نوشته شده توسط : mehdi

متخصص جراحی لثه یک دندانپزشک متخصص است که مشکلات و بیماری‌های دهانی مرتبط با لثه و استخوان‌های فک را درمان می‌کند.

نقش لثه‌ها در تامین سلامت کلی بدن غیر قابل انکار است. هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر به این موضوع پی می‌بریم که اجزا و اعضای بدن مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته هستند و سلامت هرکدام از این اعضا به هم وابسته است به شکلی که دانشمندان به تازگی ارتباط میان سلامت لثه‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز پیدا کرده‌اند. با توجه به اهمیت سلامت لثه‌ها و نقش پررنگ آن‌ها در تامین سلامت کلی بدن، در این نوشتار با یک متخصص لثه که سلامت آن‌ را برایمان به ارمغان می‌آورد آشنا می‌شویم

 

بیایید از اینجا شروع کنیم که اصلاً به چه کسی متخصص لثه گفته می‌شود؟

متخصص لثه یک دندانپزشک متخصص است که مشکلات و بیماری‌های دهانی مرتبط با لثه و استخوان‌های فک را درمان می‌کند. یک دندانپزشک متخصص لثه آموزش خود را با گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی شروع می‌کند و معمولا این دوره آموزشی را در طول 5 سال تکیمل می‌کند . در این مرحله او به عنوان یک دندانپزشک عمومی شناخته می‌شود. سپس بعد از قبول در آزمون دستیاری دندانپزشکی (آزمون رزیدنتی)، یک دوره تخصصی 3 تا 4 ساله برا برای آشنا شدن با انواع بیماری‌های لثه و روش‌های درمانی آن‌های می‌گذراند.

یک دندانپزشک متخصص لثه بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی و تحصیلی خود با شرکت در آزمون جامع دکترا و ارائه پژوهش خود، از بالاترین مقامات بهداشتی کشور به عنوان یک دندانپزشک متخصص لثه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود.

درمان بیماری های لثه

بیماری لثه علل مختلفی دارد و با مشاهده اولین علائم باید به متخصص لثه مراجعه کرد تا سریعا درمان آغاز بشود. اگر در زمان مناسب مراجعه شود درمان با هزینه کمتر و مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

  • پلاک وباکتری: مسواک یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن پلاک‌های دندانی می‌باشد. هر روز دو بار به مدت دو دقیقه با خمیر دندان ضد پلاک مسواک بزنید اما به دلیل این که جرم به مینای دندان می‌چسبد باید حتما به دندانپزشک متخصص لثه مراجعه کرد. در بعضی موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به جراحی باشد.
  • هایپرپلازی لثه: در بعضی مواقع هایپرپلازی با مراقبت صحیح از دندان‌ها برطرف می‌شود اما در موارد شدید ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.
  • درمان سیاه بودن لثه: یکی از بهترین و جدیدترین روش‌های درمانی سیاهی لثه، لیزر است. با روش درمانی لیزر تیرگی‌ها بدون جراحی و برش و خونریزی برطرف شده و لثه‌ها به حالت عادی خود بر می‌گردند.
  • درمان زخم‌های سفید لثه: زخم‌های لثه درمان ندارند و خود درمان شونده هستند اما برای کاهش درد می‌توان به دندانپزشک مراجعه کرد.
  • درمان تحلیل و عقب رفتگی لثه: تحلیل و عقب رفتگی لثه اگر به موقع درمان نشود می‌تواند در نهایت باعث از دست رفتن دندان شود. بعد از مشاهده اولین نشانه‌های تحلیل لثه باید سریعا به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد. یکی از روش‌های درمان این مشکل جراحی پیوند استخوان و لثه می‌باشد.
  • درمان سرطان لثه: درمان سرطان لثه شامل جراحی و خارج کردن توده، شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌باشد.

اگر یکی از شرایط زیر را در خود دیدید حتما با یک دندانپزشک درباره مشکل خود مشورت کنید، ممکن است نیاز به درمان‌های تخصصی داشته باشید.

 

لثه‌های ورم کرده:

پلاک‌های دندانی و تارتارهای ایجاد شده روی سطح دندان‌های می‌توانند باعث التهاب لثه شوند. التهاب لثه معمولا به عنوان اولین علامت ژنژویت شناخته می‌شود. اگر این التهاب درمان نشود، می‌تواند سبب گسترش پلاک‌های دندانی شود و در نهایت منجر به تحلیل لثه و از دست رفتن دندان شود.

لثه‌های ورم کرده معمولا سبب می‌شوند که دندان‌های شما کوچکتر و کوتاهتر دیده شوند. رنگ لثه‌ها به قرمز تیره تبدیل می‌شود . در مراحل ابتدایی این مشکل با استفاده از یک درمان جرمگیری برطرف می‌شود.

خونریزی لثه

التهاب بافت لثه می‌تواند سبب بروز خونریزی‌های گسترده شود. این خونریزی‌ها می‌توانند در اثر فعالیت‌های عادی روزمره مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا حتی غذا خوردن ایجاد شوند.

بوی بد دهان

التهاب و عفونت‌های درمان نشده لثه به علت فعالیت‌های زیاد باکتریایی می‌توانند سبب ایجاد بوی بد دهان شوند. درمان این مشکلات به بهداشت کلی دهان و دندان‌های شما کمک می‌کند.

جویدن دردناک

وقتی لثه‌های شما متورم است، بافت آن حساس می‌شود. این تورم ممکن است غذا خوردن را برای شما دردناک کند و در این شرایط است که جویدن به عنوان یک عامل خارجی شرایط را برای شما دردناک‌تر می‌کند. ممکن است تورم بافت لثه و مخاط دهان سبب شود که این بافت متورم در هنگاک جویدن غذا زیر دندان‌ها برود و سبب ایجاد درد فزاینده‌ای شود.

تحلیل لثه

تحلیل لثه همیشه به عنوان نشانه‌ای از بیماری‌های لثه‌ای شناخته نمی‌شود. سفت و سخت مسواک زدن یه شکلی که به بافت و مخاط دهان آسیب برساند می‌تواندد سبب تحلیل لثه شود. یک دندانپزشک متخصص لثه در چنین شرایط، لثه‌های تحلیل رفته را درمان می‌کند تا از بروز مشکلات جدیتر در آینده جلوگیری کند.

زخم های دهانی

اگر در اطراف دهان و یا بر روی لثه زخمی مشاهده شود باید سریعا به دندانپزشک متخصص لثه مراجعه کرد تا از مشکلات جدی‌تر در آینده پیشگیری به عمل آورد.

درمان‌هایی که یک متخصص لثه ارائه می‌کند

یک دندانپزشک متخصص لثه راهکارهایی را برای پیشگیری، تشخیص و درمان انواع بیماری‌های لثه ارائه می‌کند.

این دندانپزشک توانایی درمان و تسکین دردهایی را که منشا آن‌ها لثه‌های دهان است را دارد. به طور مثال اگر دچار التهاب و عفونت لثه شده باشید، دندانپزشک متخصص لثه بهترین انتخاب برای درمان بیماری‌های شماست.

بیماری‌های لثه در اثر عفونت و التهاب غشای پوشاننده ریشه دندان‌های شما به وجود می‌آیند. پلاک‌های دندانی که در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهانی ایجاد می‌شوند، به عنوان منشا و عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های لثه مانند عفونت لثه یا تحلیل لثه شناخته می‌شوند.

به شکل پیشرفت نکرده و ابتدایی بیماری‌های لثه که در اثر پلاک‌های دندانی ایجاد می‌شوند، ژنژویت می‌گویند. در این مرحله این مشکل با یک درمان ساده نزد یک دندانپزشک متخصص لثه قابل برطرف شدن است. متخصص لثه در این مرحله ممکن است با تجویز انواع درمان‌های محافظه کارانه و آموزش رعایت بهداشت صحیح به بیمار، ژنژویت را کنترل کنند.

در صورتی که ژنژویت توسط بیمار جدی گرفته نشود، بیماری لثه پیشرفت کرده و ممکن است سبب تخریب بافت‌های همجوار خود شود. در این شرایط، یک دندانپزشک متخصص لثه مجبور است از روش‌های درمانی تهاجمی و پرهزینه‌تر برای درمان بیمار استفاده کند.

بیشتر بخوانید:پروتز دندان

خدمات یک متخصص لثه

چه درمان‌هایی توسط یک متخصص لثه ارائه می‌شود؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که اگر ژنژویت جدی گرفته نشود، ممکن است سبب روز مشکلات جدی‌تری که نیازمند درمان‌های پرهزینه‌تر و تهاجمی‌تر هستند بشود. اگر فکر می‌کنید که لثه‌های شما دچار التهاب شده است، حتما با یک دندانپزشک متخصص لثه مشورت کنید.

دندانپزشک در این مرحله لثه‌های شما را معاینه می‌کند و اگر نیاز به درمان‌های خاصی داشته باشید انواع روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی را به شما پیشنهاد می‌کنند.

 

متخصص لثه و درمان‌های غیر جراحی:

جرمیگری دندان یک روش غیر جراحی درمان انواع بیماری‌های لثه است که یک متخصص لثه در صورت لزوم برای بیمارانش انجام می‌دهد. در این مرحله است که پلاک‌های دندانی و تارتارها از روی سطح ریشه دندان جدا می‌شوند. متخصص لثه ممکن است با توجه به شرایط بیمار همزمان با این درمان، از انواع آنتی بیوتیک‌های موضعی و خوراکی جهت کاهش فعالیت‌هایی باکتریایی استفاده کند.

 

متخصص لثه و درمان‌های جراحی :

(در چه مواقعی یک متخصص لثه تیغ جراحی دست می‌گیرد؟)

ژنژویت و اشکال پیشرفته‌تر انواع بیماری‌های لثه می‌توانند سبب تحلیل لثه، التهاب لثه یا عفونت آن شوند که در نتیجه تمامی این شرایط ممکن است ریشه‌های دندان‌ها لق شده و منجر به از دست رفتن یک یا چند دندان با ارزش شوند.

یک متخصص لثه ممکن است با پیوند لثه و انواع روش‌های جراحی لثه با لیزر، از مشکلات و عوارضی که می‌توانند در نتیجه انواع بیماری‌های لثه ایجاد شوند، جلوگیری کند.

لثه‌های سالم سلامت به عنوان ستون اصلی نگه‌دارنده دندان‌های شما شناخته می‌شوند. یک دندانپزشک متخصص لثه به شما کمک می‌کند که لثه‌های سالمتر و لبخندی زیباتر داشته باشید.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

متخصص ایمپلنت کیست؟ بهترین متخصص ایمپلنت چه ویژگی‌ای باید داشته باشد؟ چرا باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنیم؟ این‌ها سئوالاتی است که ذهن داوطلبان ایمپلنت رو به خود مشغول می‌کند.

درصورتی‌که پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا آسیب شدید باعث از دست دادن یک یا چند عدد از دندان‌ها شود باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید تا بتوانید برای بهبود وضعیت صحبت کردن، غذا خوردن و ظاهر لبخند خود با انجام ایمپلنت یا کاشت دندان مصنوعی، سلامت دهان خود را احیا کنید. با توجه به اینکه ایمپلنت دندان روش حساسی محسوب می‌شود، بهتر است تحت نظر دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان انجام شود. آیا هر دندانپزشکی می‌تواند به جای متخصص ایمپلنت، کاشت دندان انجام دهد؟

در پاسخ باید گفت که اگرچه دندانپزشکانی که دوره آموزشی عمومی دندانپزشکی را به مدت 6 سال گذرانده‌اند می‌توانند ایمپلنت دندان را انجام دهند. اما متخصص ایمپلنت دندان کسی است که علاوه‌بر دندانپزشکی عمومی چندین سال تحصیلات تخصصی در زمینه جراحی دندان به‌خصوص کاشت دندان نیز گذرانده است. به‌همین‌دلیل دارای گواهی بورد تخصصی در رشته ایمپلنتولوژی تخصصی دندان است. اما چرا باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنیم؟

 

چرا باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کرد؟

جراحی ایمپلنت دندان شامل جایگزین کردن ریشه دندان با پایه‌های فلزی و پیچ‌مانند به‌منظور قرار دادن دندان‌های مصنوعی به‌جای دندان‌های ازدست‌رفته است. این دندان‌های جدید بسیار شبیه دندان‌های واقعی هستند. معمولا پس از جراحی استخوان فک، تیتانیوم موجود در ایمپلنت با استخوان فک عجین می‌شود. این بدان معناست که ایمپلنت‌های شما مانند پروتزهای ثابت نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند یا باعث آسیب استخوانی نمی‌شوند.

نحوه انجام جراحی به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. بنابراین، جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند روندی بسیار پیچیده باشد و یک متخصص ایمپلنت دندان بهترین فرد برای انجام آن است زیرا تجربه و تبحر متخصص ایمپلنت بسیار زیاد است.

چه متخصصانی کاشت ایمپلنت انجام می‌دهند؟

جراحی ایمپلنت فرآیند پیچیده‌ای است که توسط پریودنتیست‌ها (متخصصان بیماری‌ها و مسائل مربوط به لثه و جراحی) و جراحان فک و دهان صورت می‌گیرد و پروتز آن توسط پروستودنتیست‌ها (متخصصان طراحی، ساخت دندان و اصلاح شکل آن) و ایمپلنتولوژیست‌ها (متخصصان ایمپلنت و پروتز دندان) انجام می‌شود. بنابراین نهایتا باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید که گواهینامه مربوط به گذراندن دوره‌های جراحی بیهوشی و نحوه کاشت ایمپلنت را داشته باشد. در ادامه بررسی می‌کنیم که ویژگی‌های بهترین متخصص ایمپلنت چیست؟

بیشتر بخوانید:عصب کشی دندان

ویژگی‌های بهترین متخصص ایمپلنت دندان چیست؟

داشتن تجربه کافی در تمامی مشاغل به ویژه دندانپزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئنا سال‌ها کار و پرداختن به درمان‌های متعدد، تجربه دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد و منجر به تصمیم‌گیری درست در شرایط پیچیده می‌شود. بنابراین، تفاوت بسیار زیادی بین دندانپزشکی که سالانه ده ایمپلنت دندان و دندانپزشکی که صدها مورد نصب می‌کند وجود دارد. پس فراموش نکنید بهتر است برای ایمپلنت دندان به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

اصولا یک متخصص ایمپلنت دندان متبحر و باتجربه، زمان کافی برای بیمار اختصاص می‌دهد. تا روند درمان را به طور واضح برای او توضیح دهد. همچنین او را از تمام معایب و مزایای ایمپلنت دندان آگاه می‌کند.

یک متخصص ایمپلنت به موارد زیر توجه می کند:

  • بررسی سابقه پزشکی بیمار و احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی
  • مشاهده رادیوگرافی و عکس مناسب از دندان‌ها پیش از انجام ایمپلنت
  • غربالگری سرطان دهان، معاینه عمومی لثه و استخوان فک
  • بررسی عملکرد مفصل گیجگاهی-فکی بیمار
  • تناسب استخوان از نظر اندازه، شکل و تراکم و تناسب بافت لثه در موقعیت ایمپلنت
  • انجام مرحله‌به‌مرحله کاشت دندان با بهترین کیفیت و با حداقل عوارض جانبی
  • پیگیری وضعیت بیمار تا چندین ماه بعد از انجام ایمپلنت دندان

تاثیر مراجعه به متخصص ایمپلنت در موفق‌آمیز بودن ایمپلنت دندان چقدر است؟

یکی از دلایل تاکید برای مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان، وجود تجهیزات لازم و به‌ روز در مطب است. این مسئله تاثیر زیادی روی موفق‌آمیز بودن این روش دارد. تجهیزاتی که متخصص ایمپلنت باید داشته باشد:

  • دستگاه تصویربرداری با اشعه ایکس. اگرچه گرفتن یک تصویر اشعه ایکس از دندان‌ها و ریشه‌های دندانی فقط 4 ثانیه طول می‌کشد. اما وجود آن جراحی ایمپلنت دندان را برای سریع‌تر متخصص ایمپلنت ، قابل اعتمادتر و قابل پیش‌بینی تر می‌کند.
  • سیستم‌های کَت اسکن. این فناوری امکان ایجاد تصاویر سه‌بعدی از استخوان فک، برای اطمینان از یک برنامه‌ درمانی مناسب برای متخصص ایمپلنت فراهم می‌کند.
  • دستگاه سانتریفوژ برای تولید پلاسمای غنی از پلاکت. تزریق پلاکت‌های خون بیمار بعد از پایان جراحی فک و کاشت پایه فلزی، کمک زیادی به تسریع روند بهبودی استخوان فک برای انجام مراحل بعدی کاشت دندان یعنی نصب روکش مصنوعی می‌کند.
  • دستگاه‌های تخلیص فاکتورهای رشد. تزریق فاکتورهای رشد برای افزایش و تسریع کیفیت روند بهبودی بعد از جراحی لازم است.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر در طول درمان ایمپلنت دندان شرایط پیچیده‌ای ایجاد شود. یا به درمان‌های دیگری مانند پیوند استخوان، پیوند بافت نرم یا جراحی لیفت سینوس نیاز باشد. متخصص ایمپلنت دندان برای انجام این نوع جراحی‌ها دانش و تجربه کافی را دارد.

معیارهای انتخاب متخصص ایمپلنت دندان کدام است؟

توصیه می‌کنیم هنگام مراجعه به متخصص ایمپلنت حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • دانشگاه محل تحصیل متخصص ایمپلنت دندان برای کسب گواهینامه تخصصی
  • میزان تجربه متخصص ایمپلنت. کاشت دندان از آن تکنیک‌هایی است که علاوه‌بر دانش به تجربه کافی نیز نیاز دارد.
  • میزان اهمیتی که متخصص ایمپلنت دندان برای بیماران قائل است. در اصل متخصص ایمپلنت دندان نباید خیلی مشتاق باشد که از این روش برای رفع همه مشکلات استفاده کند. ازآنجایی‌که ایمپلنت‌ها دارای برخی خطرات هستند. متخصص ایمپلنت باید قبل از هرگونه اقدامی برای انجام جراحی ایمپلنت، گزینه‌های دیگر برای بهبود لثه و اصلاح دندان‌های طبیعی را امتحان کنند. درصورتی‌که موثر واقع نشدند، روش گران‌قیمتی مانند کاشت دندان باید انجام شود.
  • احساس راحتی با متخصص ایمپلنت دندان. از آنجایی‌که برای کاشت دندان باید چندین جلسه به مطب مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم به کلینیکی مراجعه کنید که بتوانید با متخصص ایمپلنت و کارکنان خود احساس راحتی کنید تا بتوانید آزادانه در مورد روند درمان خود سوال بپرسید و استرس خود را کاهش دهید.

ایمپلنت دندان نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها محسوب می‌شود. اگرچه مانند هر نوع جراحی دیگر ممکن است با عوارضی جانبی ویژه‌ای همراه باشد. اما مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان می‌تواند از هر نظر روند درمان را تخصصی و تسهیل کند.

این اطمینان را به شما می‌دهیم که کادر حرفه‌ای و متخصصان باتجربه شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک می‌تواند رضایت شما را به بهترین وجه ممکن جلب کند. بنابراین شما می توانید از طریق مشاوره آنلاین و رایگان میخک و همچنین طرح پرداخت اقساطی میخک به بهبود سلامت دهان و دندان خود کمک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

متخصص پروتز دندان به متخصصی گفته می‌شود که در زمینه نصب دندان مصنوعی و جایگزین کردن آن با دندانی که از بین رفته است تخصص دارد و مورد تایید انجمن دندان پزشکی است. متخصص پروتز دندان باید ۳ سال آموزش ببیند که شامل آموزش رسمی در دانشکده دندان پزشکی است. تحقیق و بررسی مناسب و تصمیم گیری صحیح به شما کمک می‌کند که به انتخاب بهترین پروستودنتیست بپردازید.

متخصص پروتز دندان با سال‌ها آموزش تخصصی و کسب تجربه به خوبی با اهمیت و نقش لبخند زیبا، حفظ سلامت دهان و پر کردن جای خالی دندان از دست رفته آشنایی دارد و با شناخت این مسئله می‌تواند یک برنامه درمانی تخصصی را برای شما و متناسب با نیازهای که دارای طراحی کند.

رشته پروتز دندان

متخصص پروتزهای دندان در تهران گرایشی ار مراقبت دندانی است که به جایگزینی و بازگردانی دندان ها می پردازد. متخصص این رشته به طور مخصوصی در زمینه درمان مشکلات فک یا دندان های از دست رفته مهارت دارد. هنگامی که افراد به دندان مصنوعی نیاز داشته باشند یا بخواهند جای خالی یک دندان را توسط پروتز دندانی پر کنند، باید به یک متخصص پروتز دندان مراجعه فرمایند.

 

متخصص پروتزهای دندانی چه کارهایی انجام می دهد؟

شاید در ظاهر این کار بسیار ساده به نظر برسد. اما تعداد بیمارانی که بعد از ایمپلنت دچار مشکل می شوند، نشان دهنده است که نداشتن تخصص دندانپزشکان در این زمینه چه آسیبی می تواند به بیمار وارد کند. متاسفانه دیده شده، دندانپزشکانی که متخصص نیستند با قیمت پایین تر نسبت به متخصصین این حوزه، اقدام به ایمپلنت و کاشت دندان می کنند، بیمارانی نیز هستند که به دنبال ایمپلنت ارزان هستند.

این در حالی است که هزینه بعدی این اقدام میتواند برای بیماران بسیار سنگین تمام شود. کاشت یا جراحی ایمپلنتها نیز باید توسط متخصص انجام شود (متخصص جراحی فک و صورت، یا پریو) تا بتواند از لحاظ محل و زاویه قرارگیری ایمپلنتها و منیج کردن ایمپلنت با استخوان موجود و یا بازسازی استخوان با روشهای مختلف، تصمیم درستی بگیرد. علاوه بر تعداد ایمپلنت و محل قرار گیری آنها، زاویه ایمپلنت به لحاظ فاکتورهای مکانیکال، نیروی وارده به ایمپلنت و جنبه زیبایی اهمیت به سزایی دارد. تطابق پروتز با بافت و با ایمپلنت ها سختتر از دندان معمولی است… پس بهتر است قسمت جراحی ایمپلنت توسط متخصص مربوطه و قسمت روکش ایمپلنت توسط متخصص پروتز انجام شود.

گیر غذایی، پوسیده شدن و کاهش عمر دندان زیر روکش به میزان فاحش، هالیتوزیس یا بوی بد دهان از مشکلات رایج انجام پروتز دندان توسط دندانپزشک غیرمتخصص است. باید خاطرنشان کنم که در مورد پروتزهای ایمپلنت موضوع بسیار پیچیده تر از پروتز بر پایه دندان است:

  • هر پروتزی برای اینکه مناسب باشد باید فانکشن( کارایی) و زیبایی داشته باشد.
  • پروتز دندانی باید ماندگار باشد.

در ارائه طرح درمان، تعداد ایمپلنتها و محل کاشت آنها از عوامل بسیار مهم در موفقیت آنهاست. چرا که باید در طرح درمان بتوانیم نیروها را به صورت مناسب بین ایمپلنتها تقسیم کنیم تا ایمپلنتها دچار فیلر یا شکست نشوند. علاوه بر این محل ایمپلنتها در زیبایی پروتز آینده نیز نقش دارد. درصورتیکه طرح درمان اشکال داشته باشد، میتواند باعث از دست رفتن ایمپلنت( به صورت تحلیل استخوان ، شکستن پیچ و … ) شود.

کاشت یا جراحی ایمپلنتها نیز باید توسط متخصص انجام شود (متخصص فک و صورت، یا پریو) تا بتواند از لحاظ محل و زاویه قرارگیری ایمپلنتها و منیج کردن ایمپلنت با استخوان موجود و یا بازسازی استخوان با روشهای مختلف، تصمیم درستی بگیرد. علاوه بر تعداد ایمپلنت و محل قرار گیری آنها، زاویه ایمپلنت نیز اهمیت بسیاری دارد، این اهمیت هم به لحاظ فاکتورهای مکانیکال و نیروی وارده به ایمپلنت و هم از جنبه زیبایی اهمیت به سزایی دارد. در قسمت پروتز ایمپلنت نیز تشابهات زیادی با مطلب توضیح داده شده در مورد روکش معمولی وجود دارد، مضافا اینکه تطابق پروتز با بافت و با ایمپلنت ها سختتر از دندان معمولی است… پس بهتر است قسمت جراحی ایمپلنت توسط متخصص مربوطه و قسمت روکش ایمپلنت توسط متخصص پروتز انجام شود.

 

دندانپزشک با متخصص پروتز دندان چه تفاوتی دارد؟

دندان پزشکان عمومی در حوزه تمام مراقبت های دندانی متداول و فرایند های دندانی جزئی از قبیل پر کردن دندان مهارت یافته اند. برخی دندان پزشکان عمومی در فرایند هایی به خصوص آموزش های بیشتری دیده اند. اما متخصص پروتز دندان در تهران افرادی هستند که در حوزه جایگزینی و ترمیم دندان ها و انواع پروتز دندان که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم، آموزش های تخصصی بسیاری دیده اند.

در هنگام نیاز به جایگزینی دندان یا انجام جراحی دهان، مشاوره گرفتن از یک متخصص پروتز دندان و انجام شدن فرایند درمانی توسط متخصص پروتز دندان باعث می شود تا بیمار درمانی موثر، با کیفیت و متناسب با نیاز های خود دریافت کند. چنین درمانی نتایجی بلند مدت داشته و لبخندی زیبا را به فرد هدیه می دهد.

اصلی ترین تفاوت بین متخصص پروتز و دندان پزشک عمومی عبارت است از: متخصص پروتز دندان با جایگزینی دندان و بازگرداندن سلامت و عملکرد در تمام سطوح دهان فعالیت می کند، اما دندان پزشکان عمومی بر روی ترمیم دندان ها و اطمینان از سلامت و سالم ماندن آن ها تمرکز می کنند.

 

نحوه کار متخصص پروتزهای دندان چگونه است؟

متخصص پروتز دندان در تهران فرایند هایی را طراحی و اجرا می کنند که در آن ها دندان های طبیعی به صورت کامل یا نسبی با مواد مخصوصی جایگزین می شوند، مانند کامپوزیت ونیر، روکش ها، ایمپلنت دندان و …. که شما عزیزان میتوانید مقالات مربوط هر کدام از این درمان ها را در سایت ما مطالعه کنید.

برخی از بیماران می‌خواهند که لبخندی جذاب تر و دندان‌های سفیدتر و مرتب تر داشته باشند. با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در عرصه دندان پزشکی نوین می‌توان از روش‌های مختلفی برای خلق لبخندی زیبا و آنچه که شما انتظارش را دارید استفاده کرد. یک حوزه تخصصی در دندان پزشکی وجود دارد که به بهبود و حفظ عملکرد دهان و بهبود لبخند و ظاهر آن و زیبایی لبخند مربوط است. متخصص پروتزهای دندانی، دکتر منصور بابایی، می‌‌تواند با تکیه بر دانش نوین و استفاده از روش‌های جدید درمانی و زیبایی به شما کمک کند به خواسته‌های خود دست پیدا کنید.



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

درمان درد روکش به دلایل مختلفی همچون حساسیت دندان و یا عفونت لثه ایجاد می‌شود. از طرفی احساس بزرگی روکش دندان و پوسیده شدن ریشه نیز ممکن است باعث ایجاد درد دندان بعد از روکش شوند.

برای تشخیص منشا درد دندان روکش شده لازم است تا دندان خود را به دندانپزشک نشان دهید. همچنین شما می‌توانید با داشتن آگاهی لازم خودتان تا حدودی علت این مشکل را بفهمید. در ادامه دلایل بروز درد در دندان روکش شده و روش درمان آن را بررسی می‌کنیم.

دلایل درد گرفتن دندان روکش شده چیست؟

عواملی همچون حساسیت موقتی دندان و لثه، عدم قرارگرفتن اصولی روکش دندان، نامناسب بودن خود روکش، پوسیدگی دندان زیر روکش، لثه تحلیل رفته و … می‌توانند دلیل اصلی درد دندان شما پس از روکش کردن آن باشند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تمامی این عوامل را با هم بررسی کنیم.

دوره نقاهت و تغییر حالت جویدن

در بیشتر مواقع پس از قرارگرفتن روکش بر روی دندان بیمار، دردی آغاز می‌شود که گذرا است و ممکن است در اثر چسباندن روکش و تغییر حالت جویدن به وجود آید.

به‌منظور چسباندن روکش از ماده‌ای اسیدی استفاده می‌شود که می‌تواند بر اعصاب دندان تأثیر بگذارد و آن را تحریک کند، در این مواقع تا چند روز دندان بیمار حساس می‌شود.

درد لثه بعد از روکش کردن دندان

بعد از انجام روکش گاهی ممکن است دردی موقتی در ناحیه تحت درمان و لثه حس شود. این درد تا دوهفته عادی است، اما اگر شدت درد افزایش یافت و پس از این مدت ادامه‌دار شد، باید با دندانپزشک مشورت نمود.

احساس بزرگی روکش دندان

گاهی علت درد دندان روکش شده، احساس بزرگی روکش دندان آن است، این درد بعد از هفته اول روکش کردن، ایجاد می‌شود. در این صورت روکش بر دندان‌های مجاور خود فشار وارد می‌کند و منجر به ایجاد درد می‌شود.

روکش دندان نباید از یک ارتفاع معین بیشتر باشد، در غیر این صورت ممکن است باعث شکستن دندان روکش شده و یا دندان‌های اطراف و همچنین درد و آسیب دندان‌های مقابل شود. همچنین احساس بزرگی روکش دندان چندان خوشایند نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:ایمپلنت دندان

روکشی که درست بر دندان قرار نگیرد!

بله درست است، گاهی احتمال اینکه روکش بر روی دندان منطبق نشود، وجود دارد. این حالت سبب درد در دندان، فک، سر و حتی اختلال در جویدن می‌شود. با مشورت پزشک می‌توان این مشکل را رفع کرد، تنها کافی است که روکش دندان شما بر اساس فرم جویدن شما طراحی و چسبانده شود.

وجود پوسیدگی در تاج، کانال، عصب و ریشه

دلایل زیادی برای پوسیدگی دندان و گسترش آن زیر روکش وجود دارد. یکی از علت‌های اصلی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نخ دندان نکشیدن است. از موارد تشدیدکننده پوسیدگی می‌توان به استفاده از روکش‌های متصل‌به‌هم در دهان بیمار اشاره کرد.

امکان نظافت بین این دسته روکش‌ها وجود ندارد، ازآنجاکه رعایت بهداشت دندان روکش شده بسیار سخت‌تر و حساس‌تر از دندان‌های طبیعی است، این ویژگی مشکل‌ساز خواهد شد.

از علائم پوسیدگی دندان می‌توان به درد دائمی و موقتی دندان، حساسیت، ایجاد لکه‌های تیره دندان، بوی بد دهان، احساس مزه و نامطلوب، وجود سوراخ‌ها و حفرات ریز و درشت در دندان، عفونت بافت لثه، آبسه دندان و کیست اشاره کرد.

چنانچه دندان‌پزشک تشخیص دهد که مشکل دندان‌درد شما پوسیدگی است، بر اساس شرایط دندان بیمار درمان ریشه (عصب‌کشی) یا کشیدن دندان را تجویز می‌کند.

 

درمان ریشه ناقص دندان روکش شده و درد تاج دندان

چنانچه پیش از روکش کردن دندان عصب‌کشی قبلی بیمار کامل انجام نشود یا پالپ دندان کاملاً پاک نشده باشد. به‌مرورزمان عفونت در آن ناحیه پدیدار می‌شود.

معمولا در این حالت درد بعد از گذاشتن روکش آغاز می‌شود. در این موارد دندانپزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک و مسکن برای بیمار تجویز می‌کند و بر اساس میزان درد و عفونت اقدام به کشیدن دندان می‌کند.

گاهی نیز اگر امکان نگه‌داشتن دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک بعد از برداشت روکش اقدام به درمان کامل ریشه کرده و مجدد دندان را روکش می‌کند.

 

تحلیل لثه علت درد دندان روکش شده

اگر درد دندان روکش شده شما در اثر تحلیل لثه ایجاد شده باشد، در این صورت دندان شما باید علائمی نظیر علائم زیر را داشته باشد:

  • دندان شل و حساس شود.
  • ریشه دندان دیده شود.
  • دندان تغییر رنگ پیدا کند.
  • فاصله و شکاف بین دندان‌های شما بیشتر شود.
  • احساس زبری در خط لثه و پوسیدگی دندان زیرخط لثه
  • قرمز، متورم یا ملتهب شدن بافت لثه و خونریزی
  • بوی بد دهان

در این مواقع اگر مشکل حاد نباشد، دندانپزشک با تمیزکردن عمیق دندان و جرم‌گیری یا صاف کردن سطح ریشه از مشکل و درد بیمار می‌کاهد.

اما اگر مشکل حاد شود، تنها روش جراحی نتیجه‌بخش خواهد بود و این کار به کمک لیزر بدون درد و عوارض انجام می‌گیرد. در مواقعی که تحلیل لثه موجب شل شدن ریشه دندان روکش شده شود، پزشک به‌ناچار باید دندان بیمار را بکشد.

شکستگی ریشه دندان

گاهی افراد در اثر اتفاقات مختلف مثل فشار، برخورد یا ضربه و تصادف احتمال دارد دچار شکستگی و ترک گرفتن دندان روکش شده یا طبیعی خود شوند. این شکستگی می‌تواند در ناحیه میانی، سطحی و انتهایی ریشه رخ دهد.

به‌مرور در اثر این مشکل، مشکلات دیگری نظیر درد شدید دندان ممکن است برای فرد پیش آید. در این صورت دندان فرد نسبت به گرما و سرما و هوا حساس شده و ممکن است حتی آبسه و عفونت کند.

در این حالت بهتر است پیش از وقوع مشکلات ثانویه‌ای مثل درد دندان روکش شده، بیمار به یک دندانپزشک مطمئن مراجعه کند تا او پس از عکس‌برداری از دندان، اقدام به درمان و ترمیم دندان ‌شکسته کند.

اگر نوع شکستگی عمودی تشخیص داده شود، پزشک دندان را نیازمند Hopeless و کشیدن می‌داند. اما اگر نوع شکستگی افقی باشد، بسته به شکستگی شاید بتوان دندان را با درمان ریشه حفظ کرد.

برای درمان معمولاً قسمت لق شده دندان در محل اولیه خود به مدت یک ماه توسط اسپلینت فیکس می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه شکستگی، لقی یا ترک روکش دندان خود در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا مشکل شما حاد نشود.

 

برای جلوگیری از درد دندان روکش شده چه کنیم؟

درد دندان چه برای دندان طبیعی و چه برای دندان روکش شده بسیار سخت و آزاردهنده است؛ لذا بهتر است پیش از آنکه با این مصیبت روبه‌رو شوید، چاره‌ای بیندیشید و از پوسیدگی و دیگر دلایل درد جلوگیری کنید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چه راهکارهایی می‌تواند به‌سلامت دندان روکش شده شما کمک کند تا کمتر با دندان‌درد مواجه شوید، توجه به این نکات می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد:

  • در وهله اول افراد باید به نظافت شخصی و بهداشت دهان و دندان خود توجه نمایند، استفاده از مسواک سه بار در روز و همچنین استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه مناسب و باکیفیت می‌تواند سلامت دندان شما را تا حدود زیادی تضمین کند.
  • نخ دندان و دهان‌شویه می‌توانند فضاهای بین دندانی را تمیز کنند و التهابات و خونریزی لثه را کاهش دهند.
  • یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای آنکه دندان‌های سالمی داشته باشید، مراجعه مرتب و مداوم به دندان‌پزشک است. این مراجعه منظم سبب می‌شود تا هرچند وقت یکبار دندان شما از نظر سلامت و حفظ روکش بررسی شود و عیوب مختصر آن رفع گردد.
  • چنانچه روکش دندان شما دائمی است، توصیه می‌کنیم از جویدن شکلات سفت و غذاهای سفت مثل ته‌دیگ یا یخ پرهیز کنید تا روکش شما عمر بیشتری داشته باشد و دندان شما آسیب نبیند.
  • پرهیز از خوردن نوشابه‌ها و مواد غذایی شیرین و یا خیلی اسیدی نیز در سلامت روکش دندان و خود دندان مؤثر است.

 

درمان خانگی و موقت درد دندان روکش شده

برای کاهش درد دندان روکش شده مراجعه به دندان‌پزشک اولین توصیه ماست، اما اگر به دندان‌پزشک دسترسی نداشتید، می‌توانید از درمان‌های موقت خانگی استفاده کنید. در ادامه به چند مورد از این درمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • برای کاهش درد دندان در خانه اگر شما دچار براکسیسم یا دندان‌قروچه هستید، می‌توانید از نایت گارد استفاده کنید. همچنین استفاده از انواع داروهای رفع استرس می‌تواند موقتاً دندان‌قروچه شما را کاهش دهد و درد را کم کند.
  • هرگز با وسایل نوک‌تیز روکش دندان را مورد هدف قرار ندهید.
  • از یک حوله گرم و تمیز بر روی فک خود برای کاهش درد استفاده نمایید.
  • مصرف مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های می‌تواند تا زمان مراجعه به کلینیک درد شما را بهبود ببخشد.

این چهار روش خانگی شاید در مواقعی نتواند درد دندان شما را بهبود بخشد، در این صورت باید فوراً نزد دندانپزشک رفت تا او ارتفاع و وضعیت دندان شما را بررسی کند و برای درمان آن اقدام نماید.

 

راهنمای درمان درد دندان بعد از روکش

در این مقاله با علل درد دندان روکش شده به‌خوبی آشنا شدید، همان‌طور که دیدید تنظیمات درست و اصولی روکش دندان و درمان ریشه کامل قبل از روکش کردن و رعایت بهداشت در طول استفاده از روکش دندان می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی و درد گرفتن دندان شما کمک فراوانی کند.

اگرچه درمان‌های خانگی شاید درد شما را تا مدتی تسکین دهد، اما کارساز نخواهد بود و مجدداً پس از مدت کوتاهی درد به شما بازمی‌گردد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً به یک کلینیک مطمئن و معتبر که از دندان‌پزشکان متخصص و حاذق برخوردار است، مراجعه کنید. دندان شما یکی از مهم‌ترین اجزای بدنتان است که باید در حفظ آن کوشا باشید.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

رشته دندانپزشکی یکی از کاربردی ترین رشته های درمانی در زندگی بشر است که شاغلین آن می‌تواند تمام مشکلات و مسائل مربوط به دهان، دندان، لثه و حتی استخوان فک‌ها را شناسایی کرده و درمان کنند. و از آنجا که سلامت دهان و دندان پلی به سوی سلامت کلی و عمومی بدن است، اهمیت کار دندانپزشکان در هر تخصصی قابل انکار نیست. ما در این مقاله کاری به تخصص های دندانپزشکی نداریم و صرفا تلاش کرده ایم تا در خصوص خدمات و اقداماتی که یک دندانپزشک عمومی به مراجعان ارائه می دهد صحبت کنیم و توضیح دهیم که چرا دندانپزشکان عمومی نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارند.

 

دندانپزشکی چیست؟ (کمی درباره این رشته)

دندانپزشکی یا (Dentistry)، شاخه ای از علوم پزشکی است که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، اختلالات و مشکلات حفره دهان، دندان و همچنین مخاط دهان، ساختارها و بافتهای مجاور و مرتبط با دندان (به ویژه در ناحیه فک و صورت) می شود.

گرچه در وهله اول تمرکز این رشته عموماً روی دندان است، اما رشته دندانپزشکی محدود به دندان نیست بلکه بخش هایی از جمجمه و صورت از جمله مفصل گیجگاهی فکی و سایر ساختارهای پشتیبانی کننده، عضلانی، لنفاوی، عصبی، عروقی و تشریحی فک و صورت را نیز شامل می شود.

دندانپزشک عمومی کیست؟

رشته دندانپزشکی شامل زیرشاخه های زیادی است ولی دندانپزشکان ابتدا دوره عمومی دندانپزشکی را می گذرانند و پس از شرکت در آزمون تخصصی میتوانند رشته های تخصصی دیگری مانند ارتودنسی دندان و … را پشت سر بگذارند. به کسانی که مدرک پایه ای و عمومی دندانپزشکی را دارند دندانپزشک عمومی گفته می‌شود.

حدود 70 درصد دندانپزشکان تنها یک دندانپزشک عمومی هستند

درصد کمی از دندانپزشکان تخصص دریافت می کنند. در حقیقت، حداقل در کشوری مانند آمریکا تقریباً 79٪ از کل دندانپزشکان را دندانپزشکان عمومی تشکیل می دهند. این دندانپزشکان تقریبا تمام روشهای دندانپزشکی (به جز روش های پیشرفته دندانپزشکی که نیاز به آموزش، دریافت مدرک تخصصی دارند.را انجام دهند،. دندانپزشکان عمومی در خط مقدم اقدامات تشخیصی و پیشگیری برای عموم مردم خدمت می کنند.

این دندانپزشکان می توانند مراحل اولیه بیماری های دهان و دندان را تشخیص داده و بیماری را قبل از پیشرفت درمان کنند. یک دندانپزشک عمومی همچنین تمام تلاش خود را می کند که در نقش یک پیشگیرنده ظاهر شود و با ارائه آموزش های لازم به بیماران و مردم مانع از بروز مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان و سایر مشکلات رایج دیگر در آینده شود. در واقع دندانپزشکان عمومی بیشتر بر روی مساله درمان به موقع و پیشگیری تمرکز دارند.

 

دندانپزشکان عمومی چه اقداماتی برای بیماران و افراد جامعه انجام می دهند؟

اگر برایتان جای سوال است که دندانپزشکان عمومی به طور روزانه در مطب خود چه اقداماتی برای بیماران و مراجعان خود انجام میدهید میتوانید با خواندن این بخش به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید. به طور کلی این دندانپزشکان اقدامات و پروسه های زیر را در مطب های خود برای بیماران انجام می دهند:

 

  • انجام معاینات دندانپزشکی اولیه (شامل تشخیص سرطان اولیه، موارد اورژانسی، چکاپ های دوره ای، معاینات پریودنتال یا لثه ای، معاینات دهان)
  • تصویربرداری از دهان، فک و دندان با اشعه ایکس
  • تصاویر اختصاصی دندانپزشکی
  • اسکن دیجیتال
  • ترسیم نمودار درمانی مورد نیاز بیمار و ارجاع او به متخصصان دیگر (در صورت نیاز)
  • پر کردن دندان با باندینگ دندان
  • نصب انواع روکش دندان شامل روکش تمام سرامیک، فلز سرامیک، زیرکونیا و …
  • نصب پل دندانپزشکی
  • انجام جراحی لثه
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • کشیدن دندان
  • پیوند استخوان
  • درمان سندروم TMD (اختلال مفصل گیجگاهی فکی) یا TMJ (مفصل گیجگاهی فکی)
  • تجویز گارد دهان و دندان
  • درمان غیر مستقیم جهت صاف کردن دندان ها (روش های غیر ارتودنسی)
  • سفید کردن دنان ها در فرآیند بلیچینگ دندان
  • اتصال سیلانت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان
  • درمان بوتاکس برای مقابله با میگرن، TMJ
  • تجویز یا در نظر گرفتن انواع پروتز دندان شامل دندان مصنوعی
  • عصب کشی دندان
  • ترمیمی و بیلداپ دندان
  • پرکردگی موقت دندان
  • کمک به درمان دندان قروچه
  • نصب انواع ونیر دندان (شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و ….)

سایر وظایف دندانپزشک عمومی

  • آموزش نحوه مراقبت از دهان و دندان
  • بررسی و تشخیص بیماران از طریق نظارت های معمول و ابزارهایی مانند دستگاه های اشعه ایکس
  • مشورت با بیماران در مورد گزینه های درمانی
  • اجرای درمان بالینی از شرایط دهان و دندان مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان
  • مدیریت و آموزش سایر کارکنان دندانپزشکی یا مدیران دندانپزشکی
  • تجهیزات خرید و نگهداری موجودی تجهیزات در صورت نیاز
  • به روز کردن تکنولوژی جدید و محصولات جدید که می تواند شرایط بیمار را بهبود بخشد یا درمان کند
  • حفظ محیط بهداشتی برای مراقبت و معاینه بیمار

آیا دندانپزشکان عمومی می توانند روش های تخصصی دندانپزشکی را انجام دهند؟

به جز پروسه های رایجی که در بالا نام برده شد، این دندانپزشکان میتوانند روش های پیشرفته تر دندانپزشکی را انجام دهند. اما از آنجا که متخصصان دندانپزشکی چند سال بیشتر از دندانپزشکان عمومی تحصیل کرده اند، بهتر است که برای انجام روش های تحصصی دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان، نصب ایمپلنت دندان، مشکلات پیشرفته لثه و … تنها به متخصصان واجد شرایط اعتماد کرد. در ادامه با مهمترین تخصص های دندانپزشکی آشنا خواهید شد.

متخصص ارتودنسی دندان

متخصص ارتودنسی چند سال اضافه در دانشگاه و محیط های درمانی تحصیل میکند و با رفع ناهماهنگی ها و عدم تراز دندان ها و فک ها با هم میپردازد. این متخصص از دستگاه های متنوعی (ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و مرئی) برای صاف کردن و اصلاح مشکلات دندانی استفاده میکند. مشکلاتی که این متخصص میتواند با قدرت و مهارت بالا برطرف کند عبارتند از:

  • کج بودن دندان ها
  • فاصله بین دندان ها
  • جلوزدگی یا عقب زدگی فک ها
  • ازدحام و شلوغی دندان ها
  • کوچک بودن فک
  • انواع مال اکلوژن ها

این متخصص همچنین با انجام رمان ارتودنسی 2 مرحله ای در سنین پایین از بروز مشکلات ناهماهنگی دندان ها جلوگیری میکند و هزینه ارتودنسی احتمالی در آینده را کاهش می دهد.

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان

ممکن است که یک دندانپزک عمومی بتواند بخشی از وظایف این متخصص را انجام دهد اما ترمیم و اصلاح طرح لبخند به صورت تخصصی تنها از یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بر می آید. این متخصص برای بهبود طرح لبخند اقدامات زیر را برای بیماران خود انجام می دهد.

  • نصب روکش دندان
  • نصب ونیر دندان شامل لمینت دندان
  • ترمیم تخصصی دندان با انواع مواد پر کننده
  • اینله و انله
  • بلیچینگ دندان
  • افزایش طول تاج
  • عمل زیبایی لثه
  • و …

متخصص اندودنتیست

ناحیه ای که این متخصص به صورت تخصصی به درمان و یا مدیرت آن می پردازد پالپ دندان یا بافت نرم دندان است. این بخش شامل عروق خونی و عصبی است. متخصصان اندو به صورت تخصصی به درمان ریشه و عصب کشی می پردازند و دندان ها را همچنان به قوت در داخل دهان حفظ می کنند.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ترمیم دندان یکی از آشنا ترین نوع درمان دندان های پوسیده است که هر فردی در طول زندگی خود با آن برخورد می کند. ترمیم یا پر کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی مبین همه روزه توسط دندانپزشک مجرب و بهترین مواد انجام می‌شود. اگر شما دوست دارید که درمان دندان های پوسیده خود به بهترین نحو انجام شود، کلینیک دندان پزشکی ارائه دهنده بهترین خدماتترمیم دندان در تهرانسر می باشد. جهت کمک به تصمیم آگاهانه شما عزیزان ویزیت و مشاوره رایگان می باشد.

زمانی که دندان شما پوسیده می شود، دندانپزشک برای درمان آن بخش های پوسیده و عفونی شده را تخلیه می کند و سپس دندان پوسیده شده را با مواد مخصوص پر می کند. برای پر کردن دندان های پوسیده می توان از انواع مواد ترمیمی استفاده نمود. دو ماده ترمیمی بسیار متداول که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت سفید رنگ و آمالگام نقره ای رنگ می باشد. به لطف انواع روش های ترمیم دندان، گزینه های متعددی برای بهبود دندان های پوسیده، خراب و شکسته وجود دارد. به لطف روش درمانی ترمیم کردن دندان، شما می توانید لبخند بسیار زیبایی داشته باشید.

 

چه زمانی نیاز به ترمیم دندان است؟

متخصص دندانپزشک برای اینکه متوجه شود که دندان شما پوسیده شده است یا نه و اینکه آیا نیاز به پرکردن دندان دارید یا خیر، از روش های زیادی استفاده می کنند و برای برخی از افراد که نیاز به سفید کردن دندان ( یا اصطلاحا بلیچینگ) دارند، استفاده می نمایند.

روش های معاینه برای ترمیم دندان پوسیده شده

معاینه ظاهری دندان

بعضی از نقاط دندان که تغییر رنگ پیدا کرده است، نشان دهنده پوسیده شدن می باشند، اما همه تغییر رنگ ها به معنای پوسیدگی نیستند. دندانپزشک متخصص از یک وسیله فلزی نوک تیز به نام اکسپلورر برای پیدا کردن پوسیدگی احتمالی استفاده می کند. مینای دندانی که سالم باشد، سفت است و فشار این ابزار فلزی را تحمل می کند. اگر دندان پوسیده باشد، مینای دندان نرم تر می باشد. این وسیله فلزی کمی به مینای پوسیده می چسبد. فشار آوردن بیش از حد با ابزار اکسپلورر باعث وارد شدن آسیب به دندانی که سالم است می شود. این ابزار همچنین ممکن است باعث شود که باکتری را گسترش دهد و باعث پوسیدگی دندان های دیگر شود.

رنگ مخصوص تشخیص پوسیدگی

این رنگ را روی دندان ها می ریزند و این رنگ خاصیتی دارد که تنها به بخش های پوسیده دندان می چسبد.

تصویر برداری با اشعه ایکس

تصاویری که با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شود می توانند پوسیدگی که در مینا در کناره های دندان ها، در جایی که دندان ها به هم می رسند و همچنین در عاج دندان که زیر مینای دندان قرار دارد را نشان دهند. این تصاویر اغلب برای تشخیص پوسیدگی های کوچک در قسمت های بالایی دندان چندان دقیق نیستند. مواد پر کردن دندان یا ترمیم دندان که بر روی دندان ها قرار گرفته اند نیز خود باعث می شوند که پوسیدگی دندان مشخص نشوند.

مشخص کردن پوسیدگی با استفاده از فلورسانس لیزر

در این روش تغییرات ناشی از پوسیدگی مورد محاسبه قرار گرفته می شود. این روش مخصوصا برای حفره ها و شکاف های سطوح بالایی دندان های آسیاب مناسب است. پوسیدگی تنها دلیل پر کردن دندان نیست. دلایل دیگری که مستلزم این نوع ترمیم دندان می باشد از قرار زیر می باشند:
– دندان شکسته و ترک خورده
– فرسوده شدن دندان در اثر دندان قروچه
– استفاده از دندان برای باز کردن خوراکی ها، وسایل

 

ترمیم دندان شیری کودکان

یکی از خدماتی که برای دندان های کودکان انجام می شود همین ترمیم دندان شیری می باشد. البته برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات دندانپزشکی کودکان به مطلبی که تحت عنوان خدمات دندانپزشکی کودکان منتشر شده است، مراجعه نمایید. بسیاری از مواقع ما به یک دو راهی درباره لزوم پر کردن دندان برای درمان پوسیدگی های ایجاد شده بر روی دندان های شیری و کاشت ایمپلنت دندان کودکان میرسیم. در این مواقع والدین اغلب فکر می کنند با توجه به این که دندان های شیری موقت هستند، می توان آنها را به راحتی کشید. البته پیشنهاد متخصص های کلینیک دندانپزشکی مبین این است که کودکان دندان شیری را نیز پر و ترمیم کنند.

دندان های اولیه یا همان دندان های شیری نقش بسیار مهمی در زندگی کودک دارد و می تواند فضای مناسب برای رشد دندان های دائمی در دهان را حفظ کند. اگر دندان شیری کودک قبل از رویش دندان دائمی کشیده شود، دندان های کناری آن از محل صحیح خود حرکت کرده و فضای خالی که به خاطر کشیده شدن دندان ایجاد شده است را پر می کنند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات جدی برای رشد دندان های دائمی و جوانه زدن آنها در دهان می شود و ممکن است در آینده نیاز مبرمی به ارتودنسی دندان پیدا شود. به این ترتیب دندان های شیری باید به عنوان راهنما برای ایجاد مسیر رشد مناسب برای رشد دندان های دائمی در دهان کودک وجود داشته باشند تا در آینده نیاز به درمان های دیگر و البته هزینه بر تر نسیبت به ترمیم دندان پیدا نشود.

 

روش های ترمیم دندان پوسیده

روش اول : ترمیم مستقیم

در این روش ترمیم ، در جلسه اول پوسیدگی دندان برداشته شده و دندان برای ترمیم آماده می شود. دندانپزشک گزینه های بسیار زیادی برای پر کردن و ترمیم دندان پوسیده دارد. برای نمونه گلاس یا رزین اینومر برای پر کردن قسمت های نزدیک ریشه و یا مناطقی که تحت فشار زیاد نیستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دوم: ترمیم غیر مستقیم

در روش ترمیم غیر مستقیم، در یک جلسه دندان تراش خورده ، پوسیدگی خارج می شود بعد قالبی از دندان تهیه می کنند . ماده ترمیمی در لابراتوار ساخته می شود و در جلسه دیگری در دهان بیمار قرار می گیرد و به داخل دندان چسبیده می شود.مواد ترمیمی گاهی در تاج دندان قرار می گیرند و قسمتی از دندان را پر می کنند که فشار جویدن را تحمل می کند و باید از مواد مقاومتری استفاده شود . اما گاهی این مواد برای حفره های درونی دندان استفاده می شود و می توان فلز طلا ، سرامیک و یا رزین را بکاربرد.

فرآیند و مراحل پر کردن دندان

پزشک دندانپزشک در ابتدا دندان و ناحیه اطراف را برای ترمیم قسمت آسیب‌ دیده آماده و تراش می‌دهد. پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی با لیزر یا هندپیس دندانپزشکی برداشته شده و جرم‌گیری این ناحیه برای پاک سازی از باکتری‌ها یا ذرات باقیمانده پیش از تکمیل ترمیم انجام می‌شود.

برای پر کردن دندان با کامپوزیت ابتدا می بایست دندان پوسیده را ایزوله نمود. ایزوله کردن دندان پوسیده در ترمیم با کامپوزیت به این دلیل بسیار مهم است که اجازه نمی‌دهد رطوبت درمان باندینگ را با اختلال مواجه کند. دندانپزشک در باندینگ لایه‌های چسب و سپس ماده کامپوزیت را روی دندان می‌زند و آن را با تابش نور مخصوص خشک و سفت می‌کند. این نوع درمان زیبایی خاص خود را به همراه دارد.

 

انواع مواد برای پر کردن و ترمیم دندان

آمالگام

آمالگام یکی از قدیمی ترین موادی می باشد که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل رنگ نقره‌ای که دارد به سادگی تشخیص داده می شود. ماده آمالگام ترکیبی از چند نوع فلز چون : نقره، جیوه و قلع می باشد. از آنجایی که جیوه موجود در ماده آمالگام سمی است، این ماده کم کم دارد از رده خارج می شود.

با این حال آمالگام هنوز یکی از ارزان‌ترین و مقاوم‌ترین مواد برای پر کردن دندان است ولی به علت تیره رنگ شدن آن به مرور زمان، طرفداران زیادی ندارد و بیشتر مواقع از مواد دیگر استفاده می شود. به علاوه برای استفاده از آمالگام باید بخش سالم دندان نیز تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. همچنین چون آمالگام از فلز ساخته می‌شود، احتمال بروز حساسیت به سرما و گرما و ایجاد جریان ضعیف الکتریکی هنگام برخورد با مواد آلمینیومی را نیز به دنبال دارد.

 

مراحل پر کردن دندان با ماده آمالگام

  • در ابتدا برای پر کردن دندان با ماده آمالگام ابتدا دندان دریل می شود تا بقسمت هایی که پوسیده شده اند، خارج شود.
  • سپس دندانپزشک ترکیب آمالگام را آماده میکند.
  • آمالگام روی دندان قرار داده و شکل دهی می شود تا سطوح و انحنا های آن همانند دندان طبیعی باشد.
  • مواد آمالگام روی دندان به سرعت سفت و خشک میشود.

آیا جیوه موجود در آمالگام ضرر ندارد؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم جیوه موجود در آمالگام سمی است ولی با این وجود شواهد علمی فراوانی نشان میدهند که آمالگام خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند. بر اساس همین تحقیقات علمی سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا (FDA) پر کننده آمالگام را برای کودکان بالای ۶ سال و بزرگسالان بی خطر و ایمن دانسته است. در واقع تحقیقات علمی بسیار زیادی که توسط FDA انجام شده است، هیچ ارتباطی بین استفاده از آمالگام و بروز مشکلاتی در سلامتی نشان نداده است. اما دستگاه عصبی جنین و کودکان کم سن ممکن است در مقابل تاثیر نوروتوکسینی (سم عصبی) بخار جیوه موجود در آمالگام حساس تر باشند. داده های بسیار محدودی در مورد تاثیر بلند مدت استفاده از آمالگام در زنان باردار و جنین در حال رشد آنها وجود دارد. به همین علت در چنین مواردی تصمیم گیری بر عهده دندانپزشک است که آیا زنان باردار می توانند از این مواد استفاده کنند یا خیر.

 

چرا با وجود سمی بود جیوه از این عنصر در آمالگام پر کننده دندان استفاده میشود؟

علت استفاده کردن از عنصر جیوه در آمالگام، پیوندی است که قادر است بین ذرات آلیاژ و جیوه برقرار می کند. این پیوند باعث استحکام، دوام و سختی آمالگام می شود.

کامپوزیت

یکی دیگر از موادی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار گرفته می شود، کامپوزیت است. کامپوزیت ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می‌کند و بر خلاف ماده آمالگام در صورت استفاده از این ماده نیازی نیست که بخش سالم دندان برای چسبیده شدن بهتر ماده کامپوزیت تراشیده شود. کامپوزیت برخلاف آمالگام که به مرور زمان تیره می شود، دچار خوردگی یا تغییر رنگ نمی‌شود. چسباندن این ماده به دندان آن را مقاوم‌تر می‌کند و انتخابی مناسب برای ترمیم پوسیدگی‌های کوچک به شمار می‌آید.

اما شاید مهمترین نقطه ضعفی که کامپوزیت دارد این است که برای ترمیم پوسیدگی‌های بزرگ توصیه نمی شود چرا که هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت بیشتر از آمالگام می باشد. از این گذشته پر کردن دندان با کامپوزیت زمان بیشتری می‌برد و این ماده در برابر لک شدن با چای و قهوه آسیب‌پذیرتر است. ولی به هر حال معمولا برای دندان های جلویی که هنگام لبخند زدن آن دندان معلوم می شود از ماده کامپوزین استفاده می شود.

مراحل و نحوه پر کردن دندان با ماده کامپوزیت

– متخصص دندانپزشک ابتدا دندان تحت درمان را ایزوله میکند تا بزاق به آن راه نداشته باشد و دندان خشک باقی بماند.
– سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی قسمت هایی که پوسیده و عفونی شده اند، برداشته می شوند.
– رزین کامپوزیت به صورت لایه لایه در فضای خالی ایجاد شده قرار گرفته می شود تا دندان پر شود.
– نور مخصوصی آبی رنگ به هر لایه از مواد پر شده تابانده می شود تا ماده کامپوزیت سفت شود.
– پس از این که دندان کاملا پر شد، رزین کامپوزیت شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن کاملا مشابه دندان طبیعی شود.
– برای پر کردن دندان با کامپوزیت باید مدت بیشتری روی صندلی دندانپزشکی بنشینید.

یکی از دلایلی که برای پر کردن دندان از ماده کامپوزیت استفاده می شود این است که در مقایسه با آمالگام بخش کمتری از دندان سالم تراشیده می شود بنابراین استفاده از ماده کامپوزیت بهتر است. علاوه بر این پیوند قوی با دندان برقرار میکند و میتواند فشاری که هنگام جویدن بر آن وارد میشود را به خوبی تحمل کند. کامپوزیت از ساختار دندان نیز پشتیبانی میکند چرا که دندان را در مقابل دمای خیلی سرد و خیلی گرم عایق میسازد.

برای پر کردن و ترمیم دندان ماده آمالگام بهتر است یا ماده کامپوزیت ؟

مزایای پر کردن دندان با آمالگام

  • استحکام ماده آمالگام بیشتر از ماده کامپوزیت است بنابراین برای دندان های عقبی که فشار زیادی نسبت به دندان های جلویی تحمل می کنند، مناسب تر است.
  • اگر مسئله هزینه پر کردن دندان است، آمالگام کم هزینه تر نسبت به کامپوزیت است.
  • پر کردن دندان با آمالگام سریعتر از کامپوزیت است.
  • در مورد سمی بودن ماده آمالگام نگران نباشید شواهد اثبات شده نشان می دهد که آمالگام بی خطر است.
  • کار با آمالگام برای دندانپزشک آسان تر از مواد دیگر است.
  • برای پر کردن دندان با کامپوزیت باید بتوان دندان را ایزوله کرده و خشک نگه داشت. در نواحی که خشک نگه داشتن دندان دشوار باشد مانند دندانهای عقبی و پوسیدگی های زیر مرز لثه، معمولا آمالگام ترجیح داده می شود.
  • آمالگام دوام و طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

مزایای پر کردن دندان با کامپوزيت دندان

  • چون این مواد همرنگ دندان( ماده سفید) است نسبت به آمالگام که تیره رنگ است از زیبایی بیشتری برخوردار است.
  • برای پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز کمتری به تراشیدن و دریل کردن دندان است و بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان حفظ می شود.
  • با کمک نور مخصوصی مواد ترمیمی ظرف چند ثانیه سفت و مستحکم می شود.
  • این مواد پیوند بسیار محکمی با دندان برقرار می کنند که به محافظت از دندان در مقابل شکستن کمک می کند.
  • شکل دهی به مواد کامپوزیتی برای دندانپزشک بسیار راحت تر است در نتیجه شکل نهایی آن خیلی بیشتر شبیه به دندان واقعی خواهد بود.
  • برخی افراد ممکن است به آمالگام آلرژی نشان دهند، اما واکنش آلرژی به کامپوزیت دندان مشاهده نشده است.
  • کامپوزیت عایق حرارتی است و گرما و سرما را منتقل نمی کند. از آنجایی که آمالگام فلز است رسانای خوبی برای انتقال دما می باشد. به خصوص در مواردی که پر شدگی زیاد باشد، تجربه حساسیت دندان به سرما و گرما متداول است. در بیشتر موارد حساسیت دندان پس از چند روز یا چند هفته کاهش پیدا میکند اما در برخی افراد تا آخر این حساسیت باقی می ماند به خصوص هنگامی که دندان در معرض سرما قرار می گیرد.
  • مواد ترمیمی کامپوزیت امکان انواع ترمیمهای دندانی را فراهم کرده اند و در بسیاری از مواقع به جای تعویض مواد ترمیمی، میتوان تنها بخش آسیب دیده دندان را پر کرد چرا که مواد جدید کامپوزیت هم به دندان خوب می چسبند هم به پر شدگی پیشین.

سرامیک

از دو ماده آمالگام و کامپوزیت معمولا برای پر کردن دندان ها استفاده می شود ولی از مواد دیگری همچون سرامیک هم برای پر کردن دندان استفاده می شود. سرامیک یا چینی (پرسلن) ماده‌ای می باشد که برخلاف آمالگام یا کامپوزیت به دندان چسبانده نمی‌شود. این ماده در لابراتوار دندانپزشکی به شیوه ای تهیه می‌شود که به خوبی بخش های پوسیده را پوشش می دهد. از آنجایی که این ماده ظاهری شبیه به دندان طبیعی را ایجاد می‌کند، همانند کامپوزیت مشخص نیست که دندان پر شده است.

اما یکی از دلایلی که از سرامیک کمتر در پر کردن دندان استفاده می شود این است که پر کردن دندان با سرامیک گران‌تر از پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت است. دلیل دیگر این است که به دلیل ماهیت حجیم آن در مقایسه با پر کردن با آمالگام بخش بیشتری از دندان سالم باید تراشیده شود.

طلا

طلا گران‌ترین ماده برای پر کردن دندان می باشد و تنها زمانی به کار برده می‌شود که استحکام بسیار بالا مورد نظر باشد. ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می‌شود و به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند. طلا اجازه نمی‌دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا طلا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند. معایب پر کردن با طلا هم نسبت به سایر مواد کاملا مشخص است، این انتخاب هزینه سنگینی دارد و رنگ زرین آن کاملاً مشخص است.

 

اینله اونله

اینله اونله راه‌حلی بین پر کردن و روکش است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پر کردن کافی نباشد و برای قرار دادن روکش کشیدن یک یا چند دندان سالم ضروری باشد. اینله اونله دوام و معمولاً ماندگاری بیشتری از پرکردگی دارد. اینله اونله معمولاً از طلا یا سرامیک ساخته می‌شود، نوع سرامیکی به دلیل همرنگ دندان بودن برای ترمیم دندان‌های جلویی کاربرد بیشتری دارد.

از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل شود که اینله اونله کاملاً اندازه حفره پوسیدگی است؛ بنابراین لازم است بیمار دو بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند. تا زمان آماده شدن اینله اونله از پرکردگی موقت استفاده می‌شود. اندازه بودن ترمیم در جلسه دوم، پس از تزریق بی‌حسی موضعی بررسی می‌شود.

 

پر کردن موقت

پس از انجام مرحله اول عصب کشی دندان همان درمان ریشه دندان تا زمانی که دندان دردش کاهش یابد و همچنین پس از آماده‌سازی و تراش دادن دندان برای اینله تا زمان تهیه ترمیم و روکش چینی یا طلا، دندانپزشک دندان را به منظور محافظت از آن به طور موقت پر می‌کند که اصطلاحا به این عما هم پانسمان کردن گفته می شود. مواد مخصوص پر کردن موقت دندان در شرایط اورژانسی نیز به کار برده می‌شود تا ابتدا آسیب‌دیدگی‌های جدی‌تر درمان شود و سپس دندان پر شود. به علاوه ممکن است بیمارانی که مدت‌ها تحت درمان بیماری‌های مختلف بوده‌اند و ضعیف شده‌اند، نتوانند پر کردن دائم را تحمل کنند.

 

بهترین ماده برای پر کردن دندان چیست؟

قبل از اینکه بفهمید که برای پر کردن دندان بهترین ماده چیست باید چند نکته مهم در نظر گرفته شود.

۱- بزرگی حفره دندانی که قرار است پر شود

به خاطر استحکام بیشتر آمالگام، در مواردی که اندازه حفره در دندانهای عقبی که فشار زیادی را تحمل میکنند زیاد باشد برای پر کردن آن آمالگام توصیه میشود. با این حال با پیشرفتهای اخیر در ساخت رزین کامپوزیت دندان ممکن است این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد. برخی پژوهشهای اخیر تفاوت جزئی بین عملکرد آمالگام و کامپوزیت در پر شدگی های بزرگ را گزارش کرده اند. با این حال پژوهشی در سال ۲۰۱۰ که نرخ پایینی برای عدم موفقیت پر کردگی کامپوزیت گزارش کرده بود، در شرایطی که ترمیم زیادی در دندان لازم بود دوام آمالگام را بهتر گزارش کرد. در مواردی که ناحیه ترمیم کوچک باشد به خصوص اگر در نواحی از دندان باشد که تحت فشار زیادی قرار ندارد، نیروی بسیار کمتری به مواد ترمیمی وارد میشود بنابراین از این لحاظ آمالگام یا کامپوزیت تفاوتی نمیکند.

۲- قرار گیری در معرض فشار زیاد

یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت ترمیم های دندانی ترک خوردن و شکستن است. به همین علت در مواردی که نیروی بیش از حد معمول به مواد ترمیمی وارد میشود استفاده از کامپوزیت توصیه نمیشود. مثلا در بیمارانی که عادت بهم فشردن دندانها یا دندان قروچه دارند آمالگام مناسب تر است. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد علت اصلی عدم موفقیت ترمیمهای کامپوزیتی شکستن ترمیم گزارش شده است.

۳- احتمال پوسیدگی مجدد دندان

در برخی افراد به دلایل مختلف احتمال پوسیدگی مجدد دندان زیاد است. در چنین شرایطی وجود درز و حفره مانند وجود فاصله بسیار کم بین دندان و مواد پر کننده میتواند کمک زیادی به تجمع پلاک و باکتریهای عامل پوسیدگی دندان نماید. آمالگام دندان ماهیتا مهر و موم شونده است. به این صورت که تغییراتی در خود فلز رخ میدهد که هر گونه فضای میکروسکپی موجود بین مواد ترمیمی و دندان را پر میکند. اما در ترمیمهای چسبانده شده (باندینگ) مانند کامپوزیت، هنگام تابانیدن نور مخصوص کمی انقباض رخ میدهد. بنابراین حتی اگر کامپوزیت تنگاتنگ به دندان چسبیده باشد، باز هم ممکن است کمی انقباض یافته و احتمالا فاصله میکروسکپی بین دندان و مواد ترمیمی ایجاد شود. در مقاله ۲۰۱۵ بِک، پوسیدگی مجدد دندان دومین عامل اصلی عدم موفقیت ترمیمهای کامپوزیتی گزارش شد.

۴- در معرض دید بودن ترمیم

کامپوزیت همرنگ دندان است و هنگام صحبت کردن یا خندیدن اگر دندان ترمیم شده با کامپوزیت در معرض دید قرار بگیرد هیچ کسی متوجه آن نمیشود چرا که هیچ تفاوتی با دندان طبیعی ندارد. بنابراین تردیدی نیست که پر کردن دندان با کامپوزیت بسیار مطلوب تر و مورد پسند تر است. به خصوص در نواحی که دندان ترمیم شده در معرض دید قرار دارد زیبایی آن اهمیت بسزایی پیدا میکند. آمالگام تفاوت رنگ قابل توجهی با رنگ بخش طبیعی دندان که آن را احاطه کرده است دارد بنابراین توجه ها را به خود جلب میکند.

۵- آلرژی به فلز

آلرژی به فلز موجود در آمالگام در موارد نادر گزارش شده است. در این افراد استفاده از مواد ترمیمی کامپوزیت تنها راه درمان است. در تحقیقات صورت گرفته کمتر از صد مورد واکنش آلرژی به آمالگام دندان مشاهده شده است.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ارتودنسی دندان چیست؟ (همه چیز درباره ارتودنسی + فیلم و عکس)

زمانی که دندان‌ها نامرتب هستند یا فک بالا و پایین (نسبت به هم) در موقعیت نادرستی قرار دارند نیاز به درمان ارتودنسی دندان وجود دارد. یک متخصص ارتودنسی (orthodontics)، با کمک انواع تکنیک ها و وسایل مختلف، نامرتبی دندان و ناهماهنگی های بین فکی را اصلاح می کند . او با اینکار نه تنها زیبایی بهتری به لبخند می بخشد، بلکه به بهبود عملکرد دهان و دندان نیز کمک می کند. این مقاله را بخوانید تا همه چیز درباره این تخصص دندانپزشکی را بدانید و ببنید یک ارتودنتیست چطور دندان های شما را مرتب می کند.

ارتودنسی دندان (Orthodontics) یعنی علم، دانش و مهارت اصلاح دو مشکل نامنظمی یا ناهماهنگی دندان‌ها + روابط نادرست و غیر طبیعی بین فکی. به عبارتی هر زمان دندان‌ها و فک‌ها هماهنگی، نظم و تراز طبیعی خود را از دست دهند، یک ارتودنتیست وارد عمل شده و با روش‌های مختلفی، اقدام به اصلاح، منظم و هماهنگ کردن آن‌ها می‌کند.

 

دقیقا چه افرادی به انواع درمان ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

به طور کلی اگر شما یا فرزند دلبندتان یکی از مشکلات زیر را دارید، می‌توانید برای معاینه و درمان به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید:

  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج بودن دندان ها
  • بیرون زدن دندان‌ها
  • داخل رفتگی دندانی
  • شلوغی و ازدحام دندان‌ها یا کراودینگ
  • جلو بودن بیش از حد دندان های فک بالا یا اوربایت
  • جلو بودن بیش از حد دندان های پایین در جلو یا آندربایت
  • فاصله بین دندان های فک بالا و پایین در جلو یا اپن بایت
  • انحراف فک
  • قرار گرفتن دندان های یک فک پشت دندان های فک دیگر یا کراس بایت
  • و…

مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان درمان ارتودنسی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع و شدت ناهنجاری دندان‌ها و فک‌ها، میزان اصلاح مورد نیاز و روش درمانی که متخصص ارتودنسی انتخاب کرده تاثیر زیادی روی این مدت زمان دارند. بر اساس این عوامل مدت زمان متفاوت است و بین یک تا چند سال می‌تواند متغیر باشد.

به طور معمول، مدت زمان درمان ارتودنسی برای بیشتر بیماران بین یک تا دو سال است. اما برای برخی افراد با ناهنجاری‌های شدید و پیچیده مانند جابجایی بیش از حد دندان‌ها یا نوک دندان‌هایی که به شدت به داخل یا خارج از لثه فرو می‌روند، ممکن است مدت زمان درمان بیشتر از دو سال باشد.

در هر صورت، متخصص ارتودنسی شما پس از بررسی و ارزیابی دقیق ناهنجاری‌های دندانی و فکی شما، به شما توضیح خواهد داد که مدت زمان درمان در شرایط شما چقدر است و چه روش درمانی را پیشنهاد می‌دهد. در طی درمان ارتودنسی، شما باید به صورت دوره‌ای برای بررسی و تنظیم دستورالعمل‌های درمانی به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

 

مزایای ارتودنسی چیست؟

صرف نظر از اینکه دندان های شما کاملا مرتب شده و طرح لبخند زیباتری به دست خواهید آورد، مزایای دیگر ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • راحت تر مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خلاصه تمیز کردن بی دردسر و سریع دندان ها
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان ها (در دندان های نامرتب پوسیدگی بسیار شایع است)
  • کاهش خطر التهاب، عفونت و سایر مشکلات لثه
  • کاهش احتمال ایجاد جرمهای دندانی
  • کاهش هزینه های دندانپزشکی (وقتی دندان ها مرتب باشند و به موقع تمیز شوند مشکلی ایجاد نمی شود)
  • بهبود اعتماد به نفس (مخصوصا در کودکان و نوجوانان)
  • افزایش طول عمر دندان
  • و …

 

معایب مرتب کردن دندان ها چیست؟

مرتب بودن دندان ها جز اینکه به بهبود طرح لبخند و عملکرد دندان ها و در کل ساختارهای داخل دهان کمک می کند هیچ عیب و ایرادی ندارد. زمانی که دندان ها مرتب باشند وضعیت سلامت ما بیشتر خواهد بود اما با نامرتبی دندان ها مشکلات زیادی گریبانمان را خواهند گرفت. بنابراین قطعا مرتب کردن دندان ها هیچ عارضه ای ندارد.

اگر هم یک زمانی در در خصوص نکات منفی و معایب ارتودنسی چیزی به گوشتان خورد منظور این موارد جزئی هستند که البته برای همه افراد نیز پیش نمی آیند:

  • زمانبر بودن تمیز کردن دندان ها در برخی از روش ها
  • درد جزئی و یا احساس ناراحتی خفیف چند روز بعد از نصب و یا تنظیم وسایل روی دندان ها
  • محدودیت غذایی (طبیعی است که یک سری چیزها را نمی شود در طول درمان مصرف کرد. مثلا غذاهای فت و سخت یا چسپنده و …)
  • به طور کلی طولانی بودن پروسه درمان
  • در چشم بودن وسایل در برخی از روش ها
  • احتمال آسیب به بافت های نرم در صورت شکسته شدن سیم و براکت (در درمان های ثابت)
  • و چند مورد نکات منفی اما جزئی دیگر

 

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

بسته به عوامل زیر تعرفه و قیمت مرتب سازی دندان ها متغییر خواهد بود:

  • سن بیمار
  • نوع مشکل بیمار
  • شدت مشکل
  • روش درمان (چون ما انواع مختلفی روش ارتودنسی داریم)
  • تجربه و مهارت متخصص
  • شهر و یا محل زندگی شما
  • مدت زمان درمان
  • و ….

 

اگر ارتودنسی انجام ندهیم چه اتفاقی رخ می دهد؟

به طور کلی انجام ندادن درمان ارتودنسی دندان و یا به تاخیر انداختن آن می تواند یک سری عوارض به همراه داشته باشد که در ویدئوی زیر دکتر درویش پور در خصوص این عوارض توضیحاتی ارائه می دهند.

 

دندان‌ها چطور و طی چه مراحلی با کمک ارتودنسی منظم می‌شوند؟

طبق تجربه عرض می‌کنیم که از بین بیمارانِ مراجع به مطب‌های ما، هیچ دو نفری عیناً یک مشکل با جزئیات و مشخصات یکسان ندارند. بنابراین روش و مراحل ارتودنسی دندان برای تمامی بیماران یکسان نیست. با این وجود تعدادی مرحله مشترک وجود دارد که همه بیماران آن ها را در طول درمان طی می کنند. برای آشنایی با 8 مرحله مرتب سازی دندان ها ادامه مقاله را بخوانید.

مشاوره، ارزیابی و معاینه تخصصی

ما همیشه قبل از شروع درمان، با تمام مراجعان‌مان، یک گفتگوی دوستانه و کاملاً صمیمی داریم. اغلب مراجعان از طریق سایت و فرم دریافت نوبت آنلاین، با ما ارتباط برقرار می‌کنند. که هماهنگی‌های لازم جهت مراجعه حضوری (مخصوصاً در این دوره دست و پا گیر کرونا) را پرسنل مطب‌ بر عهده دارند.

در این جلسه، ما ابتدا معاینه فیزیکی داریم. و دهان و دندان را به صورت بصری و با کمک تجهیزات معمولِ دندانپزشک چک می‌کنیم. سپس تمام مشکلات موجود و احتمالی را تشخیص می‌دهیم. البته کار تشخیص ما، تنها محدود به معاینه نخواهد بود و با کمک تصاویر اشعه ایکس، موقعیت دندان‌ها و وضعیت فک شما را بررسی خواهیم کرد.

گاهی اوقات، مشخص می‌شود برخی از بیماران نیازی به درمان ندارند و ما روش‌های جایگزین را به آن‌ها توصیه می‌کنیم. اما در اغلب موارد، بعد از مشخص شدن مشکل و شدت آن، درباره مسیر درمان، نوع و روش منظم شدن دندان یا فک، هزینه ارتودنسی دندان، مدت زمان پروسه و …. کاملاً صحبت و گفتگو خواهیم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

0 تا 100 ایمپلنت دندان (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و …)

اگر به این صفحه وارد شده‌اید، احتمالاً یک یا چند دندان خود را از دست داده یا خارج کرده‌اید و علاقه‌مند به آشنایی با روش‌های جایگزینی دندان ها هستید. خوشبختانه، در این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح خواهیم داد. تعریف، اصطلاحات مرتبط با آن، فرایندهای مورد نیاز جهت کاشت ایمپلنت، شرح مراحل، مزایا و معایب، هزینه، دوره بهبودی و سایر موضوعات مرتبط با ایمپلنت ها، همگی در این مقاله به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

خود واژه ایمپلنت اشاره به هر وسیله یا ابزار پزشکی دارد، که برای بازگرداندن عملکرد و یا کمک به بهبود عملکرد یک عضو آسیب دیده یا از بین رفته استفاده می شود. ایمپلنت دندان هم یک وسیله دندانپزشکی است که برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته یا کشیده شده استفاده می شود. یک ایمپلنت شامل چندین بخش است که در مجموع با کمک یک عمل جراحی توسط جراح دهان فک و صورت یا سایر متخصص دندانپزشک واجد شرایط در استخوان فک کاشته می شود. ایمپلنت ها جایگزین خوبی برای ریشه دندان و تاج آن خواهند بود.

 

اگر جای خالی دندان را با یک روش جایگزین نکنیم چه می شود؟

دندان ها یکی از مهم ترین بخش های بدن ما را تشکیل می دهند. ما با دندان به خوبی صحبت می کنیم، به خوبی غذا می جویم و ظاهر لبخندمان ایده آل تر است. در واقع دندان ها مهم ترین اجزای طرح لبخند ما هستد. اگر دندان نباشد نمی توانیم درست بجویم و صحبت کنیم. از همه مهم تر، عدم وجود یک یا چند دندان در قوس فکی، باعث می شود که سایر دندان ها به سمت جای خالی حرکت کرده و دچار نامنظمی یا نامرتبی دندان ها شود.

برای برطرف کردن این مشکل ما نیاز به ارتودنسی دندان داریم. علاوه بر هزینه ارتودنسی دندان به جهت بازگرداندن نظم و تراز دندان ها، ما نیاز به صرف هزینه برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته نیز داریم. بنابراین شما با کاشت ایمپلنت دندان یا روش های دیگر می توانید خود را از هزینه های دیگر نجات دهید.

 

اجزای ایمپلنت کدامند؟

هر ایمپلنت دندان دست کم از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

 

  • پایه ایمپلنت یا فیکسچر: پایه یک پیچ کوچک و معمولا از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک بیمار کاشته می شود. اصلی ترین بخش هر واحد ایمپلنت دندانی همین پایه یا فیکسچر است.
  • تاج یا روکش دندان: روکش دندان یا (crown) همانند تاج دندان خودمان است که روی یک قطعه به نام اباتمنت سوار می شود. بیرونی ترین بخش ایمپلنت که قابل مشاهده است همین تاج یا روکش دندان است.
  • اباتمنت: اباتمنت یک قطعه کوچک است که مابین فیکسچر و روکش ایمپلنت قرار دارد و کار آن ایجاد یک اتصال محکم بین دو بخش ذکر شده است.

 

سایر اصطلاحاتی که ممکن است برای کاشت دندان با ایمپلنت شنیده باشید

ممکن است طی جلسات مراجعه جهت انجام عمل جراحی ایمپلنت با این واژگان و عبارت نیز آشنا شوید یا به گوشتان بخورد.

قوس فکی یا قوس دندانی

قوس دندانی ای قوس فکی اصطلاحی است که برای یک ردیف دندان استفاده می شود. ما یک قوس دندانی در فک بالا و یکی در فک پایین داریم. بخش جلوی فک بالا معمولا در حد چند میلیمتر جلوتر از قوس فکی پایین است اما از هر دو طرف فکین با هم همپوشانی کامل دارند. (البته تصویر زیر مربوط به قوس فکی واقعی انسان نیست بلکه یک پروتز اوردنچر است که معمولا روی تعدادی ایمپلنت کاشته شده نصب می شود. مثلا در اوردنچر زیر 6 جایگاه قرار گیری روی ایمپلنت وجود دارد بنابراین از قبل 6 ایمپلنت در فک بالا کاشته شده اند)

 

پیوند استخوان

عمل جراحی ایمپلنت دندان نیازمند بافت استخوان کافی، متسحکم و سالم است. اما همه افراد بافت استخوانی کافی یا خوبی ندارند. برای مثال ممکن است شخصی پوکی استخوان داشته باشد و یا اینکه بیماری خاصی داشته باشد. در این افراد معمولا باید عمل پیوند استخوان انجام شود. این عمل قبل از ایمپلنت گذاری دندان انجام می شود و شامل اضافه کردن بافت استخوانی انسانی (از خود شخص یا یک نفر دیگر)، حیوانی (از استخوان سایر حیوانات) و یا مواد استخوانی مصنوعی به محلی است که قصد کاشت ایمپلنت داریم میشود.

البته وقتی فقط به پیوند جزئی استخوان نیاز است، می توان همزمان با عمل جراحی ایمپلنت گذاری، این عمل را نیز انجام داد. عکسبرداری پانورامیک با اشعه ایکس دندان و سی تی اسکن به بررسی میزان استخوان موجود در فک کمک می کند و به دندانپزشک اجازه می دهد تشخیص دهد که آیا پیوند استخوان مورد نیاز است یا خیر. در ترکیب با پیوند استخوان ، ممکن است اقدامات اضافی مانند لیفت سینوس نیز لازم باشد.

بریج یا پل دندانپزشکی

بریج نوعی پروتز (ثابت و متحرک) دندان است که می تواند جای خالی دندان ها را پر کند. یک نوع از بریج دندانپزشکی تحت عنوان بریج بر پایه ایمپلنت دندان شناخته می شود و به این صورت است که در دو طرف آن یک یا دو ایمپلنت کاشته می شوند. مابین این دو ایمپلنت بریج قرار می گیرد. بریج ها در واقع پلی بین دو دندان به شما می روند.

چه کسی می تواند ایمپلنت دندان بکارد؟

برای اینکه واجد شرایط این عمل باشید ابتدا لازم است که به یک جراح یا متخصص واجد شرایط مراجعه کنید. شما باید معاینه شوید و با کمک تصاویر اشعه ایکس وضعیت استخوان و دندان هایتان بررسی شود. سپس با دارا بودن شرایط زیر می توانید زیر تیغ جراحی بروید:

 

  • شما باید تراکم استخوان کافی در فک خود داشته باشید، تا بافت استخوانی به پایه کاشته شده جوش خورده و ثابت شود. اگر تراکم استخوان شما کمتر از حد مورد نیاز باشد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.
  • داشتن لثه های سالم و قوی: اگر بیماری لثه داشته باشید و یا مستعد عفونت لثه باشید احتمالا کاندید خوبی برای این عمل نیستید.
  • به سیگار و دخانیات اعتیاد نداشته باشید: سیگار، دخانیات و ماد مخدر احتمال شکست ایمپلنت دندان را به شدت بالا می برند. قبل از انجام عمل باید بتوانید سیگار را ترک کنید و یا میزان استعمال آن را کاهش دهید.
  • اگر پوسیدگی جزئی تا متوسط دارید بهتر است ابتدا آن را ترمیم کنید شاید نیاز به ایمپلنت نداشته باشید
  • اگر از استروئید استفاده می کنید یا تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستید، به دلیل افزایش خطرات عفونت و سایر عوارض احتمالی، مجاز به کاشت دندان نیستید.

چه کسانی کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند؟

در حالی که ایمپلنت های دندانی یک گزینه محبوب و موثر برای جایگزینی دندان هستند و افراد زیادی نیز می توانند آن ها را داشته باشند، اما ممکن است همه کاندیدای مناسبی برای این عمل نباشند. برخی از شرایط و وضعیت هایی که باعث می شود افراد نتوانند با این روش دندان از دست رفته خود را جایگزین کنند عبارتند از:

بهداشت و به طور کلی سلامت ضعیف دهان و دندان

سلامت ضعیف دهان و دندان به این معنی است که در حال حاظر در دهان بیماری یا ناخوشی وجود دارد. به عنوان مثال اگر فردی به بیماری لثه مبتلا باشد، ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت نباشد زیرا لثه بیمار که دچار عفونت و التهاب است ممکن است روند درمان و جوش خوردن ایمپلنت به فک را با مشکل و حتی شکست روبرو کند.

تراکم استخوان ناکافی

 

به طور کلی implant ها باید در داخل استخوان فک کاشته شوند و بنابراین باید استخوان کافی برای حمایت از آن ها وجود داشته باشد. زمانی که به اندازه کافی بافت استخوانی موجود نباشد به هیچ عنوان درست نیست که این روش جایگزینی دندان از دست رفته را انجام داد.

داشتن برخی بیماری ها

برخی از بیماری ها، مانند دیابت کنترل نشده، ممکن است خطر بروز عوارض در طول جراحی ایمپلنت دندان را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی از داروها ممکن است در روند بهبودی پس از جراحی نیز اختلال ایجاد کنند.

محدودیت سنی

کودکان و نوجوانانی که فک آنها هنوز در حال رشد است و از رشد باز نایستاده ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نباشند. آن ها اگر دندان دائمی از دست بدهند باید صبر کنند تا رشد فک آن ها کاملا متوقف شود آنگاه به فکر کاشت باشند.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

سیگار کشیدن می تواند خطر شکست ایمپلنت را افزایش دهد و ممکن است بهبودی پس از جراحی را دشوارتر کند. توصیه می شود که افرادی که اصطلاحا هِوی اسموک هستند یا به صورت اعتیادآور و بسیار زیاد سیگار می شکند قبل از کاشت ایمپلنت اقدام به کاهش و یا ترک سیگار نمایند.

بارداری

عموماً به زنان باردار توصیه می شود که جراحی ایمپلنت دندان را تا پس از زایمان به تعویق بیندازند. زیرا انجام عمل همراه با تصویربرداری با اشعه، خونریزی، مصرف دارو بی حسی و … است. از آنجا که مادران باردار نباید هر دارویی در طول بارداری بخورند، در نتیجه همه چیز باید به بعد از بارداری و شیردهی موکول شود.

بیشتر بخوانید:کلینیک دندانپزشکی زعفرانیه

شرح مراحل عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

روش جراحی بسته به نوع ایمپلنت کاشته شده و همچنین وضعیت بیمار ممکن است متفاوت باشد. بنابراین نمی توان گفت که برای مثال 10 مرحله برای این عمل وجود دارد. با این حال در همه تکنیک های موجود تعدادی مرحله وجود دارد که مشترک هستند. این مراحل در ادامه توضیح داده شده اند.

1. برنامه ریزی برای شروع درمان

اولین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان مراجعه به یک متخصص و جراح است. معاینه فیزیکی دندان ها و بررسی وضعیت سلامت شخص همراه با گرفتن تصاویر رادیولوژی از مهمترین اقداماتی است که در این مرحله انجام می شود.

2. آماده شدن برای جراحی

معاینات اولیه به دندانپزشک شما این امکان را می دهد تا تشخیص دهد که آیا شما به درمان های اضافی مانند پیوند استخوان نیاز دارید یا خیر. بسته به مقدار توده استخوانی مورد نیاز، پیوند استخوان می تواند همزمان با جراحی ایمپلنت یا در یک جلسه جداگانه انجام شود.

3. کاشت ایمپلنت ها

این مرحله بسته به تعداد ایمپلنت مورد نیاز و پیچیدگی شرایط فرد می تواند در هر بیمار متفاوت باشد. به طور معمول، این مرحله از کاشت می تواند بین 1-6 ساعت طول بکشد. به شما بی حسی موضعی داده می شود تا ناحیه دهانتان کاملا بیحس شود.

برای اتصال ایمپلنت ها به استخوان فک، بافت لثه باز شده و ناحیه استخوانی که قرار است ایمپلنت در آن قرار گیرد در معرض دید قرار می گیرد. سپس دندانپزشک متخصص از یک مته مخصوص برای ایجاد فضای کاشت استفاده می کند و سپس پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار می دهد. سپس لثه ها بخیه میکند.

4. مرحله ریکاوری و دوره نقاهت

پس از اتمام مراحل عمل، مرحله بعدی دوره نقاهت ایمپلنت دندان خواهد بود. پایه ایمپلنت کاشته شه در استخوان باید طی یک بازه زمانی توسط بافت استخوانی احاطه شود یا به اصطلاح استخوان با آن جوش بخورد. دوره بهبودی چیزی بین 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید.

5. اتصال اباتمنت و روکش دندان

هنگامی که لثه شما بهبود پیدا کند، دندانپزشک شما، اباتمنت را به پایه ایمپلنت (همان پیچ داخل استخوان) متصل می کند. سپس یک روکش دندانی موقت روی اباتمنت سوار میکند. این روکش مخصوص شما نیست و پس از اینکه یک روکش دندان منحصر به فرد برای شما ساخته شود، روکش موقت نیز برداشته میشود. فرآیند آماده شدن و اتصال روکش ایمپلنت شما به طور معمول حدود 4-10 روز طول می کشد.

توضیحات بیشتر در خصوص این مرحله:

از لحاظ اینکه چه وقت پروتز روی ایمپلنت سوار می شود، دو دسته کاشت داریم، دسته اول کاشت فوری و دسته دوم کاشت تاخیری است. در کاشت فوری، دندان کشیده می شود و اگرتراکم کافی داشته باشد ایمپلنت کاشته شده و پروتز بلافاصله پس از کاشت و یا چند روز یا نهایتا یکی دو هفته پس از کاشت، نصب می شود. به این روش اصطلاحا ایمپلنت فوری هم گفته می شود. چیزی که در مرحله قبل توضیح دادیم نیز به کاشت تاخیری مشهور است یعنی بین کاشت و نصب پروتز زمان زیادی صرف می شود.

6. مراقبت های پس از درمان

معمولاً برخی از افراد کبودی ها و تورم بافت را به دنبال عمل جراحی کاشت دندان با ایمپلنت تجربه می کنند. این وضعیت معمولاً یک عارضه جانبی کوتاه مدت است و موفقیت طولانی مدت کاشت جدید شما متکی به رعایت بهداشت دهان و دندان است.

شما باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر رعایت کنید و هر 6 ماه یکبار برای بررسی سلامت ایمپلنت به دندانپزشک یا متخصص خودتان مراجعه کنید. همچنین داشتن یک رژیم غذایی سالم که نیاز به جویدن زیاد نداشته باشد یکی از نکات ضروری بعد از جراحی است.

 

انتظارات پس از جراحی: خطرات و مزایای ایمپلنت دندان کدامند؟

قبل از اینکه با این روش صاحب یک یا چند دندان دائمی شوید باید مزایا و معایب آن را سبک و سنگین کنید و با آمادگی و اطلاعات بیشتر زیر تیغ جراحی بروید. در ادامه با مهمترین مزایا و معایب ایمپلنت دندان آشنا خواهید شد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • 98٪ از عمل های کاشت دندان با ایمپلنت موفقیت آمیز محسوب می شود. این درمان یک راه حل طولانی مدت برای کسانی است که به دنبال جایگزینی دندان های از دست رفته خود هستند. پس اولین مزیت میشود بالا بودن درصد موفقیت عمل.
  • افزایش راحتی و اطمینان فرد در هنگام لبخند زدن، غذا خوردن و صحبت کردن.
  • دوام و ماندگاری بالای ایملپلنت ها باعث شده که آن ها برخلاف سایر روش های جایگزینی مانند بریج و دندان مصنوعی، یک راه حل پایدار و طولانی مدت باشند.
  • به حفظ سلامتی استخوان فک کمک میکند.


:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت‌ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندانها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

 

انواع لمینت دندان

لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. که نوع لمینت کامپوزیتی دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کمی که دارد (معمولا ۵/۰ میلی متر است) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان محبوبیت بیشتری دارند. از دیگر محاسن لمینت کامپوزیتی میتوان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین شما می­توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می­شود بهره بگیرید.

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر که قیمت آن نسبتا بالاتر از نوع کامپوزیتی است، در اکثر موارد نیاز به تراش و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولا در لابراتوار ساخته می­شود اما از نظر انتخاب نوع جنس و شفافیت تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب توسط افراد است. به علت کیفیت و ماندگاری بیشتر این نوع لمینت برای افراد بهتر است.

موارد کاربرد لمینت دندان

لمینت دندان برای شرایطی که دندان اصلی دارای نقایص کانتور، شکل یا رنگ است، گزینه ایده‌آلی است و معمولا از آن برای اصلاح موارد زیر استفاده می شود:

  • دندان هایی که به دلیل عصب‌کشی، مصرف تتراسایکلین یا سایر داروها، دریافت بیش از حد فلوراید، تاثیر رزین‌های پر‌کننده، و دلایل دیگر دچار تغییر رنگ شده اند.
  • دندانهایی که در اثر ساییدگی تغییر کرده‌اند.
  • دندانهای ترک‌خورده یا شکسته
  • دندانهای نامرتب، ناهموار یا نامنظم
  • دندانهای فاصله دار ( برای بستن فاصله میان دندان )

 

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که دندان‌های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.
  • افرادی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن (در دندان‌های بزرگ) ضعیف شده است.
  • کسانی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.
  • افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می سایند. زیرا این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب دندان درد و دندان قروچه را مطالعه کنید.

 

مزایا لمینت دندان چیست؟

  • اصلاح طرح لبخند: همان طور که می دانید داشتن لبخندی زیبا یکی از معیار های زیبایی می باشد. لمینت دندان با پوششی که بر روی دندان های زرد شده ایجاد می کند می تواند طرح لبخند شما را زیباتر کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
  • کم تهاجمی بودن لمینت: معمولا برای نصب لمینت های دندانی باید مقداری از تاج دندان تراش داده شود اما میزان این تراش نسبت به روش های مشابه کمتر می باشد و آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی شود.
  • مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ: یکی از مزایا لمینت دندان مقاومت بالا در برابر زرد شدن و تغییر رنگ می باشد. در صورتی که نکات بهداشتی را رعایت کرده و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید می توانید به مدت زیادی از درخشندگی لمینت ها برخوردار شوید.
  • طبیعی بودن ظاهر لمینت: با توجه به این که لمینت دندان ها در رنگ های مختلف موجود می باشند می توان نزدیک ترین رنگ که به رنگ دندان های طبیعی نزدیک باشد را انتخاب کرد.
  • دوام بالا
  • طول درمان کوتاه

 

عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

  • عدم امکان ترمیم : در صورتی که دندان شکستگی یا پریدگی شود امکان ترمیم مجدد وجود ندارد و باید حتما آن را تعویض کنید.
  • عدم برگشت پذیری لمینت : با توجه به این که هنگام قرار دادن لمینت بر روی دندان ها مقداری از لایه سطحی دندان تراشیده می شود نمی توانید بعد از مدتی استفاده، آن را برداشته و جای آن را با چیز دیگری پر نکنید. به همین دلیل افرادی که نمی خواهند برای همیشه این حالت را تجربه کنند بهتر است از روش های دیگر مانند کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان های خود استفاده کنند.
  • قیمت بالا
  • ایجاد حساسیت های دندان
  • امکان پوسیدگی دندان در صورت انجام لمینت توسط افراد غیر متخصص

 

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

در رابطه با چنین درمانی گاهی با موضوعی به نام لمینت دندان خرگوشی مواجه می شویم. در واقع این نوع لمینت برای درمان دندان های خرگوشی می باشد. حال اگر می خواهید بدانید که دندان خرگوشی چیست باید گفت: هنگامی که فک پایین در سر جای خودش باشد اما فک بالا جلوتر از موقعیت خودش قرار گرفته باشد و همچنین دندان های جلویی فک بالا بزرگتر از حد معمول باشند به آن دندان خرگوشی می گویند. در واقع این موضوع باعث می شود که دندان ها زیبایی خود را از دست داده و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند. از همین رو لازم است از لمینت دندان خرگوشی برای درمان این مشکل استفاده کرد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که در استفاده از لمینت دندان خرگوشی در ابتدای کار دندان ها باید توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار بگیرند تا شدت دندان خرگوشی بودن در آن ها مشخص شود. چون گاهی به دلیل شدت این موضوع ممکن است لمینت روش درمانی مناسبی نباشد و پزشک مجبور به استفاده از سایر روش های درمانی شود. برای درمان دندان های خرگوشی می توان از دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی استفاده کرد که تشخیص استفاده از هر یک به عهده دندانپزشک می باشد.

 

مراحل انجام لمینت دندان خرگوشی

برای انجام لمینت دندان خرگوشی در قدم اول دندانپزشک اسکنی از دندان ها و ساختار فک شما تهیه می کند تا با بررسی آن بتواند به روشی درست برای درمان دست یابد. همان طور که می دانید لمینت ها پوسته هایی هستند که از نظر رنگ و شکل شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارند. دندانپزشک برای قرار دادن پوسته های لمینت بر روی دندان ها آن را به شکل دندان های شما در می آورد و طبق این اندازه ها روکش های سفارشی برای شما تهیه می شوند. در مرحله ی بعد دندانپزشک به شکل دهی دندان های شما می پردازد تا از این طریق فضای لازم برای قرار گرفتن روکش بر روی دندان ها را به وجود آورد.

تا زمان آماده شدن روکش های دائمی در لمینت دندان خرگوشی، دندانپزشک از نوعی روکش موقت بر روی دندان ها استفاده می کند. این موضوع باعث می شود که دندانپزشک به بررسی این موضوع بپردازد که آیا روکش ها متناسب با دندان های شما هستند یا خیر و در صورت وجود مشکل روکش های دائمی اصلاح شوند. برای این که روکش ها به طور کامل بر روی دندان ها بچسبند لازم است که دندان ها به طور کامل صیقل داده شوند تا سطح تماس دندان و روکش افزایش یابد. در مرحله بعدی لمینت دندان خرگوشی برای ثابت کردن روکش ها بر روی دندان ها از پرتو لیزر استفاده می کنند و به این ترتیب کار لمینت دندان های خرگوشی به اتمام می رسد.

 

لومینیزر دندان چیست؟ مقایسه ونیر با لومینیزر دندان

یکی از سوالات رایجی که مراجعه کنندگان به دندانپزشکی می پرسند این است که ایا لومینیزر بهتر است یا لمینت؟ اساسا وقتی دندانپزشک ها می خواهند ونیر های سرامیکی را روی دندان بیمار قرار دهند، هر دندانپزشک روش خاص خودش را دارد. یکی از این روش ها تکنیک بدون تراش و بدون دستکاری دندان است که برای محصولات لومینیزر قابل انجام می باشد. پزشکان به این روش، روش بدون نیاز به آمادگی یا ونیر بدون تراش می گویند. بنابراین لومینیزر فقط یک برند است که نصب آن نیاز به تراش دندان ندارد و برند های دیگری هم هستند که نیاز به تراش ندارند.

شباهت ها :

  • قیمت هر دو تقریبا یکی است.
  • هر دو ضد لک هستند و رنگشان با گذشت زمان تغییر پیدا نمی کند.
  • هر دو مقاوم و ماندگاری بالایی دارند.
  • هر دو جنسشان از سرامیک است.
  • هر دو ظاهر طبیعی دارند و فاصله میان دندانی را به خوبی پر می کنند.

تفاوت ها :

  • نصب ونیر نیاز به تغییر در ظاهر دندان و تراش دارد در صورتی که لومینیزر نیاز به تراش دندان ندارد.
  • ونیر نیاز به داروی بی حسی دارد در صورتی که لومینیزر چون تراشی در آن اتفاق نمی افتد نیاز به چنین کاری ندارد.

همانطور که می بینید لومینیزر دقیقا کارایی ونیر را دارد و فقط روش نصب آن متفاوت است علاوه بر آن در این فرایند مینای دندان آسیبی نمی بیند و سطح دندان هم تراشیده نمی شود. به همین علت بیماران برای دراز مدت لومینیرز را به ونیر ترجیح می دهند. ضخامت لومینیزر خیلی کم است در حدود ضخامت لنز چشم! ولی با این وجود دوام زیادی دارد. از آنجایی که ضخامت ونیرهایی همچون لومینیرز بسیار کم است، می توان از آن به جای ونیر استفاده کرد.

مراحل لمینت دندان

تهیه لمینت دندان معمولاً نیاز به سه بار رفتن به مطب دندانپزشک دارد که بار اول آن برای مشاوره و دو بار دیگر برای زمینه آماده‌سازی و کار گذاشتن لمینت می باشد.

مرحله اول از مراحل لمینت دندان، مشاوره

در جلسه مشاوره ابتدا شما اهداف مورد نظرتان را با دندانپزشک در میان می‌گذارید. با توجه به این اهداف، دندانپزشک دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت برای شما مناسب است. وی همچنین ممکن است برای بررسی دقیق‌تر، از دندان‌ها با اشعه ایکس تصویربرداری کند، یا با تهیه یک نمونه تصویربرداری زیبایی (cosmetic imaging)، به شما نشان دهد که بعد از لمینت چه شکلی خواهید شد.

مرحله دوم از مراحل لمینت دندان، آماده سازی

لمینت دندان در حقیقت جانشین بخشی از مینای دندان می‌شود. به همین دلیل ابتدا باید مقدار کمی از مینای سطح دندان برداشته شود تا فضای مناسب برای قرار دادن لمینت روی دندان ایجاد شود. مقدار مینایی که تراشیده می‌شود در بیشتر موارد بین سه دهم تا یک میلی متر است که تقریباً برابر با ضخامت روکش لمینت است. این کار می تواند با بی‌حسی یا بدون آن صورت بگیرد. بعد از تراشیدن مینا، دندانپزشک قالب یا مدلی از دندان شما ایجاد می کند و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند تا لمینت سفارشی شما ساخته شود. معمولاً 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا روکش های لمینت از آزمایشگاه برگردند. در این فاصله برای پوشاندن دندان‌ها از روکش های موقت استفاده می‌شود.

 

مرحله سوم از مراحل لمینت دندان، اتصال (Bonding)

آخرین مرحله، قرار دادن لمینت روی دندان است. دندانپزشک قبل از چسباندن دائمی لمینت با سیمان مخصوص، آن را روی دندان می‌گذارد تا تناسب و رنگ آن را بررسی کند. در صورت لزوم، آن را مرتبا برداشته، برش می دهد تا به تناسب مورد نظر برسد. رنگ روکش را می توان با سایه سیمان مورد استفاده تنظیم کرد. وی سپس دندان شما را تمیز کرده، جلا می دهد و کمی سطح دندان را زبر می‌کند تا اتصال قوی‌تری ایجاد شود.

بعد از آن سیمان مخصوصی که معمولا یک رزین حساس به نور است را، به روکش می‌زند و آن را روی دندان شما قرار می‌دهد. وقتی که روکش در جای درست خود قرار گرفت، وی نور درمانی خاصی به آن می‌تاباند تا مواد شیمیایی موجود در سیمان فعال شده، سفت شدن آن تسریع شود. نهابتا، سیمان اضافی پاک شده، ردیف دندان‌ها بررسی و هرگونه تنظیمات لازم انجام می‌شود. احتمالا دندانپزشک از شما خواهد خواست که طی دو هفته آینده برای ویزیت پیگیری مراجعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بسیاری از افرادی که پس از از دست دادن دندان خود به کلینیک دندانپزشکی ماکان مراجعه می‌کنند، نگران این هستند که آیا دندان از دست رفته‌ی آن‌ها قابل جایگزینی هست یا خیر؟ نگران نباشید! دندان از دست رفته با روش‌های مختلفی قابل جایگزینی است. پروتز دندان یکی از این روش‌های کاربردی در جایگزین کردن دندان است. روکش دندان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان، همگی نوعی پروتز دندانی به حساب می‌آیند که در ادامه بیشتر در خصوص آن‌ها خواهیم شنید.

آشنایی با پروتز دندان

پیشرفت‌های بی‌شمار در علم پزشکی در سال‌های اخیر، پروتزهای دندانی را وارد بازار کرده است. این پروتزها، جایگزینی طبیعی‌تر و مناسب‌تر برای دندان‌ها یا بافت‌های از دست رفته می‌باشد.

به گونه‌ای که در اکثر مواقع، تشخیص پروتز دندان از دندان‌های طبیعی بسیار دشوار است. همچنین اگر نصب پروتز به درستی انجام شود نه تنها غذا خوردن را آسان‌تر می‌کند، بلکه اعتماد به‌ نفس فرد را نیز افزایش می‌دهد.

در حقیقت دندان‌ها به دلایل گوناگونی از جمله پوسیدگی و صدمه دیدن، شکل طبیعی و اصلی خود را از دست می‌دهند. در این هنگام است که با استفاده از پروتز دندان به اصلاح طرح لبخند، تعویض و ترمیم دندان‌های آسیب دیده می‌پردازند.

 

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندانی نوعی وسیله دندانپزشکی است که جای دندان از دست رفته را می‌گیرد یا نقص دندان را می‌پوشاند. این وسایل دندانپزشکی شامل ایمپلنت دندان، تاج، پل، دندان مصنوعی و روکش دندان است. برخی از این پروتزها قابل جابجایی در دهان و برخی دیگر ثابت هستند.

 

دکتر اسحاقی در این مقاله، تعریف دیگری نیز برای پروتز دندان ارائه کردند:

پروتزهای دندانی، بهترین راهکار برای ترمیم دندان آسیب دیده و یا از دست رفته است که با توجه به طراحی منحصر به فردی که برای هر شخص دارند، علاوه بر کاربرد بالا، تاثیر زیادی نیز روی زیبایی چهره فک می‌گذارند.

این پروتزها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع پروتز دندان

به طور کلی می‌توان پروتزهای دندانی را به سه دسته تقسیم کرد:

  • پروتز دندان ثابت

    روکش تک واحدی دندان، بریج دندان، ونیر، اینله و آنله و ایمپلنت دندان

    پروتز دندان متحرک

    پروتز دندانی پارسیل، دندا مصنوعی

  • پروتز دندان نیمه متحرک

    اوردنچر متکی بر ایمپلنت

هر یک از این پروتزها برای شرایط خاصی مناسب تر هستند و ممکن است برای گروهی از افراد، فواید بیشتری نسبت به گروه دیگر داشته باشند. در ادامه، به توضیح هر یک از انواع پروتز دندان خواهیم پرداخت.

 

پروتز دندان ثابت

پروتز ثابت دندان یکی از انواع مختلف پروتزها می‌باشد که معمولا به نام عمومی روکش دندان در بین افراد جامعه شناخته می‌شود. در صورت استفاده از پروتز دندان ثابت، نمی‌توانید آن را از دهان خود خارج کنید. به همین دلیل، این پروتز در دسته بندی پروتزهای ثابت قرار می‌گیرد.

پروتز ثابت می‌تواند بر روی ایمپلنت یا دندان اصلی فرد کار گذاشته شود. این موضوع، بستگی به وضعیت و شرایط دندان شما دارد و توسط دندانپزشک تشخیص داده می‌شود.

 

این نوع پروتز به وسیله چسب مخصوص یا پیچ به دندان یا ایمپلنت دندان وصل می‌شود و فقط دندانپزشکی که برای نصب روکش به آن مراجعه کرده‌اید می‌تواند آن را از دهان شما خارج کند.

پروتز دندانی ثابت خود انواع مختلفی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

۱- روکش تک واحدی دندان (single dental crown)

زمانی که ساختار دندان ضعیف باشد و نیاز به محافظت و حمایت داشته باشد، می‌توان از روکش استفاده کرد. همچنین در برخی موارد روکش دندان برای زیبایی نیز استفاده می‌شود. بعضی افراد به دلیل نداشتن بعضی از دندان‌های آسیابی مشکلاتی را در جویدن و بلع دارند که روکش دندان به کمک این افراد می‌آید و جویدن را برای افراد راحت‌تر می‌کند.

 

۲- بریج دندان (dental bridges)

از انواع پروتزهای دندانی می‌توان به بریج دندان اشاره کرد. پروتز ثابت دندان که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد همین نوع از پروتز دندان است. از این نوع پروتز زمانی استفاده می‌شود که بیمار بیشتر از یک دندان را از دست داده باشد و دندان‌های از دست رفته بین دو دندان دیگر قرار گرفته باشند. در این حالت دندان‌های کناری تراشیده می‌شوند و یک پل یا bridge بین دندان‌های اصلی زده می‌شود. بدین صورت ناحیه خالی بین دندان‌ها پر می‌شود و زیبایی فرد باز می‌گردد.

 

۳- ونیرها (Veneer)

لمینت دندان یا ونیرها یکی از مدرن‌ترین رویکردهای حل مشکلات زیبایی در دندانپزشکی پیشرفته امروزی است.
ونیرهای لمینتی بسیار نازک بوده و به سطح جلویی دندان موجود چسبانده می‌شوند. در نتیجه استفاده از لمینت، شما لبخندی زیباتر و طبیعی‌تر از همیشه خواهید داشت.

 

۴- اینله ها و انله ها ( Inlays And Onlays )

در مواردی که پوسیدگی‌های دندان، تاج دندان را به شدت تخریب کرده است یا زمانی که میزان حفره ایجاد شده در دهان به قدری زیاد باشد که نتوان از روش‌های کلاسیک برای پر کردن دندان استفاده کرد، اینله و اونله به کار برده می‌شود.

اینله و انله دندان، نسبت به روکش دندان بسیار با دوام‌تر و مستحکم‌تر هستند. اینله و انله دندان با پر کردن دندان کاملا متفاوت است. در این روش، ساختار دندان حفظ می‌شود و پس از قالب گیری، قسمت مشخص شده دندان در لابراتوار ساخته می‌شود.

 

۵- ایمپلنت‌ های دندانی ( Dental Implants )

ایمپلنت در اصل جایگزینی برای ریشه دندان است. ایمپلنت دندان با یک پایه قوی در فک، چیزی شبیه به یک دندان واقعی را برای شما ایجاد می‌کند. ایمپلنت از تیتانیوم خالص تولید می‌شود که ضرری برا بدن انسان ندارد و به شکل یک میله باریک در استخوان فک قرار می‌گیرند. انواع ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • اندوستیال (endosteal): این نوع ایمپلنت در درون استخوان فک قرار می‌گیرد که امروزه تنها از این نوع ایمپلنت به دلیل استحکام بیشتر استفاده می‌کنند.
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal): این نوع از ایمپلنت بر روی استخوان آرواره و در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد و امروزه دیگر از این نوع ایمپلنت استفاده‌ای نمی‌شود.

 

پروتزهای دندانی متحرک

پروتز متحرک دندان، هم به راحتی بر روی لثه‌ها قرار می‌گیرد و هم می‌توان به آسانی آن را از دهان خارج کرد. در صورتی که فرد تمامی دندان‌های خود را کشیده باشد، می‌تواند از پروتز متحرک کامل استفاده کند.
در بسیاری از مواقع، بیمار ممکن است در ابتدای استفاده از این نوع پروتز احساس خوبی نداشته باشد اما با استفاده بیشتر و گذشت زمان این حس از بین می‌رود.

از معایب این نوع پروتز دندان، تحلیل رفتن استخوان فک به مرور زمان است. برای جلوگیری از این مشکل، باید هر ۱ تا ۲ سال یکبار استخوان فک چک شود و هر ۵ تا ۷ سال یکبار نیز باید جایگزینی استخوان‌ها صورت گیرد.

در ادامه به معرفی انواع پروتز دندان متحرک خواهیم پرداخت.

 

1- پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)

پروتز دندانی پارسیل که به نام «دندان تکه‌ای» نیز شناخته می‌شود یکی از انواع پرکاربرد پروتز هستند. جالب است بدانید که پروتز پارسیل خود دارای انواع مختلفی است که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

  • پروتز دندانی پارسیل فلیپر (سراسر آکریل)
  • پروتز کرم کبالت

البته توجه داشته باشید که پروتز دندانی پارسیل به دلیل داشتن گیره‌های از زیبایی ظاهری برخوردار نیست. از این رو امروزه انواع مختلفی از پروتز پارسیل طراحی و عرضه شده است که قسمت فلزی آن نیز همرنگ دندان می‌باشد که با نام پروتز پارسیل felexite نیز شناخته می‌شود.

 

2- پروتز کامل دندان یا دست دندان (denture)

پروتز کامل دندان یا دست دندان نوعی پروتز متحرک و مناسب افرادی است که هیچ دندانی در دهان خود ندارند (برای مثال افراد مسن و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها).

این در حالی است که این روزها به دلیل وجود ایمپلنت و سپس لمینت دندان، استفاده از پروتز کامل دندان یا دست دندان به شدت کاهش یافته است. البته توجه داشته باشید ایمپلنت دندان در مقایسه با پروتز کامل دندان بسیار هزینه بردار و گران است.

جالب است بدانید که پروتز کامل نیز در دو نوع معمولی و لثه نرم موجود می‌باشد. هر دوی این مدل‌ها نیز از دو قسمت سفید (دندان) و صورتی (لثه) تشکیل می‌شود.

توجه داشته باشید که تمیز نمودن لثه نرم بسیار دشوار و طاقت فرسا است. همچنین احتمال رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها در خلل و فرج لثه‌های نرم بسیار زیاد است. به همین دلیل، این روزها کمتر کسی از پروتز کامل دندان استفاده می‌کند.

 

مزایای پروتزهای متحرک

پروتزهای متحرک این قابلیت را دارند که اختیار آنها در دست بیمار باشد. در این نوع پروتزها، به چسب و تراش دندان‌های مجاور (در صورت استفاده از پروتزهای جزئی) نیاز نخواهد بود.

ضمن اینکه این نوع پروتزها مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند؛ به راحتی در دهان جا می‌‎گیرند، باعث زیبایی دهان و دندان می‌شوند، صحبت کردن و غذا خوردن با آن‌ها نیز راحت است.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()