آموزش سريع ورود به بازار ارزديجيتال
نوشته شده توسط : mehdi

بررسي کلي بازار ارزديجيتال

در بهترين حالت، شما براي فعاليت در هر حوزه‌اي، بايد با ماهيت، شرايط و پتانسيل‌هاي موجود در آن حوزه آشنا شويد تا بتوانيد بهترين عملکرد و بازدهي را به دست آوريد. پس به عنوان اولين قدم براي ورود به دنياي ارزهاي ديجيتال نيز به همين صورت عمل مي‌کنيم و با اين موارد آشنا مي‌شويم.

  1. ماهيت بازار ارزهاي ديجيتال: ارزهاي ديجيتال ماهيتي غيرمتمرکز دارند به اين معنا که هيچ نهاد، گروه يا سازماني دولتي و بين المللي آن‌ها را کنترل نمي‌کند. در اصل ارزهاي ديجيتال براي امنيت بيشتر، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن و عدم نظارت سازماني ايجاد شده است و همين ويژگي‌هاست که ارزهاي ديجيتال را جذاب مي‌کند.
  2. پتانسيل‌هاي موجود در ارزهاي ديجيتال: با توجه به ماهيت ارزهاي ديجيتال، اين حوزه پتانسيل زيادي در زمينه‌هاي مختلف مالي و تکنولوژي دارد. ارزهاي ديجيتال هنوز در ابتداي راه خود هستند و با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فردي که در خود جاي دادند، پتانسيل رشد بالايي در آينده خواهند داشت. مواردي مانند وجود استفاده از ارزديجيتال به عنوان پول الکترونيکي، کسب و کارهاي استارتاپي، امنيت و روش‌هاي سرمايه‌گذاري و کسب درآمد مواردي هستند که جزو شاخصه‌هاي دنياي ارزهاي ديجيتال هستند.
  3. شرايط لازم براي ورود به دنياي ارزهاي ديجيتال: لازمه ورود به دنياي ارزهاي ديجيتال فقط کسب دانش و آگاهي لازم است. شما نياز به انجام هيچ پروسه‌ي پيچيده‌اي نداريد و با هر شرايطي مي‌توانيد به راحتي به اين حوزه وارد شويد.

به طور کلي مي‌توان گفت؛ بازار ارزديجيتال، بازاري مالي است بر مبناي تکنولوژي که در اين بازار پر مخاطب امکان سرمايه‌گذاري و کسب درآمد از طريق روش‌هاي مختلفي مثل سرمايه‌گذاري، معامله (خريد و فروش) و روش‌هاي مختلف کسب درآمد رايگان بدون نياز سرمايه‌گذاري وجود دارد. در سال‌هاي اخير دست‌يابي دارندگان ارزهاي ديجيتال، به سودهاي چشمگير و پتانسيل موجود براي کسب درآمد از اين بازار، باعث شده به راحتي نتوان از اين بازار بزرگ چشم‌پوشي کرد، البته با کسب دانش کافي!

شما براي ورود به دنياي ارزديجيتال، ابتدا بايد با مفاهيم و ساختار رمزارزها آشنا بيشيد، سپس نکات امنيتي را ياد بگيريد و مراحل و در نهايت آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال، نقل و انتقال و همچنين روش‌هاي کسب درآمد در اين بازار را ياد بگيريد.

 

 

 

مباني اوليه و اصطلاحات پرکاربرد ارزديجيتال

در شروع هر فعاليتي آشنايي با آموزش سريع ورود به بازار ارزديجيتالو مفاهيم پرکاربرد امري واجب است. براي ورود و فعاليت در دنياي ارزهاي ديجيتال نيز شما در ساده‌ترين حالت، به طور مختصر بايد با اصطلاحات اصلي و پرکاربرد اين حوزه آشنا شويد. بنابراين لازم اصل با برخي از اين موارد آشنا شويد.
  1. ارزديجيتال چيست: ارزديجيتال يا صحيح‌تر بگوييم رمزارز (Cryptocurrency) شکل خاصي از پول ديجيتال است که بر پايه تکنولوژي و علم رمزنگاري ايجاد شده است.  بيشتر ارزهاي ديجيتال به منظور امنيت بيشتر، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن و عدم نظارت سازمان‌ها و دولت‌ها طراحي شده‌اند.(براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله ارزديجيتال چيست را مطالعه کنيد)
  2. بيت‌کوين (Bitcoin) چيست: بيت کوين اولين ارزديجيتال است که بر اساس اهدافي که قبل‌تر گفته شد مثل غير متمرکز بودن و عدم نظارت سازمان‌ها و نهادهاي دولتي ايجاد شد. بيت کوين که اصطلاحا آن را پادشاه ارزهاي ديجيتال نيز مي‌نامند توسط فرد ناشناسي به نام ساتوشي ناکاموتو در سال 2009 ايجاد شد تا همه مردم دنيا بتوانند از اين پول ديجيتالي استفاده کنند.(براي آشنايي بيشتر با پادشاه ارزهاي ديجيتال مقاله بيت‌کوين چيست را مطالعه کنيد.)
  3. آلت کويت (Altcoin) چيست: با ظهور بيت کوين و قابليت‌هاي جذاب و منحصر به فرد آن، کم کم پروژه هاي و ارزهاي ديگري براي اصلاح و تکميل ويژگي‌هاي آن ظهور کردند که به آنها آلت کوين مي‌گويند و شامل همه ارزهايي که بعد از بيت‌کوين متولد شده‌اند مي‌شود. (در رابطه با اين مورد مي‌‌توانيد استيبل کوين چيست، ميم کوين چيست، شت کوين چيست را هم بررسي کنيد)
  4. بلاک‌چين (Blockchain) چيست: بلاکچين شبکه‌اي است که ارزهاي ديجيتال براي انجام تراکنش‌ها و انتقال و درج اطلاعات از آن استفاده مي‌کنند. واژه بلاک چين از دو کلمه Block به معناي بلوک و Chain به معناي زنجيره تشکيل شده است که در بلوک‌ها هرگونه اطلاعاتي مي‌تواند وارد و ثبت شود. (براي آشنايي کامل‌تر با بلاکچين مي‌توانيد مقاله بلاکچين چيست را مطالعه کنيد)
  5. کيف پول (Wallet) ارزديجيتال چيست: کيف پول‌هاي ارزديجيتال، نرم‌افزارها يا سخت‌افزارهايي هستند که ارزهاي ديجيتال شما را ذخيره و نگهداري مي‌کنند. با کمک کيف پول ارزديجيتال مي‌توانيد دارايي‌هاي خود را ذخيره کنيد يا ارزهاي ديجيتال را ارسال و دريافت کنيد. همچنين با استفاده از کيف پول ارزهاي ديجيتال مي‌توانيد در پلتفرم‌هاي مختلف به صورت مستقيم به معامله (آموزش ارز ديجيتال) ارزهاي ديجيتال بپردازيد. (از معروف‌ترين کيف‌پول‌هاي ارزهاي ديجيتال مي‌توان به متامسکو تراست والت اشاره کرد)

به جز موارد ذکر شده، قاعدتا موارد ديگري نيز وجود دارد که کم کم بايد با آنها آشنا شويد. براي بررسي موارد بيشتر مي‌توانيد از بخش دانشنامه ارزهاي ديجيتال استفاده کنيد.

   

 

 

ابزار و روش‌هاي بررسي ارزهاي ديجيتال

شما براي بررسي انواع ارزهاي ديجيتال نياز به منابعي داريد که بتوانيد اطلاعات و وضعيت بازار ارزهاي ديجيتال، همچنين اطلاعات و مشخصات پروژه‌هاي ارزديجيتال، آدرس‌ها، قيمت لحظه‌اي، مارکت‌هاي ليست شده، کيف پول‌هاي قابل استفاده براي رمزارز، وضعيت مارکت، سابقه خريد و فروش و موارد ديگر را به دست بياوريد. براي اين منظور ما از چند ابزار مهم و کاربردي استفاده مي‌کنيم. برخي از اين منابع و ابزارها شامل موارد زير مي‌شوند.

  1. کوين مارکت کپ (CoinmarketCap): وب سايت کوين مارکت کپ Coinmarketcap يکي از پرکاربرد‌ترين و بهترين وب‌سايت‌ها در زمينه رمزارزها است. شما در اين وب سايت مي‌توانيد تمامي اطلاعاتي که براي رصد بازار لازم داريد را به دست بياوريد. در کوين‌مارکت‌کپ مي‌توان اطلاعات مربوط به حجم بازار، رتبه بندي بر اساس معيارهاي مختلف، تغييرات قيمت، تاريخچه معاملات ارزهاي ديجيتال و همچنين مشخصات و اطلاعات کامل ارزهاي ديجيتال مختلف را مشاهده کنيد.(براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله آموزش کوين‌مارکت‌کپ را بررسي کنيد)
  2. کوين جکو (Coingecko): وب سايت کوين جکو Coingecko نيز مانند وب سايت کوين مارکت کپ، اطلاعات لازم در مورد بازار ارزهاي ديجيتال را در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين وب سايت هم ابزار و منبعي مفيد براي بررسي کامل بازار(مانند حجم‌معاملات،‌ بررسي پروژه‌ها، صرافي‌ها و ارزهاي ديجيتال مختلف است. (براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله آموزش کوين‌جکو را بررسي کنيد)
  3. دکس تولز (Dextools): دکس تولز ابزار کاملا حرفه‌اي براي بررسي معاملات ارزهاي ديجيتال بر روي شبکه‌هاي هوشمند اتريوم، بايننس، پاليگان، آوالانچ و … که بر روي صرافي‌هاي غير متمرکز انجام مي‌شود، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دکس تولز ابزاري براي بررسي ارزهاي ديجيتال با امکان توکن‌ها است. ( براي آشنايي و بررسي اين سايت مقاله بررسي و آموزش دکس تولز را مطالعه کنيد)
  4. پوکوين (Poocoin): وب سايت پوکوين ابزاري مفيد براي بررسي کامل و تجزيه تحليل توکن‌هاي شبکه بايننس اسمارت چين (BSC) است، که امکانات بسيارخوبي را براي بررسي معاملات و توکن‌هاي ايجاد شده بر روي اين شبکه است. (آموزش اين سايت در مقاله بررسي و آموزش پوکوين‌ ارائه شده است)

 

 

 

امنيت در بازار رمزارزها

بازار ارزديجيتال يک بازار نوپا بر پايه تکنولوژي روز است و همانطور که قبل‌تر گفته شد روش‌هايي زيادي براي کسب درآمد و سرمايه‌گذاري در اين بازار وجود دارد. شرايط و پتانسيل‌هاي موجود در اين حوزه باعث شده توجه بسياري از افراد سودجو را براي کلاهبرداري از تازه واردان و افراد ناآگاه به اين بازار، به خود جلب کند. نکاتي وجود دارد که توجه به آن‌ها مي‌تواند از امنيت فعاليت‌هاي شما را تا حد زيادي افزايش دهد.

  1. خريد و فروش ارزهاي ديجيتال: براي خريد و فروش ارزهاي ديجيتال حتما از پلتفرم‌هاي معتبر مثل صرافي‌هاي معروف ايراني يا صرافي‌هاي بين المللي استفاده کنيد و از خريد و فروش مستقيم ارزديجيتال با اشخاص حقيقي مخصوصا در شبکه‌هاي اجتماعي خودداري کنيد.
  2. نگهداري ارزهاي ديجيتال: براي نگهداري ارزديجيتال از کيف‌پول خود استفاده کنيد و بهتر است از نگهداري اصل دارايي خود در صرافي‌هاي ايراني يا خارجي خودداري کنيد.
  3. کيف پول الکترونيکي: از کليد خصوصي (Private Key) کيف پول خود محافظت کامل را به عمل بياوريد، بهتر هست کلمات دسترسي به کيف پول ارزديجيتال خود را روي کاغذ و در يک جاي امن نگهداري کنيد و از ذخيره کردن آن در ايميل، حساب تلگرام يا به هر صورت آنلاين خود داري کنيد. کلمات دسترسي (Private Key) را هيچ گاه و به هيچ عنوان در اختيار کسي قرار ندهيد.
  4. شرکت در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري هايپ: پيشنهاد مي‌شود در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري با پلن‌هاي سوددهي بالا و بي منطق خودداري کنيد. همه پروژه‌هايي که اعلام سوددهي بالا با سرمايه‌گذاري شما مي‌کنند، در نهايت به کلاهبرداري ختم مي‌شود.
  5. خريد و فروش شت‌کوين‌ها: درصد زيادي از شت‌کوين‌هاي ايجاد شده بيشتر جنبه‌ي کلاهبرداري دارند يا تيم و برنامه‌ي قوي براي آينده ندارند، بنابراين به راحتي مي‌تواند محلي براي سوختن سرمايه شما باشد. پس بهتر است زماني وارد بازار شت کوين‌ها شويد که يا دانش کافي داشته باشيد يا راهنماي قوي و کاربلدي درکنار خود داشته باشيد.
  6. شرکت در گروه‌‌هاي پامپ PUMP: گروه‌هاي PUMP در تلگرام و ديگر شبکه‌اي اجتماعي وجود دارند که با جذب اعضا و سرمايه در يک ساعت مشخص و در مدت زمان کوتاهي، قيمت يک ارزديجيتال (معمولا شت کوين) را بالا مي‌برند. دقت داشته باشيد 99 درصد اين گروه‌ها کلاهبرداري هستند و فقط در حال سرقت دارايي افراد و جذب سرمايه براي خود هستند.

اينها برخي از موارد امنيتي هستند که براي فعاليت در بازار ارزديجيتال براي حفظ دارايي و زمان خود بايد مد نظر داشته باشيد. براي کسب اطلاعات تکميلي مي‌توانيد مقاله نکات امنيتي فعاليت در بازار ارزهاي ديجيتال را مطالعه کنيد.

 



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: