پرايس اکشن چيست
نوشته شده توسط : mehdi

پرايس اکشن (price action) يک روش معامله‌گري است که به تريدر‌ها در بازارهاي مالي کمک مي‌کند تا بازدهي معاملاتشان افزايش يابد. در اين روش معامله‌گر بدون استفاده از هيچ انديکاتوري براي محاسبات پيچيده و صرفا با استفاده از چارت قيمتي خام به پيش‌‌بيني و معامله‌گري بپردازند.

پرايس اکشن (Price action)

پرايس اکشن قسمت مهمي از تحليل ارز ديجيتال است. اين نوع تحليل براي تريدر‌هايي که انتخاب‌هاي خود را بر اساس قيمت دارايي‌ها قرار مي‌دهند، مناسب است. به هر حال، نوسانات قيمت در بازار‌هاي مالي مانند بازار کريپتو باعث سود يا زيان مي‌شود، بنابراين پيش‌بيني درست قيمت ارز ديجيتال و اوراق بهادار يکي از نشانه‌هاي موفقيت است.

نحوه خواندن پرايس اکشن و آموزش پرايس اکشن

امواج روند و امواج پولبک که به‌عنوان امواج ايمپالس يا پيشرو و امواج اصلاحي نيز شناخته مي‌شوند، هنگام معامله بر اساس روند قيمت تحليل مي‌شوند. هنگامي که تعداد امواج روند از امواج اصلاحي بيشتر باشد، روند پيشرفت مي‌کند. تريدر‌ها به جهت تعيين روند، به سوئينگ بالا، سوئينگ پايين و يا مدت زمان موج‌هاي روند و پولبک نگاه مي‌کنند. با توجه به اين معيار‌ها، قيمت در طول يک صعود، سوئينگ‌هاي بالاتر وسوئينگ‌هاي پايين‌تري ايجاد مي‌کند. عکس آن نيز براي قيمت نزولي صادق است. خطوط روند بين خطوط حمايت و مقاومت در نمودار قيمت شناور مي‌شوند و قله‌ها بين آن‌ها قرار مي‌گيرند.

به تصوير زير که خطوط نمودار کندل استيک آمازون (AMZN) است نگاه کنيد، اين تصوير امواج اصلي بالا و پايين و تغيير روند نزولي و معکوس  شدن به روند صعودي را به تصوير مي‌کشد.

امواج قيمت همچنين مي‌توانند الگو‌هايي مانند محدوده (امواج با اندازه مساوي در حال افزايش و کاهش)، مثلث (امواج قيمت در حال کوچک شدن و کوچک شدن) و دامنه افزايش (سوئينگ بالاتر و سوئينگ پايين‌تر) ايجاد کنند.

در واقع روند‌ها و الگو‌ها عضو اصلي در پرايس اکشن هستند. تريدر‌ها همچنين به نمودار‌هاي کندل استيک براي سطوح و الگو‌هاي عرضه و تقاضا توجه مي‌کنند.

 

پرايس اکشن در فارکس

معاملات پرايس اکشن در همه بازار‌ها از يک قانون پيروي مي‌کند. با اين حال، نکاتي را بايد خاطر نشان کرد. نکته اول اين است که با وجود اينکه ارز‌هاي ديجيتالي 24 ساعته در حال معامله هستند، اما بعضي از جفت‌هاي فارکس زماني که بازر آن‌ها بسته است، حرکت کمتري دارند. در ادامه‌ي مقاله نحوه کار پرايس اکشن در بازار‌هاي مختلف مانند بازار‌هاي فارکس، سهام، شاخص و کالا را به شما آموزش مي‌دهيم.

نحوه تريد عرضه و تقاضا به کمک پرايس اکشن

زماني که فروشندگان زيادي وارد بازار مي‌شوند، کاهش شديد قيمت و عدم بازگشت آن رخ مي‌دهد که در آن مناطق عرضه قابل توجه است. بعد از آموزش تريد ارز ديجيتال بايد مراقب اين موارد باشند، زيرا ممکن است فروشندگان هنوز در اطراف باشند و در صورت افزايش قيمت آماده فروش باشند و قيمت را دوباره به پايين بکشند. در جايي که خريداران زيادي به بازار مي‌پيوندند، مناطق تقاضا شکل مي‌گيرد. قيمت بالا رفته و از آن به بعد کاهش نمي‌يابد. تريدر‌ها به دنبال اين هستند که ببينند چنانچه قيمت به آن سطح بازگردد، آيا بعد از خريد مجدداً افزايش مي‌يابد يا خير.

الگو‌هاي معاملاتي پرايس اکشن

الگو‌هاي ادامه دهنده

اين الگوها در طول يک روند ظاهر مي‌شوند. فرض کنيد نمودار صعودي باشد و يک مثلث تشکيل شده است. قيمت به دليل فرايند صعودي به طور چشمگيري و به صورت صعود به سمت بالا ‌مي‌رود؛ زيرا حرکت صعودي است. همين موضوع در روند نزولي نيز صدق مي‌کند. تکنيک اين است که منتظر بمانيد تا يک روند توسعه يابد، سپس منتظر بمانيد تا يک الگو ظاهر شود، و در نهايت تنها در صورتي تريد کنيد که قيمت در جهت روند از الگو خارج شود.

به مثال زير توجه کنيد:

الگو‌هاي ريورسال

زماني که قوانين يک روند صعودي يا نزولي شکسته مي‌شود، ريورسال پرايس اکشن رخ مي‌دهد. وقتي يکي از اين اصول اساسي نقض شود، روند دچار مشکل مي‌شود. اگر هر دو معيار نقض شوند، بسته به اينکه کدام امواج مشاهده مي‌شود، روند برمي گردد.

 

به ياد داشته باشيد که يک نمودار صعودي با سوئينگ بالا و پايين‌تر، نشان دهنده يک خطر است. زماني که يک سوئينگ پايين را پايين مي‌آورد، اگر قيمت پس از آن به سوئينگ پايين‌تري نيز رسيد، يک ريورسال اتفاق خواهد افتاد. البته اين امر احتمال برگشت را رد نمي‌کند و باعث مي‌شود نمودار صعودي از سر گرفته شود. داده‌ها فقط نشان مي‌دهند که يک ريورسال ممکن است رخ دهد. نمودار بالا يک تغيير قيمت از صعودي به يک روند نزولي و سپس بازگشت به يک روند افزايشي را نمايش مي‌دهد.

 

استراتژي‌هاي پيشرفته پرايس اکشن

استراتژي معاملاتي ريجکشن قيمت

زماني که قيمت سعي مي‌کند از يک سطح کليدي عبور کند اما به دليل اينکه نيروي کافي براي ادامه حرکت وجود ندارد، موفق به انجام اين کار نمي‌شود، اين موضوع به عنوان ريجکشن قيمت يا رد قيمت شناخته مي‌شود. زماني که اين اتفاق رخ مي‌دهد ممکن است حرکت خلافي انجام دهيد. به همين دليل در زمان ريجکشن قيمت به نکات زير دقت کنيد:

  • قيمت به يک سطح بحراني (عرضه، تقاضا، يا منطقه شکست الگو) نزديک مي‌شود.
  • قيمت در حال نزديک شدن است يا ممکن است در منطقه شکسته شود.
  • هنگامي که حرکت قيمت شکسته مي‌شود، قيمت به سمت ديگري مي‌رود.
  • کندل معمولاً لانگ تيل (long tail) دارد.
  • فرصت براي ورود با روند قيمت به سمت ديگر فراهم مي‌شود.

به پرايس ريجکشن در نمودار عرضه و تقاضاي EUR/USD دقت کنيد. کندل‌ها داراي لانگ تيل هستند، که نشان‌دهنده تلاش‌هاي شکست‌خورده قبلي است.

 

استراتژي پرايس اکشن رنکو (Renko)

نمودار‌هاي رنکو از آجر تشکيل شده‌اند که هر آجر زماني ظاهر مي‌شود که قيمت مقدار مشخصي افزايش يافته باشد. آجر‌ها فقط در زواياي 45 درجه ظاهر مي‌شوند و تا زماني که برعکس شوند به همان رنگ باقي مي‌مانند. هنگامي که قيمت دو آجر در جهت ديگر حرکت مي‌کند، به اين حالت ريورسال گفته مي‌شود و جالب است بدانيد که در بازار‌هاي پرطرفدار، نمودار‌هاي رنکو مؤثر هستند.

نکته: اگر نمودار رنکو همان رنگ را حفظ کرد و روند ادامه داشت، تريدر‌ها بايد در معامله باقي بمانند. اما اگر معکوس شود، ممکن است زمان ترک معامله فرا رسيده باشد. بلوک‌هاي رنکوي بالا که براي ساختن نمودار تسلا ايجاد شده‌اند را در نظر بگيريد. اين نمودار تريدر‌ها را در طول فرايند صعودي در ماه مارس نگه داشته است.

استراتژي پرايس اکشن اسکالپينگ

روش معاملاتي که در آن سود و زيان به سرعت انجام مي‌شود و معاملات فقط چند دقيقه يا کمتر طول مي‌کشند، اسکالپينگ گفته مي‌شود. اين روش مستلزم استفاده از 3 تا 5 پيپ حد ضرر و هدف 5 تا 10 پيپ در اسکالپينگ فارکس است. در بازار سهام، ممکن است براي به دست آوردن يا ريسک کردن چند سنت باشد. اسکالپينگ عبارت است از ورود و خروج سريع يک موقعيت به منظور سود بردن از نوسانات جزئي قيمت. نمودار‌هاي يک دقيقه‌اي معمولاً توسط اسکالپر‌ها استفاده مي‌شود.

 

تکنيک اسکالپينگ به اين صورت است که در جهت روند معامله کنيد و در طي يک پولبک زماني که قيمت شروع به حرکت به سمت عقب در جهت روند مي‌کند، وارد شويد. تريدر‌ها معمولاً در اين مواقع به دنبال الگو‌هايي مانند يک شمع در جهت روند، يک شمع را در جهت عقب نشيني هستند تا ورود کنند. در نمودار 1 دقيقه‌اي Alcoa [AA]، فلش‌ها الگو‌هاي فراگير را نشان مي‌دهند که نشان‌دهنده ورود احتمالي است. در حالي که اين يکي از نمونه‌هاي تکنيک اسکالپينگ است، ممکن است از هر يک از تاکتيک‌ها و اصول توصيف شده در پرايس اکشن کاربرد داشته باشد.

استراتژي پرايس اکشن براي معاملات سوئينگ

يک استراتژي سوئينگ مي‌تواند هر يک از تاکتيک‌هاي پرايس اکشن ذکر شده در بالا را در بر بگيرد. تريدر‌هاي سوئينگ، اغلب به دنبال تنظيمات معاملاتي در نمودار‌هاي ساعتي، 4 ساعته و روزانه هستند، در حالي که ممکن است ورودي بازار خود را در نمودار‌هاي 15 دقيقه يا 5 دقيقه تنظيم کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: