نوشته شده توسط : mehdi

در شرایطی که دندان هنوز بسیار آسیب ندیده است و دارای خرابی های جزیی می شود، پر کردن دندان بهترین روش ممکن برای درمان است و علاوه بر اینکه از ادامه خرابی دندان جلوگیری می کند، باعث عملکرد مناسب آن همانند شرایط طبیعی می شود. افراد زیادی در جامعه از روش پر کردن دندان برای درمان دندان خود استفاده کرده اند و در ادامه نیز خواهند کرد، اما میزان رضایت در بین آنها بسیار متفاوت است. بعضی بسیار راضی هستند و برخی دیگر از این روش ناراضی می باشند. علت این اختلاف نظر ها، علاوه بر تخصص پزشک، نوع ماده استفاده شده و شرایط دندان فرد، نحوه مراقبت های بعد از تریم و پر کردن دندان می باشد. این مراقبت ها هم طول عمر دندان پر شده را افزایش می دهد و هم از باعث رضایت کافی در زمان خوردن و آشامیدن می شود.

 

روش های مراقبت از دندان بعد از ترمیم و پر کردن

ابتدایی ترین قدم در مورد دندان های پرشده، احتیاط های لازم در زمان سفت شدن پر کننده می باشد. بسته به اینکه دکتر از چه ماده ای برای پر کردن دندان استفاده کرده باشد، زمان سفت شدن آن متفاوت خواهد بود. در مورد دندان هایی که با طلا و کامپوزیت دندان ساخته می شوند این زمان بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت می باشد. اگر برای پر کردن دندان از مواد سرامیکی استفاده شده باشد بلافاصله عملیات سفت شدن نیز انجام می گیرد. دندان هایی که با گلس آینور نیز پر می شوند بعد از ۳ ساعت به سفتی مناسبی می رسند اما احساس سفتی آنها برای فرد، نزدیک به ۴۸ ساعت طول می کشد.

مورد بعدی زمان بی حسی است. تا زمانی که دندان شما بی حس است باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. خوردن و آشامیدن در زمان بی حسی چند مشکل را برای فرد بوجود می آورد. از جمله اینکه درک درستی از دمای نوشیدنی یا خوراکی ندارد و ممکن است داغ تر از مقدار مشخص باشد و باعث سوختگی گلو و زبان شود. از طرفی به دلیل بی حسی احتمال گاز گرفتن زبان یا دیواره های دهان وجود دارد. همچین شما درک درستی از میزان سفت شدن ماده پر کننده ندارید و احتمال فشار زیاد به آن وجود دارد.

مصرف مسکن با تجویز دکتر، برای زمانی که اثر بی حسی از بین می رود. در مواردی که ممکن است فرد دارای درد و حساسیت باشد، متخصص دندانپزشکی برای او مسکن هایی تجویز می کند که باید به صورت مرتب طبق برنامه زمانی مصرف شوند.

 

۱. عدم خوردن غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم

به افرادی که دندان خود را پر می کنند توصیه می شود که شرایط دمایی مناسبی را برای دندان خود در نظر بگیرند. این مواد متفاوت از جنس استخوان است و در دمای بالا و پایین ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و در دراز مدت، انبساط و انقباضی هرچند کوتاه داشته باشد. این تغییرات دمایی عمر مواد را کوتاه می کند و ممکن است در محل خود جا باز کنند.

از طرفی نوشیدنی ها و غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ علاوه بر تخریب بافت مواد پر کنده، ممکن است باعث ایجاد درد و حساسیت دندان شوند. پس در این زمینه نیز باید در دراز مدت مراقبت های جدی انجام شود.

 

۲. عدم خوردن غذاهای سفت و چسبنده

خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن با فشار بالا دارد، به مواد پر کننده نیرو وارد می کند و باعث ایجاد تغییر در آن می شود. از طرفی مواد خوراکی چسبنده مانند آدامس ها، آب نبات ها و شکلات ها، سبزیجات خام، پاستیل ها و … ممکن است باعث خارج شدن مواد پر کننده دندان از محل مورد نظر شوند و دیگر آن مواد کارایی برای شما نداشته باشند. در چنین شرایطی مجبور خواهید بود که مجددا برای پر کردن دندان اقدام نمایید.

۳. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

استفاده مرتب از خمیر دندان و مسواک باعث می شود که شرایط بهداشت در اطراف دندان پر شده به درستی رعایت شود و مشکلاتی مانند عفونت دندان و حساسیت بوجود نیاید. از طرفی از خراب شدن دندان های کناری نیز جلوگیری می کند تا حجم خرابی دندان ها افزایش پیدا نکند و مواد پر کننده دیواره محافظتی خود را از دست ندهند.

۴. جویدن غذا با طرف مقابل

در صورتی که در روزهای اولیه پر کردن دندان به سر می برید و هنوز حساسیت های دندانی ناشی از درمان آن برطرف نشده است، بهتر می باشد تا حد امکان غذا را با سمت مقابل بجوید تا فشار کمتری به ناحیه پر شده وارد شود. با این کار کمک می کنید و ماده در محل خود بهتر دوام بیاورد و دوران حساسیت را زودتر طی کنید.

 

علائم و نشانه هایی که بعد از پر کردن دندان باید به آنها اهمیت بدهیم

با مشاهده یا احساس برخی نشانه ها و علائم، نیاز است که شما سریعا اقدام های درمانی را انجام دهید. برخی از مهمترین نشانه ها عبارتند از :

  • مشاهده ترک در مواد پر کننده
  • مواد پر کننده خورد شوند و یا کامل از بین بروند.
  • وجود حساسیت زیاد در دراز مدت همراه با درد در محل پر شدگی
  • تغییر رنگ در محل پر شده یا دندان های اطراف آن
  • احساس نفوذ مایعات و خوراکی ها به اطراف ماده پر کننده درون دندان
  • لق زدن مواد پر کننده در جای خود و احساس بلند شدن آن در زمان جویدن غذا.

در صورت احساس یا مشاهده این موارد باید به متخصص خود مراجعه کنید تا معاینات انجام شود و مشکل برطرف شود.

انجام مراقبت های بعد از ترمیم و پر کردن دندان به صورت روزانه

از آنجایی که فرآیند خوردن و آشامیدن در هر روز زندگی فرد تکرار می شود و ناچار نیاز به استفاده از دندان ها وجود دارد، باید مراقبت ها نیز به صورت مستمر و همیشگی باشد. کوتاهی کردن در مراقبت از دندان های پر شده، علاوه بر خرابی بیشتر، ایجاد درد و عدم امکان پر کردن مجدد، ممکن است عوارض جانبی مانند تغییر رنگ دندان های کناری و همچنین مواد پر کننده را نیز به همراه داشته باشد. بری از مراقبت های جانبی و روزانه عبارتند از :

  • عدم مصرف زیاد چای، نوشابه، نوشیدنی های الکلی و مشروبات. چرا که این نوشیدنی ها روی مواد پر کننده اثر می گذارند و یک عامل مهم در خراب کردن آن و ایجاد تغییر رنگ سایر دندان ها می باشند. در صورتی که از این نوشیدنی ها مصرف می نمایید، بلافاصله بعد از آن باید مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان بعد از وعده های غذایی، عاملی برای ایجاد بهداشت بیشتر در اطراف دندان ها بخصوص دندان پر شده می باشد تا دیواره های جانبی آن خراب نشود و باعث آزاد شدن ماده پر کننده نگردد.
  • عدم مصرف دخانیات و زیر مجموعه های آن. این موارد از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی رنگ مواد پر کننده و دندان ها می باشند.
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین. هر گونه غذای شیرین و اسیدی احتمال آسیب زیاد به دندان پر کرده را فراهم می آورد و در مواردی که فرد مصرف بالای شیرینی دارد، نیاز به پر کردن های مجدد برای او بوجود می آید. چرا که ترکیبات موجود در این خوراکی های شیرین کم کم به مرز محل پر شده نفوذ می کنند و موجب عفونت و پوسیدگی می شوند.
  • استفاده از دهان شویه و ژل های فلوراید در مواردی که امکان مسواک زدن وجود ندارد، بسیار کمک کننده است. افرادی که در محل کار، مدرسه، دانشگاه و .. حضور دارند می توانند از این موارد برای مراقبت بهتر از دندان پر شده استفاده نمایند.
  • داشتن رژیم غذایی سالم. رژیم غذایی سالم نه تنها برای دندان که برای کل سیستم بدن مناسب است. استفاده از یک سبد غذایی مناسب که مجموعه کاملی از انواع پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و .. را در نظر بگیرد و میزان چربی آن پایین باشد بسیار مهم است.
  • عدم انجام دندان قروچه : افرادی که به صورت نا خدا گاه و همیشگی عادت به دندان قروچه دارند باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشند. چرا که فشردن دندان ها به هم و ساییدن آنها روی یکدیگر ، نه تنها به دندان پر شده آسیب می زند، که به تمام دندان های سالم نیز صدمه وارد می نماید. در این موارد می توانید زیر نظر متخصص خود از محافظ های دندانی استفاده کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک و انجام معاینات دوره ای : یکی از مهمترین اقداماتی که در حفظ سلامتی سایر دندان ها و همچنین ماندگاری دندان پر شده بسیار کمک می کند، انجام معاینات دوره ای به صورت دو بار در سال و در صورت نیاز حتی بیشتر، می باشد. متخصص با بررسی وضعیت دندان ها مشکلات و عفونت هایی که هنوز قابل مشاهده نیستند و فرد دردی احساس نمی کند را تشخیص می دهد و به درمان آنها اقدام می کند. در برخی موارد نیز با ارائه نکات مراقبتی معاینه را تمام می کند.


:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

عکس cbct یا اسکن CBCT به سی‌تی‌اسکن با پرتو مخروطی (Cone Beam CT scan) اشاره دارد و نوعی عکس رادیولوژی دندان است. این آزمایش تصویربرداری دیجیتال از اشعه ایکس و اطلاعات اشعه ایکس پردازش‌شده توسط کامپیوتر برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی بسیار دقیق و با وضوح بالا از دندان‌ها و فک با عنوان عکس cbct استفاده می‌کند.

عکس cbct، در اصل یک جایگزین عالی برای سی‌تی‌اسکن معمولی است و معمولا قبل از برنامه‌ریزی برای انجام بسیاری از تکنیک‌های ارتودنسی و قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمپلنت‌ دندان یک روش نوین است که به کمک آن دندانپزشک می‌تواند دندان ازدست‌رفته به‌دلیل بیماری لثه، پوسیدگی یا ضربه شدید را جایگزین کند. بدین‌شکل بدون اعمال فشار بر روی هیچ یک از دندان‌های مجاور، عملکرد و ظاهر لبخند بیمار بهبود پیدا می‌کند. در فیلم زیر توضیحات لازم در مورد عکس cbct توسط دکتر راهله امامی متخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت بیان شده است.

 

تا به امروز طراحی منحصربه‌فرد ایمپلنت دندان به تثبیت موقعیت آن به‌عنوان یک روش برتر نسبت به سایر راه‌حل‌های جایگزین دندان کمک کرده است. برای انجام آن دندانپزشک با سه جز میله تیتانیومی فیکسچر، اِباتمنت (تکیه‌گاه) و روکش یا تاج مصنوعی، یک دندان مصنوعی مستقل را درون استخوان فک جای‌گذاری می‌کند.

در واقع این دندان مصنوعی به‌جای اینکه روی دندان‌های دیگر در مسیر پل دندانی محکم شود، از طریق فرآیندی به نام همبندی با استخوان (Osseointegration) به فک بیمار متصل می‌شود. به‌همین‌دلیل، قبل از انجام عمل نیاز به تصویربرداری از ناحیه مورد نظر است. یکی از رایج‌ترین انواع تصویربرداری که در تهیه و برنامه‌ریزی ایمپلنت دندان استفاده می‌شود، عکس CBCT است. در ادامه به جزئیات کامل آن اشاره خواهیم کرد.

 

ضرورت استفاده از عکس CBCT برای ایمپلنت دندان چیست؟

از نظر جراحان دهان، فک و صورت گرفتن عکس CBCT نه تنها توصیه می‌شود، بلکه بهترین اقدام در هنگام برنامه‌ریزی انجام ایمپلنت دندان برای بیمار است. همانطورکه ذکر شد، ساختار ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها پایه تیتانیومی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و به‌عنوان لنگر عمل می‌کند.

اصولا برای اینکه ایمپلنت به‌صورت ایمن و بدون ایجاد اختلال در اعصاب یا دیگر ساختارهای مهم دندان و فک نصب شود، ضروری است که دندانپزشک بتواند محل قرارگیری آن را به‌صورت دقیق ببیند. اینجاست که ضرورت انجام اسکن CBCT مشخص می‌شود.

  • عکس CBCT تصاویر مقطعی سه‌بعدی از فک و دندان‌ها تولید می‌کند و اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد. اطلاعاتی که از سی‌تی‌اسکن معمولی یا عکس OPG دندان نمی‌توان به دست آورد.
  • به طور کلی، عکس cbctبه دندانپزشک اجازه می‌دهد تا محل قرارگیری ایمپلنت را ارزیابی کند و بررسی کند که استخوان فک شکل و تراکم مناسبی برای رشد مجدد در اطراف آن دارد و می‌تواند آن را در جای خود محکم کند یا خیر.
  • هم‌چنین خطر بروز مشکلاتی مانند آسیب عصبی را به حداقل می‌رساند و با افزایش ایمنی احتمال موفقیت را بیشتر می‌کند.

 

کاربردهای رایج عکس CBCT چیست؟

عکس CBCT علاوه بر اینکه می‌تواند با ارائه اطلاعات دقیقی در مورد ساختارهای زیر دقت جراحان را در روش ایمپلنت دندان بهبود بخشد:

  • مسیرهای عصبی
  • توده استخوانی فک
  • ساختار دهان
  • سینوس و حفره بینی
  • بافت‌های نرم دهان و دندان
  • استخوان فک بالا و پایین

می‌توان از آن برای بسیاری از اهداف زیر نیز استفاده کرد:

  • برنامه‌ریزی برای جراحی دندان‌های نهفته
  • تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • تشخیص، اندازه‌گیری و درمان تومورهای دهان، فک و صورت
  • تعیین ساختار استخوان و جهت دندان
  • تعیین منشاء درد یا بیماری دندان
  • برنامه‌ریزی برای جراحی ترمیمی

نحوه کسب آمادگی برای انجام اسکن CBCT

اسکن CBCT به آمادگی خاصی نیاز ندارد. فقط مانند سی‌تی‌اسکن معمولی لازم است هر چیزی که می‌تواند در تصویربرداری اختلال ایجاد کند، از جمله اشیاء فلزی مانند سنجاق سر، عینک و جواهرات را درآورید. در روز تصویربرداری یک لباس راحت بپوشید. اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در این شرایط لازم است از محافظ سربی یا روش‌های تصویربرداری دیگر استفاده شود.

نحوه گرفتن عکس cbct

تصویربرداری cbct بدون درد است و باعث ایجاد ناراحتی خاصی نمی‌شود. ممکن است در حالت نشسته یا خوابیده از شما عکس گرفته شود. بیشتر دستگاه‌ها دارای یک تثبیت‌کننده هستند که سر را در جای خود نگه می‌دارد. معمولا اپراتور دهان شما را به‌گونه‌ای قرار می‌دهد که ناحیه مورد نظر در مرکز پرتو قرار گیرد.

 

پس از قرار گرفتن مناسب سر، اسکنر دستگاه یک چرخش کامل 360 درجه به دور سر می‌کند و در عین حال چندین عکس را از زوایای مختلف می‌گیرد که برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی بازسازی می‌شوند.

دندانپزشک می‌تواند در طول اسکن هرگونه چالش یا مانع احتمالی قبل از انجام کاشت دندان را جستجو کند. به‌همین‌دلیل، گاهی ممکن است از شما بخواهد که چیزی را گاز بگیرید. کل فرآیند گرفتن عکس CBCT ممکن است 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

به دلایل بسیار متفاوتی افراد به جراحی فک نیاز پیدا می کنند. مواردی مانند عدم تقارن فک ها، جلو و عقب بودن فک ها، روی هم بودن یا به اصطلاح داخل هم بودن فک ها و … از این دست می باشند. جراحی فک و صورت یک عمل تقریبا سنگین روی صورت حساب می شود و نیاز به مقدماتی دارد. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن مراجعه کننده باید نسبت به کارهای قبل و مراقبت های بعد از جراحی فک و صورت آگاهی کاملی داشته باشد. گاهی بغیر از رعایت نکات توسط مراجعه کننده، انجام چند اقدام دندانپزشکی، پیش از جراحی فک ضروری می باشد، از جمله می توان به ارتودنسی اشاره کرد که برای برخی متقاضیان تجویز می گردد.

 

اقدامات قبل از جراحی فک و صورت

از لحظه ای که با تصمیم خود یا پیشنهاد یک متخصص تصمیم به جراحی فک می گیرید، اقدامات لازم را باید به درستی شروع کنید و مراحل مختلف را طی کنید تا به روز عمل برسید. از مهمترین اقدامات قبل از جراحی فک و صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • انتخاب بهترین متخصص در زمینه جراحی فک و ارتودنسی، با بررسی رزومه، بررسی رضایت مندی مراجعین از پزشک و کلینیک و …
  • دریافت وقت معاینه و مشاوره از متخصص انتخاب شده.
  • بیان انتظارات و اهداف خود از جراحی فک به صورت دقیق و کامل به متخصص و دریافت بهترین راهنمایی ممکن از متخصص.
  • بعضا نیاز است که هم به متخصص ارتودنسی و هم به متخصص جراحی فک مراجعه کنید. توصیه می شود اول به متخصص ارتودنسی دندان مراجعه کردید به شما نامه مشاوره برای متخصص جراحی فک خواهد داد.
  • انجام کامل نکات گفته شده توسط بهترین کلینیک ارتودنسی دندان در تهران از جمله گرفتن عکس از تمام دندان ها و پیگیری معاینات به صورت کامل.

این اقدامات فرآیند آغازی در زمینه درخواست جراحی فک بود، اما در ادامه با معاینه ای که روی دندان های شما انجام می گردد ممکن است نیاز به انجام اقدامات ثانویه داشته باشید.

 

اقدامات بعد از معاینه توسط متخصص ارتودنسی برای جراحی فک

زمانی که متخصص ارتودنسی معاینه کامل و دقیقی را به صورت چشمی و همراه با بررسی های عکس انجام دهد، در زمینه اقدامات بعدی به شما توضیحاتی می دهد که به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد. این اقدامات عبارتند از :

  • در صورتی که معاینات نشان دهد فرد دارای دندان خراب و پوسیده است، باید به طور کامل آنها را درمان کند.
  • هرگونه بیماری که در دهان و لثه فرد دیده شود باید قبل از اقدام به جراحی فک، درمان گردد.
  • اگر متخصص تشخیص دهد که نامرتب بودن دندان ها، با کشیدن یک یا چند دندان برطرف می گردد، لازم است که دندان ها کشیده شوند.
  • در شرایطی که ارتودنسی تجویز شود، باید قبل از جراحی فک انجام شود و تا رسیدن به نتیجه نهایی ارتودنسی، جراحی فک را به تاخیر بیندازید.
  • تهیه قالب توسط متخصص ارتودنسی از دندان ها و فک مراجعه کننده.
  • عدم مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، غذا های سفت و …
  • رعایت کامل بهداشت دهان و دندان با استفاده از نخ و مسواک با دقت بالا تا شرایط درمانی بهتر انجام گیرد.

انجام ارتودنسی قبل از جراحی فک

گاهی قسمتی از مشکلات فک مربوط به چینش و ترتیب دندان هاست که اگر برطرف شود، متخصص بهتر می تواند در زمینه جراحی فک و مقدار جابجایی آن تصمیم بگیرد. به همین خاطر برای افرادی که دندان های مرتب با چینش مناسبی ندارند، ارتودنسی توصیه می گردد. با کمک ارتودنسی دندان ها در جای خود قرار داده می شوند و به صورت مرتب و یک دست مشاهده می گردند.

حالا اگر بعد از انجام ارتودنسی همچنان عدم تناسب بین دو فک و در ظاهر کلی صورت وجود داشت، متخصص جراحی فک با تغییرات مناسب آن را برطرف خواهد کرد.

اقدامات قبل از جراحی فک در روز عمل

قبل از انجام عمل نهایی و در جلسات مشاوره و معاینه تمام نکات توسط متخصص بررسی شده است و زمانی که به شما وقت عمل داده می شود، یعنی شرایط برای انجام جراحی فک مناسب است. هرگونه نگرانی و سوالی در زمینه جراحی فک دارید باید در این جلسات مشاوره بپرسید و با آرامش کامل برای روز عمل که نیاز به اقدامات زیر دارد، آماده شوید.

  • قبل از روز جراحی استراحت کافی همراه با آرامش داشته باشید.
  • برای مراجعه جهت عمل بسیار خونسرد و راحت باشید و نگرانی در مورد آن در شما وجود نداشته باشد.
  • تمام عکس ها دندان و مدارک خواسته شده برای روز عمل را از قبل آماده کنید و به کلینیک ارائه دهید.
  • شرایط و توصیه های بهداشتی و غذایی بیان شده توسط متخصص را در روز عمل رعایت کنید.
  • در زمان مراجعه برای عمل حتما یک یا دو نفر همراه، در کنار شما باشند.

در صورت داشتن استرس زیاد، نگرانی شدید و هرگونه مشکلی روحی و جسمی، آن را به متخصص انتقال دهید تا تصمیم درست را اتخاذ کند.

 

مراحل جراحی فک چیست؟

روند جراحی فک بسیار دقیق و با رعایت جزییات توسط متخصص انجام می گیرد و بعضا زمانی بین یک تا دو ساعت نیاز خواهد داشت.

بعد از آماده سازی فرد در اتاق عمل و انجام امور مربوط به بیهوشی، فرآیند جراحی فک با ایجاد برش ها در داخل دهان شروع می شود. تمام برش ها کاملا داخل دهان انجام می شود تا زخمی روی صورت فرد باقی نگذارد.

بعد از انجام برش ها با کمک تجهیزاتی ماند سیم ها، صفحات، کش ها و پیچ ها، فک ها در جای جدید خود تنظیم می شوند. در این مرحله فک به جلو یا عقب جابجا می شود و با این تجهیزات در موقعیت مناسب که با نظر مراجعه کننده همخوانی دارد، نگه داشته می شود.

ابزارها و الاستیک هایی در زمینه نگهداری فک به صورت دقیق و کامل استفاده می شود.

آیا عمل جراحی فک دارای خطرات و عوارض می باشد؟

این عمل با توجه به دانش امروزی و انجام معاینات دقیق چشمی یا به کمک عکس های گرفته شده، بدون خطر می باشد و عوارض آن محدود و موقتی است. البته در صورتی که به متخصص حرفه ای و با سابقه مراجعه شود. برخی از عوارض محدود و کوتاه مدت جراحی فک در حالت کلی عبارتند از:

  • صدمه و آسیب خفیف در عصب ها
  • ایجاد عفونت داخل دهان و در محل برش ها
  • خون ریزی شدید که منجر به افت خون فرد می شود.
  • شکسته شدن استخوان فک
  • بازگشت فک به محل قبلی بعد از انجام عمل
  • ایجاد درد در ناحیه ریشه دندان ها و لثه ها
  • نیاز به انجام عمل های ثانویه
  • احتمال تحت فشار بودن دندان ها

امکان نیاز به عصب کشی بعد از جراحی در موارد جزیی

آیا جراحی فک درد دارد؟

مانند هر عمل دیگری که بافت ها و قسمت هایی از بدن برش می خورند، در جراحی فک نیز این اتفاق می افتد و عوارض معمولی مانند درد بعد از عمل همراه با ایجاد ورم در دو طرف صورت، وجود خواهد داشت. این عوارض کاملا موقتی است و نگرانی درمورد آنها نمی باشد. در صورتی که بعد از چند روز درد و ورم کاهش پیدا نکرد باید به متخصص مراجعه کرد.

در زمان عمل بخاطر انجام بیهوشی، فرد دردی را احساس نخواهد کرد و ترس و نگرانی وجود ندارد. متخصص جراحی لثه برای کاهش دردهای بعد از عمل برای افراد معمولا داروهایی مانند مسکن ها را تجویز می کند.

 

بعد از جراحی فک با چه مواردی روبرو هستیم؟

زمانی که بهوش بیایید ممکن است برخی موارد زیر را احساس کنید که هیچ مشکلی وجود ندارد و یک امر طبیعی است و در دوران نقاهت و رسیدن به بهبودی کامل، این موارد رو به کاهش می روند و در نهایت برطرف می گردند.

  • احساس بی حسی در لب ها، کناره های دهان، اطراف زبان. البته بیشتر در نواحی لب ها و داخل دهان است که گاهی بخاطر زخم های درونی ایجاد شده می باشد. ممکن است به زحمت بتوانید به نوشیدن مایعات بپردازید و باید با آن برای مدت کوتاهی وفق پیدا کنید.
  • احساس زخم درون دهان که تا بهبودی آن باید مدارا کنید.
  • دردهای خفیف در زمان صحبت کردن، خمیازه کشیدن و مصرف مایعات و خوراکی ها، معمولا در هفته های اول اتفاق می افتد.
  • خونریزی خفیف از محل زخم ها به گونه ای که گاهی در دهان خود آن را حس خواهید کرد در هفته های اول بعد از عمل رخ می دهد.

اقدامات و مراقبت های بعد از عمل جراحی فک

با اتمام عمل و گذراندن دوره نقاهت کوتاه در بیمارستان، اقدامات ضروری که شما باید بعد از عمل به آنها توجه کنید و به درستی و کاملا دقیق آنها را رعایت کنید شروع می شود. مهم ترین این اقدامات در زیر بیان شده است :

  • نوشیدن مایعات جهت هیدراته نگه داشتن بدن، برای دو سه روز اول تنها مورد تغذیه شما می باشد و از خوردن غذا و جویدن باید خودداری کنید. علاوه بر این، لازم است از مصرف غذاهای شیرین نیز اجتناب کنید.
  • در یک الی یک و نیم ماه بعد از جراحی فک، از خوردن غذاهای سفت منع می شوید و باید مواد خوراکی و غذاهای نرم استفاده کنید.
  • عدم اعمال فشار در زمان شستن صورت به نواحی فک ها و اطراف آنها در روزهای اول بعد از عمل.
  • بهداشت دهان و دندان را باید همراه با رعایت نکات مربوطه از جمله عدم فشار زیاد به دندان ها و فک ها انجام دهید. در این زمینه متخصص با توجه به نوع عملی که روی فک شما انجام داده با جزییات، نکات بهداشتی را به شما انتقال خواهد داد.
  • شستشوی مرتب دهان برای جلوگیری از عفونت.
  • عدم مصرف سیگار و دخانیات
  • عدم انجام فعالیت های سنگین ورزشی و کاری در مدت یک ماه اول بعد از عمل
  • استفاده به موقع و کامل داروهای تجویز شده توسط متخصص که در زمینه درد، ورم و عفونت هستند. برخی از این داروها عبارتند از ؛ آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، داروهای ضد تهوع و دهانشویه ها.
  • شروع فعالیت های معمول و روال عادی زندگی از هفته دوم یا سوم به بعد امکان پذیر است.
  • برای حمام کردن تا روز سوم بعد از عمل باید صبر کنید و بعد از آن می توانید دوش بگیرید.
  • در هنگام خواب سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید تا فشار و گردش خون کمتری در سر ایجاد شود و در زمان خواب دچار خون ریزی درون دهان نشوید. این مورد از ایجاد تورم بیشتر در ناحیه عمل جلوگیری می کند.


:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و هرچیزی که باید درباره این دندانپزشک بدانید

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان یک دندانپزشک است که پس از سپری کردن دوره 7 ساله دندانپزشکی عمومی، در آزمون تخصصی شرکت کرده و پس از قبول شدن در آن به مدت 3 تا 4 سال دیگر دانش و مهارت ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند را فرا می گیرد. این متخصصان خدمات زیادی برای افراد جامعه انجام می دهند و استقبال از کار آن ها روز به روز در حال افزایش است.

 

یک متخصص دندانپزشک زیبایی چه خدمات یا درمان هایی به ما ارائه می کند؟

برخی از مهمترین خدماتی که این متخصصان به مراجعانشان ارائه می کنند عبارتند از:

ونیر دندان

ونیر دندان یا (Dental Veneer) پوسته ها و لایه های بسیار نازکی هستند که مانند روکش یا پوششی بر سطوح مختلف دندانی قرار می گیرند. کاربرد این لایه های نازک که کاملا همرنگ دندان شما هستند، ترمیم دندان و پوشاندن عیوب ظاهری دندانی است. نصب ونیرها می تواند توسط دندانپزشکان مختلفی صورت بگیرد اما اگر میخواهید به صورت تخصصی آن ها را نصب کنید تنها باید به یکی متخصص ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه کنید.

دو نوع ونیر دندانی داریم و احتمالا شما بارها بدون آنکه بدانید لمینت دندان و ونیر کامپوزیت این دو نوع هستند نامشان را شنیده اید. انجام این دو درمان توسط متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان صورت می گیرد.

لمینت دندان

لمینت ها شناخته شده ترین ونیرهای دندانی هستند که به صورت گسترده برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شوند. آن ها نوعی ونیر دندانی غیر مستقیم هستند به این معنی که برای ساخته شده آن ها نیاز به لابراتوار است. لمینت ها طی دو جلسه نصب می شوند. در یک جلسه دندانپزشک دندان را به میزان اندکی تراشیده و از آن ها قالب میگیرد. قالب به لابراتوار فرستاده شده و پس از چند هفته ساخته می شود و توسط دندانپزشک ترمیمی و زیبایی به سطح جلوی دندان ها متصل می شود.

 

ونیر کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیتی به سبب زیبایی چشمگیر و صد البته هزینه پایین بهترین جایگزین ها برای لمینت دندان جهت اصلاح طرح لبخند هستند. از این ونیرهای دندانی برای ترمیم دندان نیز استفاده می شود و اینطور نیست که صرف جنبه زیبایی داشته باشند. ونیر کامپوزیت ها ترمیم های مستقیم هستند یعنی در یک جلسه و توسط دندانپزشک انجام می شوند. برای ساخت و نصب این ونیرها نیازی به لابراتوار نیست و دندانپزشک تمام کارها را در مطبش به تنهایی انجام می دهد. نصب و باندینگ ونیرهای کامپوزیتی نیز معمولا توسط یک دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی صورت می‌گیرد.

 

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان بهترین روش سفید کردن دندان ها در دندانپزشکی است. طی این روش با کمک مواد و ژل های سفید کننده دندان ها تا چند پرده سفیدتر می شوند. روال کار به این صورت است که بعد از پوشاندن لثه ها و جدا کردن دندان ها با کمک محافظ رابردم، بر روی آن ها ژل سفید کننده هاوی پراکسید هیدروژن با غلظت بالا قرار می گیرد.

سپس برای فعال کردن این مواد از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می شود. پس از اعمال لیزر یا نور لایت کیور، دندان ها سفید می شوند. این فرآیند می تواند توسط هر دندانپزشکی انجام شود اما تنها یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان می تواند به صورت اصولی با این روش دندان ها را سفیدتر کند.

 

بلیچینگ به دو روش خانگی و در مطب انجام می شود. هر دو روش باید با تجویز و تحت نظر دندانپزشک انجام شود. در روش خانگی دندانپزشک ترمیمی و زیبایی به شما قالب هایی با مواد سفید کننده می دهد و به شما نحوه استفاده از آن را نیز آموزش می دهد. بلیچینگ خانگی معمولا برای افزایش کیفیت و ماندگاری بلیچینگ در مطب تجویز می شود.

روکش دندان

روکش دندان یا (Dental Crown) نوعی پروتز دندان است که توسط دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی یا متخصص ترمیمی و زیبایی جایگزین تاج دندان آسیب دیده ما می شود. روکش ها کاملا شبیه به تاج دندان ما هستند. تاج دندان تنها بخشی از آن است که بیرون از خط لثه قابل مشاهده است. زمانی که بر اثر پوسیدگی شدید دندانی تاج آسیب ببیند و با ترمیم معمولی دندان قابل احیا نباشد متخصص ترمیمی و زیبایی دندان دور تا دور تاج آسیب دیده را تراشیده و روی آن روکش دندان مصنوعی قرار می دهد. معمولا پس از عصب کشی گسترده دندان نیز روکش دندان نصب می شود.

بریج دندان

بریج دندان نیز نوعی پروتز دندانی است و برای جایگزین کردن یک یا چند دندانی که در کنار هم از دست رفته اند استفاده می شود. به بریج ها پل دندانی نیز گفته می شود. معمولی ترین بریج، بریج مریلند است که نیازی به تراشیدن میناای دندانی ندارد و تنها شامل یک روکش است که به دو طرف (دو دندان مجاور) در جای خالی دندانی که دیگر نیست متصل می شود. متخصص ترمیمی و زیبایی دندان می تواند برای افرادی که مایل به پر کردن جای دندان خود با دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان نیستند بریج دندان تجویز یا نصب کند.

انواع ترمیم دندان

به جز زیبایی دندان، متخصص ترمیمی و زیبایی انواع ترمیم های دندانی را انجام می دهد. از یک پر کردن ساده گرفته تا بیلداپ و بازسازی کامل دندانی به زیبایی و به شکلی هنرمندانه توسط یک دکتر دندانپزشک ترمیمی و زیبایی قابل انجام هستند.

پر کردن معمولی دندان

شاید تصویر شود که پر کردن معمولی دندان تنها توسط دندانپزشک عمومی انجام می شود اما حقیقت این است که اینکار به صورت تخصصی توسط یک دکتر ترمیمی و زیبایی دندان انجام خواهد شد. در پر کردن معمولی و روتین دندان از مواد همرنگ دندان (کامپوزیت و سرامیک) یا غیر همرنگ و سیاه مانند آمالگام استفاده می شود. ابتدا پوسیدگی روی دندان تراشیده شده و پس از تمیز کردن حفره با کمک مواد پر کننده به خوبی ترمیم می شود.

اینله و انله

اینله و انله دو نوع ترمیم غیر مستقیم دندانی هستند که به صورت اختصاصی توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام می شوند. این ترمیم ها بر روی دندان های آسیاب انجام می شود و زمانی در نظر گرفته می شود که سطوج جونده و لبه های دندانی به شدت و به صورت گسترده دچار پوسیدگی و خرابی شده باشند.

 

بازسازی و بیلداپ دندان

بیلداپ و بازسازی تخصصی ترین درمانی است که توسط متخصص ترمیمی و زیبایی انجام می شود. زمانی که دندان به شدت آسیب دیده باشد و نتوان با روش معمولی پر کردن آن را ترمیم کرد و یا مراحع تمایلی به روکش کردن دندان نداشته باشد می توان برای بیلداپ به دندانپزشک مراجعه کرد. در بیلداپ دندان آسیب دیده با کامپوزیت یا آمالگام دوباره ساخته می شود.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج درمانی است که برای کمک به افزایش طول تاج های دندانی انجام می شود. زمانی که تاج دندان ها کوتاه به نظر می رسد، دندانپزشک برای بازیابی اندازه و طول واقعی دندان، مقداری از بافت لثه روی دندان را بر میدارد. البته این درمان توسط متخصص لثه انجام می شود اما به صورت محدود می تواند توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان نیز انجام داده می شود.

جراحی زیبایی لثه

زمانی که در اصلاح طرح لبخند با مشکلات لثه مواجه باشیم، می توانیم زیر نظر یک متخصص لثه یا ترمیمی و زیبایی اقدام به برطرف کردن مشکلات آن کنیم. مثلا لبخند لثه ای یکی از این مشکلات است. همچنین فرنکتومی، لیفت لثه یا جراحی کانتورینگ لثه سایر روش های جراحی لثه به شمار می روند.

 

تراشیدن و شکل دادن مینای دندان

گاهی اوقات سطح مینای دندان در برخی افراد ناهموار یا شامل برجستگی هایی کوچکی است. یک متخصص ترمیمی و زیبایی با تراشیدن و صیقل دادن سطح دندان به هموار و زیباتر شدن دندان کمک می کند.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

جرمگیری دندان از جمله روش هایی است که نه تنها تاثیر درمانی دارد بلکه در زمینه پیشگیری از خیلی مشکلات بسیار اثر گذار می باشد. همین امر سبب می شود که خیلی از افراد ندانند چه زمانی برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی باید مراجعه کنند. مورد بعدی که عدم آگاهی از آن سبب می شود افراد برای جرمگیری دندان اقدام نکنند عدم اطلاع از مدت زمان جرمگیری دندان و تعداد دفعات مراجعه برای این درمان است. خیلی از ما شاید فکر کنیم این روش درمانی که عامل مهمی در زیباسازی و سلامت دندان است مانند سایر خدمات دندان پزشکی بسیار زمان بر است و وقت زیادی از برنامه های ما را می گیرد. اما در واقع چنین نیست. در ادامه جزییات کامل فرآیند جرمگیری را مرور می کنیم.

 

چگونه می توانم متوجه شوم که دندان هایم به جرم گیری نیاز دارد ؟

سوالی که اینگونه نیز مطرح می شود چه زمانی برای انجام جرمگیری باید اقدام کنیم؟

چند مورد می تواند شما را در جریان زمان مناسب قرار دهد. یکی شرایط ظاهری دندان است و دیگری احساس مشکلات جانبی در دندان و لثه می باشد. پس نمی توان زمان مشخص یا تاریخ دقیقی ذکر کرد که همه باید در فلان زمان به دندان پزشک مراجعه کنند. خیلی از افراد سطح مراقبتی و نظافتی متفاوتی را در مورد دندان های خود انجام می دهند و به همین خاطر در زمان ها و دوره های متفاوتی نیاز به جرمگیری پیدا می کنند. هرچه رسیدگی به دندان در زمینه بهداشت و نظافت بهتر صورت گیرد و مواردی چون مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت اصولی و به موقع انجام شود، شرایط نیاز به جرمگیری عقب می افتد. در زمان هایی که وجود جرم روی دندان کاملا قابل مشاهده است و فرد می بیند دیگر با مسواک زدن این موانع از روی دندان برطرف نمی شود، دندان ها به جرمگیری نیاز دارند. گاهی نیز جرم زیادی در روی دندان قابل مشاهده نیست اما در کناره های دندان و مینای دندان با تجمع آن مواجه هستیم که باعث التهاب لثه می شود. در این شرایط نیز برای درمان و جرمگیری باید اقدام شود.

 

تعداد جلسات جرم گیری دندان در سال

باید به این نکته اشاره کنیم که تعداد جلسات جرم گیری بالاتر به معنای رسیدن حتمی به دندان زیبا و سفیدتر نیست. پس با این دید که افزایش تعداد جلسات حتما نتایج بهتری را ایجاد می کند، به این درمان نگاه نکنید. بعد از انجام معاینات اولیه و بررسی شرایط دندان مراجعه کننده، دندانپزشک تعداد جلسات جرمگیری دندان در سال را مشخص می کند. برای اکثر افراد انجام فرآیند به صورت یک بار در سال تجویز می گردد و در مواردی بسیار محدود ممکن است دو بار در سال نیز انجام شود. اما باید بدانید که تکرار بیش از دوبار، علاوه بر اینکه تاثیر پاکسازی و زیبا سازی چندانی نخواهد داشت، احتمال ایجاد آسیب در دندان را بالا می برد و به شدت منع می شود.

مدت زمان جرم گیری دندان چقدر است؟

تحت تاثیر عوامل گوناگون که شامل وضعیت دهان و دندان بیمار و دستگاه های مورد استفاده جهت جرمگیری است، مدت زمان جرمگیری دندان متفاوت خواهد بود. در بررسی جامع مراجعین متعدد، مشاهده می شود که برای برخی مراجعین زمان های ۱۵ دقیقه و برای برخی دیگر تا نزدیک به یک ساعت زمان ثبت شده است. تقریبا تمام مراجعین در این بازه حداقلی ۱۵ دقیقه الی یک ساعت قرار دارند. تجربه و سرعت کار دندانپزشک را هم باید در مدت انجام تاثیر گذار دانست.

چه مواردی بر مدت زمان جرمگیری دندان اثر دارند؟

عواملی که سبب می شوند در زمان کمتر و حداقلی یا در زمان بیشتر و حداکثری جرمگیری به طول بی انجامد شامل موارد زیر می باشد :

  • میزان و حجم جرم تشکیل شده بر سطح دندان
  • شرایط دندان و دهان مراجعه کنند و میزان سلامتی دندان ها، چرا که در صورت وجود دندان های ضعیف و حساس، دندانپزشک باید با دقت و صبوری بیشتری درمان را انجام دهد و زمان بیشتری می برد.
  • سطحی بودن یا سخت بودن جرم روی دندان باعث می شود راحت تر یا با دشوارتر از سطح دهان برطرف شوند.
  • توانایی و تجربه دندانپزشک در تسلط به استفاده از ابزار و همچنین اجرای فرآیند، که هم زمان را کاهش می دهد و هم نتیجه مطلوب تری را برای مراجعه کننده فراهم می کند.
  • نوع دستگاه و روش انجام جرمگیری بسیار گسترده می باشد. همین امر سبب می شود که زمان انجام آن نیز تحت تاثیر استفاده از هریک از این دستگاه ها و روش ها متفاوت باشد.

هر چند وقت یک بار باید جرم گیری کرد؟

همانطور که مراجعه اولیه برای انجام جرمگیری تحت تاثیر شرایط دهان و دندان است، مراجعه های بعدی و اینکه بعد از چه فاصله ای از جرمگیری قبلی باید مجدد اقدام شود نیز، به شرایط دندان های افراد بستگی دارد. اگر بعد از مراجعه و انجام اصولی این روش، به خوبی بهداشت دهان و دندان حفظ شود و از مسواک، نخ دندان و دهان شویه به صورت استاندارد استفاده شود، مراجعه بعدی به تعویق خواهد افتاد، اما در صورتی که این موارد رعایت نشود، شما در زمان نزدیک تری نیاز به دندانپزشک پیدا خواهید کرد. تاکید می شود که تعداد جلسات جرمگیری تا حد امکان نباید بیشتر از دو بار در سال باشد. مگر در شرایط بسیار نادر و خاص که توسط پزشک تایید شود.

چقدر طول می‌کشد تا جرم روی دندان‌ها ایجاد شود؟

اگر بعد از مواردی مانند خوردن و آشامیدن انواع غذا و نوشیدنی ها، فرآیند نظافت انجام نشود، لایه های ظریفی از این مواد روی سطح دندان باقی می مانند. گذر زمان سبب می شود که این لایه ها به صورت جرم و پلاک سخت و سختتر شوند و امکان از بین بردن آنها با مسواک امکان پذیر نباشد. برخی افراد در مدت دو سه ماه به طور کامل جرم روی دندان را مشاهده می کنند و از وجود آن کلافه می شوند. چرا که علاوه بر سلامتی دندان، زیبایی دهان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در انجام مراقبت اصولی، می توان مانع سخت شدن سطح های تشکیل شده بر روی دندان شد و زمان ایجاد جرم را تا یک سال به عقب انداخت. در این حالت شما سالیانه یک بار بیشتر به جرمگیری نیاز نخواهید داشت.

 

آیا می‌توان تعداد جلسات جرم گیری دندان را کاهش داد؟

می توانیم با کمک عوامل و راه های مراقبتی زیر، نیاز دندان به جرم گیری را تا یک بار در سال کاهش داد که دیگر نگرانی بابت تعداد بالای دفعات پاکسازی ندان وجود نداشته باشد.

  • استفاده از مسواک به صورت مرتب و دو بار در روز
  • استفاده از نخ دندان به صورت اصولی و روزانه
  • شستشوی دندان ها به کمک دهانشویه های مناسب
  • مصرف کافی آب آشامیدنی سالم
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی های دارای رنگ دانه زیاد
  • عدم مصرف سیگار و انواع دخانیات
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی های دارای قند بالا
  • مراجعه دوره ای به دندان پزشک و انجام معاینات مراقبتی

جمع بندی جرمگیری دندان

در صورت رعایت بهداشت و انجام مراقبت های کامل، هر فرد یک بار در سال به جرمگیری دندان نیاز دارد که حداکثر یک ساعت وقت خواهد گرفت. پس انجام جرمگیری زمان زیادی از زندگی روزانه فرد را درگیر نمی کند و به اندازه دیگر درمان های دندان پزشکی برنامه های شما را به خود درگیر نمی کند. از طرفی انجام درست آن در یک کلینیک موفق و زیر نظر دکتر با تجربه، مانع بسیاری از مشکلات دندانی در آینده خواهد شد که به مراتب تاثیر پیشگیری این روش درمانی را نشان می دهد و مدت زمان جرمگیری دندان بیشتر به طول می انجامد.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

یکی از درمان های بسیار شایع در زمینه درد دندان و امور دندانپزشکی، انجام عصب کشی دندان می باشد. این فرایند درمانی در ناحیه بسیار حساس و ریشه دندان انجام می گیرد. از همین رو، نیاز به مراقبت های بعدی مهمی دارد و باید به نکات مربوط به آن دقت کنید. شما بعد از عصب کشی، از نظر جسمی کاملا سالم خواهید بود، اما بدن در موقعیت خاص، در حال طی کردن یک دوره بهبودی می باشد. اطلاع از مراقبت های بعد از عصب کشی و پست و روکش کمک می کند در کنار رسیدن به نتایج بهتر، از این دوره نقاهت به خوبی عبور کنید و حس خوشایندی از درمان داشته باشید.

 

شرایط دهان و دندان ها بعد از عصب کشی

بعد از اینکه اثر بی حسی انجام شده برای عصب کشی از بین برود، دردهای خفیفی را احساس خواهید کرد که ناشی از فرآیند عصب کشی و باز بودن دهان به مدت طولانی است. بهترین دکتر متخصص دندانپزشکی برای شما داروها و مسکن هایی تجویز می کند که باید با دقت و به صورت کامل استفاده شوند. در کنار این دردهای خفیف، احساس متفاوتی در محل عصب کشی خواهید داشت که شاید شبیه باقی ماندن چیزی در محل دندان باشد و برخی افراد ناخواسته به آن زبان بزنند. در فرآیند درمان ریشه دندان این مورد نیز طبیعی است و با گذشت زمان برطرف می شود. در صورتی که درد رو به کاهش نرفت و بعد از چند روز درد بیشتری احساس کردید، نیاز است با متخصص خود آن را در میان بگذارید.

نکات مراقبت بعد از عصب کشی دندان

رعایت این نکات کمک می کند هم دوره نقاهت سریع طی شود و هم فرآیند درمان بهترین بازدهی ممکن را برای فرد ایجاد کند. از جمله مهم ترین مراقبت هایی که متخصص به شما توصیه خواهد کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم مصرف نوشیدنی یا خوردن انواع خوراکی تا زمان برطرف شدن کامل بی حسی عمل عصب کشی. در این زمان امکان گاز گرفتن کناره های دهان و یا زبان وجود دارد و به همین دلیل افراد را از خوردن و آشامیدن منع می کنند.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک زدن از امور تاکیدی بعد از عصب کشی می باشد. در مواردی که عصب کشی همراه با پانسمان نیز باشد محدودیت هایی در این موارد خواهید داشت.
  • عدم خوردن خوراکی و غذاهای سفت در زمانی که ترمیم دندان انجام نشده است. بین عصب کشی و ترمیم کامل دندان یک وقفه و فاصله زمانی وجود دارد که در آن احتیاط در خورد خوراک، ضروری است.
  • در مواردی که عصب کشی همراه با پانسمان است، نسبت به از بین رفتن مقداری از آن نگران نباشید، اما اگر پانسمان به طور کامل از محل خود خارج شد، نیاز است به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • روز اول بعد از عصب کشی بهتر است به صورت نیم خیز استراحت کنید تا گردش خون و فشار در صورت و سر کمتر باشد.

عوارض احتمالی بعد از عصب کشی دندان

در صورت مراجعه به متخصص معتبر بعد از عصب کشی، با عوارض ماندگار یا سختی مواجه نخواهید بود و فقط یک سری عوارض کوتاه مدت برای شما ایجاد می شود. برخی از شایع ترین عوارض بعد از عصب کشی عبارتند از:

  • درد : زمانی که تاثیر بی حسی از بین می رود، درد کمی در ناحیه دندان عصب کشی شده و اطراف آن احساس خواهید کرد. دندانپزشک برای تحمل راحت تر این درد، برای شما داروها و مسکن هایی را تجویز می کند.
  • عفونت : در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده، احتمال ایجاد عفونت در محل عصب کشی وجود دارد.
  • شکسته شدن تاج دندان : در مواردی که دندان برای عصب کشی خالی شده است، دیواره آن آسیب پذیر است و باید از روکش برای آن استفاده شود.

روکش دندان

برای دندان های آسیب دیده، شکسته شده، عصب کشی شده و … قالب هایی تحت عنوان روکش دندان استفاده می شود که به طور کامل سطح دندان تا خط لثه را پوشش می دهد. این قالب ها شکل و ظاهر مناسب و زیبایی را به دندان می بخشند. استفاده از روکش ها با استقبال بالایی همراه است و نیازمند مراقبت و توجه می باشند. چرا که میزان عمر این روکش ها در گرو نگهداری درست و انجام مراقبت بعد از روکش می باشد.

دلیل اهمیت مراقبت از روکش دندان

درست است که این روکش ها بسیار قوی و مستحکم هستند به طوری که در موارد معمولی که با دندان طبیعی انجام می دهیم، کارایی دارند، اما یک لایه خارجی هستند که بر روی دندان اصلی قرار گرفته اند. همین امر سبب می شود که حساسیت مراقبتی از آنها بالا باشد. ایجاد هرگونه عفونت، خراب شدن دندان و … آسیب های زیادی را در سطح تماس دندان با روکش ایجاد خواهد کرد. بخصوص افرادی که مستعد این موارد هستند از جمله افرادی که به پریودنتال و پوسیدگی دندان مبتلا هستند.

 

مراقبت های بعد از روکش

رعایت بهداشت دهان و دندان با کمک نخ دندان، مسواک و دهان شویه بهترین و اصلی ترین روش مراقبت از روکش می باشد.

یکی از مواردی که بر روی مراقبت از روکش تاثیر دارد، نوع روکش مورد استفاده است. روکش ها از نظر عملکردی در دو دسته کلی روکش موقت و روکش دائمی تقسیم می شوند.

روکش های موقت از جنس فلز یا رزین به صورت کوتاه مدت استفاده می شوند تا روکش های اصلی و دائمی در آزمایشگاه آماده شوند. روکش های دائمی دارای جنس های متفاوتی هستند که می توان به روکش طلا، پالادیوم، روکش پرسلن، روکش رزینی، روکش های سرامیکی و … اشاره کرد.

در مورد روکش های موقت، علاوه بر رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، از خوردن غذاهای سفت و چسبنده جدا خودداری کنید. در این دسته می توان جویدن آدامس را نام برد که بسیار مضر است.

جویدن غذا و خوردن میوه با سمت دیگر دهان نیز کمک می کند فشار کمتری به دندان دارای روکش وارد شود.

حواستان باشد دندان هایی را که دارای روکش هستند به آرامی نخ دندان بکشید. فشار زیاد نخ به این روکش ها، احتمال کندن آن ها را ایجاد می کند.

در مورد روکش دائمی دندان، مراقبت ها به صورت روکش موقت است و شما نیاز است در ماه های اولیه حساسیت بیشتری به خرج بدهید. چرا که از نظر هزینه، قالب گیری و وقت، روکش موقت شرایط خاص خود را دارد.

 

عوارض بعد از روکش دندان

در مواردی که روکش های موقت یا دائمی برای فرد استفاده می شود، عوارض محدود و کم خطری ایجاد می شود که قابل برطرف کردن هستند. برخی از مهم ترین عوارض بعد از روکش دندان شامل موارد زیر هستند:

ایجاد حساسیت :

بعضی از دندان هایی که برای آنها روکش استفاده می شود، تحت شرایط مختلف در مقابل سرما و گرما حساس می شوند و نیاز است که توجه بیشتری در این زمینه شود. خمیردندان های مخصوص برای دندان های حساس، گزینه مناسبی برای بهداشت دهان این افراد است.

حساسیت و درد در زمان جویدن غذا :

معمولا این مشکل زمانی ایجاد می شود که ارتفاع دندان زیاد باشد. باید این مسئله را با متخصص خود در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن آن را برطرف نماید.

ترک خوردن روکش :

برخی از روکش ها شکننده هستند و برخی دیگر مانند دسته روکش های تمام پرسلن، تحت فشار یا بخاطر عوامل دیگر دچار ترک می شوند. بسته به نوع ترک، اگر ریز باشد با رزین ترمیم می شود و اگر ترک عمیق با فاصله باشد نیاز است که روکش عوض شود.

افتادن روکش :

اگر قالب گیری روکش به درستی انجام نشده باشد یا چسبندگی آن ضعیف باشد، از دندان جدا می شود. در این شرایط، چسب دندان استفاده می شود و اگر زیاد این مورد تکرار شود، قالب باید مناسب سازی شود.

شل شدن روکش :

اگر سیمان زیر روکش از بین برود یا به اصطلاح شکسته شود، یک فضای خالی بین روکش و دندان ایجاد می شود که باعث شل شدن آن می گردد. در صورت بروز این اتفاق، باید سریعا به متخصص مراجعه کنید تا آن را برطرف کند. فضای خالی ایجاد شده اگر درمان نشود، بستر مناسبی برای باقی ماندن مایعات و خوردنی هاست و احتمال عفونت و خرابی دندان را بالا می برد.

حساسیت آلرژیک :

جنس روکش ها متفاوت از جنس طبیعی دندان و استخوان است. این روکش ها معمولا از سرامیک، فلز و پلیمر ساخته می شوند. در موارد بسیار کم، عدم سازگاری روکش با بافت دندان عاملی برای ایجاد حساسیت آلرژیک می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

در مورد دندان های خراب، آسیب دیده و شکسته شده، کشیدن دندان به تنهایی کافی نمی باشد. در برخی موارد، اگر فرد حتی قصد جایگزین کردن دندان با روش هایی مثل ایمپلنت را ندارد و می خواهد جای دندان خالی باشد، مانند زمانی که دندان ها در فشار هستند، نیاز به انجام اقدامات ثانویه بعد از کشیدن دندان وجود دارد. چرا که در صورت عدم پوشیده شدن استخوان فک بعد از کشیده شدن دندان، این قسمت در معرض دید و فضای بیرونی قرار می گیرد و به مرور زمان دچار تحلیل و از بین رفتن می شود. بیرون زدگی استخوان فک بعد از کشیدن دندان از جمله مشکلاتی است که در بحث دندانپزشک وجود دارد و نیاز به درمان دارد. این مشکل که در اصطلاح با نام استئونکروز نیز شناخته می شود در صورت طولانی شدن عامل ONJ خواهد بود.

بیرون زدگی استخوان فک و در نتیجه ONJ برای چه افرادی رخ می دهد

بیرون زدگی استخوان فک و عواقب آن شامل تحلیل رفتن استخوان فک و همچنین ONJ محدود به کشیدن دندان نمی شود و در موارد دیگری از قبیل افراد مبتلا به عفونت استخوانی، افراد تحت درمان با اشعه ایکس، مصرف کنندگان داروهای ضد جذب، انجام امور دندانپزشکی مانند کشیدن دندان و ایمپلنت، افراد مصرف کننده دخانیات، افراد تحت درمان استروئیدی، افراد مبتلا به ویروس زونا، افراد مبتلا به دیابت و … نیز رخ می دهد.

 

بیرون زدگی استخوان فک ناشی از کشیدن دندان

یکی از شایع ترین عوامل بیرون زدن استخوان فک، کشیدن دندان در اثر آسیب های وارد شده به دندان ها مانند تصادف، شکسته شدن دندان، عفونت و خرابی دندان، ترک خوردن دندان و … می باشد. زمانی که دندان کشیده می شود، استخوان فک با محیط آزاد در تماس قرار می گیرد که در این شرایط باید مورد مراقبت و درمان قرار بگیرد.

زمانی که دندان کشیده می شود، دیواره های لثه و همچنین حفره ایجادی خالی می مانند. اگر حفره توسط بافت استخوانی و خون ناشی از استخوان ترمیم شود، مشکلی برای استخوان فک بوجود نمی آید. در مواردی که این ترمیم اتفاق نیفتد، استخوان در فضای آزاد قرار می گیرد. استخوانی که درون بافت نباشد، گردش خون خود را از دست می دهد و به مرور دچار تحلیل و تخریب می گردد. تخریب استخوان فک باعث می شود مواردی مانند ایمپلنت امکان پذیر نباشد و به مرور ظاهر فک فرد نیز دچار تغییر شود.

نشانه های تحلیل استخوان فک ناشی از کشیدن دندان

این بیماری به صورت ناگهانی و یک مرتبه اتفاق نمی افتد، به همین خاطر در خیلی موارد فرد حتی متوجه ابتلا به آن نمی شود. به صورت تدریجی بافت استخوان بیرون زده از فک، تحلیل می رود و تغییر شکل پیدا می کند. متخصص دندانپزشکی می تواند به کمک عکس های رادیوگرافی این موضوع را تشخیص دهد. برخی از نشانه های تحلیل استخوان فک عبارتند از :

  • تغییر جهت دندان ها و حرکت آنها به سمت جلو
  • تغییر فرم حالت دهان و چانه
  • ایجاد چین و چروک در کناره ها و اطراف لب
  • تغییر رنگ چانه به تیرگی
  • زیاد شدن حفره های درون دهان و باقی ماندن آنها برای طولانی مدت
  • احساس دردهای موضعی در اطراف صورت بخصوص ناحیه فک ها
  • ایجاد مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن

این علایم می تواند ناشی از مشکلات دیگری نیز باشد و برای اطلاع دقیق از وضعیت بیرون زدگی استخوان ناشی از کشیدن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک، نیاز است به متخصص مراجعه نمایید.

 

جلوگیری از بیرون زدن استخوان فک بر اثر کشیدن دندان

توجه و مراقبت از حفره ایجاد شده در دهان بر اثر کشیدن دندان، می تواند مانع بیرون زدگی استخوان فک باشد. اولین قدم بررسی وضعیت حفره توسط متخصص است. در مواردی که متخصص تشخیص دهد وضعیت حفره ایجادی خطر زا است و امکان ترمیم آن وجود ندارد، باید از مواد پر کننده استخوانی و بخیه جراحی استفاده کند. در حالت معمول نیز با قرار دادن گاز روی محل حفره، از بیمار می خواهد که به مدت یک ساعت گاز را در محل مورد نظر ثابت نگه دارد و آن را جابجا یا عوض نکند.

در حالت طبیعی برای ترمیم حفره ایجاد شده، لخته خون های ناشی از بافت استخوانی روند درمان را ایجاد می کنند. این لخته خون ها بسیار حساس هستند و در صورت بی توجهی ممکن است از محل خود خارج شوند یا دچار آسیب گردند. در نتیجه هم درد محل کشیدن دندان افزایش می یابد و هم اینکه عصب های استخوانی دیگر پوشیده نخواهند بود. لازم است به خوبی از این حفره مراقبت شود تا لثه مطابق با سایر قسمت ها و به صورت تراز بر روی بافت فک ترمیم یابد.

در روز اول بعد از کشیدن دندان، آب دهان را نباید به بیرون تف کرد، در چنین شرایطی بهتر است آب دهان را قورت داد. بیرون تف کردن آب دهان، احتمال فشار به لخته خونی درون حفره را ایجاد می کند و به آن آسیب می زند.

در مورد بهداشت دهان در این شرایط نیز، محل حفره حتی با مسواک نرم نباید تمیز گردد و به شستن دهان با آب ولرم اکتفا کنید، نقاط دیگر دهان را می توانید مسواک کنید. البته در ۲۴ ساعت اول بعد از کشیدن دندان، شستن دهان و مسواک زدن، نباید انجام شود.

از خوردن خوراکی ها و غذاهای سفت تا ترمیم کامل محل حفره خود داری کنید.

مواردی مانند سیگار کشیدن، استفاده از نی یا فشار آوردن به لب ها نیز می تواند عامل آسیب به بافت حفره دندان باشد.

از مکمل هایی مانند کلسیم و ویتامین D نیز استفاده کنید.

 

درمان استخوان فک تحلیل رفته ناشی از بیرون زدگی استخوان فک بعد از کشیدن دندان

وقتی بعد از کشیدن دندان، بیرون زدگی فک اتفاق بیفتد و نتیجه آن منجر به تحلیل فک شود، نیاز است که درمان های پزشکی زیر نظر متخصص انجام شود. رایج ترین درمان در این زمینه استفاده از پیوند استخوانی برای فک می باشد. این درمان همراه با جراحی می باشد که در آن از بافت پیوندی جایگزین استفاده می شود. این مواد پیوندی، قابلیت جذب توسط بافت بدن را دارا می باشند و با گذر زمان به وسیله بافت های استخوانی فک جذب می شوند و فرم فک به حالت طبیعی بر می گردد.

ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

اگر نیاز است بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت انجام شود، باید ابتدا پیشگیری های لازم در زمینه بیرون زدگی استخوان فک و تحلیل آن انجام شود. معمولا متخصصین در این شرایط با کمک پودر استخوان، عمل ترمیم را سرعت می بخشند. ممبرین کلاژن نیز دیگر موردی است که باعث جلوگیری از تحلیل استخوان فک می گردد و امکان انجام سریعتر ایمپلنت را فراهم می کند.

در صورتی که فردی دچار تحلیل استخوان در ناحیه فک شده باشد، امکان انجام ایمپلنت دندان بدون ترمیم وجود ندارد. ابتدا با روش های درمانی گفته شده از جمله پیوند استخوانی باید ترمیم فک انجام شود و زمانی که فک به حالت طبیعی خود برگشت، عمل ایمپلنت انجام شود.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

تغییر رنگ دندان ها از جمله بزرگترین معضلات بهداشت دهان و دندان بوده که علت را می توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد که مصرف سیگار، مصرف قهوه و چای در حد زیاد از جمله علل خارجی و داروهای درمان روت کانال و فلوراید از جمله علل داخلی به شمار می روند افراد برای جلوگیری از تیرگی دندان هایشان بایستی بهداشت دهان خود را رعایت کرده و همواره از نخ دندان و مسواک استفاده نماید و از پودر های ساییده به هیچ عنوان استفاده نشود.

 
 

دلایل تغییر رنگ دندان:

تغییر رنگ دندان ها از جمله معضلاتی می باشد که بسیاری از افراد جامعه به این مشکل دچار هستند و بسیاری از افراد دلیل آن را نمی دانند که در این مقاله سعی بر ان داریم شما را با علل تغییر رنگ آشنا کنیم. توجه داشته باشید که هر تغییر رنگی در دندان های نشان از پوسیدگی نبوده و می تواند علل دیگری در این امر نقش داشته باشد پوسیدگی فرایندی می باشد در طی آن املاح معدنی و بافت آلی نسج دندان های شما را تخریب و از بین می برد که در اثر فشار بسیار کوچک بر دندان ها، حفره در آنها ایجاد شده و یا می شکنند.

 

برخی از علل سبب رسوب رنگ روی دندان ها شده و به این تغییر رنگ تغییر رنگ های خراجی می گویند که با سایش و تمیز کردن سطحی قابل از بین رفتن و کنده شدن می باشند. در حالی که برخی از علل دیگر در صورت نفوذ در نسج دندان حتی با سایش نیز از بین نرفته و به این امر تغییر رنگ های داخلی می گویند در ادامه مطالب شما را با علل تغییر رنگ داخلی و خارجی آشنا می کنیم.

 

داروها از علل تغییر رنگ دندان ها

از جمله علل تغییر رنگ می توان به مصرف برخی از داروهای خاص در دوران های مختلفی اشاره نمود که در دوران جنینی، نوزادی و کودکی مصرف این داروها سبب تغییر رنگ می شود. توجه داشته باشید که برخی از دارو ها سبب تغییر رنگ بسیار شدید شده و در مواقعی از بین بردن این رنگ ها سخت می باشد از این رو پیشنهاد می کنیم از مصرف دارو به صورت خودسرانه جلوگیری کرده و بدون نظر و تجویز پزشک مربوط از دارو استفاده نکنید.

از جمله داروهایی که مصرف آنها از علل تغییر رنگ بوده به تتراسایکلین اشاره کرد که با مصرف آن شاهد ایجاد رنگ های سیاه، خاکستری و آبی بر روی دندان هایتان خواهید شد که در برخی مواقع درمان و از بین بردن این رنگ ها بسیار مشکل بوده و این تیرگی ها تمامی دندان هایتان را درگیر خواهد کرد.

درمان روت کانال دندان ها

از دیگر علل تغییر رنگ می توان به درمان روت کانال دندانها اشاره کرد که پس از مدتی شاهد تغییر رنگ در دندانها خواهید شد که می توان گفت علل زیادی برای این گونه تغییر رنگ وجود دارد که از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اثر مواد پرکننده کانال

 

خونریزی از پالپ دندان در زمان درمان روت کانال
باقی ماندن بقایای پالپ در تاج دندان
از دیگر نکات در این خصوص می توان گفت اگر درمان روت کانال در زمان درست و به موقع اجرا شود در این صورت تغییر رنگ بسیار کمتر خواهد بود. مواد ترمیمی نیز از جمله عوامل دیگر بوده و سبب تیرگی دندان های فرد خواهد شد که آمالگام از جمله این مواد بوده و با نفوذ در بافت دندان به مرور زمان سبب عوض شدن رنگ ها می شود که می توان گفت این گونه تیرگی حتی با استفاده از مواد سفید کننده نیز از بین نرفته و کاملا تیرگی مشاهده می شود. از دیگر موارد که سبب عوض شدن رنگ می شود می توان به موارد بیماری های مادرزادی، ارثی، اکتسابی، عفونت دندانها، ضربه به دندان ها و فلوراید اشاره کرد.

 

رنگیزه های غذاها

در این بخش می خواهیم شما را با عوامل خارجی که سبب تغییر رنگ می شوند آشنا کنیم همانطور که می دانید مصرف مواد غذایی رنگی به مدت زمان بسیار طولانی سبب تغییر رنگ در دندان ها می شود که از جمله رب گوجه فرنگی، زعفران و آب مرکبات از این دسته مواد غذایی رنگی به شمار می روند که ایرانیان به مقدار بسیاری از این گونه مواد غذایی در وعده های مختلف استفاده می کنند.

چای و قهوه نیز از علل تغییر رنگ دندان ها خارجی بوده و مصرف بیش از حد چای پررنگ سبب تیرگی دندان ها شده و قابل ذکر است که چای دارا فلوراید بوده و مصرف بسیار آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. دود سیگار نیز می تواند به عنوان علل خارجی معرفی شود که سهم بسیار زیادی در این موضوع دارد.

دهان شویه ها

در بسیاری از مواقع شاهد تجویز دهان شویه برای افراد در سنین مختلف می باشیم که می توان گفت در صورت مصرف خودسرانه و بیش از حد از دهان شویه سبب تیرگی دندان ها می شود با وجود این که مصرف دهان شویه در دندانپزشکی استفاده درمانی دارد اما استفاده مدام از آن توصیه نمی شود و در کنار تیرگی دندان ها سبب فلور میکروبی دهان خواهد شد در حالت کلی سن فاکتور بسیار مهمی در رنگ دندان هایتان دارد چرا که در اوایل رشد دندان ها بسیار شفاف و سفید بوده ولی با گذر زمان به دلیل ایجاد ترک هایی در مینای دندان، رنگیزه های مواد غذایی در لابه لای مینای دندان جمع شده و سبب تغییر رنگ دندان ها می شوند.

افراد برای جلوگیری از تیرگی دندان های خود بایستی از همان ابتدای کودکی و حتی مادر از دوران جنینی تغذیه مناسبی باید داشته باشد تا دندان های شیری فرزندش با تیرگی مواجه نشود که این موضوع در دندان های بعد از شیری او نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

اهمیت مراقبت های بهداشتی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها


در این بخش می خواهیم با ارائه راه های مناسب از پوسیدگی دندان های افراد جلوگیری کنیم:

از خمیر دندان های ساینده به هیچ وجه مصرف نکنید برخی از افراد با قصد سفید کردن دندان های خود از پودر های ساینده استفاده می کنند در حالی که این پودر ها سبب ساییده شدن مینای دندان و در نتیجه سبب تیرگی دندانها می شود.

به صورت روزانه و شبانه از نخ دندان و مسواک استفاده کنید توجه داشته باشید که مصرف مداوم این دو از تغییر رنگ دندان هایتان می کاهد. در صورت جرم دندان حتما به پزشک مربوط در جهت جرم گیری دندان مراجعه نمایید. از مصرف آدامس هایی که به جهت سفید کنندگی دندان عرضه می گردد خودداری کنید همچنین کشیدن سیگار، مصرف بی رویه قهوه و چای خودداری کنید.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

دندان درد، یک ناراحتی جهانی، این قدرت را دارد که زندگی روزمره ما را مختل کند. در حالی که اثرات آن به طور گسترده ای احساس می شود، علل انواع مختلف دندان درد همچنان پیچیده است و اغلب اشتباه درک می شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه با بررسی علت دندان درد، علت درد تمام دندانها و لثه و حوزه سلامت دندان ریشه ی انواع مختلف دندان درد را بیان می کنیم. چه به دنبال درک ناراحتی خود هستید و چه به دنبال افزایش دانش دندانپزشکی خود هستید، با ما همراه باشید تا چشم انداز متنوع ازعلت دندان درد و درمان علت درد دندان را بررسی کنیم.

 

درد دندان:

دندان درد تجربه ای آشنا و احساسی که خیلی حرف می زند؛ در بین احساساتی که ما تجربه می کنیم، تعداد کمی به اندازه دندان درد متمایز است و در سطح جهانی قابل درک هستند. از حساسیت خفیف دندان گرفته تا درد شدید و درد حاد شبانه ، دندان درد احساسی است که در مورد سلامت دهان و دندان ما صحبت می کند. و یکی از علائمی است که ما را از بروز آسیب و بیماری در ناحیه دهان و فک آگاه می‌سازد. و در تشخیص به موقع و درمان سریع دندان تیز موثر خواهد بود.
دندان درد یک احساس درد یا ناراحتی است که از داخل یا اطراف دندان منشا می گیرد. این احساس می تواند از یک حساسیت خفیف و زودگذر تا یک درد تیز و مداوم دندان متغیر باشد و اغلب نشانه یک مشکل اساسی در دندان، ساختارهای نگهدارنده آن یا نواحی مجاور است. دندان درد نه تنها دندان آسیب دیده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه به نواحی اطراف صورت، فک و حتی سر نیز سرایت می کند.
 

علت درد دندان:

دندان درد در انواع مختلفی از درد دندان ظاهر می شود که هر کدام با علائم مشخص و انواع درد همراه است. در ادامه به بررسی طیف گسترده درد دندان و علائم و علت درد دندان می‌پردازیم. حساسیت دندانی یک نوع رایج درد دندان است که با یک ناراحتی تیز و لحظه ای که توسط غذاهای سرد یا گرم ایجاد می شود مشخص می شود. از سوی دیگر دردهای مبهم و مداوم دندان می تواند نشانه مشکلات عمیق تری مانند حفره ها یا عفونت های دندان باشد و ممکن است هنگام گاز گرفتن تشدید شود.
درد تند و ضربان دار دندان اغلب به التهاب یا آبسه لثه یا دندان اشاره می کند که حتی در حالت استراحت نیز باعث ناراحتی می شود. علاوه بر این، درد ارجاعی ناشی از عفونت های سینوسی می تواند شبیه درد دندان باشد که معمولاً دندان های بالایی را تحت تاثیر قرار می دهد و با احتقان بینی همراه است.
اختلالات TMJ می تواند منجر به درد مرتبط با فک شود که تا دندان ها گسترش می یابد. درد ناشی از تروما بسته به میزان آسیب می تواند متفاوت باشد، از ناگهانی و شدید تا مبهم و طولانی مدت. به طور کلی، درک نوع دندان درد و علائم مربوط به آن برای تشخیص دقیق و درمان موثر، تضمین رهایی از جنبه های مختلف ناراحتی دندان، حیاتی است.
 

دندان درد شدید دارم!

طبق تجربه ما در کلینیک دندانپزشکی ماکان و مشورت با دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی حاذق مجموعه، باید در پاسخ به سوال شما درخصوص "درد شدید دندان" باید بگوییم؛ اگر متوجه شدید که دندان درد شدیدی دارید، درک علت درد دندان اولین و مهمترین گام در پروسه ی درمان شما است.
دندان درد می تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد که هر کدام به رویکردی متفاوت برای تشخیص و درمان نیاز دارند. یکی از علل شایع درد شدید دندان پوسیدگی یا حفره های دندانی است که زمانی رخ می دهد که باکتری ها مینای محافظ دندان را فرسایش می دهند و منجر به حساسیت و درد می شوند. بیماری لثه یکی دیگر از علل شایع است که اغلب با التهاب و خونریزی لثه همراه است. گاهی اوقات، حساسیت و ناراحتی دندان ممکن است ناشی از ساییدن یا فشردن دندان ها باشد، وضعیتی که به عنوان دندان قروچه شناخته می شود.از سوی دیگر آبسه های دندانی، عفونت هایی که می توانند در داخل دندان یا لثه ایجاد شوند، می توانند باعث درد شدید و ضربان دار شوند. علاوه بر این، دندان های ترک خورده یا شکسته می توانند منجر به دندان درد شوند، به خصوص زمانی که پالپ داخلی در معرض دید قرار گیرد.
درک منشا دندان درد شدید اولین قدم در جستجوی مراقبت های مناسب از دندان و رهایی از ناراحتی است. اگر دندان درد شدیدی را تجربه می کنید، ضروری است با دندانپزشک مشورت کنید تا علت دقیق آن مشخص شود و درمان لازم برای کاهش این مشکل انجام شود.
 

15 نوع درد دندان و درمان آن:

دندان درد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که هر کدام علت اصلی خود را دارند. برخی از علل شایع دندان درد عبارتند از:

بعضا بسیاری از افراد تنها بیان می‌کنند " دندان درد شدید دارم" و محل و نوع دقیق درد برای آنها مبهم است، چرا که درد خاصیت پخش شدن دارد و به اطراف محل اصلی درد، یا گوش و گلو نیز سرایت کرده و موجب حساسیت و ناراحتی در این نواحی می‌گردد. اما با مشخص کردن نوع درد و محل آن تشخیص علت درد دندان به مراتب راحت تر خواهد شد.

1. حساسیت دندان به سرما و گرما:

حساسیت دندان که اغلب با عقب‌رفتن لثه یا فرسایش مینای دندان و قرار گرفتن عاج دندان (لایه داخلی دندان) درمعرض دید، ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ناراحتی درد کوتاه مدت و لحظه‌ای دندان هنگام مصرف غذاهای سرد یا گرم شود. این نوع از درد دندان گاها پس از پر شدگی های عمیق پیش می‌آید که نزدیک به عصب می‌باشند، و چنانچه پر شدگی جدید باشد، ممکن است این حساسیت تا 2الی4 ماه ادامه داشته باشد، البته باید میزان این حساسیت روبه کاهش باشد. جهت رفع حساسیت دندان می‌توان طبق تجویز دندانپزشک از خمیر دندان ضد حساسیت، درمان های فلوراید (فلوراید تراپی)، سیلانت های دندانی، استفاده کردو علاوه بر این و اجتناب از دمای شدید می تواند به مدیریت حساسیت دندان کمک کند.

متخصصان دندانپزشکی در صورت تشدید و طولانی بودن این عوارض، ممکن است برای ارائه تسکین پایدارو رفع مشکلات اساسی دندان تشخیص وجود تحلیل لثه یا فرسایش مینای دندان را داشته باشند. در صورت تداوم این حساسیت و درد دندان باید به دندان پزشک مراجعه کنید. تا پرشدگی و میزان آن را بررسی و در صورت نیاز اصلاح نماید. و اگر پر شدگی دندان مربوط به قبل است و بر روی دندان عصب کشی شده قرار گرفته است، و شما دچار درد دندان عصب کشی شده شده‌اید، احتمال دارد دندان شما دچار پوسیدگی مجدد شده به درمان ریشه مجدد (ری اندو) نیاز داشته باشد.

 

2. درد مداوم و ضربان دار دندان:

درد مداوم و درد شدید دندان ناشی از حفره‌ها، پوسیدگی دندان یا عفونت‌های دندانی است که بر پالپ دندان تأثیر می‌گذارند می‌توانند منجر به درد مداوم و ضربان‌دار دندان شوند. التهاب پالپ می تواند ناراحتی دندان را تشدید کند. در این صورت اصطلاحا بیان می‌شود که دندان به عصب رسیده است، البته رویکردهای درمانی برای رفع درد شدید دندان برای درد های مداوم دندان به شدت درد دندان بستگی دارد. اگر دندان به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است درمان شامل پر کردن دندان،درمان ریشه یا کشیدن دندان باشد. مدیریت عفونت، نیز همراه با رسیدگی به علت اصلی، بسیار مهم است.

3.درد کوتاه و لحظه ای دندان هنگام خوردن و آشامیدن مواد سرد و گرم:

این نوع از درد دندان ناشی از عوامل مختلفی است، ممکن است علت درد کوتاه و لحظه‌ای دندان ایجاد پوسیدگی کوچکی در دندان شما باشد. که باید سریعا و قبل از پیشرفت میزان پوسیدگی به دندان جهت ترمیم دندان و یا عصب کشی اقدام نمایید. چنانچه دندان شما قبلا درمان شده است، ممکن است پر کردگی قبلی دچار مشکل شده و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد، و اگر میزان پوسیدگی پیشرفت کرده و به اصطلاح دندان به عصب رسیده باشد، نیاز حتمی به درمان ریشه دندان وجود دارد.

علاوه بر این ممکن است، این حساسیت دندانی زمانی ایجاد می‌شود که مینای محافظ دندان‌ها فرسوده می‌شود یا لثه‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و عاج زیرین را نمایان می‌کند. (عاج دندان حاوی لوله های میکروسکوپی است که به انتهای عصبی دندان متصل می شود و آن را در برابر تغییرات دما و محرک های خاص مستعد می کند.) فلوراید تراپی، استفاده مستمر از مسواک و نخ دندان، استفاده از نایت گارد در صورت دندان قروچه و مراجعه به دندان پزشک و کلینیک جراحی لثه در تهران جهت رفع تحلیل لثه یا جرم گیری لثه از موارد پیشنهادی برای رفع حساسیت دندان می‌باشد.

 

4. درد دندان به مدت 10 تا 20 ثانیه پس از مصرف مواد غذایی سرد و شیرین:

تجربه درد دندان برای مدت کوتاهی (10 تا 20 ثانیه) پس از مصرف غذاهای سرد و شیرین نشان دهنده نوع خاصی از حساسیت دندان است که به "حساسیت بیش از حد عاج" معروف است. این درد دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مینای محافظ دندان در معرض آسیب قرار می‌گیرد؛ و عاج زیرین دندان را که حاوی لوله‌های میکروسکوپی متصل به انتهای عصبی داخل دندان است، آشکار می‌کند. مصرف مواد سرد یا شیرین باعث ایجاد درد سریع و شدید می شود زیرا این محرک ها از طریق این لوله ها به اعصاب می رسند.

فلوراید تراپی، استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت، باندنیگ دندان تحت نظر دندان پزشک (متخصصان دندانپزشکی ممکن است از عوامل باندینگ برای مهر و موم کردن عاج در معرض و محافظت از انتهای عصب استفاده کنند.) بررسی سلامت دندان از نظر پوسیدگی و معاینه لثه ها توسط دندان پزشک از موارد اصلی جهت برطرف کردن درد حساسیت دندان است.

 

5. درد تیز و تیر کشنده دندان هنگام جویدن:

علت این درد در دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی دندان، شکستگی یا ترک در دندان باشد ؛ علاوه براین آبسه دندان، اغلب به دلیل عفونت درمان نشده که به ریشه یا بافت های اطراف گسترش می یابد، می تواند باعث درد تیز و ضربانی شود که ممکن است به مرور زمان بدتر شود. از این رو توجه فوری برای جلوگیری از گسترش عفونت ضروری است. ممکن است برای از بین بردن عفونت و کاهش درد نیاز به ترمیم دندان، درمان ریشه یا در موارد شدید تر کشیدن دندان نیاز باشد.

 

6. درد ضربانی دندان پس از مصرف مواد غذایی داغ:

تجربه درد ضربان دار دندان پس از مصرف غذای داغ می تواند نشان دهنده مشکلات مختلف دندانی باشد. ممکن است پالپ دندان (ریشه دندان) ملتهب یا دندان داری آبسه باشد. غذای داغ می تواند باعث انبساط مایعات در داخل دندان شود و در نتیجه باعث افزایش فشار روی انتهای عصب شده و احساس ضربان را ایجاد کند.

برای تعیین علت دقیق درد دندان با دندانپزشک مشورت کنید. معاینه کامل، ارزیابی بالینی و احتمالا تصویربرداری از دندان (اشعه ایکس) می تواند به تشخیص مشکل زمینه ای کمک کند. اگر درد ضربان دار دندان به دلیل آبسه دندان یا عفونت دندان باشد، درمان دندانپزشکی ممکن است شامل تخلیه آبسه، درمان ریشه دندان یا کشیدن دندان آسیب دیده باشد. در صورت وجود عفونت ریشه، ممکن است برای کنترل و از بین بردن عفونت، آنتی بیوتیک تجویز شود.مسکن های بدون نسخه می توانند تسکین موقتی را تا زمانی که مشکل اصلی برطرف شود، ارائه دهند.

7.درد شدید دندان همراه با فشار و تورم لثه:

تجربه درد شدید دندان و دائمی همراه با تورم و فشار لثه اغلب نشان دهنده عفونت یا آبسه پیشرفته دندانی است. این درد مداوم و اذیت کننده زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به پالپ دندان نفوذ می کنند و منجر به التهاب و تجمع چرک می شود. افزایش فشار ناشی از عفونت می تواند باعث درد، تورم و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده شود. علاوه براین عفونت بافت اطراف استخوان فک نیز موجب درد شدید و مداوم دندان می‌باشد. ابتدا باید تحت نظر دندان پزشک با مصرف آنتی بیوتیک عفونت و التهاب دندان را کاهش داده و سپس درمان مربوطه صورت گیرد.

اگر آبسه دندان یا لثه باعث تورم و فشار قابل توجهی شود، ممکن است دندانپزشک نیاز به تخلیه چرک از طریق یک برش برای کاهش فشار و ناراحتی داشته باشد.اغلب، آبسه دندان نیاز به یک روش کانال ریشه برای برداشتن پالپ عفونی، تمیز کردن کانال ها و مهر و موم کردن دندان دارد. این کار منبع عفونت را از بین می برد و دندان را حفظ می کند. در صورت عدم امکان حفظ و نگهداری دندان، به ناچار باید جهت کشیدن دندان اقدام نمایید. کنترل درد با مسکن های بدون نسخه و استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش ناراحتی و کاهش تورم کمک کند.اگر آبسه ناشی از عادتی مانند سیگار کشیدن یا بهداشت نامناسب دهان و دندان است، تغییرات لازم در سبک زندگی را برای جلوگیری از مشکلات بعدی در نظر بگیرید.

 

 

8. درد گنگ دندان و احساس فشار در دندان های فوقانی فک بالا:

درد ارجاعی از عفونت های سینوسییی از انواع درد های شایع دندان است که در ناحیه فک بالا احساس می‌شود و موجب سردرگمی فرد می‌گردد. عفونت‌های سینوسی می‌توانند فشاری در دندان را ایجاد کنند که به دندان‌های بالایی تابش می‌کند و باعث احساس دندان درد در فک بالا می‌شود، که به دلیل نزدیکی سینوس های ماگزیلاری (حفره های پر از هوا در استخوان گونه) رخ می‌دهد.

رسیدگی به درد دندان ارجاعی ناشی از عفونت سینوسی شامل مدیریت خود عفونت سینوسی و کاهش ناراحتی مرتبط است، اگر به عفونت سینوسی مشکوک هستید، برای تایید تشخیص و دریافت درمان مناسب با دندان پزشک و متخصص /وش و حلق و بینی مشورت کنید. ممکن است پزشک شما آنتی بیوتیک، ضداحتقان یا سایر داروها را برای درمان عفونت سینوسی و کاهش التهاب توصیه کند.

علاوه بر این شستشوی بینی با محلول نمکی جهت پاکسازی مجرای بینی و قرار دادن کمپرس گرم روی صورت، استفاده از مسکن های بدون نسخه ، نوشیدن مقدار زیادی مایعات به رقیق شدن مخاط و افزایش تخلیه سینوس کمک می کند.استراحت و اینکه هنگام خوابیدن سر خود را بالا قرار دهید؛ به کاهش عفونت و درد سینوس و به طبع دندان های شما کمک خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

10 علت اصلی بوی بد دهان و 12 روش دائمی برای از بین بردن آن

بوی بد دهان که در اصطلاح علمی به آن هالیتوزیس یا هالیتوز هم گفته می شود از مشکلات شایع مراجعین دندانپزشکی است و می تواند برای هر کسی در هر سنی ایجاد شود. برآورد می شود که بعد از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه بیشترین معضل افراد جامعه در خصوص سلامت دهان و دندان، هالیتوزیس است. این مساله ناخوشایند طیف وسیعی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است باعث استرس و اضطراب قابل توجهی شود. این مقاله را بخوانید تا با علل و روش های درمان بد بویی دهان آشنا شوید.

 

علت بوی بد دهان چیست؟ (بوی بد دهان از چیه؟)

دلایل زیادی برای توجیه این مشکل یا معضل شایع وجود دارد اما به نظر می رسد که مهم ترین علت های بوی بد دهان این ها هستند:

 

بوی بد دهان از چیه؟ اگر علت بوی بد دهان را به اصلی و فرعی تقسیم کنیم متوجه می شویم که علل اصلی بیشتر شامل مشکلات مرتبط با دهان و دندان هستند.
  • دخانیات (مخصوصاً استعمال سیگار و قلیان)
  • برخی از غذاها (مخصوصا غذاهای حاوی سیر، پیاز و ….)
  • خشکی دهان (که می‌تواند ناشی از مصرف غذاهای اسیدی یا اینکه ناشی از بیماری های خاصی باشد)
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان (مخصوصا در طول درمان ارتودنسی دندان)
  • رژیم های غذایی نامناسب
  • برخی از داروها
  • مشکلات و بیماری های مربوط به دهان، بینی و گلو
  • وجود جسم خارجی در دهان دندان ها
  • و ….

سایر دلایل بوی بد دهان چیست؟

اگر بهداشت دهان و دندان به طور کامل و اصولی رعایت شود اما بوی بد دهان هنوز برطرف نشده بود، احتمالا باید به دنبال دلایل دیگری باشیم تا ببینیم چرا دهانمان هنوز بو می دهد. یکی از مقصرهای احتمالی در این خصوص ابتلاء به بیماری ها یا اختلالات پزشکی خاص است است. برخی بیماری ها هستند که نه مستقیماً، اما با تحت تاثیر قرار دادن لثه و دندان ها می توانند موجب نامطبوع شدن مزه و بوی دهان می شوند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • دیابت
  • نارسایی کبد
  • نارسایی مزمن کلیه
  • غلظت بالای اوره
  • سینوزیت
  • ذات الریه
  • برونشیت
  • ریفلاکس معده و عوامل دیگری نیز باشد .

چگونه برای همیشه از شر بوی بد دهان خود خلاص شویم؟

قبل از اینکه بخواهیم راه حل های برطرف کردن بوی نامطبوع دهان را بررسی کنیم باید به یک نکته اشاره کنیم. و آن نکته این است که ما هیچوقت نمی توانیم به صورت 100 درصد و برای همیشه این مشکل را درمان کنیم. این شدنی نیست.

ما حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشیم و بهداشت دهان و دندان را به شکلی اصولی رعایت کنیم باز هم دهانمان به صورت طبیعی در برخی مواقع بو می دهد. مثلاً یکی از این مواقع، زمانی است که از خواب بیدار می شویم. کمتر کسی را سراغ داریم که بعد از بیدار شدن از خواب دهانش بو ندهد. اگر غیر از این بود چه لزومی به مسواک زدن بعد از بیدار شدن داشتیم؟

 

چه روش هایی برای رفع بوی بد دهان وجود دارند؟

اگر بیماری دهان و دندان دارید آن ها را درمان کنید

گفتیم که از علل اصلی تغییر مزه دهان ممکن است در وهله اول بیماری های دهان و دندان باشد. مثلا بیماری های مرتبط با لثه، پوسیدگی دندان، عفونت پالپ و مشکلاتی از این دست واقعا در نهایت باعث بد بویی دهان می شوند.

اگر فکر می کنید با مشکلات این‌چنینی مواجه هستید حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید. اگر خودتان می دانید مشکل اصلی از کجاست، مستقیما به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. مثلا اگر لثه‌ عفونت کرده مستقیما یک متخصص لثه یا پریودنتیست پیدا کنید.

بعد از غذا دهان خود را بشویید

قرار نیست بعد از خوردن هرچیزی آب بخوریم. تنها می خواهیم دهان خود را با آن شستشو داده و تمیز کنیم. فرقی هم نمی کند که چه خورده ایم یا چه نوشیده ایم، اگر بعد از آن دهان خودمان را با آب تمیز بشوییم و به اصطلاح آبکشی کنیم، محیط دهان از حالت اسیدی خارج شده و ذراتی که در لابلای دندان ها گیر کرده اند خارج می شوند. این کار تا حد زیادی باکتری های بد و مضر دهان را نیز کم می کند و در نتیجه اگر بوی بد دهان نیز ایجاد شود، بسیار جزئی و اندک خواهد بود.

 

اصولی مسواک بزنید

مسواک زدن به طور منظم و صحیح بعد از هر وعده غذایی بسیار برای پیشگیری از بوی بد دهان و رفع آن مهم است. برای اینکه بتوانید از این روش جهت رفع بوی بد دهان استفاده کنید از نکات زیر غافل نشوید:

  • دقیقا بعد از غذا خوردن دهان خود را با آب بشویید
  • حدودا نیم ساعت بعد از غذا خوردن مسواک بزنید
  • مسواک نرمی برای تمیز کردن دندان ها انتخاب کنید
  • دو دقیقه مسواک زدن را ادامه دهید
  • به درستی مسواک بزنید و به دندان ها فشار وارد نکنید
  • اگر برایتان مقدور است از مسواک الکتریکی استفاده کنید
  • مسواک بین دندانی نیز گزینه مناسبی برای تمیز کردن دندان هاست

مسواک زدن کافی نیست، به فکر نخ دندان هم باشید

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. با مسواک زدن تنها 70 درصد دندان ها تمیز می شود. 30 درصد دیگر را حتما باید با نخ دندان تمیز کرد. نخ دندان کشیدن صحیح ذرات غذا و پلاک را از بین دندان های شما پاک می کند و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند.

تمیز کردن زبان را فراموش نکنید

زبان محل بسیار بسیار مناسبی برای تجمع باکتری های مضر دهان است زیرا بستری برای تغذیه و تکثیر آن ها فراهم می کند. به جرات می توان گفت که تمیز کردن زبان می تواند در 80 درصد مواقع می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند. زمانی که باکتری های روی زبان برداشته شوند دیگری فعالیتی انجام نمی شود تا بوی بدی به دنبال آن تولید شود.

 

اگر بگن که در اوایل صبح علت ریشه ای بوی دهان از چیه می تونیم بگیم که حضور باکتری ها و تاثیرات اون ها روی زبان هست. با پاک کردن روزانه زبان از بروز این بو میشه جلوگیری کرد.

دهانشویه و خمیردندان خوب بخرید

اگر بوی بد دهان شما به دلیل تجمع باکتری یا پلاک روی دندان‌هایتان باشد، دندانپزشک ممکن است دهانشویه‌ای را توصیه کند که باکتری‌ها را از بین ببرد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است خمیردندانی را توصیه کند که حاوی یک عامل آنتی باکتریال باشد تا باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند را از بین ببرد.

اگر پروتز دندان دارید آن را تمیز کنید

اگر از بریج یا دندان مصنوعی استفاده می کنید، حداقل یک بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر نگهدارنده ارتودنسی دندان یا محافظ دهان دارید، هر بار قبل از گذاشتن آن در دهان، آن را تمیز کنید. دندانپزشک شما می تواند بهترین محصول پاک کننده را برای خرید به شما توصیه کند.

به درمان خشکی دهان کمک کنید

برای مرطوب نگه داشتن دهان خود، از مصرف تنباکو خودداری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. سعی نکنید که جای آب قهوه، نوشابه یا الکل بنوشید زیرا این ها می تواند منجر به خشکی بیشتر دهان شود.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()