات دوره ای و برطرف کردن مشکلات در صورت وجود. بهتر است این معاینات حداقل یک بار در سال انجام شود.
  • عدم اعمال فشار زیاد در زمان جویدن به دندان های مصنوعی.

 

قیمت اوردنچر دندان

در این روش درمانی، پارامترهای درمانی متفاوتی وجود دارد که این پارامترها بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار هستند. از جمله اینکه تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای افراد مختلف متفاوت می باشد. هر چه تعداد بیشتری ایمپلنت نیاز باشد، هزینه اوردنچر نیز بیشتر می شود.

در برخی موارد فک نیاز به جراحی دارد که این حالت نیز هزینه ها را تغییر می دهد.

عامل دیگری که در هزینه اوردنچر تاثیرگذار است، توانایی متخصص و امکانات کلینیک است. حتما برای انجام روش های تخصصی و حساس مانند اوردنچر به متخصص حرفه ای مراجعه نمایید.

مواد استفاده شده برای پروتز دندان، کیفیت و نوع قالب گیری نیز سایر عواملی هستند که بر روی قیمت نهایی اثر خواهند گذاشت.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

از درمان های رایج در حوزه دندانپزشکی عصب کشی می باشد که باید زیر نظر متخصص درمان ریشه انجام شود. این نوع درمان مقدمه ای برای درمان های تکمیلی مانند پر کردن دندان می باشد. در شرایط کلی اینطور رواج پیدا کرده است که با انجام عصب کشی دندان درمان می شود و دیگر انتقال درد توسط عصب های ناحیه لثه انجام نمی شود، پس نباید دیگر دردی را در این ناحیه احساس کنیم. از نظر علمی این نکته درست است اما در نظر داشته باشید محل عصب کشی دندان خود دچار آسیب است و این آسیب دیدگی ممکن است دردهای جانبی را برای فرد بوجود بیاورد. پس احساس و علت درد بعد از عصب کشی دندان یک امر طبیعی است و دلیل بر عدم انجام صحیح درمان ریشه نیست. اما اینکه دلایل این درد چیست، چقدر طول می کشد و راه های کنترل آن چگونه است، از جمله مواردی است که در این مطلب به آنها می پردازیم.

درد موجود در ناحیه ریشه دندان بعد از درمان عصب کشی، یک امر طبیعی است که نمی توان گفت به دلیل عدم درمان صحیح ریشه دندان همیشه ایجاد می شود. در خیلی از موارد علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی عبارت است از:

  • عفونت قدیمی در ریشه دندان : گاهی بیمار پس از عفونی شدن دندان، برای درمان آن اقدام می کند. در این شرایط، بعد از درمان ریشه و انجام عصب کشی دندان، احتمال باقی ماندن باکتری های عفونت در اطراف ریشه دندان وجود دارد که می توانند عامل درد در این ناحیه باشند. متخصص عصب کشی برای کاهش درد در این مورد، آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  • آلوده شدن کانال ریشه دندان : احتمال عفونی شدن کانال ریشه دندان بنابر دلایلی مانند عدم ترمیم کامل، در برخی موارد رخ می دهد و باعث ایجاد درد می شود.
  • تنوع کانال های دندان : تشخیص صحیح کانال و مجاری دندان بسیار اهمیت دارد، در شرایطی که این کانال ها به دلیل قابل تشخیص نبودن از روی عکس رادیوگرافی دندان به درستی انتخاب و درمان نشوند، احتمال باقی ماند کانال عفونی وجود دارد. حساسیت به نوشیدنی های گرم و سرد از جمله نشانه های وجود عفونت در کانال های دیگر است.
  • پر کردن بیش از حد دندان : ممکن است برای فردی درد ایجاد شده در ریشه دندان تحت تاثیر باکتری های عفونی نباشد و ناشی از حجم زیاد مواد پر کننده باشد که بیشتر از شرایط مورد نیاز توسط دندانپزشک برای پرکردن دندان استفاده شده است. پرکردن بیش از حد دندان در کنار مواردی چون بزرگ بودن روکش دندان می توانند از دلایل ایجاد درد در درمان ریشه دندان شده باشند.
  • نشتی سدیم هیپوکلوزیت : این ماده که برای شستشوی کانال ریشه دندان و برطرف کردن عفونت اطراف عصب استفاده می شود اگر به خوبی کنترل نشود و به صورت صحیح استفاده نگردد می تواند یک عامل درد باشد. معمولا درد ناشی از نشتی سدیم هیپوکلوزیت زمانی رخ می دهد ماده استفاده شده به محل ریشه نشت کند و فضای اطراف کانال را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آسیب به بافت اطراف : در زمان استفاده از تجهیزات برای انجام عصب کشی این احتمال وجود دارد که به بافت های اطراف دندان نیز آسیب های جزیی وارد شود. هرگونه آسیب در بافت کناری دندان، برای فرد یک عامل درد می باشد و بعد از عصب کشی درد آن را احساس خواهد کرد و در انجام اموری مانند مسواک زدن و … نیز با مشکل روبرو می شود چرا که بافت مجدد آسیب می بیند. در دوره نقاهت بعد از عصب کشی باید مراقبت های توصیه شده توسط متخصص را به درستی انجام دهید.

 

احساس درد بعد از عصب کشی دندان تا چه زمانی طبیعی است؟

برای یک عصب کشی با فرآیند معمولی، درد اولیه به مدت یک شبانه روز وجود خواهد داشت و در مواردی امکان دارد درد تا روزهای دوم و سوم و یا حتی تا ۱۰ روز نیز ادامه یابد. این درد که در کوتاه مدت ایجاد می شود، ناشی از عدم توانایی متخصص دندانپزشکی نمی باشد و تحت تاثیر پاک سازی ریشه دندان است، اما اگر درد بعد از این مدت ادامه داشت و شدت آن به گونه ای باشد که زندگی فرد دچار اختلال شود، باید به متخصص مراجعه کند تا دلایل ایجاد آن به طور کامل بررسی و درمان شود.

اگر کانال ریشه دندان به صورت اصولی درمان نشود، به دلایلی مانند تجربه پایین دندانپزشک یا عدم دقت کافی عکس رادیوگرافی کانال های دیگری پاکسازی شده باشد، بعد از عصب کشی درد دندان نه تنها کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر هم می شود.

در مواردی گسترش شدید عفونت همچنان عامل درد است که باید دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصص را تکمیل نمایید.

درمان درد بعد از عصب کشی

درد اولیه و طبیعی درمان ریشه دندان و عصب کشی که می تواند تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد، توسط مسکن های تجویز شده برای بیمار قابل درمان است و نیاز به مراجعه به متخصص و یا استفاده از داروی دیگری وجود ندارد. در کنار مسکن ها، آنتی بیوتیک ها نیز برای دوره درمان تجویز می شوند تا عفونت پخش شده و باقیمانده در کانال های دندان به صورت کامل برطرف گردد.

برای برخی بیماران که تمام کانال های ریشه دندان عصبی کشی نشده باشد و یا درد همچنان نشان دهد که درمان ریشه دندان کامل نیست، برای درمان درد نیاز به عصب کشی مجدد وجود خواهد داشت. با انجام عصب کشی مجدد، درمان ریشه دندان به صورت کامل انجام می شود و درد آن کاهش پیدا می کند.

 

مراقبت های بعد از عصب کشی برای کاهش درد

با انجام یک سری از امور مراقبتی و رعایت نکات تغذیه ای می توانید تا مقدار قابل توجه ای درد بعد از این درمان را کم کنید. مانند :

  • استفاده از کیسه یخ : کیسه های یخ قابل تهیه از داروخانه ها می باشند و برای کاهش تورم و کم کردن درد بسیار تاثیرگذار هستند.
  • عدم انجام ورزش : در طول هفته اول بعد از عصب کشی توصیه می شود که ورزش نکنید تا فشارهای ناشی از آن موجب افزایش درد نشود. این فشارها حتی ممکن است روند درمان و بهبود درد را کاهش دهد.
  • عدم مصرف دخانیات : موادی که در انواع دخانیات از جمله سیگار وجود دارند یک عامل تحریک کننده هستند که روند درمان را کاهش می دهند.
  • استراحت کافی : با افزایش زمان استراحت به بدن کمک می کنید تا تحت فشار کمتری قرار بگیرد و سیستم ایمنی با سرعت بالاتری فرآیند بهبود بیماری را انجام دهد.
  • برنامه غذایی مناسب : بعد از عصب کشی، دندان شما و همچنین بافت اطراف آن دچار حساسیت می باشند، پس باید از خوردن غذاها و میوه های سفت و چسبنده خودداری نمود.

شدت درد چقدر است؟

فرآیند عصب کشی یک روش درمانی است و در جهت از بین بردن درد و فشار ناشی از دندان درد انجام می شود. بعد از درمان احساس درد در اطراف ریشه درمان شده احساس می شود که در حالت طبیعی خیلی زیاد نیست و با کمک مسکن های معمولی و حتی ضعیف قابل تحمل می باشد. این درد در لحظات اول بعد از عصب کشی در بیشترین مقدار خود قرار دارد و با گذر زمان کاهشی می باشد.

در مواردی که درد افزایشی باشد یا ماندگاری طولانی داشته باشد، از ردیف درمان طبیعی عصب کشی خارج است و نباید به صورت خودسرانه مسکن مصرف کنید. در چنین مواردی بلافاصله باید به متخصص عصب کشی مراجعه نمایید.

عصب‌ کشی مجدد چیست؟

در صورتی که ادامه پیدا کند و متخصص تشخیص دهد که درد مربوط به آن دسته از کانال های ریشه است که در عصب کشی پاک سازی نشده اند، انجام عصب کشی مجدد را تجویز می کند. پیچیدگی شرایط ریشه چنین وضعیتی را ایجاد می کند و گاهی اطلاعات رادیولوژی و عکس های پزشکی به خوبی شرایط تشخیص کانال های ریشه دندان را فراهم نمی کنند.

تمیز نشدن و انجام نشدن پاکسازی دندان در قسمت انتهایی ریشه دندان نیز با خود درد به همراه دارد و فرد برای درمان نیاز دارد به صورت مجدد عصب کشی را انجام دهد. فرآیند درمانی و روش انجام عصب کشی مجدد تفاوتی با عصب کشی اولیه ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

رادیوگرافی opg یکی از پیشرفته ترین دستگاه های مورد استفاده در رادیولوژی دندان میباشد که میتواند از تمامی دندان ها و استخوان های داخل و اطراف دهان عکسبرداری کند. دکتر دندانپزشک برای اینکه بتواند مشکلات مربوط به دندان و فک بیمار را پیدا کند باید از عکس های گرفته شده از طریق دستگاه رادیوگرافی OPG کمک بگیرد. عکسهای گرفته شده از طریق دستگاه رادیوگرافی opg مشکلات دهان و دندانی پنهان را که در معاینه چشمی قابل مشاهده نیستند را آشکار میسازد.

opg در واقع مخفف عبارت Ortho Pantomo Gramمیباشد. ortho همان ارتودنتیک دندان میباشد. pantomo سیستم نمایش پانورامیک است و gram نیز تصویر اشعه ایکس میباشد که با فوکوس کردن بر روی یک قسمت از بدن بوجود می آید. رادیوگرافی opg انواع مختلفی دارد که میتوان به عکس برداری بابت وینگ، عکسبرداری پری اپیکال، عکسبرداری اکلوزال، عکسبرداری پانورامیک و عکسبرداری دیجیتال اشعه ایکس اشاره نمود. برای اینکه دکتر دندانپزشک بتواند به ردیف بودن دندان ها و همچنین پوسیدگی بین دندانی پی ببرد از روش عکسبرداری بابت وینگ استفاده میشود. البته از این روش رادیوگرافی OPG بمنظور تشخیص تحلیل رفتن استخوانها در بیماری های لثه و عفونی دهان نیز استفاده میشود(عکسبرداری بابت وینگ دندان هایی را که در قسمت پشتی فک فوقانی و تحتانی در یک سمت دهان وجود دارند را نشان میدهد).

در عکسبرداری پری اپیکال تمای دندان ها از بخش تاج تا انتهای ریشه و همچنین استخوان های نگهدارنده دندان نشان داده میشوند. دکتر دندانپزشک با کمک این نوع روش رادیوگرافی OPG میتواند به مشکلات زیر لثه ای و فکی مانند آبسه، تومور، دندان نهفته و بسیاری از تغییرات استخوانی پی ببرد. از روش عکسبرداری اکلوزال برای به تصویر کشیدن کفو همچنین سقف دهان استفاده میشود. عکسبرداری از سقف و کف دهان دکتر را قادر میسازد تا به دندان های نهفته، شکستگی های فک، کیست، آبسه و تومور پی ببرد. البته اگر جسمی به کف و یا سقف دهان وارد شده باشد نیز از طریق این روش عکسبرداری مشخص خواهد شد. عکسبرداری پانورامیک بسیار وسیع تر عمل میکند و قسمت های بیشتری از جمله فک، دندان، سینوس و حفره ی بینی را به تصویر میکشد.

اگر بیمار مشکلاتی همچون دندان های نهفته، استخوان های بد شکل و تومور داشته باشد با این روش رادیوگرافی دندان مشخص خواهد شد. در روش عکسبرداری دیجیتال اشعه ایکس نیز عکس گرفته شده مستقیم بر روی مانیتور به نمایش در می آید که روش نوینی نیز میباشد. برای انجام هر گونه رادیولوژی دندان در تهران میتوانید از خدمات دکتر نکیسا ایل متخصص رادیولوژی دندان، فک و صورت بهره مند شوید. خدمات رادیو لوژی دندان دکتر نکیسا ایل با مجهزترین دستگاه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام میشود.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به سایش و تحلیل مینای دندان گفته میشود. مینا سطحی و سفت و سخت ترین لایه دندان است که رنگ سفیدی نیز دارد. زمانی که به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی نکنید کلونی ها و تجمعات بیشمار باکتری های داخل دهان با مصرف مواد غذایی که شما میخورید باعث تشکیل پلاک روی سطح دندان ها میشوند. پلاک اگر به موقع با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از بین نرود سفت و سخت شده و تبدیل به ساختار بدتری به نام تارتار میشود.

 

تاثیر پلاک و تارتار دندان روی فرآیند پوسیدگی دندان

پلاک و تارتار به مرور زمان باعث از بین رفتن و تحلیل مینای دندان شما میشوند. اگر مینا از بین برود ممکن است حفرات و سوراخ هایی داخل دندان شما شکل بگیرید. ماه ها تا سال ها طول میشکد تا این حفرات ایجاد شوند. اگر به موقع به تشخیص پوسیدگی و حفره دندان اقدام نشود احتمال از دست رفتن دندان و مشکلات شدیدی مثل بیماری لثه و عفونت استخوان بالا میرود. شما باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا این مشکل خیلی زود تشخیص داده شده و اقدامات ترمیمی یا درمانی روی آن صورت بگیرید.

 

تشخیص پوسیدگی دندان بر عهده دندانپزشک است

هرچند که خودمان میتوانیم با شناسایی برخی علائم متوجه پوسیدگی دندان و یا ایجاد حفره دندان شویم، اما ما تنها میتوانیم آسیب سطحی را دیده و تشخیص دهیم. ما به هیچ عنوان قادر به تشخیص پوسیدگی عمقی دندان و سوراخ داخل دندان نخواهیم بود. کار تشخیص پوسیدگی دندان و تعییین میزان و عمق آسیب به دندان و ریشه دندان تنها از عهده دندانپزشک بر خواهد آمد.

 

انواع روش تشخیص پوسیدگی دندان

برای اینکار و به جهت اینکه بفهمیم پوسیدگی ما تا چه حد پیش رفته است باید به یک کلینیک دندانپزشکی زعفرانیه خوب مراجعه کنیم. دندانپزشکان با کمک روش های تشخیصی زیر میزان آسیب وارده به دندان را تشخیص میدهند.

 

1. معاینه فیزیکی و ارزیابی حضوری

ساده ترین راه برای اینکه بتوانیم میزان پوسیدگی و شدت آن را مشخص کنیم مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی است. معمولا یک دندانپزشک عمومی قادر است که این قبیل مشکلات را مدیریت کند. دندانپزشک در اولین قدم اقدام به بررسی فیزیکی داخل دهان و دندان شما خواهد کرد. اگر روی دندان هایتان لکه های زرد یا قهوه ای دارید، دندان شما دچار خوردگی شده و یا اینکه دندان درد دارید میتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

نکته:دندانپزشکان کلینیک ماکان معمولا طی ویزیت های منظم به جهت مسائل پیشگیرانه و حفظ سلامتی دهان و دندان مراجعان، در هر جلسه ملاقات به صورت رایگان و تخصی اقدام به ارزیابی و معاینه فیزیکی میکنند. کلینیک ما تاکید زیادی بر دندانپزشکی پیشگیرانه دارد.

 

2. معاینه لمسی و تاکتایل

علاوه بر معاینه فیزیکی و مشاهده ساختارهای داخل دهان، دندانپزشکان با لمس دندان ها، آن ها را از جهت وجود یا عدم وجود حفره ها و پوسیدگی لمس میکنند. وجود حفرات و پوسیدگی های سطحی معمولا با این روش به راحتی قابل تشخیص است. برای اینکه بتوانیم شدت و عمق حفره را بفهمیم در حین اقدامات تشخیص پوسیدگی از پروب هایی نیز استفاده میشود. این پروب ها مدرج هستند و قابلیت اندازه گیری حفرات عمیق را دارند. اگر دندان شما هنوز در مراحل اولیه پوسیدگی باشد، دندانپزشکان با کمک فلوراید اقدام به شستشوی دندان کرده و توصیه های لازم جهت درمان و از بین بردن پوسیدگی را به شما ارائه میدهند.

 

3. پرتونگاری با کمک X-Rays

استفاده از پروب ها و خط کش های دندانپزشکی برای تعیین عمق حفره و پوسیدگی همیشه نمیتواند به ما اطلاعات دقیق بدهد. زیرا گاهی عمق حرفه و سوراخ دندان آنقدر زیاد است که نمیتوان بدون کمک گرفتن از تصاویر رادیولوژی چیزی را دید یا تشخیص داد. برای اینکار ما از اشعه ایکس کمک میگیریم. تصویربرداری با کمک این اشعه قادر است علاوه بر ساختارهای نرم، استخوان هاف ریشه دندان و عروق اطراف دندان را به ما نشان دهد. اشعه ایکس از بهترین روش های تشخیص پوسیدگی و آسیب وارد شده به ریشه دندان است.

4. تصویربرداری 3 بعدی دندان

گاهی اواقت لازم است که در همان ابتدا از تصویر برداری 3 بعدی دندانپزشکی استفاده کنیم. زمانی که بیمار درد زیادی تجربه میکند و صد البته اگر مطبی از این دستگاه ها داشته باشد مستقیما میتواند بدون عوارض و با بهترین کیفیت از این تصاویر جهت تشخیص پوسیدگی دندان و میزان آسیب وارد شده به دندان بهره ببرد.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص لمینت دندان در زعفرانیه تهران

اگر به دنبال داشتن لبخند زیبا با دندان های سفید و مرتب مانند هنرپیشه های سینمایی هستید یکی از اصلی ترین درمان هایی که آن ها برای دندان های خود انجام می دهند لمینت دندان می باشد. برای انجام لمینت دندان بعد از جلسه معاینه و مشاوره باید 2 الی 3 جلسه درمانی به مطب یا کلینیک مورد نظر خود مراجعه کنید و از آنجایی که در شهر تهران مسافت ها زیاد و پر از ترافیک می باشد بهتر است برای صرفه جویی در وقت و هزینه های خود دندانپزشکی را انتخاب کنید که علاوه بر مهارت در نزدیکترین منطقه به شما باشد. اگر با جستجو به این صفحه از سایت ما رسیده اید احتمالا به دنبال دندانپزشک لمینت در محله زعفرانیه یا اطراف آن هستید پس ما را در ادامه همراهی کنید تا دندانپزشک متخصص لمینت دندان در زعفرانیه تهران را معرفی کنیم.

 

دندانپزشک خوب برای لمینت دندان در محله زعفرانیه تهران

با توجه به معرفی بهترین دندانپزشکان متخصص لمینت دندان در زعفرانیه بهتر است برای پیدا کردن نزدیکترین گزینه به سلیقه تان موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نمونه کارهای دندانپزشک را در زمینه انجام لمینت دندان در اینستاگرام وی یا سایت های معتبر بررسی کنید.
  • بعد از مراجعه به مطب می توانید از بیماران درباره تجربه انجام لمینت دندان خود یا نزدیکانشان نزد دندانپزشک بپرسید.
  • اطمینان پیدا کنید دندانپزشک از لمینت های باکیفت و با دوام برای شما استفاده خواهد کرد.
  • و…

شما می توانید برای انتخاب روش های درمانی دیگر با دندانپزشکان زیبایی در زعفرانیه سایت ما جهت مشاوره و معاینه نوبت بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

عفونت دندان در اثر تجمع باکتری بر روی لثه و یا نفوذ ان بر روی لثه و دندان رخ می دهد و گاهی باعث بروز آبسه دندان می شود، از جمله علائم عفونت دندان درد که میتواند شایعترین هم باشد درد شدیدی است که گاهی باعث ورم صورت هم میشود. اگر به دنبال درمان آبسه دندان خود هستید و میخواهید بدانید برای درمان عفونت ریشه دندان خود باید چه کارهایی ر انجام بدهید با ما در ادامه این نوشته همراه باشید، ما در این مطلب مواردی از جمله ، علائم عفونت لثه ، درمان عفونت ریشه دندان در خانه ، در مورد داروها و قرص برای عفونت دندان، حوش شیرین و عفونت دندان، آویشن برای درمان عفونت دندان، عفونت دندان عقل و همین طور عفونت دندان عصب کشی شده اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راه های جلوگیری از ورم دندان

مهمترین مورد برای جلوگیری از عفونت دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است یعنی شما باید به طور منظم روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
عفونت دندان میتواند در صورتی که درمان نشود و زیاد باشد بر روی سایر بافت های دندانی هم تاثیرگذار باشد و باعث ورم دندان شود و این زمانی است که شما با آبسه دندان و ورم صورت به پزشک مراجعه می کنید.

از این رو در هر یک از درمان های دندانپزشکی همواره رعایت بهداشت از فاکتورهای اساسی در نتیجه بخش بودن طول درمان می باشد. به همین ترتیب در درمان ارتودنسی دندان و ایمپلنت نیز رعایت بهداشت فرد مراجعه کننده در عدم عفونت دندان تاثیر بسیاری دارد و در آخر، فرد نتیجه ی لذت بخش و بدون مشکلی را در انتظار خواهد داشت.

دلایل به وجود آمدن ورم دندان:

همه ما ممکن است دچار ورم دندان یا لثه شده باشیم، که این تورم ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. در ادامه به دلایل ایجاد تورم در لثه خواهیم پرداخت.

  • بهداشت ضعیف

قطعا در هنگام خوردن و جویدن غذا، مواد غذایی لا به لای دندان خواهد ماند، و اگر فرد از مسواک و یا نخ دندان استفاده نکند مواد غذایی در بین دندان ها خواهد ماند و در نتیجه باعث به وجود آمدن باکتری ها می شود و منجر به ایجاد عفونت خواهد شد.

  • استفاده زیاد از مواد قندی

استفاده بیش از حد از مواد قندی و شیرینی های فراوان باعث پوسیدگی دندان و بروز ورم دندان ها می شود.

  • ابتلا به بیماری های مرتبط

بعضی از افراد سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند، بیماری های مانند دیابت می تواند یکی از دلایل به وجود آمدن عفونت و ورم دندان باشد.

علائم عفونت دندان چه مواردی هستند؟

• درد شدید به طوری که به سایر قسمتها از جمله گوش یا سر هم کشیده شود.
• ورم کردن قسمتی از صورت یا گونه شما
• قرمز شدن دهان و یا صورت شما
• درد ناشی از دندان که بر روی غذاخوردن شما تاثیرگذار باشد.
• احساس مزه غیر طبیعی در دهان
• برآمدگی بر روی لثه شما که ممکن است درد هم نداشته باشد.
• تب کردن
• بوی بد دهان

درمان عفونت ریشه دندان (درمان آبسه دندان)

اولین کاری که باید برای درمان عفونت ریشه دندان انجام بدهید این است که باید دهان خود را با اب و نمک بشویید . بعد از ان سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلیل عفونت دندان شما تشخیص داده شود و برای درمان ابسه دندان خود اقدام کنید . این عفونت ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:
• آبسه لثه
• آبسه پریودنتال
• آبسه پری‌آپیکال
در این حالت پزشک برای شما انتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که این انتی بیوتیک حدود ۳ تا ۱۰ روز باید طبق نظر پزشک مصرف گردد.

 

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

دقت کنید انتخاب نوع آنتی بیوتیک و میزان مصرف ان به عهده دندانپزشک معالج شماست و نباید خودسرانه اقدام به مصرف انتی بیوتیک کنید. چرا که میتواند باعث عوارض در بدن شما شود .اکثر پزشکان اموکسی کلاو را به عنوان انتی بیوتیک برای رفع عفونت دندان تجویز میکنند. دقت کنید این دارو یک انتی بیوتیک است نه یک مسکن!
ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آموکسی کلاو بهتر است یا سفکسیم؟ البته که تصمیم قطعی بر عهده پزشک است اما طی تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر مصرف این دارو تاثیر مناسبی برای بر روی عفونت ریشه دندان نخواهد داشت.

زردچوبه برای عفونت دندان

زردچوبه به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان می باشد می تواند باکتری های که باعث ایجاد عفونت می شود را از بین ببرد. با استفاده از یک چهارم قاشق چایی خوری و کمی آب نیاز دارید. این دو ماده را باهم ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی محل عفونت بگذارید. و برای درمان سریعتر این عمل را روزی دوبار تکرار کنید.

عفونت دندان عصب کشی شده

به طور معمول نباید دندانی که عصب کشی شده است عفونت کند، در این حالت باکتری توانسته است به داخل دندان نفوذ کند و در واقع دندان به خوبی پر نشده است و این فضا باقی مانده است، دلیل اینکه دندانپزشکان بعد از انجام عصب کشی و پر کردن دندان اقدام به روکش دندان میکنند هم همین موضوع است. البته باز هم میتوان دندانی که عصب کشی شده است و مجدد عفونت کرده است را ترمیم کرد البته به شرطی که ریشه دندان ترک نخورده باشد و یا اسیب ندیده باشد.

عفونت دندان عقل

دندان عقل آخرین دندانی است که اکثرا در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کند و متاسفانه در اکثر مواقع فضای موجود در دهان برای روییدن دندان عقل کافی نیست از این جهت به درستی رشد نمیکند مثلا مکن است انحراف داشته باشد و این مورد باعث تجمع مواد غذایی و باکتری در فاصله بین لثه شما و دندان شود و همین امر نیز باعث بروز عفونت دندان عقل شما می گردد و حتی ممکن است همین دلایل باعث ابسه در دهان شما شوند.
در چنین مواقعی پزشک سعی میکند در مرحله اول عفونت ناشی از ان را از بین ببرد و در بیشتر اوقات این دندان را میکشد. اما نگرانی از این جهت وجود ندارد و مطمئن باشید که خللی در دهان و دندان شما ایجاد نخواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان در زعفرانیه

ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان بهترین و با دوام ترین روش برای پر کردن جای خالی دندان ها می باشد از آنجایی که مراحل کاشت ایمپلنت طی چند جلسه نزد دندانپزشک انجام می شود باید به دندانپزشکی مراجعه کنید که علاوه بر داشتن مهارت و تجربه بالا در نزدیکی محل زندگی و یا محل کار شما باشد تا بتوانید بدون صرف وقت زیاد و ماندن در ترافیک های سنگین شهر تهران راحت به دندانپزشکی مراجعه کنید اگر با سرچ در گوگل به این صفحه از سایت ما رسیده اید حتما به دنبال دندانپزشک در نزدیکی یا خود محله زعفرانیه هستید پس با ما همراه باشید تا بهترین دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان در زعفرانیه تهران را به همراه آدرس و شماره تماس معرفی کنیم.

 

ایمپلنت دندان اقساطی در زعفرانیه

از آنجایی که ایمپلنت دندانی که دارای کیفیت بالا باشد قیمت ارزانی نخواهد داشت برخی از بیماران به دنبال کلینیک و مطب های دندانپزشکی هستند که هزینه درمان را به صورت اقساطی دریافت کنند، اگر به دنبال ایمپلنت دندان اقساطی در زعفرانیه تهران هستید نگران نباشید از آنجایی که کاشت دندان طی چند جلسه و چندین ماه انجام می شود پس هزینه کل نیز در بین حدود 3 تا 7 ماه تقسیم خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

واژه جرمگیری از مواردی است که برای زیبایی و درمان در امور دندانپزشک بسیار کاربرد دارد. در بیشتر مواقع نیز با شنیدن این عبارت، ذهن افراد به سمت جرمگیری دندان می رود. در حالیکه باید گفت علاوه بر جرم گیری دندان، جرمگیری لثه نیز داریم. این دو نوع جرم گیری، علاوه بر اینکه باعث زیبایی و تمیز شدن دندان ها و لثه ها می شوند، در برطرف کردن عوامل عفونت زاه، پلاکت ها و رسوب باقی مانده در حد فاصل دندان و لثه نیز بسیار اثر بخش هستند. برای اینکه با کاربرد این دو نوع جرم گیری بیشتر آشنا شویم و بدانیم در چه مواقعی به کدام حالت از جرم گیری نیاز داریم، در این مطلب علاوه بر معرفی آنها، فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان را نیز بیان خواهیم کرد.

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

هر دو روش به منظور حذف پلاک ها و رسوبات استفاده می شوند، با این تفاوت که روش جرمگیری دندان برای از بین بردن پلاک های ایجاد شده روی قسمت های قابل مشاهده دندان استفاده می گردد و روش جرمگیری لثه برای از بین بردن رسوبات و پلاک های تشکیل شده در موارد عمیق تر، نواحی بین لثه و دندان، زیر لثه و خط مرزی دندان و لثه کاربرد دارد. هر دو روش اهمیت و کاربرد خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با این دو روش در ادامه به تعریف و مزایا و معایب هر یک پرداخته شده است.

 

جرم گیری لثه به چه صورت است؟

در اثر خوردن و آشامیدن، همچنین برای بعضی از افراد در اثر مصرف دخانیات، بر روی دندان ها در محل اتصال به لثه، پلاک هایی ایجاد می شود. این پلاک ها باید در رسیدگی های روزانه به وسیله نخ دندان، مسواک و خمیر دندان برداشته شوند. اگر فردی برای مدتی اقدامی جهت برداشتن پلاک ها نکند، کم کم آنها تبدیل به یک لایه آهکی به صورت جرم و رسوب می شوند که امکان حذف آن به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد. این لایه ایجاد شده علاوه بر اینکه به دندان آسیب وارد می کند، بخاطر رنگ زرد و تیره ای که دارد، ظاهر و زیبایی دهان و دندان و لثه را نیز به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

جرم هایی که به این شکل در حد فاصل دندان به لثه ایجاد می شوند، به عنوان جرم لثه شناخته می شوند و با مراجعه به دندان پزشک می توانید آنها با فرآیند جرم گیری لثه حذف کنید. در واقع محل های عمیق و فرورفتگی هایی که در نزدیک ریشه دندان و روی لثه وجود دارد، محل انباشت این رسوبات می باشد.

در موارد محدودی، جرم به ناحیه زیر لثه، درست قسمتی که لثه اطراف دندان را در برگرفته است وارد می شود. چنین مواقعی میزان خطر بسیار بیشتر است و در صورتی که به موقع رفع نشود، با ایجاد عفونت به ریشه دندان و استخوان فک نیز صدمه وارد می شود.

 

مزایا و معایب جرم گیری لثه

در حالت کلی می توان بیان کرد که جرم گیری لثه، نباید هیچگونه عارضه ای داشته باشد و باید یک عمل مفید و درمانی جهت برطرف کردن عفونت ها و جرم های تشکیل شده در نواحی لثه، زیر لثه و سطوح عمیق آن باشد. اما به علت مراجعه دیر هنگام، عدم استفاده از تجهیزات مناسب و یا ضعف در توانایی های متخصص ممکن است مشکلاتی را بوجود بیاورد.

از مهمترین مزایای جرم گیری لثه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برداشتن و حذف رسوب و لایه های تشکیل شده جهت زیبا سازی لثه و دندان
  • تخلیه عفونت ایجاد شده بر اثر پلاکت ها و رسوب ها
  • محافظت از ریشه دندان در مقابل عفونت ناشی از جرم لثه
  • جلوگیری از خراب شدن دندان ها و آسیب به استخوان فک در اثر انتقال عفونت

در کنار این موارد اگر متخصص به خوبی کار خود را بلد نباشد و در انجام این کار دقت بالایی نداشته باشد، با عوارض زیر روبرو خواهید شد :

  • عدم انجام جرم گیری به صورت کامل
  • انتقال عفونت به مناطق دیگر دهان و بدن
  • وارد شدن صدمه و آسیب به بافت لثه
  • گسترش عفونت به محل ریشه دندان و اطراف استخوان فک
  • عدم ماندگاری نتیجه جرم گیری که با عفونت مجدد لثه در کوتاه مدت همراه می شود.

بنابراین توصیه می شود حتما در انتخاب کلینیک و متخصص دندانپزشکی برای انجام جرم گیری لثه بیشترین دقت را داشته باشد.

 

جرم گیری دندان به چه صورت است؟

همانطور که از اسم این جرم گیری مشخص است و به دانستن تفاوت جرم گیری لثه و دندان به ما کمک می کند، باید بگوییم که جرم دندان بیشتر روی سطح بالایی دندان اتفاق می افتد که با انباشت موارد مختلف همراه است و این نوع جرم خیلی روی لثه و ریشه دندان نفوذ نمی کند. عوامل مختلفی به شکل گیری جرم دندان کمک می کنند که در کنار خوردن، آشامیدن و مصرف دخانیات، عدم مسواک زدن نیز عامل اصلی می باشد. لایه های ایجاد شده رنگ دندان فرد را از سفید به زرد تغییر می دهند و باعث می شوند حس رضایت و اعتماد به نفس فرد به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

زمانی که مدت ها به دندان رسیدگی نکرده باشید و با رسوب هایی کهنه و قدیمی در سطح دندان مواجه باشید، دیگر امکان برطرف کردن آنها به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد و باید برای اینکه آنها را به طور کامل از بین ببرید، جهت جرم گیری دندان به متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.

 

مزایا و معایب جرم گیری دندان

در مورد جرم گیری دندان نیز به همین شکل است که در کنار مزایای بسیار مهم و خوبی که دارد، کوچکترین سهل انگاری و عدم توجه، باعث مشکلاتی خواهد شد.

مزایایی که یک جرم گیری اصولی برای دندان فراهم می کند شامل موارد زیر است:

  • سفید و شفاف شدن دندان ها
  • جلوگیری از خرابی دندان در اثر عفونت های رسوبی
  • افزایش اعتماد به نفس و زیبایی
  • کاهش بوی بد دهان
  • افزایش طول عمر و سلامت دندان ها

اگر فرآیند جرم گیری دندان به درستی انجام نگیرد و تجهیزات استاندارد نباشد با مشکلات زیر روبرو می شوید :

  • ضعیف شدن سطح دندان
  • وارد شدن آسیب و صدمه به مینای دندان
  • زخم شدن لثه
  • خونریزی شدید

درست است که این عوارض ممکن است شما را نگران کند، اما باید بدانید که بسیار محدود می باشند و با یک انتخاب دندانپزشک درست، با هیچ کدام از این موارد روبرو نخواهید شد.

راه های جرم گیری لثه و دندان

برای از بین بردن جرم دندان و لثه، دندانپزشک بعد از معاینه کامل، متناسب با شرایط چند جلسه درمانی را در نظر می گیرد. تعداد این جلسات برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. امکان انجام جرم گیری در منزل وجود ندارد و نیاز به تجهیزات خاص همراه با بی حسی موضعی می باشد.

دندانپزشک برای فاصله بین جلسات درمان به فرد توصیه هایی می کند که باید به طور کامل تا جلسه درمانی بعد انجام شود. می توان از جمله این توصیه ها به استفاده از دهان شویه و رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کرد.

ابزارهای جرمگیری لثه و دندان

برای جرمگیری لثه و دندان گفتیم که نیاز به تجهیزات و ابزار خاصی می باشد، از جمله :

۱- ابزارهای دستی برای جرم گیری

از سنتی ترین ابزار می باشد که توسط دندانپزشک استفاده می شود و با کمک ابزار و به صورت کاملا دستی، فرآیند جرم گیری برخی نواحی انجام می شود. در مواردی که حجم جرم گیری پایین باشد، معمولا از این ابزار استفاده می کنند.

۲- ابزارهای اولتراسونیک

یک دسته از ابزارهای پیشرفته در زمینه جرم گیری به حساب می آیند که با کمک یک سری فلزی، فرآیند حذف رسوب و پلاک ها از سطح انجام می گیرد. در ادامه بعد از استفاده ابزار اولتراسونیک، با کمک اسپری و سرد کردن، پلاک هایی از سطح دندان و لثه شستشو داده می شوند و محل به طور کامل تمیز می شود. استفاده از این دستگاه همراه با سه مرحله از بین بردن جرم، بروساژ دندان و صیقل دادن دندان صورت می گیرد.

۳- جرم گیری با لیزر

با توجه به اینکه فرق جرمگیری لثه و دندان زیاد است، اما برخی روش ها به صورت تعادلی می تواند به جرم گیری بینابینی کمک کند. از جمله استفاده از روش جرم گیری دندان با لیزر به عنوان یک روش نوین که کمک می کند تا جرم گیری به صورت عمق همراه با سطح پاکسازی بالا در دندان و لثه انجام شود. لیزر علاوه بر اینکه یک روش درمانی برای پلاک ها و رسوبات به حساب می آید در زمینه پاک سازی و احیای بافت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اینکه چه روش درمانی برای جرم گیری استفاده شود با توجه به عمق پاکت ها و میزان رسوبات تشکیل شده، تعیین می گردد. هرچه عمق پاکت بیشتر باشد، نیاز به استفاده از روش قوی تری وجود خواهد داشت.

 

دلایل جرم گرفتن دندان و لثه

فرق بین جرمگیری لثه و دندان بیشتر به محل جرم گیری مربوط می شود تا اینکه به عوامل جرم گرفتن یا نوع رسوب مربوط باشد. در واقع می توان گفت عوامل ایجاد جرم لثه و دندان تقریبا با یکدیگر مشترک هستند و با توجه به میزان تماسی که با سطح دهان دارند، برای افراد مختلف، در محل های مختلفی از سطح دندان و لثه رسوب می کنند.

  • عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان به صورت منظم
  • عدم استفاده از نخ دندان
  • استفاده کم و نادرست از مسواک و خمیر دندان
  • خوردن بیش از اندازه نوشیدنی های دارای قند و گاز
  • خوردن خوراکی های چسبناک و شیرین
  • عدم مراجعه به دندانپزشک برای معاینات دوره ای
  • بخاطر انجام ارتودنسی


:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در شرایطی که دندان هنوز بسیار آسیب ندیده است و دارای خرابی های جزیی می شود، پر کردن دندان بهترین روش ممکن برای درمان است و علاوه بر اینکه از ادامه خرابی دندان جلوگیری می کند، باعث عملکرد مناسب آن همانند شرایط طبیعی می شود. افراد زیادی در جامعه از روش پر کردن دندان برای درمان دندان خود استفاده کرده اند و در ادامه نیز خواهند کرد، اما میزان رضایت در بین آنها بسیار متفاوت است. بعضی بسیار راضی هستند و برخی دیگر از این روش ناراضی می باشند. علت این اختلاف نظر ها، علاوه بر تخصص پزشک، نوع ماده استفاده شده و شرایط دندان فرد، نحوه مراقبت های بعد از تریم و پر کردن دندان می باشد. این مراقبت ها هم طول عمر دندان پر شده را افزایش می دهد و هم از باعث رضایت کافی در زمان خوردن و آشامیدن می شود.

 

روش های مراقبت از دندان بعد از ترمیم و پر کردن

ابتدایی ترین قدم در مورد دندان های پرشده، احتیاط های لازم در زمان سفت شدن پر کننده می باشد. بسته به اینکه دکتر از چه ماده ای برای پر کردن دندان استفاده کرده باشد، زمان سفت شدن آن متفاوت خواهد بود. در مورد دندان هایی که با طلا و کامپوزیت دندان ساخته می شوند این زمان بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت می باشد. اگر برای پر کردن دندان از مواد سرامیکی استفاده شده باشد بلافاصله عملیات سفت شدن نیز انجام می گیرد. دندان هایی که با گلس آینور نیز پر می شوند بعد از ۳ ساعت به سفتی مناسبی می رسند اما احساس سفتی آنها برای فرد، نزدیک به ۴۸ ساعت طول می کشد.

مورد بعدی زمان بی حسی است. تا زمانی که دندان شما بی حس است باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. خوردن و آشامیدن در زمان بی حسی چند مشکل را برای فرد بوجود می آورد. از جمله اینکه درک درستی از دمای نوشیدنی یا خوراکی ندارد و ممکن است داغ تر از مقدار مشخص باشد و باعث سوختگی گلو و زبان شود. از طرفی به دلیل بی حسی احتمال گاز گرفتن زبان یا دیواره های دهان وجود دارد. همچین شما درک درستی از میزان سفت شدن ماده پر کننده ندارید و احتمال فشار زیاد به آن وجود دارد.

مصرف مسکن با تجویز دکتر، برای زمانی که اثر بی حسی از بین می رود. در مواردی که ممکن است فرد دارای درد و حساسیت باشد، متخصص دندانپزشکی برای او مسکن هایی تجویز می کند که باید به صورت مرتب طبق برنامه زمانی مصرف شوند.

 

۱. عدم خوردن غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم

به افرادی که دندان خود را پر می کنند توصیه می شود که شرایط دمایی مناسبی را برای دندان خود در نظر بگیرند. این مواد متفاوت از جنس استخوان است و در دمای بالا و پایین ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و در دراز مدت، انبساط و انقباضی هرچند کوتاه داشته باشد. این تغییرات دمایی عمر مواد را کوتاه می کند و ممکن است در محل خود جا باز کنند.

از طرفی نوشیدنی ها و غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ علاوه بر تخریب بافت مواد پر کنده، ممکن است باعث ایجاد درد و حساسیت دندان شوند. پس در این زمینه نیز باید در دراز مدت مراقبت های جدی انجام شود.

 

۲. عدم خوردن غذاهای سفت و چسبنده

خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن با فشار بالا دارد، به مواد پر کننده نیرو وارد می کند و باعث ایجاد تغییر در آن می شود. از طرفی مواد خوراکی چسبنده مانند آدامس ها، آب نبات ها و شکلات ها، سبزیجات خام، پاستیل ها و … ممکن است باعث خارج شدن مواد پر کننده دندان از محل مورد نظر شوند و دیگر آن مواد کارایی برای شما نداشته باشند. در چنین شرایطی مجبور خواهید بود که مجددا برای پر کردن دندان اقدام نمایید.

۳. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

استفاده مرتب از خمیر دندان و مسواک باعث می شود که شرایط بهداشت در اطراف دندان پر شده به درستی رعایت شود و مشکلاتی مانند عفونت دندان و حساسیت بوجود نیاید. از طرفی از خراب شدن دندان های کناری نیز جلوگیری می کند تا حجم خرابی دندان ها افزایش پیدا نکند و مواد پر کننده دیواره محافظتی خود را از دست ندهند.

۴. جویدن غذا با طرف مقابل

در صورتی که در روزهای اولیه پر کردن دندان به سر می برید و هنوز حساسیت های دندانی ناشی از درمان آن برطرف نشده است، بهتر می باشد تا حد امکان غذا را با سمت مقابل بجوید تا فشار کمتری به ناحیه پر شده وارد شود. با این کار کمک می کنید و ماده در محل خود بهتر دوام بیاورد و دوران حساسیت را زودتر طی کنید.

 

علائم و نشانه هایی که بعد از پر کردن دندان باید به آنها اهمیت بدهیم

با مشاهده یا احساس برخی نشانه ها و علائم، نیاز است که شما سریعا اقدام های درمانی را انجام دهید. برخی از مهمترین نشانه ها عبارتند از :

  • مشاهده ترک در مواد پر کننده
  • مواد پر کننده خورد شوند و یا کامل از بین بروند.
  • وجود حساسیت زیاد در دراز مدت همراه با درد در محل پر شدگی
  • تغییر رنگ در محل پر شده یا دندان های اطراف آن
  • احساس نفوذ مایعات و خوراکی ها به اطراف ماده پر کننده درون دندان
  • لق زدن مواد پر کننده در جای خود و احساس بلند شدن آن در زمان جویدن غذا.

در صورت احساس یا مشاهده این موارد باید به متخصص خود مراجعه کنید تا معاینات انجام شود و مشکل برطرف شود.

انجام مراقبت های بعد از ترمیم و پر کردن دندان به صورت روزانه

از آنجایی که فرآیند خوردن و آشامیدن در هر روز زندگی فرد تکرار می شود و ناچار نیاز به استفاده از دندان ها وجود دارد، باید مراقبت ها نیز به صورت مستمر و همیشگی باشد. کوتاهی کردن در مراقبت از دندان های پر شده، علاوه بر خرابی بیشتر، ایجاد درد و عدم امکان پر کردن مجدد، ممکن است عوارض جانبی مانند تغییر رنگ دندان های کناری و همچنین مواد پر کننده را نیز به همراه داشته باشد. بری از مراقبت های جانبی و روزانه عبارتند از :

  • عدم مصرف زیاد چای، نوشابه، نوشیدنی های الکلی و مشروبات. چرا که این نوشیدنی ها روی مواد پر کننده اثر می گذارند و یک عامل مهم در خراب کردن آن و ایجاد تغییر رنگ سایر دندان ها می باشند. در صورتی که از این نوشیدنی ها مصرف می نمایید، بلافاصله بعد از آن باید مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان بعد از وعده های غذایی، عاملی برای ایجاد بهداشت بیشتر در اطراف دندان ها بخصوص دندان پر شده می باشد تا دیواره های جانبی آن خراب نشود و باعث آزاد شدن ماده پر کننده نگردد.
  • عدم مصرف دخانیات و زیر مجموعه های آن. این موارد از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی رنگ مواد پر کننده و دندان ها می باشند.
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین. هر گونه غذای شیرین و اسیدی احتمال آسیب زیاد به دندان پر کرده را فراهم می آورد و در مواردی که فرد مصرف بالای شیرینی دارد، نیاز به پر کردن های مجدد برای او بوجود می آید. چرا که ترکیبات موجود در این خوراکی های شیرین کم کم به مرز محل پر شده نفوذ می کنند و موجب عفونت و پوسیدگی می شوند.
  • استفاده از دهان شویه و ژل های فلوراید در مواردی که امکان مسواک زدن وجود ندارد، بسیار کمک کننده است. افرادی که در محل کار، مدرسه، دانشگاه و .. حضور دارند می توانند از این موارد برای مراقبت بهتر از دندان پر شده استفاده نمایند.
  • داشتن رژیم غذایی سالم. رژیم غذایی سالم نه تنها برای دندان که برای کل سیستم بدن مناسب است. استفاده از یک سبد غذایی مناسب که مجموعه کاملی از انواع پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و .. را در نظر بگیرد و میزان چربی آن پایین باشد بسیار مهم است.
  • عدم انجام دندان قروچه : افرادی که به صورت نا خدا گاه و همیشگی عادت به دندان قروچه دارند باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشند. چرا که فشردن دندان ها به هم و ساییدن آنها روی یکدیگر ، نه تنها به دندان پر شده آسیب می زند، که به تمام دندان های سالم نیز صدمه وارد می نماید. در این موارد می توانید زیر نظر متخصص خود از محافظ های دندانی استفاده کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک و انجام معاینات دوره ای : یکی از مهمترین اقداماتی که در حفظ سلامتی سایر دندان ها و همچنین ماندگاری دندان پر شده بسیار کمک می کند، انجام معاینات دوره ای به صورت دو بار در سال و در صورت نیاز حتی بیشتر، می باشد. متخصص با بررسی وضعیت دندان ها مشکلات و عفونت هایی که هنوز قابل مشاهده نیستند و فرد دردی احساس نمی کند را تشخیص می دهد و به درمان آنها اقدام می کند. در برخی موارد نیز با ارائه نکات مراقبتی معاینه را تمام می کند.


:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

عکس cbct یا اسکن CBCT به سی‌تی‌اسکن با پرتو مخروطی (Cone Beam CT scan) اشاره دارد و نوعی عکس رادیولوژی دندان است. این آزمایش تصویربرداری دیجیتال از اشعه ایکس و اطلاعات اشعه ایکس پردازش‌شده توسط کامپیوتر برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی بسیار دقیق و با وضوح بالا از دندان‌ها و فک با عنوان عکس cbct استفاده می‌کند.

عکس cbct، در اصل یک جایگزین عالی برای سی‌تی‌اسکن معمولی است و معمولا قبل از برنامه‌ریزی برای انجام بسیاری از تکنیک‌های ارتودنسی و قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمپلنت‌ دندان یک روش نوین است که به کمک آن دندانپزشک می‌تواند دندان ازدست‌رفته به‌دلیل بیماری لثه، پوسیدگی یا ضربه شدید را جایگزین کند. بدین‌شکل بدون اعمال فشار بر روی هیچ یک از دندان‌های مجاور، عملکرد و ظاهر لبخند بیمار بهبود پیدا می‌کند. در فیلم زیر توضیحات لازم در مورد عکس cbct توسط دکتر راهله امامی متخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت بیان شده است.

 

تا به امروز طراحی منحصربه‌فرد ایمپلنت دندان به تثبیت موقعیت آن به‌عنوان یک روش برتر نسبت به سایر راه‌حل‌های جایگزین دندان کمک کرده است. برای انجام آن دندانپزشک با سه جز میله تیتانیومی فیکسچر، اِباتمنت (تکیه‌گاه) و روکش یا تاج مصنوعی، یک دندان مصنوعی مستقل را درون استخوان فک جای‌گذاری می‌کند.

در واقع این دندان مصنوعی به‌جای اینکه روی دندان‌های دیگر در مسیر پل دندانی محکم شود، از طریق فرآیندی به نام همبندی با استخوان (Osseointegration) به فک بیمار متصل می‌شود. به‌همین‌دلیل، قبل از انجام عمل نیاز به تصویربرداری از ناحیه مورد نظر است. یکی از رایج‌ترین انواع تصویربرداری که در تهیه و برنامه‌ریزی ایمپلنت دندان استفاده می‌شود، عکس CBCT است. در ادامه به جزئیات کامل آن اشاره خواهیم کرد.

 

ضرورت استفاده از عکس CBCT برای ایمپلنت دندان چیست؟

از نظر جراحان دهان، فک و صورت گرفتن عکس CBCT نه تنها توصیه می‌شود، بلکه بهترین اقدام در هنگام برنامه‌ریزی انجام ایمپلنت دندان برای بیمار است. همانطورکه ذکر شد، ساختار ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها پایه تیتانیومی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و به‌عنوان لنگر عمل می‌کند.

اصولا برای اینکه ایمپلنت به‌صورت ایمن و بدون ایجاد اختلال در اعصاب یا دیگر ساختارهای مهم دندان و فک نصب شود، ضروری است که دندانپزشک بتواند محل قرارگیری آن را به‌صورت دقیق ببیند. اینجاست که ضرورت انجام اسکن CBCT مشخص می‌شود.

  • عکس CBCT تصاویر مقطعی سه‌بعدی از فک و دندان‌ها تولید می‌کند و اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد. اطلاعاتی که از سی‌تی‌اسکن معمولی یا عکس OPG دندان نمی‌توان به دست آورد.
  • به طور کلی، عکس cbctبه دندانپزشک اجازه می‌دهد تا محل قرارگیری ایمپلنت را ارزیابی کند و بررسی کند که استخوان فک شکل و تراکم مناسبی برای رشد مجدد در اطراف آن دارد و می‌تواند آن را در جای خود محکم کند یا خیر.
  • هم‌چنین خطر بروز مشکلاتی مانند آسیب عصبی را به حداقل می‌رساند و با افزایش ایمنی احتمال موفقیت را بیشتر می‌کند.

 

کاربردهای رایج عکس CBCT چیست؟

عکس CBCT علاوه بر اینکه می‌تواند با ارائه اطلاعات دقیقی در مورد ساختارهای زیر دقت جراحان را در روش ایمپلنت دندان بهبود بخشد:

  • مسیرهای عصبی
  • توده استخوانی فک
  • ساختار دهان
  • سینوس و حفره بینی
  • بافت‌های نرم دهان و دندان
  • استخوان فک بالا و پایین

می‌توان از آن برای بسیاری از اهداف زیر نیز استفاده کرد:

  • برنامه‌ریزی برای جراحی دندان‌های نهفته
  • تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • تشخیص، اندازه‌گیری و درمان تومورهای دهان، فک و صورت
  • تعیین ساختار استخوان و جهت دندان
  • تعیین منشاء درد یا بیماری دندان
  • برنامه‌ریزی برای جراحی ترمیمی

نحوه کسب آمادگی برای انجام اسکن CBCT

اسکن CBCT به آمادگی خاصی نیاز ندارد. فقط مانند سی‌تی‌اسکن معمولی لازم است هر چیزی که می‌تواند در تصویربرداری اختلال ایجاد کند، از جمله اشیاء فلزی مانند سنجاق سر، عینک و جواهرات را درآورید. در روز تصویربرداری یک لباس راحت بپوشید. اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در این شرایط لازم است از محافظ سربی یا روش‌های تصویربرداری دیگر استفاده شود.

نحوه گرفتن عکس cbct

تصویربرداری cbct بدون درد است و باعث ایجاد ناراحتی خاصی نمی‌شود. ممکن است در حالت نشسته یا خوابیده از شما عکس گرفته شود. بیشتر دستگاه‌ها دارای یک تثبیت‌کننده هستند که سر را در جای خود نگه می‌دارد. معمولا اپراتور دهان شما را به‌گونه‌ای قرار می‌دهد که ناحیه مورد نظر در مرکز پرتو قرار گیرد.

 

پس از قرار گرفتن مناسب سر، اسکنر دستگاه یک چرخش کامل 360 درجه به دور سر می‌کند و در عین حال چندین عکس را از زوایای مختلف می‌گیرد که برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی بازسازی می‌شوند.

دندانپزشک می‌تواند در طول اسکن هرگونه چالش یا مانع احتمالی قبل از انجام کاشت دندان را جستجو کند. به‌همین‌دلیل، گاهی ممکن است از شما بخواهد که چیزی را گاز بگیرید. کل فرآیند گرفتن عکس CBCT ممکن است 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

به دلایل بسیار متفاوتی افراد به جراحی فک نیاز پیدا می کنند. مواردی مانند عدم تقارن فک ها، جلو و عقب بودن فک ها، روی هم بودن یا به اصطلاح داخل هم بودن فک ها و … از این دست می باشند. جراحی فک و صورت یک عمل تقریبا سنگین روی صورت حساب می شود و نیاز به مقدماتی دارد. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن مراجعه کننده باید نسبت به کارهای قبل و مراقبت های بعد از جراحی فک و صورت آگاهی کاملی داشته باشد. گاهی بغیر از رعایت نکات توسط مراجعه کننده، انجام چند اقدام دندانپزشکی، پیش از جراحی فک ضروری می باشد، از جمله می توان به ارتودنسی اشاره کرد که برای برخی متقاضیان تجویز می گردد.

 

اقدامات قبل از جراحی فک و صورت

از لحظه ای که با تصمیم خود یا پیشنهاد یک متخصص تصمیم به جراحی فک می گیرید، اقدامات لازم را باید به درستی شروع کنید و مراحل مختلف را طی کنید تا به روز عمل برسید. از مهمترین اقدامات قبل از جراحی فک و صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • انتخاب بهترین متخصص در زمینه جراحی فک و ارتودنسی، با بررسی رزومه، بررسی رضایت مندی مراجعین از پزشک و کلینیک و …
  • دریافت وقت معاینه و مشاوره از متخصص انتخاب شده.
  • بیان انتظارات و اهداف خود از جراحی فک به صورت دقیق و کامل به متخصص و دریافت بهترین راهنمایی ممکن از متخصص.
  • بعضا نیاز است که هم به متخصص ارتودنسی و هم به متخصص جراحی فک مراجعه کنید. توصیه می شود اول به متخصص ارتودنسی دندان مراجعه کردید به شما نامه مشاوره برای متخصص جراحی فک خواهد داد.
  • انجام کامل نکات گفته شده توسط بهترین کلینیک ارتودنسی دندان در تهران از جمله گرفتن عکس از تمام دندان ها و پیگیری معاینات به صورت کامل.

این اقدامات فرآیند آغازی در زمینه درخواست جراحی فک بود، اما در ادامه با معاینه ای که روی دندان های شما انجام می گردد ممکن است نیاز به انجام اقدامات ثانویه داشته باشید.

 

اقدامات بعد از معاینه توسط متخصص ارتودنسی برای جراحی فک

زمانی که متخصص ارتودنسی معاینه کامل و دقیقی را به صورت چشمی و همراه با بررسی های عکس انجام دهد، در زمینه اقدامات بعدی به شما توضیحاتی می دهد که به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد. این اقدامات عبارتند از :

  • در صورتی که معاینات نشان دهد فرد دارای دندان خراب و پوسیده است، باید به طور کامل آنها را درمان کند.
  • هرگونه بیماری که در دهان و لثه فرد دیده شود باید قبل از اقدام به جراحی فک، درمان گردد.
  • اگر متخصص تشخیص دهد که نامرتب بودن دندان ها، با کشیدن یک یا چند دندان برطرف می گردد، لازم است که دندان ها کشیده شوند.
  • در شرایطی که ارتودنسی تجویز شود، باید قبل از جراحی فک انجام شود و تا رسیدن به نتیجه نهایی ارتودنسی، جراحی فک را به تاخیر بیندازید.
  • تهیه قالب توسط متخصص ارتودنسی از دندان ها و فک مراجعه کننده.
  • عدم مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، غذا های سفت و …
  • رعایت کامل بهداشت دهان و دندان با استفاده از نخ و مسواک با دقت بالا تا شرایط درمانی بهتر انجام گیرد.

انجام ارتودنسی قبل از جراحی فک

گاهی قسمتی از مشکلات فک مربوط به چینش و ترتیب دندان هاست که اگر برطرف شود، متخصص بهتر می تواند در زمینه جراحی فک و مقدار جابجایی آن تصمیم بگیرد. به همین خاطر برای افرادی که دندان های مرتب با چینش مناسبی ندارند، ارتودنسی توصیه می گردد. با کمک ارتودنسی دندان ها در جای خود قرار داده می شوند و به صورت مرتب و یک دست مشاهده می گردند.

حالا اگر بعد از انجام ارتودنسی همچنان عدم تناسب بین دو فک و در ظاهر کلی صورت وجود داشت، متخصص جراحی فک با تغییرات مناسب آن را برطرف خواهد کرد.

اقدامات قبل از جراحی فک در روز عمل

قبل از انجام عمل نهایی و در جلسات مشاوره و معاینه تمام نکات توسط متخصص بررسی شده است و زمانی که به شما وقت عمل داده می شود، یعنی شرایط برای انجام جراحی فک مناسب است. هرگونه نگرانی و سوالی در زمینه جراحی فک دارید باید در این جلسات مشاوره بپرسید و با آرامش کامل برای روز عمل که نیاز به اقدامات زیر دارد، آماده شوید.

  • قبل از روز جراحی استراحت کافی همراه با آرامش داشته باشید.
  • برای مراجعه جهت عمل بسیار خونسرد و راحت باشید و نگرانی در مورد آن در شما وجود نداشته باشد.
  • تمام عکس ها دندان و مدارک خواسته شده برای روز عمل را از قبل آماده کنید و به کلینیک ارائه دهید.
  • شرایط و توصیه های بهداشتی و غذایی بیان شده توسط متخصص را در روز عمل رعایت کنید.
  • در زمان مراجعه برای عمل حتما یک یا دو نفر همراه، در کنار شما باشند.

در صورت داشتن استرس زیاد، نگرانی شدید و هرگونه مشکلی روحی و جسمی، آن را به متخصص انتقال دهید تا تصمیم درست را اتخاذ کند.

 

مراحل جراحی فک چیست؟

روند جراحی فک بسیار دقیق و با رعایت جزییات توسط متخصص انجام می گیرد و بعضا زمانی بین یک تا دو ساعت نیاز خواهد داشت.

بعد از آماده سازی فرد در اتاق عمل و انجام امور مربوط به بیهوشی، فرآیند جراحی فک با ایجاد برش ها در داخل دهان شروع می شود. تمام برش ها کاملا داخل دهان انجام می شود تا زخمی روی صورت فرد باقی نگذارد.

بعد از انجام برش ها با کمک تجهیزاتی ماند سیم ها، صفحات، کش ها و پیچ ها، فک ها در جای جدید خود تنظیم می شوند. در این مرحله فک به جلو یا عقب جابجا می شود و با این تجهیزات در موقعیت مناسب که با نظر مراجعه کننده همخوانی دارد، نگه داشته می شود.

ابزارها و الاستیک هایی در زمینه نگهداری فک به صورت دقیق و کامل استفاده می شود.

آیا عمل جراحی فک دارای خطرات و عوارض می باشد؟

این عمل با توجه به دانش امروزی و انجام معاینات دقیق چشمی یا به کمک عکس های گرفته شده، بدون خطر می باشد و عوارض آن محدود و موقتی است. البته در صورتی که به متخصص حرفه ای و با سابقه مراجعه شود. برخی از عوارض محدود و کوتاه مدت جراحی فک در حالت کلی عبارتند از:

  • صدمه و آسیب خفیف در عصب ها
  • ایجاد عفونت داخل دهان و در محل برش ها
  • خون ریزی شدید که منجر به افت خون فرد می شود.
  • شکسته شدن استخوان فک
  • بازگشت فک به محل قبلی بعد از انجام عمل
  • ایجاد درد در ناحیه ریشه دندان ها و لثه ها
  • نیاز به انجام عمل های ثانویه
  • احتمال تحت فشار بودن دندان ها

امکان نیاز به عصب کشی بعد از جراحی در موارد جزیی

آیا جراحی فک درد دارد؟

مانند هر عمل دیگری که بافت ها و قسمت هایی از بدن برش می خورند، در جراحی فک نیز این اتفاق می افتد و عوارض معمولی مانند درد بعد از عمل همراه با ایجاد ورم در دو طرف صورت، وجود خواهد داشت. این عوارض کاملا موقتی است و نگرانی درمورد آنها نمی باشد. در صورتی که بعد از چند روز درد و ورم کاهش پیدا نکرد باید به متخصص مراجعه کرد.

در زمان عمل بخاطر انجام بیهوشی، فرد دردی را احساس نخواهد کرد و ترس و نگرانی وجود ندارد. متخصص جراحی لثه برای کاهش دردهای بعد از عمل برای افراد معمولا داروهایی مانند مسکن ها را تجویز می کند.

 

بعد از جراحی فک با چه مواردی روبرو هستیم؟

زمانی که بهوش بیایید ممکن است برخی موارد زیر را احساس کنید که هیچ مشکلی وجود ندارد و یک امر طبیعی است و در دوران نقاهت و رسیدن به بهبودی کامل، این موارد رو به کاهش می روند و در نهایت برطرف می گردند.

  • احساس بی حسی در لب ها، کناره های دهان، اطراف زبان. البته بیشتر در نواحی لب ها و داخل دهان است که گاهی بخاطر زخم های درونی ایجاد شده می باشد. ممکن است به زحمت بتوانید به نوشیدن مایعات بپردازید و باید با آن برای مدت کوتاهی وفق پیدا کنید.
  • احساس زخم درون دهان که تا بهبودی آن باید مدارا کنید.
  • دردهای خفیف در زمان صحبت کردن، خمیازه کشیدن و مصرف مایعات و خوراکی ها، معمولا در هفته های اول اتفاق می افتد.
  • خونریزی خفیف از محل زخم ها به گونه ای که گاهی در دهان خود آن را حس خواهید کرد در هفته های اول بعد از عمل رخ می دهد.

اقدامات و مراقبت های بعد از عمل جراحی فک

با اتمام عمل و گذراندن دوره نقاهت کوتاه در بیمارستان، اقدامات ضروری که شما باید بعد از عمل به آنها توجه کنید و به درستی و کاملا دقیق آنها را رعایت کنید شروع می شود. مهم ترین این اقدامات در زیر بیان شده است :

  • نوشیدن مایعات جهت هیدراته نگه داشتن بدن، برای دو سه روز اول تنها مورد تغذیه شما می باشد و از خوردن غذا و جویدن باید خودداری کنید. علاوه بر این، لازم است از مصرف غذاهای شیرین نیز اجتناب کنید.
  • در یک الی یک و نیم ماه بعد از جراحی فک، از خوردن غذاهای سفت منع می شوید و باید مواد خوراکی و غذاهای نرم استفاده کنید.
  • عدم اعمال فشار در زمان شستن صورت به نواحی فک ها و اطراف آنها در روزهای اول بعد از عمل.
  • بهداشت دهان و دندان را باید همراه با رعایت نکات مربوطه از جمله عدم فشار زیاد به دندان ها و فک ها انجام دهید. در این زمینه متخصص با توجه به نوع عملی که روی فک شما انجام داده با جزییات، نکات بهداشتی را به شما انتقال خواهد داد.
  • شستشوی مرتب دهان برای جلوگیری از عفونت.
  • عدم مصرف سیگار و دخانیات
  • عدم انجام فعالیت های سنگین ورزشی و کاری در مدت یک ماه اول بعد از عمل
  • استفاده به موقع و کامل داروهای تجویز شده توسط متخصص که در زمینه درد، ورم و عفونت هستند. برخی از این داروها عبارتند از ؛ آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، داروهای ضد تهوع و دهانشویه ها.
  • شروع فعالیت های معمول و روال عادی زندگی از هفته دوم یا سوم به بعد امکان پذیر است.
  • برای حمام کردن تا روز سوم بعد از عمل باید صبر کنید و بعد از آن می توانید دوش بگیرید.
  • در هنگام خواب سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید تا فشار و گردش خون کمتری در سر ایجاد شود و در زمان خواب دچار خون ریزی درون دهان نشوید. این مورد از ایجاد تورم بیشتر در ناحیه عمل جلوگیری می کند.


:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و هرچیزی که باید درباره این دندانپزشک بدانید

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان یک دندانپزشک است که پس از سپری کردن دوره 7 ساله دندانپزشکی عمومی، در آزمون تخصصی شرکت کرده و پس از قبول شدن در آن به مدت 3 تا 4 سال دیگر دانش و مهارت ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند را فرا می گیرد. این متخصصان خدمات زیادی برای افراد جامعه انجام می دهند و استقبال از کار آن ها روز به روز در حال افزایش است.

 

یک متخصص دندانپزشک زیبایی چه خدمات یا درمان هایی به ما ارائه می کند؟

برخی از مهمترین خدماتی که این متخصصان به مراجعانشان ارائه می کنند عبارتند از:

ونیر دندان

ونیر دندان یا (Dental Veneer) پوسته ها و لایه های بسیار نازکی هستند که مانند روکش یا پوششی بر سطوح مختلف دندانی قرار می گیرند. کاربرد این لایه های نازک که کاملا همرنگ دندان شما هستند، ترمیم دندان و پوشاندن عیوب ظاهری دندانی است. نصب ونیرها می تواند توسط دندانپزشکان مختلفی صورت بگیرد اما اگر میخواهید به صورت تخصصی آن ها را نصب کنید تنها باید به یکی متخصص ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه کنید.

دو نوع ونیر دندانی داریم و احتمالا شما بارها بدون آنکه بدانید لمینت دندان و ونیر کامپوزیت این دو نوع هستند نامشان را شنیده اید. انجام این دو درمان توسط متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان صورت می گیرد.

لمینت دندان

لمینت ها شناخته شده ترین ونیرهای دندانی هستند که به صورت گسترده برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شوند. آن ها نوعی ونیر دندانی غیر مستقیم هستند به این معنی که برای ساخته شده آن ها نیاز به لابراتوار است. لمینت ها طی دو جلسه نصب می شوند. در یک جلسه دندانپزشک دندان را به میزان اندکی تراشیده و از آن ها قالب میگیرد. قالب به لابراتوار فرستاده شده و پس از چند هفته ساخته می شود و توسط دندانپزشک ترمیمی و زیبایی به سطح جلوی دندان ها متصل می شود.

 

ونیر کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیتی به سبب زیبایی چشمگیر و صد البته هزینه پایین بهترین جایگزین ها برای لمینت دندان جهت اصلاح طرح لبخند هستند. از این ونیرهای دندانی برای ترمیم دندان نیز استفاده می شود و اینطور نیست که صرف جنبه زیبایی داشته باشند. ونیر کامپوزیت ها ترمیم های مستقیم هستند یعنی در یک جلسه و توسط دندانپزشک انجام می شوند. برای ساخت و نصب این ونیرها نیازی به لابراتوار نیست و دندانپزشک تمام کارها را در مطبش به تنهایی انجام می دهد. نصب و باندینگ ونیرهای کامپوزیتی نیز معمولا توسط یک دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی صورت می‌گیرد.

 

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان بهترین روش سفید کردن دندان ها در دندانپزشکی است. طی این روش با کمک مواد و ژل های سفید کننده دندان ها تا چند پرده سفیدتر می شوند. روال کار به این صورت است که بعد از پوشاندن لثه ها و جدا کردن دندان ها با کمک محافظ رابردم، بر روی آن ها ژل سفید کننده هاوی پراکسید هیدروژن با غلظت بالا قرار می گیرد.

سپس برای فعال کردن این مواد از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می شود. پس از اعمال لیزر یا نور لایت کیور، دندان ها سفید می شوند. این فرآیند می تواند توسط هر دندانپزشکی انجام شود اما تنها یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان می تواند به صورت اصولی با این روش دندان ها را سفیدتر کند.

 

بلیچینگ به دو روش خانگی و در مطب انجام می شود. هر دو روش باید با تجویز و تحت نظر دندانپزشک انجام شود. در روش خانگی دندانپزشک ترمیمی و زیبایی به شما قالب هایی با مواد سفید کننده می دهد و به شما نحوه استفاده از آن را نیز آموزش می دهد. بلیچینگ خانگی معمولا برای افزایش کیفیت و ماندگاری بلیچینگ در مطب تجویز می شود.

روکش دندان

روکش دندان یا (Dental Crown) نوعی پروتز دندان است که توسط دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی یا متخصص ترمیمی و زیبایی جایگزین تاج دندان آسیب دیده ما می شود. روکش ها کاملا شبیه به تاج دندان ما هستند. تاج دندان تنها بخشی از آن است که بیرون از خط لثه قابل مشاهده است. زمانی که بر اثر پوسیدگی شدید دندانی تاج آسیب ببیند و با ترمیم معمولی دندان قابل احیا نباشد متخصص ترمیمی و زیبایی دندان دور تا دور تاج آسیب دیده را تراشیده و روی آن روکش دندان مصنوعی قرار می دهد. معمولا پس از عصب کشی گسترده دندان نیز روکش دندان نصب می شود.

بریج دندان

بریج دندان نیز نوعی پروتز دندانی است و برای جایگزین کردن یک یا چند دندانی که در کنار هم از دست رفته اند استفاده می شود. به بریج ها پل دندانی نیز گفته می شود. معمولی ترین بریج، بریج مریلند است که نیازی به تراشیدن میناای دندانی ندارد و تنها شامل یک روکش است که به دو طرف (دو دندان مجاور) در جای خالی دندانی که دیگر نیست متصل می شود. متخصص ترمیمی و زیبایی دندان می تواند برای افرادی که مایل به پر کردن جای دندان خود با دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان نیستند بریج دندان تجویز یا نصب کند.

انواع ترمیم دندان

به جز زیبایی دندان، متخصص ترمیمی و زیبایی انواع ترمیم های دندانی را انجام می دهد. از یک پر کردن ساده گرفته تا بیلداپ و بازسازی کامل دندانی به زیبایی و به شکلی هنرمندانه توسط یک دکتر دندانپزشک ترمیمی و زیبایی قابل انجام هستند.

پر کردن معمولی دندان

شاید تصویر شود که پر کردن معمولی دندان تنها توسط دندانپزشک عمومی انجام می شود اما حقیقت این است که اینکار به صورت تخصصی توسط یک دکتر ترمیمی و زیبایی دندان انجام خواهد شد. در پر کردن معمولی و روتین دندان از مواد همرنگ دندان (کامپوزیت و سرامیک) یا غیر همرنگ و سیاه مانند آمالگام استفاده می شود. ابتدا پوسیدگی روی دندان تراشیده شده و پس از تمیز کردن حفره با کمک مواد پر کننده به خوبی ترمیم می شود.

اینله و انله

اینله و انله دو نوع ترمیم غیر مستقیم دندانی هستند که به صورت اختصاصی توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام می شوند. این ترمیم ها بر روی دندان های آسیاب انجام می شود و زمانی در نظر گرفته می شود که سطوج جونده و لبه های دندانی به شدت و به صورت گسترده دچار پوسیدگی و خرابی شده باشند.

 

بازسازی و بیلداپ دندان

بیلداپ و بازسازی تخصصی ترین درمانی است که توسط متخصص ترمیمی و زیبایی انجام می شود. زمانی که دندان به شدت آسیب دیده باشد و نتوان با روش معمولی پر کردن آن را ترمیم کرد و یا مراحع تمایلی به روکش کردن دندان نداشته باشد می توان برای بیلداپ به دندانپزشک مراجعه کرد. در بیلداپ دندان آسیب دیده با کامپوزیت یا آمالگام دوباره ساخته می شود.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج درمانی است که برای کمک به افزایش طول تاج های دندانی انجام می شود. زمانی که تاج دندان ها کوتاه به نظر می رسد، دندانپزشک برای بازیابی اندازه و طول واقعی دندان، مقداری از بافت لثه روی دندان را بر میدارد. البته این درمان توسط متخصص لثه انجام می شود اما به صورت محدود می تواند توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان نیز انجام داده می شود.

جراحی زیبایی لثه

زمانی که در اصلاح طرح لبخند با مشکلات لثه مواجه باشیم، می توانیم زیر نظر یک متخصص لثه یا ترمیمی و زیبایی اقدام به برطرف کردن مشکلات آن کنیم. مثلا لبخند لثه ای یکی از این مشکلات است. همچنین فرنکتومی، لیفت لثه یا جراحی کانتورینگ لثه سایر روش های جراحی لثه به شمار می روند.

 

تراشیدن و شکل دادن مینای دندان

گاهی اوقات سطح مینای دندان در برخی افراد ناهموار یا شامل برجستگی هایی کوچکی است. یک متخصص ترمیمی و زیبایی با تراشیدن و صیقل دادن سطح دندان به هموار و زیباتر شدن دندان کمک می کند.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

جرمگیری دندان از جمله روش هایی است که نه تنها تاثیر درمانی دارد بلکه در زمینه پیشگیری از خیلی مشکلات بسیار اثر گذار می باشد. همین امر سبب می شود که خیلی از افراد ندانند چه زمانی برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی باید مراجعه کنند. مورد بعدی که عدم آگاهی از آن سبب می شود افراد برای جرمگیری دندان اقدام نکنند عدم اطلاع از مدت زمان جرمگیری دندان و تعداد دفعات مراجعه برای این درمان است. خیلی از ما شاید فکر کنیم این روش درمانی که عامل مهمی در زیباسازی و سلامت دندان است مانند سایر خدمات دندان پزشکی بسیار زمان بر است و وقت زیادی از برنامه های ما را می گیرد. اما در واقع چنین نیست. در ادامه جزییات کامل فرآیند جرمگیری را مرور می کنیم.

 

چگونه می توانم متوجه شوم که دندان هایم به جرم گیری نیاز دارد ؟

سوالی که اینگونه نیز مطرح می شود چه زمانی برای انجام جرمگیری باید اقدام کنیم؟

چند مورد می تواند شما را در جریان زمان مناسب قرار دهد. یکی شرایط ظاهری دندان است و دیگری احساس مشکلات جانبی در دندان و لثه می باشد. پس نمی توان زمان مشخص یا تاریخ دقیقی ذکر کرد که همه باید در فلان زمان به دندان پزشک مراجعه کنند. خیلی از افراد سطح مراقبتی و نظافتی متفاوتی را در مورد دندان های خود انجام می دهند و به همین خاطر در زمان ها و دوره های متفاوتی نیاز به جرمگیری پیدا می کنند. هرچه رسیدگی به دندان در زمینه بهداشت و نظافت بهتر صورت گیرد و مواردی چون مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت اصولی و به موقع انجام شود، شرایط نیاز به جرمگیری عقب می افتد. در زمان هایی که وجود جرم روی دندان کاملا قابل مشاهده است و فرد می بیند دیگر با مسواک زدن این موانع از روی دندان برطرف نمی شود، دندان ها به جرمگیری نیاز دارند. گاهی نیز جرم زیادی در روی دندان قابل مشاهده نیست اما در کناره های دندان و مینای دندان با تجمع آن مواجه هستیم که باعث التهاب لثه می شود. در این شرایط نیز برای درمان و جرمگیری باید اقدام شود.

 

تعداد جلسات جرم گیری دندان در سال

باید به این نکته اشاره کنیم که تعداد جلسات جرم گیری بالاتر به معنای رسیدن حتمی به دندان زیبا و سفیدتر نیست. پس با این دید که افزایش تعداد جلسات حتما نتایج بهتری را ایجاد می کند، به این درمان نگاه نکنید. بعد از انجام معاینات اولیه و بررسی شرایط دندان مراجعه کننده، دندانپزشک تعداد جلسات جرمگیری دندان در سال را مشخص می کند. برای اکثر افراد انجام فرآیند به صورت یک بار در سال تجویز می گردد و در مواردی بسیار محدود ممکن است دو بار در سال نیز انجام شود. اما باید بدانید که تکرار بیش از دوبار، علاوه بر اینکه تاثیر پاکسازی و زیبا سازی چندانی نخواهد داشت، احتمال ایجاد آسیب در دندان را بالا می برد و به شدت منع می شود.

مدت زمان جرم گیری دندان چقدر است؟

تحت تاثیر عوامل گوناگون که شامل وضعیت دهان و دندان بیمار و دستگاه های مورد استفاده جهت جرمگیری است، مدت زمان جرمگیری دندان متفاوت خواهد بود. در بررسی جامع مراجعین متعدد، مشاهده می شود که برای برخی مراجعین زمان های ۱۵ دقیقه و برای برخی دیگر تا نزدیک به یک ساعت زمان ثبت شده است. تقریبا تمام مراجعین در این بازه حداقلی ۱۵ دقیقه الی یک ساعت قرار دارند. تجربه و سرعت کار دندانپزشک را هم باید در مدت انجام تاثیر گذار دانست.

چه مواردی بر مدت زمان جرمگیری دندان اثر دارند؟

عواملی که سبب می شوند در زمان کمتر و حداقلی یا در زمان بیشتر و حداکثری جرمگیری به طول بی انجامد شامل موارد زیر می باشد :

  • میزان و حجم جرم تشکیل شده بر سطح دندان
  • شرایط دندان و دهان مراجعه کنند و میزان سلامتی دندان ها، چرا که در صورت وجود دندان های ضعیف و حساس، دندانپزشک باید با دقت و صبوری بیشتری درمان را انجام دهد و زمان بیشتری می برد.
  • سطحی بودن یا سخت بودن جرم روی دندان باعث می شود راحت تر یا با دشوارتر از سطح دهان برطرف شوند.
  • توانایی و تجربه دندانپزشک در تسلط به استفاده از ابزار و همچنین اجرای فرآیند، که هم زمان را کاهش می دهد و هم نتیجه مطلوب تری را برای مراجعه کننده فراهم می کند.
  • نوع دستگاه و روش انجام جرمگیری بسیار گسترده می باشد. همین امر سبب می شود که زمان انجام آن نیز تحت تاثیر استفاده از هریک از این دستگاه ها و روش ها متفاوت باشد.

هر چند وقت یک بار باید جرم گیری کرد؟

همانطور که مراجعه اولیه برای انجام جرمگیری تحت تاثیر شرایط دهان و دندان است، مراجعه های بعدی و اینکه بعد از چه فاصله ای از جرمگیری قبلی باید مجدد اقدام شود نیز، به شرایط دندان های افراد بستگی دارد. اگر بعد از مراجعه و انجام اصولی این روش، به خوبی بهداشت دهان و دندان حفظ شود و از مسواک، نخ دندان و دهان شویه به صورت استاندارد استفاده شود، مراجعه بعدی به تعویق خواهد افتاد، اما در صورتی که این موارد رعایت نشود، شما در زمان نزدیک تری نیاز به دندانپزشک پیدا خواهید کرد. تاکید می شود که تعداد جلسات جرمگیری تا حد امکان نباید بیشتر از دو بار در سال باشد. مگر در شرایط بسیار نادر و خاص که توسط پزشک تایید شود.

چقدر طول می‌کشد تا جرم روی دندان‌ها ایجاد شود؟

اگر بعد از مواردی مانند خوردن و آشامیدن انواع غذا و نوشیدنی ها، فرآیند نظافت انجام نشود، لایه های ظریفی از این مواد روی سطح دندان باقی می مانند. گذر زمان سبب می شود که این لایه ها به صورت جرم و پلاک سخت و سختتر شوند و امکان از بین بردن آنها با مسواک امکان پذیر نباشد. برخی افراد در مدت دو سه ماه به طور کامل جرم روی دندان را مشاهده می کنند و از وجود آن کلافه می شوند. چرا که علاوه بر سلامتی دندان، زیبایی دهان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در انجام مراقبت اصولی، می توان مانع سخت شدن سطح های تشکیل شده بر روی دندان شد و زمان ایجاد جرم را تا یک سال به عقب انداخت. در این حالت شما سالیانه یک بار بیشتر به جرمگیری نیاز نخواهید داشت.

 

آیا می‌توان تعداد جلسات جرم گیری دندان را کاهش داد؟

می توانیم با کمک عوامل و راه های مراقبتی زیر، نیاز دندان به جرم گیری را تا یک بار در سال کاهش داد که دیگر نگرانی بابت تعداد بالای دفعات پاکسازی ندان وجود نداشته باشد.

  • استفاده از مسواک به صورت مرتب و دو بار در روز
  • استفاده از نخ دندان به صورت اصولی و روزانه
  • شستشوی دندان ها به کمک دهانشویه های مناسب
  • مصرف کافی آب آشامیدنی سالم
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی های دارای رنگ دانه زیاد
  • عدم مصرف سیگار و انواع دخانیات
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی های دارای قند بالا
  • مراجعه دوره ای به دندان پزشک و انجام معاینات مراقبتی

جمع بندی جرمگیری دندان

در صورت رعایت بهداشت و انجام مراقبت های کامل، هر فرد یک بار در سال به جرمگیری دندان نیاز دارد که حداکثر یک ساعت وقت خواهد گرفت. پس انجام جرمگیری زمان زیادی از زندگی روزانه فرد را درگیر نمی کند و به اندازه دیگر درمان های دندان پزشکی برنامه های شما را به خود درگیر نمی کند. از طرفی انجام درست آن در یک کلینیک موفق و زیر نظر دکتر با تجربه، مانع بسیاری از مشکلات دندانی در آینده خواهد شد که به مراتب تاثیر پیشگیری این روش درمانی را نشان می دهد و مدت زمان جرمگیری دندان بیشتر به طول می انجامد.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

یکی از درمان های بسیار شایع در زمینه درد دندان و امور دندانپزشکی، انجام عصب کشی دندان می باشد. این فرایند درمانی در ناحیه بسیار حساس و ریشه دندان انجام می گیرد. از همین رو، نیاز به مراقبت های بعدی مهمی دارد و باید به نکات مربوط به آن دقت کنید. شما بعد از عصب کشی، از نظر جسمی کاملا سالم خواهید بود، اما بدن در موقعیت خاص، در حال طی کردن یک دوره بهبودی می باشد. اطلاع از مراقبت های بعد از عصب کشی و پست و روکش کمک می کند در کنار رسیدن به نتایج بهتر، از این دوره نقاهت به خوبی عبور کنید و حس خوشایندی از درمان داشته باشید.

 

شرایط دهان و دندان ها بعد از عصب کشی

بعد از اینکه اثر بی حسی انجام شده برای عصب کشی از بین برود، دردهای خفیفی را احساس خواهید کرد که ناشی از فرآیند عصب کشی و باز بودن دهان به مدت طولانی است. بهترین دکتر متخصص دندانپزشکی برای شما داروها و مسکن هایی تجویز می کند که باید با دقت و به صورت کامل استفاده شوند. در کنار این دردهای خفیف، احساس متفاوتی در محل عصب کشی خواهید داشت که شاید شبیه باقی ماندن چیزی در محل دندان باشد و برخی افراد ناخواسته به آن زبان بزنند. در فرآیند درمان ریشه دندان این مورد نیز طبیعی است و با گذشت زمان برطرف می شود. در صورتی که درد رو به کاهش نرفت و بعد از چند روز درد بیشتری احساس کردید، نیاز است با متخصص خود آن را در میان بگذارید.

نکات مراقبت بعد از عصب کشی دندان

رعایت این نکات کمک می کند هم دوره نقاهت سریع طی شود و هم فرآیند درمان بهترین بازدهی ممکن را برای فرد ایجاد کند. از جمله مهم ترین مراقبت هایی که متخصص به شما توصیه خواهد کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم مصرف نوشیدنی یا خوردن انواع خوراکی تا زمان برطرف شدن کامل بی حسی عمل عصب کشی. در این زمان امکان گاز گرفتن کناره های دهان و یا زبان وجود دارد و به همین دلیل افراد را از خوردن و آشامیدن منع می کنند.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک زدن از امور تاکیدی بعد از عصب کشی می باشد. در مواردی که عصب کشی همراه با پانسمان نیز باشد محدودیت هایی در این موارد خواهید داشت.
  • عدم خوردن خوراکی و غذاهای سفت در زمانی که ترمیم دندان انجام نشده است. بین عصب کشی و ترمیم کامل دندان یک وقفه و فاصله زمانی وجود دارد که در آن احتیاط در خورد خوراک، ضروری است.
  • در مواردی که عصب کشی همراه با پانسمان است، نسبت به از بین رفتن مقداری از آن نگران نباشید، اما اگر پانسمان به طور کامل از محل خود خارج شد، نیاز است به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • روز اول بعد از عصب کشی بهتر است به صورت نیم خیز استراحت کنید تا گردش خون و فشار در صورت و سر کمتر باشد.

عوارض احتمالی بعد از عصب کشی دندان

در صورت مراجعه به متخصص معتبر بعد از عصب کشی، با عوارض ماندگار یا سختی مواجه نخواهید بود و فقط یک سری عوارض کوتاه مدت برای شما ایجاد می شود. برخی از شایع ترین عوارض بعد از عصب کشی عبارتند از:

  • درد : زمانی که تاثیر بی حسی از بین می رود، درد کمی در ناحیه دندان عصب کشی شده و اطراف آن احساس خواهید کرد. دندانپزشک برای تحمل راحت تر این درد، برای شما داروها و مسکن هایی را تجویز می کند.
  • عفونت : در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده، احتمال ایجاد عفونت در محل عصب کشی وجود دارد.
  • شکسته شدن تاج دندان : در مواردی که دندان برای عصب کشی خالی شده است، دیواره آن آسیب پذیر است و باید از روکش برای آن استفاده شود.

روکش دندان

برای دندان های آسیب دیده، شکسته شده، عصب کشی شده و … قالب هایی تحت عنوان روکش دندان استفاده می شود که به طور کامل سطح دندان تا خط لثه را پوشش می دهد. این قالب ها شکل و ظاهر مناسب و زیبایی را به دندان می بخشند. استفاده از روکش ها با استقبال بالایی همراه است و نیازمند مراقبت و توجه می باشند. چرا که میزان عمر این روکش ها در گرو نگهداری درست و انجام مراقبت بعد از روکش می باشد.

دلیل اهمیت مراقبت از روکش دندان

درست است که این روکش ها بسیار قوی و مستحکم هستند به طوری که در موارد معمولی که با دندان طبیعی انجام می دهیم، کارایی دارند، اما یک لایه خارجی هستند که بر روی دندان اصلی قرار گرفته اند. همین امر سبب می شود که حساسیت مراقبتی از آنها بالا باشد. ایجاد هرگونه عفونت، خراب شدن دندان و … آسیب های زیادی را در سطح تماس دندان با روکش ایجاد خواهد کرد. بخصوص افرادی که مستعد این موارد هستند از جمله افرادی که به پریودنتال و پوسیدگی دندان مبتلا هستند.

 

مراقبت های بعد از روکش

رعایت بهداشت دهان و دندان با کمک نخ دندان، مسواک و دهان شویه بهترین و اصلی ترین روش مراقبت از روکش می باشد.

یکی از مواردی که بر روی مراقبت از روکش تاثیر دارد، نوع روکش مورد استفاده است. روکش ها از نظر عملکردی در دو دسته کلی روکش موقت و روکش دائمی تقسیم می شوند.

روکش های موقت از جنس فلز یا رزین به صورت کوتاه مدت استفاده می شوند تا روکش های اصلی و دائمی در آزمایشگاه آماده شوند. روکش های دائمی دارای جنس های متفاوتی هستند که می توان به روکش طلا، پالادیوم، روکش پرسلن، روکش رزینی، روکش های سرامیکی و … اشاره کرد.

در مورد روکش های موقت، علاوه بر رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، از خوردن غذاهای سفت و چسبنده جدا خودداری کنید. در این دسته می توان جویدن آدامس را نام برد که بسیار مضر است.

جویدن غذا و خوردن میوه با سمت دیگر دهان نیز کمک می کند فشار کمتری به دندان دارای روکش وارد شود.

حواستان باشد دندان هایی را که دارای روکش هستند به آرامی نخ دندان بکشید. فشار زیاد نخ به این روکش ها، احتمال کندن آن ها را ایجاد می کند.

در مورد روکش دائمی دندان، مراقبت ها به صورت روکش موقت است و شما نیاز است در ماه های اولیه حساسیت بیشتری به خرج بدهید. چرا که از نظر هزینه، قالب گیری و وقت، روکش موقت شرایط خاص خود را دارد.

 

عوارض بعد از روکش دندان

در مواردی که روکش های موقت یا دائمی برای فرد استفاده می شود، عوارض محدود و کم خطری ایجاد می شود که قابل برطرف کردن هستند. برخی از مهم ترین عوارض بعد از روکش دندان شامل موارد زیر هستند:

ایجاد حساسیت :

بعضی از دندان هایی که برای آنها روکش استفاده می شود، تحت شرایط مختلف در مقابل سرما و گرما حساس می شوند و نیاز است که توجه بیشتری در این زمینه شود. خمیردندان های مخصوص برای دندان های حساس، گزینه مناسبی برای بهداشت دهان این افراد است.

حساسیت و درد در زمان جویدن غذا :

معمولا این مشکل زمانی ایجاد می شود که ارتفاع دندان زیاد باشد. باید این مسئله را با متخصص خود در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن آن را برطرف نماید.

ترک خوردن روکش :

برخی از روکش ها شکننده هستند و برخی دیگر مانند دسته روکش های تمام پرسلن، تحت فشار یا بخاطر عوامل دیگر دچار ترک می شوند. بسته به نوع ترک، اگر ریز باشد با رزین ترمیم می شود و اگر ترک عمیق با فاصله باشد نیاز است که روکش عوض شود.

افتادن روکش :

اگر قالب گیری روکش به درستی انجام نشده باشد یا چسبندگی آن ضعیف باشد، از دندان جدا می شود. در این شرایط، چسب دندان استفاده می شود و اگر زیاد این مورد تکرار شود، قالب باید مناسب سازی شود.

شل شدن روکش :

اگر سیمان زیر روکش از بین برود یا به اصطلاح شکسته شود، یک فضای خالی بین روکش و دندان ایجاد می شود که باعث شل شدن آن می گردد. در صورت بروز این اتفاق، باید سریعا به متخصص مراجعه کنید تا آن را برطرف کند. فضای خالی ایجاد شده اگر درمان نشود، بستر مناسبی برای باقی ماندن مایعات و خوردنی هاست و احتمال عفونت و خرابی دندان را بالا می برد.

حساسیت آلرژیک :

جنس روکش ها متفاوت از جنس طبیعی دندان و استخوان است. این روکش ها معمولا از سرامیک، فلز و پلیمر ساخته می شوند. در موارد بسیار کم، عدم سازگاری روکش با بافت دندان عاملی برای ایجاد حساسیت آلرژیک می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

در مورد دندان های خراب، آسیب دیده و شکسته شده، کشیدن دندان به تنهایی کافی نمی باشد. در برخی موارد، اگر فرد حتی قصد جایگزین کردن دندان با روش هایی مثل ایمپلنت را ندارد و می خواهد جای دندان خالی باشد، مانند زمانی که دندان ها در فشار هستند، نیاز به انجام اقدامات ثانویه بعد از کشیدن دندان وجود دارد. چرا که در صورت عدم پوشیده شدن استخوان فک بعد از کشیده شدن دندان، این قسمت در معرض دید و فضای بیرونی قرار می گیرد و به مرور زمان دچار تحلیل و از بین رفتن می شود. بیرون زدگی استخوان فک بعد از کشیدن دندان از جمله مشکلاتی است که در بحث دندانپزشک وجود دارد و نیاز به درمان دارد. این مشکل که در اصطلاح با نام استئونکروز نیز شناخته می شود در صورت طولانی شدن عامل ONJ خواهد بود.

بیرون زدگی استخوان فک و در نتیجه ONJ برای چه افرادی رخ می دهد

بیرون زدگی استخوان فک و عواقب آن شامل تحلیل رفتن استخوان فک و همچنین ONJ محدود به کشیدن دندان نمی شود و در موارد دیگری از قبیل افراد مبتلا به عفونت استخوانی، افراد تحت درمان با اشعه ایکس، مصرف کنندگان داروهای ضد جذب، انجام امور دندانپزشکی مانند کشیدن دندان و ایمپلنت، افراد مصرف کننده دخانیات، افراد تحت درمان استروئیدی، افراد مبتلا به ویروس زونا، افراد مبتلا به دیابت و … نیز رخ می دهد.

 

بیرون زدگی استخوان فک ناشی از کشیدن دندان

یکی از شایع ترین عوامل بیرون زدن استخوان فک، کشیدن دندان در اثر آسیب های وارد شده به دندان ها مانند تصادف، شکسته شدن دندان، عفونت و خرابی دندان، ترک خوردن دندان و … می باشد. زمانی که دندان کشیده می شود، استخوان فک با محیط آزاد در تماس قرار می گیرد که در این شرایط باید مورد مراقبت و درمان قرار بگیرد.

زمانی که دندان کشیده می شود، دیواره های لثه و همچنین حفره ایجادی خالی می مانند. اگر حفره توسط بافت استخوانی و خون ناشی از استخوان ترمیم شود، مشکلی برای استخوان فک بوجود نمی آید. در مواردی که این ترمیم اتفاق نیفتد، استخوان در فضای آزاد قرار می گیرد. استخوانی که درون بافت نباشد، گردش خون خود را از دست می دهد و به مرور دچار تحلیل و تخریب می گردد. تخریب استخوان فک باعث می شود مواردی مانند ایمپلنت امکان پذیر نباشد و به مرور ظاهر فک فرد نیز دچار تغییر شود.

نشانه های تحلیل استخوان فک ناشی از کشیدن دندان

این بیماری به صورت ناگهانی و یک مرتبه اتفاق نمی افتد، به همین خاطر در خیلی موارد فرد حتی متوجه ابتلا به آن نمی شود. به صورت تدریجی بافت استخوان بیرون زده از فک، تحلیل می رود و تغییر شکل پیدا می کند. متخصص دندانپزشکی می تواند به کمک عکس های رادیوگرافی این موضوع را تشخیص دهد. برخی از نشانه های تحلیل استخوان فک عبارتند از :

  • تغییر جهت دندان ها و حرکت آنها به سمت جلو
  • تغییر فرم حالت دهان و چانه
  • ایجاد چین و چروک در کناره ها و اطراف لب
  • تغییر رنگ چانه به تیرگی
  • زیاد شدن حفره های درون دهان و باقی ماندن آنها برای طولانی مدت
  • احساس دردهای موضعی در اطراف صورت بخصوص ناحیه فک ها
  • ایجاد مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن

این علایم می تواند ناشی از مشکلات دیگری نیز باشد و برای اطلاع دقیق از وضعیت بیرون زدگی استخوان ناشی از کشیدن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک، نیاز است به متخصص مراجعه نمایید.

 

جلوگیری از بیرون زدن استخوان فک بر اثر کشیدن دندان

توجه و مراقبت از حفره ایجاد شده در دهان بر اثر کشیدن دندان، می تواند مانع بیرون زدگی استخوان فک باشد. اولین قدم بررسی وضعیت حفره توسط متخصص است. در مواردی که متخصص تشخیص دهد وضعیت حفره ایجادی خطر زا است و امکان ترمیم آن وجود ندارد، باید از مواد پر کننده استخوانی و بخیه جراحی استفاده کند. در حالت معمول نیز با قرار دادن گاز روی محل حفره، از بیمار می خواهد که به مدت یک ساعت گاز را در محل مورد نظر ثابت نگه دارد و آن را جابجا یا عوض نکند.

در حالت طبیعی برای ترمیم حفره ایجاد شده، لخته خون های ناشی از بافت استخوانی روند درمان را ایجاد می کنند. این لخته خون ها بسیار حساس هستند و در صورت بی توجهی ممکن است از محل خود خارج شوند یا دچار آسیب گردند. در نتیجه هم درد محل کشیدن دندان افزایش می یابد و هم اینکه عصب های استخوانی دیگر پوشیده نخواهند بود. لازم است به خوبی از این حفره مراقبت شود تا لثه مطابق با سایر قسمت ها و به صورت تراز بر روی بافت فک ترمیم یابد.

در روز اول بعد از کشیدن دندان، آب دهان را نباید به بیرون تف کرد، در چنین شرایطی بهتر است آب دهان را قورت داد. بیرون تف کردن آب دهان، احتمال فشار به لخته خونی درون حفره را ایجاد می کند و به آن آسیب می زند.

در مورد بهداشت دهان در این شرایط نیز، محل حفره حتی با مسواک نرم نباید تمیز گردد و به شستن دهان با آب ولرم اکتفا کنید، نقاط دیگر دهان را می توانید مسواک کنید. البته در ۲۴ ساعت اول بعد از کشیدن دندان، شستن دهان و مسواک زدن، نباید انجام شود.

از خوردن خوراکی ها و غذاهای سفت تا ترمیم کامل محل حفره خود داری کنید.

مواردی مانند سیگار کشیدن، استفاده از نی یا فشار آوردن به لب ها نیز می تواند عامل آسیب به بافت حفره دندان باشد.

از مکمل هایی مانند کلسیم و ویتامین D نیز استفاده کنید.

 

درمان استخوان فک تحلیل رفته ناشی از بیرون زدگی استخوان فک بعد از کشیدن دندان

وقتی بعد از کشیدن دندان، بیرون زدگی فک اتفاق بیفتد و نتیجه آن منجر به تحلیل فک شود، نیاز است که درمان های پزشکی زیر نظر متخصص انجام شود. رایج ترین درمان در این زمینه استفاده از پیوند استخوانی برای فک می باشد. این درمان همراه با جراحی می باشد که در آن از بافت پیوندی جایگزین استفاده می شود. این مواد پیوندی، قابلیت جذب توسط بافت بدن را دارا می باشند و با گذر زمان به وسیله بافت های استخوانی فک جذب می شوند و فرم فک به حالت طبیعی بر می گردد.

ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

اگر نیاز است بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت انجام شود، باید ابتدا پیشگیری های لازم در زمینه بیرون زدگی استخوان فک و تحلیل آن انجام شود. معمولا متخصصین در این شرایط با کمک پودر استخوان، عمل ترمیم را سرعت می بخشند. ممبرین کلاژن نیز دیگر موردی است که باعث جلوگیری از تحلیل استخوان فک می گردد و امکان انجام سریعتر ایمپلنت را فراهم می کند.

در صورتی که فردی دچار تحلیل استخوان در ناحیه فک شده باشد، امکان انجام ایمپلنت دندان بدون ترمیم وجود ندارد. ابتدا با روش های درمانی گفته شده از جمله پیوند استخوانی باید ترمیم فک انجام شود و زمانی که فک به حالت طبیعی خود برگشت، عمل ایمپلنت انجام شود.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

تغییر رنگ دندان ها از جمله بزرگترین معضلات بهداشت دهان و دندان بوده که علت را می توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد که مصرف سیگار، مصرف قهوه و چای در حد زیاد از جمله علل خارجی و داروهای درمان روت کانال و فلوراید از جمله علل داخلی به شمار می روند افراد برای جلوگیری از تیرگی دندان هایشان بایستی بهداشت دهان خود را رعایت کرده و همواره از نخ دندان و مسواک استفاده نماید و از پودر های ساییده به هیچ عنوان استفاده نشود.

 
 

دلایل تغییر رنگ دندان:

تغییر رنگ دندان ها از جمله معضلاتی می باشد که بسیاری از افراد جامعه به این مشکل دچار هستند و بسیاری از افراد دلیل آن را نمی دانند که در این مقاله سعی بر ان داریم شما را با علل تغییر رنگ آشنا کنیم. توجه داشته باشید که هر تغییر رنگی در دندان های نشان از پوسیدگی نبوده و می تواند علل دیگری در این امر نقش داشته باشد پوسیدگی فرایندی می باشد در طی آن املاح معدنی و بافت آلی نسج دندان های شما را تخریب و از بین می برد که در اثر فشار بسیار کوچک بر دندان ها، حفره در آنها ایجاد شده و یا می شکنند.

 

برخی از علل سبب رسوب رنگ روی دندان ها شده و به این تغییر رنگ تغییر رنگ های خراجی می گویند که با سایش و تمیز کردن سطحی قابل از بین رفتن و کنده شدن می باشند. در حالی که برخی از علل دیگر در صورت نفوذ در نسج دندان حتی با سایش نیز از بین نرفته و به این امر تغییر رنگ های داخلی می گویند در ادامه مطالب شما را با علل تغییر رنگ داخلی و خارجی آشنا می کنیم.

 

داروها از علل تغییر رنگ دندان ها

از جمله علل تغییر رنگ می توان به مصرف برخی از داروهای خاص در دوران های مختلفی اشاره نمود که در دوران جنینی، نوزادی و کودکی مصرف این داروها سبب تغییر رنگ می شود. توجه داشته باشید که برخی از دارو ها سبب تغییر رنگ بسیار شدید شده و در مواقعی از بین بردن این رنگ ها سخت می باشد از این رو پیشنهاد می کنیم از مصرف دارو به صورت خودسرانه جلوگیری کرده و بدون نظر و تجویز پزشک مربوط از دارو استفاده نکنید.

از جمله داروهایی که مصرف آنها از علل تغییر رنگ بوده به تتراسایکلین اشاره کرد که با مصرف آن شاهد ایجاد رنگ های سیاه، خاکستری و آبی بر روی دندان هایتان خواهید شد که در برخی مواقع درمان و از بین بردن این رنگ ها بسیار مشکل بوده و این تیرگی ها تمامی دندان هایتان را درگیر خواهد کرد.

درمان روت کانال دندان ها

از دیگر علل تغییر رنگ می توان به درمان روت کانال دندانها اشاره کرد که پس از مدتی شاهد تغییر رنگ در دندانها خواهید شد که می توان گفت علل زیادی برای این گونه تغییر رنگ وجود دارد که از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اثر مواد پرکننده کانال

 

خونریزی از پالپ دندان در زمان درمان روت کانال
باقی ماندن بقایای پالپ در تاج دندان
از دیگر نکات در این خصوص می توان گفت اگر درمان روت کانال در زمان درست و به موقع اجرا شود در این صورت تغییر رنگ بسیار کمتر خواهد بود. مواد ترمیمی نیز از جمله عوامل دیگر بوده و سبب تیرگی دندان های فرد خواهد شد که آمالگام از جمله این مواد بوده و با نفوذ در بافت دندان به مرور زمان سبب عوض شدن رنگ ها می شود که می توان گفت این گونه تیرگی حتی با استفاده از مواد سفید کننده نیز از بین نرفته و کاملا تیرگی مشاهده می شود. از دیگر موارد که سبب عوض شدن رنگ می شود می توان به موارد بیماری های مادرزادی، ارثی، اکتسابی، عفونت دندانها، ضربه به دندان ها و فلوراید اشاره کرد.

 

رنگیزه های غذاها

در این بخش می خواهیم شما را با عوامل خارجی که سبب تغییر رنگ می شوند آشنا کنیم همانطور که می دانید مصرف مواد غذایی رنگی به مدت زمان بسیار طولانی سبب تغییر رنگ در دندان ها می شود که از جمله رب گوجه فرنگی، زعفران و آب مرکبات از این دسته مواد غذایی رنگی به شمار می روند که ایرانیان به مقدار بسیاری از این گونه مواد غذایی در وعده های مختلف استفاده می کنند.

چای و قهوه نیز از علل تغییر رنگ دندان ها خارجی بوده و مصرف بیش از حد چای پررنگ سبب تیرگی دندان ها شده و قابل ذکر است که چای دارا فلوراید بوده و مصرف بسیار آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. دود سیگار نیز می تواند به عنوان علل خارجی معرفی شود که سهم بسیار زیادی در این موضوع دارد.

دهان شویه ها

در بسیاری از مواقع شاهد تجویز دهان شویه برای افراد در سنین مختلف می باشیم که می توان گفت در صورت مصرف خودسرانه و بیش از حد از دهان شویه سبب تیرگی دندان ها می شود با وجود این که مصرف دهان شویه در دندانپزشکی استفاده درمانی دارد اما استفاده مدام از آن توصیه نمی شود و در کنار تیرگی دندان ها سبب فلور میکروبی دهان خواهد شد در حالت کلی سن فاکتور بسیار مهمی در رنگ دندان هایتان دارد چرا که در اوایل رشد دندان ها بسیار شفاف و سفید بوده ولی با گذر زمان به دلیل ایجاد ترک هایی در مینای دندان، رنگیزه های مواد غذایی در لابه لای مینای دندان جمع شده و سبب تغییر رنگ دندان ها می شوند.

افراد برای جلوگیری از تیرگی دندان های خود بایستی از همان ابتدای کودکی و حتی مادر از دوران جنینی تغذیه مناسبی باید داشته باشد تا دندان های شیری فرزندش با تیرگی مواجه نشود که این موضوع در دندان های بعد از شیری او نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

اهمیت مراقبت های بهداشتی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها


در این بخش می خواهیم با ارائه راه های مناسب از پوسیدگی دندان های افراد جلوگیری کنیم:

از خمیر دندان های ساینده به هیچ وجه مصرف نکنید برخی از افراد با قصد سفید کردن دندان های خود از پودر های ساینده استفاده می کنند در حالی که این پودر ها سبب ساییده شدن مینای دندان و در نتیجه سبب تیرگی دندانها می شود.

به صورت روزانه و شبانه از نخ دندان و مسواک استفاده کنید توجه داشته باشید که مصرف مداوم این دو از تغییر رنگ دندان هایتان می کاهد. در صورت جرم دندان حتما به پزشک مربوط در جهت جرم گیری دندان مراجعه نمایید. از مصرف آدامس هایی که به جهت سفید کنندگی دندان عرضه می گردد خودداری کنید همچنین کشیدن سیگار، مصرف بی رویه قهوه و چای خودداری کنید.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

دندان درد، یک ناراحتی جهانی، این قدرت را دارد که زندگی روزمره ما را مختل کند. در حالی که اثرات آن به طور گسترده ای احساس می شود، علل انواع مختلف دندان درد همچنان پیچیده است و اغلب اشتباه درک می شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه با بررسی علت دندان درد، علت درد تمام دندانها و لثه و حوزه سلامت دندان ریشه ی انواع مختلف دندان درد را بیان می کنیم. چه به دنبال درک ناراحتی خود هستید و چه به دنبال افزایش دانش دندانپزشکی خود هستید، با ما همراه باشید تا چشم انداز متنوع ازعلت دندان درد و درمان علت درد دندان را بررسی کنیم.

 

درد دندان:

دندان درد تجربه ای آشنا و احساسی که خیلی حرف می زند؛ در بین احساساتی که ما تجربه می کنیم، تعداد کمی به اندازه دندان درد متمایز است و در سطح جهانی قابل درک هستند. از حساسیت خفیف دندان گرفته تا درد شدید و درد حاد شبانه ، دندان درد احساسی است که در مورد سلامت دهان و دندان ما صحبت می کند. و یکی از علائمی است که ما را از بروز آسیب و بیماری در ناحیه دهان و فک آگاه می‌سازد. و در تشخیص به موقع و درمان سریع دندان تیز موثر خواهد بود.
دندان درد یک احساس درد یا ناراحتی است که از داخل یا اطراف دندان منشا می گیرد. این احساس می تواند از یک حساسیت خفیف و زودگذر تا یک درد تیز و مداوم دندان متغیر باشد و اغلب نشانه یک مشکل اساسی در دندان، ساختارهای نگهدارنده آن یا نواحی مجاور است. دندان درد نه تنها دندان آسیب دیده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه به نواحی اطراف صورت، فک و حتی سر نیز سرایت می کند.
 

علت درد دندان:

دندان درد در انواع مختلفی از درد دندان ظاهر می شود که هر کدام با علائم مشخص و انواع درد همراه است. در ادامه به بررسی طیف گسترده درد دندان و علائم و علت درد دندان می‌پردازیم. حساسیت دندانی یک نوع رایج درد دندان است که با یک ناراحتی تیز و لحظه ای که توسط غذاهای سرد یا گرم ایجاد می شود مشخص می شود. از سوی دیگر دردهای مبهم و مداوم دندان می تواند نشانه مشکلات عمیق تری مانند حفره ها یا عفونت های دندان باشد و ممکن است هنگام گاز گرفتن تشدید شود.
درد تند و ضربان دار دندان اغلب به التهاب یا آبسه لثه یا دندان اشاره می کند که حتی در حالت استراحت نیز باعث ناراحتی می شود. علاوه بر این، درد ارجاعی ناشی از عفونت های سینوسی می تواند شبیه درد دندان باشد که معمولاً دندان های بالایی را تحت تاثیر قرار می دهد و با احتقان بینی همراه است.
اختلالات TMJ می تواند منجر به درد مرتبط با فک شود که تا دندان ها گسترش می یابد. درد ناشی از تروما بسته به میزان آسیب می تواند متفاوت باشد، از ناگهانی و شدید تا مبهم و طولانی مدت. به طور کلی، درک نوع دندان درد و علائم مربوط به آن برای تشخیص دقیق و درمان موثر، تضمین رهایی از جنبه های مختلف ناراحتی دندان، حیاتی است.
 

دندان درد شدید دارم!

طبق تجربه ما در کلینیک دندانپزشکی ماکان و مشورت با دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی حاذق مجموعه، باید در پاسخ به سوال شما درخصوص "درد شدید دندان" باید بگوییم؛ اگر متوجه شدید که دندان درد شدیدی دارید، درک علت درد دندان اولین و مهمترین گام در پروسه ی درمان شما است.
دندان درد می تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد که هر کدام به رویکردی متفاوت برای تشخیص و درمان نیاز دارند. یکی از علل شایع درد شدید دندان پوسیدگی یا حفره های دندانی است که زمانی رخ می دهد که باکتری ها مینای محافظ دندان را فرسایش می دهند و منجر به حساسیت و درد می شوند. بیماری لثه یکی دیگر از علل شایع است که اغلب با التهاب و خونریزی لثه همراه است. گاهی اوقات، حساسیت و ناراحتی دندان ممکن است ناشی از ساییدن یا فشردن دندان ها باشد، وضعیتی که به عنوان دندان قروچه شناخته می شود.از سوی دیگر آبسه های دندانی، عفونت هایی که می توانند در داخل دندان یا لثه ایجاد شوند، می توانند باعث درد شدید و ضربان دار شوند. علاوه بر این، دندان های ترک خورده یا شکسته می توانند منجر به دندان درد شوند، به خصوص زمانی که پالپ داخلی در معرض دید قرار گیرد.
درک منشا دندان درد شدید اولین قدم در جستجوی مراقبت های مناسب از دندان و رهایی از ناراحتی است. اگر دندان درد شدیدی را تجربه می کنید، ضروری است با دندانپزشک مشورت کنید تا علت دقیق آن مشخص شود و درمان لازم برای کاهش این مشکل انجام شود.
 

15 نوع درد دندان و درمان آن:

دندان درد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که هر کدام علت اصلی خود را دارند. برخی از علل شایع دندان درد عبارتند از:

بعضا بسیاری از افراد تنها بیان می‌کنند " دندان درد شدید دارم" و محل و نوع دقیق درد برای آنها مبهم است، چرا که درد خاصیت پخش شدن دارد و به اطراف محل اصلی درد، یا گوش و گلو نیز سرایت کرده و موجب حساسیت و ناراحتی در این نواحی می‌گردد. اما با مشخص کردن نوع درد و محل آن تشخیص علت درد دندان به مراتب راحت تر خواهد شد.

1. حساسیت دندان به سرما و گرما:

حساسیت دندان که اغلب با عقب‌رفتن لثه یا فرسایش مینای دندان و قرار گرفتن عاج دندان (لایه داخلی دندان) درمعرض دید، ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ناراحتی درد کوتاه مدت و لحظه‌ای دندان هنگام مصرف غذاهای سرد یا گرم شود. این نوع از درد دندان گاها پس از پر شدگی های عمیق پیش می‌آید که نزدیک به عصب می‌باشند، و چنانچه پر شدگی جدید باشد، ممکن است این حساسیت تا 2الی4 ماه ادامه داشته باشد، البته باید میزان این حساسیت روبه کاهش باشد. جهت رفع حساسیت دندان می‌توان طبق تجویز دندانپزشک از خمیر دندان ضد حساسیت، درمان های فلوراید (فلوراید تراپی)، سیلانت های دندانی، استفاده کردو علاوه بر این و اجتناب از دمای شدید می تواند به مدیریت حساسیت دندان کمک کند.

متخصصان دندانپزشکی در صورت تشدید و طولانی بودن این عوارض، ممکن است برای ارائه تسکین پایدارو رفع مشکلات اساسی دندان تشخیص وجود تحلیل لثه یا فرسایش مینای دندان را داشته باشند. در صورت تداوم این حساسیت و درد دندان باید به دندان پزشک مراجعه کنید. تا پرشدگی و میزان آن را بررسی و در صورت نیاز اصلاح نماید. و اگر پر شدگی دندان مربوط به قبل است و بر روی دندان عصب کشی شده قرار گرفته است، و شما دچار درد دندان عصب کشی شده شده‌اید، احتمال دارد دندان شما دچار پوسیدگی مجدد شده به درمان ریشه مجدد (ری اندو) نیاز داشته باشد.

 

2. درد مداوم و ضربان دار دندان:

درد مداوم و درد شدید دندان ناشی از حفره‌ها، پوسیدگی دندان یا عفونت‌های دندانی است که بر پالپ دندان تأثیر می‌گذارند می‌توانند منجر به درد مداوم و ضربان‌دار دندان شوند. التهاب پالپ می تواند ناراحتی دندان را تشدید کند. در این صورت اصطلاحا بیان می‌شود که دندان به عصب رسیده است، البته رویکردهای درمانی برای رفع درد شدید دندان برای درد های مداوم دندان به شدت درد دندان بستگی دارد. اگر دندان به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است درمان شامل پر کردن دندان،درمان ریشه یا کشیدن دندان باشد. مدیریت عفونت، نیز همراه با رسیدگی به علت اصلی، بسیار مهم است.

3.درد کوتاه و لحظه ای دندان هنگام خوردن و آشامیدن مواد سرد و گرم:

این نوع از درد دندان ناشی از عوامل مختلفی است، ممکن است علت درد کوتاه و لحظه‌ای دندان ایجاد پوسیدگی کوچکی در دندان شما باشد. که باید سریعا و قبل از پیشرفت میزان پوسیدگی به دندان جهت ترمیم دندان و یا عصب کشی اقدام نمایید. چنانچه دندان شما قبلا درمان شده است، ممکن است پر کردگی قبلی دچار مشکل شده و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد، و اگر میزان پوسیدگی پیشرفت کرده و به اصطلاح دندان به عصب رسیده باشد، نیاز حتمی به درمان ریشه دندان وجود دارد.

علاوه بر این ممکن است، این حساسیت دندانی زمانی ایجاد می‌شود که مینای محافظ دندان‌ها فرسوده می‌شود یا لثه‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و عاج زیرین را نمایان می‌کند. (عاج دندان حاوی لوله های میکروسکوپی است که به انتهای عصبی دندان متصل می شود و آن را در برابر تغییرات دما و محرک های خاص مستعد می کند.) فلوراید تراپی، استفاده مستمر از مسواک و نخ دندان، استفاده از نایت گارد در صورت دندان قروچه و مراجعه به دندان پزشک و کلینیک جراحی لثه در تهران جهت رفع تحلیل لثه یا جرم گیری لثه از موارد پیشنهادی برای رفع حساسیت دندان می‌باشد.

 

4. درد دندان به مدت 10 تا 20 ثانیه پس از مصرف مواد غذایی سرد و شیرین:

تجربه درد دندان برای مدت کوتاهی (10 تا 20 ثانیه) پس از مصرف غذاهای سرد و شیرین نشان دهنده نوع خاصی از حساسیت دندان است که به "حساسیت بیش از حد عاج" معروف است. این درد دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مینای محافظ دندان در معرض آسیب قرار می‌گیرد؛ و عاج زیرین دندان را که حاوی لوله‌های میکروسکوپی متصل به انتهای عصبی داخل دندان است، آشکار می‌کند. مصرف مواد سرد یا شیرین باعث ایجاد درد سریع و شدید می شود زیرا این محرک ها از طریق این لوله ها به اعصاب می رسند.

فلوراید تراپی، استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت، باندنیگ دندان تحت نظر دندان پزشک (متخصصان دندانپزشکی ممکن است از عوامل باندینگ برای مهر و موم کردن عاج در معرض و محافظت از انتهای عصب استفاده کنند.) بررسی سلامت دندان از نظر پوسیدگی و معاینه لثه ها توسط دندان پزشک از موارد اصلی جهت برطرف کردن درد حساسیت دندان است.

 

5. درد تیز و تیر کشنده دندان هنگام جویدن:

علت این درد در دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی دندان، شکستگی یا ترک در دندان باشد ؛ علاوه براین آبسه دندان، اغلب به دلیل عفونت درمان نشده که به ریشه یا بافت های اطراف گسترش می یابد، می تواند باعث درد تیز و ضربانی شود که ممکن است به مرور زمان بدتر شود. از این رو توجه فوری برای جلوگیری از گسترش عفونت ضروری است. ممکن است برای از بین بردن عفونت و کاهش درد نیاز به ترمیم دندان، درمان ریشه یا در موارد شدید تر کشیدن دندان نیاز باشد.

 

6. درد ضربانی دندان پس از مصرف مواد غذایی داغ:

تجربه درد ضربان دار دندان پس از مصرف غذای داغ می تواند نشان دهنده مشکلات مختلف دندانی باشد. ممکن است پالپ دندان (ریشه دندان) ملتهب یا دندان داری آبسه باشد. غذای داغ می تواند باعث انبساط مایعات در داخل دندان شود و در نتیجه باعث افزایش فشار روی انتهای عصب شده و احساس ضربان را ایجاد کند.

برای تعیین علت دقیق درد دندان با دندانپزشک مشورت کنید. معاینه کامل، ارزیابی بالینی و احتمالا تصویربرداری از دندان (اشعه ایکس) می تواند به تشخیص مشکل زمینه ای کمک کند. اگر درد ضربان دار دندان به دلیل آبسه دندان یا عفونت دندان باشد، درمان دندانپزشکی ممکن است شامل تخلیه آبسه، درمان ریشه دندان یا کشیدن دندان آسیب دیده باشد. در صورت وجود عفونت ریشه، ممکن است برای کنترل و از بین بردن عفونت، آنتی بیوتیک تجویز شود.مسکن های بدون نسخه می توانند تسکین موقتی را تا زمانی که مشکل اصلی برطرف شود، ارائه دهند.

7.درد شدید دندان همراه با فشار و تورم لثه:

تجربه درد شدید دندان و دائمی همراه با تورم و فشار لثه اغلب نشان دهنده عفونت یا آبسه پیشرفته دندانی است. این درد مداوم و اذیت کننده زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به پالپ دندان نفوذ می کنند و منجر به التهاب و تجمع چرک می شود. افزایش فشار ناشی از عفونت می تواند باعث درد، تورم و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده شود. علاوه براین عفونت بافت اطراف استخوان فک نیز موجب درد شدید و مداوم دندان می‌باشد. ابتدا باید تحت نظر دندان پزشک با مصرف آنتی بیوتیک عفونت و التهاب دندان را کاهش داده و سپس درمان مربوطه صورت گیرد.

اگر آبسه دندان یا لثه باعث تورم و فشار قابل توجهی شود، ممکن است دندانپزشک نیاز به تخلیه چرک از طریق یک برش برای کاهش فشار و ناراحتی داشته باشد.اغلب، آبسه دندان نیاز به یک روش کانال ریشه برای برداشتن پالپ عفونی، تمیز کردن کانال ها و مهر و موم کردن دندان دارد. این کار منبع عفونت را از بین می برد و دندان را حفظ می کند. در صورت عدم امکان حفظ و نگهداری دندان، به ناچار باید جهت کشیدن دندان اقدام نمایید. کنترل درد با مسکن های بدون نسخه و استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش ناراحتی و کاهش تورم کمک کند.اگر آبسه ناشی از عادتی مانند سیگار کشیدن یا بهداشت نامناسب دهان و دندان است، تغییرات لازم در سبک زندگی را برای جلوگیری از مشکلات بعدی در نظر بگیرید.

 

 

8. درد گنگ دندان و احساس فشار در دندان های فوقانی فک بالا:

درد ارجاعی از عفونت های سینوسییی از انواع درد های شایع دندان است که در ناحیه فک بالا احساس می‌شود و موجب سردرگمی فرد می‌گردد. عفونت‌های سینوسی می‌توانند فشاری در دندان را ایجاد کنند که به دندان‌های بالایی تابش می‌کند و باعث احساس دندان درد در فک بالا می‌شود، که به دلیل نزدیکی سینوس های ماگزیلاری (حفره های پر از هوا در استخوان گونه) رخ می‌دهد.

رسیدگی به درد دندان ارجاعی ناشی از عفونت سینوسی شامل مدیریت خود عفونت سینوسی و کاهش ناراحتی مرتبط است، اگر به عفونت سینوسی مشکوک هستید، برای تایید تشخیص و دریافت درمان مناسب با دندان پزشک و متخصص /وش و حلق و بینی مشورت کنید. ممکن است پزشک شما آنتی بیوتیک، ضداحتقان یا سایر داروها را برای درمان عفونت سینوسی و کاهش التهاب توصیه کند.

علاوه بر این شستشوی بینی با محلول نمکی جهت پاکسازی مجرای بینی و قرار دادن کمپرس گرم روی صورت، استفاده از مسکن های بدون نسخه ، نوشیدن مقدار زیادی مایعات به رقیق شدن مخاط و افزایش تخلیه سینوس کمک می کند.استراحت و اینکه هنگام خوابیدن سر خود را بالا قرار دهید؛ به کاهش عفونت و درد سینوس و به طبع دندان های شما کمک خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

10 علت اصلی بوی بد دهان و 12 روش دائمی برای از بین بردن آن

بوی بد دهان که در اصطلاح علمی به آن هالیتوزیس یا هالیتوز هم گفته می شود از مشکلات شایع مراجعین دندانپزشکی است و می تواند برای هر کسی در هر سنی ایجاد شود. برآورد می شود که بعد از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه بیشترین معضل افراد جامعه در خصوص سلامت دهان و دندان، هالیتوزیس است. این مساله ناخوشایند طیف وسیعی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است باعث استرس و اضطراب قابل توجهی شود. این مقاله را بخوانید تا با علل و روش های درمان بد بویی دهان آشنا شوید.

 

علت بوی بد دهان چیست؟ (بوی بد دهان از چیه؟)

دلایل زیادی برای توجیه این مشکل یا معضل شایع وجود دارد اما به نظر می رسد که مهم ترین علت های بوی بد دهان این ها هستند:

 

بوی بد دهان از چیه؟ اگر علت بوی بد دهان را به اصلی و فرعی تقسیم کنیم متوجه می شویم که علل اصلی بیشتر شامل مشکلات مرتبط با دهان و دندان هستند.
  • دخانیات (مخصوصاً استعمال سیگار و قلیان)
  • برخی از غذاها (مخصوصا غذاهای حاوی سیر، پیاز و ….)
  • خشکی دهان (که می‌تواند ناشی از مصرف غذاهای اسیدی یا اینکه ناشی از بیماری های خاصی باشد)
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان (مخصوصا در طول درمان ارتودنسی دندان)
  • رژیم های غذایی نامناسب
  • برخی از داروها
  • مشکلات و بیماری های مربوط به دهان، بینی و گلو
  • وجود جسم خارجی در دهان دندان ها
  • و ….

سایر دلایل بوی بد دهان چیست؟

اگر بهداشت دهان و دندان به طور کامل و اصولی رعایت شود اما بوی بد دهان هنوز برطرف نشده بود، احتمالا باید به دنبال دلایل دیگری باشیم تا ببینیم چرا دهانمان هنوز بو می دهد. یکی از مقصرهای احتمالی در این خصوص ابتلاء به بیماری ها یا اختلالات پزشکی خاص است است. برخی بیماری ها هستند که نه مستقیماً، اما با تحت تاثیر قرار دادن لثه و دندان ها می توانند موجب نامطبوع شدن مزه و بوی دهان می شوند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • دیابت
  • نارسایی کبد
  • نارسایی مزمن کلیه
  • غلظت بالای اوره
  • سینوزیت
  • ذات الریه
  • برونشیت
  • ریفلاکس معده و عوامل دیگری نیز باشد .

چگونه برای همیشه از شر بوی بد دهان خود خلاص شویم؟

قبل از اینکه بخواهیم راه حل های برطرف کردن بوی نامطبوع دهان را بررسی کنیم باید به یک نکته اشاره کنیم. و آن نکته این است که ما هیچوقت نمی توانیم به صورت 100 درصد و برای همیشه این مشکل را درمان کنیم. این شدنی نیست.

ما حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشیم و بهداشت دهان و دندان را به شکلی اصولی رعایت کنیم باز هم دهانمان به صورت طبیعی در برخی مواقع بو می دهد. مثلاً یکی از این مواقع، زمانی است که از خواب بیدار می شویم. کمتر کسی را سراغ داریم که بعد از بیدار شدن از خواب دهانش بو ندهد. اگر غیر از این بود چه لزومی به مسواک زدن بعد از بیدار شدن داشتیم؟

 

چه روش هایی برای رفع بوی بد دهان وجود دارند؟

اگر بیماری دهان و دندان دارید آن ها را درمان کنید

گفتیم که از علل اصلی تغییر مزه دهان ممکن است در وهله اول بیماری های دهان و دندان باشد. مثلا بیماری های مرتبط با لثه، پوسیدگی دندان، عفونت پالپ و مشکلاتی از این دست واقعا در نهایت باعث بد بویی دهان می شوند.

اگر فکر می کنید با مشکلات این‌چنینی مواجه هستید حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید. اگر خودتان می دانید مشکل اصلی از کجاست، مستقیما به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. مثلا اگر لثه‌ عفونت کرده مستقیما یک متخصص لثه یا پریودنتیست پیدا کنید.

بعد از غذا دهان خود را بشویید

قرار نیست بعد از خوردن هرچیزی آب بخوریم. تنها می خواهیم دهان خود را با آن شستشو داده و تمیز کنیم. فرقی هم نمی کند که چه خورده ایم یا چه نوشیده ایم، اگر بعد از آن دهان خودمان را با آب تمیز بشوییم و به اصطلاح آبکشی کنیم، محیط دهان از حالت اسیدی خارج شده و ذراتی که در لابلای دندان ها گیر کرده اند خارج می شوند. این کار تا حد زیادی باکتری های بد و مضر دهان را نیز کم می کند و در نتیجه اگر بوی بد دهان نیز ایجاد شود، بسیار جزئی و اندک خواهد بود.

 

اصولی مسواک بزنید

مسواک زدن به طور منظم و صحیح بعد از هر وعده غذایی بسیار برای پیشگیری از بوی بد دهان و رفع آن مهم است. برای اینکه بتوانید از این روش جهت رفع بوی بد دهان استفاده کنید از نکات زیر غافل نشوید:

  • دقیقا بعد از غذا خوردن دهان خود را با آب بشویید
  • حدودا نیم ساعت بعد از غذا خوردن مسواک بزنید
  • مسواک نرمی برای تمیز کردن دندان ها انتخاب کنید
  • دو دقیقه مسواک زدن را ادامه دهید
  • به درستی مسواک بزنید و به دندان ها فشار وارد نکنید
  • اگر برایتان مقدور است از مسواک الکتریکی استفاده کنید
  • مسواک بین دندانی نیز گزینه مناسبی برای تمیز کردن دندان هاست

مسواک زدن کافی نیست، به فکر نخ دندان هم باشید

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. با مسواک زدن تنها 70 درصد دندان ها تمیز می شود. 30 درصد دیگر را حتما باید با نخ دندان تمیز کرد. نخ دندان کشیدن صحیح ذرات غذا و پلاک را از بین دندان های شما پاک می کند و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند.

تمیز کردن زبان را فراموش نکنید

زبان محل بسیار بسیار مناسبی برای تجمع باکتری های مضر دهان است زیرا بستری برای تغذیه و تکثیر آن ها فراهم می کند. به جرات می توان گفت که تمیز کردن زبان می تواند در 80 درصد مواقع می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند. زمانی که باکتری های روی زبان برداشته شوند دیگری فعالیتی انجام نمی شود تا بوی بدی به دنبال آن تولید شود.

 

اگر بگن که در اوایل صبح علت ریشه ای بوی دهان از چیه می تونیم بگیم که حضور باکتری ها و تاثیرات اون ها روی زبان هست. با پاک کردن روزانه زبان از بروز این بو میشه جلوگیری کرد.

دهانشویه و خمیردندان خوب بخرید

اگر بوی بد دهان شما به دلیل تجمع باکتری یا پلاک روی دندان‌هایتان باشد، دندانپزشک ممکن است دهانشویه‌ای را توصیه کند که باکتری‌ها را از بین ببرد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است خمیردندانی را توصیه کند که حاوی یک عامل آنتی باکتریال باشد تا باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند را از بین ببرد.

اگر پروتز دندان دارید آن را تمیز کنید

اگر از بریج یا دندان مصنوعی استفاده می کنید، حداقل یک بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر نگهدارنده ارتودنسی دندان یا محافظ دهان دارید، هر بار قبل از گذاشتن آن در دهان، آن را تمیز کنید. دندانپزشک شما می تواند بهترین محصول پاک کننده را برای خرید به شما توصیه کند.

به درمان خشکی دهان کمک کنید

برای مرطوب نگه داشتن دهان خود، از مصرف تنباکو خودداری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. سعی نکنید که جای آب قهوه، نوشابه یا الکل بنوشید زیرا این ها می تواند منجر به خشکی بیشتر دهان شود.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک کودکان کیست؟ (+ 5 ویژگی مثبت این دندانپزشکان برای کودکان و نوجوانان )

متخصص دندانپزشکی کودکان یک دندانپزشک خوب، برای کودک شما است. او همچنین یک انتخاب درست برای رفع نیازهای بهداشت دهان و دندان فرزند تان می باشد. این متخصصین با عشق و علاقه ای که به کار خود دارند و با طرز رفتار و خلق وخوی مناسب با کودکان، ذهن آنها را قبل از شروع درمان نسبت به دریافت خدمات دندانپزشکی آماده سازی می کنند. آنها می دانند که موفق ترین شیوه های درمان با داشتن لبخند روی لب و به زبان آوردن کلمات مناسب و خوشایند برای کودک به نتیجه دلخواه می رسد .

 

ندانپزشک متخصص کودکان کیست؟

دندانپزشک متخصص کودکان به عنوان Pediatric Dentist یا Pedodontist شناخته می‌شود. این دندانپزشکان در زمینه درمان و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان کودکان تخصص دارند و با توجه به نیازهای ویژه کودکان و جوانان، خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهند.

دندانپزشک متخصص کودکان، چه گروه سنی از افراد را ویزیت می کنند؟

دندانپزشکان متخصص کودکان برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان کودکان، از سنین نوزادی تا دوران نوجوانی خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. این شامل کودکان از سن ۶ ماهگی تا دوران بلوغ و نوجوانی (تقریباً تا ۱۸ سالگی) می‌شود. به طور کلی، برای حفظ سلامت دهان و دندان، از سنین نوزادی تا پایان دوران کودکی، کودکان باید به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنند و برای درمان هر گونه مشکل دندانی در هر سنی، بهتر است با دندانپزشک کودکان مشورت شود.

خدمات متخصص دندانپزشکی کودکان چیست؟

 

متخصص دندانپزشکی کودکان قادر است مراقبت از حفره دهان کودک شما را از بدو تولد تا نوجوانی به عهده بگیرد. در پاره ای از موارد هم ممکن است او کودک شما را به یک متخصص ارتودنسی کودکان معرفی کند. او به تمام جنبه های دندانپزشکی کودکان از جمله موارد زیر تسلط دارد:

  • چکاپ های منظم و دوره ای دندانپزشکی کودکان
  • کشیدن دندان
  • درمان بیماری های لثه
  • تشخیص و درمان بیماری های دندان
  • دندانپزشکی پیشگیری
  • ترمیم، مراقبت و نگهداری دندان
  • نظارت بر رویش دندان های شیری و دائمی
  • مقاوم سازی دندان کودکان با سیلانت
  • انجام فلوراید تراپی برای کودکان
  • نصب روکش موقت دندانپزشکی تا زمان در آمدن دندان دائمی خوب ارجاع دهد.)
    • ارجاع مشکلات تخصصی کودکان به متخصصین دندانپزشکی (برای مثال ممکن است کودک را برای شروع درمان ارتودنسی کودکان با انواع ارتودنسی ثابت و متحرک به یک متخصص ارتودنسی

دندانپزشک اطفال و کودکان برای کسب بهترین نتایج آموزش های حرفه ای می بیند

بسته به نیاز های خاص یک کودک، متخصص دندانپزشکی کودکان ممکن است به عنوان بخشی از یک تیم در فرآیند تصمیم گیری برای سلامت فرزند شما باشد. متخصص دندانپزشکی کودکان پس از فارغ تحصیلی از دانشکده دندانپزشکی به مدت دو سال در رشته دندانپزشکی کودکان تخصص می بینند. زمینه های آموزشی و مطالعات علمی آنها شامل موارد زیر است:

  • روانشناسی کودک
  • رفتار مناسب با سن کودک
  • مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه
  • مراقبت و جلوگیری از ضربه به صورت کودکان
  • بیهوشی و آرام بخشی کودک

روانشناسی کودک

یک دندانپزشک متخصص کودکان باید با روانشناسی کودکان آشنا باشد. زمانی که کودکان به دندانپزشک مراجعه می کنند، ممکن است احساسات ترس و ناامنی را تجربه کنند و نیاز به توجه و اطمینان دارند. در نتیجه، دندانپزشک باید بتواند با کودکان به درستی ارتباط برقرار کرده و آنها را از فرآیند درمان و انجام اقدامات دندانپزشکی مختلف آگاه کند. با آشنایی با روانشناسی کودکان، دندانپزشک می تواند بهتر درک کند که چگونه با کودکان در برخورد با احساسات ناخوشایندی مانند ترس و استرس برخورد کند و به آنها کمک کند که احساس راحتی و اطمینان داشته باشند. بنابراین، آشنایی با روانشناسی کودکان برای یک دندانپزشک متخصص کودکان بسیار مهم است.

یک مثال که متخصص دندانپزشکی کودکان چطور از روانشناسی استفاده می کند

به عنوان مثال، فرض کنید یک کودک دارای ترس شدید از دندانپزشک است و برای درمان دندان به مطب مراجعه می کند. یک دندانپزشک متخصص کودکان که با روانشناسی کودکان آشنا است، با ارائه اطلاعات و آموزش در مورد فرآیند درمان به کودک کمک می کند تا به طور کلی ترس خود را کاهش دهد.

همچنین، او ممکن است با استفاده از تکنیک های متنوعی مانند بازی کردن با کودک، برقراری ارتباط صمیمانه و استفاده از زبانی ساده و دوستانه، کودک را در طول فرآیند درمان آرام و راحت نگه دارد. به این ترتیب، با آشنایی با روانشناسی کودکان، دندانپزشک می تواند بهتر به نیازهای روانی کودکان پاسخ دهد و فرایند درمان را بهبود بخشد.

 

رفتار مناسب با سن کودک

یک متخصص دندانپزشکی کودکان به خوبی می داند که چگونه برخوردی با بچه ها در گروه های مختلف سنی باید داشته باشد. یا اینکه هنگام ورود بچه ها به مطب اولین سوالات چه باید باشد؟ اگر بچه ها به مدرسه می روند در چه سطحی و از چه سوالاتی خوششان می آید؟ به این ترتیب است که رابطه صمیمی بین کودک و متخصص باعث کاهش ترس و اضطراب کودک شده و مراحل درمان را آسانتر می کند .

رفتار و شیوه های متخصص دندانپزشکی کودکان در هر رده سنی به چه صورت است؟

دندانپزشکان کودکان با توجه به رده سنی کودکان با آنها برخورد می کنند. به طور کلی، روش های برخورد با کودکان بر اساس رده سنی آنها تغییر می کند. به عنوان مثال:

  • با کودکان پیش دبستانی (3 تا 5 ساله)، دندانپزشکان معمولا از روش های بازی، مسابقه و داستان برای جذب توجه کودکان و کاهش ترس آنها استفاده می کنند.
  • با کودکان دبستانی (6 تا 12 ساله)، دندانپزشکان می توانند از اطلاعات بیشتری در مورد دندان ها و نحوه رسیدگی به بهداشت دهان و دندان استفاده کنند. در این رده سنی، کودکان به طور کلی بیشتر درک می کنند و قابلیت هضم اطلاعات بیشتری دارند.
  • با نوجوانان (12 تا 18 ساله)، دندانپزشکان ممکن است نیاز داشته باشند که به اطلاعات دقیق تر و تکنیک های پیشرفته تر در مورد بهداشت دهان و دندان را مستقیما به نوجوانان ارائه دهند.

مراقبت و جلوگیری از ضربه به صورت کودکان

دندانپزشک متخصص فرزند شما آموزش های لازم را برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه در حین کار به صورت کودک شما دیده است. او ضمن سرعت و دقتی که در کار خود دارد مراقبت های لازم را نیز برای جلوگیری از تماس های اضافه با صورت کودک شما انجام می دهد .

بیهوشی و آرام بخشی کودک

متخصصین دندانپزشکی اطفال ممکن است در آخرین مرحله چاره ای جز انتخاب بیهوشی برای درمان کودکان کم سن و سال یا معلول نداشته باشند. این کودکان به طور معمول نیاز شدیدی به کشیدن یا ترمیم همزمان چند دندان دارند. از این رو و به خاطر سن کم و عدم کنترل فیزیکی آنها باید درمان به وسیله بیهوشی و با تجهیزات کاملا استاندارد صورت بگیرد.

تشویق کودک

متخصص دندانپزشک اطفال معمولا از تکنیک های بسیاری برای هدایت رفتاری کودک استفاده می کنند. آنها به منظور جلوگیری و کاهش ترس و اضطراب کودک از صندلی دندانپزشکی تدابیری اندیشیده اند. به همین دلیل آنها مواقعی که ممکن است در دندان کودک درد و ناراحتی ایجاد شود از روش های هدایت رفتاری خاصی استفاده می کنند.

 

تقویت مثبت و ستایش کودکان که به شیوه ای شیرین بیان می شود می تواند روشی موثر و کارآمد باشد. زیرا اغلب به کودک آرامش می دهد و باعث ترغیب بیشتر آنها به همکاری می شود . نشان دادن وسایلی که به منظور درمان دندان کودک استفاده می شود با بکار بردن کلماتی که مفهوم آن برای کودک آسان باشد از دیگر موارد ی است که باعث کاهش ترس و اضطراب در کودک می شود. همچنین دندانپزشکان ممکن است تن و یا حجم صدای خود را در گفتگو با کودک تغییر دهند. یا برای رفع ابهام و ایجاد اعتماد کودک او را به تماشای کودکان هم سن و سالش که تحت درمان هستند دعوت کنند .

چرا باید کودکمان را نزد یک متخصص دندانپزشکی کودکان ببریم؟

کودکان برای مشکلات دهان و دندان خود نه تنها می‌توانند به دندانپزشک کودکان بلکه به دندانپزشکان عمومی هم مراجعه کنند. دندانپزشکان عمومی نیز می‌توانند به مشکلات دندانی کودکان بپردازند و در بسیاری از موارد با کودکان و خانواده‌های آنها همکاری می‌کنند.

اما دندانپزشک کودکان به دلیل تخصص خود در ارتباط با کودکان، دارای تجربه و شایستگی بیشتری در ارائه خدمات به کودکان هستند. آنها به طور خاص با روش‌های مختلف برای کاهش ترس کودکان، جذب توجه آنها و ایجاد رابطه مثبت با آنها آشنا هستند. همچنین دارای تجهیزات و ابزارهای خاصی هستند که برای کودکان مناسب‌تر هستند.

بنابراین، در صورتی که کودک شما به دندانپزشک کودکان برای درمان نیاز دارد، بهتر است به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. اما در صورتی که از دندانپزشک عمومی رضایت دارید و با روش‌های او برای کودک خود راضی هستید، می‌توانید به او نیز مراجعه کنید.

چطور باید یک متخصص دندانپزشکی کودکان خوب برای فرزندمان انتخاب کنیم؟

شما به عنوان یک پدر و مادر خواهان بهترین و لذت بخش ترین درمان های دندانپزشکی برای فرزند خود هستید . بنابراین شما باید دقت لازم را در انتخاب دندانپزشک برای کودک تان داشته باشید . قبل از هر چیز شما باید بدانید که آیا دندانپزشک کودک تان دارای تخصص دندانپزشکی کودکان هست یا فقط یک دندانپزشک عمومی است .

نگاه کنید و مطمئن شوید که آیا او یک مطب بچه دوستانه دارد؟ یک مطب که بسیاری از کودکان را بتوان با اسباب بازی ها و مبلمان بچه به اندازه کافی خوشحال کرد. فرزند خود را برای گرفتن قرار ملاقات با خود به آنجا ببرید. سپس اطمینان حاصل کنید که او از مطب خوشش آمده است. ممکن است دندانپزشک فرزند شما انواع خاصی از خمیر دندان بچه را در سنین پایینتر به او هدیه بدهد. در خاتمه باید بگویم که در برخی از موارد بهتراست نظر فرزند خود را در مورد انتخاب دندانپزشک بدانید .



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

یک دندان از دست رفته نه تنها بر ظاهر و زیبایی لبخند شما تاثیر می‌گذارد، بلکه بر توانایی‌های عملکردی شما برای خوردن و جویدن موثر است. همان طور که می‌دانید پس از کشیدن دندان از ایمپلنت برای جلوگیری از تحلیل استخوان فک، مشکل در جویدن و سایر عواقب از دست دادن دندان استفاده می‌شود و می‌توان گفت ایمپلنت دندان یکی از بهترین جایگزینها برای دندان از دست داده است. اما شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت چقدر باید باشد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل موضوع “فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت” را بررسی کنیم و ببینیم که بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه زمانی است.

 

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد؟

مدت زمانی که بیمار بهترین زمان ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت دندان صبر کند، در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در برخی موارد، اگر استخوان فک به اندازه کافی سالم باشد، ممکن است بتوان ایمپلنت دندان را در همان روزی که دندان کشیده شده است، انجام داد. اما در اکثر موارد دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که بین ۳ تا ۶ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کند تا این ناحیه به طور کامل بهبودی خود را به دست آورد.

اگر بیمار تصمیم بگیرد که مدت زمان بیشتری را صبر کند، ممکن است فک برای حمایت از ایمپلنت بیش از اندازه نازک یا ضعیف شود و هم چنین ممکن است دندان‌های اصلی دیگر به سمت فضای خالی بین دندان‌ها سوق داده شده و باعث از دست دادن حالت اولیه و کج شدن دندان‌ها شود. از این رو مهم است که بعد از کشیدن دندان طبق معاینات و صلاحدید دندانپزشک، زمان ایده آلی برای کاشت ایمپلنت مشخص شود.

بر اساس فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، ۴ نوع درمان وجود دارد که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. کاشت نوع یک یا type I : به این روش ایمپلنت فوری یا immediate implantation نیز گفته می‌شود که بعد از کشیدن دندان، بلافاصله ایمپلنت در آن ناحیه قرار می‌گیرد. شاید این نوع درمان ساده به نظر برسد اما به طور کلی ایمپلنت فوری از دسته‌ی درمان‌های پیشرفته (advanced) محسوب می‌شود و ممکن است در برخی موارد نیاز به ملاحظات بیشتری نسبت به درمان‌های معمولی باشد. به طور معمول از این روش برای نواحی جلوی دهان که نبود دندان مشکل بزرگی ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود. یکی از مزایای این روش این است که مدت زمان درمان را کوتاه تر می‌کند.
  2. کاشت نوع دو یا type II: در نوع دوم بین ۴ تا ۸ هفته بعد از کشیدن دندان که لثه و بافت نرم ترمیم شده‌اند، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. جراحی کاشت ایمپلنت در طی این مدت راحت تر است اما هنوز به جای ریشه‌ی دندان کشیده شده، استخوان سازی کامل انجام نشده است. این نوع نیز معمولا برای نواحی جلوی دهان که در زیبایی موثر هستند، انجام می‌شود.
  3. کاشت نوع سه یا type III : در نوع سوم بین ۱۲ تا ۱۶ هفته بعد از کشیدن دندان جراحی کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. در این روش کاشت ایمپلنت راحت تر و موفقیت آمیزتر است چرا که بافت نرم (لثه) و بافت سخت (استخوان) به طور کامل بهبود یافته و بالغ شده‌اند. تنها عیبی که این نوع دارد، نداشتن دندان در این مدت است. از این رو در اغلب موارد برای دندان‌های عقبی که مشخص نیستند، کاربرد دارد.
  4. کاشت نوع چهار یا type IV: در این روش بیش از ۱۶ هفته بعد از کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود و اغلب در مواردی که نیاز به جراحی‌های وسیع و پیوندهای بزرگ است، کاربرد دارد.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت

بهترین زمانی که دندانپزشکان برای ایمپلنت دندان توصیه می‌کنند، ۲ الی ۴ ماه پس از کشیدن دندان است که بافت لثه و استخوان ترمیم یافته باشد. در این صورت به دلیل تازه بودن بافت ناحیه کاشت، مدت زمان کوتاه تری عمل کاشت و ادغام پایه ایمپلنت با استخوان، صورت می‌گیرد.

در این مدت ۲ الی ۴ ماهه، تغییری در لثه و دندان‌های مجاور رخ نداده و دندانپزشک بدون نیاز به پیوند استخوان یا هر عمل دیگری می‌تواند کاشت ایمپلنت را انجام دهد و در این صورت هزینه ایمپلنت نیز کم تر می‌شود. هر چه کاشت ایمپلنت زودتر انجام شود، منجر به کاهش مدت زمان ترمیم ناحیه عمل و جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان خواهد شد و بیمار در مدت زمان کمتری می‌تواند به حالت عادی خود بازگردد.

عوامل موثر در تعیین بهترین زمان ایمپلنت

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، فاصله لازم برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان به عوامل مختلفی وابسته است. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک
  • نحوه کشیده ‌شدن دندان
  • وجود یا عدم وجود عفونت لثه و دندان
  • تعداد دفعات جراحی
  • محل قرارگیری دندان و بررسی جاهای خالی
  • سن بیمار
  • سلامت عمومی بدن و بیماری‌های زمینه‌ای

 

آیا می توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کاشت؟

در صورتی که مشکلی در استخوان‌های فک، لثه و دندان‌های مجاور دیده نشود، می‌توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت انجام داد. شرایطی که برای انجام ایمپلنت فوری لازم است شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم وجود تورم، عفونت، بیماریهای لثه و التهاب در محل کاشت ایمپلنت به علت جلوگیری از پس زدن ایمپلنت در صورت وجود عفونت
  • اندازه متناسب تراکم و کیفیت بافت استخوانی در محل کاشت برای ایجاد امکان التیام زخم، پوشاندن حفره خالی دندان و احاطه کردن ایمپلنت. (وجود حداقل ۶ میلی متر عرض استخوان، تیپ یک یا دو یا حداکثر ۳ استخوانی به لحاظ تراکم، وجود حداقل ۱۳ میلی متر طول مفید استخوان)
  • داشتن سلامت عمومی و عدم ابتلا به دیابت، مصرف سیگار و الکل
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم وجود براکسیزم (دندان قروچه)

بهترین سن انجام ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

با وجود دارا بودن مزایای زیاد ایمپلنت دندان مثل توانایی جویدن غذا، صحبت کردن بدون ایجاد مشکل، جلوگیری از تحلیل استخوان فک و زیبایی و تغییر ساختار چهره، این عمل برای همه گروه سنی توصیه نشده و به طور کلی برای بیماران زیر ۱۸ سال انجام نمی‌شود.

 

جمع بندی

عمل ایمپلنت دندان با موفقیت بالای ۹۷ درصد از محبوبیت بسیاری برخوردار است. اما برای این موفقیت باید در انتخاب ایمپلنتولوژیست حرفه ای و حاذق دقت کنید تا بتواند این روش را برای شما به درستی انجام داده و بهترین زمان کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان را مشخص کند. در این مقاله به طور کامل فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت را بررسی کردیم. امید است با مطالعه این مطالب و با کمک دندانپزشکی با تجربه، بتوانید لبخند زیبای خود را بازسازی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

طراحی لبخند

طراحی لبخند دیجیتال DSD ،digital smile Design)طراحی لبخند با کامپیوتر) استفاده از فناوری های دیجیتال جهت درمان و اصلاح طرح لبخند است. با پیشرفت دندانپزشکی و استفاده از روش های جدید جهت زیبایی دندان امکان ایجاد لبخند زیبا و جذاب برای افراد مهیا شده است. زیبایی دندان و طراحی لبخند استفاده از روشهای زیبایی دندان نظیر ارتودنسی و روکش کردن دندان و... توسط دندانپزشک زیبایی است. وجود هارمونی و هماهنگی اجزاء صورت در اصلاح طرح لبخند و داشتن لبخند زیبا لازم است. اصلاح طرح لبخند توسط دندانپزشک زیبایی با مجموعه ای از درمانهای زیبایی صورت می گیرد. در این بین استفاده از فناوری دیجیتال می تواند دقت، کیفیت درمان اصلاح طرح لبخند را افزایش دهد. از ابزارهای خاص در زمینه طراحی لبخند دیجیتال می توان به انواع نرم افزارها و استفاده از فناوری های دیجیتال دیگر نظیر کد کم، لیزر دندان و ... اشاره کرد. داشتن لبخند زیبا با اصلاح طرح لبخند اعتماد به نفس شخص را افزایش می دهد.

در اجزای صورت، زیبایی دندان و لبخند نقشی اساسی دارد. وجود هماهنگی بین این دو از اصول زیبایی است. دندان های مرتب، طول دندانهای بلندتر، زیبایی لثه، سفیدی و براقیت دندان، وجود تناسب بین لب ها و دندان ها همگی نشانه ی زیبایی دندان و لبخند ایده ال است. استفاده از فناوری های طراحی لبخند دیجیتال می تواند باعث افزایش دقت و زیبایی لبخند بدست آمده شود.

 

جهت اصلاح طرح لبخند برای بدست آوردن لبخند زیبا گاهی نیاز به تغییراتی در فرم لثه ها، فاصله دندان ها، طول و ارتفاع تاج دندان و روش های مرسوم سفید کردن دندان و... دارد. وجود هماهنگی بین اجزاء لبخند در اصلاح طرح لبخند هدف قرار می گیرد. زیرا هماهنگی میان اجزاء صورت به ویژه دهان، شکل و رنگ اجزاء دهان و... باعث لبخند زیبا برای افراد می شود. وظیفه دندانپزشک زیبایی شناخت این روابط و ایجاد آن برای بدست آوردن لبخندی زیبا برای فرد می باشد.

 

طراحی لبخند دیجیتال با روش های مختلف

جهت طراحی لبخند دیجیتال می توان از انواع تجهیزات دیجیتال نظیر لیزر دندان، کد کم و نرم افزارهای موجود در زمینه دندانپزشکی استفاده کرد. فناوری کد کم می توان در طراحی لبخند دیجیتال بسیار مناسب باشد. در کد کم طراحی و ساخت ریستوریشن های دندانی و تصاویر سه بعدی درون دهانی گرفته می شود. با لیزر دندان در طراحی لبخند دیجیتال شما می توانید با کترین صدمه به بافت لثه و دندان اقدام به اصلاح طرح لبخند خود نمایید. تصاویر دیجیتال و رادیوگرافی می تواند در تشخیص و درمان نقص های مختلف دندانی بسیار مناسب به کار گرفته شوند. با روش های زیر می توان به اصلاح طرح لبخند اقدام نمود:

  • سفید کردن دندان و بلیچینگ
  • لمینت یا لامینیت
  • ارتودنسی
  • روکش های فول سرامیک
  • روکش های زیرکونیا
  • جراحی های زیبایی لثه
  • ایمپلنت دندان
  • و...

ایجاد نسبت طلایی بین دندان ها از اصول درمان های زیبایی دندان و طراحی لبخند دیجیتال است. تغییرات هر چند جزیی در دندان ها می تواند باعث بهبود این تناسب شود. جهت ایجاد یک لبخند زیبا مواردی مطرح است که یکی از این موارد موازی بودن خطی که از لبه دندان های قدامی بالا با لبه پایین است. هنگام لبخند زدن بایستی خط لب بالا از محل اتصال لثه به دندانها عبور کند تا زمانی که فرد لبخند می زند مقدار زیادی از لثه های فرد نمایان نشود. از دیگر مواردی که در اصلاح طرح لبخند مد نظر قرار می گیرد این است که دندان های فک بالا بایستی 1 تا 1.5 میلی متر پایین تر از دندانهای فک پایین باشد.

امروزه داشتن لبخند زیبا با تکنولوژی های مدرن در سریع ترین و با کیفیت ترین روش های طراحی لبخند فراهم شده است. جهت درمان موفق نیاز به رجوع به دندانپزشک زیبایی مطمئن و دارای تخصص بالا است. دندانپزشک زیبایی با شناخت اصول اصلاح طرح لبخند و تسلط بر علم زیبایی شناسی اقدام به درمان بیمار کرده و لبخند زیبا را برای بیمار به ارمغان می آورد. روش های طراحی لبخند برای اشخاص مختلف متفاوت است زیرا اصولا افراد از لحاظ پوست، نوع دندان ها، رنگ و چهره تفاوت های فراوانی دارند. لبخند زیبا لبخندی است که دلنشین بوده و تناسب ظاهری فرد را نیز فراهم نماید.

طراحی لبخند دیجیتال با کمک روش های دیجیتالی

با پیشرفت تکنولوژی و کمک از روشهای نوین، جهت اصلاح طرح لبخند، ایجاد لبخند زیبا برای افراد با سهولت بیشتری انجام می گیرد. با استفاده از سیستم های نرم افزاری نظیر DSD یا به عبارت دیگر سیستم طراحی لبخند دیجیتالی این امکان ایجاد شده است که قبل از درمان، نتیجه درمان اصلاح طرح لبخند به بیمار نشان داده شود و بدین صورت بیمار می تواند با تکیه بر نتیجه درمان راجب روند درمانی اظهار نظر کند تا دندانپزشک زیبایی بنا به درخواست بیمار اقدام به اصلاح طرح لبخند نماید. در واقع با تکنولوژی طراحی لبخند با سیستم دیجیتالی می توان راهنمایی های لازم را به بیمار داد. نرم افزارهای خاصی در اصلاح طرح لبخند به دندانپزشک زیبایی و بیمار کمک می کنند که با دقت بالا آنالیز صورت فرد را انجام داده که بنا بر این اطلاعات دستورات پزشکی و روند درمانی برای درمان لحاظ می شود.

مزیت های طراحی لبخند :

درخشندگی و سفیدی دندان ها منجر به جوان نشان داده شدن چهره فرد می شود و دندان تیره و رنگ پریده چهره فرد را مسن تر نشان می دهد. در استفاده از مواد آمالگام و کامپوزیتی، جهت پر کردن دندان بهتر است از مواد سفید استفاده کرد. سفید کردن دندان در دندانپزشکی به روش بلیچینگ صورت می گیرد. در بلیچینگ از مواد شیمیایی جهت سفید کردن استفاده می شود.

افتادگی دندان و نقص در تعداد دندان ها نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر زیبایی است. کمبود دندان ها را می توان در مواردی با استفاده از ایمپلنت جبران کرد و در موارد بی دندانی کامل با استفاده از پروتز کامل یا پروتز کامل متکی بر ایمپلنت جبران کرد. برای داشتن لبخند زیبا بافت لثه، نمای دندان و عرض دندانها، فواصل بین دندانی و رنگ دندانها و... مورد درمان قرار می گیرند.

کجی ناهماهنگی بین دندانها در طراحی لبخند درمان می کنند. فاصله بین دندان ها را می شود با ارتودنسی جبران کرد. ارتودنسی با استفاده از براکت و سیم بندی این هدف را میسر می کند. با این وجود برای بهبود این مسئله و از بین بردن این نقص می توان از روش های جایگزین نیز مانند پرکردن با مواد کمکی و ... استفاده کرد.

دندانهای کج، شکسته و لب پر شده و نامسطح را می توان برای بهبود ظاهر دندان و زیبایی اصلاح کرد که در اصلاح طرح لبخند مورد توجه قرار می گیرد. با ارتودنسی و جراحی دهان، فک و صورت می توان صورت پیر را جوان ساخت.

اندازه و طول دندان ها از اصول بنیادی زیبایی شناسی است. بطور کلی هر چه دندان ها بیشتر در معرض دید باشد چهره زیبا تر نشان داده می شود. طول دو دندان بالایی باید بیشتر از دندان های دیگر باشد و باید نسبت های طلایی بین دندانها برای این مهم برقرار شود. کوتاه شدن طول دندان باعث کاهش زیبایی شود. هر چه این طول بیشتر باشد چهره جوان تر است.استفاده از روکش هم می تواند بسیاری از مشکلات زیبایی نظیر رنگ و نسبتهای بین دندانی را رفع کند که این امور در اصلاح طرح لبخند و طراحی لبخند مورد توجه قرار می یگرند.

دکتر سعید کریمی انواع روش های طراحی لبخند دیجیتال را با کیفیت بالا و قیمت مناسب و بکارگیری تجهیزات مدرن و دیجیتال ارائه می دهد.

 

خط لبخند نیز در زیبایی نقش مهمی دارد بطوریکه این خط لبه دندان بالایی شما را از یک طرف به طرف دیگر دنبال می کند و در صورت وجود این نسبت خط لبخند متوازن به نظر می رسد.

منظم بودن دندانها ازاصول ابتدایی طراحی لبخند محسوب می شود. پس از درمان طراحی لبخند مراقبت لازم دندانهای زیبا شده برای دوام و پایداری آنها لازم است. بیمار بایستی در دوره های زمانی مشخص جهت پایداری و مراقبت درمان به دندانپزشک مراجعه نماید. مصرف دخانیات از جمله علل تغییر رنگ و پوسیدگی دندانی محسوب می شود که باعث رنگ نامطلوب روی دندانها می شود. با ترک سیگار به درمان طراحی لبخند کمک فراوانی می شود که داشتن لبخند زیبا برای فرد بسیار لذت بخش تر است.

 

لبخند عاقلانه

در لبخند عاقلانه دندانها همه روی یک خط مستقیم قرار می گیرند.

لبخند جوانی

در لبخند جوانی دو دندان جلویی برای دندانها بلند تر هستند.

روکش های سرامیکی جهت طراحی لبخند

زمانیکه دندانها دچار تغییر رنگ شده اند یا نیاز به عملیات ترمیمی دارند، روکش دندان بخصوص روکش های سرامیکی کاربرد فراوان دارند. امروزه با تکنولوژی های مدرن و جدید نظیر کد کم روکش دندان با بالاترین دقت و در زمان کوتاه ساخته شده و قابل استفاده برای بیمار است. روکش های سرامیکی دارای ظاهر بسیار مناسبی می باشند که زیبایی دندانها وایجاد لبخند زیبا را میسر می نمایند. ولی میزان استحکام پایین تری دارند.

روکش های کریستالی جهت طراحی لبخند

روکش های کریستالی نوعی از روکش های سرامیکی بوده که ظاهر زیبایی دارند که از مقاومت بالایی نیز برخوردارند. این نوع روکش جهت نامرتبی های زیاد و تغییر رنگ های شدید بسیار مناسب می باشد.

روکش های زیرکونیا جهت اصلاح طرح لبخند

روکش های زیرکونیا بهترین نوع روکش ازلحاظ زیبایی واستحکام محسوب می شوند. زیرکونیا عایق بوده و در بیماران با حساسیت به فلزات بهترین نوع روکش محسوب می شود. روکش های زیرکونیا شفافیت و زیبایی بالایی دارند که در طراحی لبخند جهت ایجاد لبخند زیبا بسیار موثر هستند. روکش های زیرکونیا تطابق بالایی با دندانهای طبیعی فرد دارد.

اصلاح تاج دندان

تاج دندان در مواردی که دچار شکست یا ترک شده باشد نیاز به ترمیم توسط روکش دندان است. روکش های مورد استفاده انواع مختلفی در دندانپزشکی دارند که روکش های سرامیکی و زیرکونیا مناسب ترین روکش دندان برای طراحی لبخند و بدست آوردن لبخند زیبا هستند.

رنگ دندانها

سفید بودن و براق بودن دندانها باعث ظاهر زیبا برای فرد می شود. درمانهای متداول جهت سفید کردن دندان بلیچینگ یا استفاده از روکش های دندانی می باشد. روکش های دندان دسته بندی متفاوتی داشته و از جنس های سرامیکی و فلزی و زیرکونیا و... می باشند. پر کردن دندانها با کامپوزیتهای همرنگ دندان نیز باعث لبخند زیبا در فرد می شود. لیزر نیز در فرایند سفید کردن دندان کاربرد موثری دارد.

کمبود دندانها

دندانهای از دست رفته باعث ردیف نبودن دندانها می شود. دندانهای یک دست و ردیف باعث لبخند زیبا می شود که در اصلاح طرح لبخند به آن توجه می شود. امروزه با روشهای مختلفی مثل ایمپلنت دندان، بریج دندان و... این کمبودها را جبران می کنند.

ارتفاع دندانها

بلند بودن دندان بخصوص دندانهای جلو موجب لبخند زیبا برای فرد می شود. با افزایش سن معمولا دندانها دچار سایش و فرسودگی شده که ارتفاع آنها کوتاه می شود. دندانهای بلند تر چهره را جوان تر نشان می دهد.

درمان زیبایی لثه ها

در داشتن لبخند زیبا اصول فراوانی وجود دارد که دندانپزشک زیبایی با تکیه بر این اصول اقدام به درمان طراحی لبخند می نماید. یکی از این اصول رعایت نسبت مناسب لثه ها در هنگام لبخند زدن است. به طور کلی لبخند زیبا، لبخندی است که حداکثر 2 میلیمتر از لثه ها درآن نمایان باشد. در صورت عدم تناسب مناسب لثه ها نیاز به درمانهای زیبایی لثه ضروری است. تکنولوژی های مدرن امروزی درمانهای زیبایی برای طراحی لبخند را آسان ساخته اند. امروزه درمانهای زیبایی لثه با دقت بالا و در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

سلامت لثه نقش بسزایی در لبخند زیبا دارد. اصلاح طرح لبخند بدون داشتن لثه سالم کاری غیر ممکن است. لثه سالم صورتی رنگ بوده و فاقد هر گونه تورم و بیماری های رایج لثه است. حتی بیمارانی که دچار دندان قروچه هستن قبل از اصلاح طرح لبخند بایستی درمان شوند زیرا این امر منجر به سایش دندانها و ایجاد مشکلات بعدی می شود.

طراحی لبخند با براکتهای دندانی

در طراحی لبخند ، روند درمانی گاهی زمان بر است مثلا زمانی که افراد نیاز به ارتودنسی دارند جهت ردیف و یک دست شدن دندانها دوره ی درمانی در نظر گرفته می شود. افرادی وجود دارند که دوست ندارند تحت درمان بودنشان را کسی بفهمد. براکت های دندانی راه حلی مناسب برای این دسته از افراد است. براکت دندان قالب هایی شفاف بوده که بوسیله نرم افزارهای دندانپزشکی و تجهیزات مدرن ساخته می شود که نقش نگهدارنده را داشته و مرتبط به دوره ی زمانی مشخص هستند. با این براکت ها بدون اینکه کسی متوجه شود اصلاح طرح لبخند صورت گرفته و لبخند زیبا به فرد اهدا می شود. استفاده از این براکت ها هیچ گونه مشکلی را در زندگی روزمره افراد ایجاد نمی کند.

در طراحی لبخند دندانپزشک زیبایی با توجه به وضعیت صورت و بررسی لبخند زیبا برای بیمار اقدام به درمان اصلاح طرح لبخند می نماید. دندانپزشک زیبایی علاوه بر تخصص و تجربه نیازمند استفاده از تکنولوژی های مدرن دراین حوزه نیز می باشد. وجود سلامت دهانی جهت موفقیت طراحی لبخند امری لازم است. بنابراین قبل از درمان بایستی هرگونه بیماریهای دهان و دندان را از بین برد و سپس اقدام به طراحی لبخند و ایجاد لبخند زیبا کرد. در اصلاح طرح لبخند محدودیتی از لحاظ سنی وجود ندارد ولی بهتر است پس از بلوغ افراد و کامل شدن رشد فکی و دندانی طراحی لبخند صورت گیرد.

خدمات زیبایی دندان منجر به زیبایی چهره می شود که این امر با افزایش حس عزت نفس واعتماد به نفس می شود. داشتن لبخند زیبا یکی از مقوله های مهم زندگی اجتماعی محسوب می شود که نقش مهم و کلیدی در روابط بین افراد بازی می کند. جهت بدست آوردن زیبایی دندان نیاز به مراجعه به دندانپزشک متخصص و ماهر می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

عوارض ایمپلنت دندان یکی از چالش‌های مهمی است که افراد را بر سر دوراهی استفاده از این روش قرار می‌دهد. برخی عوارض شایع بوده و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما برخی از آنها جدی‌تر بوده و ممکن است در طولانی‌مدت همراه شخص باشد. اگر قصد کاشت دندان را دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عوارض کاشت دندان چیست؟ چه عوارضی شایع است؟ کدام عوارض بعد از جراحی ایجاد می‌شوند؟ احتمال عفونت ایمپلنت چقدر بوده و چه علائمی دارد؟ عوارض جدی و طولانی‌مدت شامل چه مواردی می‌شود؟ آیا ایمپلنت فوری عوارض بیشتری دارد؟ چگونه می‌توان از این عوارض جلوگیری کرد و علت بروز برخی عوارض خطرناک چیست؟ کی برای عفونت ایمپلنت به دکتر ایمپلنت دندان مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که قصد ایمپلنت دندان را دارید، باید برای اطلاع از تمامی عوارض و معایب آن با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

 

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. در این روش دندانپزشک تحت بی‌حسی موضعی لثه را برش داده و سوراخی در استخوان فک ایجاد می‎کند. پایه فلزی ایمپلنت درون استخوان قرار گرفته و طی چند ماه استخوان اطراف آن رشد کرده و پایه محکم می‌شود. سپس یک روکش روی آن قرار می‌گیرد تا کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی باشد. ایمپلنت کاملا محکم و بادوام بوده و می‌توان به‌راحتی با آن غذاها را جوید.

به دلیل همین دوام و کیفیت بالا بسیاری از دندانپزشکان به‌جای پروتز دندان مصنوعی یا بریج دندان ایمپلنت را توصیه می‌کنند. اما قبل از کاشت دندان باید با عوارض و خطرات آن آشنا شوید. ایمپلنت مراحل مختلفی داشته و ممکن است جراحی‌های جانبی هم نیاز داشته باشید. در تمامی این مراحل امکان بروز عوارض وجود دارد. برخی از عوارض شایع بوده و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما برخی از آنها جدی بوده و با مشاهده علائم آنها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

عوارض شایع ایمپلنت دندان

همان‌طور که گفتیم برخی از عوارض کاشت دندان شایع بوده و در بیشتر افراد دیده می‌شود. ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان مشکلات رایجی داشته باشید. اگر این عوارض بعد از چند روز برطرف نشد یا بدتر شد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

۱. عفونت

عفونت یکی از عوارض شایع بعد از جراحی ایمپلنت است. شدت و محل عفونت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عفونت باکتریایی در لثه را می‌توان با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا پیوند بافت نرم درمان کرد. اگر عفونت باکتریایی در استخوان ایجاد شده باشد، بافت عفونی استخوان و احتمالا ایمپلنت برداشته می‌شوند. بعد از خارج‌کردن ایمپلنت لازم است که پیوند استخوان انجام شود.

 

۲. کاهش حجم لثه

گاهی بعد از کاشت ایمپلنت بافت لثه شروع به عقب‌نشینی می‌کند. در نتیجه این ناحیه ملتهب شده و دچار درد می‌شود. در این شرایط باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا اگر این وضعیت شدید شود، احتمالا ایمپلنت برداشته می‌شود.

۳. شل شدن ایمپلنت

بعد از کاشت ایمپلنت برای انجام ادامه مراحل ایمپلنت دندان باید چند ماه صبر کرد. در این مدت استخوان اطراف ایمپلنت رشد کرده و با هم ادغام می‌شوند. با ترکیب استخوان فک و ایمپلنت درمان در مدت‌زمان طولانی موفقیت‌آمیز خواهد بود. اما گاهی ایمپلنت با استخوان ترکیب نمی‌شود. در این شرایط دندانپزشک مجبور است ایمپلنت را خارج کند. بعد از بهبودی کامل ناحیه ایمپلنت می‌توان دوباره برای کاشت دندان اقدام کرد.

۴. آسیب عصبی یا بافتی

گاهی جراح ناخواسته ایمپلنت را نزدیک یک عصب قرار می‌دهد. در این شرایط ممکن است دچار درد، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی شوید. این عارضه باعث بروز علائم کوتاه‌مدت شده و پس از مدتی از بین می‌رود. اما برخی مواقع عوارض طولانی‌مدت می‌شود.

اگر مشکل عصبی یا بافتی دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین قرار دارد. آسیب به این عصب جدی بوده و باید سریعا برای حل این عارضه اقدام کرد. از علائم آسیب به این عصب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی‌حسی اطراف ایمپلنت به‌ویژه نزدیک چانه و لب پایین
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • گزگز و سوزش در لثه

۵. کاشت ایمپلنت نامناسب

پیش از کاشت ایمپلنت بهتر است با چند دندانپزشک مشاوره داشته باشید. گاهی ممکن است دندانپزشک به دلیل تجربه و دانش پایین ایمپلنت را در جای نامناسب قرار دهد. اگر محل یا زاویه ایمپلنت درست نباشد، عوارضی ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر ایمپلنت نزدیک به دندان‌های مجاور قرار بگیرد، باعث ناراحتی می‌شود. گاهی هم زاویه نامناسب باعث شل شدن ایمپلنت یا ایجاد درد می‌شود.

 

عوارض کمتر شایع ایمپلنت دندان

برخی از مشکلات کمتر رایج بوده و برای تعداد کمی از افراد اتفاق میفتد. اگر دچار هر یک از عوارض زیر شدید حتما به دندانپزشک اطلاع دهید.

 

۱. مشکلات سینوسی

گاهی ممکن است ایمپلنت در فک بالا حفره‌های سینوسی را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط سینوس‌ها ملتهب شده و به آن سینوزیت می‌گویند. علائم سینوزیت شامل موارد زیر بوده و در صورت بروز این نشانه‌ها باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

  • درد، حساسیت و تورم اطراف گونه‌ها، چشم یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • کیپ شدن بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردرد سینوسی
  • دندان‌درد
  • بوی بد دهان
  • بالارفتن دمای بدن

۲. آسیب ناشی از نیروی زیاد

همانند دندان‌های طبیعی فشار یا ضربه بیش از حد می‌تواند باعث ترک خوردن ایمپلنت یا شل شدن آن شود. گاهی ممکن است ناخواسته فشار شدیدی روی ایمپلنت وارد کنید. به‌عنوان‌مثال برخی افراد در هنگام خواب دچار دندان قروچه شده و ممکن است به ایمپلنت یا دندان طبیعی آسیب وارد کنند. در این شرایط باید از محافظ دهان استفاده کرد.

۳. سوراخ شدن بافت اطراف

گاهی ممکن است در طول جراحی ایمپلنت دندان بافت مجاور آسیب ببیند. این نوع آسیب‌ها می‌توانند شامل سوراخ شدن سینوس، صفحه زبانی، لب، کانال آلوئولی یا لثه باشد. هرکدام از این آسیب‌ها باعث عوارض خاصی شده و احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

عوارض بعد از جراحی کاشت دندان

جراحی کاشت دندان عوارض شایعی داشته که معمولا طی چند روز برطرف می‌شوند. از مهم‌ترین عوارض جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد یا سوزن‌سوزن شدن
  • خونریزی
  • تورم
  • احتمال عفونت

عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان

برخی از عوارض ایمپلنت دندان طولانی‌مدت بوده و ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. این عوارض طولانی‌مدت شامل موارد زیر می‌شود.

  • پری ایمپلنتیت: نوعی بیماری لثه است. پری ایمپلنتیت باعث تحلیل استخوان حمایت‌کننده ایمپلنت می‌شود. علت آن بروز التهاب مزمن در محل کاشت ایمپلنت است. گاهی ممکن است تا ۵ سال طول بکشد، بیماری پیشرفت کند و علائم آن ظاهر شود. علائم شامل خونریزی و تورم نزدیک ایمپلنت است.
  • پس زدن ایمپلنت: این عارضه بسیار نادر است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ برخی افراد دچار حساسیت فلزی هستند. این نوع حساسیت نادر است. ایمپلنت از تیتانیوم یا دیگر فلزات ساخته می‌شود. می‌توان قبل از کاشت ایمپلنت آزمایش حساسیت فلزی را انجام داد تا از عدم وجود این حساسیت مطمئن شد.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

عفونت از عوارض شایع ایمپلنت دندان است. گاهی عفونت ایمپلنت کم بوده و با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. اما اگر عفونت گسترش پیدا کند، باید ایمپلنت را خارج کرد. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد و مشکل هنگام جویدن
  • اگر درد و قرمزی تا چند روز بعد از جراحی از بین نرفت یا بدتر شد، می‌تواند نشانه عفونت باشد. درصورتی‌که این عارضه همراه با تب باشد، بدون شک ایمپلنت باعث عفونت شده است.
  • عفونت به دلیل تجمع باکتری‌ها ایجاد شده و باعث ایجاد طعم بد در دهان می‌شود.
  • نشت کردن خون و چرک از دهان
  • شل شدن ایمپلنت


:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان چیست؟ همراه با معرفی انواع پر کردن دندان

پر کردن دندان یا ترمیم دندان؟ همراه با معرفی انواع پر کردن دندان

ممکن است برایتان سوال شده باشد که تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان چیست؟ برخی افراد تصور می‌کنند که این دو اصطلاح یکسان هستند؛ اما از لحاظ تکنیکال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. منظور از پر کردن، بستن یا پر کردن حفره‌ای در دندان است. پر کردن بیشتر از آن که یک راه‌حل طولانی‌مدت باشد، روشی سریع و بلافاصله برای حل مشکل دندان است. این در حالی است که ترمیم دندان راهکاری است برای این که تا حد امکان ساختار و عملکرد دندان آسیب‌دیده را به حالت طبیعی‌اش نزدیک کنند.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با پر کردن و ترمیم دندان و تفاوت میان آن دو آشنا کنیم. آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • منظور از پرکردن دندان چیست؟
  • انواع شیوه‌های پر کردن دندان
  • منظور از ترمیم دندان چیست؟
  • انواع خدمات ترمیمی دندانپزشکی

 

منظور از پرکردن دندان چیست؟

در بررسی تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان باید گفت؛ پر کردن دندان یک فرایند دندانپزشکی است که به ترمیم دندان شکسته یا آسیب‌دیده کمک می‌کند. فرایند پر کردن دندان به این شکل است که بخش آسیب‌دیده دندان برداشته شده و فضای خالی با مواد خاصی پر می‌شود. از این رو پر کردن دندان از آسیب بیشتر آن جلوگیری کرده و به بازیابی ظاهر و عملکرد طبیعی آن کمک می‌کند.

از پر کردن دندان همچنین برای ترمیم دندان شکسته یا ترک‌خورده هم استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌تواند در ترمیم دندان‌هایی که در اثر دندان‌قروچه و یا ناخن جویدن آسیب دیده‌اند موثر باشد.

انواع شیوه‌های پر کردن دندان

در ادامه مقاله تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان، امروزه روش‌ها و مواد مختلفی وجود دارند که برای پر کردن دندان از آن‌ها استفاده می‌شود؛ شما می‌توانید از متریال‌های گوناگونی اعم از از آمالگام چینی، نقره‌ای و یا حتا طلا استفاده کنید؛ علاوه بر این پلاستیک همرنگ دندان و یا کامپوزیت رزین هم دردسترس است. همچنین متریالی به نام گلس آینومر وجود دارد که حاوی ذرات شیشه بوده و عملکردی مشابه پرکننده‌های کامپوزیت رزین دارد.

برای انتخاب پرکننده مناسب دندانی لازم است عوامل مختلفی را مدنظر قرار دهید؛ از جمله هزینه، محل پر کردن، میزان آسیب دندان و نیز توصیه‌های دندانپزشک معالج.

 

پرکننده‌های آمالگام نقره

آمالگام نقره یکی از پرکننده‌های بسیار محبوب است؛ برخلاف تصور این پرکننده تنهای حاوی نقره نیست؛ بلکه 50 درصد آن محتوی ترکیبی از نقره، روی، قلع و مس و 50 درصد دیگر آن محتوی جیوه است. این پرکننده به دلیل استحکام و قیمت نسبتاً ارزان آن در بین دندانپزشکان طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این نزدیک به 12 سال دوام دارد. همچنین جاگذاری آن برای دندانپزشک بسیار راحت بوده و خونریزی و عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند.

پرکننده کامپوزیتی

پرکننده‌های کامپوزیتی از مواد پرکننده پلاستیکی و رزین ساخته شده اند. این نوع پرکننده هم طرفداران زیادی دارد؛ زیرا به راحتی با رنگ دندان شما تطابق یافته و برخلاف آمالگام نقره ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌بخشد.

 

پرکننده‌های سرامیکی

این پرکننده‌های سرامیکی از پرسلن ساخته شده و هم بادوام هستند و هم از نظر زیبایی‌شناسی مناسب هستند. همچنین به رنگ دندان بوده و نسبت به پرکننده‌های کامپوزیتی نسبت به لکه و سایش مقاوم‌ترند. با این حال نسبت به انواع دیگر پرکننده‌ها گران‌تر هستند.

پرکننده‌های طلا

قابل پیش‌بینی است که پرکننده‌های طلا هم گران هستند و هم چندان طرفدار ندارند. از این رو احتمال این که دندانپزشک به شما پرکننده‌ی طلا را پیشنهاد دهد خیلی کم است. علاوه بر این برای این که پرکننده طلا به درستی فیکس شود، بیش از یک جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی زعفرانیه لازم است. با این حال پرکننده طلا محکم و بادوام است، دچار خوردگی نشده و می‌تواند بیش از 20 سال عمر کند.

منظور از ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان شیوه‌ای است که در دندانپزشکی برای رفع مشکلات زیبایی دندان استفاده می‌شود. این شیوه به خصوص بر روی استفاده از متریال‌های گرانبها به ویژه طلا برای ترمیم دندان تکیه دارد. همچنین استفاده از مواردی از قبیل کرون، ایمپلنت و بریج مربوط به حوزه ترمیم دندان است. این وسایل گاهاً به صورت غیرمستقیم در خارج از دهان ساخته شده و سپس به ساختار دندان اضافه می‌شوند.

برای این که بتوانید بهتر میان ترمیم دندان و پر کردن آن تفاوت قائل شوید، در زیر به برخی سرویس‌هایی که در حوزه ترمیم دندان قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم:

  • ونیر دندانی
  • بریج
  • ایمپلنت
  • کرون
  • عصب‌کشی
  • پر کردن دندان

به عبارت دیگر، پر کردن دندان زیرمجموعه‌ای از خدمات ترمیمی دندانپزشکی محسوب می‌شود. ترمیم دندان شامل طیف گسترده‌ای از خدمات دندانپزشکی است.

انواع خدمات ترمیمی دندانپزشکی

در مقاله تفاوت میان پر کردن و ترمیم دندان با اتواع خدمات ترمیمی دندانپزشکی آشنا می‌شویم. خدمات ترمیمی دندانپزشکی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند؛ مستقیم و غیرمستقیم. در ادامه هر یک را به تفکیک توضیح خواهیم داد:

ترمیم مستقیم دندان

در ترمیم مستقیم دندان، فرایند دندانپزشکی به طور مستقیم در داخل دهان انجام می‌شود. این فرایند اغلب شامل یکی از این دو کار است: رزین کامپوزیت و یا سیمان گلاس آینومر( GIC) . هر دوی این موارد زیست‌سازگار هستند؛ به این معنی که برای استفاده انسانی ایمن و بدون ضرر هستند

ترمیم غیر مستقیم دندان

در مقابل، ترمیم غیرمستقیم دندان در خارج از محوطه دهان انجام می‌شود. این شیوه در محیط آزمایشگاه دندانپزشکی و با استفاده از مواد خاصی انجام می‌شود. در شیوه غیرمستقیم اغلب از مواد سرامیکی استفاده می‌شود. ترمیم غیرمستقیم دندان اغلب نتایج بهتری به دنبال دارد؛ با این حال زمان بیشتری می‌برد و به حداقل دو جلسه ویزیت دندانپزشک احتیاج دارد.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فک انسان ها (هم در بالا و هم در پایین) جایگاه دندان ها هستند. انسان ها معمولا 4 نوع دندان دارند که با ترتیب خاصی رشد می کنند و جایگاه مشخصی دارند. در این مقاله تلاش کرده ایم که تمام انواع دندان را همراه با نام دندان و کاربردشان معرفی کنیم.

انواع دندان بر اساس سن و سال کدامند؟ (انواع دندان در سنین مختلف)

ما می توانیم دندان ها را به دو دسته شیری و دائمی تقسیم کنیم. دندان های شیری آن هایی هستند که از سن حدودا 6 ماهگی کم کم در قوس فکی ظاهر می شوند و تا 6 سالگی به ما در جویدن غذا و صحبت کردن کمک می کنند. سپس از سن 6 تا 7 سالگی دندان های شیری کم کم جایگاه خود را به دندان های دائمی می دهند. آخرین دندان دائمی در سن 13 تا 17 سالگی در می آیند.

بیشتر بخوانید:پروتز دندان

انواع دندان ها از نظر شکل و کاربرد کدامند؟

انسان ها به طور کلی صرف نظر از سن و سال، 4 نوع دندان داریم:

  • دندان های پیش یا ثنایا (incisor)
  • دندان های نیش (canines)
  • دندان هایش پر مولر یا آسیاب کوچک (premolars)
  • دندان های مولر یا آسیاب بزرگ (molars)

انواع دندان های شیری کدامند و دندان های شیری چند عدد هستند؟

دندان های شیری 20 عدد هستند که در هر فک 10 عدد وجود دارند. در هر فک کودک از سنین 6 ماهگی تا 6 سالگی تعداد و محل دندان های شیری به این شکل است:

  • 4 دندان پیش
  • 2 دندان نیش
  • 4 دندان آسیاب یا آسیا

دندان های شیری کودکان از حدود 6 ماهگی شروع به بیرون آمدن از لثه می کنند. دندان های پیش پایین معمولاً اولین دندان های شیری هستند که جوانه میزنند اکثر بچه ها تا سن 3 سالگی تمام 20 دندان اصلی خود را دارند.

کودکان دندان های شیری خود را در سنین 6 تا 12 سالگی از دست میدهند و سپس دندان های دائمی جایگزین آن ها می شوند. دندانهای آسیاب معمولاً اولین دندانهای دائمی هستند که جوانه میزنند. اکثر افراد تا 21 سالگی تمام دندانهای دائمی خود را به طور کامل دارند.

تعداد و انواع دندان دائمی در بزرگسالان

در بزرگسالان نیز معمولا 32 عدد دندان وجود دارد که در هر فک 16 عدد وجود دارد. معمولا تعداد دندان های شیری 12 عدد بیشتر از دندان های دائمی است و این تفاوت به خاطر این است که کودکان دندان های آسیاب بزرگ (شامل دندان عقل) ندارند. این در حالی است که بزرگسالان در هر فک 6 دندان آسیاب بزرگ (هر طرف فک 3 عدد) دارند.

 

دندان پیشین یا incisor teeth

هشت دندان پیشین شما در قسمت جلوی دهان قرار دارد. چهار تا از آنها در فک بالا و چهار تا در فک پایین دارید. دندانهای پیش معمولا کووچک هستند. آنها دارای لبه های تیز هستند که به شما کمک می کند غذا را گاز بگیرید. هر زمان دندان های خود را در چیزی مانند سیب فرو می کنید ، از دندان های ثنایا یت پیشین کمک خواهید گرفت. دندان های پیش معمولاً اولین مجموعه دندان هایی هستند که رویش می کنند و در حدود 6 ماهگی ظاهر می شوند. دندان دائمی پیش در سنین 6 تا 8 سالگی جوانه میزنند.

انواع دندان نیش یا کیناینز (canines)

چهار دندان نیش شما در کنار دندان های پیشین شما قرار دارد. شما دو دندان نیش در فک بالایی و دوتای دگیر در فک پایینی و در دو طرف دندان های پیشینن دارید. دندان های نیش دارای یک سطح تیز و شارپ برای پاره یا تکه تکه کردن مواد غذایی هستند.

اولین دندان شیری نیش در سنین 16 ماهگی تا 20 ماهگی ظاهر می شوند. دندان های نیش بالایی در ابتدا رشد می کنند و به دنبال آن دندان های نیش پایین وارد می شوند. دندان نیش دائمی پایین برعکس دندان های شیری نیش زودتر از دندان های فک بالا در می آیند. به عبارتی ابتدا دندان های نیش پایین در لثه ها در حدود 9 سالگی جوانه میزنند سپس دندان های نیش بالا در 11 یا 12 سالگی ظاهر می شوند.

دندان آسیاب کوچک یا پری مولار یا مولر (premolars)

هشت دندان پریمولار یا مولر یا آسیاب کوچک یا آسیای کوچک شما در کنار دندان نیش قرار دارند. 4 دندان آسیاب کوچک در فک بالا و 4 تای دیگر در فک پایین. دندان های پری مولر بزرگتر از دندان های نیش و دندان های ثنایا هستند. آنها دارای یک سطح صاف با برجستگی هایی برای خرد کردن و آسیاب کردن مواد غذایی به قطعات کوچکتر هستند تا بلع آن آسان تر شود. دندانهای پری مولار شیری با پری مولارهای دائمی جایگزین می شوند. نوزادان و کودکان خردسال فاقد دندان پرمولر هستند. زیرا این دندان ها تا حدود 10 سالگی شروع به آمدن نمی کنند. تصویر بالا مشخصا دندان های عقل را نشان میدهد که دندان های آخرین ردیف از هر قوس فکی هستند.

انواع دندان آسیاب یا مولار

به دندان های خلفی انسان دندان آسیاب یا دندان مولار یا مولر (molars) گفته می شود. این دندان ها 12 عدد هستند و بزرگترین و محکم ترین دندان ها در قوس فکی شما به شمار میروند. شما شش دندان آسیاب در فک بالا و شش دندان دیگر در پایین دارید. به هشت دندان مولار یا دندان آسیاب شما بر اساس زمانی که به طور معمول جوانه میزنند یا از لثه بیرون می آیند دندان آسیاب 6 ساله و یا دندان آسیاب 12 ساله گفته میشود.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

امروزه انجام جراحی های زيبايی مربوط به دندان بسيار كاربرد دارد، از اين رو در مقاله امروز 10 تا از بهترین دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در تهران را به شما معرفی كنيم تا بتوانيد با خيالی راحت برای رسيدگی به دندان خود اقدام كنيد. این معرفی به این دلیل انجام می شود که این روز ها دندانپزشکی کی از مهم ترین خدماتی است که مردم به آن نیاز دارند، زیرا دندان ها به دلیل موقعیتی که دارند مراقبت از آن ها کمی دشوار تر است و ممکن است دچار بیماری شوند که سبب برهم ریختگی ظاهر و زیبایی آن ها شود. در این شرایط شما نیاز دارید که به یک دندانپزشک خبره و ماهر در زمینه درمان مشکلات زیبایی و ترمیمی دندان مراجعه کنید، پس برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشيد.

 

روش های زيبايی و ترميمی دندان

دندان نيز مانند هر عضو ديگر بدن به انجام روش های مختلف نياز دارد و بايد بررسی های لازم را برای سلامت بيشتر آن در نظر گرفت؛ ممكن است كه دندان انسان به هر دليلی دچار آسيب شود؛ به طور مثال بر اثر جويدن نادرست غذا يا رعايت نكردن بهداشت و غيره مشكلاتی به وجود می آيد. از سوی دیگر دندان ها مانند پوست و مو قابلیت رشد و خود ترمیمی دائمی ندارند و در صورت از بین رفتن دندان ها طبیعی انسان راهی به جر درمان های دندانپزشک وجود نخواهد داشت.

البته برخی اوقات نیز افراد به خوبی و کاملا درست بهداشت دهان و دندان خودرا رعایت می کنند و دچار پوسیدگی یا آسیب به دندان ها نمی شوند، اما به دلیل وجود مشکلاتی مانند نا مرتبی دندان ها و یا رنگ ژنتیکی زرد اقدام به درمان های زیبایی برای دندان های خود می نمایند. براي برطرف كردن مشكلات درمانی يا زيبايی بايد راه حل هايی را انجام داد كه اين روش ها نيز بايد توسط بهترین دندانپزشک زیبایی انجام شود تا بهترين نتايج حاصل شوند.

در صورتي كه هر گونه راه حلی در جهت زيباتر كردن و جلوه دادن به دندان ها انجام شود، با نام دندانپزشكی زيبايی شناخته می شود كه برخی از آن ها كمك بزرگی به سلامت دندان ها نيز می كند. در واقع دندان پزشکی زیبایی و ترمیمی یکی از شاخه هایی است که بشر بسیار به آن نیاز دارد، زیر همه ما از ابتدای تولد دندان های خوبی نداریم و ممکن است ژنتیک دندان های ما نا مرتب و یا زرد و شکننده باشد. در این شرایط تنها دندان پزشکی زیبایی و ترمیمی است که می تواند این مشکلات را به سادگی برای ما برطرف نماید.

 

انواع روش زيبايی و ترميمی دندان كدامند؟

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی با وجود این که یکی از شاخه های دندانپزشکی است اما خود نیز به شاخه های منتوع و بیشتری تقسیم می شوند که آشنا شدن با آن ها خالی از لطف نیست. همان گونه كه گفته شد روش هاي مختلفی در جهت زيبايی دندان نيز انجام می شود كه هر يك به گونه ای به داشتن ظاهری زيباتر كمك می كنند؛ انواع روش های زيبايی و ترميمی به شرح زير می باشند :

  • جراحي پريودنتال
  • جراحي ارتودنسي دندان
  • تغيير موقعيت لب
  • روكش هاي زيبايي
  • استفاده از كامپوزيت
  • بليچينگ كردن دندان
  • استفاده از بريچ

در گذشته ایرادات دندان و لثه زیاد مورد توجه مردم نبود اما امروزه کوچک ترین موارد و نقص های ظاهری را می توان با جراحی ها و یا سایر اقدامات دهان و دندان درمان نمود. برای مثال با کاهش مساحت پوشاننده لثه ها می توان پدیده ای به نام لبخند لثه ای را از بین برد، در صورتی که تا قبل از یک الی دو دهه پیش این مورد اصلا ایراد ظاهری محسوب نمی شد و یا اگر هم می شد اصلا مورد توجه افراد برای درمان واقع نمی شد. البته همانطور که اشاره دندان ها تنها یکبار به ما هدیه داده می شوند به همین دلیل علاوه بر مراقبت های منظم برای ایجاد ظاهر بهتر در آن ها نباید به ان ها آسیب بزنید و از بهترین دکتر زیبایی و ترمیمی در تهران کمک بگیرید.

چگونه می توان برای زيبايی دندان ها از كامپوزيت كمک گرفت؟

در واقع كامپوزيت يكي از روش ها براي زيباتر شدن دندان ها محسوب می شود كه طول انجام کامپوزیت دندان، موادی که با دندان ها همرنگ می باشند با کمک گرفتن از چسپ های به خصوصی به ناحيه جلویی دندان ها متصل می شوند یا اين كه پيوند میخورند؛ در صورتی كه دندان های بيمار به طور كاملا جزئی کج شده باشند و جراح بتواند كه با کمک کامپوزیت، ظاهر نامناسب دندان ها را پنهان کنند، به آن زیبایی بدون هيچ گونه كمكي از روش ارتودنسی گفته می شود.

کامپوزیت ها به روکش های دندانی شباهت دارند اما تفاوتشان اين است که زیباتر هستند و استحکام بسيار بیشتری دارند و هيچ گونه آسيبی به بافت دندان ها وارد نمی كنند؛ نكته مهم اين است كه انواع جدید کامپوزیت با تمام ویژگی های مثبتي كه دارد اخيرا در خدمت دندانپزشکی زیبایی در آمده اند و استقبال خوبي از آن ها شده است.

ویژگی هاي مربوط به ساختار و ظاهر کامپوزیت های نوع جدید بسيار زيبا و جذاب هستند که توانسته بیماران و مراجعان را ملزوم به درک استفاده از آن ها کند و از آن رضایت کامل داشته باشند.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

یکی از روش های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های دیگر استفاده از دستگاه ها و دوربین های رادیوگرافی می باشد. دستگاه های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشک انواع مختلفی دارند و بطور کلی رادیوگرافی ها به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می شوند. در رادیوگرافی داخل دهانی، نوار اشعه X درون دهان قرار دارد و در رادیوگرافی خارج دهانی، نوار اشعه ایکس در خارج از دهان قرار دارد.

 

رادیوگرافی داخل دهانی

رادیوگرافی های داخل دهانی رایج ترین نوع هستند و سطح بالایی از جزئیات را نمایش می دهند.
کاربردها:
- تشخیص پوسیدگی
- مشاهده ریشه دندان
- بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان
- مشاهده وضعیت دندان در حال رشد

انواع مختلف رادیوگرافی های داخل دهانی، جهات متفاوتی از دندان را نشان می دهند که عبارتند از :

۱- رادیوگرافی بایت وینگ (Bitewing) نشان دهنده سمت راست دندان

این رادیوگرافی کرون دندان های عقب را نشان می دهد. دندانپزشک ها از هر طرف صورت، یک یا دو رادیوگرافی بایت وینگ می گیرند. هر رادیوگرافی دندان های مولر (دندان های عقب) و دندان های دوپایه (دندان هایی که در مقابل مولر ها قرار دارند) در بالا و پائین و در واقع جزئیات دندان های بالا و پائین یک سمت دندان را نشان می دهد. این رادیوگرافی به این دلیل بایت وینگ نامیده شده است که فرد در هنگام گرفتن رادیوگرافی، وسیله بال مانندی را گاز می گیرد که نوار اشعه X را در طول روند رادیوگرافی در جای خود ثابت نگاه می دارد. این رادیوگرافی ها به دندانپزشکان کمک می کنند که پوسیدگی بین دندان های عقب و تغییر ضخامت استخوان ها به علت بیماری های لثه را تشخیص دهند.

همچنین رادیوگرافی بایت وینگ می تواند برای تعیین میزان مناسب تاج (کلاهک پوشاننده دندان) و یا ترمیم های دیگر به عنوان مثال بریج ها کمک کند. همچنین می تواند هر گونه سایش و یا فروپاشی در پرکردگی دندان را نمایش دهد.

2- رادیوگرافی دندان پری اپیکال (Periapical) نشان دهنده سمت چپ دندان

این رادیوگرافی دندانی تنها یک یا دو دندان را در آن واحد نشان می دهد. رادیوگرافی پری اپیکال شبیه به رادیوگرافی بایت وینگ است، با این تفاوت که این رادیوگرافی ارتفاع کامل هر دندان از تاج تا ریشه و قسمتی پایه ای که به فک متصل می شود را نشان می دهد. بسته به شرایط سلامت دهانی و مشکلات دندانی که در گذشته داشته اید دندانپزشک ممکن است برای فرد یک بررسی کامل رادیوگرافی و یا FMX تجویز کند. این روند شامل نمایش هر دندان از تاج تا ریشه و قسمت بنیادی دندان است. این رادیوگرافی تغییرات غیرطبیعی در ریشه ها و استخوان محیطی آنها را نشان می دهد.

۳- رادیوگرافی اکلوزال (Occlusal) نشان دهنده سطح اکلوزال دندان ها

این رادیوگرافی از رادیوگرافی های معمول دیگر بزرگتر است و رشد و جایگاه دندان های کودکان را نشان می دهد. هر رادیوگرافی تقریباً تمام طاق فک بالا و یا پائین را نشان می دهد.

4- سی تی اسکن استاندارد (CT)

این نوع رادیوگرافی معمولاً باید در مرکز رادیولوژی و یا بیمارستان انجام شود. فرد در حالت خوابیده قرار می گیرد و دستگاه لایه های مسطح تصویر را با چند گردش در اطراف سر بیمار ثبت می نماید. قرار گرفتن در معرض اشعه در این روش بسیار بیشتر از رادیوگرافی مخروطی توموگرافی کامپیوتری است. سی تی اسکن استاندارد ممکن است به منظور بررسی اندازه و جایگاه قرارگیری ایمپلنت ها مورد استفاده قرار گیرد. این روش به جراح کمک می کند تا از پیچیدگی های محتمل قبل و بعد از عمل جراحی جلوگیری کند.

۵- رادیوگرافی توموگرافی (Tomography)

توموگرافی یک لایه و یا برش خاص از دهان را نشان می دهد و باقی لایه ها را تار می کند. این رادیوگرافی برای بررسی قسمت هایی است که به سختی قابل مشاهده هستند و یا توسط قسمت های دیگر بسته شده اند.

۶- سیالوگرافی (Sialography)

روش دیگری که از اشعه X استفاده می کند، سیالوگرافی نام دارد. در این روش از نوعی رنگ استفاده می شود که درون غدد بزاقی تزریق می شوند تا در نوار رادیوگرافی دیده شوند (غدد بزاقی بافت های نرمی هستند که توسط اشعه X دیده نمیشوند). دندانپزشک می تواند از این روش برای بررسی مشکلات غدد بزاقی مانند انسداد، یا سندرم شوگرن (اختلالی همراه با علائم از جمله خشکی دهان و چشم؛ این اختلال می تواند نقش مهمی در پوسیدگی دندان بازی کند) استفاده کند.

7- رادیوگرافی دیجیتالی (Digital radiography)

رادیوگرافی های دیجیتالی یکی از جدید ترین متدهای اشعه X هستند. در این روش به جای گرفتن نوار در یک اتاق تاریک، نوار استاندارد اشعه X با یک صفحه الکترونیکی صاف و یا سنسور جایگزین می شود. تصاویر دو بعدی بلافاصله و بدون نیاز به صبر کردن وارد کامپیوتر می شود تا بتوان آنها را بر روی صفحه دید، ذخیره کرد و یا چاپ نمود. تصویر گرفته شده از دندان را می توان چند برابر اندازه واقعی بزرگنمایی کرد که به دندانپزشک کمک می کند تا کوچکترین تغییرات را که ممکن است حتی در معاینه حضوری هم مشاهده نشوند، بررسی کند و حتی در صورت لزوم، برای پزشک دیگری فرستاده شوند.

رادیوگرافی های دیجیتالی که در زمان های مختلف گرفته شدند را می توان با روشی که تفاوت بین عکس ها را برجسته میکند، مقایسه کرد. به همین دلیل کوچک ترین تغییرات که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، مشاهده خواهند شد. در صورت استفاده درست از این روش، میزان اشعه نسبت به روش های معمول تقریباً نصف خواهد بود.

8 - MRI - Magnetic Resonance Imaging

این متد، روشی است که در آن تصاویر سه بعدی از حفره دهان که شامل فک و دندان است گرفته می شود. این روش بهترین راه بررسی بافت های نرم است. با اینکه در معرض قرار گرفتن اشعه ها در متدهایی مانند رادیوگرافی دیجیتالی کم است، با این حال هیچ کس نباید بیش از مقداری که لازم است تحت الشعاع اشعه قرار بگیرد. باید از پیش بند محافظ سربی و حلقه های تیروئید، علی الخصوص برای زنان باردار، کودکان و یا زنانی که در سنین آمادگی برای بارداری هستند، استفاده کرد.

رادیوگرافی تا ۴ واحد در هر ویزیت برای زنان باردار ایمن است، هرچند بسیاری از بیماران و پزشکان به تعویق انداختن رادیوگرافی تا پایان بارداری را انتخاب می کنند. نباید نگرانی برای گرفتن رادیوگرافی زنان باردار در حالت اورژانسی وجود داشته باشد. پیشگیری هایی مانند استفاده از پیش بند های سربی دو لایه، میزان تشعشعات را تا حد کاملاً ایمن پایین می آورد. زنان که در دوره شیردهی خود هستند و یا برای بارداری تلاش می کنند نیازی برای به تعویق انداختن رادیوگرافی ندارند.

بیشتر بخوانید:جرم گیری دندان

رادیوگرافی خارج دهانی

همانطور که از نامش نیز پیداست عکسبرداری از ناحیه بیرونی دهان انجام میشود. در رادیوگرافی خارج دهانی نوار بر قسمت بیرونی دهان قرار میگیرد. در این نوع رادیولوژی دندان علاوه بر اینکه عکسبرداری از دندان ها انجام میشود،‌اطلاعات بسیار خوبی از فک و همچنین جمجمه ها را در اختیار پزشک معالج قرار میدهد. البته مورد استفاده رادیوگرافی خارج دهانی بیشتر بمنظور عکسبرداری از فک و جمجمه میباشد و کاربردی در تشخیص بیماری قسمت های داخلی دهان ندارد.

از جمله کاربردهای رادیوگرافی خارج دهانی میتوان به بررسی رشد و پیشرفت دندان ها و همچنین بیماری های دندان و دهانی، بررسی دندان های تحت فشار، بررسی رابطه بین دندان ها و فک، بررسی استخوان های تمام صورت و همچنین تشخیص بیماری های احتمالی استخوان های صورت اشاره نمود. البته این نکته نیز برای دندانپزشکان حائز اهمیت است که در این نوع رادیولوژی دندان جزئیات بسیار کمتری به تصویر کشیده میشود و برای تشخیص مشکلات هر دندان به صورت مجزا مناسب نمیباشد.

رادیوگرافی خارج دهانی انواع مختلفی دارد که میتوان به رادیوگرافی پانورامیک، رادیوگرافی سفالومتری ، رادیوگرافی مخروطی، سی تی اسکن استاندارد، رادیوگرافی توموگرافی، سیالوگرافی، رادیوگرافی دیجیتالی و ام آر آی اشاره نمود. در رادیوگرافی OPG تمامی ناحیه دندانها به تصویر کشیده میشود که شامل مناطق فک پایینی و بالایی میشود. رادیوگرافی سفالومتری از یک طرف سر گرفته میشود و میتواند مشکلات بین دندان و فک را مشخص کند.
در رادیوگرافی مخروطی دستگاهی به صورت چرخشی بر دور تا دور سر به حرکت در می آید و میتواند از بافت های استخوانی، عصب و همچنین استخوانها عکسبرداری کند. سی تی اسکن استاندارد بمنظور بررسی جایگاه و همچنین اندازه ایمپلنت به کار میرود و دستگاه از اطراف سر بیمار که در حال خوابیده قرار داد تصویر برداری میکند.

رادیوگرافی توموگرافی از انواع رادیوگرافی خارج دهانی میباشد که میتواند نواحی کور و پوشیده شده با بافت های دهانی دیگر را به صورت خطی نشان دهد. برای اینکه پزشک بتواند به مشکلات غدد بزاقی در دهان پی ببرد از روش سیالوگرافی استفاده میکند. در این روش رادیوگرافی خارج دهانی ابتدا رنگ مخصوصی به دهان تزریق میشود و سپس دستگاه از طریق اشعه ایکس اقدام به تصویربرداری میکند. روش رادیوگرافی دندان به صورت دیجیتالی نیز به گونه ای عمل میکند که تصویر را به صورت مستقیم و بدون معطلی در همان لحظه به نمایش می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اگر برای یک بار هم دندان درد را تجربه کرده باشید، حتما فهمیده اید که چه درد طاقت فرسا و عذاب آوری است. در مواقع بروز دندان درد، راه های زیادی برای رفع آن وجود دارد که همواره درمان خانگی دندان درد، بی خطرترین و ارزان ترین روش می باشد. درمان دندان درد خانگی، اگرچه روشی مناسب و کم خطر است، اما تنها برای مدتی می تواند درد دندان را تسکین دهد و به همین دلیل بیمار برای درمان قطعی دندان درد خود باید به یک متخصص دندانپزشک معتبر مراجعه کند. در همین راستا در این مقاله به معرفی چند مورد از بهترین روش های درمان خانگی دندان درد پرداخته‌ایم که می‌توانید با استفاده از آنها تا قبل از مراجعه به دندانپزشک تا حدی خود را از شر دندان درد خلاص کنید.

 

برای رفع دندان درد فوری چی خوبه؟

 

یکی از دردهای آزادهنده، دندان درد است. دندان درد ممکن است دلایل مختلف همچون پوسیدگی دندان، ترک خوردگی دندان، جنس دندان ها و حساس بودن به گرم و سرد بودن دندانها داشته باشد. اگر در شرایطی دندان شما شروع به درد کرد که دسترسی به دندانپزشک نداشتید می توانید از روش هایی که در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد، جهت کاهش فوری درد دندان و درمان دندان درد خانگی فوری استفاده کنید. فرد زمانی دچار درد دندان می شود که عصب‌های داخل ریشه دندان و یا بافت های اطراف آن تحریک شود. و حتی گاهی اوقات دردی که حس میکنید از جای دیگری نشات گرفته و درد آن به فک و دندان می زند و شما آن را به صورت دندان درد حس میکنید.

مسکن قوی دندان درد خانگی

هنگامی که فرد دچار دندان درد می شود، اولین چیزی که به فکر می‌رسد، استفاده از مسکن قوی برای رفع درد شدید دندان است. اگرچه مراجعه به دندانپزشک در اولویت است اما گاهی اوقات، درد زمانی شروع می‌شود که ممکن است در آن لحظه شرایط مراجعه کردن به دندانپزشک فراهم نباشد و فرد مجبور می شود برای خوابیدن موقت درد دندان از مسکن‌های قوی استفاده کند.

تسکین درد دندان با مسکن

در این قسمت به معرفی قرص های مسکن برای رفع دندان درد فوری می پردازیم:

  • ناپروکسن: قرص ناپروکسن برای تسکین خیلی از دردها استفاده می شود از جمله: دوران قاعدگی، دردهای عضلانی و التهاب، درد دندان…و غیره. این دارو جز داروهای غیر استروئیدی است که با جلوگیری از به وجود آمدن برخی از مواد طبیعی که عامل به وجود آمدن التهاب میباشد را کنترل می کند.
  • استامینوفن: معمولا همه برای کاهش درد از استامینوفن استفاده می کنند درد های مانند: سردرد، کمردرد، دندان درد…این قرص با مسدود کردن سیگنال های عصبی از انتقال درد به مغز جلوگیری می کند.
  • ژلوفن: استفاده از این قرص جهت کاهش درد دندان در بین همه مردم بسیار رواج دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، می توانید آن را به صورت ۴۰۰ یا ۲۰۰ گرمی در داروخانه ها پیدا کنید.
  • آسپرین: از پرمصرف و پرکاربردترین قرص ها می توان به آسپرین اشاره کرد. البته این دارو شامل خواصی همچون جلوگیری از لخته شدن خون و ضد التهاب می باشد. و باید به این نکته نیز توجه داشت افرادی که آسم دارند نمی توانند از آن استفاده کنند.

درمان دندان درد در خانه و غیرقابل تحمل

اگر درگیر درد شدید شده‌اید، می‌توانید از روش های خانگی در درمان دندان درد استفاده کنید. اما اگر درد شما را تسکین نداد به این چند توصیه توجه کنید:

  • پیش از هر کاری سعی کنید با دندانپزشک مورد اعتماد خود تماس بگیرید و با او مسئله را در میان بگذارید و راهنمایی بخواهید.
  • ازمصرف قند یا هر چیز شیرینی کمتر استفاده کنید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید.
  • نوشیدنی گازدار استفاده نکنید.
  • اگر از ژل بی حس کننده استفاده می‌کنید، حواستان باشد که روی لثه شما نیاید.

بیشتر بخوانید:بلیچینگ دندان

درمان خانگی دندان درد (عصب دندان)

دندان درد به دلایل مختلفی مثل پوسیدگی یا شکستگی دندان یا چرک دندان به وجود می‌آید. با این‌که همه موارد گفته شده، دلایل متداول دندان درد است، می‌توان گفت متداول‌ترین دندان دردها به علت تحریک اعصاب دندان است. اگر بخواهید از عوامل جلوگیری از دندان درد به واسطه عصب بدانید باید بگوییم که مرتب مسواک زدن، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و همچنین استفاده مرتب از نخ دندان می‌تواند از درصد زیادی از ابتلا به دندان درد جلوگیری کند. در این قسمت به معرفی راهکارهای خانگی برای رفع دندان درد فوری می‌پردازیم:

۱. استفاده از کمپرس سرد

یخ را درون یک نایلن یا دستمال بگزارید و آن را روی گونه خود بگزارید تا آن را بی حس کند، این کار را ۱۵تا۲۰ دقیقه انجام دهید، همچنین کمپرس سرد به کاهش التهاب و تورم کمک می کند.

۲. روغن درخت چایی

یک دیگر از درمان های عصب دندان استفاده از روغن درخت چایی می باشد، ازخواص آن می توان به ضدعفونی کننده، ضد درد و خارش، جلوگیری از عفونت…غیره اشاره کرد. طرز استفاده از این دارو به این صورت است که یک یا دوقطره از روغن را روی لثه نزدیک دندان بگزارید و به آرامی ماساژ دهید تا درد را تسکین دهد.

۳. درمان خانگی دندان درد با استفاده از گل میخک

یکی دیگر از روش هایی که برای رفع دندان درد فوری در خانه وجود دارد، استفاده از گل میخک می باشد. برای تسکین درد دندان با استفاده از گل میخک، می توانید چند قطره روغن میخک را روی پنبه بریزید و سپس پنبه آغشته به روغن را تا زمان تسکین درد بر روی دندان خود بگذارید. علاوه بر این می توانید با جویدن گل میخک نیز درد دندان خود را کاهش دهید، به این صورت که آنقدر باید یک دانه میخک را بجوید تا روغن آن بیرون بزند.

۴.درمان دندان درد با سیر

حتما دیده اید که وقتی یکی از اعضای خانواده از دندان درد رنج می برند، مادر خانواده و یا دیگر بزرگترها به او پیشنهاد می دهند که از سیر استفاده کند. دلیل این امر، تاثیر فوق العاده ای است که سیر در تسکین درد دندان دارد. خرد کردن یک حبه سیر سبب ترشح ماده ای به نام «آلیسین» می شود که این ماده نوعی آنتی باکتریال طبیعی می باشد که اثر شگفت انگیزی در تسکین درد دندان دارد. شما می توانید با استفاده از ۲ روش گوناگون از سیر برای رفع دندان درد فوری استفاده کنید.

در روش اول باید یک حبه سیر را له و سپس با کمی نمک مخلوط نمایید و آن را روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. روش دوم جویدن ۱ یا ۲ حبه سیر در طول روز می باشد که بهتر است این کار را ۲ یا ۳ بار تکرار نمایید. ناگفته نماند که استفاده از سیر مانند سایر درمان های خانگی دندان درد، به طور موقت باعث تسکین دندان درد می شود.

برای رفع دندان درد فوری حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، اگر درد به دلایلی به غیر از عفونت دندان رخ داد، استفاده از سیر حتی به طور موقتی هم نمی تواند باعث آرام تر کردن درد آن شود.

 

۵. درمان دندان درد با زردچوبه

زردچوبه بسیار در کاهش درد عصب دندان تاثیر گذار است به طوری که از آن به عنوان ایبوپرون یاد می کنند، طرز استفاده از زردچوبه به این صورت است که چند قطره آب گرم رابه ۱قاشق چایی خوری زردچوبه اضافه کنید تا یک خمیر به دست بیاید، و آن را به لثه خود بزنید.

  • زردچوبه و نمک برای دندان درد

برای درمان سه سوته دندان درد، در زمانی که فرصتی برای مراجعه به دندانپزشک ندارید یا در تعطیلات هستید، می‌توانید از ترکیب زردچوبه و نمک استفاده کنید. همان‌طور که در قسمت قبل دیدید استفاده از زردچوبه می‌تواند به کاهش درد یا از بین بردن آن کمک کند. بعد از ساخت خمیر برای لثه با زردچوبه، بعد از گذشت حدود دو ساعت برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید دهان خود را با نمک گرم بشویید و عفونت ها را بشویید. به صورت کلی ترکیب آب نمک برای بهبود هر نوع زخم و کم کردن التهاب کمک کننده است.

۶. درمان دندان درد با دود

دود دندان، ماده‌ای است که می‌توانید از مغازه عطاری آن را تهیه کنید. این ماده برای از بین بردن کرم دندان قابل استفاده است و تاثیر آن در از بین بردن عفونت و درد دندان، محسوس است. طریقه مصرف آن این است که مقداری از دود را روی کفگیر می‌ریزید و روی آتش می ‌گیرید تا دود آن متصاعد شود. دور را به سمت موضع درد راهنمایی کنید تا از درد دندان شما بکاهد.

۷. استفاده از چای سیاه و آب نمک برای درمان خانگی دندان درد

از آنجایی که چای سیاه حاوی ماده ای به نام «تانین» که ماده ای قابض است، می باشد، می توان از آن برای درمان خانگی دندان درد استفاده کرد. برای اینکه بتوانید به کمک چای سیاه درد دندان خود را کاهش دهید، یک چای کیسه ای را خیس کنید و آن را روی ناحیه ای از دندان که درد می کند، قرار دهید و یا اینکه چای سیاه را دم کرده و بعد از خنک شدن آن را غرغره کنید.

یکی دیگر از روش های خانگی درمان درد دندان، آب نمک می باشد. برای تهیه آب نمک به منظور رفع دندان درد فوری، توصیه می شود که نمک را در آب جوشیده حل کرده و آنقدر صبر کنید تا مخلوط آب و نمک سرد شود و سپس مقداری از آن را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید، با این کار خواهید دید که چگونه درد دندان به سرعت فروکش می کند.

۸. درمان خانگی درد دندان با استفاده از آلوئه ورا

همانطور که می دانید سالیان درازی است که از ژل موجود در گیاه آلوئه ورا برای درمان انواع سوختگی ها و بریدگی های موجود در پوست استفاده می شود. امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این گیاه دارای خواص آنتی باکتریالی می باشد و به همین دلیل می توان از آن برای تمیز کردن لثه و رفع دندان درد فوری استفاده کرد. اگر می خواهید که از این روش برای درمان و تسکین درد دندان استفاده کنید، باید مقداری از ژل آلوئه ورا را برداشته و دندان خود را به آرامی با آن ماساژ دهید.

۹. استفاده از آویشن و جوش شیرین برای درمان دندان درد

گیاه آویشن برای درمان سرفه های شدید و عفونت های قفسه سینه مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، گیاه آویشن ماده اصلی تشکیل دهنده روغن طبیعی می باشد و با خواص ضدعفونی کننده و ضد قارچی که دارد، می تواند به رفع دندان درد فوری کمک کند. برای استفاده از این گیاه به منظور تسکین درد دندان می توانید چند قطره روغن طبیعی آویشن را با آب مخلوط کرده و آن را در دهان خود غرغره نمایید.

علاوه بر این با اضافه کردن چند قطره روغن آویشن به پنبه و قرار دادن آن بر روی دندان نیز می توانید به تسکین درد دندان خود کمک کنید. استفاده از جوش شیرین، یکی دیگر از روش های موجود برای درمان خانگی دندان درد می باشد. برای اینکه بتوانید به کمک جوش شیرین دندان درد خود را کاهش دهید. مقداری پنبه را برداشته و آن را با جوش شیرین بجوشانید و سپس پنبه را بر روی همان دندانی که درد می کند، بگذارید تا درد تسکین یابد.

۱۰. استفاده از اسپند برای تسکین درد دندان

از بین روش هایی که تاکنون برای درمان خانگی درمان دندان درد گفته شد، هیچکدام به اندازه اسپند نمی توانند موثر واقع شوند. اسپند علاوه بر اینکه می تواند به کاهش درد دندان کمک کند، تاثیر بسیار زیادی در درمان خونریزی لثه و التهابات آن دارد. برای استفاده از آن باید مقداری پودر اسپند را با ۲ برابر همان مقدار آب لیمو ترکیب و سپس آن را گرم کنید.

مقداری پنبه را برداشته و به خوبی به این ترکیب آغشته نمایید و بعد آن را بر روی دندان خود بگذارید. با این کار می بینید که چگونه می توانید به سرعت درد دندان را کاهش دهید. یک روش دیگری که برای استفاده از اسپند وجود دارد، این است که مقداری اسپند را برداشته و گرم کنید و بعد آن را درون حفره دندانی که درد می کند بریزید تا دردش کاهش یابد.

 

درمان فوری دندان درد

تا به حال تجربه کرده‌اید که دندان درد به سراغتان می‌آید اما دندانپزشک مورد اعتماد شما در دسترس نیست؟ در این مواقع درمان‌های خانگی کمک کننده خواهند بود. حال اگر به دنبال درمان دندان درد فوری هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مراحل را به صورت متوالی انجام دهید:

  • سر خود را خم نکنید و به سمت بالا نگه دارید.
  • کمپرس سرد را روی نقطه دندان خود را قرار دهید.
  • سعی کنید دراز نکشید، چون معمولا درد بیشتری را احساس می کنید. اگر هم نیاز به خواب دارید، یک بالش زیر سر بگذارید تا سر از بدن بالاتر قرار گیرد.
  • در هنگام مسواک زدن عجله نکنید و بسیار آرام انجام دهید.
  • استفاده از آب نمک به شما کمک می‌کند تا از درد را کاهش دهید.


:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

متخصص ایمپلنت در تهران کیست به متخصصی اطلاق می‌شود که در زمینه تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با ایمپلنت‌های دندانی و همچنین کیست‌های دندانی فعالیت می‌کند. این تخصصی‌ترین حوزه در زمینه دندانپزشکی می‌باشد که به بررسی و ارتقاء دانش و تجربه در زمینه ایمپلنت‌های دندانی و کیست‌های مرتبط با آن می‌پردازد.

پزشکان فوق‌تخصص ایمپلنت کیست با داشتن دانش گسترده در زمینه علمی ایمپلنت‌ها و بیماری‌های دندانی، تشخیص درست بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با ایمپلنت‌ها و کیست‌های دندانی را بررسی کرده و راه‌های درمان مناسب را به بیماران ارائه می‌دهند. این پزشکان به عنوان متخصصانی با تخصص ویژه در این زمینه ارائه مشاوره، درمان و ارزیابی‌های دقیقتر برای موارد پیچیده‌تر دندانپزشکی ایمپلنتی و کیستی دارند.

با توجه به تخصصی بودن این حوزه، افرادی که به دنبال مشاوره و درمان در زمینه ایمپلنت‌ها و کیست‌های دندانی هستند، می‌توانند به پزشکان فوق‌تخصص ایمپلنت دندان کیست مراجعه کنند تا درمان مناسب و حرفه‌ای دریافت کنند.

ویژگی های فوق تخصص ایمپلنت در تهران

ویژگی‌های بهترین متخصص ایمپلنت در تهران ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1.تخصص و تجربه: بهترین متخصص ایمپلنت قسطی در تهران باید دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه ایمپلنت‌های دندانی باشد. تجربه در انجام عملیات‌های ایمپلنت‌گذاری و درمان‌های مرتبط با آن اهمیت بسیاری دارد.

2. آموزش و تحصیلات: متخصص ایمپلنت باید دارای تحصیلات و آموزش‌های لازم در زمینه دندانپزشکی و به ویژه ایمپلنت‌ها باشد. مدرک‌ها و دوره‌های آموزشی در این زمینه نشان‌دهنده تعهد به به‌روز بودن در دانش فنی هستند.

3.تجهیزات پیشرفته: بهترین متخصص ایمپلنت باید از تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های مدرن برای تشخیص، برنامه‌ریزی و اجرای درمان‌های ایمپلنت استفاده کند.

4.پیشنهادات متنوع: متخصص ایمپلنت باید به بیماران گزینه‌های متنوع درمانی ارائه دهد و بر اساس وضعیت خاص هر بیمار بهترین راهکار را پیشنهاد کند.

5.مهارت در برقراری ارتباط: برای یک درمان موفق، برقراری ارتباط موثر و فهم درخواست‌ها و نیازهای بیمار بسیار مهم است. بهترین متخصص ایمپلنت باید بتواند به صورت دقیق با بیماران ارتباط برقرار کند.

6.توجه به جزئیات ظاهری: در ترمیم ایمپلنت‌ها، ظاهر و طراحی نیز اهمیت دارد. بهترین متخصص ایمپلنت باید توانایی در ایجاد تطابق طبیعی و زیبایی دندان‌ها را داشته باشد.

7. رضایت بیماران: نظرات و تجربیات بیماران قبلی می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و عملکرد متخصص ایمپلنت باشد.

8.حرفه‌ایی و اخلاقی: بهترین متخصص ایمپلنت باید از لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی نیز بسیار خوب عمل کند و به بیماران با احترام و توجه کامل رفتار کند.

نیز برای اطمینان از انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت، می‌توانید با مراجعه به دندانپزشکان و متخصصان معتبر، مشاوره و نظرات راهنمایی‌کننده‌ای را دریافت کنید.

 

تفاوت فوق تخصص ایمپلنت با پزشک عمومی

تفاوت‌های مهم بین متخصص ایمپلنت و دندانپزشک عمومی عبارتند از:

1. تخصص و تخصص بیشتر: دندانپزشک عمومی تخصص درمان و مراقبت از دهان و دندان‌ها دارد، در حالی که فوق تخصص ایمپلنت بر روی ایمپلنت‌گذاری و جراحی‌های پیچیده مرتبط با جایگزینی دندان‌ها تمرکز دارد.

2. آموزش و آشنایی عمیق‌تر: فوق تخصص ایمپلنت پس از اتمام دوره دندانپزشکی، دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی در زمینه ایمپلنت‌گذاری و جراحی‌های مرتبط را طی می‌کند. این دوره‌ها شامل تجربه‌های عملی و آموزش‌های تخصصی در زمینه‌های مرتبط با ایمپلنت‌ها می‌شود.

3. جراحی‌های پیچیده: فوق تخصص ایمپلنت مهارت‌های لازم برای انجام جراحی‌های پیچیده را دارا می‌باشد. این جراحی‌ها ممکن است شامل ایمپلنت‌گذاری در مواقع دشوار، افزایش اندازه استخوان و سایر روش‌های پیچیده باشند.

4.تشخیص و برنامه‌ریزی دقیق: فوق تخصص ایمپلنت با توجه به دانش عمیق‌تر خود در زمینه تشخیص و برنامه‌ریزی جراحی، قادر به تشخیص دقیق‌تر مشکلات بیماران و ارائه راه‌حل‌های بهتر برای جایگزینی دندان‌ها می‌باشد.

5.استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته: فوق تخصص ایمپلنت با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند رادیوگرافی دیجیتال، سیمولاتورها و نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی، برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای جراحی ایمپلنت دارد.

6.مشارکت در تیم‌های چندتخصصی: فوق تخصص ایمپلنت در تیم‌هایی که از افراد با تخصص‌های مختلف تشکیل شده‌اند، مانند پروتزگری و رادیولوژی، نقش مهمی دارد تا بهترین نتیجه را برای بیماران بیاورد.

به طور کلی، فوق تخصص ایمپلنت دارای دانش و تخصص بیشتری در زمینه ایمپلنت‌گذاری و جراحی‌های مرتبط است، در حالی که دندانپزشک عمومی بیشتر در مراقبت‌های عمومی و پیشگیری فعالیت می‌کند.

 

تقویت سینوس و پیوند استخوان چونه انجام میشود ؟

در مورد تقویت سینوس و پیوند استخوان برای ایمپلنت می‌توانم موارد زیر را توضیح دهم:

– در بعضی موارد که حجم استخوان فک برای کاشتن ایمپلنت کافی نیست، اقداماتی برای تقویت سینوس ماکسیلاری انجام می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به پر کردن سینوس با موادی مثل استخوان خود بیمار، هیدروکسی آپاتیت یا دیگر مواد زیست‌سازگار اشاره کرد.

– گاهی نیز برای تقویت بیشتر، پیوند استخوان همراه با مواد تقویت‌کننده انجام می‌گیرد. در این روش، استخوان از نواحی دیگر بدن مثل فک مقابل یا ترشح استخوان لگن جدا شده و به همراه موادی مانند آلوگرافت، داخل سینوس ماکسیلاری کاشته می‌شود.

– این روش‌های تقویت سینوس، باعث افزایش حجم استخوان و بهبود کیفیت آن شده و زمینه را برای کاشت موفقیت‌آمیز ایمپلنت‌های دندانی فراهم می‌کند. البته انجام آن‌ها نیاز به جراحی و مهارت تخصصی دارد.

تاثیر متخصص ایمپلنت بر میزان موفقیت کاشت

متخصص ایمپلنت می تواند تاثیر بسزایی بر میزان موفقیت ایمپلنت داشته باشد. چند نکته مهم در این زمینه:

– متخصص ایمپلنت با تجربه و ماهر، بهتر می‌تواند مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت را به درستی انجام دهد و از بروز عوارض جلوگیری کند.

– او در تشخیص دقیق وضعیت استخوان فک و سایر عوامل تاثیرگذار بر ایمپلنت مهارت بیشتری دارد.

– متخصص باتجربه‌تر می‌تواند نوع مناسب ایمپلنت را بر اساس شرایط بیمار انتخاب کند.

– او در پیگیری‌ها و مراقبت‌های بعد از عمل نقش مهمی ایفا می‌کند تا ایمپلنت به خوبی النه‌گزینی شود.

– متخصص خوب رابطه بهتری با بیمار برقرار می‌کند و انتظارات او را مدیریت می‌کند.

– بنابراین انتخاب متخصص مجرب و آموزش دیده ایمپلنت می‌تواند به طور چشمگیری موفقیت درمان را افزایش دهد.

 

خدمات بهترین متخصص ایمپلنت برای بیماران

خدمات بهترین متخصص ایمپلنت برای بیمار عبارتند از:

1. تشخیص دقیق: این فوق تخصصی با استفاده از تصاویر رادیوگرافی دقیق و تکنولوژی‌های مدل‌سازی سه‌بعدی، مشکلات و نیازهای بیمار را به طور دقیق تشخیص داده و برنامه‌ریزی مناسبی برای ایمپلنت‌گذاری انجام می‌دهد.

2.مشاوره کامل: بهترین فوق تخصص ایمپلنت با توجه به وضعیت دهان و نیازهای بیمار، مشاوره کاملی ارائه می‌دهد. این شامل توضیح درباره فرآیند ایمپلنت‌گذاری، مراحل درمان، نوع مصالح مورد استفاده و همچنین توقعات بعد از عمل جراحی می‌شود.

3. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته: از رادیوگرافی دیجیتال تا نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی، این فوق تخصص از تکنولوژی‌های پیشرفته برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و انجام بهترین روش‌های ایمپلنت‌گذاری استفاده می‌کند.

4.استفاده از مواد با کیفیت: از مهمترین عوامل در موفقیت ایمپلنت‌گذاری، استفاده از مصالح با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. بهترین فوق تخصص ایمپلنت از مصالح با اثر طولانی‌مدت و پایداری بالا استفاده می‌کند.

5. جراحی با دقت و حرفه‌ای: انجام جراحی ایمپلنت نیازمند مهارت و دقت بالاست. این فوق تخصص با تجربه و تخصص خود، جراحی را به صورت حرفه‌ای و با رعایت تمام جزئیات انجام می‌دهد.

6. مراقبت‌های پساعمل: بعد از جراحی، بهترین فوق تخصص ایمپلنت مراقبت‌های دقیقی را برای بیمار فراهم می‌کند. این شامل دستورالعمل‌های درمانی و مراقبتی، تجویز داروها و نکات مرتبط با بهبودی سریع و موفقیت ایمپلنت می‌شود.

7. پیگیری و ارتباط مستمر: بهترین فوق تخصص ایمپلنت با بیمار پس از جراحی ارتباط مستمر دارد و در صورت نیاز، تغییرات لازم را در برنامه‌ریزی و درمان اعمال می‌کند.

به طور کلی، بهترین فوق تخصص ایمپلنت با توجه به دانش، تجربه و تکنولوژی‌های پیشرفته، به بیماران خدماتی کیفی و جامع در زمینه ایمپلنت‌گذاری و جراحی مرتبط ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:ترمیم دندان

متخصصن ایمپلنت از چه برندهایی استفاده میکنند ؟

در دنیای پیشرفته ایمپلنت‌های دندانی، تعدادی از برندها به عنوان برترین و پیشرو در این صنعت معرفی شده‌اند. انتخاب برند مناسب می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت و ماندگاری ایمپلنت‌ها داشته باشد. در ادامه به برخی از بهترین برندهای ایمپلنت دندانی می‌پردازیم:

1. نوبل بیوکر (Nobel Biocare):

برند نوبل بیوکر یکی از متخصصان برجسته در زمینه ایمپلنت دندانی است. این برند با سابقه‌ای طولانی در تحقیق و توسعه فناوری‌های ایمپلنتی، ایمپلنت‌های با کیفیت و قابل اعتمادی را ارائه می‌کند.

2. زایرگوس (Zygomatic):

برند زایرگوس با تمرکز بر تحقیقات و توسعه محصولات، ایمپلنت‌های دندانی با استحکام و پایداری بالا تولید می‌کند. این برند به عنوان یکی از معتبرترین انتخاب‌ها در صنعت ایمپلنت شناخته می‌شود.

3. استراو آلرت (Straumann):

برند استراو آلرت با سابقه طولانی در زمینه ایمپلنت دندانی، به عنوان یکی از پیشروها در ارائه ایمپلنت‌های با کیفیت و دقیق شناخته می‌شود. تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد با کیفیت در تولید محصولات این برند تأثیر بزرگی داشته‌اند.

4. میس (MIS Implants):

برند میس با توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته و استفاده از مواد با کیفیت، ایمپلنت‌هایی با دقت و عملکرد بالا تولید می‌کند. این برند به عنوان یک انتخاب مطمئن در دنیای ایمپلنت‌های دندانی شناخته می‌شود.

5. زیمر (Zimmer):

برند زیمر با طراحی خلاقانه و تکنولوژی پیشرفته در تولید ایمپلنت‌ها، جزو برندهای معتبر در صنعت ایمپلنت دندانی محسوب می‌شود. کیفیت و پایداری ایمپلنت‌های زیمر تأییده‌ای از توانمندی این برند است.

توجه داشته باشید که انتخاب برند ایمپلنت نیازمند مشاوره تخصصی از متخصص ایمپلنت است. ایشان می‌توانند با توجه به نیازها و شرایط شما، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند.

 

بهترین روش های شناساسایی بهترین متخصص ایمپلنت

انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان برای موفقیت در درمان بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه نکات زیر پیشنهاد می‌شود:

– بررسی سابقه تحصیلی، مدارک تخصصی و سوابق کاری متخصص مدنظر

– اطمینان از داشتن مجوزها و تاییدیه‌های لازم از مراجع ذی‌ربط

– تحقیق در مورد میزان تجربه کاری و تعداد عمل‌های انجام شده توسط متخصص

– کسب نظرات و تجربیات قبلی بیماران از طریق سایت‌ها و فضای مجازی

– بررسی دقت و وسواس متخصص در کار، از طریق مشاهده کلینیک و مطب

– ارزیابی مهارت‌های ارتباطی و روش برخورد متخصص با بیماران

– انتخاب متخصصی که بتواند شرایط خاص بیمار را درک کند

– در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و دسترسی به کلینیک متخصص

با توجه به تمام جوانب، می‌توان بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان را انتخاب کرد.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد