آموزش فارکس
نوشته شده توسط : mehdi

 احتمالاً نام فارکس را شنیده اید و افرادی را می شناسید که ادعا می کنند با سرمایه گذاری در فارکس سود خوبی به دست می آورند. فارکس به معنای بازار ارز است. به عبارت دیگر، در بازار ارز فرآیند تبدیل از یک ارز به ارز دیگر انجام می شود. در بازار فارکس، همانطور که از نامش پیداست، مردم فقط معامله می کنند و سرمایه گذاری نمی کنند. اگر مبتدی هستید، قبل از اینکه وارد بازار فارکس شوید، مدتی را صرف یادگیری در مورد فارکس کنید. در ادامه مقاله از صفر تا صد فارکس را آموزش خواهیم داد. اگر به بازار فارکس علاقه مند هستید و قصد ورود به این بازار را دارید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارز چیست؟
فارکس به معنای بازار ارز است. ساده ترین تعریف، تجارت و تبدیل یک ارز به ارز دیگر است. معامله گران فارکس (همچنین به عنوان "معامله کنندگان ارز" شناخته می شوند) ارزها را به امید فروش آنها با قیمت بالاتر در آینده خریداری می کنند. بازار ارز بزرگترین بازار مالی در جهان است. حجم معاملات روزانه آن بیش از 5 تریلیون دلار است، در حالی که بزرگترین بازار سهام جهان، بورس نیویورک، گردش مالی روزانه حدود 25 میلیارد دلار دارد.یکی از جنبه های منحصر به فرد این بازار بین المللی این است که هیچ مرکزی برای آن وجود ندارد. در عوض، معاملات فارکس به صورت الکترونیکی انجام می شود، به این معنی که تمام تراکنش ها از طریق شبکه های کامپیوتری بین معامله گران در سراسر جهان انجام می شود. تمامی ارزهای رایج دنیا به صورت 24 ساعته در فارکس معامله می شوند. (از ساعت 22:00 به وقت گرینویچ یکشنبه تا ساعت 22:00 روز جمعه) البته این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. روز معاملاتی بازار فارکس با بیدار شدن معامله گران در سیدنی، استرالیا آغاز می شود، سپس به توکیو، لندن و در نهایت نیویورک منتقل می شود، جایی که تجارت دوباره در سیدنی آغاز می شود.

تاریخچه فارکس
در آموزش فارکس، سابقه شما را بررسی می کنیم. بازار فارکس قرن هاست که وجود داشته است. مردم همیشه برای خرید کالا و خدمات در حال تبادل ارز هستند. با این حال، بازار فارکس، همانطور که ما امروز از آن استفاده می کنیم، یک اختراع نسبتا مدرن است. پس از فروپاشی قرارداد برتون وودز در سال 1971، ارزهای بیشتری شرایط تجارت آزادانه با یکدیگر را پیدا کردند.ارزش هر سکه بسته به تقاضا و تیراژ آن متفاوت خواهد بود.

فارکس در سال 1973، بازار فارکس به شکل مدرن خود شروع به فعالیت کرد. در آن زمان نرخ ارز نسبت به هم شناور بود (ثابت نبود و دائماً در حال تغییر بود) و هیچ دولتی سعی در کنترل و ثابت نگه داشتن این نرخ ها نکرد. در ابتدا از تلفن ها برای تجارت فارکس استفاده می شد، اما سپس رایانه ها جایگزین سیستم های قدیمی شدند.

در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگی بود که به نمایندگی از مشتریان اقدام می‌کردند. اما به تدریج، معامله گران و سرمایه گذاران با راه اندازی هلدینگ های خود شروع به مشارکت کردند. در حال حاضر شاهد هستیم که مردم عادی در سراسر دنیا با سرمایه بسیار اندک و شخصاً از طریق کارگزاران مختلف وارد بازار ارز شده اند. در حال حاضر مشارکت کنندگان در این بازار دولت ها، موسسات، بانک های سرمایه گذاری، بانک های تجاری، شرکت های خصوصی (هلدینگ) و سرمایه گذاران خرد هستند.

 

آموزش اصطلاحات فارکس
در آموزش فارکس دانستن شرایط این بازار از اولین قدم هایی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.جفت ارز چیست؟
ارزهایی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و در برابر یکدیگر معامله می شوند، جفت ارز نامیده می شوند. به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/USD، ارز اول (سمت چپ) ارز پایه و ارز دوم (سمت راست) ارز ضد نامیده می شود. اکثر ارزهای معامله شده در فارکس:

جفت ارزهای اصلی
بیشتر معاملات روزانه در فارکس با جفت ارزهای اصلی انجام می شود. این جفت ارزها نقدینگی بیشتری دارند:

EUR/USD – یورو/دلار آمریکا
USD/JPY – یورو/ین ژاپن
GBP/USD – پوند انگلیس/دلار آمریکا
USD / CHF - دلار آمریکا / فرانک سوئیس
USD/CAD – دلار آمریکا/دلار کانادا
AUD/USD – دلار استرالیا/دلار آمریکا
NZD/USD – دلار نیوزلند/دلار آمریکا
جفت ارزهای فرعی یا ضربدر
جفت ارزهایی که حاوی دلار آمریکا نیستند، جفت ارزهای متقاطع یا فرعی هستند. فعال ترین صلیب های معامله شده نتیجه تجارت در سه ارز اصلی غیر دلاری است: JPY، EUR و GBP. صلیب های اصلی را صلیب های کوچک نیز می گویند.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

 

EUR/GBP – یورو/پوند بریتانیا
EUR/JPY – یورو/ین ژاپن
GBP/JPY – پوند بریتانیا/ین ژاپن
GBP / CAD - پوند انگلیس / دلار کانادا
CHF / JPY - فرانک سوئیس / ین ژاپن
EUR/AUD – یورو/دلار استرالیا
NZD/JPY – دلار نیوزلند/ین ژاپن
جفت ارز غیر معمول
جفت ارزهای غیرمعمول یک ارز اصلی و واحد پول کشورهای در حال توسعه (برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان و غیره)) تشکیل می دهد. این جفت ارزها کمتر معامله می شوند و کارمزد معاملاتی آنها معمولا بالاتر است. جفت ارزهای عجیب و غریب به دلیل نقدینگی کمتر نسبت به رویدادهای اقتصادی و سیاسی حساس هستند و در این موارد نوسانات شدیدی را تجربه می کنند. بنابراین اگر می خواهید یک جفت ارز عجیب و غریب معامله کنید، باید محتاط تر باشید.

EUR/TRY – یورو/لیره ترکیه
USD/HKD – دلار آمریکا/دلار هنگ کنگ
JPY / NOK – ین ژاپن / کرون نروژ
NZD / SGD - دلار نیوزیلند / دلار سنگاپور
GBP/ZAR – پوند بریتانیا/راند آفریقای جنوبی
AUD/MXN – دلار استرالیا/پزو مکزیک
برای مشاهده جفت ارزها و قیمت آنها می توانید از وب سایت فارکس فاکتوری استفاده کنید.

نمادهای ارز در فارکس
نمادهای ارز سه حرف دارند. دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم به نام واحد پول کشور اشاره دارد. برای مثال USD را در نظر بگیرید. US مخفف ایالات متحده و D مخفف دلار است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 180 ارز قانونی در جهان وجود دارد. اما همه آنها نمی توانند یکدیگر را تبدیل کنند. کارگزاران فارکس معمولا تا 70 جفت ارز را برای معامله ارائه می دهند.نرخ ارز چقدر است؟
نرخ برابری ارز یا نرخ تبدیل ارز به زبان ساده به این معناست که برای دریافت یک واحد ارز از کشور دیگر باید چند واحد ارز از کشور مبدا پرداخت کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر برای خرید هر یورو باید 1.4746 دلار بپردازید. (شما ارز پایه را می خرید و ارز متقابل را می فروشید.) اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه نسبت به ارز پیشخوان افزایش می یابد، می توانید آن جفت ارز را خریداری کنید و اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه نسبت به ارز پیشخوان کاهش می یابد، می توانید جفت ارز را کوتاه کنید.

پسوند چیست؟
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کارگزاران فارکس برای هر جفت ارز دو قیمت متفاوت ارائه می دهند. BID قیمتی است که ارز پایه را با آن می فروشید و ASK قیمتی است که ارز پایه را با آن خریداری می کنید. اسپرد تفاوت قیمت بین BID و ASK است. کارگزاران سکه شما را با قیمت کمتری می خرند و با قیمت بالاتری می فروشند. تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش، اسپرد یا کارمزد کارگزار است. اسپرد به طور کلی با پیپ اندازه گیری می شود و پیپ کوچکترین واحد حرکت قیمت در یک جفت ارز است.

مهم ترین اصطلاحات فارکس را بیاموزید
در ادامه به بررسی مهم ترین اصطلاحات فارکس می پردازیم.

کمیسیون
مقدار مشخصی کارمزد برای انجام معاملات که برای جفت ارزها و کارگزاران مختلف متفاوت است.این نوع کمیسیون یا کارمزد در حساب ها (ecn) وجود دارد. تفاوت کارمزد و اسپرد در این است که اسپرد تفاوت بین قیمت های BID و ASK است و بر روی جفت ارزهای مختلف، بروکرهای مختلف و غیره امکان پذیر است. ممکن است متفاوت باشد، اما کمیسیون همیشه یکسان خواهد بود.

تبادل
در فارکس، سودی است که پس از یک روز به معاملاتی که هنوز باز هستند اعمال می شود. روز بعد بسته به تفاوت نرخ سود ارز مبنا، واریز یا از حساب معامله گر کسر می شود.

تعادل
موجودی همان وجه نقدی است که در ابتدا در دلال قرار می دهیم و سپس با معامله کم یا زیاد می شود. تعادل در لغت به معنای تعادل است و به همین دلیل نتایج تراکنش ها با شاخص موجودی در فارکس نمایش داده می شود. به عبارت ساده تر، مقدار پولی که به حساب خود واریز کرده اید موجودی شما نامیده می شود.

انصاف
منظور از حقوق صاحبان سهام در فارکس به ارزش جاری حساب از طریق محاسبه سود و زیان غیر واقعی (سود و زیان ناشی از معاملات باز که هنوز در ترازنامه محاسبه نشده است) اشاره دارد. بنابراین در صورت باز بودن یک یا چند موقعیت (معاملات) شاهد تغییر در حقوق صاحبان سهام خواهیم بود.

لبه
این مقدار پولی است که باید به پلتفرم معاملاتی خود واریز کنید تا بتوانید سفارش دهید و تجارت خود را در بازار فارکس حفظ کنید.مارجین به عنوان وثیقه برای کارگزار استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که می توانید ضررهای احتمالی ناشی از معاملات خود را پوشش دهید.

حاشیه آزاد
Free Margin در فارکس به معنای حاشیه آزاد برای انجام معاملات جدید است، به عبارت دیگر، Free Margin تفاوت بین Equity و Margin است. مارجین آزاد نشان می دهد که میزان سهام یک معامله گر خارج از مارجین کال است.

سطح حاشیه
سطح مارجین (سطح مارجین) به معنای سطح مارجین است که وضعیت حساب معاملاتی را بیان می کند. هنگامی که سطح مارجین به زیر 100 می رسد، اولین هشدار تماس حاشیه به معامله گر داده می شود و معامله گر نمی تواند معامله جدیدی را باز کند. معمولاً وقتی سطح مارجین به 70 می رسد، کارگزاران به طور خودکار شروع به بستن معاملات با بیشترین حجم و زیان می کنند.

فراخوان حاشیه
اگر سطح حاشیه به زیر 70٪ (حتی 0.01 دلار) برسد، حساب در وضعیت تماس حاشیه قرار می گیرد. یعنی زیان تراکنش های تاجر از 30 درصد موجودی جاری بیشتر می شود و پس از آن اخطاریه افزایش برای افزایش مانده حساب صادر می شود.اگر موجودی افزایش پیدا نکند، معامله گر نمی تواند معامله کند.

بازار دو طرفه در فارکس چیست؟
افزایش قیمت همیشه ما را خوشحال می کند و کاهش قیمت ما را ناراحت می کند، اما در فارکس ماجرا فرق می کند. بازار فارکس یک بازار دو طرفه است. این بدان معنی است که شما می توانید از کاهش یا افزایش قیمت به طور همزمان سود ببرید. به معاملاتی که در آن از کاهش قیمت بهره مند شوید، فروش و اگر از افزایش قیمت بهره مند شوید، خرید نامیده می شود.

مفهوم شورت بلند و کوتاه
اگر می خواهید خرید کنید (ارز پایه را بخرید و ارز متقابل را بفروشید) می خواهید قیمت ارز پایه افزایش یابد و سپس آن را با قیمت بالاتری بفروشید، به این موقعیت خرید یا خرید می گویند.
اگر می خواهید ارز هدف را کوتاه کنید (ارز پایه را بفروشید و ارز متقابل بخرید)، می خواهید ارز پایه ارزش خود را از دست بدهد و سپس آن را با قیمت کمتری خریداری کنید. در اصطلاح معاملاتی، به این موقعیت فروش کوتاه یا فروش می گویند.
مقدار زیادی فارکس
در فارکس خرید و فروش جفت ارز با توجه به حجم معاملات انجام می شود و واحدی که بر این اساس حجم معاملات را اندازه گیری می کند لات نام دارد. هنگامی که یک معامله انجام می دهید، معاملات در اندازه های لات قرار می گیرند.هر چه تعداد لات بیشتر باشد، سود و ریسک معامله بیشتر می شود. تاجر با کمک قرعه می تواند سرمایه و سود و زیان خود را مدیریت کند.

هر لات برابر با 100000 دلار است، بنابراین برای شروع معامله و تجارت فارکس به 100000 دلار نیاز دارید. از آنجایی که سرمایه گذاری 100 هزار دلاری فقط برای سرمایه داران امکان پذیر است، واحدهای کوچکتری از لات وارد بازار شد تا معامله برای همه افراد با هر سرمایه ای امکان پذیر باشد. چهار نوع لات که در حال حاضر در فارکس تعریف شده است. دسته های استاندارد، دسته های کوچک، دسته های میکرو و دسته های نانو وجود دارد.
همانطور که گفته شد اندازه استاندارد لات 100000 واحد ارزی است و در حال حاضر اندازه های مینی، میکرو و نانو وجود دارد که 10000 واحد ارزی، 1000 واحد ارزی و 100 واحد ارزی هستند.

مقدار زیادی در فارکس و نحوه محاسبه آن

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد تغییر ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر است که با پیپ اندازه گیری می شود که درصد بسیار بسیار کمی از ارزش ارز است. برای استفاده از این تغییر لحظه ای ارزش، باید مقادیر زیادی از یک ارز خاص را معامله کنید تا سود یا زیان قابل توجهی را مشاهده کنید.روند بازار
3 نوع روند در بازار وجود دارد. بازار خرسی، بازار گاوی و بازار خنثی.

نزولی: بازاری است که در آن قیمت ارزهای پایه کاهش می یابد. بازارهای نزولی نشان دهنده یک روند نزولی است و نتیجه ضعف بنیادی اقتصادی خواهد بود.

صعودی: بازاری است که در آن قیمت ارزهای پایه افزایش می یابد. بازارهای گاوی حکایت از روند صعودی در بازار دارد و نتیجه اخبار خوش بینانه در مورد اقتصاد است.

خنثی: بازاری است که در آن روندی وجود ندارد و نمودار قیمت در یک محدوده حرکت می کند.

بیشتر بخوانید:آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

 

قرارداد (CFD) در فارکس
آنها قراردادهایی هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا در مورد تغییرات قیمت ارز سفته‌بازی کنند، بدون اینکه واقعاً دارایی اصلی را در اختیار داشته باشند. معامله‌گری که شرط می‌بندد قیمت یک جفت ارز افزایش می‌یابد، CFD‌ها را روی آن جفت ارز می‌خرد، در حالی که کسانی که معتقدند قیمت کاهش می‌یابد، CFD‌ها را روی آن جفت ارز می‌فروشند. استفاده از اهرم در معاملات فارکس به این معنی است که یک معامله اشتباه CFD می تواند منجر به زیان های بزرگ شود.

آموزش پلتفرم فارکس
در این ویدیو مهم ترین پلتفرم های فارکس از جمله Trading View، Forex Factory و.ما شما را معرفی کرده ایم و نحوه کار با آنها را به شما آموزش داده ایم.

متاتریدر چیست؟
متاتریدر یکی از موضوعات مهم در آموزش فارکس است. همه کارگزاران از محیطی به نام پلتفرم معاملاتی برای دسترسی مشتریان به بازار استفاده می کنند. شرکت های مختلف این پلتفرم ها را طراحی و ارائه می کنند و هر کدام از این پلتفرم ها قابلیت های متفاوتی دارند. برخی از آنها برای تجارت و برخی دیگر برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده می شوند. یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای معاملاتی که بسیاری از کارگزاران از آن استفاده می کنند، نرم افزار متاتریدر است. متاتریدر پلتفرم های معاملاتی را به هم متصل می کند و امکان تجارت با رایانه و تلفن همراه را فراهم می کند. این نرم افزار در دو نسخه 4 و 5 توسط شرکت روسی MetaQuotes به بازارهای مالی ارائه شد.




:: برچسب‌ها: آموزش فارکس ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: