اتريوم چيست
نوشته شده توسط : mehdi

در پاسخ به سوال اتريوم چيست؛ در يک کلام بايد گفت اين ارز يک شبکه‌ي مبتني بر بلاکچين است. از آن‌رو که بلاکچين را اين روزها همه با نام بيت‌ کوين مي‌شناسند؛ اين تصور ايجاد شده است که اين توکن هم يک ارز ديجيتال است. اما اين گونه نيست؛ اتريوم يک پلتفرم براي اجراي برنامه‌هاي غير متمرکز و قراردادهاي هوشمند بدون دخالت واسطه‌ها است. در واقع بيت‌ کوين در تلاش براي حذف واسطه‌هاي مالي بوده است؛ اما بلاکچين آن هدف خود را در غيرمتمرکز کردن همه‌چيز و حذف نظارت‌هاي سليقه‌اي در دنياي وب قرار داده ‌است. اگر شما هم قصد خريد Ethereum و سرمايه‌گذاري روي اين رمزارز را داريد بهتر است در ادامه با ما همراه باشيد زيرا در اين مقاله به اين سوال پاسخ خواهيم داد.

 

ارز ديجيتال اتريوم چيست؟ 

همان‌طور که گفتيم، eth يک سيستم آزاد و عمومي بر پايه‌ي فناوري بلاکچين است که داراي مرورگر،‌ زبان برنامه‌نويسي و سيستم پرداخت مخصوص به خود است. اين ارز هيچ کنترل کننده‌ي واحد و مرکزي ندارد و هزاران سيستم کامپيوتري به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنيا آن ‌را کنترل مي‌کنند. اين کاربران نود يا گره نام دارند و امنيت شبکه نيز به عهده‌ي آن‌ها است.

در اين ارز خبري از ثبت داده‌ها بر روي يک سرور مرکزي و به صورت محرمانه نيست. تمامي اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل ميان نود‌ها توزيع شده است و هر گره يک کپي از تمامي داده‌هاي بلاکچين در اختيار دارد.

به طور کلي، در پاسخ به اين سوال که ارز Ethereum چيست مي‌توان گفت شبکه به طور کامل خود مختار است و هيچ شخص، سازمان يا نهادي مديريت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد. نحوه خريد ETH نيز پيچيدگي خاص ندارد و شما با افتتاح حساب در يک صرافي امن مي‌توانيد اين ارز را معامله کنيد.

چرا Ethereum به وجود آمد؟

اين شرکت‌ها تيم‌هاي تخصصي خودشان را در جهت ذخيره و ايمن‌سازي اطلاعات گسترش داده‌اند و هزينه‌هاي مرتبط با زمان کار و انجام آن را مي‌پردازند؛ لذا استفاده از اين شرکت ها فوايدي بسياري دارد.

اما همراه با اين تسهيلات، معايبي نيز وجود دارد؛ همان‌طور که مي‌دانيم و ياد گرفته‌ايم، يک هکر يا دولت‌ها مي‌توانند بدون اطلاع شما به فايل‌هايتان دسترسي داشته باشند که مطمئناً دلخواه شما نيست. اين کار را از طريق اعمال نفوذ يا حمله به يک شخص ثالث (طرف سوم) انجام مي‌دهند و به اين معناست که مي‌توانند اطلاعات شما را بدزدند، افشا کنند يا تغيير دهند.

برايان بهلندورف (Brian Behlendorf)، سازنده‌ي سرور اينترنتي apache، براي اينکه اين نوع طراحي را در واقع «گناه اصلي اينترنت» بنامد، يک سري اقدامات انجام داده است. بهلندورف و امثال وي اين عقيده را دارند که اينترنت هميشه بايد غير متمرکز باشد.

در راستاي غير متمرکز کردن اينترنت، جهشي در تکنولوژي به نام بلاکچين روي داده است و اتريوم در ساختار همين شبکه سعي در غيرمتمرکز کردن اينترنت دارد. در حالي که بيت کوين سعي مي‌کند سيستم بانکداري آنلاين و پرداختي را تغيير دهد، اين ارز اين هدف را دنبال مي‌کند که با استفاده از بلاکچين، طرف سوم (واسطه‌ها) را حذف کند.

طرف سوم يا همان شخص ثالث اينترنتي، همان‌هايي هستند که کار ذخيره‌سازي اطلاعات، انتقال پول و ثبت ابزارهاي مالي پيچيده را انجام مي‌دهند. جوزف لوبين يکي از توسعه دهندگان آن گفته است:

Ethereum ايجاد شده است تا براي حل نمودن امورات زندگي‌مان به بانک و نهادهاي مشابه ديگر احتياج نداشته باشيم.

اتريوم و سيستم‌هاي جهاني 

به طور خلاصه، اين ارز مي‌خواهد يک کامپيوتر جهاني بشود تا بتواند مدل «مشتري-سرور» فعلي را غير متمرکز و مردمي‌تر کند. با وجود اين ارز، سرورها و کلودها توسط هزاران کاربر به اصطلاح گره‌هايي (node) که از داوطلبان از سراسر جهان تشکيل شده است، جابجا مي‌شوند. اين همان معناي يک کامپيوتر جهاني است. چشم انداز اين است که بتواند چنين عملکردي را براي هر مردمي در هر جاي جهان فراهم کند.

اگر يک  گشت و گذار ساده در فروشگاه‌هاي فروش برنامه (application) داشته باشيم، مي‌توانيم تنوعي از مربع‌هاي رنگي ببينيم که همه چيز از بانکداري تا برنامه‌هاي تناسب اندام و برنامه‌هاي پيام‌رسان را اراه مي‌دهند.

اين برنامه‌ها به خود شرکت يا به يک طرف سومي نياز دارند تا اطلاعات کارت بانکي و ديگر اطلاعات شخصي را در خود ذخيره کنند. انتخاب برنامه توسط ما نيز به وسيله‌ي شخص ثالثي اداره و کنترل مي‌شود؛ دقيقا همان‌طور که اپل و گوگل مسئوليت برنامه‌هاي خاصي که ما بتوانيم دانلود کنيم را برعهده دارند و از آنها محافظت مي‌کنند.

اگر تمام مسائلي که در مورد اين ارز گفته شد محقق شود، کنترل اطلاعات را در اين نوع خدمات به خود دارنده اطلاعات و حق و حقوق را به خود نويسنده باز مي‌گرداند.

در اين توکن هدف اين است که ديگر يک نهاد مستقل کنترلي، روي نوشته‌هاي ما وجود نداشته باشد و ديگر کسي هم نتواند برنامه‌اي را از طرف خود به ناگاه قطع کند و نوشته‌هاي ما را بردارد!  تنها و فقط خود کاربر مي‌تواند اطلاعات را تغيير دهد.

به معناي ديگر، هر بار که ويرايشي انجام دهيم و ذخيره‌اش کنيم يا نوشته‌هايمان را پاک و يا اضافه کنيم، همان گره‌هاي موجود در شبکه اين تغييرات را ثبت خواهند کرد.

اتريوم از کجا آمده است؟ و تحليل ارز ديجيتال

تاريخچه اتريوم با ويتاليک بوترين گره خورده است. در سال 2013 ويتاليک بوترين (Vitalik Buterin) وايت پيپر اتريوم، را براي دوستان خود ارسال کرد تا آن‌ها نظرات و انتقادات خود را در رابطه با نظريه‌ي او بيان کنند؛ اما پاسخي دريافت نکرد. او در سال 2014 نظريه‌ي خود را عمومي کرد و در سال 2015 بلاکچين آن را راه‌اندازي کرد.

ميهاي اليسي (Mihai Alisie)،آنتوني دي لوريو (Anthony Di Iorio) و چارلز هاسکينسون (Charles Hoskinson) در کنار ويتاليک بوترين و جوزف لوبين، بنيان‌گذاران اين شبکه بودند. بوترين سعي کرد بلاکچين بيت‌ کوين را ارتقا دهد و در بلاکچين خود قرارداد هوشمند بدون واسطه و برنامه‌ها غير متمرکز را پياده کند. پس از مدتي نيز از رمزارز بومي «اتر» رونمايي کرد.

ويتاليک در يک از مصاحبه‌هاي خود گفت که قصد دارد با حفظ Ethereum به عنوان پلتفرم مرتبط با بلاکچين، بر مسائل فني آن تمرکز داشته باشد و با بهبود امنيت آن آينده‌اي جديد براي آن بسازد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: