نوشته شده توسط : mehdi

 

لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تأثیر قابل توجهی در عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد. در همان زمان‌، باعث می‌شود جذابتر و جوانتر به نظر برسید. اگر به دلیل فضاهای ناهموار بین دندان‌هایتان احساس خوبی ندارید، مشکلی نیست که حل نشود.

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله راهکارهای زیبایی دندانها در دندانپزشکی هستند. این دو روکشی نازک‌ به رنگ دندان هستند که به جلو دندان شما وصل می شوند و انواع مشکلات آن را برطرف می کنند. انتخاب روش روکش لمینت و کامپوزیت به مجموعه متفاوتی از معیارهای مختلف بستگی دارد. قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش‌ دندان، ابتدا باید بفهمید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ انتخاب معیار مناسب، فاکتور بسیار مهمی ‌در موفقیت استفاده از روش‌های لمینت و کامپوزیت است. در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

مزایای روکش لمینت و کامپوزیت دندان

  • هزینه پایین‌تر روکش کامپوزیت

یکی از مهمترین عوامل موثر در اختلاف قیمت لمینت و کامپوزیت، انتخاب روکش مناسب دندان است. عمده‌ترین مزیت روکش کامپوزیت نسبت به لمینت، هزینه پایین‌تر آن است. به طور میانگین، لمینت‌ دارای اختلاف قیمتی دو برابر بیشتر از روکش کامپوزیت می‌باشد‌ که برای برخی از افراد بسیار مهم است‌، زیرا بیشتر درمان ها توسط بیمه پوشش داده نمی‌شوند‌.

مدت زمان انجام روکش لمینت و کامپوزیت نیز متفاوت است. معمولا ونیر کامپوزیت در یک جلسه ویزیت به طور کامل انجام می‌شود. بدین منظور، دندانپزشک دندان ها را با پوششی از نوع رزین می پوشاند، لایه‌های اضافی رزین اعمال شده، تراشیده می‌شود. سپس رزین از طریق نوری شدید سخت شده و در نهایت روکش‌ها جلا پیدا می کنند. نیاز است تا برای داشتن ظاهری طبیعی، رزین صیقل داده شود تا مشابه دندان واقعی شود. برای انجام این درمان نیاز به تراشیدن دندان نیست.

اما لمینت سرامیکی دندان نیاز به دو الی سه هفته زمان نیاز دارد. ابتدا دندانپزشک کمی از مینای دندان را تراش می دهد و بعد از آنها قالب گیری می کند و برای ساخت روکش دندان، قالب ها را به آزمایشگاه ارسال می کند. بعد از دو هفته روکش ها آماده می شود و برای نصب به دندانپزشک تحویل داده می شود. اکنون دندانپزشک روکش لمینت را به دندان های شما میچسباند.

  • برگشت پذیری

روش لمینت و کامپوزیت از نظر میزان برگشت پذیری نیز با یکدیگر متفاوت هستند. خوب است بدانید که مهمترین مزیت درمان روکش کامپوزیت نسبت به لمینت، قابلیت برگشت پذیری آن می باشد. زیرا برای انجام باندینگ (کامپوزیت) نیازی به تراشیدن دندان نیست و می توان بعد از مدتی روکش ها را از دندان جدا کرد و از دندان های طبیعی خود استفاده کرد، اما به دلیل تراشیدن دندان در درمان لمینت دیگر نمی توان از دندان های طبیعی خود بهره برد. در واقع روش لمینت دندان (ونیر پرسلین) قابلیت برگشت پذیری ندارد.

  • طول عمر لمینت و کامپوزیت

فکر می‌کنید از نظر طول عمر لمینت و کامپوزیت، کدام یک برای شما بهتر است؟ هر چند روکش کامپوزیت دارای مزایای زیادی است‌، اما از نظر ماندگاری با روش لمینت قابل مقایسه نیست. با وجود پیشرفت انجام شده در طی سالیان دراز برای ماده رزین، اما ماده به کار رفته در روش لمینت، بسیار قویتر از رزین کامپوزیت است. لازم به ذکر است که لمینت به طور میانگین چیزی حدود ۱۰-۱۵ سال مقاومت داشته و دوام می‌آورد‌، هر چند با رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی از دستورالعمل‌های دندانپزشک، حتی می‌توان برای مدت طولانی‌تری از آنها استفاده کرد. روکش کامپوزیت تمایل به ماندگاری حدود نیمی‌ از زمان‌، یعنی چیزی حدود ۵-۷ سال دارد.

با توجه به مطالب بیان شده، اگر به فکر جایگذاری روکش هستید بسیار مهم است که تفاوت طول عمر و قیمت لمینت و کامپوزیت را با یکدیگر در نظر بگیرید. در واقع، در حالی که ممکن است کامپوزیت‌ها‌ نصف لمینت قیمت داشته باشند‌، اما آنها فقط به اندازه نصف عمر لمینت دوام می‌آورند.

 

عوارض لمینت و کامپوزیت

اکثر دندانپزشکان اتفاق نظر دارند که روش لمینت‌، زیبایی‌ طبیعی‌ مشابه با دندان‌های اصلی برای شما فراهم می کنند. این روش زیبایی دندانپزشکی، از نظر کیفیت، دارای شفافیتی کاملا مشابه مینای دندان شما است. همچنین، روش لمینت به علت بالا بودن استحکام ماده و لعاب مصرفی پس از درمان، در مقابل لکه‌ شدن و خراشیدگی بسیار مقاوم می‌باشد. این در حالی است که روش روکش کامپوزیت، از درجه تخلخل بالاتری برخوردار است. بنابراین، این روکش در معرض خطر لک شدن قرار دارد‌. به همین خاطر، به منظور جلوگیری از ایجاد لک توسط برخی از مواد غذایی به وجود آورنده لک در دندان، ضروری است تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. علاوه بر این، برای داشتن دندان‌هایی به زیبایی دندان اصلی، روکش کامپوزیت باید پرداخت شود.

در روش لمینت ممکن است بیمار بیشتر از روش کامپوزیت درگیر باشد و اغلب اوقات افراد به علت انتظار برای ساخت روکش ها در آزمایشگاه دچار خستگی مفرط می‌شوند. با این وجود دندانپزشکان در تلاش هستند تا از فناوری CAD / CAM برای ساخت استفاده کنند. اگر به دنبال استفاده از روش روکش لمینت و کامپوزیت هستید، خوب است بدانید که بررسی انواع مختلف فناوری‌های در دسترس دندانپزشک شما، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

انواع کامپوزیت دندان و مزایای آنها

روش روکش کامپوزیت دندان دارای انواع مختلفی از جمله کامپوزیت درشت دانه، ریز دانه، هیبرید، نانو کامپوزیت و … می باشد که در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده است:

کامپوزیت درشت دانه و یا ماکروفیل دارای ذراتی به ابعاد ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر می‌باشد که بزرگی ابعاد ذرات تاثیر فوق‌العاده‌ای در مقاومت کامپوزیت دارد. این در حالی است که در روش ریز دانه (میکروفیل) ابعاد ذرات به ۱۰۰ نانومتر می رسد. در این روش دوام کامپوزیت کمتر از روش درشت دانه است، اما سهولت انجام امر پولیش کردن از جمله مزایای آن است. روش هیبریدی یا ترکیبی، ابعاد ذرات ما بین دو روش قبلی یعنی چیزی حدود ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر و همچنین تا ۴۰ نانو متر هستند. فیلر بالای مواد پرکننده منجر به افزایش مقاومت آنها در برابر ساییده شدن می شود. اما عیب این روش، کاهش یافتن زیبایی روکش با گذشت زمان و در اثر استهلاک است. نانو کامپوزیت نیز از جمله روش های جدید روکش است که ابعاد ذرات حدود ۲۰ نانومتر است. به علت تجمع ذرات ریز و تشکیل ذرات با ابعاد بزرگتر، مقاومت در برابر سایش، امکان پولیش و محکم بودن کامپوزیت افزایش پیدا کرده است. از بین روش‌های بیان شده، به احتمال زیاد روکش نانو کامپوزیت بهترین گزینه است.

 

انواع لمینت دندان و مزایای آنها

انواع روش های روکش لمینت دندان شامل لمینت دندان سرامیکی، کامپوزیتی، فوری، قابل جابجایی و … می باشد. در روش سرامیکی، به علت روشن بودن و شفافیت مینای دندان، ظاهر یکدستی دارد. این روکش، بسیار قوی و مقاوم در برابر تراشیدن می‌باشد، اما قیمت آن گران است. این در حالی است که روش لمینت کامپوزیتی، ارزان‌تر بوده و با پنهان کردن نواقص دندانی، لبخند زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد. روکش لمینت فوری، از پیش ساخته می‌شود و نسبت به بقیه ارزان‌تر است، اما دوام کمتری دارد. روکش لمینت قابل جابجایی نیز با استفاده از رزین سفت ساخته شده و کاملا طبیعی است. این روش از جمله جدیدترین روش‌های روکش دندان است که کار با آنها آسان است.

اگر دندانتان به طور کامل از دست رفته و نمی توان با روش های روکش دندان آن را ترمیم کرد باید از درمانهایی مانند ایمپلنت استفاده نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص عصب کشی دندان در زعفرانیه

عصب کشی دندان زمانی انجام می شود که پوسیدگی و آسیب دندان به عصب برخورد کرده باشد. از آنجایی که عصب کشی یکی از حساس ترین درمان های دندانپزشکی می باشد حتما در نظر داشته باشید در صورت نیاز، به دندانپزشکی مراجعه کنید که دارای تجربه و مهارت باشد. برای انتخاب دندانپزشک کاربلد در زمینه عصب کشی در شهری مثل تهران نزدیک بودن آن دندانپزشک به محل زندگی شما نیز بسیار اهمیت دارد تا مجبور نباشید مسافت های طولانی را در ترافیک های سنگین با هدر رفتن وقت و هزینه طی کنید. اگر با جستجو در گوگل به این صفحه از سایت ما رسیده اید احتمالا به دنبال دندانپزشک عصب کشی در محله زعفرانیه یا اطراف آن هستید پس ما را در ادامه همراهی کنید تا بهترین دندانپزشک متخصص عصب کشی دندان در زعفرانیه تهران را به همراه آدرس و شماره تماس معرفی کنیم.

دندانپزشک عصب کشی خوب در محله زعفرانیه تهران

احتمالا با مشاهده جدول عصب کشی دندان در زعفرانیه برای انتخاب دندانپزشک مورد اعتماد دچار تردید هستید، برای داشتن انتخابی مطمئن مواردی را که در ادامه ذکر می کنیم را بخوانید.

  • سوابق کاری و تحصیلی دندانپزشک را در زمینه عصب کشی دندان بررسی کنید.
  • اگر کسی را می شناسید که نزد دندانپزشکان معرفی شده عصب کشی دندان انجام داده از رضایت او مطلع شوید.
  • امروزه برای انجام عصب کشی دندان روش های جدیدی ابداع شده است پس دندانپزشکی را انتخاب کنید که با روش های نوین آشنایی داشته باشد.
  • مطب یا کلینیکی را انتخاب کنید که دارای امکانات و تجهیزات مدرن دندانپزشکی می باشد.
  • و…

توجه!

شما می توانید برای اطمینان از اینکه دندان شما نیاز به کشیدن عصب داد یا خیر با دندانپزشکان متخصص درمان ریشه در زعفرانیه سایت ما مشورت کنید.

از آنجایی که معمولا بعد از عصب کشی ممکن است نیاز به روکش باشد می توانید به لیست بهترین دندانپزشک روکش دندان در زعفرانیه سر بزنید.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

یکی از مشکلات معمول در سیستم سلامتی انسان، خراب شدن دندان های افراد می باشد. موردی که تا مقدار زیادی به نگهداری، حفظ بهداشت، عدم آسیب رساندن، جنس دندان و … بستگی دارد. به هرحال با تمام این شرایط در اکثر موارد خراب شدن دندان ها در میان سالی امری اجتناب ناپذیر می باشد. به گونه ای که شرایط ایجاد می کند تعداد زیادی از دندان ها به دلیل عدم امکان قالب گیری و پر شدن، کشیده شوند. در اینگونه موارد که بیش از دو سوم دندان های فرد کشیده می شود استفاده از روش هایی مانند ایمپلنت دندان، بسیار هزینه بالایی را شامل می شود. پس انجام آن توصیه نمی گردد. همچنین دست دندان های سنتی نیز به دلیل مشکلاتی مانند عدم قالب گیری صحیح، کیفیت های نامناسب، لق شدن و … چندان مورد استقبال نیست. در همین راستا استفاده از اوردنچر (Overdenture) توصیه می گردد. روشی که در آن دو روش ایمپلنت و دست دندان مصنوعی به صورت ارتقا یافته استفاده می گردد.

 

اوردنچر چیست ؟

اوردنچر را میتوان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد. از یک دید، همان دست دندان های معمول است که حالا به صورت ارتقاء یافته اجرا می شود و با پایه در فک سفت می شوند و از دید دیگر همان روش ایمپلنت است که هر پایه به جای نگهداری یک تاج دندان مسئول نگهداری چند تاج دندان است. در این روش نقص های موجود در ایمپلنت که باعث می شود تک تک پایه ها نصب نشود و همچنین مشکل لقی دست دندان ها برطرف گردیده است.

متخصص یک پروتز دندانی را که متناسب با فک و فرم دندان های فرد طراحی و ساخته شده است را با پایه های ایمپلنت در جای خود نصب می کند. اوردنچر انواع مختلفی دارد و بر اساس اینکه به صورت ثابت اجرا شود یا نه، ویژگی های متفاوتی را ارائه می کند. در تعریف اوردنچر پایه ایمپلنت باید بگوییم که چند ایمپلنت تیتانیومی در زیر دندان ها به عنوان پایه و نگهدارنده استفاده می شوند که به صورت ریشه دندان جدید عمل می کنند.

 

انواع اوردنچر کدام است؟

در روش درمانی اوردنچر، می توان با توجه به شرایط و تشخیص پزشک، از سه روش آن استفاده کرد. این سه روش که شامل انواع اوردنچر می شود به صورت زیر است :

۱. کاشت دندان بر پایه بافت لثه

در این نوع اوردنچر، متخصص در فک بالا و پایین ایمپلنت هایی قرار می دهد که بتواند پروتز دندانی را روی آنها نصب کند و کاشت دندان بر روی ایمپلنت اتفاق می افتد. پس پروتز مورد نظر باید منطبق با این پایه ها طراحی و ساخته شده باشد. اوردنچر متکی بر بافت لثه به صورت ثابت اجرا می شود.

۲. اوردنچر بر پایه ایمپلنت

همان طور که در تعریف اوردنچر بیان شد، در این روش ریشه دندان های جدید همان ایمپلنت ها می باشند که به نحوی پایه و نگهدارنده دندان هستند. متخصص دندان های مصنوعی را با توجه به نوع طراحی به صورت کامل یا با کمک تاج های تلسکوپی، بر روی پایه های ایمپلنتی قرار می دهد. پزشک تشخیص می دهند که با توجه به نوع فک شما، نیروی وارده و … چه تعداد پایه ایمپلنت نیاز است. معمولا در اکثر موارد برای نگهداری مجموع دندانی، ۴ تا ۶ پایه کاشت می گردد.

۳. کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه

در این حالت مقداری از نگهداری دندان با کمک ایمپلنت و مقداری با کمک لثه صورت می گیرد. تعداد پایه های کاشت شده کمتر می شود و شامل دو مورد در محل دندان های نیش می باشد. این دو پایه توسط یک میله به یکدیگر متصل می شوند و دندان بر روی آنها قرار می گیرد. نام دیگر کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه، اوردنچر میله ای می باشد که اشاره به همین میله استفاده شده در بین دو ایمپلنت دارد.

مزایای اوردنچر

مهمترین مزایای آن حذف مشکلاتی است که در دست دندان های طبیعی وجود دارد. یکی از این مشکلات ساییده شدن لثه هاست. چرا که دندان های مصنوعی به صورت کامل روی لثه قرار می گیرند و فشار ناشی از جویدن غذا به لثه منتقل می شود. بعد از مدتی لثه ساییده شده و دندان دچار لقی می گردد. اما در مورد اوردنچر به خاطر حضور پایه های ایمپلنتی فشار به لثه وارد نمی شود و این مشکل بر طرف می گردد.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند بعد از مدتی با مشکلاتی مانند چروک شدن یا جمع شدن فک مواجه می گردند که این مورد بر روی ساختار صورت نیز تاثیر می گذارد و چهره فرد تغییر می کند. اما در مورد اوردنچر این مشکل وجود نخواهد داشت و زیبایی و جوانی صورت حفظ می گردد.

غذا خوردن با دندانهای مصنوعی گاهی مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد از جمله رفتن غذا زیر دندان، تکان خوردن دندان ها، لقی های نابهنگام و … اما زمانی که از اوردنچر استفاده کنید، این مشکلات بر طرف می گردد و با احساس خوشایندی می توانید به خوردن و آشامیدن بپردازید.

طول عمر بالا، کیفیت مناسب و همچنین هزینه کمتر نسبت به ایمپلنت تکی از دیگر مزایای این روش درمانی می باشد.

معایب

معایب این روش بیشتر مربوط به ترمیم و نگهداری آن می شود. چرا که از نظر استفاده و کارکرد مشکلی را برای فرد بوجود نمی آورد اما در بازه های کوتاه مدت ۶ ماهه تا یک ساله برای انجام ترمیم نیاز به حضور در دندانپزشکی وجود دارد. در این دوره های ترمیمی، معاینه کاملی نسبت به شرایط اوردنچر انجام می شود و در صورت بروز مشکل، دندانپزشک آن را برطرف می نماید.

عدم توجه به نگهداری درست در زمینه دندان مصنوعی مشکل دیگری است که افراد با آن روبرو می شوند. این مشکل بخاطر عدم توجه به اینگونه دندان ها به اندازه دندان های طبیعی است. نباید به دندان ها فشار زیادی وارد کرد و همچنین در زمینه نظافت و مراقبت از آنها باید دقت زیادی داشت.

تفاوت اوردنچر و دست دندان

در تعریف اوردنچر بیان کردیم که این روش درمانی مانند دست دندان مصنوعی است که مشکلات آن حذف شده است. دست دندان ها برای افراد در شرایطی تجویز می گردند که دیگر نمی توان ایمپلنت را انجام داد. اما اوردنچر استفاده از دست دندان مصنوعی همراه ایمپلنت است.

عدم لقی دندان ها تفاوت بارز اوردنچر و دست دندان است. مورد بعدی اینکه دست دندان ها قابلیت برداشتن از دهان در هر لحظه را دارند. طول عمر، زیبایی و آسایش در زمینه اوردنچر بالاتر می باشد. افرادی که از اوردنچر استفاده می کنند در زمینه صحبت کردن نیز راحت تر از افرادی هستند که از دست دندان استفاده می کنند.

هزینه اوردنچر از دست دندان بیشتر است که بخاطر ایمپلنت های استفاده شده می باشد.

 

مراقبت های بعد از آن

درست است که ایمپلنت یک روش مناسب و ماندگار برای دندان های طبیعی است اما امکان ایمپلنت برای هر لثه ای وجود ندارد و در برخی موارد بعد از ایجاد مشکل در ایمپلنت اولیه، امکان ایمپلنت ثانویه وجود نخواهد داشت. پس این مورد را که همیشه استفاده از ایمپلنت در دسترس است از ذهن دور کنیم و در زمینه مراقبت از آن دقت بالایی را انجام دهیم.

نکته ای که اهمیت دارد این است که اوردنچر و دندان ایمپلنت شده به مراقبتی به مراتب بیشتر از دندان طبیعی نیاز دارد. مراقبت هایی که باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دندان می شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت بهداشت بعد از انجام اوردنچر که سبب می شود از مشکلات لثه و دندان جلوگیری شود.
  • برای دندان های ایمپلنت شده مواردی مانند نخ دندان، مسواک و حذف باقی مانده خوردنی ها از بین آنها ضروری است.
  • حضور در دندانپزشکی برای انجام معاینات دوره ای و برطرف کردن مشکلات در صورت وجود. بهتر است این معاینات حداقل یک بار در سال انجام شود.
  • عدم اعمال فشار زیاد در زمان جویدن به دندان های مصنوعی.

 

قیمت اوردنچر دندان

در این روش درمانی، پارامترهای درمانی متفاوتی وجود دارد که این پارامترها بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار هستند. از جمله اینکه تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای افراد مختلف متفاوت می باشد. هر چه تعداد بیشتری ایمپلنت نیاز باشد، هزینه اوردنچر نیز بیشتر می شود.

در برخی موارد فک نیاز به جراحی دارد که این حالت نیز هزینه ها را تغییر می دهد.

عامل دیگری که در هزینه اوردنچر تاثیرگذار است، توانایی متخصص و امکانات کلینیک است. حتما برای انجام روش های تخصصی و حساس مانند اوردنچر به متخصص حرفه ای مراجعه نمایید.

مواد استفاده شده برای پروتز دندان، کیفیت و نوع قالب گیری نیز سایر عواملی هستند که بر روی قیمت نهایی اثر خواهند گذاشت.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

از درمان های رایج در حوزه دندانپزشکی عصب کشی می باشد که باید زیر نظر متخصص درمان ریشه انجام شود. این نوع درمان مقدمه ای برای درمان های تکمیلی مانند پر کردن دندان می باشد. در شرایط کلی اینطور رواج پیدا کرده است که با انجام عصب کشی دندان درمان می شود و دیگر انتقال درد توسط عصب های ناحیه لثه انجام نمی شود، پس نباید دیگر دردی را در این ناحیه احساس کنیم. از نظر علمی این نکته درست است اما در نظر داشته باشید محل عصب کشی دندان خود دچار آسیب است و این آسیب دیدگی ممکن است دردهای جانبی را برای فرد بوجود بیاورد. پس احساس و علت درد بعد از عصب کشی دندان یک امر طبیعی است و دلیل بر عدم انجام صحیح درمان ریشه نیست. اما اینکه دلایل این درد چیست، چقدر طول می کشد و راه های کنترل آن چگونه است، از جمله مواردی است که در این مطلب به آنها می پردازیم.

درد موجود در ناحیه ریشه دندان بعد از درمان عصب کشی، یک امر طبیعی است که نمی توان گفت به دلیل عدم درمان صحیح ریشه دندان همیشه ایجاد می شود. در خیلی از موارد علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی عبارت است از:

  • عفونت قدیمی در ریشه دندان : گاهی بیمار پس از عفونی شدن دندان، برای درمان آن اقدام می کند. در این شرایط، بعد از درمان ریشه و انجام عصب کشی دندان، احتمال باقی ماندن باکتری های عفونت در اطراف ریشه دندان وجود دارد که می توانند عامل درد در این ناحیه باشند. متخصص عصب کشی برای کاهش درد در این مورد، آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  • آلوده شدن کانال ریشه دندان : احتمال عفونی شدن کانال ریشه دندان بنابر دلایلی مانند عدم ترمیم کامل، در برخی موارد رخ می دهد و باعث ایجاد درد می شود.
  • تنوع کانال های دندان : تشخیص صحیح کانال و مجاری دندان بسیار اهمیت دارد، در شرایطی که این کانال ها به دلیل قابل تشخیص نبودن از روی عکس رادیوگرافی دندان به درستی انتخاب و درمان نشوند، احتمال باقی ماند کانال عفونی وجود دارد. حساسیت به نوشیدنی های گرم و سرد از جمله نشانه های وجود عفونت در کانال های دیگر است.
  • پر کردن بیش از حد دندان : ممکن است برای فردی درد ایجاد شده در ریشه دندان تحت تاثیر باکتری های عفونی نباشد و ناشی از حجم زیاد مواد پر کننده باشد که بیشتر از شرایط مورد نیاز توسط دندانپزشک برای پرکردن دندان استفاده شده است. پرکردن بیش از حد دندان در کنار مواردی چون بزرگ بودن روکش دندان می توانند از دلایل ایجاد درد در درمان ریشه دندان شده باشند.
  • نشتی سدیم هیپوکلوزیت : این ماده که برای شستشوی کانال ریشه دندان و برطرف کردن عفونت اطراف عصب استفاده می شود اگر به خوبی کنترل نشود و به صورت صحیح استفاده نگردد می تواند یک عامل درد باشد. معمولا درد ناشی از نشتی سدیم هیپوکلوزیت زمانی رخ می دهد ماده استفاده شده به محل ریشه نشت کند و فضای اطراف کانال را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آسیب به بافت اطراف : در زمان استفاده از تجهیزات برای انجام عصب کشی این احتمال وجود دارد که به بافت های اطراف دندان نیز آسیب های جزیی وارد شود. هرگونه آسیب در بافت کناری دندان، برای فرد یک عامل درد می باشد و بعد از عصب کشی درد آن را احساس خواهد کرد و در انجام اموری مانند مسواک زدن و … نیز با مشکل روبرو می شود چرا که بافت مجدد آسیب می بیند. در دوره نقاهت بعد از عصب کشی باید مراقبت های توصیه شده توسط متخصص را به درستی انجام دهید.

 

احساس درد بعد از عصب کشی دندان تا چه زمانی طبیعی است؟

برای یک عصب کشی با فرآیند معمولی، درد اولیه به مدت یک شبانه روز وجود خواهد داشت و در مواردی امکان دارد درد تا روزهای دوم و سوم و یا حتی تا ۱۰ روز نیز ادامه یابد. این درد که در کوتاه مدت ایجاد می شود، ناشی از عدم توانایی متخصص دندانپزشکی نمی باشد و تحت تاثیر پاک سازی ریشه دندان است، اما اگر درد بعد از این مدت ادامه داشت و شدت آن به گونه ای باشد که زندگی فرد دچار اختلال شود، باید به متخصص مراجعه کند تا دلایل ایجاد آن به طور کامل بررسی و درمان شود.

اگر کانال ریشه دندان به صورت اصولی درمان نشود، به دلایلی مانند تجربه پایین دندانپزشک یا عدم دقت کافی عکس رادیوگرافی کانال های دیگری پاکسازی شده باشد، بعد از عصب کشی درد دندان نه تنها کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر هم می شود.

در مواردی گسترش شدید عفونت همچنان عامل درد است که باید دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصص را تکمیل نمایید.

درمان درد بعد از عصب کشی

درد اولیه و طبیعی درمان ریشه دندان و عصب کشی که می تواند تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد، توسط مسکن های تجویز شده برای بیمار قابل درمان است و نیاز به مراجعه به متخصص و یا استفاده از داروی دیگری وجود ندارد. در کنار مسکن ها، آنتی بیوتیک ها نیز برای دوره درمان تجویز می شوند تا عفونت پخش شده و باقیمانده در کانال های دندان به صورت کامل برطرف گردد.

برای برخی بیماران که تمام کانال های ریشه دندان عصبی کشی نشده باشد و یا درد همچنان نشان دهد که درمان ریشه دندان کامل نیست، برای درمان درد نیاز به عصب کشی مجدد وجود خواهد داشت. با انجام عصب کشی مجدد، درمان ریشه دندان به صورت کامل انجام می شود و درد آن کاهش پیدا می کند.

 

مراقبت های بعد از عصب کشی برای کاهش درد

با انجام یک سری از امور مراقبتی و رعایت نکات تغذیه ای می توانید تا مقدار قابل توجه ای درد بعد از این درمان را کم کنید. مانند :

  • استفاده از کیسه یخ : کیسه های یخ قابل تهیه از داروخانه ها می باشند و برای کاهش تورم و کم کردن درد بسیار تاثیرگذار هستند.
  • عدم انجام ورزش : در طول هفته اول بعد از عصب کشی توصیه می شود که ورزش نکنید تا فشارهای ناشی از آن موجب افزایش درد نشود. این فشارها حتی ممکن است روند درمان و بهبود درد را کاهش دهد.
  • عدم مصرف دخانیات : موادی که در انواع دخانیات از جمله سیگار وجود دارند یک عامل تحریک کننده هستند که روند درمان را کاهش می دهند.
  • استراحت کافی : با افزایش زمان استراحت به بدن کمک می کنید تا تحت فشار کمتری قرار بگیرد و سیستم ایمنی با سرعت بالاتری فرآیند بهبود بیماری را انجام دهد.
  • برنامه غذایی مناسب : بعد از عصب کشی، دندان شما و همچنین بافت اطراف آن دچار حساسیت می باشند، پس باید از خوردن غذاها و میوه های سفت و چسبنده خودداری نمود.

شدت درد چقدر است؟

فرآیند عصب کشی یک روش درمانی است و در جهت از بین بردن درد و فشار ناشی از دندان درد انجام می شود. بعد از درمان احساس درد در اطراف ریشه درمان شده احساس می شود که در حالت طبیعی خیلی زیاد نیست و با کمک مسکن های معمولی و حتی ضعیف قابل تحمل می باشد. این درد در لحظات اول بعد از عصب کشی در بیشترین مقدار خود قرار دارد و با گذر زمان کاهشی می باشد.

در مواردی که درد افزایشی باشد یا ماندگاری طولانی داشته باشد، از ردیف درمان طبیعی عصب کشی خارج است و نباید به صورت خودسرانه مسکن مصرف کنید. در چنین مواردی بلافاصله باید به متخصص عصب کشی مراجعه نمایید.

عصب‌ کشی مجدد چیست؟

در صورتی که ادامه پیدا کند و متخصص تشخیص دهد که درد مربوط به آن دسته از کانال های ریشه است که در عصب کشی پاک سازی نشده اند، انجام عصب کشی مجدد را تجویز می کند. پیچیدگی شرایط ریشه چنین وضعیتی را ایجاد می کند و گاهی اطلاعات رادیولوژی و عکس های پزشکی به خوبی شرایط تشخیص کانال های ریشه دندان را فراهم نمی کنند.

تمیز نشدن و انجام نشدن پاکسازی دندان در قسمت انتهایی ریشه دندان نیز با خود درد به همراه دارد و فرد برای درمان نیاز دارد به صورت مجدد عصب کشی را انجام دهد. فرآیند درمانی و روش انجام عصب کشی مجدد تفاوتی با عصب کشی اولیه ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

 

رادیوگرافی opg یکی از پیشرفته ترین دستگاه های مورد استفاده در رادیولوژی دندان میباشد که میتواند از تمامی دندان ها و استخوان های داخل و اطراف دهان عکسبرداری کند. دکتر دندانپزشک برای اینکه بتواند مشکلات مربوط به دندان و فک بیمار را پیدا کند باید از عکس های گرفته شده از طریق دستگاه رادیوگرافی OPG کمک بگیرد. عکسهای گرفته شده از طریق دستگاه رادیوگرافی opg مشکلات دهان و دندانی پنهان را که در معاینه چشمی قابل مشاهده نیستند را آشکار میسازد.

opg در واقع مخفف عبارت Ortho Pantomo Gramمیباشد. ortho همان ارتودنتیک دندان میباشد. pantomo سیستم نمایش پانورامیک است و gram نیز تصویر اشعه ایکس میباشد که با فوکوس کردن بر روی یک قسمت از بدن بوجود می آید. رادیوگرافی opg انواع مختلفی دارد که میتوان به عکس برداری بابت وینگ، عکسبرداری پری اپیکال، عکسبرداری اکلوزال، عکسبرداری پانورامیک و عکسبرداری دیجیتال اشعه ایکس اشاره نمود. برای اینکه دکتر دندانپزشک بتواند به ردیف بودن دندان ها و همچنین پوسیدگی بین دندانی پی ببرد از روش عکسبرداری بابت وینگ استفاده میشود. البته از این روش رادیوگرافی OPG بمنظور تشخیص تحلیل رفتن استخوانها در بیماری های لثه و عفونی دهان نیز استفاده میشود(عکسبرداری بابت وینگ دندان هایی را که در قسمت پشتی فک فوقانی و تحتانی در یک سمت دهان وجود دارند را نشان میدهد).

در عکسبرداری پری اپیکال تمای دندان ها از بخش تاج تا انتهای ریشه و همچنین استخوان های نگهدارنده دندان نشان داده میشوند. دکتر دندانپزشک با کمک این نوع روش رادیوگرافی OPG میتواند به مشکلات زیر لثه ای و فکی مانند آبسه، تومور، دندان نهفته و بسیاری از تغییرات استخوانی پی ببرد. از روش عکسبرداری اکلوزال برای به تصویر کشیدن کفو همچنین سقف دهان استفاده میشود. عکسبرداری از سقف و کف دهان دکتر را قادر میسازد تا به دندان های نهفته، شکستگی های فک، کیست، آبسه و تومور پی ببرد. البته اگر جسمی به کف و یا سقف دهان وارد شده باشد نیز از طریق این روش عکسبرداری مشخص خواهد شد. عکسبرداری پانورامیک بسیار وسیع تر عمل میکند و قسمت های بیشتری از جمله فک، دندان، سینوس و حفره ی بینی را به تصویر میکشد.

اگر بیمار مشکلاتی همچون دندان های نهفته، استخوان های بد شکل و تومور داشته باشد با این روش رادیوگرافی دندان مشخص خواهد شد. در روش عکسبرداری دیجیتال اشعه ایکس نیز عکس گرفته شده مستقیم بر روی مانیتور به نمایش در می آید که روش نوینی نیز میباشد. برای انجام هر گونه رادیولوژی دندان در تهران میتوانید از خدمات دکتر نکیسا ایل متخصص رادیولوژی دندان، فک و صورت بهره مند شوید. خدمات رادیو لوژی دندان دکتر نکیسا ایل با مجهزترین دستگاه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام میشود.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به سایش و تحلیل مینای دندان گفته میشود. مینا سطحی و سفت و سخت ترین لایه دندان است که رنگ سفیدی نیز دارد. زمانی که به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی نکنید کلونی ها و تجمعات بیشمار باکتری های داخل دهان با مصرف مواد غذایی که شما میخورید باعث تشکیل پلاک روی سطح دندان ها میشوند. پلاک اگر به موقع با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از بین نرود سفت و سخت شده و تبدیل به ساختار بدتری به نام تارتار میشود.

 

تاثیر پلاک و تارتار دندان روی فرآیند پوسیدگی دندان

پلاک و تارتار به مرور زمان باعث از بین رفتن و تحلیل مینای دندان شما میشوند. اگر مینا از بین برود ممکن است حفرات و سوراخ هایی داخل دندان شما شکل بگیرید. ماه ها تا سال ها طول میشکد تا این حفرات ایجاد شوند. اگر به موقع به تشخیص پوسیدگی و حفره دندان اقدام نشود احتمال از دست رفتن دندان و مشکلات شدیدی مثل بیماری لثه و عفونت استخوان بالا میرود. شما باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا این مشکل خیلی زود تشخیص داده شده و اقدامات ترمیمی یا درمانی روی آن صورت بگیرید.

 

تشخیص پوسیدگی دندان بر عهده دندانپزشک است

هرچند که خودمان میتوانیم با شناسایی برخی علائم متوجه پوسیدگی دندان و یا ایجاد حفره دندان شویم، اما ما تنها میتوانیم آسیب سطحی را دیده و تشخیص دهیم. ما به هیچ عنوان قادر به تشخیص پوسیدگی عمقی دندان و سوراخ داخل دندان نخواهیم بود. کار تشخیص پوسیدگی دندان و تعییین میزان و عمق آسیب به دندان و ریشه دندان تنها از عهده دندانپزشک بر خواهد آمد.

 

انواع روش تشخیص پوسیدگی دندان

برای اینکار و به جهت اینکه بفهمیم پوسیدگی ما تا چه حد پیش رفته است باید به یک کلینیک دندانپزشکی زعفرانیه خوب مراجعه کنیم. دندانپزشکان با کمک روش های تشخیصی زیر میزان آسیب وارده به دندان را تشخیص میدهند.

 

1. معاینه فیزیکی و ارزیابی حضوری

ساده ترین راه برای اینکه بتوانیم میزان پوسیدگی و شدت آن را مشخص کنیم مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی است. معمولا یک دندانپزشک عمومی قادر است که این قبیل مشکلات را مدیریت کند. دندانپزشک در اولین قدم اقدام به بررسی فیزیکی داخل دهان و دندان شما خواهد کرد. اگر روی دندان هایتان لکه های زرد یا قهوه ای دارید، دندان شما دچار خوردگی شده و یا اینکه دندان درد دارید میتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

نکته:دندانپزشکان کلینیک ماکان معمولا طی ویزیت های منظم به جهت مسائل پیشگیرانه و حفظ سلامتی دهان و دندان مراجعان، در هر جلسه ملاقات به صورت رایگان و تخصی اقدام به ارزیابی و معاینه فیزیکی میکنند. کلینیک ما تاکید زیادی بر دندانپزشکی پیشگیرانه دارد.

 

2. معاینه لمسی و تاکتایل

علاوه بر معاینه فیزیکی و مشاهده ساختارهای داخل دهان، دندانپزشکان با لمس دندان ها، آن ها را از جهت وجود یا عدم وجود حفره ها و پوسیدگی لمس میکنند. وجود حفرات و پوسیدگی های سطحی معمولا با این روش به راحتی قابل تشخیص است. برای اینکه بتوانیم شدت و عمق حفره را بفهمیم در حین اقدامات تشخیص پوسیدگی از پروب هایی نیز استفاده میشود. این پروب ها مدرج هستند و قابلیت اندازه گیری حفرات عمیق را دارند. اگر دندان شما هنوز در مراحل اولیه پوسیدگی باشد، دندانپزشکان با کمک فلوراید اقدام به شستشوی دندان کرده و توصیه های لازم جهت درمان و از بین بردن پوسیدگی را به شما ارائه میدهند.

 

3. پرتونگاری با کمک X-Rays

استفاده از پروب ها و خط کش های دندانپزشکی برای تعیین عمق حفره و پوسیدگی همیشه نمیتواند به ما اطلاعات دقیق بدهد. زیرا گاهی عمق حرفه و سوراخ دندان آنقدر زیاد است که نمیتوان بدون کمک گرفتن از تصاویر رادیولوژی چیزی را دید یا تشخیص داد. برای اینکار ما از اشعه ایکس کمک میگیریم. تصویربرداری با کمک این اشعه قادر است علاوه بر ساختارهای نرم، استخوان هاف ریشه دندان و عروق اطراف دندان را به ما نشان دهد. اشعه ایکس از بهترین روش های تشخیص پوسیدگی و آسیب وارد شده به ریشه دندان است.

4. تصویربرداری 3 بعدی دندان

گاهی اواقت لازم است که در همان ابتدا از تصویر برداری 3 بعدی دندانپزشکی استفاده کنیم. زمانی که بیمار درد زیادی تجربه میکند و صد البته اگر مطبی از این دستگاه ها داشته باشد مستقیما میتواند بدون عوارض و با بهترین کیفیت از این تصاویر جهت تشخیص پوسیدگی دندان و میزان آسیب وارد شده به دندان بهره ببرد.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص لمینت دندان در زعفرانیه تهران

اگر به دنبال داشتن لبخند زیبا با دندان های سفید و مرتب مانند هنرپیشه های سینمایی هستید یکی از اصلی ترین درمان هایی که آن ها برای دندان های خود انجام می دهند لمینت دندان می باشد. برای انجام لمینت دندان بعد از جلسه معاینه و مشاوره باید 2 الی 3 جلسه درمانی به مطب یا کلینیک مورد نظر خود مراجعه کنید و از آنجایی که در شهر تهران مسافت ها زیاد و پر از ترافیک می باشد بهتر است برای صرفه جویی در وقت و هزینه های خود دندانپزشکی را انتخاب کنید که علاوه بر مهارت در نزدیکترین منطقه به شما باشد. اگر با جستجو به این صفحه از سایت ما رسیده اید احتمالا به دنبال دندانپزشک لمینت در محله زعفرانیه یا اطراف آن هستید پس ما را در ادامه همراهی کنید تا دندانپزشک متخصص لمینت دندان در زعفرانیه تهران را معرفی کنیم.

 

دندانپزشک خوب برای لمینت دندان در محله زعفرانیه تهران

با توجه به معرفی بهترین دندانپزشکان متخصص لمینت دندان در زعفرانیه بهتر است برای پیدا کردن نزدیکترین گزینه به سلیقه تان موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نمونه کارهای دندانپزشک را در زمینه انجام لمینت دندان در اینستاگرام وی یا سایت های معتبر بررسی کنید.
  • بعد از مراجعه به مطب می توانید از بیماران درباره تجربه انجام لمینت دندان خود یا نزدیکانشان نزد دندانپزشک بپرسید.
  • اطمینان پیدا کنید دندانپزشک از لمینت های باکیفت و با دوام برای شما استفاده خواهد کرد.
  • و…

شما می توانید برای انتخاب روش های درمانی دیگر با دندانپزشکان زیبایی در زعفرانیه سایت ما جهت مشاوره و معاینه نوبت بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

عفونت دندان در اثر تجمع باکتری بر روی لثه و یا نفوذ ان بر روی لثه و دندان رخ می دهد و گاهی باعث بروز آبسه دندان می شود، از جمله علائم عفونت دندان درد که میتواند شایعترین هم باشد درد شدیدی است که گاهی باعث ورم صورت هم میشود. اگر به دنبال درمان آبسه دندان خود هستید و میخواهید بدانید برای درمان عفونت ریشه دندان خود باید چه کارهایی ر انجام بدهید با ما در ادامه این نوشته همراه باشید، ما در این مطلب مواردی از جمله ، علائم عفونت لثه ، درمان عفونت ریشه دندان در خانه ، در مورد داروها و قرص برای عفونت دندان، حوش شیرین و عفونت دندان، آویشن برای درمان عفونت دندان، عفونت دندان عقل و همین طور عفونت دندان عصب کشی شده اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راه های جلوگیری از ورم دندان

مهمترین مورد برای جلوگیری از عفونت دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است یعنی شما باید به طور منظم روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
عفونت دندان میتواند در صورتی که درمان نشود و زیاد باشد بر روی سایر بافت های دندانی هم تاثیرگذار باشد و باعث ورم دندان شود و این زمانی است که شما با آبسه دندان و ورم صورت به پزشک مراجعه می کنید.

از این رو در هر یک از درمان های دندانپزشکی همواره رعایت بهداشت از فاکتورهای اساسی در نتیجه بخش بودن طول درمان می باشد. به همین ترتیب در درمان ارتودنسی دندان و ایمپلنت نیز رعایت بهداشت فرد مراجعه کننده در عدم عفونت دندان تاثیر بسیاری دارد و در آخر، فرد نتیجه ی لذت بخش و بدون مشکلی را در انتظار خواهد داشت.

دلایل به وجود آمدن ورم دندان:

همه ما ممکن است دچار ورم دندان یا لثه شده باشیم، که این تورم ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. در ادامه به دلایل ایجاد تورم در لثه خواهیم پرداخت.

  • بهداشت ضعیف

قطعا در هنگام خوردن و جویدن غذا، مواد غذایی لا به لای دندان خواهد ماند، و اگر فرد از مسواک و یا نخ دندان استفاده نکند مواد غذایی در بین دندان ها خواهد ماند و در نتیجه باعث به وجود آمدن باکتری ها می شود و منجر به ایجاد عفونت خواهد شد.

  • استفاده زیاد از مواد قندی

استفاده بیش از حد از مواد قندی و شیرینی های فراوان باعث پوسیدگی دندان و بروز ورم دندان ها می شود.

  • ابتلا به بیماری های مرتبط

بعضی از افراد سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند، بیماری های مانند دیابت می تواند یکی از دلایل به وجود آمدن عفونت و ورم دندان باشد.

علائم عفونت دندان چه مواردی هستند؟

• درد شدید به طوری که به سایر قسمتها از جمله گوش یا سر هم کشیده شود.
• ورم کردن قسمتی از صورت یا گونه شما
• قرمز شدن دهان و یا صورت شما
• درد ناشی از دندان که بر روی غذاخوردن شما تاثیرگذار باشد.
• احساس مزه غیر طبیعی در دهان
• برآمدگی بر روی لثه شما که ممکن است درد هم نداشته باشد.
• تب کردن
• بوی بد دهان

درمان عفونت ریشه دندان (درمان آبسه دندان)

اولین کاری که باید برای درمان عفونت ریشه دندان انجام بدهید این است که باید دهان خود را با اب و نمک بشویید . بعد از ان سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلیل عفونت دندان شما تشخیص داده شود و برای درمان ابسه دندان خود اقدام کنید . این عفونت ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:
• آبسه لثه
• آبسه پریودنتال
• آبسه پری‌آپیکال
در این حالت پزشک برای شما انتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که این انتی بیوتیک حدود ۳ تا ۱۰ روز باید طبق نظر پزشک مصرف گردد.

 

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

دقت کنید انتخاب نوع آنتی بیوتیک و میزان مصرف ان به عهده دندانپزشک معالج شماست و نباید خودسرانه اقدام به مصرف انتی بیوتیک کنید. چرا که میتواند باعث عوارض در بدن شما شود .اکثر پزشکان اموکسی کلاو را به عنوان انتی بیوتیک برای رفع عفونت دندان تجویز میکنند. دقت کنید این دارو یک انتی بیوتیک است نه یک مسکن!
ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آموکسی کلاو بهتر است یا سفکسیم؟ البته که تصمیم قطعی بر عهده پزشک است اما طی تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر مصرف این دارو تاثیر مناسبی برای بر روی عفونت ریشه دندان نخواهد داشت.

زردچوبه برای عفونت دندان

زردچوبه به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان می باشد می تواند باکتری های که باعث ایجاد عفونت می شود را از بین ببرد. با استفاده از یک چهارم قاشق چایی خوری و کمی آب نیاز دارید. این دو ماده را باهم ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی محل عفونت بگذارید. و برای درمان سریعتر این عمل را روزی دوبار تکرار کنید.

عفونت دندان عصب کشی شده

به طور معمول نباید دندانی که عصب کشی شده است عفونت کند، در این حالت باکتری توانسته است به داخل دندان نفوذ کند و در واقع دندان به خوبی پر نشده است و این فضا باقی مانده است، دلیل اینکه دندانپزشکان بعد از انجام عصب کشی و پر کردن دندان اقدام به روکش دندان میکنند هم همین موضوع است. البته باز هم میتوان دندانی که عصب کشی شده است و مجدد عفونت کرده است را ترمیم کرد البته به شرطی که ریشه دندان ترک نخورده باشد و یا اسیب ندیده باشد.

عفونت دندان عقل

دندان عقل آخرین دندانی است که اکثرا در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کند و متاسفانه در اکثر مواقع فضای موجود در دهان برای روییدن دندان عقل کافی نیست از این جهت به درستی رشد نمیکند مثلا مکن است انحراف داشته باشد و این مورد باعث تجمع مواد غذایی و باکتری در فاصله بین لثه شما و دندان شود و همین امر نیز باعث بروز عفونت دندان عقل شما می گردد و حتی ممکن است همین دلایل باعث ابسه در دهان شما شوند.
در چنین مواقعی پزشک سعی میکند در مرحله اول عفونت ناشی از ان را از بین ببرد و در بیشتر اوقات این دندان را میکشد. اما نگرانی از این جهت وجود ندارد و مطمئن باشید که خللی در دهان و دندان شما ایجاد نخواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان در زعفرانیه

ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان بهترین و با دوام ترین روش برای پر کردن جای خالی دندان ها می باشد از آنجایی که مراحل کاشت ایمپلنت طی چند جلسه نزد دندانپزشک انجام می شود باید به دندانپزشکی مراجعه کنید که علاوه بر داشتن مهارت و تجربه بالا در نزدیکی محل زندگی و یا محل کار شما باشد تا بتوانید بدون صرف وقت زیاد و ماندن در ترافیک های سنگین شهر تهران راحت به دندانپزشکی مراجعه کنید اگر با سرچ در گوگل به این صفحه از سایت ما رسیده اید حتما به دنبال دندانپزشک در نزدیکی یا خود محله زعفرانیه هستید پس با ما همراه باشید تا بهترین دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان در زعفرانیه تهران را به همراه آدرس و شماره تماس معرفی کنیم.

 

ایمپلنت دندان اقساطی در زعفرانیه

از آنجایی که ایمپلنت دندانی که دارای کیفیت بالا باشد قیمت ارزانی نخواهد داشت برخی از بیماران به دنبال کلینیک و مطب های دندانپزشکی هستند که هزینه درمان را به صورت اقساطی دریافت کنند، اگر به دنبال ایمپلنت دندان اقساطی در زعفرانیه تهران هستید نگران نباشید از آنجایی که کاشت دندان طی چند جلسه و چندین ماه انجام می شود پس هزینه کل نیز در بین حدود 3 تا 7 ماه تقسیم خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

 

واژه جرمگیری از مواردی است که برای زیبایی و درمان در امور دندانپزشک بسیار کاربرد دارد. در بیشتر مواقع نیز با شنیدن این عبارت، ذهن افراد به سمت جرمگیری دندان می رود. در حالیکه باید گفت علاوه بر جرم گیری دندان، جرمگیری لثه نیز داریم. این دو نوع جرم گیری، علاوه بر اینکه باعث زیبایی و تمیز شدن دندان ها و لثه ها می شوند، در برطرف کردن عوامل عفونت زاه، پلاکت ها و رسوب باقی مانده در حد فاصل دندان و لثه نیز بسیار اثر بخش هستند. برای اینکه با کاربرد این دو نوع جرم گیری بیشتر آشنا شویم و بدانیم در چه مواقعی به کدام حالت از جرم گیری نیاز داریم، در این مطلب علاوه بر معرفی آنها، فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان را نیز بیان خواهیم کرد.

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

هر دو روش به منظور حذف پلاک ها و رسوبات استفاده می شوند، با این تفاوت که روش جرمگیری دندان برای از بین بردن پلاک های ایجاد شده روی قسمت های قابل مشاهده دندان استفاده می گردد و روش جرمگیری لثه برای از بین بردن رسوبات و پلاک های تشکیل شده در موارد عمیق تر، نواحی بین لثه و دندان، زیر لثه و خط مرزی دندان و لثه کاربرد دارد. هر دو روش اهمیت و کاربرد خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با این دو روش در ادامه به تعریف و مزایا و معایب هر یک پرداخته شده است.

 

جرم گیری لثه به چه صورت است؟

در اثر خوردن و آشامیدن، همچنین برای بعضی از افراد در اثر مصرف دخانیات، بر روی دندان ها در محل اتصال به لثه، پلاک هایی ایجاد می شود. این پلاک ها باید در رسیدگی های روزانه به وسیله نخ دندان، مسواک و خمیر دندان برداشته شوند. اگر فردی برای مدتی اقدامی جهت برداشتن پلاک ها نکند، کم کم آنها تبدیل به یک لایه آهکی به صورت جرم و رسوب می شوند که امکان حذف آن به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد. این لایه ایجاد شده علاوه بر اینکه به دندان آسیب وارد می کند، بخاطر رنگ زرد و تیره ای که دارد، ظاهر و زیبایی دهان و دندان و لثه را نیز به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

جرم هایی که به این شکل در حد فاصل دندان به لثه ایجاد می شوند، به عنوان جرم لثه شناخته می شوند و با مراجعه به دندان پزشک می توانید آنها با فرآیند جرم گیری لثه حذف کنید. در واقع محل های عمیق و فرورفتگی هایی که در نزدیک ریشه دندان و روی لثه وجود دارد، محل انباشت این رسوبات می باشد.

در موارد محدودی، جرم به ناحیه زیر لثه، درست قسمتی که لثه اطراف دندان را در برگرفته است وارد می شود. چنین مواقعی میزان خطر بسیار بیشتر است و در صورتی که به موقع رفع نشود، با ایجاد عفونت به ریشه دندان و استخوان فک نیز صدمه وارد می شود.

 

مزایا و معایب جرم گیری لثه

در حالت کلی می توان بیان کرد که جرم گیری لثه، نباید هیچگونه عارضه ای داشته باشد و باید یک عمل مفید و درمانی جهت برطرف کردن عفونت ها و جرم های تشکیل شده در نواحی لثه، زیر لثه و سطوح عمیق آن باشد. اما به علت مراجعه دیر هنگام، عدم استفاده از تجهیزات مناسب و یا ضعف در توانایی های متخصص ممکن است مشکلاتی را بوجود بیاورد.

از مهمترین مزایای جرم گیری لثه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برداشتن و حذف رسوب و لایه های تشکیل شده جهت زیبا سازی لثه و دندان
  • تخلیه عفونت ایجاد شده بر اثر پلاکت ها و رسوب ها
  • محافظت از ریشه دندان در مقابل عفونت ناشی از جرم لثه
  • جلوگیری از خراب شدن دندان ها و آسیب به استخوان فک در اثر انتقال عفونت

در کنار این موارد اگر متخصص به خوبی کار خود را بلد نباشد و در انجام این کار دقت بالایی نداشته باشد، با عوارض زیر روبرو خواهید شد :

  • عدم انجام جرم گیری به صورت کامل
  • انتقال عفونت به مناطق دیگر دهان و بدن
  • وارد شدن صدمه و آسیب به بافت لثه
  • گسترش عفونت به محل ریشه دندان و اطراف استخوان فک
  • عدم ماندگاری نتیجه جرم گیری که با عفونت مجدد لثه در کوتاه مدت همراه می شود.

بنابراین توصیه می شود حتما در انتخاب کلینیک و متخصص دندانپزشکی برای انجام جرم گیری لثه بیشترین دقت را داشته باشد.

 

جرم گیری دندان به چه صورت است؟

همانطور که از اسم این جرم گیری مشخص است و به دانستن تفاوت جرم گیری لثه و دندان به ما کمک می کند، باید بگوییم که جرم دندان بیشتر روی سطح بالایی دندان اتفاق می افتد که با انباشت موارد مختلف همراه است و این نوع جرم خیلی روی لثه و ریشه دندان نفوذ نمی کند. عوامل مختلفی به شکل گیری جرم دندان کمک می کنند که در کنار خوردن، آشامیدن و مصرف دخانیات، عدم مسواک زدن نیز عامل اصلی می باشد. لایه های ایجاد شده رنگ دندان فرد را از سفید به زرد تغییر می دهند و باعث می شوند حس رضایت و اعتماد به نفس فرد به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

زمانی که مدت ها به دندان رسیدگی نکرده باشید و با رسوب هایی کهنه و قدیمی در سطح دندان مواجه باشید، دیگر امکان برطرف کردن آنها به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد و باید برای اینکه آنها را به طور کامل از بین ببرید، جهت جرم گیری دندان به متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.

 

مزایا و معایب جرم گیری دندان

در مورد جرم گیری دندان نیز به همین شکل است که در کنار مزایای بسیار مهم و خوبی که دارد، کوچکترین سهل انگاری و عدم توجه، باعث مشکلاتی خواهد شد.

مزایایی که یک جرم گیری اصولی برای دندان فراهم می کند شامل موارد زیر است:

  • سفید و شفاف شدن دندان ها
  • جلوگیری از خرابی دندان در اثر عفونت های رسوبی
  • افزایش اعتماد به نفس و زیبایی
  • کاهش بوی بد دهان
  • افزایش طول عمر و سلامت دندان ها

اگر فرآیند جرم گیری دندان به درستی انجام نگیرد و تجهیزات استاندارد نباشد با مشکلات زیر روبرو می شوید :

  • ضعیف شدن سطح دندان
  • وارد شدن آسیب و صدمه به مینای دندان
  • زخم شدن لثه
  • خونریزی شدید

درست است که این عوارض ممکن است شما را نگران کند، اما باید بدانید که بسیار محدود می باشند و با یک انتخاب دندانپزشک درست، با هیچ کدام از این موارد روبرو نخواهید شد.

راه های جرم گیری لثه و دندان

برای از بین بردن جرم دندان و لثه، دندانپزشک بعد از معاینه کامل، متناسب با شرایط چند جلسه درمانی را در نظر می گیرد. تعداد این جلسات برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. امکان انجام جرم گیری در منزل وجود ندارد و نیاز به تجهیزات خاص همراه با بی حسی موضعی می باشد.

دندانپزشک برای فاصله بین جلسات درمان به فرد توصیه هایی می کند که باید به طور کامل تا جلسه درمانی بعد انجام شود. می توان از جمله این توصیه ها به استفاده از دهان شویه و رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کرد.

ابزارهای جرمگیری لثه و دندان

برای جرمگیری لثه و دندان گفتیم که نیاز به تجهیزات و ابزار خاصی می باشد، از جمله :

۱- ابزارهای دستی برای جرم گیری

از سنتی ترین ابزار می باشد که توسط دندانپزشک استفاده می شود و با کمک ابزار و به صورت کاملا دستی، فرآیند جرم گیری برخی نواحی انجام می شود. در مواردی که حجم جرم گیری پایین باشد، معمولا از این ابزار استفاده می کنند.

۲- ابزارهای اولتراسونیک

یک دسته از ابزارهای پیشرفته در زمینه جرم گیری به حساب می آیند که با کمک یک سری فلزی، فرآیند حذف رسوب و پلاک ها از سطح انجام می گیرد. در ادامه بعد از استفاده ابزار اولتراسونیک، با کمک اسپری و سرد کردن، پلاک هایی از سطح دندان و لثه شستشو داده می شوند و محل به طور کامل تمیز می شود. استفاده از این دستگاه همراه با سه مرحله از بین بردن جرم، بروساژ دندان و صیقل دادن دندان صورت می گیرد.

۳- جرم گیری با لیزر

با توجه به اینکه فرق جرمگیری لثه و دندان زیاد است، اما برخی روش ها به صورت تعادلی می تواند به جرم گیری بینابینی کمک کند. از جمله استفاده از روش جرم گیری دندان با لیزر به عنوان یک روش نوین که کمک می کند تا جرم گیری به صورت عمق همراه با سطح پاکسازی بالا در دندان و لثه انجام شود. لیزر علاوه بر اینکه یک روش درمانی برای پلاک ها و رسوبات به حساب می آید در زمینه پاک سازی و احیای بافت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اینکه چه روش درمانی برای جرم گیری استفاده شود با توجه به عمق پاکت ها و میزان رسوبات تشکیل شده، تعیین می گردد. هرچه عمق پاکت بیشتر باشد، نیاز به استفاده از روش قوی تری وجود خواهد داشت.

 

دلایل جرم گرفتن دندان و لثه

فرق بین جرمگیری لثه و دندان بیشتر به محل جرم گیری مربوط می شود تا اینکه به عوامل جرم گرفتن یا نوع رسوب مربوط باشد. در واقع می توان گفت عوامل ایجاد جرم لثه و دندان تقریبا با یکدیگر مشترک هستند و با توجه به میزان تماسی که با سطح دهان دارند، برای افراد مختلف، در محل های مختلفی از سطح دندان و لثه رسوب می کنند.

  • عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان به صورت منظم
  • عدم استفاده از نخ دندان
  • استفاده کم و نادرست از مسواک و خمیر دندان
  • خوردن بیش از اندازه نوشیدنی های دارای قند و گاز
  • خوردن خوراکی های چسبناک و شیرین
  • عدم مراجعه به دندانپزشک برای معاینات دوره ای
  • بخاطر انجام ارتودنسی


:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()